Campingen som växt till en egen stad

Frisör, egen polis och nu även folktandvård - allt behövs i den lilla stad som växt fram på Böda Sand på Öland. Och den slutar inte växa, tvärtom. "Vi kommer investera 55 miljoner de närmsta fem åren" säger vd Anna Barkevall.

Emma Uddesson

Kl.07:20, 11 juli, 2015

4 bilder
  • Böda Sands vd Anna Barkevall har fullt upp när andra tar semester. Foto: Emma Uddesson
    Böda Sands vd Anna Barkevall har fullt upp när andra tar semester. Foto: Emma Uddesson
  • Besökarna på Böda beskriver området som en egen stad. Foto: Emma Uddesson
    Besökarna på Böda beskriver området som en egen stad. Foto: Emma Uddesson
  • Foto: Emma Uddesson
    Foto: Emma Uddesson
  • Anna Barkevall. Foto: Emma Uddesson
    Anna Barkevall. Foto: Emma Uddesson

Det har blivit juli månad och mitten av sommaren är snart nådd. Men högsäsongen har bara börjat – i alla fall på Böda Sand på Öland.

I år tippar man på rekordsiffror, och bolaget investerar stora pengar för att växa. Trots att campingen redan med flera mått mätt är störst i hela Sverige. Besökarna brukar beskriva Böda Sand som en egen stad, berättar vd Anna Barkevall.

– Vi har ju haft brandkår och sjuksköterska på plats i många år, men i år kommer även folktandvården vara här. Så man kan passa på att fixa sina tänder, säger Anna Barkevall och skrattar.

I juli bor här 7 000 personer per dag och utöver det har campingen drygt 3 000 dagsbesök. Totalt rör sig 10 000 personer på området per dag i juli. Då tycks det kanske inte konstigt att en mindre stad växer fram på området. Även polisen finns på plats i en egen husbil.

– Camping är ju en mer rörlig semesterform, men här ser man att många slår fast sina bopålar och stannar här, säger Anna Barkevall och fortsätter:

– Tittar man på camping i Sverige så stannar en gäst i snitt 3,14 dagar men här stannar man i snitt åtta dagar. För det är verkligen slutdestinationen för många, och så spenderar man hela sin semester här.

Våren har börjat bra, berättar hon. Hittills i år har intäkterna gått upp med 18 procent jämfört med samma period i fjol. Totalt omsatte det egna aktiebolaget KronoCamping Öland 37 miljoner kronor förra året, och Barkevall tror att den siffran kommer öka stort.

Varför tror du att allt fler kommer hit?
– Jag står väldigt fast vid att man måste erbjuda gästerna bra aktiviteter och bra möjligheter att aktivera sig när man är på semestern. Och det visar ju också forskningsrapporter, att dels är utomhusupplevelsen väldigt viktig och vädret är avgörande längre.

Hon lägger mycket fokus just på aktiviteter och en rad nya koncept, som till exempel ungdomssatsningen Böda Sand Youthcamp, en fritidsgård på campingen. Nyligen avslutades även en temavecka med körsång.

Anna själv får inte mycket ledigt under sommaren, förutom pågående koncept planeras ombyggnation, renoveringar och projekt inför hösten och nästa år.

Inom de närmsta fem åren kommer bolaget investera 55 miljoner. Bland annat i en stor sportanläggning som enligt planen ska vara klar nästa år. Även ett stort lekland utomhus ska byggas. Men Böda ska fortfarande ha samma identitet, påpekar Anna Barkevall.

– Det är många boanläggningar som blir nöjesanläggningar, men det är inte meningen.

Men en karusell på området skulle inte vara helt dumt, tillägger hon.

Fakta



Böda Sand i korthet:
- Drivs av Anna Barkevall, vd för KronoCamping Öland Aktiebolag.
- Entreprenören Barkevall har bland annat vunnit priset Årets Ölänning år 2010.
- Böda Sand omsatte 37 miljoner förra året i det egna bolaget. Dit räknas inte andra verksamheter på området, som till exempel butiker, gatukök och frisörsalong.
- Cirka 180 anställda arbetar på campingen under sommaren. Bland annat i områden som reception, vaktmästeri, bageri, frisör, spa, gatukök och poolvärdar.
- Hela området är 112 hektar stort.
- Campingen är även känd från tv-serien Böda Camping.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen

Efter drygt fem år – nu lämnar Hilda Nielsen sin salong i centrala Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:08, 18 februari, 2018

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Sedan 2012 har Hilda Nielsen drivit frisörsalongen Hildas Hair & MakeupSödra Långgatan i Kalmar. Snart är det dock slut med det då salongen ligger ute till försäljning.

– Vi börjar bli till åren och när man driver eget är man ständigt uppbunden. Nu längtar vi efter lite mer frihet så vi får tid över till att resa, säger hennes man Richard Nielsen.

LÄS MER: Butik på Kvarnholmen slår igen – satsar på webbshop

Duon meddelar dock att de tror stenhårt på Kvarnholmens utveckling.

– Jag är ständig optimist och tror att Kvarnholmen kommer lyfta i och med det nya universitetet. Det kommer bli ett annat flöde i stan och vi ska vara rädda om det. Det är inte många städer som har så trevliga centrum.

Vad ska ni göra nu?
– Nu ska vi varva ner lite och ta det lugnt. Njuta, helt enkelt.

Vem hoppas ni ska ta över?
– Någon som kan driva det vidare. Verksamheten går bra och det finns en trogen kundkrets. Dessutom är lokalen fantastisk och vi har redan haft spekulanter som tittat på den. Sen finns det ju flera skönhetssalonger på Södra Långgatan, vilket man kanske skulle kunna profilera sig med. Här ser man varandra som kollegor – inte konkurrenter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar

"Det blir lite matchmaking för investerare och entrepenörer", säger Nicholas Murigu.

Samuel Slättman

Kl.19:42, 17 februari, 2018

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar
Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co, anordnar tillsammans med Starta & Driva Företag Startup bar. Foto: Arkiv/Hanna Thulin/Töufik Alami.

Onsdagen den 14 mars kommer konceptet Startup bar till restaurang Magasinet i centrala Kalmar.

– Det är en kreativ arena där entrepenörer, intressenter och nyfiket folk kan träffas under avslappnande former. Man kan mingla och njuta av en schysst after work, säger Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co. 

Startup bar anordnas av tidningsmagasinet Starta & Driva Företag. I konceptet ingår även Pitch bar, vilket innebär att entrepenörer får chansen att träffa investeraren Karl Schultz från investmentbolaget R2K Ventures.

– Då har man chansen att på 15 minuter presentera sin idé. Det blir lite matchmaking mellan entrepenörer och investerare. Om ett intresse uppstår kan man sedan gå vidare med ett uppföljningsmöte, säger Murigu.

På plats kommer även delegationer från Lettland och Ukraina att vara.

– Det är aktörer som främjar socialt entreprenörsskap – de är dörröppnarna nummer ett. De har liknande roller som jag har i Sverige, säger Murigu.

Vilka skulle du säga att det här är intressant för? 
– Både etablerade entrepenörer, studenter som funderar på att starta sitt första företag och de som bara är nyfikna. Enda syftet är egentligen att visa att entreprenörsskap kan vara schyst och avslappnat, säger Murigu.

Förutom Kalmar kommer Startup bar till Stockholm, Uppsala, Malmö, Borås, Jönköping, Örnsköldsvik, Göteborg, Östersund och Sundsvall.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar

"Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare", meddelar koncernen.

Samuel Slättman

Kl.19:59, 15 februari, 2018

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar
Claes Salomonsson, presskontakt på Axfood. Foto: Pressbild/Axfood.

Hösten 2016 berättade 24Kalmar om matvarukedjan Willys intresse för att etablera sig i Kalmar. Nu meddelar koncernen Axfood (som äger kedjorna Willys och Hemköp) att förhandlingar med flera olika fastighetsägare i Kalmar pågår. Förhandlingarna ska dessutom ha intensifierats under den senaste tiden.

– Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare. Vi vill öppna en butik så snart som möjligt, men inget är ännu klart, säger Axfoods presskontakt Claes Salomonsson.

LÄS MER: Stor livsmedelskedja vill etablera sig i Kalmar

Så sent som i september 2017 öppnade koncernens Hemköp-butik på Fiskaregatan i centrala Kalmar. Var den nya Willys-butiken kan hamna är ännu oklart, men Axfood bekräftar att Hansa City är intressant.

– Kalmar är en plats med tillväxt och stor potential där vi gärna vill etablera oss. En stad som fram till nyligen varit en vit fläck på vår butikskarta, säger Salomonsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland

"Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland."

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:27, 14 februari, 2018

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland
Foto: Strandbaden/Facebook.

Den anrika restaurangen Strandbaden i KöpingsvikÖland har fått nya ägare. Växjö-profilerna Ola och Therese Birgersson bor och arbetar den största delen av året i den tropiska delen av Brasilien i lilla byn Barra do Cunhau, söder om Natal. Nu är det klart att duon kommer ta över Strandbaden från och med våren 2018.

”Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland med allt vad det innebär av livsglädje, mat, dryck och nöje”, skriver de i ett meddelande på restaurangens Facebooksida.

De meddelar att konceptet är att få till den perfekta fusionen mellan brasilianskt och svenskt.

”Vilket ställe kan då passa bättre än Köpingsvik med sin kritvita sandstrand och vackra vy”, skriver duon på Facebook.

I restaurangen som kommer heta Rio Strandbaden kommer de servera brassetapas, burgare, churrasco helgrill, tropiska drinkar och iskall öl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln

Försäljningen av choklad och blommor skjuter i höjden. "Vissa delbranscher får en rejäl skjuts", konstaterar ekonomen.

Magnus Jansson

Kl.22:01, 13 februari, 2018

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln
Försäljningen av praliner och blommor ökar markant den här veckan. Foto: Arkiv/Bildbyrån

Ska du köpa en present till din partner inför Alla hjärtans dag? Då är du inte unik, direkt. Nästan varannan svensk planerar att uppmärksamma onsdagens kärleksfulla dag – och det vanligaste sättet att göra det på är genom att köpa en present till någon man tycker om. Det visar statistik som Svensk Handel har släppt.

Många kallar dagen för ett ”kommersiellt jippo”, men den har etablerat sig som en viktig inkomstkälla för många butiker. Bland dagligvaruhandlarna svarar fyra av tio (38 procent) att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen.

Den motsvarande siffran för handeln som helhet är 20 procent.

– Svenska folket uppskattar Alla hjärtans dag och möjligheten att visa uppskattning till de vi tycker om. Även om högtiden inte är avgörande för handeln i stort får vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Föga förvånande får exempelvis blommor och choklad en rejäl försäljningsskjuts den är veckan. Kategorin ”Växter och tillbehör” ökar med 55 procent jämfört med en vanlig vecka. Försäljningen av praliner har en ännu tydligare ökning med drygt 80 procent.

Försäljningskraften ser dessutom ut att bli starkare och starkare för varje år. Under Alla hjärtans dag-veckan 2017 ökade den totala butiksförsäljningen med 1,9 procent jämfört med 2016.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng