Teknikåttan: Kalmarsundsskolan och Lindsdalsskolan ut i semin

Två åttondeklasser från Kalmar Kalmar och Lindsdal klarade testet.
Klasserna fick åka till Linnéuniversitetet i Växjö – för att försöka ta sig vidare från semifinalerna av "Teknikåttan".

Klara Alvunger

Klara Alvunger

Kl.10:22, 24 april, 2015

8 bilder
  • Alla skolor fick visa upp sina konstruktioner. Foto: Klara Alvunger
    Alla skolor fick visa upp sina konstruktioner. Foto: Klara Alvunger
  • Tävlingen började med information och sedan fika. Foto: Klara Alvunger
    Tävlingen började med information och sedan fika. Foto: Klara Alvunger
  • När alla hade visat sina konstruktioner kom magikern Magic Markus. Foto: Klara Alvunger
    När alla hade visat sina konstruktioner kom magikern Magic Markus. Foto: Klara Alvunger
  • Kalmarsundsskolans frågesportslag. Lindsdalsskolan hade första passet frågesport, Kalmarsundsskolan hade andra.
    Kalmarsundsskolans frågesportslag. Lindsdalsskolan hade första passet frågesport, Kalmarsundsskolan hade andra.
  • Foto: Klara Alvunger
    Foto: Klara Alvunger
  • Denna konstruktion vann pris som bästa design. Foto: Klara Alvunger
    Denna konstruktion vann pris som bästa design. Foto: Klara Alvunger
  • Foto: Klara Alvunger
    Foto: Klara Alvunger
  • Foto: Klara Alvunger
    Foto: Klara Alvunger

Allt började med att alla de klasser i Kalmar kommun som ville vara med i tävlingen fick göra ett test för att pröva sina teknikkunskaper. Efter testet valdes åtta klasser ut för att tävla i Växjö. Från Kalmar kommun var 8A från Kalmarsundsskolan och 8A från Lindsdalsskolan de klasser som fick åka till Växjö och tävla.

De åtta klasser som skulle tävla i Växjö fick ett projekt där de skulle bygga en konstruktion i form av en kulstaplare. Instruktionerna var inte helt lätta och det var en väldigt komplicerad uppgift att ta sig an.

Instruktionerna klasserna fick var att man ska bygga en konstruktion med måtten 50x50x50 cm. Målet var att man skulle bygga konstruktionen så att fyra kulor, en gul, en röd, en turkos och en blå skulle ta sig genom den. Man kunde totalt få 11 poäng i klassuppgiften. Man fick ett poäng om den gula kulan stannade någonstans i konstruktionen. Man fick ett poäng för varje kula som kom fram till slutet (max tre poäng). Man fick en poäng för om de färgade kulorna hamnade i rätt färgordning i slutet, den rätta färgordningen var istället för röd, turkos, blå att kulorna hamnar i ordningen blå, röd, turkos (max tre poäng.)

En poäng för om tiden det tar för kulorna att komma fram är mellan 8-12 sekunder och ytterligare en poäng om man kom så nära tio sekunder som möjligt. Slutligen en poäng för om man under byggnadstiden förde loggbok över arbetet.

– Arbetet var lätt i början men sedan blev det svårare och svårare. Det svåra var att man skulle ha alla olika delar på exakt rätt ställen och ibland var det svårt att hitta de ställena. Det var dock en rolig klassuppgift, kanske lite synd att man inte gick till final men det var kul i alla fall, menar Rebecka Theodoridou.

Tävlingen ägde rum på Linnéuniversitet i Växjö och den startades med fika. Strax därefter delades de åtta klasserna in i två grupper där fyra stycken klasser började med frågesporten medan de andra visade upp sina konstruktioner, de som visade sina konstruktioner fick också se en föreställning av trollkarlen Magic Markus. Efter det blev det pizzabuffé och de två grupperna bytte med varandra. Kalmarsundsskolan hamnade på sjätte plats och Lindsdalsskolan hamnade på sjunde plats.

– Resultatet känns väl inte helt bra, men vi gjorde vårt bästa och mer kan vi inte göra, säger Narin Eliassi Sarzali.

–Jag tycker att det känns bra efteråt, det var en härlig resa med tillsammans med klassen och alla hade det roligt. Resultatet är inte det viktigaste, att ha kul är viktigast, tycker Anton Demiri.

– Vi har ju satsat jättemycket tid på vårt projekt men som sagt så har vi gjort vårt bästa och life goes on, menar Molly Bruhn.

Martin Persson, som är tekniklärare på Kalmarsundsskolan säger att han och den andra läraren Maha Esper Andersson är jättestolta över klassen.

Man får dock tänka på att Lindsdalsskolan och Kalmarsundsskolan var bland de åtta bästa klasserna av cirka 130 klasser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel