Skolor fuskar med simtest: “Kan få förödande konsekvenser”

Trots att det står i skolans läroplan att barn ska kunna simma för att få godkänt i idrott är det många skolor som fuskar, det menar vattensäkerhetsexperten Anders Wernesten.

Andreas Åberg

Andreas Åberg

Kl.11:56, 16 juli, 2016

Skolor fuskar med simtest: “Kan få förödande konsekvenser”
Anders Wernesten är skeptisk till skolans sätt att hantera simundervisningen. Foto: Pressbild

Sedan 2007 står det skrivet i skolans läroplan att barn ska kunna simma för att få godkänt i ämnet idrott. Men Anders Wernesten, vattensäkerhetsexpert på Svenska Livräddningssällskapet, menar att många skolor fuskar med att kontrollera barns simkunnighet.

– Man testar inte elevernas simkunnighet utan frågar deras föräldrar om barnen kan simma eller inte och sedan sätter man betyg efter det. Detta är absolut inte bra, säger Anders Wernesten.

Enligt grundskolans kursplan ska elever i årskurs sex kunna simma 200 meter, varav 50 meter ryggsim.

– Det är många elever som går på högstadiet som inte kan det. Det kan få förödande konsekvenser speciellt vid lek och bad i vatten, säger Wernesten.

Det finns i dag ingen säker statisk om simkunnighet och därför vet man inte hur många barn det finns som inte kan simma.

– Simning är en livsviktig kunskap.

Anders Wernesten, tycker att det är tragiskt att det inte satsas mer på simkunnighet.

– När det kommer till olyckor i trafiken har vi nollvision och arbetar aktivt för att minimera antalet trafikolyckor. Men när det kommer till simkunnighet finns det ingen nationell plan för att motverka olyckor som sker i svenska vatten.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel