E-handeln fortsätter att växa: ”Kan ha avgörande betydelse”

E-handelns försäljning fortsätter att växa kraftigt, och på Linnéuniversitet arrangerades en föreläsning om handelns digitalisering. "Alla sätt vi kan möta kunden på är bra och de flesta är redan digitaliserade", säger John Jeansson, lektor vid Ekonomihögskolan.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.19:24, 22 september, 2015

E-handeln fortsätter att växa: ”Kan ha avgörande betydelse”
John Jeansson informerade om utmaningar och möjligheter med e-handel. Foto: Martin Persson/Wikimedia Commons

E-handeln fortsätter att växa, och är för många företag nyckeln till framgång i flera prispressade branscher. Under måndagen arrangerade Linnéuniversitet föreläsningen ”Att digitalisera sin butik – utmaningar och möjligheter med e-handel”  i hopp om att nå fram till företagarna att inte vara rädd för digitaliseringen.

– Det gäller att inte bli handlingsförlamad, utan att med små steg se möjligheten och ta den. Alla sätt vi kan möta kunden på är bra och eftersom de flesta är väldigt digitaliserade så har vi inte längre några problem med att köpa saker över nätet längre. Vi är trygga i det och om kunderna efterfrågar det så är det jätteviktigt för företagarna att inte missa möjligheten, säger John Jeansson, lektor vid Ekonomihögskolan och fortsätter.

Tillsammans med sina kollegor Henric Lindström och Pejvak Oghazi, berättade John Jaensson om möjligheterna, men även utmaningarna som företagen ställs inför med e-handeln.

– Det finns både för- och nackdelar med digitaliseringen. Den kostar en slant och är en teknik som kan vara förlegad inom ett år eller två, och då måste man investera igen – och det kan i slutändan innebära att tekniken blir en bromskloss, eftersom det är så snabb teknikutveckling. Och det räcker inte bara med att starta upp en sajt, utan man måste även göra sig synlig. Så det finns många utmaningar, säger Jeansson.

Jonas Svensson var en av många som deltog på föreläsningen, och han var övertygad om e-handelns betydelse i framtiden.

– Vi blir mer och mer digitaliserade och det går inte att undvika det i dag. Även stora aktörer bör satsa mer på e-handel. Vi är lata och vill sitta hemma och shoppa i dag. E-handel kan vara av helt avgörande betydelse, säger Jonas Svensson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel