Veckans Företag

Skylt Reklam: ”Det viktiga är inte att bli störst, bäst och vackrast”

Kalmars äldsta reklamfirma vet vad som krävs – kunden i fokus. "Det viktiga är att alla blir nöjda och att vi mår bra".

Elias Håkansson

Kl.19:43, 16 februari, 2017

9 bilder
  • Lars Fagerström och Andreas Glemfors besitter extremt mycket erfarenhet och kunskap. Tillsammans har de 56 år i branschen. Foto: Elias Håkansson
    Lars Fagerström och Andreas Glemfors besitter extremt mycket erfarenhet och kunskap. Tillsammans har de 56 år i branschen. Foto: Elias Håkansson
  • Lars Fagerström tog över Skylt Reklam 1979 och blev då konkurrent med sin far som ägde Fynd Reklam. Här är den anrika skylten. Foto: Elias Håkansson
    Lars Fagerström tog över Skylt Reklam 1979 och blev då konkurrent med sin far som ägde Fynd Reklam. Här är den anrika skylten. Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson

År 1936 skapades Kalmars äldsta reklamfirma – Skylt Reklam. 1979 tog Lars Fagerström över firman och 38 år senare brinner han fortfarande lika mycket för yrket.

– Jag älskar det här yrket, det är flexibelt och varje dag bjuder på nya utmaningar tillsammans med våra trevliga kunder, säger Lars Fagerström, vd på Skylt Reklam.

LÄS MER: Lackeby: ”Vi fokuserar inte på pengarna”

Företaget har genomgått en enorm teknisk utveckling från linjal och kniv till den digitala oändligheten. Och nu efter 70 år i branschen är företaget mer framgångsrikt än någonsin.

– Vi hade en omsättning på 7,3 miljoner förra året och det har varit en stadig uppåtgående trend de senaste tre åren, berättar Fagerström.

Vad är då hemligheten som ligger bakom framgångarna under en så lång tid. Enligt Fagerström är det enkelt – det är kunden som måste stå i fokus.

Vi är lugna och trygga i det vi gör och jobbar alltid för kundens bästa. Det är inte alltid att det dyraste alternativet är det bästa för kunden i fråga. Vi diskuterar och kommer fram till de alternativ som passar bäst till rätt pris helt enkelt.

Med över 3000 kunder har firman ett bra kvitto på att det de gör är uppskattat. Bredden i verksamheten gör även att många kunder blir så kallade totalkunder.

– Vi har allt från visitkort till neonskyltar och det är många som kommer in och säger ”jaha, gör ni det också?”. Vi tackar nästan aldrig nej till ett uppdrag utan löser det mesta. Kunskapen kommer med erfarenheten och den har vi ju onekligen, säger Fagerström.

Med åren skapas även en hel del härliga minnen om märkliga och roliga uppdrag. Fagerström berättar inlevelsefullt om en resa till Halmstad 2008 när laget i hans hjärta vann allsvenskt guld.

LÄS MER: Här hittar du alla reportage från Veckans företag

Jag glömmer aldrig den bortamatchen. Det var ju inte klart innan om de skulle ta hem guldet eller inte. Vi åkte med en egen bil till Halmstad med allt material ifall det skulle bli aktuellt att texta bussen. Med fem minuter kvar av matchen var vi säkra på guldet och då rusade jag ut för att texta spelarbussen med ”GULD 2008”, berättar Fagerström.

Som lyfter fram sina medarbetare som alla besitter sina särskilda kvalitéer.

– Personalen betyder allt – utan den vore vi ingenting och alla är precis lika viktiga.

Hur länge kommer firman att leva?
– Jag lovar att vi kommer fira 100-årsjubileum om 20 år och fram tills dess kommer vi fortsätta att växa. Det viktiga är dock inte att vi blir störst, bäst och vackrast – det viktiga är att kunden blir nöjd och att vi mår bra.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Rutinerad brödraduo tar över City-pizzerian

Då öppnar de upp sin nya verksamhet i centrala Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:09, 20 februari, 2018

Rutinerad brödraduo tar över City-pizzerian
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Sedan tidigare driver bröderna Ali och Mehmet Tasin Pizzeria Oxen i Oxhagen. Nu expanderar duon och öppnar nytt i gamla City-pizzerians lokaler på Östra Sjögatan i Kalmar.

– Vi kommer köra samma stuk som på Oxen. Det kommer bli pizzor, kebab, gyros och veganska och vegetariska rätter med god kvalitet, säger Ali Tasin.

Ali har arbetat i branschen sedan han kom till Sverige för åtta år sedan – och har arbetat på Pizzeria Oxen sedan dess. Mehmet har hela 25 år i branschen.

– Sättet vi arbetar på är ganska bra, tycker vi, och det verkar som att kunderna uppskattar arbetet vi lägger ner, säger Ali Tasin.

För tillfället pågår renoveringen av lokalen som ligger vägg i vägg med Pressbyrån.

– Vi öppnar den 1 mars och hoppas att våra kunder som åker ut till Oxhagen från centrum, kommer till oss nu när vi öppnar en pizzeria lite närmare.

De kommer fortsätta driva pizzerian i Oxhagen parallellt med nytillskottet i centrala Kalmar som kommer heta Kvarholmens Pizzeria.

Totalt skapas tre nya arbetstillfällen när den nya pizzerian slår upp portarna.

– Jag kan lova att vi har stans bästa pizzor. Det är en garanti, säger Ali Tasin.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu ska de sälja sin prisbelönta verksamhet

Lämnar den populära matvagnen.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:29, 20 februari, 2018

Nu ska de sälja sin prisbelönta verksamhet
Foto: Calmar Falafel. Foto: Privat.

Ölandsfalafeln från foodtrucken Calmar Falafel har knappast undgått någon i regionen. Så sent som i höstas prisades köksmästaren Robert Petersson för sin populära rätt och gick vidare till riksfinalen i Matverk 2018.

– Det känns såklart jättekul att bli uppmärksammad. Vår falafel är redan väldigt populär bland lokalinvånarna, sa Robert Petersson till 24Kalmar då.

LÄS MER: Prisbelönad Ölandsfalafel till riksfinal: ”Såklart jättekul”

Redan i höstas hintade Petersson om att de var på väg att öppna upp en vegansk grossistverksamhet till restauranger.

– Vi är i processen att bli ett bolag som kommer bli ett familjeföretag där vi kommer fokusera på fler veganska rätter, sa han då.

Nu har det blivit verklighet – och via köp- och säljsidan Blocket – ligger den populära foodtrucken ute till försäljning.

Vi söker en engagerad person som kan driva det i samma anda och som tar vara på vår stabila veganska kundkrets”, skriver Calmar Falafel i annonsen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen

Efter drygt fem år – nu lämnar Hilda Nielsen sin salong i centrala Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:08, 18 februari, 2018

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Sedan 2012 har Hilda Nielsen drivit frisörsalongen Hildas Hair & MakeupSödra Långgatan i Kalmar. Snart är det dock slut med det då salongen ligger ute till försäljning.

– Vi börjar bli till åren och när man driver eget är man ständigt uppbunden. Nu längtar vi efter lite mer frihet så vi får tid över till att resa, säger hennes man Richard Nielsen.

LÄS MER: Butik på Kvarnholmen slår igen – satsar på webbshop

Duon meddelar dock att de tror stenhårt på Kvarnholmens utveckling.

– Jag är ständig optimist och tror att Kvarnholmen kommer lyfta i och med det nya universitetet. Det kommer bli ett annat flöde i stan och vi ska vara rädda om det. Det är inte många städer som har så trevliga centrum.

Vad ska ni göra nu?
– Nu ska vi varva ner lite och ta det lugnt. Njuta, helt enkelt.

Vem hoppas ni ska ta över?
– Någon som kan driva det vidare. Verksamheten går bra och det finns en trogen kundkrets. Dessutom är lokalen fantastisk och vi har redan haft spekulanter som tittat på den. Sen finns det ju flera skönhetssalonger på Södra Långgatan, vilket man kanske skulle kunna profilera sig med. Här ser man varandra som kollegor – inte konkurrenter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar

"Det blir lite matchmaking för investerare och entrepenörer", säger Nicholas Murigu.

Samuel Slättman

Kl.19:42, 17 februari, 2018

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar
Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co, anordnar tillsammans med Starta & Driva Företag Startup bar. Foto: Arkiv/Hanna Thulin/Töufik Alami.

Onsdagen den 14 mars kommer konceptet Startup bar till restaurang Magasinet i centrala Kalmar.

– Det är en kreativ arena där entrepenörer, intressenter och nyfiket folk kan träffas under avslappnande former. Man kan mingla och njuta av en schysst after work, säger Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co. 

Startup bar anordnas av tidningsmagasinet Starta & Driva Företag. I konceptet ingår även Pitch bar, vilket innebär att entrepenörer får chansen att träffa investeraren Karl Schultz från investmentbolaget R2K Ventures.

– Då har man chansen att på 15 minuter presentera sin idé. Det blir lite matchmaking mellan entrepenörer och investerare. Om ett intresse uppstår kan man sedan gå vidare med ett uppföljningsmöte, säger Murigu.

På plats kommer även delegationer från Lettland och Ukraina att vara.

– Det är aktörer som främjar socialt entreprenörsskap – de är dörröppnarna nummer ett. De har liknande roller som jag har i Sverige, säger Murigu.

Vilka skulle du säga att det här är intressant för? 
– Både etablerade entrepenörer, studenter som funderar på att starta sitt första företag och de som bara är nyfikna. Enda syftet är egentligen att visa att entreprenörsskap kan vara schyst och avslappnat, säger Murigu.

Förutom Kalmar kommer Startup bar till Stockholm, Uppsala, Malmö, Borås, Jönköping, Örnsköldsvik, Göteborg, Östersund och Sundsvall.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar

"Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare", meddelar koncernen.

Samuel Slättman

Kl.19:59, 15 februari, 2018

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar
Claes Salomonsson, presskontakt på Axfood. Foto: Pressbild/Axfood.

Hösten 2016 berättade 24Kalmar om matvarukedjan Willys intresse för att etablera sig i Kalmar. Nu meddelar koncernen Axfood (som äger kedjorna Willys och Hemköp) att förhandlingar med flera olika fastighetsägare i Kalmar pågår. Förhandlingarna ska dessutom ha intensifierats under den senaste tiden.

– Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare. Vi vill öppna en butik så snart som möjligt, men inget är ännu klart, säger Axfoods presskontakt Claes Salomonsson.

LÄS MER: Stor livsmedelskedja vill etablera sig i Kalmar

Så sent som i september 2017 öppnade koncernens Hemköp-butik på Fiskaregatan i centrala Kalmar. Var den nya Willys-butiken kan hamna är ännu oklart, men Axfood bekräftar att Hansa City är intressant.

– Kalmar är en plats med tillväxt och stor potential där vi gärna vill etablera oss. En stad som fram till nyligen varit en vit fläck på vår butikskarta, säger Salomonsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng