Campingen som växt till en egen stad

Frisör, egen polis och nu även folktandvård - allt behövs i den lilla stad som växt fram på Böda Sand på Öland. Och den slutar inte växa, tvärtom. "Vi kommer investera 55 miljoner de närmsta fem åren" säger vd Anna Barkevall.

Emma Uddesson

Emma Uddesson

Kl.07:20, 11 juli, 2015

4 bilder
  • Böda Sands vd Anna Barkevall har fullt upp när andra tar semester. Foto: Emma Uddesson
    Böda Sands vd Anna Barkevall har fullt upp när andra tar semester. Foto: Emma Uddesson
  • Besökarna på Böda beskriver området som en egen stad. Foto: Emma Uddesson
    Besökarna på Böda beskriver området som en egen stad. Foto: Emma Uddesson
  • Foto: Emma Uddesson
    Foto: Emma Uddesson
  • Anna Barkevall. Foto: Emma Uddesson
    Anna Barkevall. Foto: Emma Uddesson

Det har blivit juli månad och mitten av sommaren är snart nådd. Men högsäsongen har bara börjat – i alla fall på Böda Sand på Öland.

I år tippar man på rekordsiffror, och bolaget investerar stora pengar för att växa. Trots att campingen redan med flera mått mätt är störst i hela Sverige. Besökarna brukar beskriva Böda Sand som en egen stad, berättar vd Anna Barkevall.

– Vi har ju haft brandkår och sjuksköterska på plats i många år, men i år kommer även folktandvården vara här. Så man kan passa på att fixa sina tänder, säger Anna Barkevall och skrattar.

I juli bor här 7 000 personer per dag och utöver det har campingen drygt 3 000 dagsbesök. Totalt rör sig 10 000 personer på området per dag i juli. Då tycks det kanske inte konstigt att en mindre stad växer fram på området. Även polisen finns på plats i en egen husbil.

– Camping är ju en mer rörlig semesterform, men här ser man att många slår fast sina bopålar och stannar här, säger Anna Barkevall och fortsätter:

– Tittar man på camping i Sverige så stannar en gäst i snitt 3,14 dagar men här stannar man i snitt åtta dagar. För det är verkligen slutdestinationen för många, och så spenderar man hela sin semester här.

Våren har börjat bra, berättar hon. Hittills i år har intäkterna gått upp med 18 procent jämfört med samma period i fjol. Totalt omsatte det egna aktiebolaget KronoCamping Öland 37 miljoner kronor förra året, och Barkevall tror att den siffran kommer öka stort.

Varför tror du att allt fler kommer hit?
– Jag står väldigt fast vid att man måste erbjuda gästerna bra aktiviteter och bra möjligheter att aktivera sig när man är på semestern. Och det visar ju också forskningsrapporter, att dels är utomhusupplevelsen väldigt viktig och vädret är avgörande längre.

Hon lägger mycket fokus just på aktiviteter och en rad nya koncept, som till exempel ungdomssatsningen Böda Sand Youthcamp, en fritidsgård på campingen. Nyligen avslutades även en temavecka med körsång.

Anna själv får inte mycket ledigt under sommaren, förutom pågående koncept planeras ombyggnation, renoveringar och projekt inför hösten och nästa år.

Inom de närmsta fem åren kommer bolaget investera 55 miljoner. Bland annat i en stor sportanläggning som enligt planen ska vara klar nästa år. Även ett stort lekland utomhus ska byggas. Men Böda ska fortfarande ha samma identitet, påpekar Anna Barkevall.

– Det är många boanläggningar som blir nöjesanläggningar, men det är inte meningen.

Men en karusell på området skulle inte vara helt dumt, tillägger hon.

Fakta



Böda Sand i korthet:
- Drivs av Anna Barkevall, vd för KronoCamping Öland Aktiebolag.
- Entreprenören Barkevall har bland annat vunnit priset Årets Ölänning år 2010.
- Böda Sand omsatte 37 miljoner förra året i det egna bolaget. Dit räknas inte andra verksamheter på området, som till exempel butiker, gatukök och frisörsalong.
- Cirka 180 anställda arbetar på campingen under sommaren. Bland annat i områden som reception, vaktmästeri, bageri, frisör, spa, gatukök och poolvärdar.
- Hela området är 112 hektar stort.
- Campingen är även känd från tv-serien Böda Camping.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nya ägare till storföretag i Kalmar

Företaget har över 1 000 anställda.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.11:43, 21 november, 2017

Nya ägare till storföretag i Kalmar
Foto: Pressbild

Den europeiska infrastrukturfonden Cube köper 60 procent av Bergkvarabuss, som har sitt säte i Kalmar, det meddelade företaget på tisdagen.

– För att säkerställa successionen och skapa fortsatt långsiktig trygghet och utveckling har vi beslutat sälja en andel av aktierna. Valet har fallit på den europeiska infrastrukturfonden Cube II. De har god kompetens på området, ett väl utbyggt nätverk och ett okomplicerat arbetssätt, meddelar Lars-Göran Mellström, vd, i ett pressmeddelande.

Cubes vd, Jérôme Jeauffroy:

– Göran Mellström besitter en imponerande kompetens och har utvecklat Bergkvarabuss till ett av de främsta charterbuss- och kollektivtrafikbolagen i Sverige. Vi på Cube ser fram emot att tillsammans med honom och övriga medarbetare verka för en fortsatt positiv utveckling av bolaget, säger han i pressmeddelandet.

Trots försäljningen kommer inga större förändringar att ske inom bolaget. Lars-Göran Mellström kommer dessutom att fortsätta som vd.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”

Efter bara 1,5 år i branschen kan kaféet bli Sveriges bästa coffee shop.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:46, 19 november, 2017

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”
"Vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar", säger Sebastian Balck.

Våren 2016 öppnade Balck coffeeStorgatan i Kalmar. Nu är man en av tre nominerade i kategorin Årets coffee shop vid branschgalan Fast food awards.

– Fantastiskt! Vi mötte många tvivlare inför uppstart, det gör jag fortfarande men hoppas att fler nu förstår vikten av att våga testa nya saker, säger grundaren, det förre cykelproffset Sebastian Balck.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

– Vi är en av tre nominerade så vi är redan glada över det! Sedan får vi se… Både Johan & Nyström (Stockholm) och Babettes Kafferi (Linköping) är tunga namn i Sverige som varit med länge i gemet, vi är knappt torra bakom öronen.

När 24Kalmar når Balck befinner han sig i Etiopien på en av sina många kafferesor.

Varför tror du att juryn valt ut just er som en av de nominerade?
– För att vi är unika! Först och främst när det gäller våra ursprung, vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar. I kaffebaren vill vi ha en känsla som både presenterar kaffet på ett bra sätt men ännu mer välkomnar alla till en unik upplevelse.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

Vad innefattar begreppet coffee shop egentligen?
– Jag är ganska säker på att det är helheten, dvs den totala upplevelsen. Vi har även medvetet valt att lägga extra tid och kärlek åt kunderna, vi är pionjärer för specialkaffe i trakten vilket kräver en hel del predikan och förklaringar. Vi vill dela med oss av våra värdegrunder helt enkelt, säger Balck.

Fast food awards avgörs i Malmö den 31 januari.

Fakta



Nomineringen från Fast food awards till Balck coffee:

"På Balck rostas kaffet med kärlek och på kaffebaren är det mormor som bakar bullarna. Styr stegen hit för att bli en kaffekonnässör på hemmaplan eller luta dig mot träpanelen och stanna länge. När du blivit en fan, köp en väska för att visa det."

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”

Företagets avancerade app ska hjälpa näringslivet att nå FN:s globala hållbarhetsmål.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:11, 18 november, 2017

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”
Klas Ehnemark. Foto: Camilla Dopson/Kalmar Science Park

Aponomy AB från Borgholm ingår i Kalmar Science Parks förinkubator och har funnits sedan ett år tillbaka. Företagets första produkt, The Bourne, beräknas finnas på marknaden i september nästa år, och är en app som ska kunna hjälpa företag att förena anställdas drivkrafter och företagets visioner med FN:s globala hållbarhetsmål

Den innehåller bland annat ett analysverktyg, spelverktyg, förslag på samarbeten och hur man kan arbeta vidare, både internt och externt.

Nu får företaget 300 000 kronor från Vinnova för att utveckla sin digitala tjänst.

– Det är ett stort värde att någon säger att de tror på ens affärsidé. Pengarna gör att vi kan lägga mer tid på att utveckla tjänsten. Till att börja med ska vi göra en prototyp, säger Klas Ehnemark, grundare av Aponomy.

Kalle Blohm är verksamhetsledare för Kalmar Science Parks Incubator.

– Det är fantastiskt roligt att Aponomy och appen The Bourne passerat Vinnovas nästintill omöjliga nålsöga, det i sig är en bragd. Det är också ett tydligt tecken på att idén om att kombinera hållbarhetsarbete med spännande spelteori ligger helt rätt i tiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar

Nu kommer de till Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:35, 18 november, 2017

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar
Uirá Ramos äger Elitresor.se. Foto: Kalmar Science Park/Camilla Dopson

Idén till Elitresor.se föddes när Uirá Ramos arbetade inom flygbranschen som sales executive för Sydamerikas största flygbolag, LATAM Airlines.

– Det var under en tid då onlineresebyråer just fått uppsving och jag insåg att det fanns ingen som var nischad inom det här segmentet, säger han.

Nu kommer hans verksamhet som smidigt och enkelt kan jämföra och boka resor som håller hög klass, till Kalmar, för att bli en del av Kalmar Science Parks Incubator.

– Poängen med det, är att det ibland faktiskt är billigare med de högre klasserna. På så sätt kan man få högre kvalité på sin resa till ett bra pris.

Det är inte tekniskt möjligt att boka en Economy-biljett hos Elitresor, utan endast de bästa flygstolarna inom Premium economy, Business class och First class. Man kan även boka 4-5-stjärniga hotell och färdiga paketresor, där alltid ett femstjärnigt hotell ingår, där flygstolen är minst Business class och där aktiviteter, som exempelvis ett besök på en Michellin-stjärnigrestaurang, ingår.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicy på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Den typiska Elitresor.se-kunden har en årsinkomst på 800 000 kronor eller mer och som gärna bokar själva på nätet.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicier på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Tillsammans med Linnéuniversitet och studenten Stefi Primawati håller Elitresor.se på med att ta fram en hållbarhetsplan.

– Det är en viktig utmaning för oss. Vi vill förstå hur en online-resebyrå kan jobba med hållbarhetstänk, eftersom vi inte kan kontrollera vad kunden bokar. Men vi kan ställa högre krav på våra leverantörer och samarbetspartners. Jobba med kravmärkta hotell och restauranger och så vidare.

Uirá Ramos hoppas att inträdet i Kalmar Science Parks Incubator ska lyfta företaget ytterligare ett steg.

– I Incubator får jag kontaktnät och tillgång till affärsutvecklaren Harry Håkanson. Med Harry diskuterar jag verksamhetsstyrning och de utmaningar jag har, både kortsiktiga och långsiktiga. Jag fick även kontakten till reklambyrån Wilson Creative via Kalmar Science Park och vi har haft ett fantastiskt samarbete som överträffat mina förväntningar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler

Här är nya butiken som öppnar i Baronen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:32, 17 november, 2017

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler
Paradisverkstaden flyttar in i Kompaniets gamla lokaler i Baronens köpcenter. Foto: Arkiv

Inredningsbutiken Paradisverkstaden finns redan i Färjestaden. Nu expanderar de lagom till julhandeln och öppnar upp en tillfällig pop-up-butik i Baronen.

– På sommaren är det inga problem med att få över kunderna till Öland. Däremot har vi länge tänkt att det skulle vara kul att komma till Kalmar på julen och julhandeln, säger Hanna Paradis, ägare till Paradisverkstaden.

LÄS MER: KLART: Då öppnar H&M:s stora satsning i Baronen

Öppningen kommer att ske redan på torsdag – och målet är att butiken ska vara öppen året ut.

– Det här är ett experiment. Vi tycker det är så mysigt inne i Kalmar runt julen, och går det bra kan det komma att bli fler liknande gästspel. Men då krävs det att vi hittar lediga lokaler, givetvis.

Några tankar att öppna en permanent butik på fastlandet finns dock inte på Paradisverkstadens radar. Åtminstone inte för tillfället.

– Det är klart, om det blir en riktig ”wow”-känsla kanske det kan bli tal om det. Men vi tror nog att det ligger lite för nära vår butik i Färjestaden för att det ska gå runt över ett helt år.

Butiken på Baronen kommer bli cirka 50 kvadratmeter stor och främst inrikta sig på julinredning.

– Kul även med H&M Homes etablering på Baronen. Det kanske kan locka en annan publik till köpcentret, säger hon.

Hanna Paradis berättar även att affären kommer inrikta sig mycket på skyltfönster och en del uppvisning av möbler.

– Det ska bli jättekul och vi ser verkligen fram emot det här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng