Veckans Företag

Hatstore: ”Vi ska ta över USA”

Det började på ett pojkrum. Nu levererar Hatstore kepsar och mössor till nio länder i Europa. "Det händer nya saker hela tiden, det är många snabba förändringar så det gäller att hänga med."

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:11, 22 december, 2016

3 bilder
  • Filip Klasson och Nicklas Nordheim satsar stort på framtiden. Foto: Hanna Thulin
    Filip Klasson och Nicklas Nordheim satsar stort på framtiden. Foto: Hanna Thulin
  • Efter USA-valet är det många som önskar egna versioner av Trumps slogan
    Efter USA-valet är det många som önskar egna versioner av Trumps slogan "Make America great again". Foto: Hanna Thulin
  • Broderimaskinerna på lagret går varma. Foto: Hanna Thulin
    Broderimaskinerna på lagret går varma. Foto: Hanna Thulin

För Filip Klasson så var det produkten i sig som lockade när han satte igång med sitt företag Hatstore år 2011.

– Jag gillade kepsar. Sen tyckte jag att det var väldigt intressant med e-handel så jag slog ihop de båda, säger han.

Det har gått några år sedan Hatstore drog igång med hjälp av Kalmar Science Park och nu huserar de i en lagerlokal på 900 kvadratmeter strax utanför Kalmar. Företagets omsättning för 2016 landar på 30 miljoner. De sysselsätter 12 stycken anställda och planen är att anställa fler.

Hatstore säljer kepsar, mössor och hattar via internet. Alla stora märken finns i deras internetbutik men det som gör dem lite speciella är att kunden kan göra produkterna mer personliga genom att välja till ett egen brodyr eller märken.

– Vi är väldigt nischade och det är väl också därför som det har gått så bra. Vi har över 4000 olika sorters kepsar och mössor av högsta kvalité. Samtidigt så är vi väldigt duktiga på att svara på frågor från kunder som undrar något, säger Niklas Nordheim som är ekonomi- och personalansvarig.

Han har varit med i företaget nästan ända från början. Det är många som inte tror på honom när han säger att han försörjer sig genom att sälja kepsar.

De tror att det är en hobby när jag berättar vad jag jobbar med och förstår inte att det är så stort som det är.

Hatstore jobbar mycket med snabba förändringar och det måste man nästan göra i en så tuff bransch eftersom många e-handelsbolag inte klarar sig förbi de första fem åren.

– Vi har en tjej som ska gå på mammaledighet snart och vi skämtar om att hon kommer komma till ett helt nytt företag när hon är tillbaka. Nya medarbetare och nya rutiner. Jag tycker det är kul och jag tror att de anställda också tycker det, säger Niklas.

Än så länge är nästan alla som de anställt kvar i företaget vilket måste vara ett mycket bra betyg till företaget.

– Ett av våra mål är att vara en riktigt bra arbetsplats att jobba på. Vi försöker hitta på mycket roligt och alla måste känna ett driv och en vilja att vara med på vägen framåt för att det ska gå bra.

Planerna för framtiden är klara. Idag har de internetbutiker i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Spanien och Nederländerna men de vill fortsätta växa och leta sig längre ut i Europa och världen.

– Vi är bland annat väldigt sugna på den amerikanska marknaden, där har vi flera stora konkurrenter som vi måste ta oss an men det är absolut inte omöjligt, säger Filip.

Hur är det att driva företag från Kalmar?

– Det är en väldigt bra stad. Vi vet ju inte om så mycket annat, men vi har bara positiva upplevelser. Man får ju mycket mer uppmärksamhet här, i Stockholm hade vi bara blivit ett företag i mängden. Här har kommunen själva varit i kontakt med oss och intresserat sig för vår verksamhet, de har varit väldigt hjälpsamma. Både de och andra företag tycker att det är kul att vi är här i Kalmar, säger Filip.

Här hittar du alla reportage från Veckans Företag.

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny klädbutik öppnade på Kvarnholmen

"Det kan inte bli mycket bättre läge, det är ett bra gångstråk här mellan torgen", säger butikschefen Benny Johansson.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.11:14, 16 augusti, 2017

3 bilder
  • Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
    Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.

Redan i slutet av maj skrev 24Kalmar om att klädmärket Peak Performance planerade att öppna en profilbutik i Kalmar. På onsdagsförmiddagen slog affären på Storgatan upp dörrarna.

– Spännande och kul! Jag är jätteglad över att det är så mycket folk här direkt. Vi har nått ut med vårt budskap, säger butikschefen Benny Johansson, som tidigare har basat över Naturkompaniet och XXL.

– Jag har suveräna medarbetare som kommer från den rena klädindustrin, så vi kompletterar varandra perfekt.

Butiken ligger i Haga Hems gamla lokaler och har under de senaste veckorna renoverats.

– Läget kan inte bli mycket bättre, det är ett bra gångstråk här mellan torgen. Även lokalen är suverän så här får vi plats med allt vi vill. Det blir kanonbra, säger Johansson.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”

Förändringar väntar för klädbutiken. "Intressenten har lite nya idéer".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:48, 10 augusti, 2017

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”
Foto: Viktor Jerner.

I juni försattes klädbutiken Kompaniet i Baronen i konkurs. Men nu är en ny ägare på gång att ta över affären. Vem det är vill konkursförvaltaren Erik M Gabrielsson inte avslöja förrän affären är i hamn.

”Sedan omkring tre veckor förs diskussioner endast med en intressent. Vi är överens om alla ingående parametrar och ett avtal har översänts. Avtalet är emellertid ännu inte påskrivet”, meddelar Gabrielsson via mejl till 24Kalmar.

Den troliga köparen ska redan nu verksam i klädbranschen.

”Intressenten är redan verksam inom konfektion och har lite nya idéer för Kompaniet. Min förhoppning är att nå i mål inom ett par veckor”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”

Bygget av Gesällen ligger före tidsplanen och livsmedelskedjan kan tidigarelägga sitt planerade öppningsdatum.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.13:27, 10 augusti, 2017

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”
Den 21 september öppnar Hemköp i Gesällen. Foto: Pressbild

I augusti förra året meddelade Hemköp att de hoppades kunna inviga sin nya Kalmarbutik redan under våren 2017. Det flyttades senare till november.

Dock har bygget av Gesällen gått snabbare än planerat och nu är det klart – den 21 september kan Hemköp ta emot sina första kunder.

– Bygget har flutit på bra. Det blir jättespännande för oss att öppna i Kalmar, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

Totalt blir det 19 heltidstjänster och butiksytan blir cirka 1500 kvadratmeter. En nyhet är att Hemköps e-handel, som främst finns i större städer, ska lanseras i Kalmar i slutet av oktober.

– Det är stort för Hemköp. Att vi kan leverera mat hem till våra kunder tror vi kommer att bli väldigt uppskattat.

Varför valde ni att etablera er i just Kalmar?

– Vi vill komma till nya platser och det känns kul att det blev Kalmar,  som är en helt ny ort för oss, säger Elin Jarl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”

Glassförsäljare från Kalmar säljer klenoden. Kommer du ihåg var i Kalmar kiosken stod när den var i bruk?

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:20, 8 augusti, 2017

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”
När kiosken tillverkades var den svart och vit och liknade en fotboll. Foto: Privat.

På köp- och säljsajten Blocket ligger just nu en något ovanlig annons ute. Det är Murat Cengiz, ägare till kiosken vid Kalmarsundsbadet, som säljer en klotformad kiosk tillverkad av kolfiber.

– Han köpte den från Öland för två-tre år sedan, men den är tillverkad i Stockholm, berättar Murats son Mazlum som hjälper till med försäljningen.

Från början var kiosken både svart och vit och hade utseendet av en fotboll.

– Jag tror den satt vid någon fotbollsarena då. Den är unik och det var det pappa föll för när han köpte den, säger Mazlum.

Under de senaste åren har kiosken inte varit i bruk. Men sommaren 2014 stod kiosken vid parkeringen nedanför gamla vattentornet i centrala Kalmar.

Enligt annonsen passar kiosken även som juicebar eller gatukök och är ”välisolerad med fungerande el”. Utgångspriset är satt till 59 999 kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng