E22 en av julens farliga vägar: ”Börja resan i tid” | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

E22 en av julens farliga vägar: ”Börja resan i tid”

Cirka två miljoner människor ska ge sig ut i jul- och nyårstrafiken. Här kommer Motormännens bästa tips för en trygg och säker bilresa.

Andreas Norinder

Kl.07:08, 21 december, 2016

E22 en av julens farliga vägar: ”Börja resan i tid”
Avsaknaden av lediga dager före jul- och nyårsafton gör att trafiken blir mer intensiv än vanligt. Foto: Pressbild

Statistiken visar att ett 20-tal personer kommer att dö i trafiken under jul- och nyårshelgerna. Cirka 700 beräknas bli skadade. Många av olyckorna inträffar på några av Sveriges farligaste samt hårdast trafikerade vägar – E22 i Kalmar län är en av dem.

– Mina bästa råd till bilisterna är att börja resan i tid, hålla hastighetsbegränsningarna, anpassa hastigheten till rådande väglag och håll avståndet till framförvarande, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

En anledning till extra försiktighet i år är att trafiken beräknas bli mer intensiv än vanligt, då det inte finns några lediga dagar innan jul- och nyårsafton.

– Var utvilad om du ska köra en längre sträcka, planera in pauser och fikastopp och försök inte att sträckköra. Det försämrar koncentrationen och ökar riskerna att hamna i en olycka.

Bristande vägstandard, stress och långsam trafik är tre faktorer som bidrar till olyckor. Då bilarna ofta innehåller hela familjer drabbas ännu fler i de olyckor som sker.

– Många av olyckorna sker på de stora vältrafikerade vägarna, men de svåraste skadorna uppstår oftast på det mindre vägnätet. Men det är omöjligt att förutspå var olyckorna kommer att ske. Det är som att kasta pil på en karta, säger Carl Zeidlitz.

Motormännen uppmanar till att man väljer en mötesfri väg till jul- och nyårsfirandet, även om det innebär en omväg. Statistiken visar att mötesseparerade vägsträckor minskar dödligheten med 80 procent.

– Se över bilen inför julresan, självklart ska den ha bra vinterdäck, rätt däcktryck och nypåfylld spolarvätska. Det är också viktigt att packa bilen rätt. Den tyngsta lasten ska ligga längst ner mot baksätet, säger Carl Zeidlitz.

Fakta



Så kör du säkert i jul och nyår

• Ha bra vinterdäck som ger grepp på både isiga och snöiga vägbanor. Kontrollera lufttrycket innan du åker iväg.
• Håll hastighetsgränserna och avståndet till andra fordon.
• Planera din resväg och välj om möjligt säkra motorvägar och mittseparerade vägar.
• Anpassa hastigheten till väglaget.
• Kontrollera alla lampor.
• Var utvilad. Pausa ofta om du åker långt.
• Ta med bogserlina, snöskyffel och startkablar.
• Se över torkarbladen. Fyll på och ta med extra spolarvätska.
• Packa rätt. Tungt bagage längst ned och mot ryggstödet.
• Se till att mobiltelefonen är laddad.
• Ta med en ficklampa med fungerande batterier.
• Ha med extra varma kläder och något ätbart.
• Använd reflexväst om du lämnar bilen vid ett stopp.
• Undvik att ha en sluttid när ni ska vara framme.

Vägar med ökad risk för olyckor

E10 - hela sträckan
E12- hela sträckan
E14 - hela sträckan
E16 från Gävle till norska gränsen
E18 från Karlstad till norska gränsen
E20 från Laxå till Göteborg
E22 från Söderköping till Karlskrona
E45 från Trollhättan och norrut

Riksvägar:
26 från Kristinehamn och norrut
70 från Borlänge till norska gränsen
84 från Hudiksvall till norska gränsen

De här vägarna är inte mötesseparerade, vilket gör att riskerna för svåra olyckor ökar.

Källa: Motormännen

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Skälby gård ryter ifrån: ”Blir en risk för både barn och djur”

"Att kolla i telefonen på 4H-gården istället för att kolla på barnen önskar vi att man inte gör," säger Isabelle Hall.

Hanna Thulin

Kl.21:27, 26 april, 2018

Skälby gård ryter ifrån: ”Blir en risk för både barn och djur”
OBS! Barnet på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Hanna Thulin

För många är Skälby 4H gård ett välkommet inslag av lantliv mitt i stan där man kan träffa på djur, leka och umgås tillsammans på stora grönytor. Den senaste tiden har de anställda på gården dock stött på problem i form av barn som kommer dit utan sina föräldrar.

– Skälby 4H gård är ett fantastiskt utflyktsmål för barnfamiljer att tillsammans träffa och lära känna djuren, problemet blir när små barn kommer själva upp hit och inte förstår våra ordningsregler kring och med djuren. Djuren kan smita om barnen glömmer att stänga efter sig, man kan mata djuren med fel saker vilket kan leda till att djuren blir sjuka. Det blir då en risk både för barnen och djuren. Allt umgänge med djuren sker också på egen risk vilket inte barnen inte förstår, säger Isabelle Hall, som är anställd på gården.

Enligt Skälby måste man vara minst 9 år gammal för att få vistas utan tillsyn på gården men Isabelle berättar att vissa barn är betydligt yngre än så.

– Det är allt från åtta år och neråt, det yngsta vi har fått ta hand om var en treåring som var själv. Vissa föräldrar är inte på området alls men det är inte heller bättre att sitta nere på lekplatsen då det är för långt borta. Där ser du inte om ditt barn råkar släppa ut en kanin eller mata den med fel saker. Har man med sig sina barn på 4H gården ska man vara med hela tiden, annars får man åka någon annan stans, säger Isabelle och fortsätter:

– Vi som jobbar på 4H gården är anställda för de barn och ungdomar som är med i vår förening och för djurens skull. Vi vill givetvis ha gården öppen för besökare men barnpassning ingår inte i våra arbetsuppgifter.

Nu vill Skälby se fler föräldrar på gården som faktiskt bryr sig om vad deras barn gör.

– Nästa steg är nu att hitta lösningar på hur vi kan göra den skyltning vi har tydligare för barn och vuxna. Vi kommer också att sprida medvetenheten i sociala medier. Vi vill gärna att man följer oss på Facebook och Instagram men att kolla i telefonen på 4H gården istället för att kolla på barnen önskar vi att man inte gör, avslutar Isabelle.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Polisens nya trafikstrategi: ”Vi ska vara så synliga som möjligt”

Polisens nya direktiv innebär att man stoppar färre fortkörare men istället ökar tryggheten bland medborgarna.

Hanna Thulin

Kl.17:31, 26 april, 2018

Polisens nya trafikstrategi: ”Vi ska vara så synliga som möjligt”
Peter Lagerström, polisområdeschef, förklarar den nya strategin. Foto: Arkiv

Förra veckan genomförde polisen en nationell insatsvecka där man lade särskild fokus på hastighetskontroller. Mellan 80 och 100 personer togs i kontrollerna för att de körde för fort i Kalmarpolisens område, som också innefattar bland annat Öland och Mönsterås.

Det kan verka som en låg siffra för en hel veckas ständiga kontroller men nytt för polismyndigheten i stort är att man inte längre räknar antalet kontroller och antalet rapporter i samma utsträckning som man tidigare gjort. Innan var det kvantitet som räknades men nu är det istället kvalitet.

– Hade vi velat ta så många personer som möjligt som kör för fort så hade vi stått på vägar där hastigheten är högre men de nya direktiven är istället att vi ska vara så synliga som möjligt, säger lokalpolisområdeschef Peter Lagerström. 

Istället för de mer trafikerade vägarna har man istället lagt extra fokus på de lite mindre vägarna där man annars inte brukar befinna sig. Man har också bara stått på varje plats i cirka 20 minuter för att få stor spridning på kontrollerna som möjligt.

– Man ska inte kunna veta vart vi står i förhand så att man ska kunna åka en annan väg för att undvika oss. Vi vill öka medvetandet hos folk och man ska känna att risken att bli kontrollerad är stor oavsett på vilka vägar man kör.

Peter Lagerström berättar att polisen fått ett stort gensvar, bland annat på sociala medier, där medborgare tipsat om vart man borde stå.

– Står vi i ett bostadsområde tar vi inte många som kör för fort men vi syns och ökar tryggheten i grannskapet och vi vet att det uppskattas då synlighet efterfrågas mycket, säger han.

Den nya metoden har bemötts med både ris och ros. Vissa är skeptiska medan andra kan se poängen med att synas på så många platser som möjligt.

– Mängden har en viss betydelse men det är inte enkom synonymt med kvalité.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tusentals Kalmarbilar riskerar körförbud efter nya regler

De nya besiktningsreglerna som träder i kraft i maj kan innebära konsekvenser om man är sent ute med besiktningen.

Hanna Thulin

Kl.16:09, 26 april, 2018

Tusentals Kalmarbilar riskerar körförbud efter nya regler
Foto: Pressbild/Besikta

Senaste statistiken från Transportstyrelsen visar att bara drygt 3 800 bilar av de 7 994 som riskerar körförbud i maj i Kalmar län är besiktade. Bakgrunden är de nya besiktningsreglerna som träder i kraft den 20 maj. Det innebär att 4 200 bilar i Kalmar län måste besiktas i maj.

De nya besiktningsreglerna gör att vissa fordon får ett nytt datum för nästa besiktning, ett datum som ligger närmare i tid.

– Att vara sent ute med besiktningen den här gången kan få konsekvenser eftersom det är ovanligt många fordon som ska in samtidigt, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Den 20 maj införs också krav på kontrollbesiktning för landets drygt 16 000 A-traktorer. I Kalmar län finns 457 stycken och hittills har bara 36 av dessa genomgått en giltig kontrollbesiktning.

När de nya besiktningsreglerna börjar gälla upphör slutsiffran i registreringsnumret att styra när det är dags för besiktning. I stället ska personbilar och lastbilar som inte överstiger 3 500 kg i totalvikt kontrollbesiktas:

  • Första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången.
  • Andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes.
  • Därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.

A-traktorer ska besiktas senast 24 månader efter den månad då dess föregående godkända kontrollbesiktning utfördes. För att en kontrollbesiktning ska vara giltig ska den vara gjord under de senaste 24 månaderna innan de nya reglerna träder i kraft.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Färjestaden gick miste om derby: ”De lämnade WO”

Färjestaden är vidare i cupen – utan att ha behövt spela.

Magnus Jansson

Kl.15:09, 26 april, 2018

Färjestaden gick miste om derby: ”De lämnade WO”
Johan Hellsten. Foto: Karl-Oskar Karlsson

På onsdagskvällen skulle Färjestaden mött Kalmar Södra på bortaplan i den första slutspelsomgången av Hyundai Cup, i folkmun kallad Smålandscupen. Men istället för ett broderby så blev det träning hemma på Tallhöjden.

– De lämnade WO tidigare under veckan, säger tränaren Johan Hellsten.

LÄS MER: Mardrömsbeskedet: ”Känslan är att det inte blir någon mer fotboll”

Därmed är man alltså vidare i cupen utan att ha behövt spela och på lördag väntar Dösjöbro i gräspremiären på Tallhöjden. På herrsidan är RM den enda ö-representanten i ”Smålandscupens” slutspel, laget gästas av Kalmar AIK den 1 maj.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Plastskräp allt vanligare på stränderna

Om du vandrar på en 100 meter lång strand kan du stöta på en plastpåse var 16 meter enligt årets Skräprapport.

Hanna Thulin

Kl.12:51, 26 april, 2018

Plastskräp allt vanligare på stränderna
Foto: Arkiv

Sju av tio skräpföremål på svenska stränder består av plast. Det är en ökning med drygt elva procent jämfört med för två år sedan. Samtidigt oroar sig allt fler svenskar över problemet med plast i haven, detta visar årets Skräprapport från Håll Sverige Rent som släpptes under onsdagen.

– Plast i haven är ett av vår tids största miljöproblem och det mesta av skräpet kommer från land. Därför krävs en kraftsamling från flera håll i samhället för att se till att skräpet inte hamnar i naturen, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Av det skräp som hittades på svenska stränder under 2017 bestod 70 procent av plast, en ökning från 63 procent 2015. Det visar en analys av skräpmätningar på tio svenska stränder längs ost- och sydkusten som Håll Sverige Rent har genomfört på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten. Liknande mätningar längs västkusten visar på samma trend.

– Plast som vi använder några minuter finns kvar en livstid i havet och skadar både djur och natur. Därför måste vi människor ändra våra beteenden och sluta skräpa ner, säger Johanna Ragnartz.

Vanligaste skräpet på stränderna är oidentifierbara plastföremål, exempelvis plast som fragmenterats till små delar. Fragmenterat skräp är en av de vanligaste orsakerna till mikroplast i havet. Näst vanligaste skräpet på stränderna är cigarettfimpar och på tredje plats hamnar plastpåsar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng