Rubore: ”Vi är ett leende företag” | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
Veckans Företag

Rubore: ”Vi är ett leende företag”

De har omsatt en miljard två år i rad och är ett av Kalmars absolut största företag. "Vill expandera ytterligare här".

Elias Håkansson

Kl.18:03, 23 februari, 2017

6 bilder
  • Karolina Rönning och Arvid Norberg visar upp produkten (bromsshims) som gör företaget så framgångsrikt. Foto: Elias Håkansson
    Karolina Rönning och Arvid Norberg visar upp produkten (bromsshims) som gör företaget så framgångsrikt. Foto: Elias Håkansson
  • Ulf Johansson har jobbat i företaget sedan 1994 och brinner fortfarande lika mycket nu som då. Foto: Elias Håkansson
    Ulf Johansson har jobbat i företaget sedan 1994 och brinner fortfarande lika mycket nu som då. Foto: Elias Håkansson
  • Stefan Lundström är vd på Trelleborg Sealing Solutions Kalmar AB. Foto: Elias Håkansson
    Stefan Lundström är vd på Trelleborg Sealing Solutions Kalmar AB. Foto: Elias Håkansson
  • Karolina Rönning är pressoperatör och visar runt i produktionen. Foto: Elias Håkansson
    Karolina Rönning är pressoperatör och visar runt i produktionen. Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson
  • Foto: Elias Håkansson
    Foto: Elias Håkansson

Med 197 anställda i Kalmar och 25 i Gävle har Kalmarföretaget omsatt över en miljard kronor – två år i rad. Räknar man omsättning per anställd blir det hela fem miljoner kronor.

– Det är ett mål som vi har haft under en längre tid och vi vill fortsätta att ha en ständig kontinuerlig tillväxt med fem procent per år, säger vd Stefan Lundström. 

LÄS MER: Skylt Reklam: ”Det viktiga är inte att bli störst, bäst och vackrast”

Trelleborg Sealing Solutions Kalmar AB är det korrekta namnet på företaget som är ett dotterbolag till Trelleborg AB. I folkmun kallas företaget dock fortfarande för ”Rubore” och är ett av de störst företagen i Kalmar.

Från 1988 har företaget tillverkat ljuddämpningsplattor för skivbromsar till fordonsindustrin.

– Vi har under åren lyckats utveckla och skapa en fantastisk produkt tillsammans med vår kunniga personal som har en enorm passion. För oss är det viktigt att vi är en platt organisation där alla känner sig involverade.

LÄS MER: Här hittar du alla reportage från Veckans företag

För ett år sedan startade företaget ett stort arbete för att ta fram företagets värderingar och riktlinjer. Ett arbete som har gett resultat.

– Vi vill vara en attraktiv och utmanande arbetsplats där alla är involverade. Det är ju trots allt så att 197 hjärnor tänker bättre än en. I höstat drog vi igång ett projekt som innebär att alla anställda ska göra praktik på en annan arbetsplats för att få bättre förståelse för varandras arbete. Jag ska till exempel sitta i receptionen en dag, berättar Stefan Lundström.

Att företaget har lyckats med att vara en attraktiv arbetsplats får vi bekräftat när vi träffar pressoperatören Karolina Rönning ute i produktionen.

– Det här är utan tvekan den bästa arbetsplatsen jag har varit på. Personalen är alltid glada, arbetsuppgifterna är varierande och trots storleken på företaget känner man sig delaktig i besluten, säger hon.

Ulf Johansson, som har varit på företaget sedan 1994, har fått uppleva en enorm utveckling. Under hans första år inom företaget omsatte de 100 miljoner kronor på ett år – vilket nu omsätts på en månad.

– Inget kommer gratis och vi har jobbat hårt under de här åren. Att få alla anställda att känna sig stolta över sin del i produktionen. Vi har jobbat upp en kultur där alla vågar komma med galna idéer. Det är det som utvecklar ett företag, säger Ulf Johansson, produktionsansvarig.

Vi är ett leende företag och det ska vara roligt att gå till jobbet. Vi kommer fortsätta jobba hårt med det för det är där grunden ligger till de resultat vi skapar, fyller marknadsansvarige Arvid Norberg i.

Företaget levererar ljuddämpningsplattor till alla världens bilmärken där i stort sett all försäljning sker till utlandet. I takt med att bilindustrin ökar i framförallt Asien blickar företaget ut mot en spännande och ljus framtid.

– Till år 2020 finns det planer på att expandera ytterligare här i Kalmar, avslutar Ulf Johansson med glöd i blicken.

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny restaurangupplevelse kommer till Kalmar

"Kalmars restauranger och destinationen har omfamnat konceptet och tack vare en tät stadskärna siktar vi nu på att göra dunderpremiär," säger projektledare Emelia Wilander.

Hanna Thulin

Kl.10:31, 20 april, 2018

Ny restaurangupplevelse kommer till Kalmar
Foto: Alexander Olivera/Pressbild

Den 5 oktober kommer krogrundan Matnatten till Kalmar. Det är ett koncept som går ut på att man köper ett klippkort och sedan får besöka åtta restauranger i Kalmar under en kväll för att smaka på deras signaturrätt.

– Kalmars restauranger och destinationen har omfamnat konceptet och tack vare en tät stadskärna siktar vi nu på att göra dunderpremiär med förhoppningsvis tre matrundor med åtta deltagande krogar per matrunda, säger Emelie Wilander, projektledare hos arrangören Taste Events och fortsätter.

Emelie Wilander, projektledare för Matnatten. Foto: Pressbild

Emelie Wilander, projektledare för Matnatten. Foto: Pressbild

Konceptet är väletablerat och har funnits i Malmö sedan 2014 och även gästat flera andra städer.

– Tidigare städer har verkligen tagit Matnatten till sitt hjärta, biljetterna brukar sälja slut i ett nafs då det blir en ”snackis”. Och det är inte bara stadens invånare som uppskattar Matnatten, vi har upptäckt att det också kommer tillresta foodies som tycker det här är ett kul sätt att upptäcka restauranger på.

Arrangören vill med hjälp av Matnatten uppmana besökare att testa på lokala smaker och upptäcka nya delar av stan men ännu är det inte officiellt vilka restauranger som kommer att vara med.

– Den 24 augusti kommer vi presentera deltagande restauranger.

Besöken under Matnatten görs under restaurangernas öppettider mellan klockan 16-23. När man hämtar ut klippkortet på matrundans startpunkt får man också en Matknapp att sätta på kavajen.

– Med den på känner man lätt igen alla som deltar på matrundan och har något att börja prata om, säger Emelie Wilander.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram

I byggdammet växer nya Stars & Stripes fram. "Vi vill att alla ska känna sig välkomna."

Hanna Thulin

Kl.21:01, 19 april, 2018

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram
Foto: Hanna Thulin

Turerna har varit många för nya Stars & Stripes Larmtorget men nu börjar man närma sig det slutgiltiga öppningsdatumet. I det som tidigare var Manana Manana och Wayne´s Coffee växer nu en nu lokal fram i byggdammet.

– Det är en stor lokal som tagit längre tid att renovera än vad vi kanske hade räknat med. Vi bestämde oss för att det fick ta den tid det tar. Ska man göra saker ordentligt så tar det tid, säger Theo Kazantzidis, driftchef för Stars & Stripes.

Den nya lokalen på cirka 1000 kvadratmeter rymmer nu en lounge med bar, en restaurangdel me öppet kök, en källare med spelcenter och ett konferensrum. Theos favoritdel av lokalen är övervåningen där konferensrummet och en del av matplatserna kommer vara placerade.

– Utsikten från konferensrummet är grym. Det är lätt att förälska sig i lokalen ur ett arbetsmässigt perspektiv. I lokalen kommer det även att finnas över 30 tv-skärmar så man kommer att kunna följa sporten vart man än är.

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen... Foto: Hanna Thulin

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen. Foto: Hanna Thulin

Det nya Stars & Stripes kommer att vara helt annorlunda från det Stars som Kalmarborna kanske är vana vid sedan tidigare.

– Det är ett helt nytt ställe för hela familjen, det här är en helhetslösning och det är det vi kommer att stå för. Man ska kunna gå hit med familjen och stanna en hel kväll.

Till skillnad från gamla Stars så kommer man till exempel inte att ha regelbundna nattklubbskvällar. Nu ligger istället fokus på att göra det till en miljö där gästerna kan sitta ner och prata med varandra eller spela ett spel.

– Vi bygger ett så pass stort ställe för att det ska kunna vara en helhetsupplevelse, det ska inte bara vara mat eller bara sport utan du ska kunna göra allt. Vi vill verkligen kunna anpassa oss till alla och alla ska känna sig välkomna. Målet med det hela är att alla ska kunna få sitt ”best moment of the day”, precis som Stars & Stripes slogan, säger han och fortsätter:

– Vi kommer att jobba med nöjen och evenemang som trubadurer och quiz. Under sommaren blir det inget nattklubbsdunk men under vintern kan vi komma att ha något liknande under specifika tillfällen. För oss är det viktigt att även en mogen publik ska känna sig hemma här.

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffelboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffleboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

Härnäst väntar fortfarande några veckors jobb för Theo och resten av Stars-familjen, som han kallar alla hantverkare och medhjälpare, innan man kan slå upp portarna och bjuda in Kalmarborna.

– Det är nära öppning nu, det är det sista inredningspillet som ska in men som också tar tid. Vi siktar på att få klart det så fort som möjligt, man kan verkligen säga att vi har en spännande resa framför oss, avslutar han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning

Nu kan du få en salongsklippning hemma i soffan. "Alla måste ju till frisören någon gång," säger Sara Nyström.

Klara Alvunger

Kl.19:50, 18 april, 2018

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning
Sara Nyström åker hem till folk för att klippa dem. Foto: Hanna Thulin

Sara Nyström har jobbat som frisör i många år och flera av dessa har hon själv haft Salong Malmen. Under åren har hon byggt upp en kundkrets som kommer till henne för att klippas. Nu utökar hon sin verksamhet genom att istället vara den som kommer till kunderna, något hon kallar hemklipp.

– Jag har haft idén länge men varken vågat eller orkat ta tag i det. I höstas köpte jag dock en bil som jag har ”stripat” upp och nu har jag satt igång med att köra hem och klippa hos folk, berättar Sara Nyström.

För att få en hemklippning bokar man tid som vanligt via telefon eller på nätet. Sedan betalar man en avgift för sträckan Sara Nyström måste köra. Än så länge är klippningarna centrerade till Kalmar, men hon har även åkt till bland annat Smedby och Trekanten.

– Jag tror att folk blir mer bekväma, man fixar städhjälp hemma och man vill ha maten levererad hem, man har mindre tid helt enkelt. Alla måste ju till frisören någon gång och om man har många barn kanske det är smidigt att ta en familjeklippning hemma. Det var anledningen till att jag startade upp detta, förklarar Sara Nyström.

saranystrom1

Hon berättar även att hemklipp är bra för de äldre som inte kan ta sig in till stan, särskilt svårt hade många i vinter med tanke på snön.

– Jag har haft äldre som sagt att de kommer kunna bo kvar i sin bostad nu när frisören kommer hem till dem.

Reaktionerna hon har fått har enbart varit positiva.

– Hemklipp är enkelt för alla. Jag har alltid tyckt att det har varit roligt att jobba med människor och nu kände jag väl mest att det behövde hända något. Jag hoppas på att fler ska få upp ögonen för detta så nu ska jag marknadsföra, säger hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”

Investeringen innehåller både flytt och nya anläggningar.

Andreas Norinder

Kl.11:36, 18 april, 2018

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”
Foto: Pressbild/Genre

I maj förra året kunde 24Kalmar berätta om att Liljas bil skulle lämna sina lokaler på Norra vägen och Galggatan. Istället ska mankoncentrera verksamheten till Hansa City.

Fastighetsbolaget Riksbyggen köpte tomten och planerar att bygga cirka 200 bostäder. Planerad byggstart är under 2019 och den första inflyttningen kan ske året därpå.

LÄS MER: Riksbyggen storsatsar i Kalmar – plan för 200 nya bostäder

På onsdagen presenterade Liljas bil ytterligare förändringar i sin verksamhet. Förutom koncentrationen till Hansa City, som innefattar en ny serviceverkstad, ny tvättanläggning och andra personalutrymmen, flyttar man sin verksamhet i Borgholm.

Där flyttar Liljas bil från Storgatan till helt nya lokaler i handelsområdet Triangeln. Här blir det nybyggnationer på cirka 2 000 kvadratmeter.

– Detta är en av de största satsningarna i Liljas nittioåriga historia och det känns oerhört stimulerande att kröna min 44-åriga karriär i Liljas med denna överenskommelse, säger Ingemar Andersson, ägare och koncernchef, i ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Alla lokala caféer som platsar i White Guide

På tisdagen släpptes vilka som är med i årets upplaga av den prestigefulla guiden.

Andreas Norinder

Kl.19:57, 17 april, 2018

LISTA: Alla lokala caféer som platsar i White Guide
Södviks bageri & konditori i Södvik är med i White Guide. Foto: Karl-Oskar Karlsson/Pixabay

I vintras rapporterade 24Kalmar om de lokala restaurangerna som var med i White Guide, en av branschens finaste utmärkelser. I fjol debuterade Balck Coffe (Kalmar) och Fredriks bröd och bakverk (Färjestaden), men i år blev regionen utan nykomlingar.

Av White Guides 338 caféer finns totalt 13 stycken i Kalmar och på Öland. Det är en minskning från fjolårets 351 caféer. I år lyckades 42 nya caféer kvalificera sig till guiden.

LÄS MER: LISTA: Många lokala restauranger med i White Guide

– Bland årets cafétrender kan vi bland annat se ett nytt intresse för att återupptäcka, förnya och förbättra lite okända bakverksklassiker, ett allt starkare intresse för ursprungsteer och att frukosthela-dagen-konceptet är här för att stanna, säger caféredaktör Lena Ilkjaer i ett pressmeddelande.

Den 14 maj arrangerar White Guide en gala där årets pristagare kommer att avslöjas. 2015 blev Strandnära Ekocafé utsedda till vinnare i klassen ”Årets hållbara café”.

Man delar även ut pris för årets konditori, kaffebar, ”värt en resa”, fikaställe, stjärnskott och bageri.

Kalmar (3):

Balck
Coffe
Holmgrens konditori
Kullzénska caféet

Öland (10):

Café Haget, Byxelkrok
Fredriks bröd och bakverk, Färjestaden
Kaffestugan i Böda, Löttorp
Kaffetorpet, Borgholm
Köpingsviks konditori, Köpingsvik
Mormors stenugnsbageri & kaffestuga, Stora Rör
Nya Conditoriet, Borgholm
Strandnära Ekocafé, Mörbylånga
Södviks bageri & konditori, Löttorp
Ölandschoklad, Färjestaden

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng