”Påskeffekten” minskade Electras resultat

Electra har kommit med 2016 års första delårsrapport.
Den har 24Kalmars ekonomskribent Patrik Rydasp kollat närmare på.

Martin Sköld

Martin Sköld

Kl.06:52, 29 april, 2016

”Påskeffekten” minskade Electras resultat
För Electra och Anneli Sjöstedt betyder påsken en hel del.

Så här inleder Patrik Rydasp sin analays:
”I jämförelse med första kvartalet 2015 är det inga siffror som imponerar i dagens delårsrapport. Omsättning, rörelseresultatet och rörelsemarginalen minskar.

I vd-kommentaren för Q3-rapporten 2015 förklarade Anneli Sjöstedt de sämre siffrorna medApple-effekten. Det här kvartalet var det påsk-effekten som påverkade jämförelsesiffrorna negativt.”

Patrik Rydasp har granskat alla siffrorna och läs hela hans sammanfattning kan ni läsa här.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

veckans företag

Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”

Electra har många strängar på sin lyra och omsätter 1,7 miljarder kronor varje år. Med snart 70 år på nacken kan företaget uppfattas som gammalt men sanningen är långt ifrån det.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:53, 11 maj, 2017

Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”
Anneli Sjöstedt är VD på Electra i Kalmar som omsätter 1,7 miljarder kronor om året. Foto: Hanna Thulin

År 1949 startade ElectraStorgatan i Kalmar, 68 år senare har företaget vuxit, blivit börsnoterat och flyttat till den gamla volvofabrikens betydligt större lokaler. Att förklara vad det är som Electra gör är inte det enklaste men Anneli Sjöstedt, företagets VD sedan drygt fyra år tillbaka, vet vad hon ska säga:

– Att prata om Electra är bland det bästa jag vet. Vi är ett handels-, IT- och logistikföretag. Vi köper in och säljer hemelektroniksprodukter till ungefär 300 butiker runt om i Sverige och Danmark och till flera stora e-handelsföretag som till exempel CDON, förklarar hon.

Electra jobbar även med tredjepartslogistik där företag outsourcar sina lager och lägger dem i Kalmar. På logistiksidan är Halebop deras största kund. Electra driftar deras webbshop, köper in produkter och tar emot gamla mobiler åt dem. IT är det som bygger upp handels- och logistikverksamheten.

– Vi var väldigt tidiga när det kom till digitaliseringen och har jobbat med det länge. Vi är ett gammalt företag men samtidigt väldigt moderna. Samtidigt finns det en trygghet i att vi är gamla, vi har alltid genererat vinster trots att vi verkar i hemelektroniksbranschen som för nuvarande är väldigt tuff.

Electra koncernen omsätter 1,7 miljarder kronor vilket de även har gjort de senaste åren. En av deras största utmaningar just nu är att ta nästa steg, få in ny business som ger ökad omsättning och förbättrad lönsamhet.

– Vi har som mål att öka omsättningen men jag ligger inte sömnlös på nätterna om jag säger så. Det vi måste titta på är beteendet hos kunden, det är en otrolig skillnad idag på hur du som konsument handlar. Man går inte längre in i en liten butik utan surfar på nätet. Det gäller att hänga med i alla nyheter och vara lyhörd. Det kommer hela tiden nya spännande produkter i vår bransch, produkter som vi inte ens kan tänka oss idag, säger Anneli.

LÄS MER: Här kan du läsa de tidigare reportagen i Veckans Företag.

Anneli har jobbat på företaget i 15 år och varit VD i drygt fyra. Det finns en händelse som hon minns extra väl när hon tänker på vad det är som Electra gör så bra. 2012 gick Expert i konkurs och 60 butiker som drevs av franschiseföretagare påverkades.

–  Jag fick åka på ett informationsmöte och berätta för dem om Electra, hur vi kunde hjälpa dem med våra erbjudanden som affärssystem, produktförsörjning och bokföringshjälp. Vi hade redan förberett kundnummer så att de kunde börja handla av oss dagen efter. Det var en lång kö efter mötet av entreprenörer som ville ansluta sig till något av våra koncept. I samma veva fick vi även två nya stora logistikkunder, 3 och Boxer. Med satta rutiner och fantastisk duktig personal fick vi allt detta på plats. Alla på företaget jobbade tillsammans för att göra det möjligt, vilket jag känner en otrolig stolthet över.

Electras konkurrenter är stormarknader som Elgiganten och logistikföretag som Postnord men det är knappt de kan räknas som just konkurrenter då inget företag gör exakt det Electra gör.

– Vi har en palett med produkter och tjänster som vi erbjuder våra kunder och partners, som till exempel e-handelslösningar, finansiering och kedjekoncept. Det finns också 12 redovisningsekonomer på Electra som sköter bokföring och bokslut för 80 butiker. Vi har även utvecklat ett eget affärssystem som finns i de butiker vi samarbetar med men som också säljs till andra kedjor, säger Anneli.

Under 68 lönsamma år har Electra valt att inte lämna hemstaden Kalmar.

– Men vem vet vad som händer i framtiden. Kunden kanske vill ha sin vara inom två timmar efter att de beställt den då kan man till exempel behöva lägga ett dellager i Stockholm. Annars är det en fördel att finnas i Kalmar, vi har fina lokaler och för vår del funkar det bra med infrastrukturen då det går att flyga till och från Stockholm. Här i Kalmar finns också kompetent och lojal personal som vi inte hade klarat oss utan.

Just nu jobbar det cirka 130 personer på Electra som gör allt mellan att packa varor på lagret till att sköta ekonomin, hantera kunder och utveckla nya digitala lösningar.

– Det kan vara svårt att nå ut med vad vi gör och vi vill upplevas som ett stabilt och modernt bolag. Det är viktigt att vår personal trivs här och är stolta över att jobba på Electra, avslutar Anneli.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BLOGG: Royal Designs börsdröm tynar bort

24Kalmars initierade ekonomibloggare Patrik Rydasp har tittat närmare på Kalmarföretagets framtidsplaner.

Redaktionen

Redaktionen

Kl.10:01, 10 maj, 2017

BLOGG: Royal Designs börsdröm tynar bort
Foto: Arkiv

Redan år 1999 identifierade Royal Designs grundare Hans Bengtsson och Andreas Ekberg den e-handelsboom som vi i dag upplever. Den svenska e-handelsmarknaden var dock inte redo vid den tidpunkten, utan blickarna fick de första åren riktas över Atlanten mot USA. Först år 2008 gick Royal Design in på den svenska marknaden.

Förutom sin starka ställning online har Royal Design kompletterat med fysiska butiker – en multikanalslösning som de kallar e-tail.

I dag är Royal Design ett marknadsledande globalt e-handelsbolag inom design, möbler och heminredning. Bolaget omsatte vid senaste årsbokslutet över en halv miljard svenska kronor.

***

Här hittar du ekonomibloggen med Patrik Rydasp

Ett nästa steg för Royal Design är och har varit en börsintroduktion. Spekulationerna om en eventuell börsdebut har pågått länge.

Enligt årsredovisningen 2014/2015 gjorde man också en rejäl satsning. Royal Design la under det räkenskapsåret ner 8,5 miljoner kronor på att förbereda bolaget för börsen.

Organisationen vässades. Royal Design tog bland annat in Fredrik Grevelius och Anneli Sjöstedt i styrelsen (som har kompetens och erfarenhet från börsnoteringar sedan tidigare). Man genomförde förändringar i bolagsordningen, ökade aktiekapitalet och gjorde bolaget publikt.

Men drömmen om en börsintroduktion misslyckades då.

***

Årsredovisningen för det senaste räkenskapsåret (2015-09-01 – 2016-08-31) blev tillgänglig vid månadsskiftet mars/april i år.

Att drömmen om börsen lades på is märker man innan man börjat bläddra i årsredovisningen. Antalet sidor har nästan halverats (från 72 till 37 sidor).

Styrelsekonstellationen är också tunnare. Varken Fredrik Grevelius eller Anneli Sjöstedt ingår längre i styrelsen.

Royal Designs siffror övertygar inte heller. Den fantastiska försäljningstillväxten har avtagit. Omsättningen steg endast med drygt 15 % – det kan jämföras med den totala e-handelsmarknaden för inredning/möbler som växte med 26 %.

På rörelseresultatnivå (EBIT) ökar förlusterna, från -25,4 miljoner kronor förra räkenskapsåret till årets -54,7 miljoner kronor.

Det är siffror som till viss del kan förklaras med Royal Designs satsningar i ett nytt affärssystem och de komplikationer som kan inträffa i samband med införandet.

***

Enligt ett pressmeddelande som bolaget släppte i april är ambitionen framgent för Royal Design att bygga ett miljardbolag, växa internationellt och, fortfarande, en börsintroduktion.

För att nå sina mål genomfördes nyligen en del organisationsförändringar i Royal Design, vilket ledde till en ny roll som koncernchef för en av grundarna Hans Bengtsson. I hans arbetsuppgifter ingår det att fokusera på den internationella expansionen och att ta Royal Design till börsen.

Kommer drömmen bli verklighet?

// Patrik Rydasp

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Hemma hos

TV: IFK Kalmar-legendaren bjuder in i nya villan

Elin Olofsson är välkänd för sina insatser på fotbollsplanen. I Hemma hos-serien visar hon upp sin och sambons nyproducerade hus.

Rickard Johansson

Rickard Johansson

Kl.19:33, 25 april, 2017

Elin Olofsson gjorde totalt elva säsonger i IFK Kalmar men i höstas avslutade hon fotbollskarriären för att istället satsa på sin civila karriär. I vintras tog hon examen och är numera sjuksköterska.

Sambon Patrik Rydasp har en ekonomiblogg hos 24Kalmar.

LÄS MER:

KLART: De tar över som sportchef i IFK Kalmar

IFK Kalmar-profilen ambassadör för Vårruset

TV: Kaptenen hyllas av lagkamraterna

Här hittar du alla tidigare reportage i serien Hemma hos.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Experten: Löfven, rör inte min pension

"Straffa inte framtidens pensionärer på grund av att några fåtal aktörer missköter sig", skriver 24Kalmars expert Patrik Rydasp.

Redaktionen

Redaktionen

Kl.20:43, 5 mars, 2017

Experten: Löfven, rör inte min pension
Stefan Löfven. Foto: Bildbyrån

Efter skandalerna kring fondbolagen Falcon Funds och Allra intensifierar nu statsminister Stefan Löfven arbetet med att få till en förändring i det allmänna pensionssystemet.

Det är ingen nyhet att Socialdemokraterna vill skrota PPM. I Stefan Löfvens sommartal 2013 kallade han PPM en dyr flopp och menade på att fondavgifterna slukar enorma summor varje år.

Här är hela Stefan Löfvens sommartal 2013.

Frågan om våra pensioner berör många och är ständigt på tapeten. De som upplever att de har (eller förväntas få) en låg pension är sannolikt mer benägna att vilja göra en förändring. Och eftersom många upplever pensionssystemet som krångligt, kan politiker plocka enkla poäng genom att argumentera för att det är premiepensionssystemets fel.

Men faktum är att om politikerna bestämmer sig för att skrota PPM-systemet, och istället flytta över pengarna till inkomstpensionssystemet (den andra delen av det allmänna pensionssystemet), skulle det innebära en lägre förväntad avkastning på pengarna.

Värdeutvecklingen i premiepensionssystemet har sedan starten år 2000 utvecklats bättre än inkomstpensionen. Betydlig bättre till och med.

Man behöver ta risk med sina pensionspengar. Det är en så pass lång sparhorisont att du hamnar på efterkälken om du inte tar risk med dina pengar.

Speciellt krångligt är inte PPM-systemet heller. De som inte gör ett aktivt val får sina pengar placerade i AP7-Såfa, vilket är ett utmärkt alternativ. Förra året levererade AP7-Såfa en avkastning 16,5 % och de senaste fem åren har fonden stigit med 128 %.

Fondavgifterna inom PPM-systemet är dessutom prisvärda. Pensionsmyndigheten har nämligen avtalat med fondbolagen om kraftig rabatt. Avgiften i AP7-Såfa är exempelvis 0,12 %. Vem kan matcha det för liknande exponering?

Nej, skrota inte PPM och därmed valfriheten för en del av vår pension. Straffa inte framtidens pensionärer på grund av att några fåtal aktörer missköter sig.

Ta istället tag i det riktiga problemet och ställ högre krav på fondbolagen.

Att kasta PPM i papperskorgen skulle innebära lägre pensioner, vilket i sin tur skulle leda till att pensionsåldern kommer höjas i snabbare takt än vad som är nödvändigt.

Läs mer inlägg från Patrik Rydasp 

Text: Patrik Rydasp 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Storstjärnan i samarbete med Glömminge IF

Kim Nilsson och hans klädmärke K7 går in i unikt samarbete med Glömminge IF. "De hörde av sig och det kändes självklart".

Elias Håkansson

Elias Håkansson

Kl.14:41, 28 februari, 2017

Storstjärnan i samarbete med Glömminge IF
Tim Börjesson, Kim Nilsson och Patrik Rydasp är alla väldigt nöjda över samarbetet. Foto: Elias Håkansson

Glömminge IF fortsätter att få fint stöd från de lokala idrottsprofilerna. Förra veckan blev det klart att KFF-målvkten Ole Söderberg och Revolt Collective ska producera en egen låt till Glömminge IF inför Euro Winners Cup i Portugal i slutet på maj. Och under tisdagen klev ytterligare en lokal idrottsprofil in i ett samarbete.

– De hörde av sig och frågade om jag kunde tänka mig att sponsra laget med kläder och det kändes som en självklarhet. Det ligger helt rätt i tiden för min del och extra kul med en lokal förening, säger Kim Nilsson. 

Storstjärnan som i mitten på januari släppte nyheten om att han startade upp ett eget klädmärke – K7. Han var då tydlig med att märket inte bara kommer inrikta sig på innebandy utan även andra sporter – något han bevisar nu.

– Jag vill vara bred så det här kändes klockrent. Dessutom är det ett roligt projekt som redan har gett stort genomslag. Jag gillar de idéer som har presenterats och det ska bli spännande att följa resan mot Portugal. Det är nästan att man får boka en biljett och åka ner till Portugal.

Patrik Rydasp, projektledare för resan som går under namnet ”En Öländsk Saga”, hymlar inte om att Kim Nilsson var förstavalet.

– Det kan inte bli bättre än att Ölands egna storstjärna är med på den ”Öländska sagan”. Vi är såklart väldigt nöjda med samarbetet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel