Veckans Företag

Skylt Reklam: ”Det viktiga är inte att bli störst, bäst och vackrast”

Kalmars äldsta reklamfirma vet vad som krävs – kunden i fokus. "Det viktiga är att alla blir nöjda och att vi mår bra".

Elias Håkansson

Elias Håkansson

Kl.19:43, 16 februari, 2017

9 bilder
  • Lars Fagerström och Andreas Glemfors besitter extremt mycket erfarenhet och kunskap. Tillsammans har de 56 år i branschen. Foto: Elias Håkansson
    Lars Fagerström och Andreas Glemfors besitter extremt mycket erfarenhet och kunskap. Tillsammans har de 56 år i branschen. Foto: Elias Håkansson
  • Lars Fagerström tog över Skylt Reklam 1979 och blev då konkurrent med sin far som ägde Fynd Reklam. Här är den anrika skylten. Foto: Elias Håkansson
    Lars Fagerström tog över Skylt Reklam 1979 och blev då konkurrent med sin far som ägde Fynd Reklam. Här är den anrika skylten. Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson

År 1936 skapades Kalmars äldsta reklamfirma – Skylt Reklam. 1979 tog Lars Fagerström över firman och 38 år senare brinner han fortfarande lika mycket för yrket.

– Jag älskar det här yrket, det är flexibelt och varje dag bjuder på nya utmaningar tillsammans med våra trevliga kunder, säger Lars Fagerström, vd på Skylt Reklam.

Företaget har genomgått en enorm teknisk utveckling från linjal och kniv till den digitala oändligheten. Och nu efter 70 år i branschen är företaget mer framgångsrikt än någonsin.

– Vi hade en omsättning på 7,3 miljoner förra året och det har varit en stadig uppåtgående trend de senaste tre åren, berättar Fagerström.

Vad är då hemligheten som ligger bakom framgångarna under en så lång tid. Enligt Fagerström är det enkelt – det är kunden som måste stå i fokus.

Vi är lugna och trygga i det vi gör och jobbar alltid för kundens bästa. Det är inte alltid att det dyraste alternativet är det bästa för kunden i fråga. Vi diskuterar och kommer fram till de alternativ som passar bäst till rätt pris helt enkelt.

Med över 3000 kunder har firman ett bra kvitto på att det de gör är uppskattat. Bredden i verksamheten gör även att många kunder blir så kallade totalkunder.

– Vi har allt från visitkort till neonskyltar och det är många som kommer in och säger ”jaha, gör ni det också?”. Vi tackar nästan aldrig nej till ett uppdrag utan löser det mesta. Kunskapen kommer med erfarenheten och den har vi ju onekligen, säger Fagerström.

Med åren skapas även en hel del härliga minnen om märkliga och roliga uppdrag. Fagerström berättar inlevelsefullt om en resa till Halmstad 2008 när laget i hans hjärta vann allsvenskt guld.

LÄS MER: Här hittar du alla reportage från Veckans företag

Jag glömmer aldrig den bortamatchen. Det var ju inte klart innan om de skulle ta hem guldet eller inte. Vi åkte med en egen bil till Halmstad med allt material ifall det skulle bli aktuellt att texta bussen. Med fem minuter kvar av matchen var vi säkra på guldet och då rusade jag ut för att texta spelarbussen med ”GULD 2008”, berättar Fagerström.

Som lyfter fram sina medarbetare som alla besitter sina särskilda kvalitéer.

– Personalen betyder allt – utan den vore vi ingenting och alla är precis lika viktiga.

Hur länge kommer firman att leva?
– Jag lovar att vi kommer fira 100-årsjubileum om 20 år och fram tills dess kommer vi fortsätta att växa. Det viktiga är dock inte att vi blir störst, bäst och vackrast – det viktiga är att kunden blir nöjd och att vi mår bra.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel