Veckans Företag

Hatstore: ”Vi ska ta över USA”

Det började på ett pojkrum. Nu levererar Hatstore kepsar och mössor till nio länder i Europa. "Det händer nya saker hela tiden, det är många snabba förändringar så det gäller att hänga med."

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:11, 22 december, 2016

3 bilder
  • Filip Klasson och Nicklas Nordheim satsar stort på framtiden. Foto: Hanna Thulin
    Filip Klasson och Nicklas Nordheim satsar stort på framtiden. Foto: Hanna Thulin
  • Efter USA-valet är det många som önskar egna versioner av Trumps slogan
    Efter USA-valet är det många som önskar egna versioner av Trumps slogan "Make America great again". Foto: Hanna Thulin
  • Broderimaskinerna på lagret går varma. Foto: Hanna Thulin
    Broderimaskinerna på lagret går varma. Foto: Hanna Thulin

För Filip Klasson så var det produkten i sig som lockade när han satte igång med sitt företag Hatstore år 2011.

– Jag gillade kepsar. Sen tyckte jag att det var väldigt intressant med e-handel så jag slog ihop de båda, säger han.

Det har gått några år sedan Hatstore drog igång med hjälp av Kalmar Science Park och nu huserar de i en lagerlokal på 900 kvadratmeter strax utanför Kalmar. Företagets omsättning för 2016 landar på 30 miljoner. De sysselsätter 12 stycken anställda och planen är att anställa fler.

Hatstore säljer kepsar, mössor och hattar via internet. Alla stora märken finns i deras internetbutik men det som gör dem lite speciella är att kunden kan göra produkterna mer personliga genom att välja till ett egen brodyr eller märken.

– Vi är väldigt nischade och det är väl också därför som det har gått så bra. Vi har över 4000 olika sorters kepsar och mössor av högsta kvalité. Samtidigt så är vi väldigt duktiga på att svara på frågor från kunder som undrar något, säger Niklas Nordheim som är ekonomi- och personalansvarig.

Han har varit med i företaget nästan ända från början. Det är många som inte tror på honom när han säger att han försörjer sig genom att sälja kepsar.

De tror att det är en hobby när jag berättar vad jag jobbar med och förstår inte att det är så stort som det är.

Hatstore jobbar mycket med snabba förändringar och det måste man nästan göra i en så tuff bransch eftersom många e-handelsbolag inte klarar sig förbi de första fem åren.

– Vi har en tjej som ska gå på mammaledighet snart och vi skämtar om att hon kommer komma till ett helt nytt företag när hon är tillbaka. Nya medarbetare och nya rutiner. Jag tycker det är kul och jag tror att de anställda också tycker det, säger Niklas.

Än så länge är nästan alla som de anställt kvar i företaget vilket måste vara ett mycket bra betyg till företaget.

– Ett av våra mål är att vara en riktigt bra arbetsplats att jobba på. Vi försöker hitta på mycket roligt och alla måste känna ett driv och en vilja att vara med på vägen framåt för att det ska gå bra.

Planerna för framtiden är klara. Idag har de internetbutiker i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Spanien och Nederländerna men de vill fortsätta växa och leta sig längre ut i Europa och världen.

– Vi är bland annat väldigt sugna på den amerikanska marknaden, där har vi flera stora konkurrenter som vi måste ta oss an men det är absolut inte omöjligt, säger Filip.

Hur är det att driva företag från Kalmar?

– Det är en väldigt bra stad. Vi vet ju inte om så mycket annat, men vi har bara positiva upplevelser. Man får ju mycket mer uppmärksamhet här, i Stockholm hade vi bara blivit ett företag i mängden. Här har kommunen själva varit i kontakt med oss och intresserat sig för vår verksamhet, de har varit väldigt hjälpsamma. Både de och andra företag tycker att det är kul att vi är här i Kalmar, säger Filip.

Här hittar du alla reportage från Veckans Företag.

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel