Veckans Företag

I Am Home: ”Vi vågar pröva nya saker”

Projektutvecklingsbyrån "I Am Home" firar precis ettårsjubileum men de har redan gjort intryck på bostadsmarknaden i Kalmar med sina nya idéer och speciella träbyggnader.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:01, 1 december, 2016

3 bilder
  • Niklas Andersson, VD för I Am Home, hoppas att företaget kan fortsätta att växa och utvecklas. Foto: Hanna Thulin
    Niklas Andersson, VD för I Am Home, hoppas att företaget kan fortsätta att växa och utvecklas. Foto: Hanna Thulin
  • En konceptbild av ett hittills hemligt projekt som de hoppas kunna förverkliga i Kalmar inom en snar framtid. Foto: I Am Home
    En konceptbild av ett hittills hemligt projekt som de hoppas kunna förverkliga i Kalmar inom en snar framtid. Foto: I Am Home
  • Besnik Bekteshi, Niklas Andersson och Anita Andersson tar en fika i I Am Homes nya kontorslokaler. Foto: Hanna Thulin
    Besnik Bekteshi, Niklas Andersson och Anita Andersson tar en fika i I Am Homes nya kontorslokaler. Foto: Hanna Thulin

Hur ändrar man på en marknad som i princip har gjort allt på samma sätt sedan 40-talet? Fråga Niklas Andersson, VD på Projektutvecklingsbyrån I Am Home.

För två år sedan träffades han och Jens Dahlkild för att börja spåna på en idé om hur man kan göra bostäder som bättre passar för hur vi lever, verkar och bor idag.

LÄS MER: Comenius: ”Vi kommer härifrån och vill inte flytta”

– Det mesta av det som byggs idag görs utefter en prototyp som skapades för cirka 70 år sedan och den är anpassad efter kärnfamiljen. Det är egentligen inte så konstigt eftersom det är den starkaste ekonomiska gruppen, men idag passar hälften av hushållen inte in i den kategorin, säger Niklas Andersson.

De hittade en idé som var värd att pröva. Niklas berättar att det är svårt att bygga bra bostäder som vanliga människor har råd att bo i. Genom att fokusera på två aspekter av hållbarhet, den sociala och den ekologiska, har I Am Home hittat förutsättningar för att skapa bra men också prisvärda hem.

– Genom att försöka minska lägenheterna utan att göra att de känns mindre så kan vi erbjuda en okej hyra som kompenseras med extra utrymme som man bara behöver då och då. Allt annat är slöseri med dina resurser som hyresgäst, mina som byggare och samhällets resurser i form av mark. Genom att göra på detta sättet så blir det även mindre byggmaterial, förklarar han.

I Am Home introducerades för kalmarborna genom att de vann en markanvisningstävling som kommunen utlyste för tomten Tallbocken vid Norra Vägen. Juryn gillade det nystartade företagets idé bäst och nu kommer det att byggas ett hus med 58 nya lägenheter där under I Am Homes regi.

– Jag, Jens Dahlkind och Magnus Petersson från Multibygg drog igång det projektet vid denna tiden förra året och det gick ju riktigt bra. Vår drivkraft är att vi vill ompröva ”sanningarna”. När vi börjar skrapa på ytan så upptäcker vi att man kan börja gräva djupare. Vi bygger till exempel våra hus med trästommar vilket länge har varit en sanning att det inte är optimalt. Men det stämmer inte då rejäla trästommar både är förnybara och binder koldioxid.

Sedan några månader tillbaka har I Am Home tagit möjligheten att, under relativt lugna förhållanden, hitta sin roll och utveckla det som de gör bäst.

– Idag har vi nischat oss helt och hållet mot projektutveckling. Tallbocken är ett projekt som vi har tagit för att äga långsiktigt men de nya projekten har endast en projektutvecklande roll, säger Niklas Andersson.

Det börjar med att en kommun eller privat aktör har mark där de vill bygga eller göra något fint, då kliver I Am Home in för att realisera idéerna och sätta dessa på papper. Det handlar om att hitta lösningar som inte redan finns. De följer sedan med hela vägen tills bygget är klart, då kliver de av.

– För att jobba hos oss så får man inte vara rädd för att våga pröva nya saker. Vi söker efter tänkare och drivna människor vilket är ett genomgående spår i vår rekryteringsprocess.

Just nu har de tre aktuella projekt på gång i Kalmar. Det är Tallbocken, Stallet på Svensknabben och nya kooperativa lägenheter i Snurrom.

– Vi har en del andra projekt i ”pipen” som jag inte kan avslöja än. En av våra utmaningar är att vi är nya på marknaden vilket gör att vi nästan överpresterar i våra projekt. För oss är de kristallklara redan från början och vi vill hela tiden bevisa att vi kan eftersom vi inte har tidigare projekt att visa upp, säger Niklas Andersson.

Eftersom I Am Home är ett nystartat företag finns det ännu inget fullständigt bokslut men Niklas Andersson säger att prognoserna visar att de troligtvis kommer att omsätta runt 100 miljoner under 2017. De tittar även på att anställa fler personer.

– Vi har ett uttalat mål att vara den främsta projektutvecklaren i Sverige, inte i volym utan i kvalitet. Vi är med i tätklungan men vi är inte riktigt längst fram än. Ganska snart vill vi även påbörja våra första projekt utanför Kalmar, där är Växjö och Örebro mest intressanta.

Niklas Andersson har erfarenhet av att bo och jobba i Stockholm och märker av vissa skillnader i företagsklimatet mellan huvudstaden och Kalmar.

– Stockholmsborna har ofta en stereotyp bild av hur det är på landsbygden och jag kan säga att Kalmar inte passar in i den. Visst är det ett lite mer långsamt tempo här men det är inte mindre effektivt för det. Det finns en vilja och ett driv som jag misstänker har att göra med det småländska entreprenörskapet. Det är även en mindre stad vilket gör att det blir mer fokus på vad som händer.

Kalmar kommun har också alltid varit en vän. De har haft förtroende för oss trots att vi är nya. Det känns signifikativt för Kalmar, avslutar Niklas Andersson.

Här hittar du alla reportage från Veckans Företag

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så gick han från noll till 700 miljoner

Han startade sitt första företag när han var tolv år gammal. På onsdagen föreläste och inspirerade grundaren till berömda krogkedjan i Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.17:00, 22 november, 2017

Så gick han från noll till 700 miljoner
Anna Svensson, PwC och Magnus Helgesson. Foto: Karl-Oskar Karlsson

PwC:s Kunskapsdagar är ute på en turné där de gör fyra stopp på lika många dagar. Under måndagen och tisdagen besökte de Älmhult och Växjö. På onsdagen gästade de Kalmar.

– Det är uppbyggt i olika block med föreläsningar och aktiviteter. Vi vill dela med oss av kunskap till företagare och vi har många olika branscher här i dag, säger Anna Svensson från PwC.

Huvudpunkten på dagen var föreläsningen med Harrys-grundaren Magnus Helgesson, som gjorde en resa från uppstarten av restaurangen i Falkenberg, till en kedja som numera innehåller över 40 krogar runt om i hela Sverige, och som omsätter totalt 700 miljoner kronor.

– När jag var yngre var jag nog norra Europas snålaste person. Jag kunde inte ens bjuda på en seg råtta, säger han.

I dag arbetar han som föreläsare och mental coach.

Han är dessutom verksam inom Sturebadet Health, som jobbar med ett unikt verktyg inom hälsa som kallas CHR, där man mäter organisatorisk ohälsa och skapar en åtgärdsplan för att ta företag från bra till ”världsklass”.

– Det allra viktigaste är att man har en nöjd personalstyrka. Mår inte personalen bra kommer inget annat att funka. Nöjda medarbetare ger fler gäster och det er stålar. Allt ska vara enkelt, säger Magnus Helgesson.

Under tisdagskvällen passade han på att testa Harrys i Kalmar.

– De skötte sig galant, och jag tror inte de visste vem jag var först. Trevligt bemötande och god mat. Jag är mer än nöjd med restaurangen här i Kalmar, berömmer han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarentreprenör prisades vid gala

Nu är han kvalificerad för Sverigefinalen i januari.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.13:07, 22 november, 2017

Kalmarentreprenör prisades vid gala
Magnus Johansson, Kalmar Motor. Foto: Teodor Axlund

EY Entrepreneur of the year avgjordes under tisdagskvällen i Växjö. Tävlingen innehåller en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Bland pristagarna återfanns en känd entreprenör från Kalmar.

I kategorin bästa internationella tillväxt var det Magnus JohanssonKalmar Motor AB som drog det längsta strået vid galan, som var ämnad för entreprenörer från östra Sverige.

LÄS MER: Tre kalmarentreprenörer gör upp om prestigefyllt pris

Efter årsskiftet avgörs Sverigegalan, där samtliga regionala vinnare ställs mot varandra.

Hur känns det att ha fått det här fina priset?
– Det känns givetvis väldigt bra. Det är trevligt att folk ser vad vi gör och vi är ödmjuka inför det, säger Magnus Johansson.

Varför får du priset?
– Jag tror att det är för att vi på kort tid blivit stora globalt sett för vår export. I dag exporterar vi 90 procent av vår omsättning på 150 miljoner kronor.

Företaget har 40 anställda och när tillfälle ges ska de fira på arbetsplatsen.

– Det ska vi absolut göra. När vi hinner, det kanske dröjer någon månad eller så, haha, säger Magnus Johansson.

Hur går det i Sverigefinalen?
– Vi tror på vinst, det måste man göra. Jag är införstådd med att konkurrensen är hård, men vi måste ju tro på oss själva.

Juryns motivering:
”Entreprenörens brinnande intresse för teknik och ett ledarskap som ständigt uppmuntrar organisationen att uppfinna, ta ansvar och våga pröva nytt, så har entreprenören lyckats skapa innovativa och kvalitativa produkter som gett en flygande start på en internationell expansion. Bolaget har ett starkt varumärke inom sin nisch och fått förtroende från stora och väletablerade internationella kunder, och med ny miljövänlig teknik vill man driva en förändring i branschen. Tack vare en tydlig strategi och fortsatt utveckling och tillverkning av både hårdvara och mjukvara i egen regi, har man skapat en lönsam affär som siktar på att nå nya höjder på en internationell marknad.”

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nya ägare till storföretag i Kalmar

Företaget har över 1 000 anställda.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.11:43, 21 november, 2017

Nya ägare till storföretag i Kalmar
Foto: Pressbild

Den europeiska infrastrukturfonden Cube köper 60 procent av Bergkvarabuss, som har sitt säte i Kalmar, det meddelade företaget på tisdagen.

– För att säkerställa successionen och skapa fortsatt långsiktig trygghet och utveckling har vi beslutat sälja en andel av aktierna. Valet har fallit på den europeiska infrastrukturfonden Cube II. De har god kompetens på området, ett väl utbyggt nätverk och ett okomplicerat arbetssätt, meddelar Lars-Göran Mellström, vd, i ett pressmeddelande.

Cubes vd, Jérôme Jeauffroy:

– Göran Mellström besitter en imponerande kompetens och har utvecklat Bergkvarabuss till ett av de främsta charterbuss- och kollektivtrafikbolagen i Sverige. Vi på Cube ser fram emot att tillsammans med honom och övriga medarbetare verka för en fortsatt positiv utveckling av bolaget, säger han i pressmeddelandet.

Trots försäljningen kommer inga större förändringar att ske inom bolaget. Lars-Göran Mellström kommer dessutom att fortsätta som vd.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”

Efter bara 1,5 år i branschen kan kaféet bli Sveriges bästa coffee shop.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:46, 19 november, 2017

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”
"Vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar", säger Sebastian Balck.

Våren 2016 öppnade Balck coffeeStorgatan i Kalmar. Nu är man en av tre nominerade i kategorin Årets coffee shop vid branschgalan Fast food awards.

– Fantastiskt! Vi mötte många tvivlare inför uppstart, det gör jag fortfarande men hoppas att fler nu förstår vikten av att våga testa nya saker, säger grundaren, det förre cykelproffset Sebastian Balck.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

– Vi är en av tre nominerade så vi är redan glada över det! Sedan får vi se… Både Johan & Nyström (Stockholm) och Babettes Kafferi (Linköping) är tunga namn i Sverige som varit med länge i gemet, vi är knappt torra bakom öronen.

När 24Kalmar når Balck befinner han sig i Etiopien på en av sina många kafferesor.

Varför tror du att juryn valt ut just er som en av de nominerade?
– För att vi är unika! Först och främst när det gäller våra ursprung, vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar. I kaffebaren vill vi ha en känsla som både presenterar kaffet på ett bra sätt men ännu mer välkomnar alla till en unik upplevelse.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

Vad innefattar begreppet coffee shop egentligen?
– Jag är ganska säker på att det är helheten, dvs den totala upplevelsen. Vi har även medvetet valt att lägga extra tid och kärlek åt kunderna, vi är pionjärer för specialkaffe i trakten vilket kräver en hel del predikan och förklaringar. Vi vill dela med oss av våra värdegrunder helt enkelt, säger Balck.

Fast food awards avgörs i Malmö den 31 januari.

Fakta



Nomineringen från Fast food awards till Balck coffee:

"På Balck rostas kaffet med kärlek och på kaffebaren är det mormor som bakar bullarna. Styr stegen hit för att bli en kaffekonnässör på hemmaplan eller luta dig mot träpanelen och stanna länge. När du blivit en fan, köp en väska för att visa det."

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”

Företagets avancerade app ska hjälpa näringslivet att nå FN:s globala hållbarhetsmål.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:11, 18 november, 2017

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”
Klas Ehnemark. Foto: Camilla Dopson/Kalmar Science Park

Aponomy AB från Borgholm ingår i Kalmar Science Parks förinkubator och har funnits sedan ett år tillbaka. Företagets första produkt, The Bourne, beräknas finnas på marknaden i september nästa år, och är en app som ska kunna hjälpa företag att förena anställdas drivkrafter och företagets visioner med FN:s globala hållbarhetsmål

Den innehåller bland annat ett analysverktyg, spelverktyg, förslag på samarbeten och hur man kan arbeta vidare, både internt och externt.

Nu får företaget 300 000 kronor från Vinnova för att utveckla sin digitala tjänst.

– Det är ett stort värde att någon säger att de tror på ens affärsidé. Pengarna gör att vi kan lägga mer tid på att utveckla tjänsten. Till att börja med ska vi göra en prototyp, säger Klas Ehnemark, grundare av Aponomy.

Kalle Blohm är verksamhetsledare för Kalmar Science Parks Incubator.

– Det är fantastiskt roligt att Aponomy och appen The Bourne passerat Vinnovas nästintill omöjliga nålsöga, det i sig är en bragd. Det är också ett tydligt tecken på att idén om att kombinera hållbarhetsarbete med spännande spelteori ligger helt rätt i tiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng