Kristoffer säljer manlig heminredning från vinden

Kalmars färskaste e-handelsföretag huserar i en över 100 år gammal vindslokal på Svensknabben. Från sin ateljé på Villa Solbackens vind säljer Kalmarkillen Kristoffer Luthman manlig heminredning i råa material.

Kaisa Andersson

Kaisa Andersson

Kl.09:46, 23 augusti, 2015

4 bilder
  • Fladdermusfåtölj i äkta läder. Foto: Kristoffer Luthman/Nordsool.se
    Fladdermusfåtölj i äkta läder. Foto: Kristoffer Luthman/Nordsool.se
  • Jättevas i glas. perfekt för stora buketter tycker Kristoffer. Foto: Kristoffer Luthman/Nordsool.se
    Jättevas i glas. perfekt för stora buketter tycker Kristoffer. Foto: Kristoffer Luthman/Nordsool.se

Vindsfönstret, som står på glänt, vätter ut mot Kalmarsund med utsikt över Ölandsbron. Lite nött och kantstött är det, liksom övriga vinden med sina träbalkar och vitrappade kortsidor.

Vindsvåningen på Villa Solbacken har stått tom i många år. Med undantag för två inredda rum, som fungerat som bostäder till tjänstefolket som följde med de prominenta gäster som besökte familjens Jeanssons sommarpalats på Svensknabben, har vinden bara samlat damm.

Men nu pågår här full aktivitet. Nyblivna egenföretagaren Kristoffer Luthman, 28, har ställt dit kamerastativ, blixtar och whiteboardtavlor som ska reflektera ljuset precis rätt. Vinden har förvandlats till en enklare fotostudio.

På det låga bordet av almträ står två förvaringskärl i vit keramik, en blomkruka av koppar och Kristoffers egen idé: Kaffeburken. Det har blivit allt trendigare att inta sina drycker från en glasburk, berättar han.

Kristoffer startade sitt företag, en heminredningsbutik på nätet, i början på juni. Han väljer alla produkterna han köper in själv, och köper från grossister i bland annat Danmark och Spanien. Stilen på hans produkter beskriver han som manlig och stilren i råa material som trä och sten.

– Lite har det väl blivit så att jag vänder mig till män. Det är lite råare form av heminredning som har mer svärta än shabby chic och den väldigt ljust präglade industriella heminredningen. Men givetvis är ju inredningssmak könlös, säger han.

Heminredningssajten Nordsool är knappt tre månader ung, men redan nu har Kristoffer Luthman fått i gång lönsamheten.

Och så jättekonstigt är det inte: Hela sitt vuxna liv har han sysslat med försäljning. Han har sålt te och kaffe på Gerdas te- och kaffehandel, fönster för Mockfjärds och varit butikschef på Hi-Fi-klubben i Växjö.

Parallellt med att han driver sin heminredningssajt så säljer han hemelektronik på Mediamarkt på Hansa city.

– Så jag varvar med att sälja tv-apparater och japanska soffbord. Jag tycker egentligen att det är kul att sälja allt, säger han.

Men intresset för heminredning har ändå alltid funnits där, och har växt i takt med att han fått i gång företaget.

Han drivs av att hitta nya, kreativa användningsområden för föremål, säger han. En gammal, rustik trästege kan lika gärna säljas som en snygg klädhängare, en stor vattenkaraff kan bli en häftig vas för stora buketter.

Kalmar har blivit något av ett mecka för e-handel, med e-handelsklustret vid Kalmar Science park och stora aktörer som Royal Design och Design Online i regionen. Att starta en nätbutik i stället för en fysisk butik var ett givet val, säger Kristoffer.

– Kalmar är en liten stad, och jag tror att man vågar satsa mer online. Det är större chans att det får bäring nationellt än lokalt. De flesta av mina kunder kommer från storstäderna, säger han.

Trots att företaget bara varit i gång en kort tid är Kristoffer redan sugen på att ta nästa steg, och planer finns på att introducera egna produkter i sortimentet. Bland annat samarbetar han med en lokal konstnär om egentryckta posters, som ska lanseras lagom till jul.

– Jag är lite rastlös av mig. När man har möjligheten, rent ekonomiskt, att utveckla ett koncept kan jag tycka att livet är lite för kort för att sluta här, jag känner att jag måste passa på.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny butik öppnar i norra Kalmar

För fyra år sedan kom han till Sverige från Syrien – nu öppnar han upp en egen butik.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:01, 20 december, 2017

2 bilder
  • Rawan Alush öppnar ny butik i Djurängen. Foto: Hanna Thulin
    Rawan Alush öppnar ny butik i Djurängen. Foto: Hanna Thulin
  • Butiken kommer att sälja en hel del utländska varor. Foto: Hanna Thulin
    Butiken kommer att sälja en hel del utländska varor. Foto: Hanna Thulin

Nästa vecka öppnar Rawan Alush sin butik på Skräddaretorpsvägen, precis bredvid Djurängens Pizzeria.

– Jag kommer fokusera på frukt och grönt men även på ett sortiment med många utländska varor. Häromkring bor det många som skulle uppskatta det, säger Rawan Alush.

Han kom till Sverige från Syrien för drygt fyra år sedan och tror att Djurängen kommer vara en perfekt plats att starta den nya verksamheten på.

– Häromkring bor det många som uppskattar de varorna som jag kommer att sälja, säger Rawan.

Än så länge är butiken inte öppen för allmänheten men kommer förhoppningsvis att börja med försäljning under nästa vecka.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Unga företagare med stora planer: ”Jag vill ge ut det utomlands”

Att våga starta sitt egna företag är ett stort steg att ta. Projektet UngDrive, under ledning av Jonathan Rudman, har under veckan utbildning för fyra stycken ungdomar på Öland. Detta för att de ska kunna driva sina egna företag som sommarjobb.

Filip Edvardsson

Filip Edvardsson

Kl.12:53, 30 juni, 2017

Unga företagare med stora planer: ”Jag vill ge ut det utomlands”
Från vänster: Tilda Björnheimer, David Aldentun, Jonatan Andersson och Moa Alvkäll. Liggandes: Jonathan Rudman. Foto: Filip Edvardsson

Det är första gången konceptet UngDrive testas på Öland. Jonathan Rudman, projektledare, har under veckan undervisat fyra ungdomar i Färjestaden och lärt dem grunderna i eget-företagande. Tanken är nu att de ska driva sina företag som sommarjobb. Något Jonathan Rudman ser som positivt.

– Att ta steget och starta ett företag är väldigt stort. Bara att komma på en ide som de har gjort tycker jag är väldigt imponerande, säger Jonathan Rudman.

Utbildningen har som sagt pågått under veckan som varit. På måndag startar det egna arbetet. Om de skulle stötta på problem finns hjälp alltid tillgänglig.

– De ska ju köra på egen hand så mycket som det går, men behöver de hjälp och har frågor finns jag givetvis där och hjälper dem, säger Jonathan Rudman.

Deltagarna Jonatan Andersson, Tilda Björnheimer, Moa Alvkäll och David Aldentun är förhoppningsfulla inför sommaren. Alla har klara idéer. Skillnaden är att de kommit olika långt i processen med sina företag. En som kommit en bra bit på vägen är Tilda Björnheimer. Med sin stora passion för konst startade hon företaget Ultrakillerbear där hon säljer konst och sina egendesignade tryck. Hon jobbar mycket via sociala medier och framförallt Instagram där hon har över 3000 följare.

Just marknadsföringsdelen är en viktig del av företagandet. Sköter de unga entreprenörerna det kan de komma hur långt som helst. Och de har redan en del visioner hur de vill att deras företag ska se ut i framtiden.

– Jag vill att kunderna ska återkomma samt sprida varumärket. Det är trots allt de som är det viktiga för företaget, säger David Aldentun, som grundat gotadeal.se. En E-handel för högkvalitativa produkter som han säljer vidare genom sidan.

Även Moa Alvkäll, som driver Moas Koppel och selar, är inne på spåret där fokus ligger på konsumenterna.

– Jag vill att kunderna ska ge mig feedback. På så sätt kan jag utveckla företaget utifrån vad de har sagt till mig.

Det de företagen har gemensamt är säljandet av en produkt. Jonatan Andersson har valt en annan bana då han startat företaget Ölandsjakten. Han vill genom det sälja en upplevelse med hjälp av en Skevenger Hunt. Det är som en lista där flera ledtrådar och tävlingar tar folk till olika platser runt om på Öland. Detta för att visa upp ställen på ön som inte besöks ofta. Han har även redan framtidsplanerna klara för hur företaget ska expandera.

– Jag vill ge ut det i bredare utgåva. Både i Sverige men även utomlands.

 

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny restaurang öppnar i Kalmar till sommaren

Karlskrona har fått njuta av Tai Las goda sushi. Till sommaren slår han tillsammans med sin fru upp dörrarna till nya Sumo Sushi.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.19:23, 4 februari, 2017

Ny restaurang öppnar i Kalmar till sommaren
En Sushirestaurang tar plats i Citygallerian. Foto: Pixabay

Restaurangen Sumo Sushi – som numer börjar likna en kedja – startade som ”ett hål i väggen” på Borgmästaregatan i Karlskrona 2010. Sex år senare har man restauranger också i Kristianstad (2012) och Malmö (2014).

Framgångar föder framgångar, brukar det heta. Nu vill ägaren Tai La expandera ytterligare och i juni slår Sumo Sushi upp dörrarna också i Kalmar, skriver 24Blekinge.

Det är i Citygallerian i centrala Kalmar som den nya sushirestaurangen tar plats.

– I början var folk inte så vana vid sushi vilket resulterade i att det gick trögt de första åren. Sushi är rätt smalt, men nu går det väldigt bra, säger Tai La som driver Sumo Sushi tillsammans med sin fru, till 24Blekinge.se

Etableringen i Kalmar är dock inte den enda Tai La och hans fru har i sikte. Man räknar med att öppna ytterligare en restaurang i Kristianstad och i framtiden också i Ronneby.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

24 Journalistik fortsätter växa

Satsningen fortsätter. Här är nästa ort i 24-familjen. "Vi fortsätter vår resa och målet är som alltid att leverera snabba, gratis och ultralokala nyheter för invånarna".

Martin Sköld

Martin Sköld

Kl.14:40, 26 januari, 2017

24 Journalistik fortsätter växa

I april går startskottet för nya sajten:  24halmstad.se. Men räkna med ytterligare städer/sajter kommer följa under både våren och hösten.

– Vi har fått ett fantastiskt mottagande på de orter vi har startat och nu är det dags för Halmstads invånare att kunna ta del av gratis nyheter på webben. När man hör att den lokala journalistiken är hotad av neddragningar, så är det väldigt kul att vi kan gå mot strömmen genom att fortsätta satsa och nyanställa.

Vision
Vi tror inte på fler nyheter, vi tror på snabba och riktiga nyheter i rätt kanaler med ett ultralokalt perspektiv.Vi ska vara störst och snabbast där du bor.

Affärsidé
”Gratis ultralokala digitala nyheter – 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan”

Fakta



VD: Jeanette Lindström.

Första sajten: 24Kalmar.se, som startades upp den 6 oktober 2014.

Besökare: 363 000 unika användare v 41, 2016. 1,809,101 sidvisningar v. 2, 2017.

Omsättning: År 2 (6 oktober–30 juni 2016): 8,7 miljoner kronor.

Resultat: År 2(6 oktober–30 juni 2016): 541 000 kronor.

Ägare: LindMarkmedia, Godsy Kommunikation och Nossevo Invest

Nyhetssajter: 24Kalmar.se, 24Blekinge.se, 24Malmö.se, 24Nybro.se, 24Emmaboda.se, 24Bödasand.se, 24Kristianstad.se, 24ystad.se, 24trelleborg.se, 24uppsala.se

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu öppnar 24Kristianstad.se: ”Vi är med där det händer – när det händer”

24Kristianstad.se – lägg det namnet på minnet.
Om mindre än en månad drar 24-gruppens nästa lokala nyhetssajt igång.
"Vi ska göra digital kvällstidning i modernt format. Vi vill skapa opinion och debatt", säger Jonas Bengtsson, nyhetschef och ansvarig utgivare på sajten.

Martin Sköld

Martin Sköld

Kl.18:46, 8 september, 2016

2 bilder
  • Nyhetschef Jonas Bengtsson och VD Jeanette Lindström
    Nyhetschef Jonas Bengtsson och VD Jeanette Lindström

24-familjen expanderar. Den 3 oktober lanseras 24Kristianstad.se – en digital nyhetssajt med Kristianstad kommun som bevakningsområde. Allt innehåll på sajten kommer att vara gratis.

Jonas Bengtsson, som tidigare jobbat på Expressen och OTW Publishing är utsedd till nyhetschef och ansvarig utgivare på 24Kristianstad.se.

LÄS MER: 24-familjen växer – nu med 24emmaboda.se

– Jag vill göra kvällstidning med fokus på Kristianstad. Vi ska bli det naturliga förstavalet för Kristianstadsborna, säger Jonas Bengtsson.

Varför ska läsarna välja 24Kristianstad.se?
– 24Kristianstad.se ska bli nordöstra Skånes snabbaste nyhetssajt. Vi kommer att blanda högt och lågt och här är du säker på att få det allra senaste inom nyheter, sport och nöje.

24Kristianstad.se blir den sjunde lokala nyhetssajten som startas upp på kort tid. Den 6 oktober 2014 lanserades 24Kalmar.se – sedan dess har 24-familjen även etablerat nyhetssajter i Blekinge, Malmö, Nybro, Emmaboda och Böda Sand på Öland.

– Vi vill tacka våra läsare som har varit med på den här resan. Vårt koncept med ett snabbt nyhetsflöde kombinerat med längre djuplodande reportage, som verkligen berör läsaren, har visat sig vara väldigt uppskattat. Dessutom har vi ett extremt lokalt fokus – och är gratis. Vi tror stenhårt på Kristianstad. Det är en stad på uppgång och det händer otroligt mycket där, säger Jeanette Lindström, vd och ägare.

Fakta



VD: Jeanette Lindström.
Första sajten: 24Kalmar.se, som startades upp den 6 oktober 2014.
Besökare: 228 000 unika webbläsare vecka 34, 2016.
Omsättning: År 1 (6 oktober–30 juni 2015): 3,2 miljoner kronor.
Resultat: År 1 (6 oktober–30 juni 2015): 169 000 kronor.
Huvudägare: LindMarkmedia.
Nyhetssajter: 24Kalmar.se, 24Blekinge.se, 24Malmö.se, 24Nybro.se, 24Emmaboda.se, 24Bodasand.se.

Kontaktuppgifter:
Jonas Bengtsson, nyhetschef och ansvarig utgivare, 079–310 9 570
Martin Sköld, pressansvarig, 073–506 65 21

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng