Trots rekordfå passagerare – M/S Dessi kör två säsonger till

Det blir en fortsättning för krisande cykelfärjan M/S Dessi. Trots vikande passagerarantal kommer färjan trafikera Kalmar- Färjestaden åtminstone två säsonger till.

Anna Nilsson

Anna Nilsson

Kl.13:25, 30 september, 2016

Trots rekordfå passagerare – M/S Dessi kör två säsonger till
Foto: Arkiv

Cykelfärjan M/S Dessi som under sommarsäsongen trafikerar Kalmar – Färjestaden har under de två senaste åren kämpat med sjunkande antal passagerare. 2015 hade Dessi sitt lägsta antal passagerare någonsin, och även 2016 gick dåligt.

Till tidningen Barometern sade Ulla Ressel, vd för Ressel Rederi i början av augusti att om inte passagerarna blir fler så måste verksamheten läggas ner.

Om inte resenärerna blir fler kan vi inte ha den kvar. Just nu är läget inte lysande. Förr brukade det vara knökfullt. Folk måste åka mer, sade hon till tidningen.

Men nu står det klart att det blir en fortsättning för Dessi – åtminstone i två år.

– Vi har ett avtal som sträcker sig till och med 2018. Efter 2018 vet vi inte hur det blir än. Tyvärr minskar passagerarantalet varje år, vilket inte alls är bra. Kommande år blir det broreparationer på Ölandsbron, vilket förhoppningsvis gynnar vår trafik, säger Ulla Ressel.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Vägarbete orsakade långa köer på Ölandsbron

"Det står helt still emellanåt", sa en förare som satt fast i bilkön.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.14:04, 25 maj, 2017

2 bilder
  • Foto: Läsarbild/Jesper Wallin.
    Foto: Läsarbild/Jesper Wallin.
  • Foto: Läsarbild/Malik Krim.
    Foto: Läsarbild/Malik Krim.

Tidigt på torsdagseftermiddagen var det hårt tryck på trafiken från fastlandet till Öland. På grund av ett vägarbete på Ölandsbron var köerna på bron och Ölandsleden långa.

– Det står helt still emellanåt. Det går lite fortare när vi väl kommer upp mot högbrodelen, sa en förare som satt fast i kön.

– Efter arbetet släppte det direkt. Vi klockade och resan över bron tog 44 minuter, sa en annan bilist.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Bilister larmade om cyklist på Ölandsbron

Vid 15-tiden på söndagen inkom ett larm till trafikledningen om en cyklist på Ölandsbron.

Viktor Jerner

Viktor Jerner

Kl.17:00, 14 maj, 2017

Bilister larmade om cyklist på Ölandsbron
Foto: Arkiv

Flera uppringare rapporterade om den ensamma cyklisten på bron i färdriktning mot Kalmar, det rapporterar SVT Nyheter Småland.

En polispatrull skickades till bron men vid 16-tiden rapporterade de att någon cyklist inte har kunnat hittas.

– Vi förmodar att han redan hunnit över bron. Den akuta faran är över och det handlar om ett ringa brott som vi inte lägger några större resurser på, säger Calle Persson på polisens ledningscentral till SVT.

Cykel- och gångtrafik på Ölandsbron är olagligt sedan 2009, då ett förbud infördes.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Wings for life

Tusentals deltar i internationella löparfesten

På söndagen ställer sig omkring 3000 personer på startlinjen i Wings for life. Klockan 13:00 går starten på Stortorget – och efter 30 minuter börjar målgångsbiljen jakten på löparna.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.08:26, 7 maj, 2017

Tusentals deltar i internationella löparfesten
Omkring 3000 personer väntas delta i Wings for life Kalmar-Öland. Foto: Arkiv

Wings for life är ett av världens största välgörenhetslopp och arrangeras samtidigt på en rad olika platser. Några av städerna som är med är MelbourneDubai, Milano, Wien, Moskva och Pretoria.

Välgörenhetsorganisationen mål är att finna ett botemedel mot ryggmärgsskador och det första loppet arrangerades 2014, där Kalmar-Öland har varit med sedan starten. Till skillnad från vanliga lopp så ska mållinjen komma till löparna och inte tvärtom. Detta i form av en speciell bil som börjar rull 30 minuter efter starten.

I Kalmar går rutten från Stortorget, över Ölandsbron och ner på södra delarna av ön. För att hinna över Ölandsbron behöver man springa cirka en mil på drygt en timme.

Det är en hel del kända ansikten som deltar i loppet och en av dessa är Thomas Fogdö. Han är en före detta elitutförsåkare som bröt ryggen under ett träningspass och blev förlamad från midjan och neråt. I fjol hann Fogdö med nästan 14,9 kilometer.

– Det var otroligt spännande att se hur långt jag skulle hinna, men också frustrerande när jag hörde bilen och såg att 15-kilometersskylten var så nära. Försökte öka men det räckte inte. Det var lite frustrerande, säger han till Wings for lifes hemsida.

Loppet brukar locka mängder med besökare och de bästa publikplatserna är utmed Ängöleden samt i Färjestaden.

– Jag upplevde loppet oerhört positivt. Otroligt trevlig stämning innan men också under loppet var det glada tillrop från både publik och deltagare. Sånt gillar jag, säger Thomas Fogdö.

Andra kändisar som deltar i loppet är lokala sportprofilerna Rasmus Elm, Kim Nilsson samt ”Årets Eldsjäl”, Linnéa Thurfjell och företagarna Annelie Sjöstedt samt Anna Barkevall.

Den maximala distansen är 10 mil men så långt har ingen deltagare någonsin hunnit. Italienaren Giorgio Calcattera har det internationella rekordet med 88,44 kilometer från loppet i Milano i fjol.

I Kalmar vann Pétur Bjarnason herrklasen på knappt 58 kilometer och Linnea Winberg hann längst av damerna med strax över 40 kilometer.

Tävlingen innebär också en del påverkan på trafiken. I fjol avgjordes Wings for life under Kristi himmelfärdshelgen, vilket skapad stort tryck på Ölandsbron och många fastnade i timslånga köer.

Ölandsbron har ett körfält öppet för trafik i vardera riktning under tiden som tävlingen pågår. Förutom det är det begränsad framkomlighet på delar av Ängöleden och centrala gator i Mörbylånga.

Tidigare i veckan kunde 24Kalmar rapportera om att löparfestens framtid i Kalmar är osäker, då reparationerna av Ölandsbron pågår för fullt i maj 2018.

Här kan du läsa mer om historien bakom Wings for life.

Fakta



Här arrangeras Wings for life 2017:

Melbourne, Australien
Brasilia, Brasilien
Santiago, Chile
Dubai, Förenade Arabemiraten
Kakheti, Georgien
Milano, Italien
Zadar, Kroatien
Guadalajara, Mexiko
Breda, Nederländerna
Stavanger, Norge
Wien, Österrike
Poznan, Polen
Kolomna-Moskva, Ryssland
Olten, Schweiz
Bratislava, Slovakien
Ljubljana, Slovenien
Valenica, Spanien
Cambridge, Storbritannien
Kalmar-Öland, Sverige
Pretoria, Sydafrika
Tainan, Taiwan
Izmir, Turkiet
München, Tyskland
Santa Clarita (Californien), USA
Sunrise (Florida), USA

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ölandsbron repareras – så ska trafikkaos undvikas

I 2,5 år ska högbrodelen repareras – här är Trafikverkets plan för att undvika köer.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.06:45, 4 maj, 2017

3 bilder
  • Joakim Sörenby, Svevia, och Fredrik Hasselström, Trafikverket, inspekterar undersidan av Ölandsbron. Foto: Samuel Slättman.
    Joakim Sörenby, Svevia, och Fredrik Hasselström, Trafikverket, inspekterar undersidan av Ölandsbron. Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.

Under tisdagen inleddes arbetet med att reparera delar av högbrodelen på Ölandsbron. Under de kommande 2,5 åren kommer företaget Svevia, på uppdrag av Trafikverket, bland annat reparera och byta lager, tätskikt, skadad betong och kantbalkar.

– Vi har jobbat jättemycket med att få så lite trafikstörningar som möjligt. Vi ska lyckas ge entreprenören de möjligheter som måste finnas för att driva projektet, men även se till att de som pendlar och behöver bron som en livsnerv för att komma fram och tillbaka ska kunna göra det på ett smidigt sätt, säger Fredrik Hasselström, projektledare på Trafikverket.

I LÄS MER: Nästa års Wings for life kan ställas in

För att minimera påverkan på pendlingstrafiken kommer inget arbete på vägen att genomföras mellan klockan 06-09 samt 15-18.

– Vi kommer jobba från klockan nio på morgonen till klockan tre på eftermiddagen, sedan går vi av bron för att släppa på pendlingstrafiken. Därefter kan vi påbörja arbetet vid klockan sex på kvällen igen och hålla på till klockan sex på morgonen, säger Hasselström.

Under sommarmånaderna (vecka 25 till 33) och under Skördefesten-veckan i höst (vecka 39) korsar cirka 25 000 fordon Ölandsbron – varje dygn. Därför kommer arbetet på bron att stå helt still under de perioderna.

Den största risken för trafikstockningar och köer uppstår först våren 2018. Under totalt 30 veckor kommer då ett körfält i vardera riktning vara avstängt. De återstående fälten kommer ha en hastighetsbegränsning på 70 kilometer i timmen.

– Egentligen finns det kapacitet att ta hand om den trafiken, men eftersom det blir lite effekter när man väver in att bilister håller för hög hastighet och att de inte är anpassade till trafikrytmen, då bildas det köer. Om alla hade kört helt perfekt hade vi nästan inte fått någon köbildning, säger Hasselström.

Reparationerna beräknas kosta 124,5 miljoner kronor och ska vara klara 2019. Man kan följa arbetet via Trafikverkets hemsida och på Instagram under hashtag ViälskarÖlandsbron

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Wings for life kan ställas in: ”Kommer ha en diskussion”

Löpfestens framtid osäker när högbrodelen på Ölandsbron måste repareras.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:40, 2 maj, 2017

Wings for life kan ställas in: ”Kommer ha en diskussion”
Nästa års Wings for life kan ställas in då högbrodelen av Ölandsbron repareras. Foto: Arkiv.

På tisdagen bjöd Trafikverket och företaget Svevia in till informationsträff angående de reparationer av Ölandsbron som, med start i dag, kommer pågå under cirka två och ett halvt år. På träffen framkom att nästa års löptävling Wings for life kan behöva ställas in.

– Inför nästa år kommer vi ha en diskussion huruvida vi kommer kunna ha loppet eller inte. Det beror på hur vi ligger till i entreprenaden och vilka krav som ställs, framför allt på säkerheten. Vi kommer ha en etablering på högbron och vara där och jobba i maj nästa år, säger Fredrik Hasselström, projektledare på Trafikverket.

Tävlingen kanske är i fara då?

– Vi får se. Från Trafikverkets håll ser vi väldigt positivt på att man kan få in det här i regionen och ha de här tävlingarna så vi vill gärna hitta en lösning, och det vill ju arrangören också. Det handlar om att vi ska lyckas få ihop allt.

Joakim Sörenby, projektchef på Svevia, som har fått i uppdrag att genomföra reparationerna av Ölandsbron:

– Det är som Fredrik (Hasselström) säger att säkerheten och vilken fas vi är i arbetet avgör. Om vi måste släppa in dem (de tävlande) i vårt område och så. Men vi jobbar på det, absolut.

2018 års Ironman-tävling avgörs under tiden som det är sommarpaus i arbetet och riskeras därför inte att ställas in.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel