Veckans företag

Sverigemotiv: ”Måste springa fort innan någon äter upp en”

Tack vare sin stolthet till Kalmar fick Jörgen Dahl sin affärsidé. ”Att hänga upp något man är stolt över”, säger grundaren av Sverigemotiv.

Elias Håkansson

Kl.19:59, 17 november, 2016

Sverigemotiv: ”Måste springa fort innan någon äter upp en”
Jörgen Dahl och Sverigemotiv har haft ett succéår och räknar med att omsätta närmre 3 miljoner kronor efter första året. Foto: Elias Håkansson

År 2008 flyttade Jörgen Dahl, tillsammans med sin sambo, till Västerås. Under sju år var de iväg från Kalmar. År som fick Jörgen att sakna sin hemstad.

– Jag tror det är lättare att känna stolthet och uppskatta sin hemstad när man kommer bort ifrån den, så var det för mig. Under tiden i Västerås började jag sakna Kalmar, säger Jörgen Dahl.

LÄS MER: Brigbys: ”Familjekänslan är viktig för oss”

Hans saknad var så pass stor att han ville skaffa en tavla av Kalmar och ett minne att vara stolt över. Problemet – det fanns inga tavlor att köpa.

– Det var då min affärsidé kom till. Att kunna hänga upp ett motiv av sin hemstad eller annan plats som man är stolt över, säger Dahl.

Den 2 november förra året startade han upp e-handelsföretaget Sverigemotiv. Tillsammans med olika grafiker skapar de motiv av städer och platser som folk känner stolthet över. Då med fem stycken motiv. Nu finns det 120 motiv och omsättningen beräknas ligga närmre tre miljoner till nyår.

– Det har verkligen gått spikrakt uppåt. Det var fler än jag som ville ha en tavla från sin stad att hänga upp, säger han.

Att Jörgen Dahl och Sverigemotiv skulle nöja sig med det finns inte på världskartan. Med visioner som många skulle rygga tillbaka av drivs han hela tiden framåt.

– Jag siktar alltid mycket högre än vad som är rimligt. Jag menar, vad händer om jag lyckas nå mitt mål, blir jag nöjd då? Jag vill inte bli nöjd utan vill hela tiden sikta högre, säger han och fortsätter:

LÄS MER: Här hittar du alla Veckans företag

– Jag hade som mål att omsätta fem miljoner första året, nu kommer det hamna på runt tre istället. Nästa år räknar jag med att omsätta tio miljoner och om två år vill jag nå 30 miljoner i omsättning. Det är min vision sen vet man aldrig vad som händer.

Närmst väntar en julrusch och efter det planerar Jörgen att öka takten ytterligare.

– Under 2017 vill jag gå ut i hela världen med motiv, vi ska höja tempot och skaffa ytterligare 300 till 400 motiv, just nu släpper vi två till åtta nya motiv i veckan och där ska vi bli ännu snabbare.

Hur kommer du på alla motiv?

– Mina kunder hjälper mig dagligen med tips via telefon och mail. Det är många som är måna om sin hemstad och vill visa upp den bästa sidan.

Jörgen har under hela livet haft ett visst intresse för konst men det var hans sambo som fick honom att fatta tycke för inredning kombinerat med konsten.

– Jag har henne mycket att tacka för, vi har tre barn hemma som kräver mycket tid och det är tufft ibland. Det är tufft att driva runt ett litet företag.

E-handeln har under de senaste åren exploderat och har satt hård konkurrens mot de ”vanliga” butikerna. Många tror att e-handeln är mitt uppe i sitt klimax – en åsikt som Jörgen inte delar.

– Jag tror att vi bara har fått se början av e-handeln, den kommer bli mycket större än såhär.

Vad hade du sagt är hemligheten bakom ett e-handelsföretag?

– Det är viktigt att man är medveten på att det är dyrt att starta e-handel. Pengarna rullar inte bara in från ingenstans. Sen kanske det viktigaste av allt i början. Spring fort innan någon äter upp dig.

Här hittar du mer information om Sverigemotiv. 

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen

Efter drygt fem år – nu lämnar Hilda Nielsen sin salong i centrala Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:08, 18 februari, 2018

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Sedan 2012 har Hilda Nielsen drivit frisörsalongen Hildas Hair & MakeupSödra Långgatan i Kalmar. Snart är det dock slut med det då salongen ligger ute till försäljning.

– Vi börjar bli till åren och när man driver eget är man ständigt uppbunden. Nu längtar vi efter lite mer frihet så vi får tid över till att resa, säger hennes man Richard Nielsen.

LÄS MER: Butik på Kvarnholmen slår igen – satsar på webbshop

Duon meddelar dock att de tror stenhårt på Kvarnholmens utveckling.

– Jag är ständig optimist och tror att Kvarnholmen kommer lyfta i och med det nya universitetet. Det kommer bli ett annat flöde i stan och vi ska vara rädda om det. Det är inte många städer som har så trevliga centrum.

Vad ska ni göra nu?
– Nu ska vi varva ner lite och ta det lugnt. Njuta, helt enkelt.

Vem hoppas ni ska ta över?
– Någon som kan driva det vidare. Verksamheten går bra och det finns en trogen kundkrets. Dessutom är lokalen fantastisk och vi har redan haft spekulanter som tittat på den. Sen finns det ju flera skönhetssalonger på Södra Långgatan, vilket man kanske skulle kunna profilera sig med. Här ser man varandra som kollegor – inte konkurrenter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar

"Det blir lite matchmaking för investerare och entrepenörer", säger Nicholas Murigu.

Samuel Slättman

Kl.19:42, 17 februari, 2018

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar
Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co, anordnar tillsammans med Starta & Driva Företag Startup bar. Foto: Arkiv/Hanna Thulin/Töufik Alami.

Onsdagen den 14 mars kommer konceptet Startup bar till restaurang Magasinet i centrala Kalmar.

– Det är en kreativ arena där entrepenörer, intressenter och nyfiket folk kan träffas under avslappnande former. Man kan mingla och njuta av en schysst after work, säger Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co. 

Startup bar anordnas av tidningsmagasinet Starta & Driva Företag. I konceptet ingår även Pitch bar, vilket innebär att entrepenörer får chansen att träffa investeraren Karl Schultz från investmentbolaget R2K Ventures.

– Då har man chansen att på 15 minuter presentera sin idé. Det blir lite matchmaking mellan entrepenörer och investerare. Om ett intresse uppstår kan man sedan gå vidare med ett uppföljningsmöte, säger Murigu.

På plats kommer även delegationer från Lettland och Ukraina att vara.

– Det är aktörer som främjar socialt entreprenörsskap – de är dörröppnarna nummer ett. De har liknande roller som jag har i Sverige, säger Murigu.

Vilka skulle du säga att det här är intressant för? 
– Både etablerade entrepenörer, studenter som funderar på att starta sitt första företag och de som bara är nyfikna. Enda syftet är egentligen att visa att entreprenörsskap kan vara schyst och avslappnat, säger Murigu.

Förutom Kalmar kommer Startup bar till Stockholm, Uppsala, Malmö, Borås, Jönköping, Örnsköldsvik, Göteborg, Östersund och Sundsvall.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar

"Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare", meddelar koncernen.

Samuel Slättman

Kl.19:59, 15 februari, 2018

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar
Claes Salomonsson, presskontakt på Axfood. Foto: Pressbild/Axfood.

Hösten 2016 berättade 24Kalmar om matvarukedjan Willys intresse för att etablera sig i Kalmar. Nu meddelar koncernen Axfood (som äger kedjorna Willys och Hemköp) att förhandlingar med flera olika fastighetsägare i Kalmar pågår. Förhandlingarna ska dessutom ha intensifierats under den senaste tiden.

– Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare. Vi vill öppna en butik så snart som möjligt, men inget är ännu klart, säger Axfoods presskontakt Claes Salomonsson.

LÄS MER: Stor livsmedelskedja vill etablera sig i Kalmar

Så sent som i september 2017 öppnade koncernens Hemköp-butik på Fiskaregatan i centrala Kalmar. Var den nya Willys-butiken kan hamna är ännu oklart, men Axfood bekräftar att Hansa City är intressant.

– Kalmar är en plats med tillväxt och stor potential där vi gärna vill etablera oss. En stad som fram till nyligen varit en vit fläck på vår butikskarta, säger Salomonsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland

"Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland."

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:27, 14 februari, 2018

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland
Foto: Strandbaden/Facebook.

Den anrika restaurangen Strandbaden i KöpingsvikÖland har fått nya ägare. Växjö-profilerna Ola och Therese Birgersson bor och arbetar den största delen av året i den tropiska delen av Brasilien i lilla byn Barra do Cunhau, söder om Natal. Nu är det klart att duon kommer ta över Strandbaden från och med våren 2018.

”Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland med allt vad det innebär av livsglädje, mat, dryck och nöje”, skriver de i ett meddelande på restaurangens Facebooksida.

De meddelar att konceptet är att få till den perfekta fusionen mellan brasilianskt och svenskt.

”Vilket ställe kan då passa bättre än Köpingsvik med sin kritvita sandstrand och vackra vy”, skriver duon på Facebook.

I restaurangen som kommer heta Rio Strandbaden kommer de servera brassetapas, burgare, churrasco helgrill, tropiska drinkar och iskall öl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln

Försäljningen av choklad och blommor skjuter i höjden. "Vissa delbranscher får en rejäl skjuts", konstaterar ekonomen.

Magnus Jansson

Kl.22:01, 13 februari, 2018

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln
Försäljningen av praliner och blommor ökar markant den här veckan. Foto: Arkiv/Bildbyrån

Ska du köpa en present till din partner inför Alla hjärtans dag? Då är du inte unik, direkt. Nästan varannan svensk planerar att uppmärksamma onsdagens kärleksfulla dag – och det vanligaste sättet att göra det på är genom att köpa en present till någon man tycker om. Det visar statistik som Svensk Handel har släppt.

Många kallar dagen för ett ”kommersiellt jippo”, men den har etablerat sig som en viktig inkomstkälla för många butiker. Bland dagligvaruhandlarna svarar fyra av tio (38 procent) att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen.

Den motsvarande siffran för handeln som helhet är 20 procent.

– Svenska folket uppskattar Alla hjärtans dag och möjligheten att visa uppskattning till de vi tycker om. Även om högtiden inte är avgörande för handeln i stort får vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Föga förvånande får exempelvis blommor och choklad en rejäl försäljningsskjuts den är veckan. Kategorin ”Växter och tillbehör” ökar med 55 procent jämfört med en vanlig vecka. Försäljningen av praliner har en ännu tydligare ökning med drygt 80 procent.

Försäljningskraften ser dessutom ut att bli starkare och starkare för varje år. Under Alla hjärtans dag-veckan 2017 ökade den totala butiksförsäljningen med 1,9 procent jämfört med 2016.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng