White Guide prisade StrandNära: ”Har inte förstått det än”

På sex månader har öländska StrandNära fått sin restaurang listad i White Guide, samt fått sitt café utnämnt till "Årets hållbara café". "Det är överväldigande och vi har inte riktigt förstått det än, säger delägaren Erica Anerhof.

Martin Persson

Kl.08:30, 10 juni, 2015

White Guide prisade StrandNära: ”Har inte förstått det än”
Ägarna Erica och Mikael Anerhof prisades White Guides gala.

StrandNära Ekocafé på Öland blev för ett par dagar sedan utsedda till årets hållbara café av restaurangguiden White Guide. De vann med motiveringen: ”För att ha utvecklat en ekologisk caféupplevelse där omsorgen om miljön är lika stor som smakerna på ölandssnurrorna bakade på lokalodlat ölandsvete”. Segern firade ägarna Erica och Mikael Anerhof – på ett ekoställe i Stockholm.

– Vi är ekonördar, så vi valde att fira på ett nytt ekoställe innan vi åkte tillbaka till Öland. Men vi är verkligen jätteglada över den här utmärkelsen. Det är så roligt, säger en sprudlande glad Erica Anerhof till 24Kalmar.

Paret Anerhof köpte pensionatet 2008 och påbörjade omedelbart en totalrenovering. Ett par månader senare öppnade de upp för att kunna ta emot de första gästerna. Nu driver de ett bed & breakfast, vandrarhem, café och restaurang på StrandNära som är beläget i den pittoreska Ölandsbyn Stora Frö.

– Vi var inte så gamla när vi köpte stället och hade varken mycket livs- eller arbetslivserfarenhet. Men vi gjorde det vi tyckte kändes rätt och det blev bra. Vi trivs jättebra och att jobba med folk inom besöksnäringen ger en så mycket positiv energi, säger Erica Anerhof.

Mikael och Erica brinner för det ekologiska och hela verksamheten präglas av miljötänk. Den ekologiska restaurang- och cafédelen är sedan ett år tillbaka certifierad med tre KRAV-märken – den högsta certifieringen som innebär att minst 90% av det totala inköpsvärdet av livsmedel består av KRAV-märkta produkter. Det finns endast ett tiotal restauranger i Sverige med den högsta certifieringen.

– Det är så många som säger att de serverar ekologiskt, men en certifiering är en trygghet för gästen. Allt vi serverar görs på minst 90 procent ekologiska råvaror. Om man ska räkna exakt är cirka 96 till 97 procent ekologiskt, men en del produkter finns inte ekologiskt. Det finns varken vatten eller salt som är ekologiskt, utan vi måste använda havssalt istället, säger Erica.

Och tillgången är begränsad?
– Ja, allt ekologiskt tas ju fram på naturlig väg. Vissa produkter tar slut och det är bara att acceptera. Det är lite som förr i tiden när man fick utgå från det som fanns. Vi kan inte gå till en granngård och säga: ”Det här vill vi ha i dag”, utan vi får anpassa oss. Det är både ett hantverk och en riktig utmaning.

2015 har blivit ett sagolikt bra år för StrandNära som i februari fick sin restaurang listad i White Guide. De hann knappt landa, innan beskedet kom att även cafét skulle bli listat i restaurangguiden – och slutligen vinnare i kategorin ”Årets hållbara café” som delades ut i samarbete med KRAV.

– Vi var jätteglada för restaurangen och nu kom detta… Det är överväldigande och vi har inte riktigt förstått det än.

Varför vann ni?
– Jag hoppas att det är för att vi försökt skapa en helhetsupplevelse och visat att det går att skapa en ekologisk livsstil. Vi har boende, mat och kan erbjuda promenader, cykelturer och så vidare. Det finns mer än att bara komma förbi på en kaffe och kaka.

Vad är drömmen för Er och StrandNära?
– Vi drömmer inte så mycket, utan vi lever i nuet. Vi kör på så länge vi trivs och tycker det är roligt. Just nu trivs vi jättebra med det vi gör.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De startar nytt – i tung bransch

Jobbar mot kunder både i och utanför Sveriges gränser.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.07:05, 24 februari, 2018

De startar nytt – i tung bransch
Foto: Creative Commons.

Sedan början av januari driver Pelle Lundgren och Fouad Hmami ett eget serviceföretag i Borgholm. Tidigare arbetade duon på Gottfridssons flyt och städ.

– Grejen är den att vi helt enkelt ville vara våra egna chefer och kunna bestämma mer själva när vi vill jobba. Däremot trivdes vi alldeles ypperligt hos Gottfridssons, säger Pelle Lundgren vid Borgholms flytt och städ.

Trots att de numera befinner sig i samma bransch som sin tidigare arbetsgivare ser de sig inte som några konkurrenter.

– Absolut inte. Vi har ändrat inriktning mot vad vi hade tänkt från början. Vi kommer sikta in oss mot utlandsflyttar, både de som vill flytta i från och till Sverige.

Hur har responsen varit?
– Jo, men det har trillat in ett par Norge-flyttar och lite dödsbon som vi har städat ur. Det tar sin lilla tid att komma in i branschen, men vi har ingen brådska. Vi vill inte bli så mycket större än oss två.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Sjunde raka nomineringen och ny global kampanj: ”Väldigt stolta”

Det går bra nu för Alarmstreet kommunikation som återigen är nominerade till Årets Marknadsförare och som precis lyckats vinna prestigefylld pitch.

Hanna Thulin

Kl.20:37, 23 februari, 2018

Sjunde raka nomineringen och ny global kampanj: ”Väldigt stolta”
Stefan Juliusson och vd Sophia Magnusson. Foto: Hanna Thulin

För sjunde året i rad har Alarmstreet Kommunikation blivit nominerade till Årets Marknadsförare. De har en gedigen meritlista då de även lyckats plocka hem priset tre gånger med kampanjer med Pontuz Löfgren AB, Växjö Lakers och senast med Meridium.

– Det känns naturligtvis jätteroligt. Det är sjätte året i rad vi är nominerade i kategorin, vilket betyder att vi varit med bland finalisterna varje år sedan vi startade vår reklambyrå. I år är vi nominerade med vår kampanj för Ocab, som gett kunden ett fantastiskt resultat på kort tid. Ocabs orderingång har ökat med 60 procent och de har anställt åtta nya medarbetare sedan kampanjen lanserades. För oss som reklambyrå är det ett pris i sig när det går så makalöst bra för kunden. Det är vi väldigt stolta över, säger Stefan Juliusson, grundare och AD på företaget.

LÄS MER: Alarmstreet Kommunikation: ”Kreativiteten dör aldrig”

Vad betyder ett sånt pris för er?
– Det betyder naturligtvis mycket. En kreativ process är som en bergochdalbana. Ena dagen tycker man att man är något på spåret, nästa ifrågasätter man allt man gjort. När man sedan tillslut levererar till kund känner man sig både stolt och utmattad. Att då få positiv respons, nöjda kunder och dessutom bli nominerade är ett kvitto på att allt slit lönar sig. Vi tycker det är jättekul. Men på ett sätt känns det som att vi redan har vunnit med OCAB, vars kampanj ju fick enastående genomslag.

Det är fullt upp på kontoret hos Alarmstreet och man ligger inte på latsidan. För bara några dagar sedan blev det klart att man vunnit en pitch om en global kampanj där man slagit ut flera internationella konkurrenter.

Kan ni säga något om den här globala kampanjen?
– Tyvärr kan vi inte säga så mycket än. Kampanjen är för en stor koncern som ska lansera en helt ny produkt globalt. Vi var en av de byråer som tillfrågades och vi vann med vår pitch i internationell konkurrens, vilket naturligtvis är jättespännande.

Hur känns det att få gå utanför Sveriges gränser?
– Kul! Ett av våra mål har varit att få göra reklam internationellt. Nu är vi på väg dit.

Vad händer nu i den närmsta framtiden?
– Hos oss händer det mycket spännande hela tiden. Inom de närmaste veckorna lanserar vi en stor kampanj vi arbetat med i närmare ett år. Kampanjen kommer att figurera i hela södra Sverige för en riktigt tung aktör. Det ser vi fram emot. Dessutom har vi många nationella kunder just nu som vi arbetar med. En del av vårt fokus ligger på uppdrag från företag utanför vår region. Vi har också ett mycket tätt samarbete med Viva Media Group vilket innebär att vi får tillgång till varandras kompetenser och styrkor, avslutar Stefan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Koreansk restaurang till Kalmar

Blir den första av sitt slag i staden.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:02, 23 februari, 2018

Koreansk restaurang till Kalmar
Foto: Arkiv.

Det är tidningen Östra Småland som rapporterar att Kalmars nya kvarter GesällenKvarnholmen kan få sin första restaurang senare i år.

Tidningen skriver att det koreanska matcaféet Gangnam kommer att börja byggas så fort som bygglovet är beviljat. Den koreanska restaurangen kommer då bli den första av sitt slag i Kalmar.

Den koreanska matkulturen kommer allt mer i Sverige och den senaste tiden har koreanska restauranger etablerat sig i de större städerna.

Mat serverad från det koreanska köket består av allt från sött, salt, surt och starkt. Dessutom är den ofta mycket grillad och fermenterad, samt färgstarkt.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fastighetsägaren: ”De har skulder till mig på 250 000”

Märkliga omständigheter kring stölden på konkursdrabbade Istanbul. Niko Saber menar att restaurangen är skyldiga honom en kvarts miljon kronor.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:16, 22 februari, 2018

Fastighetsägaren: ”De har skulder till mig på 250 000”
Foto: Arkiv.

Under torsdagen rapporterade 24Kalmar om Istanbul BBQ:s konkurs. Strax innan konkursen blev verklighet drabbades restaurangen av ett inbrott där inventarier som restaurangspisar, stekhällar och kylar stals. Det är vad ägaren har påstått, menar konkursförvaltaren Erik Gabrielsson.

Den massiva stölden inträffade under märkliga omständigheter.

LÄS MER: Restaurang tömdes innan konkurs: ”Väldigt konstigt”

– Ägarna menar att de haft inbrott strax före konkursen. Vid tidpunkten för själva inbrottet ska lokalerna dessutom ha varit avlarmade, men när vi kom dit några dagar senare var det larmat, sa konkursförvaltaren Erik Gabrielsson till 24Kalmar tidigare under torsdagen.

Konkursförvaltaren har även talat med försäkringsbolaget – och planerar inom kort att lämna in en polisanmälan om stölden. Själva anmälan gäller enbart själva brottet – och ingen misstänkt gärningsman.

Niko Saber äger fastigheten där Istanbul hyrt in sig sedan april förra året.

– De första tre månaderna betalades hyrorna och allt var frid och fröjd. Men de sista åtta månaderna har de inte betalat, säger han.

Hur mycket pengar rör det sig om?
– De har skulder till mig på 250 000 kronor.

Enligt konkursförvaltaren har flera anonyma tips ramlat in. Något som Niko Saber inte fått ta del av.

– Jag vet ingenting om någon som har sett eller hört något. Det är polisens sak att utreda vad som har hänt.

Tror du att du kommer få tillbaka pengarna?
– Jag hoppas det, men har i ärlighetens namn ingen aning om så kommer bli fallet.

24Kalmar har vid upprepade tillfällen försökt nå ägaren utan framgång.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Profilens nya satsning: ”Kommer köra samma koncept”

Efter 13 år på Öland – nu öppnar han ny verksamhet i Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:17, 22 februari, 2018

Profilens nya satsning: ”Kommer köra samma koncept”
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Han var en av grundarna till populära restaurangen Robertos i Färjestaden. Nu blickar Bekim Fazliu fram emot nya utmaningar. Den 1 april slår han upp portarna till den nya satsningen i Matstugan i Djurängen.

Efter 13 år på Robertos och 18 år i branschen vet Fazliu vad som krävs.

– De flesta Kalmarbor som kom till Färjestaden käkade på Robertos. Jag kommer köra samma koncept i Djurängen med hög kvalitet. All ost kommer vara från Sverige och vi kommer välja råvaror med omsorg, gärna så närodlat som möjligt, säger han.

Bekim Fazliu, som är är uppväxt i Djurängen, hoppas kunna locka över sin gamla kundkrets från tiden på Öland.

– Man kommer få väldigt bra mat hos mig, det kan jag lova, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng