Han är en av Sveriges bästa chefer: ”Jag sätter personalen först”

Johan Hellström på Pressbyrån har chans att vinna titeln "Årets Chef" efter att ha blivit nominerad av sina anställda.

Anna Nilsson

Kl.20:04, 30 oktober, 2016

Han är en av Sveriges bästa chefer: ”Jag sätter personalen först”
Johan Hellström kan bli "Årets Chef". Foto: Anna Nilsson

Johan Hellström, 39, driver sedan ett par år tillbaka Pressbyrån vid stationen i Kalmar och nyligen tog han också över Pressbyrån på Östra Sjögatan. Nu har han blivit nominerad till utmärkelsen Årets Chef, som delas ut av tidningen Chef i mars vid en gala nästa år.

Johan nominerades av sina anställda, och efter att juryn gått igenom alla nomineringar gick Johan vidare till den näst sista gallringen där 50 chefer återstår.

– Nu ska juryn ringa runt till gamla anställda och chefer och liknande och höra sig för om oss kandidater. Inom kort får vi veta vilka fem som går vidare till den sista omgången, säger han.

Oavsett är det en bedrift att ha gått så långt som Johan Hellström gjort. Han är inte helt säker på varför han anses vara en bra chef, men har några teorier.

– Jag sätter personalen först. Mår personalen bra, blir stämningen bra och därmed blir försäljningen bra, säger han.

Johan Hellström har arbetat som butikschef på olika ställen i nästan hela sitt yrkesliv, och han tycker fortfarande att det är väldigt roligt. Men det finns också nackdelar, även om de är få.

– Det är givetvis aldrig roligt att säga upp personal. Det känns alltid i hjärtat men som tur är har det inte hänt så många gånger, säger han.

Vilka är de vanligaste fallgroparna för chefer tror du?

– Att när det i obekväma situationer där det blir dags att ta en ställning gå in för hårt. Det är lätt att bli svart-vit i sitt sätt och tänkande i sådana lägen. Det leder dock till bättre resultat att ha ett mer diskuterande sätt, säger han.

Ebba Forsberg är en av Johans anställda, och hon intygar att han är en mycket bra chef.

– Jag var en av dem som nominerade honom, haha. Johan är väldigt snäll och tänker alltid på sin personal. Han är bra på att sätta upp mål, och ger oss bra förutsättningar så att vi får en trygg arbetssituation, säger Ebba och fortsätter:

– Han är också bra på att ge positiv feedback. Det är vanligt annars att man bara får höra det som är negativt, säger hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De startar nytt – i tung bransch

Jobbar mot kunder både i och utanför Sveriges gränser.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.07:05, 24 februari, 2018

De startar nytt – i tung bransch
Foto: Creative Commons.

Sedan början av januari driver Pelle Lundgren och Fouad Hmami ett eget serviceföretag i Borgholm. Tidigare arbetade duon på Gottfridssons flyt och städ.

– Grejen är den att vi helt enkelt ville vara våra egna chefer och kunna bestämma mer själva när vi vill jobba. Däremot trivdes vi alldeles ypperligt hos Gottfridssons, säger Pelle Lundgren vid Borgholms flytt och städ.

Trots att de numera befinner sig i samma bransch som sin tidigare arbetsgivare ser de sig inte som några konkurrenter.

– Absolut inte. Vi har ändrat inriktning mot vad vi hade tänkt från början. Vi kommer sikta in oss mot utlandsflyttar, både de som vill flytta i från och till Sverige.

Hur har responsen varit?
– Jo, men det har trillat in ett par Norge-flyttar och lite dödsbon som vi har städat ur. Det tar sin lilla tid att komma in i branschen, men vi har ingen brådska. Vi vill inte bli så mycket större än oss två.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Sjunde raka nomineringen och ny global kampanj: ”Väldigt stolta”

Det går bra nu för Alarmstreet kommunikation som återigen är nominerade till Årets Marknadsförare och som precis lyckats vinna prestigefylld pitch.

Hanna Thulin

Kl.20:37, 23 februari, 2018

Sjunde raka nomineringen och ny global kampanj: ”Väldigt stolta”
Stefan Juliusson och vd Sophia Magnusson. Foto: Hanna Thulin

För sjunde året i rad har Alarmstreet Kommunikation blivit nominerade till Årets Marknadsförare. De har en gedigen meritlista då de även lyckats plocka hem priset tre gånger med kampanjer med Pontuz Löfgren AB, Växjö Lakers och senast med Meridium.

– Det känns naturligtvis jätteroligt. Det är sjätte året i rad vi är nominerade i kategorin, vilket betyder att vi varit med bland finalisterna varje år sedan vi startade vår reklambyrå. I år är vi nominerade med vår kampanj för Ocab, som gett kunden ett fantastiskt resultat på kort tid. Ocabs orderingång har ökat med 60 procent och de har anställt åtta nya medarbetare sedan kampanjen lanserades. För oss som reklambyrå är det ett pris i sig när det går så makalöst bra för kunden. Det är vi väldigt stolta över, säger Stefan Juliusson, grundare och AD på företaget.

LÄS MER: Alarmstreet Kommunikation: ”Kreativiteten dör aldrig”

Vad betyder ett sånt pris för er?
– Det betyder naturligtvis mycket. En kreativ process är som en bergochdalbana. Ena dagen tycker man att man är något på spåret, nästa ifrågasätter man allt man gjort. När man sedan tillslut levererar till kund känner man sig både stolt och utmattad. Att då få positiv respons, nöjda kunder och dessutom bli nominerade är ett kvitto på att allt slit lönar sig. Vi tycker det är jättekul. Men på ett sätt känns det som att vi redan har vunnit med OCAB, vars kampanj ju fick enastående genomslag.

Det är fullt upp på kontoret hos Alarmstreet och man ligger inte på latsidan. För bara några dagar sedan blev det klart att man vunnit en pitch om en global kampanj där man slagit ut flera internationella konkurrenter.

Kan ni säga något om den här globala kampanjen?
– Tyvärr kan vi inte säga så mycket än. Kampanjen är för en stor koncern som ska lansera en helt ny produkt globalt. Vi var en av de byråer som tillfrågades och vi vann med vår pitch i internationell konkurrens, vilket naturligtvis är jättespännande.

Hur känns det att få gå utanför Sveriges gränser?
– Kul! Ett av våra mål har varit att få göra reklam internationellt. Nu är vi på väg dit.

Vad händer nu i den närmsta framtiden?
– Hos oss händer det mycket spännande hela tiden. Inom de närmaste veckorna lanserar vi en stor kampanj vi arbetat med i närmare ett år. Kampanjen kommer att figurera i hela södra Sverige för en riktigt tung aktör. Det ser vi fram emot. Dessutom har vi många nationella kunder just nu som vi arbetar med. En del av vårt fokus ligger på uppdrag från företag utanför vår region. Vi har också ett mycket tätt samarbete med Viva Media Group vilket innebär att vi får tillgång till varandras kompetenser och styrkor, avslutar Stefan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Koreansk restaurang till Kalmar

Blir den första av sitt slag i staden.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:02, 23 februari, 2018

Koreansk restaurang till Kalmar
Foto: Arkiv.

Det är tidningen Östra Småland som rapporterar att Kalmars nya kvarter GesällenKvarnholmen kan få sin första restaurang senare i år.

Tidningen skriver att det koreanska matcaféet Gangnam kommer att börja byggas så fort som bygglovet är beviljat. Den koreanska restaurangen kommer då bli den första av sitt slag i Kalmar.

Den koreanska matkulturen kommer allt mer i Sverige och den senaste tiden har koreanska restauranger etablerat sig i de större städerna.

Mat serverad från det koreanska köket består av allt från sött, salt, surt och starkt. Dessutom är den ofta mycket grillad och fermenterad, samt färgstarkt.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fastighetsägaren: ”De har skulder till mig på 250 000”

Märkliga omständigheter kring stölden på konkursdrabbade Istanbul. Niko Saber menar att restaurangen är skyldiga honom en kvarts miljon kronor.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:16, 22 februari, 2018

Fastighetsägaren: ”De har skulder till mig på 250 000”
Foto: Arkiv.

Under torsdagen rapporterade 24Kalmar om Istanbul BBQ:s konkurs. Strax innan konkursen blev verklighet drabbades restaurangen av ett inbrott där inventarier som restaurangspisar, stekhällar och kylar stals. Det är vad ägaren har påstått, menar konkursförvaltaren Erik Gabrielsson.

Den massiva stölden inträffade under märkliga omständigheter.

LÄS MER: Restaurang tömdes innan konkurs: ”Väldigt konstigt”

– Ägarna menar att de haft inbrott strax före konkursen. Vid tidpunkten för själva inbrottet ska lokalerna dessutom ha varit avlarmade, men när vi kom dit några dagar senare var det larmat, sa konkursförvaltaren Erik Gabrielsson till 24Kalmar tidigare under torsdagen.

Konkursförvaltaren har även talat med försäkringsbolaget – och planerar inom kort att lämna in en polisanmälan om stölden. Själva anmälan gäller enbart själva brottet – och ingen misstänkt gärningsman.

Niko Saber äger fastigheten där Istanbul hyrt in sig sedan april förra året.

– De första tre månaderna betalades hyrorna och allt var frid och fröjd. Men de sista åtta månaderna har de inte betalat, säger han.

Hur mycket pengar rör det sig om?
– De har skulder till mig på 250 000 kronor.

Enligt konkursförvaltaren har flera anonyma tips ramlat in. Något som Niko Saber inte fått ta del av.

– Jag vet ingenting om någon som har sett eller hört något. Det är polisens sak att utreda vad som har hänt.

Tror du att du kommer få tillbaka pengarna?
– Jag hoppas det, men har i ärlighetens namn ingen aning om så kommer bli fallet.

24Kalmar har vid upprepade tillfällen försökt nå ägaren utan framgång.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Profilens nya satsning: ”Kommer köra samma koncept”

Efter 13 år på Öland – nu öppnar han ny verksamhet i Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:17, 22 februari, 2018

Profilens nya satsning: ”Kommer köra samma koncept”
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Han var en av grundarna till populära restaurangen Robertos i Färjestaden. Nu blickar Bekim Fazliu fram emot nya utmaningar. Den 1 april slår han upp portarna till den nya satsningen i Matstugan i Djurängen.

Efter 13 år på Robertos och 18 år i branschen vet Fazliu vad som krävs.

– De flesta Kalmarbor som kom till Färjestaden käkade på Robertos. Jag kommer köra samma koncept i Djurängen med hög kvalitet. All ost kommer vara från Sverige och vi kommer välja råvaror med omsorg, gärna så närodlat som möjligt, säger han.

Bekim Fazliu, som är är uppväxt i Djurängen, hoppas kunna locka över sin gamla kundkrets från tiden på Öland.

– Man kommer få väldigt bra mat hos mig, det kan jag lova, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng