Veckans Företag

Brigbys: ”Familjekänslan är viktig för oss”

Leksakstillverkaren har fått ta emot Gasellpriset som ett av Sveriges snabbast växande företag. De började med en anställd och har, efter ett framgångsrikt generationsbyte, en omsättning på över 20 miljoner.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:39, 10 november, 2016

Brigbys: ”Familjekänslan är viktig för oss”
Brigbys VD Hanne Deverén har tillsammans med sina medarbetare tagit företaget till nya höjder. Foto: Hanna Thulin

Brigbys är en grossist och tillverkare av leksaker av hög kvalité. De har över 4 000 produkter i sitt sortiment och arbetar med stora varumärken inom leksaksbranschen. Brigbys bedriver e-handel och säljer sina produkter till butiker, företag, museum och bokhandlare.

Brigbys historia började redan år 1985 när Britta Lindqvist startade företaget. Britta gjorde allting själv från att ta emot ordrar till att packa leksaker och efter något år anställdes första personen.

LÄS MER: BajKalmar: ”Du köper inte en cykel, du köper en känsla”

Spola fram klockan till år 2008. Brittas och Digbys dotter Hanne Deverén och hennes man Johan drev det framgångsrika företaget Nallebudet och allt var frid och fröjd. De fick då frågan om de ville ta över Brigbys efter Hannes föräldrar. Till en början tvekade de men tillslut sa de ja. I maj 2009 var övergången klar.

– Det var en hektiskt tid, samtidigt som vi skrev på det sista kontraktet fick vi reda på att jag var gravid med tvillingar. Så det var fullt upp då, säger Hanne som är vd för Brigbys.

Generationsskiftet visade sig bli en succé, något som annars kan vara svårt för många företag att ta sig igenom.

– Det är egentligen två faktorer som gör att skiftet blev så lyckat. Mamma är fortfarande kvar i företaget och har tagit med sig erfarenhet och kunskap. Sedan kunde jag och Johan bidra med nya idéer, driv och de erfarenheterna vi hade samlat på oss från att driva Nallebudet.

Idag driver de både Brigbys och Nallebudet parallellt, de båda verksamheterna är integrerade med varandra. Brigbys säljer leksaker och genom Nallebudet kan den som vill skicka en nalle till någon kär istället för en blombukett.

Brigbys är ett riktigt familjeföretag som har sina lokaler i industriområdet vid Giraffen. Flera i släkten har arbetsuppgifter inom företaget och just banden till familjen nämns flera gånger.

Namnet Brigbys är en sammansättning av mina föräldrars namn, Britta och Digby. 2013 startade vi vårt eget leksaksmärke Pellianni vars namn är en sammansättning av våra barns namn, Pelle, Lisa och Anni, säger Hanne.

Just märket Pellianni uppfyller alla krav som Brigbys eftersträvar i sina produkter. Varje leksak är hållbart producerad, fairtrade, ekologisk, säker och giftfri. De är även designade av kända designers som Karin Mannerstål och Kitty Jutbring.

Den familjära känslan är viktig, både inom företaget och gentemot kunderna. Företaget erbjuder även platser till personer från Daglig Verksamhet och när de har suttit på utvecklingssamtal så bekräftar de känslan av att vara medlemmar i en familj.

– De säger att de kan vara sig själva här och att alla kan komma hit utan att bli bedömda. Det känns så klart fantastiskt att få höra det, säger Hanne.

Idag är Brigbys ett av Sveriges snabbast växande företag. De har en omsättning på 22 miljoner och 15 anställda.

– Det är svårt att prata om framtiden men vi vill ju egentligen få gasellutmärkelsen igen vilket bland annat innebär att vi måste dubbla vår omsättning inom tre år, säger Hanne.

Hon berättar att det är just utveckling som driver henne. Svenskt näringsliv har nominerat henne som en av Kalmar läns mest företagsamma människor 2016.

Det är ett dilemma att jag är så driven och har svårt att sitta stilla. Privat kan det vara en nackdel att jag hela tiden måste ha ett nytt projekt men i jobbet är det perfekt. Jag strävar hela tiden efter att hitta nya produkter och nya kunder. Kundrelationerna är jätteviktiga och bland det bästa med jobbet är att få träffa så många nya personer.

Hanne berättar även att det sämsta med jobbet är allt pappersarbete.

– Det är många statliga redovisningar som stjäl dyrbar tid. Sverige är egentligen inget krångligt land att driva företag i men det är besvärligt att fylla i papper med information som de borde kunna hitta i sina egna dokument, det suger energi.

Kanske kan Hanne snart delegera det tråkiga pappersarbetet till någon annan. I takt med att de växer måste även personalen och arbetsuppgifterna anpassas.

Det blir lite kaos ibland och det är många som får ta på sig nya uppgifter hela tiden. Jag måste också lära mig att släppa vissa områden till andra. Det är egentligen väldigt intressant med en organisation, den har sitt eget liv och fungerar som en organism. Jag och min man vabbade nyligen i 6 månader och företaget fanns fortfarande kvar när vi kom tillbaka. Det var nyttigt att få se att företagets överlevnad inte hänger på om vi är helt närvarande eller inte.

Hanne, som är inflyttad Kalmarbo från Skåne, berättar att Kalmar är en fantastisk stad att driva företag i. De har även fått väldigt bra stöttning från kommunen, Regionförbundet och Kalmar Science Park.

– Det går hur bra som helst att ha ett företag här, alldeles ypperligt! Vi är inte från Kalmar från början men tycker att staden är helt outstanding. Det handlar främst om att Kalmar som stad ger livskvalitet till oss som personer eftersom den har allt från rikt kulturliv, många restauranger, idrottsmöjligheter, vacker natur och annat. Eftersom vi trivs så bra här så avspeglas det även i det jobb vi sätter in i företaget, avslutar Hanne.

Här hittar du alla reportage från Veckans Företag

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”

Efter bara 1,5 år i branschen kan kaféet bli Sveriges bästa coffee shop.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:46, 19 november, 2017

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”
"Vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar", säger Sebastian Balck.

Våren 2016 öppnade Balck coffeeStorgatan i Kalmar. Nu är man en av tre nominerade i kategorin Årets coffee shop vid branschgalan Fast food awards.

– Fantastiskt! Vi mötte många tvivlare inför uppstart, det gör jag fortfarande men hoppas att fler nu förstår vikten av att våga testa nya saker, säger grundaren, det förre cykelproffset Sebastian Balck.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

– Vi är en av tre nominerade så vi är redan glada över det! Sedan får vi se… Både Johan & Nyström (Stockholm) och Babettes Kafferi (Linköping) är tunga namn i Sverige som varit med länge i gemet, vi är knappt torra bakom öronen.

När 24Kalmar når Balck befinner han sig i Etiopien på en av sina många kafferesor.

Varför tror du att juryn valt ut just er som en av de nominerade?
– För att vi är unika! Först och främst när det gäller våra ursprung, vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar. I kaffebaren vill vi ha en känsla som både presenterar kaffet på ett bra sätt men ännu mer välkomnar alla till en unik upplevelse.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

Vad innefattar begreppet coffee shop egentligen?
– Jag är ganska säker på att det är helheten, dvs den totala upplevelsen. Vi har även medvetet valt att lägga extra tid och kärlek åt kunderna, vi är pionjärer för specialkaffe i trakten vilket kräver en hel del predikan och förklaringar. Vi vill dela med oss av våra värdegrunder helt enkelt, säger Balck.

Fast food awards avgörs i Malmö den 31 januari.

Fakta



Nomineringen från Fast food awards till Balck coffee:

"På Balck rostas kaffet med kärlek och på kaffebaren är det mormor som bakar bullarna. Styr stegen hit för att bli en kaffekonnässör på hemmaplan eller luta dig mot träpanelen och stanna länge. När du blivit en fan, köp en väska för att visa det."

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”

Företagets avancerade app ska hjälpa näringslivet att nå FN:s globala hållbarhetsmål.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:11, 18 november, 2017

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”
Klas Ehnemark. Foto: Camilla Dopson/Kalmar Science Park

Aponomy AB från Borgholm ingår i Kalmar Science Parks förinkubator och har funnits sedan ett år tillbaka. Företagets första produkt, The Bourne, beräknas finnas på marknaden i september nästa år, och är en app som ska kunna hjälpa företag att förena anställdas drivkrafter och företagets visioner med FN:s globala hållbarhetsmål

Den innehåller bland annat ett analysverktyg, spelverktyg, förslag på samarbeten och hur man kan arbeta vidare, både internt och externt.

Nu får företaget 300 000 kronor från Vinnova för att utveckla sin digitala tjänst.

– Det är ett stort värde att någon säger att de tror på ens affärsidé. Pengarna gör att vi kan lägga mer tid på att utveckla tjänsten. Till att börja med ska vi göra en prototyp, säger Klas Ehnemark, grundare av Aponomy.

Kalle Blohm är verksamhetsledare för Kalmar Science Parks Incubator.

– Det är fantastiskt roligt att Aponomy och appen The Bourne passerat Vinnovas nästintill omöjliga nålsöga, det i sig är en bragd. Det är också ett tydligt tecken på att idén om att kombinera hållbarhetsarbete med spännande spelteori ligger helt rätt i tiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar

Nu kommer de till Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:35, 18 november, 2017

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar
Uirá Ramos äger Elitresor.se. Foto: Kalmar Science Park/Camilla Dopson

Idén till Elitresor.se föddes när Uirá Ramos arbetade inom flygbranschen som sales executive för Sydamerikas största flygbolag, LATAM Airlines.

– Det var under en tid då onlineresebyråer just fått uppsving och jag insåg att det fanns ingen som var nischad inom det här segmentet, säger han.

Nu kommer hans verksamhet som smidigt och enkelt kan jämföra och boka resor som håller hög klass, till Kalmar, för att bli en del av Kalmar Science Parks Incubator.

– Poängen med det, är att det ibland faktiskt är billigare med de högre klasserna. På så sätt kan man få högre kvalité på sin resa till ett bra pris.

Det är inte tekniskt möjligt att boka en Economy-biljett hos Elitresor, utan endast de bästa flygstolarna inom Premium economy, Business class och First class. Man kan även boka 4-5-stjärniga hotell och färdiga paketresor, där alltid ett femstjärnigt hotell ingår, där flygstolen är minst Business class och där aktiviteter, som exempelvis ett besök på en Michellin-stjärnigrestaurang, ingår.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicy på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Den typiska Elitresor.se-kunden har en årsinkomst på 800 000 kronor eller mer och som gärna bokar själva på nätet.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicier på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Tillsammans med Linnéuniversitet och studenten Stefi Primawati håller Elitresor.se på med att ta fram en hållbarhetsplan.

– Det är en viktig utmaning för oss. Vi vill förstå hur en online-resebyrå kan jobba med hållbarhetstänk, eftersom vi inte kan kontrollera vad kunden bokar. Men vi kan ställa högre krav på våra leverantörer och samarbetspartners. Jobba med kravmärkta hotell och restauranger och så vidare.

Uirá Ramos hoppas att inträdet i Kalmar Science Parks Incubator ska lyfta företaget ytterligare ett steg.

– I Incubator får jag kontaktnät och tillgång till affärsutvecklaren Harry Håkanson. Med Harry diskuterar jag verksamhetsstyrning och de utmaningar jag har, både kortsiktiga och långsiktiga. Jag fick även kontakten till reklambyrån Wilson Creative via Kalmar Science Park och vi har haft ett fantastiskt samarbete som överträffat mina förväntningar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler

Här är nya butiken som öppnar i Baronen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:32, 17 november, 2017

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler
Paradisverkstaden flyttar in i Kompaniets gamla lokaler i Baronens köpcenter. Foto: Arkiv

Inredningsbutiken Paradisverkstaden finns redan i Färjestaden. Nu expanderar de lagom till julhandeln och öppnar upp en tillfällig pop-up-butik i Baronen.

– På sommaren är det inga problem med att få över kunderna till Öland. Däremot har vi länge tänkt att det skulle vara kul att komma till Kalmar på julen och julhandeln, säger Hanna Paradis, ägare till Paradisverkstaden.

LÄS MER: KLART: Då öppnar H&M:s stora satsning i Baronen

Öppningen kommer att ske redan på torsdag – och målet är att butiken ska vara öppen året ut.

– Det här är ett experiment. Vi tycker det är så mysigt inne i Kalmar runt julen, och går det bra kan det komma att bli fler liknande gästspel. Men då krävs det att vi hittar lediga lokaler, givetvis.

Några tankar att öppna en permanent butik på fastlandet finns dock inte på Paradisverkstadens radar. Åtminstone inte för tillfället.

– Det är klart, om det blir en riktig ”wow”-känsla kanske det kan bli tal om det. Men vi tror nog att det ligger lite för nära vår butik i Färjestaden för att det ska gå runt över ett helt år.

Butiken på Baronen kommer bli cirka 50 kvadratmeter stor och främst inrikta sig på julinredning.

– Kul även med H&M Homes etablering på Baronen. Det kanske kan locka en annan publik till köpcentret, säger hon.

Hanna Paradis berättar även att affären kommer inrikta sig mycket på skyltfönster och en del uppvisning av möbler.

– Det ska bli jättekul och vi ser verkligen fram emot det här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

veckans företag

Sporthörnan: ”Då var det jag, pappa och killen i verkstan”

I 60 år har butiken erbjudit varor och lagat Kalmarbornas cyklar. Den lokala förankringen är fortfarande nyckeln till framgång.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:16, 16 november, 2017

Sporthörnan: ”Då var det jag, pappa och killen i verkstan”
"Vår grej är att finnas i det lokala mediebruset", säger Sporthörnans ägare Michael Almquist. Foto: Samuel Slättman.

År 1957 blev Sven-Erik Almquist butiksföreståndare för cykel- och sportbutiken vid rondellen där Norra och Södra vägen i Kalmar möts. 60 år senare lever Sporthörnan vidare, fortfarande inom familjen.

– De första åren var det centralägt av Monark-Crescent. När de sedan avvecklade butiksnätet köpte vår far (Sven-Erik Almquist) butiken. Därefter har vi fortsatt på det spåret, säger Michael Almquist.

LÄS MER: Wirbladhs: ”Kört på i samma anda i 25 år”

Tillsammans med systern Pia Almquist driver han Sporthörnan samt Sportringen-butikerna i Giraffen köpcentrum och i Färjestaden. De tre butikerna har totalt runt 20 anställda.

– Jag kom in 1975 och Pia ett par år senare. Då var det jag, pappa och killen i verkstan så på den tiden gjorde man allt, berättar Michael, som nu hunnit bli 62.

I en tid där de stora kedjorna och näthandeln dominerar har Sporthörnan och syskonens övriga butiker hittat sin plats.

Här kan du läsa tidigare reportage i Veckans Företag.

– Vi jobbar med en mindre gruppering och försöker vara mer lokala. Vår grej är att finnas i det lokala mediebruset. De andra väljer att finnas i Aftonbladet, Expressen och att sponsra landslag. Det finns en poäng i att vara mer lokala – på den centrala planen är det många som slåss.

Samtidigt som Almquist poängterar att den personliga relationen med sina kunder är viktig, menar han att det inte går att leva enbart på den.

– Nej, det tror jag inte. Du kan inte vara kass sortimentsmässigt, kass prismässigt och fortfarande överleva, det funkar inte. Du behöver inte alltid vara billigast – det kan ingen – men du måste ha ett konkurrenskraftigt sortiment till konkurrenskraftiga priser som kompletteras med det lokala engagemanget. Så vill vi vara, säger han och fortsätter:

– Den typen av idioter som en annan är – som tror sig kunna vara inköpschef, försäljningschef, dataansvarig och marknadsföringsansvarig, allt på samma gång – finns inte i dag. Det är det som driver utvecklingen åt det mer centraliserade hållet.

Så sent som under torsdagsförmiddagen meddelade finska bolaget SGN Group att man köper upp hela Sportringen AB. Sedan tidigare äger företaget även Team Sportia AB.

Trots uppköpet finns det i nuläget inga planer för Sporthörnan att skifta sitt lokala fokus.

– Vi kommer leva kvar som en lokalt förankrad sportkedja med få pekpinnar men med ett stort utrymme för att skapa lokala sortiment och göra egna saker, avslutar Michael.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng