24 Journalistik och MittMedia inleder samarbete

Den sydsvenska medieaktören 24 Journalistik och mediekoncernen MittMedia inleder ett strategiskt och konkret testsamarbete. Det handlar om en rad olika utbyten som rör innehåll, tjänster och plattformar som ska prövas under våren.
De nyvunna samarbetspartnerna ser också fram emot en utväxling av inspiration och idéer i en bransch med stort behov av utveckling.

Martin Sköld

Kl.14:50, 9 februari, 2017

24 Journalistik och MittMedia inleder samarbete
24 Journalistik och MittMedia inleder samarbete

Första mötet en lyckträff
I början av januari träffade parterna varandra för första gången i ett förutsättningslöst samtal om möjliga samarbeten, med viljan att förstå dagens och morgondagens utmaningar och hitta lösningar tillsammans. MittMedia finns med över 20 sajter och gedigen och utbredd medieverksamhet i hela mellersta och norra Sverige. 24:an har funnits som lokal aktör sedan två år tillbaka, finns med ett 10-tal sajter i södra Sverige, och expanderar stadigt.  Parterna insåg tidigt att de kompletterar varandra på flera sätt.

– Vi har parallellt med vår egen expansion med spänning följt MittMedias utveckling och förändringsprocess det sista året. De har kommit långt och vi är imponerade över vad de åstadkommit på kort tid. Jag har förstått att MittMedia samtidigt är imponerade av vår utveckling, både vad det gäller trafik och ekonomi med svarta siffror redan år ett, säger Jeanette Lindström, VD 24 Journalistik.

För Mittmedia stod det också klart att det fanns många gemensamma drivkrafter.
– Vi insåg snabbt att vi har mycket gemensamt. Vi delar passionen för det lokala och ser den lokala journalistiken som en garant för demokratin. Dessutom visade det sig direkt att vi trivs i varandras sällskap, säger Mittmedias vd Per Bowallius.

Konkreta samarbetsområden
Sedan det första mötet har allt gått fort och nu har 24 och MittMedia landat i ett antal konkreta samarbetspunkter. I ett första steg gäller samarbetet ett innehållsutbyte som bland annat handlar om sportmaterial, opinionsmaterial och nattbevakning.

Under våren kommer parterna att inleda gemensamma tester med MittMedias annonsplattform Reacher och ett samarbete gällande data- och innehållsplattformar.

Det finns även planer på ett tekniksamarbete på live-tv-området.

”Vi är nyfikna på hur andra gör och tänker”
För MittMedia ligger samarbetet i linje med den övergripande strategin – att möta mediebranschens stora utmaningar med öppna ögon och söka kreativa lösningar, gärna i samarbete med andra aktörer.

– Vi är nyfikna på hur andra gör och tänker. 24 är en snabbfotad start-up med stort driv som utgår från affärsutmaningen och bygger produkter kring den. Här hoppas jag att vi kan lära oss mycket, säger Per Bowallius, VD i MittMedia.

”Samma tänk och tro på framtidens journalistik”
24:s VD, Jeanette Lindström, är också hon väldigt glad för det uppkomna gemensamma intresset.
– I grunden har vi samma tänk och samma tro på hur framtidens journalistik och mediabolag ska drivas. Vi ser att vi har många gemensamma projekt vi kan dra nytta av varandra, och vi tror på stora synergieffekter mellan oss, säger hon.

Fakta



Fakta 24 Journalistik
24 Journalistik drivs av LindMarkmedia som är ett bolag inom media och marknadsföring med stort digitalt fokus. Satsningen på lokala nyheter drogs igång 2014 och hittills finns sajter på ett tiotal orter i Södra Sverige.


Fakta MittMedia
MittMedia är Sveriges ledande lokala mediekoncern där 20 sajter, 28 morgontidningar, appar, gratistidningar, radio, direktreklam, digital byrå och tryckeriverksamhet ingår.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Rutinerad brödraduo tar över City-pizzerian

Då öppnar de upp sin nya verksamhet i centrala Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:09, 20 februari, 2018

Rutinerad brödraduo tar över City-pizzerian
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Sedan tidigare driver bröderna Ali och Mehmet Tasin Pizzeria Oxen i Oxhagen. Nu expanderar duon och öppnar nytt i gamla City-pizzerians lokaler på Östra Sjögatan i Kalmar.

– Vi kommer köra samma stuk som på Oxen. Det kommer bli pizzor, kebab, gyros och veganska och vegetariska rätter med god kvalitet, säger Ali Tasin.

Ali har arbetat i branschen sedan han kom till Sverige för åtta år sedan – och har arbetat på Pizzeria Oxen sedan dess. Mehmet har hela 25 år i branschen.

– Sättet vi arbetar på är ganska bra, tycker vi, och det verkar som att kunderna uppskattar arbetet vi lägger ner, säger Ali Tasin.

För tillfället pågår renoveringen av lokalen som ligger vägg i vägg med Pressbyrån.

– Vi öppnar den 1 mars och hoppas att våra kunder som åker ut till Oxhagen från centrum, kommer till oss nu när vi öppnar en pizzeria lite närmare.

De kommer fortsätta driva pizzerian i Oxhagen parallellt med nytillskottet i centrala Kalmar som kommer heta Kvarholmens Pizzeria.

Totalt skapas tre nya arbetstillfällen när den nya pizzerian slår upp portarna.

– Jag kan lova att vi har stans bästa pizzor. Det är en garanti, säger Ali Tasin.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu ska de sälja sin prisbelönta verksamhet

Lämnar den populära matvagnen.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:29, 20 februari, 2018

Nu ska de sälja sin prisbelönta verksamhet
Foto: Calmar Falafel. Foto: Privat.

Ölandsfalafeln från foodtrucken Calmar Falafel har knappast undgått någon i regionen. Så sent som i höstas prisades köksmästaren Robert Petersson för sin populära rätt och gick vidare till riksfinalen i Matverk 2018.

– Det känns såklart jättekul att bli uppmärksammad. Vår falafel är redan väldigt populär bland lokalinvånarna, sa Robert Petersson till 24Kalmar då.

LÄS MER: Prisbelönad Ölandsfalafel till riksfinal: ”Såklart jättekul”

Redan i höstas hintade Petersson om att de var på väg att öppna upp en vegansk grossistverksamhet till restauranger.

– Vi är i processen att bli ett bolag som kommer bli ett familjeföretag där vi kommer fokusera på fler veganska rätter, sa han då.

Nu har det blivit verklighet – och via köp- och säljsidan Blocket – ligger den populära foodtrucken ute till försäljning.

Vi söker en engagerad person som kan driva det i samma anda och som tar vara på vår stabila veganska kundkrets”, skriver Calmar Falafel i annonsen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen

Efter drygt fem år – nu lämnar Hilda Nielsen sin salong i centrala Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:08, 18 februari, 2018

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Sedan 2012 har Hilda Nielsen drivit frisörsalongen Hildas Hair & MakeupSödra Långgatan i Kalmar. Snart är det dock slut med det då salongen ligger ute till försäljning.

– Vi börjar bli till åren och när man driver eget är man ständigt uppbunden. Nu längtar vi efter lite mer frihet så vi får tid över till att resa, säger hennes man Richard Nielsen.

LÄS MER: Butik på Kvarnholmen slår igen – satsar på webbshop

Duon meddelar dock att de tror stenhårt på Kvarnholmens utveckling.

– Jag är ständig optimist och tror att Kvarnholmen kommer lyfta i och med det nya universitetet. Det kommer bli ett annat flöde i stan och vi ska vara rädda om det. Det är inte många städer som har så trevliga centrum.

Vad ska ni göra nu?
– Nu ska vi varva ner lite och ta det lugnt. Njuta, helt enkelt.

Vem hoppas ni ska ta över?
– Någon som kan driva det vidare. Verksamheten går bra och det finns en trogen kundkrets. Dessutom är lokalen fantastisk och vi har redan haft spekulanter som tittat på den. Sen finns det ju flera skönhetssalonger på Södra Långgatan, vilket man kanske skulle kunna profilera sig med. Här ser man varandra som kollegor – inte konkurrenter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar

"Det blir lite matchmaking för investerare och entrepenörer", säger Nicholas Murigu.

Samuel Slättman

Kl.19:42, 17 februari, 2018

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar
Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co, anordnar tillsammans med Starta & Driva Företag Startup bar. Foto: Arkiv/Hanna Thulin/Töufik Alami.

Onsdagen den 14 mars kommer konceptet Startup bar till restaurang Magasinet i centrala Kalmar.

– Det är en kreativ arena där entrepenörer, intressenter och nyfiket folk kan träffas under avslappnande former. Man kan mingla och njuta av en schysst after work, säger Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co. 

Startup bar anordnas av tidningsmagasinet Starta & Driva Företag. I konceptet ingår även Pitch bar, vilket innebär att entrepenörer får chansen att träffa investeraren Karl Schultz från investmentbolaget R2K Ventures.

– Då har man chansen att på 15 minuter presentera sin idé. Det blir lite matchmaking mellan entrepenörer och investerare. Om ett intresse uppstår kan man sedan gå vidare med ett uppföljningsmöte, säger Murigu.

På plats kommer även delegationer från Lettland och Ukraina att vara.

– Det är aktörer som främjar socialt entreprenörsskap – de är dörröppnarna nummer ett. De har liknande roller som jag har i Sverige, säger Murigu.

Vilka skulle du säga att det här är intressant för? 
– Både etablerade entrepenörer, studenter som funderar på att starta sitt första företag och de som bara är nyfikna. Enda syftet är egentligen att visa att entreprenörsskap kan vara schyst och avslappnat, säger Murigu.

Förutom Kalmar kommer Startup bar till Stockholm, Uppsala, Malmö, Borås, Jönköping, Örnsköldsvik, Göteborg, Östersund och Sundsvall.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar

"Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare", meddelar koncernen.

Samuel Slättman

Kl.19:59, 15 februari, 2018

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar
Claes Salomonsson, presskontakt på Axfood. Foto: Pressbild/Axfood.

Hösten 2016 berättade 24Kalmar om matvarukedjan Willys intresse för att etablera sig i Kalmar. Nu meddelar koncernen Axfood (som äger kedjorna Willys och Hemköp) att förhandlingar med flera olika fastighetsägare i Kalmar pågår. Förhandlingarna ska dessutom ha intensifierats under den senaste tiden.

– Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare. Vi vill öppna en butik så snart som möjligt, men inget är ännu klart, säger Axfoods presskontakt Claes Salomonsson.

LÄS MER: Stor livsmedelskedja vill etablera sig i Kalmar

Så sent som i september 2017 öppnade koncernens Hemköp-butik på Fiskaregatan i centrala Kalmar. Var den nya Willys-butiken kan hamna är ännu oklart, men Axfood bekräftar att Hansa City är intressant.

– Kalmar är en plats med tillväxt och stor potential där vi gärna vill etablera oss. En stad som fram till nyligen varit en vit fläck på vår butikskarta, säger Salomonsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng