Veckans Företag

Skylt Reklam: ”Det viktiga är inte att bli störst, bäst och vackrast”

Kalmars äldsta reklamfirma vet vad som krävs – kunden i fokus. "Det viktiga är att alla blir nöjda och att vi mår bra".

Elias Håkansson

Elias Håkansson

Kl.19:43, 16 februari, 2017

9 bilder
  • Lars Fagerström och Andreas Glemfors besitter extremt mycket erfarenhet och kunskap. Tillsammans har de 56 år i branschen. Foto: Elias Håkansson
    Lars Fagerström och Andreas Glemfors besitter extremt mycket erfarenhet och kunskap. Tillsammans har de 56 år i branschen. Foto: Elias Håkansson
  • Lars Fagerström tog över Skylt Reklam 1979 och blev då konkurrent med sin far som ägde Fynd Reklam. Här är den anrika skylten. Foto: Elias Håkansson
    Lars Fagerström tog över Skylt Reklam 1979 och blev då konkurrent med sin far som ägde Fynd Reklam. Här är den anrika skylten. Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson

År 1936 skapades Kalmars äldsta reklamfirma – Skylt Reklam. 1979 tog Lars Fagerström över firman och 38 år senare brinner han fortfarande lika mycket för yrket.

– Jag älskar det här yrket, det är flexibelt och varje dag bjuder på nya utmaningar tillsammans med våra trevliga kunder, säger Lars Fagerström, vd på Skylt Reklam.

Företaget har genomgått en enorm teknisk utveckling från linjal och kniv till den digitala oändligheten. Och nu efter 70 år i branschen är företaget mer framgångsrikt än någonsin.

– Vi hade en omsättning på 7,3 miljoner förra året och det har varit en stadig uppåtgående trend de senaste tre åren, berättar Fagerström.

Vad är då hemligheten som ligger bakom framgångarna under en så lång tid. Enligt Fagerström är det enkelt – det är kunden som måste stå i fokus.

Vi är lugna och trygga i det vi gör och jobbar alltid för kundens bästa. Det är inte alltid att det dyraste alternativet är det bästa för kunden i fråga. Vi diskuterar och kommer fram till de alternativ som passar bäst till rätt pris helt enkelt.

Med över 3000 kunder har firman ett bra kvitto på att det de gör är uppskattat. Bredden i verksamheten gör även att många kunder blir så kallade totalkunder.

– Vi har allt från visitkort till neonskyltar och det är många som kommer in och säger ”jaha, gör ni det också?”. Vi tackar nästan aldrig nej till ett uppdrag utan löser det mesta. Kunskapen kommer med erfarenheten och den har vi ju onekligen, säger Fagerström.

Med åren skapas även en hel del härliga minnen om märkliga och roliga uppdrag. Fagerström berättar inlevelsefullt om en resa till Halmstad 2008 när laget i hans hjärta vann allsvenskt guld.

LÄS MER: Här hittar du alla reportage från Veckans företag

Jag glömmer aldrig den bortamatchen. Det var ju inte klart innan om de skulle ta hem guldet eller inte. Vi åkte med en egen bil till Halmstad med allt material ifall det skulle bli aktuellt att texta bussen. Med fem minuter kvar av matchen var vi säkra på guldet och då rusade jag ut för att texta spelarbussen med ”GULD 2008”, berättar Fagerström.

Som lyfter fram sina medarbetare som alla besitter sina särskilda kvalitéer.

– Personalen betyder allt – utan den vore vi ingenting och alla är precis lika viktiga.

Hur länge kommer firman att leva?
– Jag lovar att vi kommer fira 100-årsjubileum om 20 år och fram tills dess kommer vi fortsätta att växa. Det viktiga är dock inte att vi blir störst, bäst och vackrast – det viktiga är att kunden blir nöjd och att vi mår bra.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Populär restaurang och nattklubb försatt i konkurs

"Vi samarbetar med hyresvärden och ska annonsera om försäljning", meddelar konkursförvaltaren.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.10:10, 23 augusti, 2017

Populär restaurang och nattklubb försatt i konkurs
Foto: Arkiv/Pxhere.

Eventgrabbarna Öland AB har försatts i konkurs av tingsrätten i Kalmar, uppger tidningen Ölandsbladet. Bolaget har drivit restaurangen och nattklubben Stationen (tidigare Harrys) i Borgholm.

– Jag är inte insatt i näringslivet på Öland. Men jag kan tänka mig att det är svårt att driva en verksamhet som är så säsongsstyrd. Det är en hög topp under en sommarmånad och betydligt mindre resten av året, säger konkursförvaltaren Per Dejke, Kalmar Advokatbyrå, till Ölandsbladet.

Nu inleds arbetet med att hitta en köpare som kan driva verksamheten vidare.

– Vi jobbar för att få en förlängning av verksamheten. Vi samarbetar med hyresvärden och ska annonsera om försäljning, säger Dejke till Ölandsbladet.

– Det andra alternativet är att auktionera ut tillgångarna men jag hoppas vi kan lösa det genom en försäljning, fortsätter han.

De tre fastanställda plus personalen som har arbetat på Stationen i sommar kommer få ut sin lön via statens lönegaranti.

År 2015 omsatte Eventgrabbarna Öland AB drygt 5,6 miljoner kronor och gick med drygt en miljon i förlust. Förra årets bokslut är ännu inte tillgängligt.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

ICA-handlaren: ”I kronor blir det ungefär två miljoner”

Bygget med nya E22 har slagit hårt mot handlarna i Smedby.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:59, 22 augusti, 2017

ICA-handlaren: ”I kronor blir det ungefär två miljoner”
Tony Borgryd har drivit ICA-butiken i Smedby sedan 1995. Foto: Samuel Slättman.

Den 1 maj förra året stängdes avfarten från Karlsrorondellen till Smedby i samband med arbetet med nya E22. I söndags öppnades vägen till Smedby återigen upp och om tre veckor tas även körfältet från Smedby i bruk. En efterlängtad händelse – inte minst för ortens handlare.

– Det känns jättebra! Även om vi inte har någon direkt genomtrafik här vill vi hitta tillbaka till de kunder som nu har funnit andra butiker, säger Tony Borgryd som har drivit ICA supermarket i Smedby i 22 år.

Enligt Borgryd är det främst kunder som bor på Boholmarna och Rinkabyholm som har försvunnit.

– Det första året som det var stängt kände vi av det. Vi tappade mellan fem och tio procent i omsättning. I kronor blir det ungefär två miljoner, säger Borgryd.

Redan i våras vände den negativa trenden och butiken började återhämta sig.

– Det är fortfarande inte uppe på samma nivåer som innan vägen stängdes men vi hoppas att få tillbaka det sista nu när den öppnas, säger Borgryd.

Har du tvingats skära ner på personal? 

– Egentligen skulle vi behövt att gå ner på folk, men när jag pratade med de ansvariga för bygget sa de först att vägen skulle öppnas den 1 januari, så då tänkte jag att vi håller ut och kör. Sedan sa de samma sak igen fast att den skulle öppnas upp 1 maj, så då höll vi ut lite till. Den senaste gången jag grät ut hos dem sa de 1 september. De har börjat måla strecken på nya vägen så nu måste det vara nära, säger Borgryd och skrattar.

– Jag försöker inte stoppa någon utveckling och jag förstår att man måste gilla läget. Men allt som har berört vägen har jag försökt att förtränga, avslutar Borgryd.

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Därför säljs den klassiska spelbutiken på Kvarnholmen

Centrala Kalmars enda spelbutik ligger ute till försäljning. "Det finns intresse".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:22, 22 augusti, 2017

Därför säljs den klassiska spelbutiken på Kvarnholmen
Spel- och tobaksbutiken Jackpot är till salu. Foto: Samuel Slättman.

I ett och ett halvt år har paret Ulrika och Claes Fransson drivit spel- och tobaksbutiken JackpotKaggensgatan i centrala Kalmar. Butiken är Kvarnholmens enda i sitt slag, och nu ska den säljas.

– Tidsbrist, det är därför vi säljer. Vi driver den inom familjen och har inga anställda. I stället för att anställa väljer vi att sälja – vi måste få ihop familjepusslet, berättar Claes Fransson, och poängterar att butiken ska leva kvar trots ägarbytet:

– Vi säljer endast till någon som vill driva detta vidare. Det finns intresse men den är inte såld än.

Enligt annonsen på säljsajten Blocket är ”verksamheten stabil, med god lönsamhet”. Det ska även finnas ”goda möjligheter att utöka och utveckla de befintliga tjänsterna”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny klädbutik öppnade på Kvarnholmen

"Det kan inte bli mycket bättre läge, det är ett bra gångstråk här mellan torgen", säger butikschefen Benny Johansson.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.11:14, 16 augusti, 2017

3 bilder
  • Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
    Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.

Redan i slutet av maj skrev 24Kalmar om att klädmärket Peak Performance planerade att öppna en profilbutik i Kalmar. På onsdagsförmiddagen slog affären på Storgatan upp dörrarna.

– Spännande och kul! Jag är jätteglad över att det är så mycket folk här direkt. Vi har nått ut med vårt budskap, säger butikschefen Benny Johansson, som tidigare har basat över Naturkompaniet och XXL.

– Jag har suveräna medarbetare som kommer från den rena klädindustrin, så vi kompletterar varandra perfekt.

Butiken ligger i Haga Hems gamla lokaler och har under de senaste veckorna renoverats.

– Läget kan inte bli mycket bättre, det är ett bra gångstråk här mellan torgen. Även lokalen är suverän så här får vi plats med allt vi vill. Det blir kanonbra, säger Johansson.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng