Veckans Företag

Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

Kvalité och hållbarhet från början till slut, det är var Balck Coffee bjuder på. "Vi vill få konsumenterna medvetna om hur riktigt kaffe smakar".

Elias Håkansson

Elias Håkansson

Kl.20:06, 12 januari, 2017

3 bilder
  • Sebastian Balck är nöjd med premiäråret för Balck Coffee. Foto: Elias Håkansson
    Sebastian Balck är nöjd med premiäråret för Balck Coffee. Foto: Elias Håkansson
  • Louise Andersson är barista på kaffebaren i Kalmar. Foto: Elias Håkansson
    Louise Andersson är barista på kaffebaren i Kalmar. Foto: Elias Håkansson
  • I den här påsen har det levererats kaffebönor från Rwanda. Hållbarhet utan några mellanhänder är viktigt för Balck. Foto: Elias Håkansson
    I den här påsen har det levererats kaffebönor från Rwanda. Hållbarhet utan några mellanhänder är viktigt för Balck. Foto: Elias Håkansson

Allt började i Italien 2005. Sebastian Balck tränade över 1000 timmar om året och var mitt i sin karriär som proffscyklist. Han var bosatt precis över en kaffebar. Trots att han aldrig druckit kaffe förut gick han en dag ner till kaffebaren och beställde en Cappuccino.

Det var själva kulturen som fick mig att gå dit – hur man umgicks runt en kopp kaffe. Ska jag vara ärlig så lärde jag mig aldrig att gilla det Italienska kaffet, det är alldeles för beskt, berättar Sebastian Balck.

Tio år senare tar Sebastian Balck ett av de jobbigaste besluten han tvingats ta.

Jag avslutade min cykelkarriär i slutet av 2015 efter två mycket tunga och skadedrabbade år. Det gjorde ont att sluta efter att ha vigt sitt liv åt sporten i så många år.

Många elitidrottare har ofta svårt att veta vad de ska göra efter sin avslutade karriär. Ett problem som Balck aldrig behövde bekymra sig för. 

– Man kan säga att kaffet var min räddning och fick mig att börja om livet på nytt igen, det var passionen för kaffet som fick mig att våga gå vidare och satsa på något nytt.

I mars 2016 drog han igång rosteriet i Kalmar och knappt ett år senare har han rostat hela sex ton kaffe och omsatt tre och en halv miljon kronor i sitt företag – Balck Coffee.

Jag är otroligt nöjd med det första året, jag hade räknat med runt tre ton kaffe. Nu blev det det dubbla. Jag tror att konsumenterna uppskattar kaffe med kvalité. Vi har inga mellanhänder till våra bönder och arbetar på ett väldigt hållbart sätt, berättar han och fortsätter:

– I slutet på januari åker vi ner till en av våra bönder i Rwanda som heter Zaza och driver ett kvinnligt kaffekooperativ. Vi ska åka ner och hjälpa dem med att förbättra kvalitén på kaffet ytterligare. Vi samarbetar nära för att utveckla de bönorna som vi får hem till Sverige. Vi har inga mellanhänder och tycker det är otroligt viktigt att producera hållbart kaffe. 

Att kvalité är ett ord som genomsyrar hela verksamheten är Balck noga med. Alla bakelser i kaffebaren är till exempel hembakade och kaffet som serveras är av högsta kvalité. 

– Varför ska man dricka kaffe som man tycker är äckligt? Industrikaffet är bränt, beskt, bittert och döljer sin dåliga kvalitet genom att man rostat sönder bönan. Många som kommer in tycker att vårt kaffe känns som en helt annan dryck. Jag vill få konsumenterna mer medvetna om vad det är för typ av kaffe de dricker.

Om tio år – var är ni då? 
– Då rostar vi 100 ton kaffe om året och är topp tre största specialkaffetillverkarna i Norden. Vi har nått ut till den breda massan och fått konsumenterna att förstå att hållbart kaffe får alla att må bättre, både bönderna och de själva. 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Presenteras av
veckans företag

P&E Fastighetspartner: ”Inte många som jobbar på det här sättet”

Företagets ovanliga affärsfilosofi ligger bakom framgångarna i fastighetsbranschen. "Vi äger i princip ingenting till hundra procent".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:54, 25 maj, 2017

P&E Fastighetspartner: ”Inte många som jobbar på det här sättet”
Johan Nielsen flyttar snart in i P&E Fastighetspartners nya kontor på Västra Sjögatan. Foto: Samuel Slättman.

P&E Fastighetspartner bildades i Kalmar för 26 år sedan. Företaget, som både driver egna projekt och förvaltar fastigheter, har sedan starten använt sig av en framgångsrik men något ovanlig strategi.

– I de fastigheterna vi jobbar med är vi till stor del delägare i. Hur många procent vi äger varierar, men vi har alltid med oss någon annan. Vi äger i princip ingenting till hundra procent, förklarar Johan Nielsen, vd och delägare, när han tar emot på kontoret vid Stortorget.

Fördelarna med ett delat ägarskap är enligt Nielsen flera.

– För vår del handlar det om att vi kan vara med på många fler ställen. För någon som har mycket pengar och vill investera i fastigheter, men som inte kan så mycket om branschen, vill man kanske ta hjälp av någon som kan, säger Nielsen och utvecklar:

– Det finns massor av företag, stora och små, som arbetar med fastighetsförvaltning och skötsel – men de har ju ett arvode, de tar betalt. Det gör så klart vi också men eftersom vi investerar våra egna pengar arbetar vi med fastigheterna som om de vore våra egna, för de är ju faktiskt det.

– Går samarbetet bra får vi en bra utveckling, vi hyr ut mer och fastigheten stiger i värde. Då vinner vi på det, minst lika mycket som de som gått in med de stora pengarna.

P&E:s filosofi har onekligen burit frukt. Förra året omsatte bolaget över 50 miljoner kronor. I mitten av 2020-talet är målet att passera 100 miljoner.

– Jag ska inte säga att sättet vi jobbar på är unikt, men vi har arbetat så här sedan starten -91. Samtidigt har vi en tydlig strategi att företaget ska fortsätta växa. Vi hoppas att vi nästan ska dubbla vår omsättning över tid. Sedan är inte det viktigaste målet att nå hundrastrecket utan att vi ska utveckla oss, bli bättre och anta nya utmaningar.

I dagsläget arbetar 35 personer på kontoret i Kalmar. Senare i år flyttar företaget in i nyrenoverade lokaler på Västra Sjögatan – man får helt enkelt inte plats i de gamla längre.

– Det absolut största vi jobbar med i Kalmar är Linneúniversitetet nere i hamnen där vi är delägare och ansvarar för fastighetsförvaltningen och projektledningen för västra sidan. Det kommer bli jättekul att se det växa fram till oktober 2018 – då det är dags för första inflyttningen.

Andra projekt i Kalmar som P&E bygger och förvaltar är Bergagården, RIFA-tomten och utvecklingen av Baronen köpcentrum.

Även på företagets två andra kontor i Stockholm och Linköping är det full fart.

– Just nu förvaltar vi nästan 900 000 kvadratmeter – från Sundsvall i norr till Kristianstad i söder. Det är bostäder, kontor, handel, skolor och polishus – väldigt blandat. Vi går in i fastigheter som har någon form av utvecklingspotential och där de resurserna vi sätter in får en bra effekt.

När framtidens utmaningar i branschen kommer på tal är det enligt Nielsen mer den nationella ekonomiska situationen än den regionala som påverkar.

– Vi har haft högkonjuktur rätt så länge nu och alla priser har gått upp. Frågan är när det stagnerar – det borde inte vara jättelångt borta tycker jag. Å andra sidan sa man det för ett år sedan också. Men att ekonomin planar ut – det måste det göra. Frågan är om det är om två år, ett år eller ett halvår.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Företag

Lindéns blommor: ”Det ska vara välfyllt, fräscht och inbjudande”

Utanför fönstret hos Lindéns blommor på Storgatan är det alltid välfyllt av färgglada blommor. I år får butiken fira 100-årsjubileum och att butiken funnits inom familjen i fyra generationer.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:10, 18 maj, 2017

10 bilder
  • Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
    Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

I år firar Lindéns blommorStorgatan i Kalmar 100 år. År 1917 startade Carl-Eberhard Lindén en grossistverksamhet där han sålde plantor, blommor och säsongsvaror. När hans dotter Inga sedan tog över företaget på 30-talet startade hon en blomsteraffär. Idag är det Pontus Jacobsson som tillsammans med sina föräldrar Ola och Harriet driver butiken.

– Det var väl egentligen aldrig givet att jag skulle ta över men jag tycker att det är ett roligt jobb. Jag har ju varit med ända sedan jag var liten och har fasats in i det. Det är ett spännande och utmanande jobb där ingen dag är den andra lik. Det är också häftigt att få arbeta med levande ting, säger Pontus.

Idag är Lindéns blommor en renodlad blomsterbutik där stora delen av kunderna servas över disk. De använder sig av fina traditionella binderitekniker för buketter till bland annat begravning och fest. De gör även blomogram genom Interflora och har utkörning åt både företag och privatpersoner som vill köpa blommor.

– Vår styrka har alltid varit vår kunskap, kvalité och service. Den största skillnaden idag från när jag var liten är att det kommit mördande hårda konkurrenter i form av stormarknader och dagligvaruhandeln. Det gäller för oss att sälja riktigt bra grejer till riktigt bra priser för att kunna sno andelar från jättarna.

Det är inte bara stormarknaderna som har blivit ett problem och hotar verksamheten under den senaste tiden. Trafikavstängningar och parkeringsavgifter i centrum gör att besökarna till Kvarnholmen har minskat vilket även syns på försäljningssiffrorna.

– Jag är normalt sett inte en negativ person men har blivit det den senaste tiden. Vår stora utmaning just nu är att få folk till Kvarnholmen vilket inte går om inte kommunen samarbetar. De måste bestämma sig om Kvarnholmen ska vara en plats för tjo och tjim eller om man ska bevara en genuin köpplats. Jag har kunder som står med tomma ögon och undrar hur de ska kunna ta sig hit nästa gång. Det är ett grymt slag i ansiktet på oss, säger Pontus.

Trots missnöjet mot kommunen är Pontus hoppfull inför butikens framtid.

– Vi har mycket mer att ge, blommor ligger i tiden på något sätt. Det är ett enkelt och relativt billigt sätt att få in lyx i vardagen. Just nu kan vi se att den största trenden är retro, det är många gröna växter som har kommit tillbaka. Jag försöker åka på inspirations- och inköpsresor ibland men säljarna i butiken är också väldigt duktiga på att hålla sig uppdaterade.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Pontus köper alla blommor direkt från Danmark och Holland, han har alltså inga mellanhänder i Sverige. Han går mycket på magkänslan när det kommer till vad och hur mycket han ska köpa in, en taktik som oftast funkar mycket bra.

– Jag har alltid varit mer intresserad av företagssidan än blommorna i sig. Men sen tycker jag att något av det ljuvligaste som finns är när vi har årstidsskifte i butiken vilket sker lite tidigare än de vanliga årstiderna. Så fort allhelgonahelgen har varit så gör vi oss av med alla grälla höstfärger och gör rum för advent. Nu har vi gått in i sommarförsäljningen då det är pioner, rosor och daggkåpor i pastellfärger som gäller, säger Pontus.

De som passerar butiken på Storgatan kan med lätthet se vilken årstid det är som gäller. Utanför dörren står ställ fulla med prunkande blommor och lådor med blommande buketter.

– Förr ställde man ut det som var dåligt men det gör man inte idag. Det är viktigt för mig att det är välfyllt, fräscht och inbjudande. Det är många som har en romantisk bild av en blomsterhandel och tror att blommorna hoppar ut av sig själv men det stämmer inte. Det ligger ett djävulsk jobb bakom kulisserna vilket också gör det svårt att hitta passande personal som inte är rädd för att ta i när det behövs. Det är inte bara glamoröst att binda buketter.

Men kollegerna han har i butiken idag är underbara och har bidragit till att butiken nu får fira 100 år.

– Det är häftigt att ha fått följa min pappa och farmors generationer i butiken. Kort och gott kan jag säga att jag är stolt över att få vara en del av de 100 åren som vi har funnits, avslutar Pontus.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

veckans företag

Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”

Electra har många strängar på sin lyra och omsätter 1,7 miljarder kronor varje år. Med snart 70 år på nacken kan företaget uppfattas som gammalt men sanningen är långt ifrån det.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:53, 11 maj, 2017

Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”
Anneli Sjöstedt är VD på Electra i Kalmar som omsätter 1,7 miljarder kronor om året. Foto: Hanna Thulin

År 1949 startade ElectraStorgatan i Kalmar, 68 år senare har företaget vuxit, blivit börsnoterat och flyttat till den gamla volvofabrikens betydligt större lokaler. Att förklara vad det är som Electra gör är inte det enklaste men Anneli Sjöstedt, företagets VD sedan drygt fyra år tillbaka, vet vad hon ska säga:

– Att prata om Electra är bland det bästa jag vet. Vi är ett handels-, IT- och logistikföretag. Vi köper in och säljer hemelektroniksprodukter till ungefär 300 butiker runt om i Sverige och Danmark och till flera stora e-handelsföretag som till exempel CDON, förklarar hon.

Electra jobbar även med tredjepartslogistik där företag outsourcar sina lager och lägger dem i Kalmar. På logistiksidan är Halebop deras största kund. Electra driftar deras webbshop, köper in produkter och tar emot gamla mobiler åt dem. IT är det som bygger upp handels- och logistikverksamheten.

– Vi var väldigt tidiga när det kom till digitaliseringen och har jobbat med det länge. Vi är ett gammalt företag men samtidigt väldigt moderna. Samtidigt finns det en trygghet i att vi är gamla, vi har alltid genererat vinster trots att vi verkar i hemelektroniksbranschen som för nuvarande är väldigt tuff.

Electra koncernen omsätter 1,7 miljarder kronor vilket de även har gjort de senaste åren. En av deras största utmaningar just nu är att ta nästa steg, få in ny business som ger ökad omsättning och förbättrad lönsamhet.

– Vi har som mål att öka omsättningen men jag ligger inte sömnlös på nätterna om jag säger så. Det vi måste titta på är beteendet hos kunden, det är en otrolig skillnad idag på hur du som konsument handlar. Man går inte längre in i en liten butik utan surfar på nätet. Det gäller att hänga med i alla nyheter och vara lyhörd. Det kommer hela tiden nya spännande produkter i vår bransch, produkter som vi inte ens kan tänka oss idag, säger Anneli.

LÄS MER: Här kan du läsa de tidigare reportagen i Veckans Företag.

Anneli har jobbat på företaget i 15 år och varit VD i drygt fyra. Det finns en händelse som hon minns extra väl när hon tänker på vad det är som Electra gör så bra. 2012 gick Expert i konkurs och 60 butiker som drevs av franschiseföretagare påverkades.

–  Jag fick åka på ett informationsmöte och berätta för dem om Electra, hur vi kunde hjälpa dem med våra erbjudanden som affärssystem, produktförsörjning och bokföringshjälp. Vi hade redan förberett kundnummer så att de kunde börja handla av oss dagen efter. Det var en lång kö efter mötet av entreprenörer som ville ansluta sig till något av våra koncept. I samma veva fick vi även två nya stora logistikkunder, 3 och Boxer. Med satta rutiner och fantastisk duktig personal fick vi allt detta på plats. Alla på företaget jobbade tillsammans för att göra det möjligt, vilket jag känner en otrolig stolthet över.

Electras konkurrenter är stormarknader som Elgiganten och logistikföretag som Postnord men det är knappt de kan räknas som just konkurrenter då inget företag gör exakt det Electra gör.

– Vi har en palett med produkter och tjänster som vi erbjuder våra kunder och partners, som till exempel e-handelslösningar, finansiering och kedjekoncept. Det finns också 12 redovisningsekonomer på Electra som sköter bokföring och bokslut för 80 butiker. Vi har även utvecklat ett eget affärssystem som finns i de butiker vi samarbetar med men som också säljs till andra kedjor, säger Anneli.

Under 68 lönsamma år har Electra valt att inte lämna hemstaden Kalmar.

– Men vem vet vad som händer i framtiden. Kunden kanske vill ha sin vara inom två timmar efter att de beställt den då kan man till exempel behöva lägga ett dellager i Stockholm. Annars är det en fördel att finnas i Kalmar, vi har fina lokaler och för vår del funkar det bra med infrastrukturen då det går att flyga till och från Stockholm. Här i Kalmar finns också kompetent och lojal personal som vi inte hade klarat oss utan.

Just nu jobbar det cirka 130 personer på Electra som gör allt mellan att packa varor på lagret till att sköta ekonomin, hantera kunder och utveckla nya digitala lösningar.

– Det kan vara svårt att nå ut med vad vi gör och vi vill upplevas som ett stabilt och modernt bolag. Det är viktigt att vår personal trivs här och är stolta över att jobba på Electra, avslutar Anneli.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Häng med in i Johannas Choklads nya lokaler

Nu kommer chokladmakarna att ha ännu mer utrymme till att ta fram sina uppskattade chokladpraliner.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:25, 6 maj, 2017

13 bilder
  • Johanna och Kristoffer Elmqvist, ägare till Johannas Choklad har jobbat enda in i det sista för att få allting färdigt. Foto: Hanna Thulin
    Johanna och Kristoffer Elmqvist, ägare till Johannas Choklad har jobbat enda in i det sista för att få allting färdigt. Foto: Hanna Thulin
  • På övervåningen finns det plats för flera sittande gäster. Foto: Hanna Thulin
    På övervåningen finns det plats för flera sittande gäster. Foto: Hanna Thulin
  • Precis som innan kommer man även kunna köpa varor och ta med sig hem. Foto: Hanna Thulin
    Precis som innan kommer man även kunna köpa varor och ta med sig hem. Foto: Hanna Thulin
  • I butiken finns en specialbyggd liten glassdisk. Foto: Hanna Thulin
    I butiken finns en specialbyggd liten glassdisk. Foto: Hanna Thulin
  • Precis som innan kommer man även kunna köpa varor och ta med sig hem. Foto: Hanna Thulin
    Precis som innan kommer man även kunna köpa varor och ta med sig hem. Foto: Hanna Thulin
  • Kaffet som de ska servera kommer från Balck Coffee och är specialrostat för att passa utbudet hos Johanna's Choklad. Foto: Hanna Thulin
    Kaffet som de ska servera kommer från Balck Coffee och är specialrostat för att passa utbudet hos Johanna's Choklad. Foto: Hanna Thulin
  • I pralindisken kan man välja på flera olika smaskiga chokladpraliner. Foto: Hanna Thulin
    I pralindisken kan man välja på flera olika smaskiga chokladpraliner. Foto: Hanna Thulin
  • I fönstret in till köket kommer man kunna se när chokladpralinerna tillverkas. Foto: Hanna Thulin
    I fönstret in till köket kommer man kunna se när chokladpralinerna tillverkas. Foto: Hanna Thulin
  • Precis som innan kommer man även kunna köpa varor och ta med sig hem. Foto: Hanna Thulin
    Precis som innan kommer man även kunna köpa varor och ta med sig hem. Foto: Hanna Thulin
  • På övervåningen finns det plats för flera sittande gäster. Foto: Hanna Thulin
    På övervåningen finns det plats för flera sittande gäster. Foto: Hanna Thulin

I fredags hade Johannas Choklad premiär i sina nya lokaler. 24Kalmar var på plats i de ljusa lokalerna under torsdagen, samma dag som de skulle ha en smygpremiär på kvällen.

– Man har aldrig läget under kontroll känns det som. Det är saker som ska fixas in i det sista men det kommer att gå bra, säger Kristoffer Elmqvist som tillsammans med sin fru Johanna äger verksamheten.

Tidigare har de haft sin butik på Larmgatan mittemot Larmtorget men nu flyttar de ner till Kaggensgatan.

– Kontraktet på vår gamla lokal gäller egentligen till september men vi kände att vi inte kunde låta det här tillfället gå förbi. Vi känner att det här är ett mycket bättre läge för oss där människor faktiskt passerar under våra öppettider och tillägger:

– Den här lokalen är mycket större, både i servering och kök, och vi har plats att växa på. Nu har vi cirka 30 sittplatser till skillnad mot de sex stycken vi hade förut.

Allt i butiken förutom läsken tillverkar de själva. Kaffet de serverar kommer från Balck Coffee och är specialrostat för att passa utbudet hos Johannas Choklad. Nytt för denna butiken blir också en liten glassbar där man kan köpa svalkande och krämig glass.

– Vi försöker hela tiden att utöka sortimentet ett steg i taget, säger Johanna.

De öppnar butiken precis lagom till sommarsäsongen vilket var ytterligare en anledning till att de ville att det skulle gå snabbt.

– Nu ska vi bara hoppas på fint väder i sommar, avslutar Kristoffer Elmqvist.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Företag

Norba: ”Det finns en oerhörd stolthet här”

Norba grundades redan år 1870 och har i snart 150 år skapat lösningar för att våra sopor ska undvika att hamna på gatorna. ”Visst finns det de som skrattar lite när de hör vad jag jobbar med."

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:21, 4 maj, 2017

4 bilder
  • Thomas Thuresson visar upp en av de äldre sopbilarna som just nu står modell i verkstaden. Foto: Hanna Thulin
    Thomas Thuresson visar upp en av de äldre sopbilarna som just nu står modell i verkstaden. Foto: Hanna Thulin
  • Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
    Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
  • Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
    Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
  • I verkstaden färdigställs sopbilen med delar från Holland och schassin från olika leverantörer. Foto: Hanna Thulin
    I verkstaden färdigställs sopbilen med delar från Holland och schassin från olika leverantörer. Foto: Hanna Thulin

Redan så tidigt om år 1870 grundades Norba vilket innebär att det snart är dags för ett stort 150-årskalas för företaget. År 2008 flyttade de in i sina nuvarande lokaler i Kalmar.

Vi bygger sopbilar, svårare än så är det inte, ända sedan starten har vi på något sätt varit involverade i sophämtning. Tidigare hade vi all tillverkning här men nu svetsar vi ihop bitarna som kommer färdiglackade från vårt moderbolag Geesinknorba i Holland. På ett år kör vi ut cirka 150 stycken sopbilar, säger Norbas vd Thomas Thuresson.

GeesinkNorba ägs i sin tur av ett tysk bolag. Från början var Norba i Kalmar en stor industri med fler än 300 anställda, idag är de betydligt färre med cirka 30 stycken som monterar, servar, ger support och säljer sopbilar men produktionen rullar på precis lika effektivt.

Från Kalmar levereras bilarna sedan till främst Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. En av de största utmaningarna som Norba ställs inför är lagen om offentlig upphandling. Eftersom hälften av deras kunder är just kommuner blir det ofta så att priset ställs mot kvalitén.

– Jag anser att kommuner är alldeles för fega och inte pålästa när det kommer till lagen om offentlig upphandling. De flesta kör på det billigaste alternativet för att inte hamna i knipa. Kort och gott tycker de att fem myror är fler än fyra elefanter.

Ett exempel som gör detta tydligt är Norbas hybridbilar som drivs hälften av fossila bränslen och hälften av el. De kostar en halv miljon mer men har flera fördelar, inte minst för naturen.

För någon månad sedan fick Norba in en stororder från Stockholms Stad som ville ha 34 hybridbilar, det vill säga nästan 25 procent av sopbilarna som ska tillverkas i Kalmars verkstad under året. Stockholms stad har då tagit ett politiskt beslut och lagt in ett krav om att bilarna ska vara fossilfria.

 

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

– Stockholm ska ha en stor eloge för det. Det krävs sådana kriterier för att det ska anses okej att köpa en mer miljövänlig bil, istället för den med lägst pris. Det kommer fler och fler fossilfria sopbilar men inte tillräckligt många för att målen som finns, säger han och fortsätter:

– Det är lägre servicekostander på en elbil och man kan nyttja den betydligt mer då man även kan köra med den under nätterna i stadsmiljö utan att störa allt för mycket. Köper man en bil för tre miljoner vill man ju kunna utnyttja den mer än bara sex timmar om dygnet. Det finns stora möjligheter om den politiska sidan utbildar sig, säger Thomas.

Han har varit i företaget sedan 2011 och berättar att det finns en oerhörd stolthet i att jobba på Norba i Kalmar.

– Visst kan det bli lite skratt ibland när jag talar om vad jag jobbar med men Norba är ett starkt varumärke. Många har jobbat här sedan 70-talet, personalen är företagets kärna. Utan dem och deras stolthet över det jobbet de utför hade det aldrig gått så bra som det gör. Jag kan säga att det är en positivt konservativ bransch där förändringar kan ta lite längre tid att genomföra men att vi tillslut når fram. Mina barn skäms i alla fall inte över vad jag jobbar med, säger han och skrattar.

På kontoret i Kalmar finns det ingen produktionsutvecklingsavdelning men trots det har medarbetarna där lyckats ta fram två helt egna sorters sopbilar, en som redan är i produktion och en som lanseras till sommaren.

– Det kan vi faktiskt skryta lite över. Vi har ett gäng här som är lite pillemariska. Vi kör på en dackestrategi och tar fram en bil som vi sedan presenterar för ledningen. Det är en särskild fyrfacksbil där soporna fördelas i fyra olika fack beroende på vad det är för något sorts avfall. Vi kör lite undercover kan man säga.

Hur är det att driva företag från Kalmar?

– Först och främst är det svårt med logistiken, allting är så långt bort. Sen är Kalmar en fantastiskt fin stad och samarbetet här är toppen. Vi byter till exempel kompetent personal med ett annat företag här i Kalmar när det uppstår behov hos någon av oss vilket underlättar väldigt mycket, säger Thomas och fortsätter:

– Även om vi har tyska ägare så bygger vi fortfarande en svensk sopbil vilket är en svensk, gedigen produkt som uppskattas mycket.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel