Veckans Företag

Skylt Reklam: ”Det viktiga är inte att bli störst, bäst och vackrast”

Kalmars äldsta reklamfirma vet vad som krävs – kunden i fokus. "Det viktiga är att alla blir nöjda och att vi mår bra".

Elias Håkansson

Elias Håkansson

Kl.19:43, 16 februari, 2017

9 bilder
  • Lars Fagerström och Andreas Glemfors besitter extremt mycket erfarenhet och kunskap. Tillsammans har de 56 år i branschen. Foto: Elias Håkansson
    Lars Fagerström och Andreas Glemfors besitter extremt mycket erfarenhet och kunskap. Tillsammans har de 56 år i branschen. Foto: Elias Håkansson
  • Lars Fagerström tog över Skylt Reklam 1979 och blev då konkurrent med sin far som ägde Fynd Reklam. Här är den anrika skylten. Foto: Elias Håkansson
    Lars Fagerström tog över Skylt Reklam 1979 och blev då konkurrent med sin far som ägde Fynd Reklam. Här är den anrika skylten. Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson

År 1936 skapades Kalmars äldsta reklamfirma – Skylt Reklam. 1979 tog Lars Fagerström över firman och 38 år senare brinner han fortfarande lika mycket för yrket.

– Jag älskar det här yrket, det är flexibelt och varje dag bjuder på nya utmaningar tillsammans med våra trevliga kunder, säger Lars Fagerström, vd på Skylt Reklam.

LÄS MER: Lackeby: ”Vi fokuserar inte på pengarna”

Företaget har genomgått en enorm teknisk utveckling från linjal och kniv till den digitala oändligheten. Och nu efter 70 år i branschen är företaget mer framgångsrikt än någonsin.

– Vi hade en omsättning på 7,3 miljoner förra året och det har varit en stadig uppåtgående trend de senaste tre åren, berättar Fagerström.

Vad är då hemligheten som ligger bakom framgångarna under en så lång tid. Enligt Fagerström är det enkelt – det är kunden som måste stå i fokus.

Vi är lugna och trygga i det vi gör och jobbar alltid för kundens bästa. Det är inte alltid att det dyraste alternativet är det bästa för kunden i fråga. Vi diskuterar och kommer fram till de alternativ som passar bäst till rätt pris helt enkelt.

Med över 3000 kunder har firman ett bra kvitto på att det de gör är uppskattat. Bredden i verksamheten gör även att många kunder blir så kallade totalkunder.

– Vi har allt från visitkort till neonskyltar och det är många som kommer in och säger ”jaha, gör ni det också?”. Vi tackar nästan aldrig nej till ett uppdrag utan löser det mesta. Kunskapen kommer med erfarenheten och den har vi ju onekligen, säger Fagerström.

Med åren skapas även en hel del härliga minnen om märkliga och roliga uppdrag. Fagerström berättar inlevelsefullt om en resa till Halmstad 2008 när laget i hans hjärta vann allsvenskt guld.

LÄS MER: Här hittar du alla reportage från Veckans företag

Jag glömmer aldrig den bortamatchen. Det var ju inte klart innan om de skulle ta hem guldet eller inte. Vi åkte med en egen bil till Halmstad med allt material ifall det skulle bli aktuellt att texta bussen. Med fem minuter kvar av matchen var vi säkra på guldet och då rusade jag ut för att texta spelarbussen med ”GULD 2008”, berättar Fagerström.

Som lyfter fram sina medarbetare som alla besitter sina särskilda kvalitéer.

– Personalen betyder allt – utan den vore vi ingenting och alla är precis lika viktiga.

Hur länge kommer firman att leva?
– Jag lovar att vi kommer fira 100-årsjubileum om 20 år och fram tills dess kommer vi fortsätta att växa. Det viktiga är dock inte att vi blir störst, bäst och vackrast – det viktiga är att kunden blir nöjd och att vi mår bra.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Godisgigant expanderar – letar lokal i Kalmar

Den expansiva godiskedjan bekräftar intresset för en etablering i staden.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.18:55, 12 december, 2017

Godisgigant expanderar – letar lokal i Kalmar
Foto: arkiv

Godisjätten Kandy´z driver butiker i bland annat Stockholm, Gävle och Mjölby. Med sitt enorma godissortiment vill man nu fortsätta slå sig in i städer runt om i landet. Andreas Östergren är verksamhetscontroller och en av de som arbetar med nyetableringar för kedjan. Han berättar att man vill expandera kraftigt de kommande åren.

– Vi har tio butiker öppna idag varav tre öppnat i år. Vi har som mål att växa med fem nya butiker varje år de kommande fem åren. Kanske kan det till och med bli fler, säger han.

En av dessa butiker kan mycket väl hamna i Kalmar.  

– Kalmar är en stad som vi har ögonen på. Vi har inte hittat en lämplig lokal ännu. Det är A och O för oss. En bra lokal och en bra franchisetagare. Men det är klart intressant, absolut, säger Östergren.

– Vi har dock inget konkret klart här ännu, fortsätter han.

Hur lyder ert koncept?
– Vi säljer godis och vill erbjuda en godisupplevelse för våra kunder. Vi har stora, välfyllda butiker. När vi nu etablerar oss framöver tittar vi efter lokaler om cirka 250-500 kvadratmeter.

Upplever du att det är svårt att hitta rätt?
– Jag skulle säga att det är lite 50-50 när det kommer till franchisetagare och lokal. Ibland är det ena svårare än det andra. Vi får väldigt mycket förfrågningar om etableringar och lyssnar på alla.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så många miljoner gick Ica Maxi i Kalmar med vinst

Är en av de mest lönsamma Ica-butikerna i Sverige.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.17:49, 12 december, 2017

Så många miljoner gick Ica Maxi i Kalmar med vinst
Patrick Wiberg äger Ica Maxi i Kalmar. Foto: Arkiv

Ica står för drygt 50 procent av Sveriges dagligvaruhandel, enligt Dagligvarukartan 2017 som tas fram av HUI Research. På andra plats kommer Coop som har 19 procent av marknaden. Lidl och Netto står tillsammans för drygt sex procent.

– Att Ica gör ett så bra resultat kan vara ett tecken på att de har bra relationer med sina kunder, säger Sharon Lavie, familjeekonom till Aftonbladet.

LÄS MER: Kalmarbutik tog hem pris för andra året i rad

Det behöver inte betyda att de har lägre priser menar hon.

– Det kan istället handla om mervärden som andra butiker i närheten inte kan ge. Öppettider, om man tycker personalen är hjälpsam, vilka erbjudanden man får.

Anders Svensson är vd för Ica Sverige.

– De butiker som har god lönsamhet har löpande investerat i butiken och personalen och har därför mycket nöjda kunder. Har man nöjda kunder ökar försäljningen och lönsamheten kommer med det, säger han till Aftonbladet.

En Ica-butik som har investerat de senaste åren är Maxi i Kalmar, som bland annat har byggt till en ny kafédel, ny förbutik, nytt apotek och ett ”greenroom”.

I Aftonbladets granskning över de 35 mest lönsamma Ica-butikerna i Sverige hamnar Maxi i Kalmar på 15:e plats.

Totalt gjorde Maxi en vinst på över 17 miljoner kronor det senaste året och den totala omsättningen landade på 477 986 000 kronor.

Den mest lönsamma Ica-butiken i landet ligger i Jönköping. Den Ica Maxi-butiken gjorde en vinst på över 41 miljoner kronor det gångna året och hade en omsättning på över 642 miljoner.

Fakta



Ica Maxi Kalmar:
Företag: Optimera Detaljhandel AB.
VD/Ägare: Patrick Wiberg.
Inkomst av tjänst: 842 367 kronor.
Överskott av kapital: 6 596 214 kronor.
Antal anställda: 84.
Resultat efter avskrivningar: 23 998 000 kronor.
Summa eget kapital: 23 662 000 kronor.
Totat omsättning: 477 986 000 kronor.
Årets vinst: 17 268 000 kronor.
Rörelsemarginal: 5,02 %.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lantbruksjätte byter namn

På tisdagen meddelade företaget att man genomför ett namnbyte.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.15:01, 12 december, 2017

Lantbruksjätte byter namn
OBS, genrebild. Foto: Bildbyrån/Nils Jakobsson

Orsaken är att huvudägaren ändrat strategi ”beträffande sin försäljningsorganisation i landet”, skriver Söderberg & Hakk i ett pressmeddelande.

Välkända Smålands Traktor byter nu namn till just Söderberg & Haak. Företaget har anläggningar på Propellervägen söder om Kalmar flygplats samt i Frödinge i Vimmerby.

– Vi kommer inte att ändra något i vår bemanning eller lokala förankring, men vi ser det naturligtvis som en fördel att ingå i Söderberg & Haak-gruppen med den finansiella styrka och övriga synergier det ger, säger verksamhetsledaren och delägaren Jörgen Bogren.

Smålands traktor omsatte mellan 70-90 miljoner kronor de senaste åren och har i nuläget ett 15-tal anställda. Moderbolaget Söderberg & Haak omsatte drygt 600 miljoner kronor i fjol.

– Med namnbytet blir vår tillhörighet tydligare och det tror jag är bra för både kunder och leverantörer, säger Jörgen Bogren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Han öppnar kontorshotell i centrala Kalmar

"Jag har aldrig varit med om något liknande", säger initiativtagaren.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.12:12, 12 december, 2017

Han öppnar kontorshotell i centrala Kalmar
Nicholas Murigu. Foto: Privat

Vid årsskiftet avvecklar Kalmar Co sitt kontorshotell i Baronen. Då slår ett nytt upp portarna i centrala Kalmar.

– Vi såg ett behov av ett schysst kontorshotell i stan för sköna människor och guldkorn. Därav föddes tanken om det nya kontorshotellet Guldkornet, säger Nicholas Murigu, som är en av initiativtagarna.

LÄS MER: De lägger ner sitt kontorshotell i Kalmar

Totalt kommer kontorshotellet rymma tio platser. Fem av dem är redan klara.

– Nu jagar vi efter de sista fem med ljus och lykta. Så fort vi får det klart med dem så kör vi.

Han vill ännu inte avslöja vart i Kalmar kontorshotellet kommer ligga.

– Vi håller på med avtal och det nu. Så fort det är klart kommer vi gå ut med vart vi kommer hålla hus. Det jag kan säga är att det är ett schysst läge med med platser för småkonferenser. Det kommer bli kanon det här.

Allt har gått extremt fort. På mindre än en vecka har man gått idé till färdigt koncept.

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Det har varit snabba ryck, men det är kul. Nu hoppas vi att de sista bitarna faller på plats. Jag är verkligen jättetaggad, säger Nicholas Murigu.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarprofiler leder Guldfesten

"Proffs ut i fingerspetsarna."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.11:38, 12 december, 2017

Kalmarprofiler leder Guldfesten
Anna och Martin Rydell leder Guldfesten nästa år. Foto: Arkiv/Emelie Rosenlund.

Kalmars stora näringslivsgala Guldfesten äger som bekant rum på Sandra den 3 mars nästa år. Nu är det klart vilka som kommer leda den stora galakvällen som konferencierer.

Anna och Martin Rydell, aktuella som en del i ensemblen till sommarens fars, Dubbeltrubbel, på Krusenstiernska teatern, kommer axla rollen som presentatörer.

LÄS MER: Här hålls Guldfesten nästa år

– Martin och Anna är proffs ut i fingerspetsarna och att kunna utnyttja deras kompetenser dels som konferencierer och dels som fantastiska underhållare tror jag kommer höja upplevelsen av en lyckad Guldfest ytterligare, säger projektansvarige Adam Lindrooz från Event Yourself i ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng