Vinstregn för Kalmarföretag under UF-mässan | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Vinstregn för Kalmarföretag under UF-mässan

Touchinghands UF som säljer armband för en god sak berörde och kammade hem flera priser under årets UF-mässa. "Verkligen en belöning på allt hårt jobb jag lagt ner".

Linn Johansson

Linn Johansson

Kl.14:21, 13 mars, 2017

Vinstregn för Kalmarföretag under UF-mässan
Olivia Svensbergh, Olivia Gustafsson och Miranda Arvidsson blev hyllade för sina UF-företag. Foto: Linn Johansson

Efter UF-mässan i slutet av förra veckan ser framtiden ljus ut för Olivia Svensbergh som driver Touchinghands UF. Under mässan kammade hon flera priser för sitt företag.

Hon vann i kategorierna: Årets Affärsplan, Hållbart Företagande och Årets Tjänst. Under kategorin Digital Kommunikation hamnade hon på en andra plats och som Årets UF-företag hamnade hon i topp tre.

LÄS MER: TV: Nytt rekord för UF-mässan

TV: Nytt rekord för UF-mässan

Olivia Svensbergh startade sitt UF-företag Touchinghands för att göra välgörenhetsmarknaden mer personlig. Genom att sälja armband i par, där ena armbandet går till köparen och andra skickas till ett barnhem i Tanzania ska ett mer personligt band knytas.

– Jag ville tillägna mitt UF-företag till välgörenhet och började söka runt lite på vad som saknades. Ganska snabbt kom jag underfund med att det är en väldigt opersonlig marknad. Personer ger pengar och sen vet man inte vart de tar vägen. Jag ville skapa något som visar att pengarna verkligen kommer fram och inte fastnar hos en kostymnisse i Stockholm, säger Oliva Svensbergh.

Den person som köper armbandet kommer få en bild på barnet i Tanzania som fått det andra armbandet, allt för att det ska vara personligt och att köparen kan se att pengarna verkligen kommer fram.

Ett armband från Touchinghands kostar 125 kronor, varav 50 kronor skickas direkt till barnhemmet i Tanzania. I slutet av året beräknar Olivia Svensbergh att försäljningen av armbaden ska ha sålt för upp mot 31 250 kronor, och då går 12 000 kronor direkt till barnhemmet.

– Min förhoppning är att jag ska kunna driva UF-företaget vidare sen och kunna expandera och dra in ännu mer pengar, säger Olivia Svensbergh.

Under måndagsförmiddagen anordnandes en ”hyllningsceremoni” på CIS, för de elever som haft UF-företag, men främst för att hylla de olika vinnarna. Olivia Svensbergh var en av de som hyllades.

– Det känns jätteroligt såklart. Det är verkligen en belöning på allt hårt jobb jag lagt ner, säger vinnaren.

Förutom Touchinghands UF så hyllades även No Exclusion UF som blev Årets UF företag och vann i kategorin Årets vara. Det är Miranda Arvidsson och Olivia Gustafsson som ligger bakom företaget som vill belysa problem med utanförskap och mobbning.

– Vi har gjort en barnbok där mobbing och utanförskap tas upp. Det är en kapitelbok och efter varje kapitel finns en diskussionsdel, så det bli mer än bara en en bok man läser rakt upp och ner, säger Miranda Arvidsson.

I maj får vinnarna besöka Stockholm för att delta i SM för Ung Företagsverksamhet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen

Efter drygt fem år – nu lämnar Hilda Nielsen sin salong i centrala Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:08, 18 februari, 2018

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Sedan 2012 har Hilda Nielsen drivit frisörsalongen Hildas Hair & MakeupSödra Långgatan i Kalmar. Snart är det dock slut med det då salongen ligger ute till försäljning.

– Vi börjar bli till åren och när man driver eget är man ständigt uppbunden. Nu längtar vi efter lite mer frihet så vi får tid över till att resa, säger hennes man Richard Nielsen.

LÄS MER: Butik på Kvarnholmen slår igen – satsar på webbshop

Duon meddelar dock att de tror stenhårt på Kvarnholmens utveckling.

– Jag är ständig optimist och tror att Kvarnholmen kommer lyfta i och med det nya universitetet. Det kommer bli ett annat flöde i stan och vi ska vara rädda om det. Det är inte många städer som har så trevliga centrum.

Vad ska ni göra nu?
– Nu ska vi varva ner lite och ta det lugnt. Njuta, helt enkelt.

Vem hoppas ni ska ta över?
– Någon som kan driva det vidare. Verksamheten går bra och det finns en trogen kundkrets. Dessutom är lokalen fantastisk och vi har redan haft spekulanter som tittat på den. Sen finns det ju flera skönhetssalonger på Södra Långgatan, vilket man kanske skulle kunna profilera sig med. Här ser man varandra som kollegor – inte konkurrenter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar

"Det blir lite matchmaking för investerare och entrepenörer", säger Nicholas Murigu.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:42, 17 februari, 2018

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar
Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co, anordnar tillsammans med Starta & Driva Företag Startup bar. Foto: Arkiv/Hanna Thulin/Töufik Alami.

Onsdagen den 14 mars kommer konceptet Startup bar till restaurang Magasinet i centrala Kalmar.

– Det är en kreativ arena där entrepenörer, intressenter och nyfiket folk kan träffas under avslappnande former. Man kan mingla och njuta av en schysst after work, säger Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co. 

Startup bar anordnas av tidningsmagasinet Starta & Driva Företag. I konceptet ingår även Pitch bar, vilket innebär att entrepenörer får chansen att träffa investeraren Karl Schultz från investmentbolaget R2K Ventures.

– Då har man chansen att på 15 minuter presentera sin idé. Det blir lite matchmaking mellan entrepenörer och investerare. Om ett intresse uppstår kan man sedan gå vidare med ett uppföljningsmöte, säger Murigu.

På plats kommer även delegationer från Lettland och Ukraina att vara.

– Det är aktörer som främjar socialt entreprenörsskap – de är dörröppnarna nummer ett. De har liknande roller som jag har i Sverige, säger Murigu.

Vilka skulle du säga att det här är intressant för? 
– Både etablerade entrepenörer, studenter som funderar på att starta sitt första företag och de som bara är nyfikna. Enda syftet är egentligen att visa att entreprenörsskap kan vara schyst och avslappnat, säger Murigu.

Förutom Kalmar kommer Startup bar till Stockholm, Uppsala, Malmö, Borås, Jönköping, Örnsköldsvik, Göteborg, Östersund och Sundsvall.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar

"Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare", meddelar koncernen.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:59, 15 februari, 2018

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar
Claes Salomonsson, presskontakt på Axfood. Foto: Pressbild/Axfood.

Hösten 2016 berättade 24Kalmar om matvarukedjan Willys intresse för att etablera sig i Kalmar. Nu meddelar koncernen Axfood (som äger kedjorna Willys och Hemköp) att förhandlingar med flera olika fastighetsägare i Kalmar pågår. Förhandlingarna ska dessutom ha intensifierats under den senaste tiden.

– Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare. Vi vill öppna en butik så snart som möjligt, men inget är ännu klart, säger Axfoods presskontakt Claes Salomonsson.

LÄS MER: Stor livsmedelskedja vill etablera sig i Kalmar

Så sent som i september 2017 öppnade koncernens Hemköp-butik på Fiskaregatan i centrala Kalmar. Var den nya Willys-butiken kan hamna är ännu oklart, men Axfood bekräftar att Hansa City är intressant.

– Kalmar är en plats med tillväxt och stor potential där vi gärna vill etablera oss. En stad som fram till nyligen varit en vit fläck på vår butikskarta, säger Salomonsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland

"Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:27, 14 februari, 2018

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland
Foto: Strandbaden/Facebook.

Den anrika restaurangen Strandbaden i KöpingsvikÖland har fått nya ägare. Växjö-profilerna Ola och Therese Birgersson bor och arbetar den största delen av året i den tropiska delen av Brasilien i lilla byn Barra do Cunhau, söder om Natal. Nu är det klart att duon kommer ta över Strandbaden från och med våren 2018.

”Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland med allt vad det innebär av livsglädje, mat, dryck och nöje”, skriver de i ett meddelande på restaurangens Facebooksida.

De meddelar att konceptet är att få till den perfekta fusionen mellan brasilianskt och svenskt.

”Vilket ställe kan då passa bättre än Köpingsvik med sin kritvita sandstrand och vackra vy”, skriver duon på Facebook.

I restaurangen som kommer heta Rio Strandbaden kommer de servera brassetapas, burgare, churrasco helgrill, tropiska drinkar och iskall öl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln

Försäljningen av choklad och blommor skjuter i höjden. "Vissa delbranscher får en rejäl skjuts", konstaterar ekonomen.

Magnus Jansson

Kl.22:01, 13 februari, 2018

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln
Försäljningen av praliner och blommor ökar markant den här veckan. Foto: Arkiv/Bildbyrån

Ska du köpa en present till din partner inför Alla hjärtans dag? Då är du inte unik, direkt. Nästan varannan svensk planerar att uppmärksamma onsdagens kärleksfulla dag – och det vanligaste sättet att göra det på är genom att köpa en present till någon man tycker om. Det visar statistik som Svensk Handel har släppt.

Många kallar dagen för ett ”kommersiellt jippo”, men den har etablerat sig som en viktig inkomstkälla för många butiker. Bland dagligvaruhandlarna svarar fyra av tio (38 procent) att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen.

Den motsvarande siffran för handeln som helhet är 20 procent.

– Svenska folket uppskattar Alla hjärtans dag och möjligheten att visa uppskattning till de vi tycker om. Även om högtiden inte är avgörande för handeln i stort får vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Föga förvånande får exempelvis blommor och choklad en rejäl försäljningsskjuts den är veckan. Kategorin ”Växter och tillbehör” ökar med 55 procent jämfört med en vanlig vecka. Försäljningen av praliner har en ännu tydligare ökning med drygt 80 procent.

Försäljningskraften ser dessutom ut att bli starkare och starkare för varje år. Under Alla hjärtans dag-veckan 2017 ökade den totala butiksförsäljningen med 1,9 procent jämfört med 2016.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng