LISTA: Här är franchiseföretagen som siktar på Kalmar

Ett 40-tal företag har uttryckts ett särskilt stort intresse för att etablera sig i Kalmar – och nu söker man drivna personer. "En möjlighet man inte sätt tidigare".

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.18:11, 7 november, 2016

LISTA: Här är franchiseföretagen som siktar på Kalmar
Ett urval av franchiseföretagen som är intresserade av Kalmar. Foto: Pressbild/Montage

På torsdagskvällen är allmänheten inbjuden till en gratis informationskväll på Kalmarsund Hotell. Den arrangeras av Franchisetorget och det blir bland annat presentationer av det 40-talet företag som är intresserade av Kalmar.

– Det känns jättekul, detta blir tredje året som vi kör i Kalmar och vi ser en tydlig trend i att intresset ökar för varje år, säger Ramona Byrö, projektledare hos Franchisetorget.

LÄS MER: Hon öppnar Kalmars första Taco Bar: ”Känns jättespännande”

För vem passar det att bli franchisetagare?

– Den som vill byta karriär mitt i livet. Det kan vara ganska svårt för många att göra den vändningen på egen hand, det är inte enkelt. Franchise är ett sätt att göra det och komma igång mycket snabbare.

Fem stycken av företagen – Finders Fee, Fritidsbilen, Ångtvättbilen, Veterankraft och Rent A Wreck finns på plats för att berätta mer om sin verksamhet. Besökarna får även lära sig om vad det innebär att bli franchisetagare och får höra om både för- och nackdelar samt vad ska man tänka på.

LÄS MER: Hon öppnar Kalmars första Taco Bar: “Känns jättespännande”

Vid de tidigare träffarna har ett 50-tal personer dykt upp och på torsdag hoppas Ramona Byrö att ännu fler tar chansen.

– Människor får upp ögonen för det och ser en möjlighet som man inte sätt tidigare. De som verkligen vill göra något annat är öppna för alla branscher, det kan vara allt ifrån café till bemanning. Det är sättet att driva eget som franchisetagare som lockar, säger Ramona Byrö.

Att många av landets över 700 franchiseföretag är intresserade av Kalmar märks redan nu. Inom kort ska stans första Taco Bar öppna och hyllade app-restaurangen Pinchos är redo för premiär under november månad.

Här kan du läsa mer om torsdagens informationskväll.

Fakta



Franchiseföretag som vill till Kalmar:

Abrella
Rugstore
American Spin Cream
True Workout
Time2Care
Pressbyrån
Itrim
Fashionized
Ångtvättbilen
Hemmafönster
Pizzabakeren
The Steakhouse
Pub Niska
Finders Fee
Clustera
Gymi
Grafitti Café
Sushirullen
Jobzone
Party Land
Hemglass
Make Up Store
Paco's Mexican Grill
Fritidsbilen
Skyltstället
Mail Boxes Etc
Smarter Marketing
Salads and Smoothies
Taco Bar
JMS Vattenrening
N3zones
7-Eleven
Wagner
Tinzimara
Moogio
Eggs Inc
Rent A Wreck
ColorGlo
Yoogiboost
Floral Image

Fotnot: Vissa av företagen kan redan vara etablerade i Kalmar, men söker ytterligare möjligheter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nya ägare till storföretag i Kalmar

Företaget har över 1 000 anställda.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.11:43, 21 november, 2017

Nya ägare till storföretag i Kalmar
Foto: Pressbild

Den europeiska infrastrukturfonden Cube köper 60 procent av Bergkvarabuss, som har sitt säte i Kalmar, det meddelade företaget på tisdagen.

– För att säkerställa successionen och skapa fortsatt långsiktig trygghet och utveckling har vi beslutat sälja en andel av aktierna. Valet har fallit på den europeiska infrastrukturfonden Cube II. De har god kompetens på området, ett väl utbyggt nätverk och ett okomplicerat arbetssätt, meddelar Lars-Göran Mellström, vd, i ett pressmeddelande.

Cubes vd, Jérôme Jeauffroy:

– Göran Mellström besitter en imponerande kompetens och har utvecklat Bergkvarabuss till ett av de främsta charterbuss- och kollektivtrafikbolagen i Sverige. Vi på Cube ser fram emot att tillsammans med honom och övriga medarbetare verka för en fortsatt positiv utveckling av bolaget, säger han i pressmeddelandet.

Trots försäljningen kommer inga större förändringar att ske inom bolaget. Lars-Göran Mellström kommer dessutom att fortsätta som vd.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”

Efter bara 1,5 år i branschen kan kaféet bli Sveriges bästa coffee shop.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:46, 19 november, 2017

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”
"Vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar", säger Sebastian Balck.

Våren 2016 öppnade Balck coffeeStorgatan i Kalmar. Nu är man en av tre nominerade i kategorin Årets coffee shop vid branschgalan Fast food awards.

– Fantastiskt! Vi mötte många tvivlare inför uppstart, det gör jag fortfarande men hoppas att fler nu förstår vikten av att våga testa nya saker, säger grundaren, det förre cykelproffset Sebastian Balck.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

– Vi är en av tre nominerade så vi är redan glada över det! Sedan får vi se… Både Johan & Nyström (Stockholm) och Babettes Kafferi (Linköping) är tunga namn i Sverige som varit med länge i gemet, vi är knappt torra bakom öronen.

När 24Kalmar når Balck befinner han sig i Etiopien på en av sina många kafferesor.

Varför tror du att juryn valt ut just er som en av de nominerade?
– För att vi är unika! Först och främst när det gäller våra ursprung, vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar. I kaffebaren vill vi ha en känsla som både presenterar kaffet på ett bra sätt men ännu mer välkomnar alla till en unik upplevelse.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

Vad innefattar begreppet coffee shop egentligen?
– Jag är ganska säker på att det är helheten, dvs den totala upplevelsen. Vi har även medvetet valt att lägga extra tid och kärlek åt kunderna, vi är pionjärer för specialkaffe i trakten vilket kräver en hel del predikan och förklaringar. Vi vill dela med oss av våra värdegrunder helt enkelt, säger Balck.

Fast food awards avgörs i Malmö den 31 januari.

Fakta



Nomineringen från Fast food awards till Balck coffee:

"På Balck rostas kaffet med kärlek och på kaffebaren är det mormor som bakar bullarna. Styr stegen hit för att bli en kaffekonnässör på hemmaplan eller luta dig mot träpanelen och stanna länge. När du blivit en fan, köp en väska för att visa det."

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”

Företagets avancerade app ska hjälpa näringslivet att nå FN:s globala hållbarhetsmål.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:11, 18 november, 2017

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”
Klas Ehnemark. Foto: Camilla Dopson/Kalmar Science Park

Aponomy AB från Borgholm ingår i Kalmar Science Parks förinkubator och har funnits sedan ett år tillbaka. Företagets första produkt, The Bourne, beräknas finnas på marknaden i september nästa år, och är en app som ska kunna hjälpa företag att förena anställdas drivkrafter och företagets visioner med FN:s globala hållbarhetsmål

Den innehåller bland annat ett analysverktyg, spelverktyg, förslag på samarbeten och hur man kan arbeta vidare, både internt och externt.

Nu får företaget 300 000 kronor från Vinnova för att utveckla sin digitala tjänst.

– Det är ett stort värde att någon säger att de tror på ens affärsidé. Pengarna gör att vi kan lägga mer tid på att utveckla tjänsten. Till att börja med ska vi göra en prototyp, säger Klas Ehnemark, grundare av Aponomy.

Kalle Blohm är verksamhetsledare för Kalmar Science Parks Incubator.

– Det är fantastiskt roligt att Aponomy och appen The Bourne passerat Vinnovas nästintill omöjliga nålsöga, det i sig är en bragd. Det är också ett tydligt tecken på att idén om att kombinera hållbarhetsarbete med spännande spelteori ligger helt rätt i tiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar

Nu kommer de till Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:35, 18 november, 2017

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar
Uirá Ramos äger Elitresor.se. Foto: Kalmar Science Park/Camilla Dopson

Idén till Elitresor.se föddes när Uirá Ramos arbetade inom flygbranschen som sales executive för Sydamerikas största flygbolag, LATAM Airlines.

– Det var under en tid då onlineresebyråer just fått uppsving och jag insåg att det fanns ingen som var nischad inom det här segmentet, säger han.

Nu kommer hans verksamhet som smidigt och enkelt kan jämföra och boka resor som håller hög klass, till Kalmar, för att bli en del av Kalmar Science Parks Incubator.

– Poängen med det, är att det ibland faktiskt är billigare med de högre klasserna. På så sätt kan man få högre kvalité på sin resa till ett bra pris.

Det är inte tekniskt möjligt att boka en Economy-biljett hos Elitresor, utan endast de bästa flygstolarna inom Premium economy, Business class och First class. Man kan även boka 4-5-stjärniga hotell och färdiga paketresor, där alltid ett femstjärnigt hotell ingår, där flygstolen är minst Business class och där aktiviteter, som exempelvis ett besök på en Michellin-stjärnigrestaurang, ingår.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicy på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Den typiska Elitresor.se-kunden har en årsinkomst på 800 000 kronor eller mer och som gärna bokar själva på nätet.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicier på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Tillsammans med Linnéuniversitet och studenten Stefi Primawati håller Elitresor.se på med att ta fram en hållbarhetsplan.

– Det är en viktig utmaning för oss. Vi vill förstå hur en online-resebyrå kan jobba med hållbarhetstänk, eftersom vi inte kan kontrollera vad kunden bokar. Men vi kan ställa högre krav på våra leverantörer och samarbetspartners. Jobba med kravmärkta hotell och restauranger och så vidare.

Uirá Ramos hoppas att inträdet i Kalmar Science Parks Incubator ska lyfta företaget ytterligare ett steg.

– I Incubator får jag kontaktnät och tillgång till affärsutvecklaren Harry Håkanson. Med Harry diskuterar jag verksamhetsstyrning och de utmaningar jag har, både kortsiktiga och långsiktiga. Jag fick även kontakten till reklambyrån Wilson Creative via Kalmar Science Park och vi har haft ett fantastiskt samarbete som överträffat mina förväntningar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler

Här är nya butiken som öppnar i Baronen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:32, 17 november, 2017

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler
Paradisverkstaden flyttar in i Kompaniets gamla lokaler i Baronens köpcenter. Foto: Arkiv

Inredningsbutiken Paradisverkstaden finns redan i Färjestaden. Nu expanderar de lagom till julhandeln och öppnar upp en tillfällig pop-up-butik i Baronen.

– På sommaren är det inga problem med att få över kunderna till Öland. Däremot har vi länge tänkt att det skulle vara kul att komma till Kalmar på julen och julhandeln, säger Hanna Paradis, ägare till Paradisverkstaden.

LÄS MER: KLART: Då öppnar H&M:s stora satsning i Baronen

Öppningen kommer att ske redan på torsdag – och målet är att butiken ska vara öppen året ut.

– Det här är ett experiment. Vi tycker det är så mysigt inne i Kalmar runt julen, och går det bra kan det komma att bli fler liknande gästspel. Men då krävs det att vi hittar lediga lokaler, givetvis.

Några tankar att öppna en permanent butik på fastlandet finns dock inte på Paradisverkstadens radar. Åtminstone inte för tillfället.

– Det är klart, om det blir en riktig ”wow”-känsla kanske det kan bli tal om det. Men vi tror nog att det ligger lite för nära vår butik i Färjestaden för att det ska gå runt över ett helt år.

Butiken på Baronen kommer bli cirka 50 kvadratmeter stor och främst inrikta sig på julinredning.

– Kul även med H&M Homes etablering på Baronen. Det kanske kan locka en annan publik till köpcentret, säger hon.

Hanna Paradis berättar även att affären kommer inrikta sig mycket på skyltfönster och en del uppvisning av möbler.

– Det ska bli jättekul och vi ser verkligen fram emot det här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng