Eon fasar inför stormen Helga

Fortfarande är det drygt ett hundratal kunder till Eon som inte har fått tillbaka sin ström i Kalmar län – sedan stormen Gorm. Och det kan dröja ytterligare då stormen Helga kan passera våra breddgrader under fredagen.

Kl.22:48, 3 december, 2015

Eon fasar inför stormen Helga
Foto: Eon

Fortfarande är stormen Gorm en stor snackis. Och fortfarande är det kunder till Eon, som inte har fått tillbaka el under torsdagskvällen – fem dygn efter att Gorm slog till. Drygt ett hundratal kunder till Eon i Kalmar län, har fortfarande inte fått tillbaka sin ström.

Det kan dröja ytterliga dagar – då en ny storm, Helga, kan passera Kalmarregionen och störa elmontörernas arbete i södra delarna av Kalmar län. SMHI räknar med hårda vindar i de sydligare länen, alltså redan stormdrabbade områden.

– Det är såklart en säkerhetsfråga för oss, att det kan vara för farligt för oss att jobba ute. Men som jag har förstått det ska den nya stormen har en nordlig bana och röra sig uppåt landet, men visst kan det försvåra vårt arbete. Dessutom kan det leda till nya strömavbrott, då det alltid finns en risk att skadade träd rasar helt helt, säger Torbjörn Larsson, kommunikationsansvarig på Eon Elnät.

Varför är det kunder som fortfarande är strömlösa?
– När vi kommer längst ut i lågspänningsnätet går det långsammare att få ned antalet strömlösa. Ett motsvarande arbete som hjälpte 1 000 kunder i början på veckan, hjälper idag kanske endast tiotalet kunder, säger Larsson.

Han berättar Eon har ökat beredskapen i landet under den senaste veckan.

– Under veckan har vi också ökat antalet resurser i vår beredskapsorganisation, och i nuläget är 700 personer direkt involverade både operativt och administrativt. Vi har beredskap för att hantera ytterligare en storm.

Eon har även varit ute och besökt strömlösa kunder i södra delarna av Kalmar län. Torbjörn Larsson erkänner att man tidigare under veckan har spänt bågen för högt från Eons sida.

– VI hade lite väl optimistiska prognoser i början på veckan, men nu när vi ser vilka skador elnätet har, är vi försiktigare med prognoserna. Det har varit mycket besvärligt i de södra delarna av Kalmar län.

Hur har kunderna reagerat när ni har besökt dem?
– Det har varit blandade reaktioner. Många av kunderna har visat förståelse, men det finns även kunder som har varit irriterade och det har vi full förståelse för. Alla kunder som har varit strömlösa mer än tolv timmar kommer att bli kompenserade ekonomiskt.

Kunde ni har gjort något bättre?
– Vi var väl förberedda inför den här stormen, men vi lär oss alltid något nytt när det blir sådana här stora störningar. Vi ska göra en utvärdering när vi har gått i mål, säger Torbjörn Larsson.

Här ni följa händelseutvecklingen i Eons kundnät

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel