Veckans Företag

Skylt Reklam: ”Det viktiga är inte att bli störst, bäst och vackrast”

Kalmars äldsta reklamfirma vet vad som krävs – kunden i fokus. "Det viktiga är att alla blir nöjda och att vi mår bra".

Elias Håkansson

Elias Håkansson

Kl.19:43, 16 februari, 2017

9 bilder
  • Lars Fagerström och Andreas Glemfors besitter extremt mycket erfarenhet och kunskap. Tillsammans har de 56 år i branschen. Foto: Elias Håkansson
    Lars Fagerström och Andreas Glemfors besitter extremt mycket erfarenhet och kunskap. Tillsammans har de 56 år i branschen. Foto: Elias Håkansson
  • Lars Fagerström tog över Skylt Reklam 1979 och blev då konkurrent med sin far som ägde Fynd Reklam. Här är den anrika skylten. Foto: Elias Håkansson
    Lars Fagerström tog över Skylt Reklam 1979 och blev då konkurrent med sin far som ägde Fynd Reklam. Här är den anrika skylten. Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson

År 1936 skapades Kalmars äldsta reklamfirma – Skylt Reklam. 1979 tog Lars Fagerström över firman och 38 år senare brinner han fortfarande lika mycket för yrket.

– Jag älskar det här yrket, det är flexibelt och varje dag bjuder på nya utmaningar tillsammans med våra trevliga kunder, säger Lars Fagerström, vd på Skylt Reklam.

Företaget har genomgått en enorm teknisk utveckling från linjal och kniv till den digitala oändligheten. Och nu efter 70 år i branschen är företaget mer framgångsrikt än någonsin.

– Vi hade en omsättning på 7,3 miljoner förra året och det har varit en stadig uppåtgående trend de senaste tre åren, berättar Fagerström.

Vad är då hemligheten som ligger bakom framgångarna under en så lång tid. Enligt Fagerström är det enkelt – det är kunden som måste stå i fokus.

Vi är lugna och trygga i det vi gör och jobbar alltid för kundens bästa. Det är inte alltid att det dyraste alternativet är det bästa för kunden i fråga. Vi diskuterar och kommer fram till de alternativ som passar bäst till rätt pris helt enkelt.

Med över 3000 kunder har firman ett bra kvitto på att det de gör är uppskattat. Bredden i verksamheten gör även att många kunder blir så kallade totalkunder.

– Vi har allt från visitkort till neonskyltar och det är många som kommer in och säger ”jaha, gör ni det också?”. Vi tackar nästan aldrig nej till ett uppdrag utan löser det mesta. Kunskapen kommer med erfarenheten och den har vi ju onekligen, säger Fagerström.

Med åren skapas även en hel del härliga minnen om märkliga och roliga uppdrag. Fagerström berättar inlevelsefullt om en resa till Halmstad 2008 när laget i hans hjärta vann allsvenskt guld.

LÄS MER: Här hittar du alla reportage från Veckans företag

Jag glömmer aldrig den bortamatchen. Det var ju inte klart innan om de skulle ta hem guldet eller inte. Vi åkte med en egen bil till Halmstad med allt material ifall det skulle bli aktuellt att texta bussen. Med fem minuter kvar av matchen var vi säkra på guldet och då rusade jag ut för att texta spelarbussen med ”GULD 2008”, berättar Fagerström.

Som lyfter fram sina medarbetare som alla besitter sina särskilda kvalitéer.

– Personalen betyder allt – utan den vore vi ingenting och alla är precis lika viktiga.

Hur länge kommer firman att leva?
– Jag lovar att vi kommer fira 100-årsjubileum om 20 år och fram tills dess kommer vi fortsätta att växa. Det viktiga är dock inte att vi blir störst, bäst och vackrast – det viktiga är att kunden blir nöjd och att vi mår bra.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Anrik butik i centrala Kalmar byter ägare

Efter nästan 50 år inom branschen lämnar de nu över sin butik på Larmgatan. "Det känns tryggt."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:01, 20 oktober, 2017

Anrik butik i centrala Kalmar byter ägare
Ingrid Molin, Anna Jonsson och Anders Molin. Foto: Karl-Oskar Karlsson

Anders Molin påbörjade sin utbildning som guldsmed 1964. Efter fyra år tog han gesällbrev och startade upp sin egen firma, Anders Molins Ädelsmedja, i den gamla stadsdelen på Molinsgatan. 1982 blev frun Ingrid Molin delägare i företaget och sedan 28 år tillbaka återfinns guldsmedjan på Larmgatan, där de övertog den gamla butiken ”Guld-Nils”.

Efter många år i branschen är det dags för makarna Molin att varva ner – och lämnar från och med den 1 februari över företaget till Anna Jonsson – som funnits med hos guldsmedjan sedan 2004.

– Jag började här som lärling då och fick min utbildning av Anders. Det har varit väldigt roligt, och jag var nyfiken på yrket, säger hon.

– Det syntes att hon var intresserad från början och nu är hon en extremt duktig guldsmed, fyller Ingrid Molin i.

Paret Molin kommer dock att finnas med i bakgrunden och stötta upp.

– Vi släpper det inte vind för våg. Vi finns här och hjälper Anna med det hon behöver. Själva hantverket kan hon ju redan. Det är företagsbiten vi kan hjälpa till med, menar Ingrid.

Elsie Biveman har varit anställd här i många år och kommer finnas kvar, vilket känns jättebra. Sedan har jag en familj som kan stötta upp också och som vet hur det är att driva eget företag. Det ska verkligen bli jättespännande, säger Anna Jonsson.

Guldbutiken har funnits på Larmgatan sedan 1958 – och drevs under de första 30 åren av Nils W Johansson.

– 1997 tog vi även över pälsbutiken som höll till där vi har vår smedja nu, berättar Anders Molin.

Hur känns det att lämna över företaget?
– Lite separationsångest är det ju. Men samtidigt ska det bli skönt att slippa så mycket ansvar som det är att driva eget företag.

Under Anna Jonssons ledning kommer en del förändringar att ske – även om företaget kommer drivas vidare i samma anda.

– Vi kommer genomgå lite renoverings- och ombyggnadsarbeten till att börja med. Förhoppningen är att kunna hålla butiken öppen så mycket det går under tiden. Smedjan kommer vi däremot att ha i gång.

Hur vill du sätta din prägel på Molins Guld och Silver?
– Jag vill värna om hantverket. Drömmen är att kunna tillverka fler saker som vi sedan kan sälja i butiken. Vi märker en större efterfrågan på sådant hantverk i dag.

Ingrid Molin:

– Det känns bra att det är Anna som ska driva det här vidare, och det känns tryggt att hon kommer fortsätta i samma anda.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Annons från Skandia

Så sparar du smart – tre portföljer för olika scenarion

Det är bra fart i världsekonomin. Men det är långt ifrån riskfritt och världens börser har blivit allt dyrare. Skandias sparekonom Maria Landeborn listar tre förslag på portföljer för olika scenarion.

Martin Sköld

Martin Sköld

Kl.10:17, 20 oktober, 2017

Efter åtta års börsuppgång är det sällsynt ont om köplägen. Detta trots både ökad optimism, bättre fart i världsekonomi och växande bolagsvinster. Dyrt har blivit dyrare och förhållandet mellan risk och avkastning ser allt mer ansträngt ut.

– Men något ska man placera i. Det blir en avvägning mellan att skapa avkastning i det fall börsen fortsätter uppåt och att ha kapital som behåller sitt värde om börsen istället vänder ner, säger Maria Landeborn.

Tre förslag
Den enskilt viktigaste faktorn för börsens utveckling på sikt är konjunkturen. Skandia Placeringsutsikter ger förslag på tre portföljer baserade på konjunktursyn, riskvilja och sparhorisont. Den erfarne spararen, som tror att världsekonomin ännu inte nått sin maxfart, kan välja nästan uteslutande aktier. Den som tycker läget är mer svårbedömt kan ha en mer balanserad portfölj bestående av omkring 60 procent aktier och 40 procent räntor medan den som inte anser att den potentiella avkastningen framöver är värd risken, kan välja att placera majoriteten av kapitalet utanför börsen.

En placeringshorisont motsvarande minst en konjunkturcykel, det vill säga sju år eller mer, underlättar i valet av sparstrategi, menar Maria Landeborn.

– Fördelen med långsiktighet är att man i princip kan bortse från var i konjunkturcykeln vi befinner oss och fokusera på att över tid bör aktier ge en god avkastning även om det svänger längs vägen, säger hon.

– Ju längre börsuppgången och återhämtningen pågår, desto viktigare blir det att även ha koll på riskerna och att ha en bra balans mellan aktier och obligationer i portföljen. Räntesparandet i portföljen är inte bara en krockkudde vid en börsnedgång, utan ska också ses som en stridskassa att köpa aktier för vid en rekyl, fortsätter Maria Landeborn.

Få koll på marknaden – läs hela Skandia Placeringsutsikter

 

Disclaimer:
Tänk på att en investering i finansiella instrument alltid är förknippad med en risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Vid produkter med garanti kan du dock aldrig få lägre än det garanterade beloppet. Informationen i denna artikel ska inte i något avseende betraktas som ett råd inför tilltänkta investeringar eller andra transaktioner. Du ansvarar själv fullt ut för dina investeringsbeslut och du bör därför alltid ta del av detaljerad information innan du fattar ditt beslut om en investering. Du kan alltid få råd om placeringar anpassade efter din finansiella situation från en rådgivare i Skandia.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Företag

Snaplit: ”Vi vill vara det självklara valet”

Som av en slump träffades Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi och tillsammans har de tagit fram en unik webbshopsidé som ska konkurrera med de stora bokhandlarna.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:01, 19 oktober, 2017

Snaplit: ”Vi vill vara det självklara valet”
Matthew Sgroi och Harry Wohlin Struwe presenterades för varandra av en affärsutvecklare och nu är de i starten av en mycket intressant resa med företaget Snaplit. Foto: Hanna Thulin

Som student vet man att det lätt kan uppstå panik när kurslitteraturen inte går att få tag på eller när det är en frakttid på flera veckor. Nu kan många studenter andas ut och tacka sin lyckliga stjärna att Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi råkade gå till samma affärsutvecklare som presenterade dem för varandra.

– Jag hade en idé om att göra en prenumerationstjänst för studentlitteratur och Matthew hade en annan idé om att vara en grossist för studentlitteratur. Vad är oddsen för att vi skulle träffas, säger Harry.

De båda lärde känna varandra och kom fram till en affärsidé som de sedan tog vidare genom att gå med i inkubatorn på Kalmar Science Park.

– Första planen var att bli grossister genom att hålla ett lager här med böcker importerade från England och USA men det var inte många återförsäljare som hoppade på. Vi sålde inte så mycket det första året men vi satt på ett stort lager och visste att vi var tvungna att sälja dem på något sätt.

Och det blev starten av webbshoppen Snaplit. De valde att fokusera på endast fack- och studentlitteratur till bra priser och, framför allt, korta leveranstider. Redan första året sålde de titlar för drygt 2 miljoner kronor.

– Vi kan också erbjuda en väldigt personlig kundtjänst. Vi sköter allt själva så ringer man hit får man prata med kundtjänst, ägare och inköpare samtidigt. Det innebär att vi ofta kan lösa problemen lite snabbare. Mycket handlar också om att lugna studenterna som har panik över att deras bok inte ska komma i tid, säger Matthew.

Matthew är ursprungligen från USA och har flera års erfarenhet av att jobba som säljare inom förlagsbranschen vilket är något som kommer väl till hands när titlar ska väljas ut.

– Det är inte lönsamt att ha ett allt för stort lager men vi försöker att hålla oss uppdaterade om vilka kurser det är som går och genom mina kontakter vet vi vilka böcker som är aktuella.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

Snaplit har två stora utmaningar som de ställs mot. Den ena är digitaliseringen. Redan i början av 2000-talet introducerades e-böckerna och slog igenom stort inom skönlitteraturen men än så länge har studentlitteraturen inte hoppat på det tåget.

– När det gäller facklitteratur så har varje bild sin egna upphovsman och ibland kan det vara fem författare, det innebär att man måste omförhandla flera olika kontrakt för att kunna släppa en e-bok istället för endast ett. Förlagsbranschen tycker inte heller att e-böcker förtjänar ett mycket lägre pris än den fysiska boken eftersom man får samma innehåll i de både, säger Matthew.

– Förlagen inom studentlitteratur är ganska konservativa och vill ha kvar sin gamla affärsmodell, som det ser ut nu kan en e-bok till och med vara dyrare än en fysisk bok. Jag är säker på att det någon gång kommer att gå över, särskilt när generationen som lärt sig använda surfplattor i förskolan, kommer upp på högskolenivå. Men det är fortfarande väldigt oklart när det kommer ske, säger Harry.

Den andra utmaningen, och kanske mest aktuella, är att lyckas nå ut och bli det tredje alternativet till jättarna Adlibris och Bokus.

– Vi är stora i delar av Sverige men än har vi inte lyckats nå ut i vår hemstad Kalmar. Vi vill ha en starkare närvaro här och vara det självklara valet. Jag vet inte varför vi inte lyckats här än då vi haft samma marknadsföring på alla orter. Vi har öppnat upp för samarbeten med studentföreningarna men än så länge har de varit totalt ointresserade.

Förutom att jobba lite extra på att övertyga Klamarstudenterna om att Snaplit är det självklara valet så har man andra mål som man hoppas kunna uppnå.

– Försäljningen har gått så bra detta året att vi har fått utöka målet från 4 miljoner till 6 miljoner kronor. Vi vill få fler funktioner på sajterna och expandera med fler titlar. I framtiden hoppas vi även kunna röra oss utanför Sverige.

Varken Harry eller Matthew är ursprungligen från Kalmar men har hamnat här genom en rad tillfälligheter. Nu kan de inte tänka sig att flytta härifrån.

– Det är ett bra företagsklimat här i Kalmar och vi har fått ett fantastiskt stöd av Kalmar Science Park, de har hjälpt oss att undvika alla fällor som vi lätt hade kunnat hamna i. Det kan också vara psykiskt påfrestande att vara en småföretagare men här kan man se att man inte är ensam och det finns en bra gemenskap. E-handeln är stor här och det finns mycket kunskap som alla gärna delar med sig av, avslutar de.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tre nya Kalmarbolag klassas som ”superföretag”

Här är uppstickarna i det lokala näringslivet.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.21:02, 18 oktober, 2017

Tre nya Kalmarbolag klassas som ”superföretag”
Johan Nielsen, vd och delägare i P&E Fastighetspartner, finns återigen med på listan över superföretag. Foto: Arkiv.

Sedan 2005 har tidningen Veckans Affärer listat samtliga ”superföretag” i landet. För att ett bolag ska komma med på listan ställs höga krav på tillväxt, lönsamhet och avkastning på kapital under fyra års tid.

På årets lista återfinns sex lokala bolag – samtliga från Kalmar. Tre av dem (Rickard Öberg AB, Kalmar Djurtransport och Wilson Creative) är nya på listan.

Fastighetspartner P&E, Kalmar Trailercenter och Severalnines fanns med på listan redan förra året.

LÄS MER: ”Inte många som jobbar på det här sättet”

I hela Sverige listas i år hela 641 superföretag – fler än någonsin tidigare.

– Visst är det en ganska häpnadsväckande utveckling, i synnerhet de senaste fem-sex åren. Men ändå inte överraskande, säger Per Weidenman, senioranaltyiker på Bisnode som tillsammans med Veckans Affärer tar fram listan.

Här är de sex lokala bolagen som klassas som superföretag: 

Fastighetspartner P&E
54.5 (Omsättning Mkr)
16% (Tillväxt)
7.8 (Resultat Mkr)
14% (Vinstmarginal)
107% (Avkastning på eget kapital)

Kalmar Trailercenter
21 (Omsättning Mkr)
9% (Tillväxt)
1.4 (Resultat Mkr)
8% (Vinstmarginal)
22% (Avkastning på eget kapital)

Rickard Öberg AB (ny)
20 (Omsättning Mkr)
67% (Tillväxt)
4.5 (Resultat Mkr)
22% (Vinstmarginal)
55% (Avkastning på eget kapital)

Severalnines
14.8 (Omsättning Mkr)
43% (Tillväxt)
2.2 (Resultat Mkr)
15% (Vinstmarginal)
43% (Avkastning på eget kapital)

Kalmar Djurtransport (ny)
11.4 (Omsättning Mkr)
23% (Tillväxt)
1.3 (Resultat Mkr)
12% (Vinstmarginal)
16% (Avkastning på eget kapital)

Wilson Creative (ny)
10.8 (Omsättning Mkr)
20% (Tillväxt)
1.5 (Resultat Mkr)
14% (Vinstmarginal)
49% (Avkastning på eget kapital)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokal mäklarfirma storsatsar i nya lokaler

Letar förstärkningar efter flytten.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:33, 16 oktober, 2017

Lokal mäklarfirma storsatsar i nya lokaler
Foto: Gardefalk & Co.

I månadsskiftet september-oktober flyttade Gardefalk & Co från sina gamla lokaler på Stortorget till nya, fräscha, på Kaggensgatan.

– Vi hade varit där i 20 år och det blir lätt att det stelnar efter så lång tid. Dessutom var det ganska dåligt med flöde av folk där, vilket vi verkligen har märkt av nu, när det är ett helt annat flöde än vad vi varit vana vid, säger Anders Gardefalk.

Tankarna på en flytt har funnits under lång tid.

– Det finns helt andra parkeringsmöjligheter och möjligheter till exponering i vårt nuvarande läge. Här ligger vi i gatunivå – tidigare låg vi en halvtrappa upp.

I och med flytten växlar företaget upp. Tanken är att fler medarbetare ska anställas.

– För tillfället söker vi efter en och det kan bli tal om ännu fler om vi fortsätter i det här tempot, säger Gardefalk.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng