Veckans företag

Sverigemotiv: ”Måste springa fort innan någon äter upp en”

Tack vare sin stolthet till Kalmar fick Jörgen Dahl sin affärsidé. ”Att hänga upp något man är stolt över”, säger grundaren av Sverigemotiv.

Elias Håkansson

Elias Håkansson

Kl.19:59, 17 november, 2016

Sverigemotiv: ”Måste springa fort innan någon äter upp en”
Jörgen Dahl och Sverigemotiv har haft ett succéår och räknar med att omsätta närmre 3 miljoner kronor efter första året. Foto: Elias Håkansson

År 2008 flyttade Jörgen Dahl, tillsammans med sin sambo, till Västerås. Under sju år var de iväg från Kalmar. År som fick Jörgen att sakna sin hemstad.

– Jag tror det är lättare att känna stolthet och uppskatta sin hemstad när man kommer bort ifrån den, så var det för mig. Under tiden i Västerås började jag sakna Kalmar, säger Jörgen Dahl.

LÄS MER: Brigbys: ”Familjekänslan är viktig för oss”

Hans saknad var så pass stor att han ville skaffa en tavla av Kalmar och ett minne att vara stolt över. Problemet – det fanns inga tavlor att köpa.

– Det var då min affärsidé kom till. Att kunna hänga upp ett motiv av sin hemstad eller annan plats som man är stolt över, säger Dahl.

Den 2 november förra året startade han upp e-handelsföretaget Sverigemotiv. Tillsammans med olika grafiker skapar de motiv av städer och platser som folk känner stolthet över. Då med fem stycken motiv. Nu finns det 120 motiv och omsättningen beräknas ligga närmre tre miljoner till nyår.

– Det har verkligen gått spikrakt uppåt. Det var fler än jag som ville ha en tavla från sin stad att hänga upp, säger han.

Att Jörgen Dahl och Sverigemotiv skulle nöja sig med det finns inte på världskartan. Med visioner som många skulle rygga tillbaka av drivs han hela tiden framåt.

– Jag siktar alltid mycket högre än vad som är rimligt. Jag menar, vad händer om jag lyckas nå mitt mål, blir jag nöjd då? Jag vill inte bli nöjd utan vill hela tiden sikta högre, säger han och fortsätter:

LÄS MER: Här hittar du alla Veckans företag

– Jag hade som mål att omsätta fem miljoner första året, nu kommer det hamna på runt tre istället. Nästa år räknar jag med att omsätta tio miljoner och om två år vill jag nå 30 miljoner i omsättning. Det är min vision sen vet man aldrig vad som händer.

Närmst väntar en julrusch och efter det planerar Jörgen att öka takten ytterligare.

– Under 2017 vill jag gå ut i hela världen med motiv, vi ska höja tempot och skaffa ytterligare 300 till 400 motiv, just nu släpper vi två till åtta nya motiv i veckan och där ska vi bli ännu snabbare.

Hur kommer du på alla motiv?

– Mina kunder hjälper mig dagligen med tips via telefon och mail. Det är många som är måna om sin hemstad och vill visa upp den bästa sidan.

Jörgen har under hela livet haft ett visst intresse för konst men det var hans sambo som fick honom att fatta tycke för inredning kombinerat med konsten.

– Jag har henne mycket att tacka för, vi har tre barn hemma som kräver mycket tid och det är tufft ibland. Det är tufft att driva runt ett litet företag.

E-handeln har under de senaste åren exploderat och har satt hård konkurrens mot de ”vanliga” butikerna. Många tror att e-handeln är mitt uppe i sitt klimax – en åsikt som Jörgen inte delar.

– Jag tror att vi bara har fått se början av e-handeln, den kommer bli mycket större än såhär.

Vad hade du sagt är hemligheten bakom ett e-handelsföretag?

– Det är viktigt att man är medveten på att det är dyrt att starta e-handel. Pengarna rullar inte bara in från ingenstans. Sen kanske det viktigaste av allt i början. Spring fort innan någon äter upp dig.

Här hittar du mer information om Sverigemotiv. 

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nya ägare till storföretag i Kalmar

Företaget har över 1 000 anställda.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.11:43, 21 november, 2017

Nya ägare till storföretag i Kalmar
Foto: Pressbild

Den europeiska infrastrukturfonden Cube köper 60 procent av Bergkvarabuss, som har sitt säte i Kalmar, det meddelade företaget på tisdagen.

– För att säkerställa successionen och skapa fortsatt långsiktig trygghet och utveckling har vi beslutat sälja en andel av aktierna. Valet har fallit på den europeiska infrastrukturfonden Cube II. De har god kompetens på området, ett väl utbyggt nätverk och ett okomplicerat arbetssätt, meddelar Lars-Göran Mellström, vd, i ett pressmeddelande.

Cubes vd, Jérôme Jeauffroy:

– Göran Mellström besitter en imponerande kompetens och har utvecklat Bergkvarabuss till ett av de främsta charterbuss- och kollektivtrafikbolagen i Sverige. Vi på Cube ser fram emot att tillsammans med honom och övriga medarbetare verka för en fortsatt positiv utveckling av bolaget, säger han i pressmeddelandet.

Trots försäljningen kommer inga större förändringar att ske inom bolaget. Lars-Göran Mellström kommer dessutom att fortsätta som vd.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”

Efter bara 1,5 år i branschen kan kaféet bli Sveriges bästa coffee shop.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:46, 19 november, 2017

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”
"Vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar", säger Sebastian Balck.

Våren 2016 öppnade Balck coffeeStorgatan i Kalmar. Nu är man en av tre nominerade i kategorin Årets coffee shop vid branschgalan Fast food awards.

– Fantastiskt! Vi mötte många tvivlare inför uppstart, det gör jag fortfarande men hoppas att fler nu förstår vikten av att våga testa nya saker, säger grundaren, det förre cykelproffset Sebastian Balck.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

– Vi är en av tre nominerade så vi är redan glada över det! Sedan får vi se… Både Johan & Nyström (Stockholm) och Babettes Kafferi (Linköping) är tunga namn i Sverige som varit med länge i gemet, vi är knappt torra bakom öronen.

När 24Kalmar når Balck befinner han sig i Etiopien på en av sina många kafferesor.

Varför tror du att juryn valt ut just er som en av de nominerade?
– För att vi är unika! Först och främst när det gäller våra ursprung, vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar. I kaffebaren vill vi ha en känsla som både presenterar kaffet på ett bra sätt men ännu mer välkomnar alla till en unik upplevelse.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

Vad innefattar begreppet coffee shop egentligen?
– Jag är ganska säker på att det är helheten, dvs den totala upplevelsen. Vi har även medvetet valt att lägga extra tid och kärlek åt kunderna, vi är pionjärer för specialkaffe i trakten vilket kräver en hel del predikan och förklaringar. Vi vill dela med oss av våra värdegrunder helt enkelt, säger Balck.

Fast food awards avgörs i Malmö den 31 januari.

Fakta



Nomineringen från Fast food awards till Balck coffee:

"På Balck rostas kaffet med kärlek och på kaffebaren är det mormor som bakar bullarna. Styr stegen hit för att bli en kaffekonnässör på hemmaplan eller luta dig mot träpanelen och stanna länge. När du blivit en fan, köp en väska för att visa det."

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”

Företagets avancerade app ska hjälpa näringslivet att nå FN:s globala hållbarhetsmål.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:11, 18 november, 2017

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”
Klas Ehnemark. Foto: Camilla Dopson/Kalmar Science Park

Aponomy AB från Borgholm ingår i Kalmar Science Parks förinkubator och har funnits sedan ett år tillbaka. Företagets första produkt, The Bourne, beräknas finnas på marknaden i september nästa år, och är en app som ska kunna hjälpa företag att förena anställdas drivkrafter och företagets visioner med FN:s globala hållbarhetsmål

Den innehåller bland annat ett analysverktyg, spelverktyg, förslag på samarbeten och hur man kan arbeta vidare, både internt och externt.

Nu får företaget 300 000 kronor från Vinnova för att utveckla sin digitala tjänst.

– Det är ett stort värde att någon säger att de tror på ens affärsidé. Pengarna gör att vi kan lägga mer tid på att utveckla tjänsten. Till att börja med ska vi göra en prototyp, säger Klas Ehnemark, grundare av Aponomy.

Kalle Blohm är verksamhetsledare för Kalmar Science Parks Incubator.

– Det är fantastiskt roligt att Aponomy och appen The Bourne passerat Vinnovas nästintill omöjliga nålsöga, det i sig är en bragd. Det är också ett tydligt tecken på att idén om att kombinera hållbarhetsarbete med spännande spelteori ligger helt rätt i tiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar

Nu kommer de till Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:35, 18 november, 2017

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar
Uirá Ramos äger Elitresor.se. Foto: Kalmar Science Park/Camilla Dopson

Idén till Elitresor.se föddes när Uirá Ramos arbetade inom flygbranschen som sales executive för Sydamerikas största flygbolag, LATAM Airlines.

– Det var under en tid då onlineresebyråer just fått uppsving och jag insåg att det fanns ingen som var nischad inom det här segmentet, säger han.

Nu kommer hans verksamhet som smidigt och enkelt kan jämföra och boka resor som håller hög klass, till Kalmar, för att bli en del av Kalmar Science Parks Incubator.

– Poängen med det, är att det ibland faktiskt är billigare med de högre klasserna. På så sätt kan man få högre kvalité på sin resa till ett bra pris.

Det är inte tekniskt möjligt att boka en Economy-biljett hos Elitresor, utan endast de bästa flygstolarna inom Premium economy, Business class och First class. Man kan även boka 4-5-stjärniga hotell och färdiga paketresor, där alltid ett femstjärnigt hotell ingår, där flygstolen är minst Business class och där aktiviteter, som exempelvis ett besök på en Michellin-stjärnigrestaurang, ingår.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicy på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Den typiska Elitresor.se-kunden har en årsinkomst på 800 000 kronor eller mer och som gärna bokar själva på nätet.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicier på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Tillsammans med Linnéuniversitet och studenten Stefi Primawati håller Elitresor.se på med att ta fram en hållbarhetsplan.

– Det är en viktig utmaning för oss. Vi vill förstå hur en online-resebyrå kan jobba med hållbarhetstänk, eftersom vi inte kan kontrollera vad kunden bokar. Men vi kan ställa högre krav på våra leverantörer och samarbetspartners. Jobba med kravmärkta hotell och restauranger och så vidare.

Uirá Ramos hoppas att inträdet i Kalmar Science Parks Incubator ska lyfta företaget ytterligare ett steg.

– I Incubator får jag kontaktnät och tillgång till affärsutvecklaren Harry Håkanson. Med Harry diskuterar jag verksamhetsstyrning och de utmaningar jag har, både kortsiktiga och långsiktiga. Jag fick även kontakten till reklambyrån Wilson Creative via Kalmar Science Park och vi har haft ett fantastiskt samarbete som överträffat mina förväntningar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler

Här är nya butiken som öppnar i Baronen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:32, 17 november, 2017

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler
Paradisverkstaden flyttar in i Kompaniets gamla lokaler i Baronens köpcenter. Foto: Arkiv

Inredningsbutiken Paradisverkstaden finns redan i Färjestaden. Nu expanderar de lagom till julhandeln och öppnar upp en tillfällig pop-up-butik i Baronen.

– På sommaren är det inga problem med att få över kunderna till Öland. Däremot har vi länge tänkt att det skulle vara kul att komma till Kalmar på julen och julhandeln, säger Hanna Paradis, ägare till Paradisverkstaden.

LÄS MER: KLART: Då öppnar H&M:s stora satsning i Baronen

Öppningen kommer att ske redan på torsdag – och målet är att butiken ska vara öppen året ut.

– Det här är ett experiment. Vi tycker det är så mysigt inne i Kalmar runt julen, och går det bra kan det komma att bli fler liknande gästspel. Men då krävs det att vi hittar lediga lokaler, givetvis.

Några tankar att öppna en permanent butik på fastlandet finns dock inte på Paradisverkstadens radar. Åtminstone inte för tillfället.

– Det är klart, om det blir en riktig ”wow”-känsla kanske det kan bli tal om det. Men vi tror nog att det ligger lite för nära vår butik i Färjestaden för att det ska gå runt över ett helt år.

Butiken på Baronen kommer bli cirka 50 kvadratmeter stor och främst inrikta sig på julinredning.

– Kul även med H&M Homes etablering på Baronen. Det kanske kan locka en annan publik till köpcentret, säger hon.

Hanna Paradis berättar även att affären kommer inrikta sig mycket på skyltfönster och en del uppvisning av möbler.

– Det ska bli jättekul och vi ser verkligen fram emot det här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng