Presenteras av
Veckans Företag

Erik & Alexander: ”Alltid gått på min egna känsla”

Det började som en möbel- och klädesbutik inspirerad av vintage och retro. Numera är det bara nya och väl utvalda varumärken som gäller för Erik & Alexander.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:51, 16 mars, 2017

7 bilder
  • Nina Eriksson visar upp några av vårens plagg. Foto: Hanna Thulin
    Nina Eriksson visar upp några av vårens plagg. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Nina Eriksson har drivit Erik & Alexander i drygt 10 år. Foto: Hanna Thulin
    Nina Eriksson har drivit Erik & Alexander i drygt 10 år. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

Nina Eriksson flyttade tillbaka till Kalmar för tio år sedan efter att ha bott tio år i Stockholm. Där hade hon haft drömmar att få öppna en butik men det passade aldrig riktigt. När hon flyttade hem så passade hon på och slog upp portarna till klädbutiken Erik & Alexander.

– Till en början var inriktningen nytt vintage och retro men nu skulle jag säga att det är en renodlad modebutik även om jag inte tycker om det ordet. Numera är det bara en touch av vintage och utbudet består mestadels av nya varumärken, säger Nina.

Kläderna är handplockade och noggrant utvalda av Nina själv.

– Jag har aldrig kollat stenhårt på trender, jag har istället gått min egna väg och hittat min grej. Många säger att utbudet är annorlunda och inte samma som andra har. Det är ett hårt jobb att välja ut det som kommer sälja, det som säljarna påstår är storsäljare funkar inte alltid här i Kalmar. Jag har alltid gått på min egna känsla och även märkt att det funkar

Den största utmaningen med att driva en klädbutik är att inte tröttna på det man gör. Det kan vara en utmaning när större delen av tiden går ut på att driva butiken. Nina har inga anställda och har öppet i butiken från tisdag-lördag.

– Man får försöka att inte fasta i samma spår och hela tiden hitta nya vägar, än så länge har jag inte tröttnat. Man blir ju ingen miljonär på det här men jag får ju göra det jag tycker är roligast av allt. Mina kunder är fantastiskt härliga och inspirerande vilket gör att man aldrig tröttnar, säger Nina.

De som besöker butiken är i alla åldrar och Nina beskriver den typiska kunden som någon som bryr sig om mode och kvalité, tar tillvara på kläderna och vårdar dom – man vill gärna ha det där lilla extra.

– Jag trodde att det skulle vara en tydligare målgrupp när jag startade men så är det inte. Det är kul när turisterna kommer för de är väldigt generösa med komplimangerna och tycker det är kul att det finns något som är lite mer annorlunda. Jag har flera som kommer tillbaka år efter år för att handla kläder.

Här hittar du alla reportage från Veckans Företag

Nina säger att det är svårt att veta vad som ligger i framtiden eftersom det är mycket som ska stämma och kännas rätt innan man kan göra någon större förändring. Men hon berättar också att det finns tankar och idéer om att utveckla Erik & Alexander på något sätt.

– Jag väntar på rätt tidpunkt. Jag kan tänka mig att jag kör på samma utbud men utökar verksamheten. Men då krävs det också att det kommer in någon mer i bilden. Ska man utöka så behöver man rätt människa och det kan bli svårt att hitta precis rätt person som vill exakt samma sak som jag, speciellt när butiken i sig är en så stor del av mig och det kan bli känsligt.

I Stockholm hade Erik & Alexander haft många konkurrenter. Att öppna butiken i Kalmar tycker Nina har både för- och nackdelar.

Kalmarborna är trendmedvetna och väldigt intresserade. Men man får inte glömma att det är en relativt liten stad och att saker kan ta tid. Det är inte heller många som vågar sticka ut, säger Nina och fortsätter:

– Många av leverantörerna som jag träffar är imponerade av utbudet och alla små butiker som finns i Kalmar. Kalmarborna borde veta att det snackas om att staden är unik även i leverantörsleden, det är roligt och något som vi ska vara stolta över.

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny klädbutik öppnade på Kvarnholmen

"Det kan inte bli mycket bättre läge, det är ett bra gångstråk här mellan torgen", säger butikschefen Benny Johansson.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.11:14, 16 augusti, 2017

3 bilder
  • Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
    Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.

Redan i slutet av maj skrev 24Kalmar om att klädmärket Peak Performance planerade att öppna en profilbutik i Kalmar. På onsdagsförmiddagen slog affären på Storgatan upp dörrarna.

– Spännande och kul! Jag är jätteglad över att det är så mycket folk här direkt. Vi har nått ut med vårt budskap, säger butikschefen Benny Johansson, som tidigare har basat över Naturkompaniet och XXL.

– Jag har suveräna medarbetare som kommer från den rena klädindustrin, så vi kompletterar varandra perfekt.

Butiken ligger i Haga Hems gamla lokaler och har under de senaste veckorna renoverats.

– Läget kan inte bli mycket bättre, det är ett bra gångstråk här mellan torgen. Även lokalen är suverän så här får vi plats med allt vi vill. Det blir kanonbra, säger Johansson.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”

Förändringar väntar för klädbutiken. "Intressenten har lite nya idéer".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:48, 10 augusti, 2017

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”
Foto: Viktor Jerner.

I juni försattes klädbutiken Kompaniet i Baronen i konkurs. Men nu är en ny ägare på gång att ta över affären. Vem det är vill konkursförvaltaren Erik M Gabrielsson inte avslöja förrän affären är i hamn.

”Sedan omkring tre veckor förs diskussioner endast med en intressent. Vi är överens om alla ingående parametrar och ett avtal har översänts. Avtalet är emellertid ännu inte påskrivet”, meddelar Gabrielsson via mejl till 24Kalmar.

Den troliga köparen ska redan nu verksam i klädbranschen.

”Intressenten är redan verksam inom konfektion och har lite nya idéer för Kompaniet. Min förhoppning är att nå i mål inom ett par veckor”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”

Bygget av Gesällen ligger före tidsplanen och livsmedelskedjan kan tidigarelägga sitt planerade öppningsdatum.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.13:27, 10 augusti, 2017

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”
Den 21 september öppnar Hemköp i Gesällen. Foto: Pressbild

I augusti förra året meddelade Hemköp att de hoppades kunna inviga sin nya Kalmarbutik redan under våren 2017. Det flyttades senare till november.

Dock har bygget av Gesällen gått snabbare än planerat och nu är det klart – den 21 september kan Hemköp ta emot sina första kunder.

– Bygget har flutit på bra. Det blir jättespännande för oss att öppna i Kalmar, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

Totalt blir det 19 heltidstjänster och butiksytan blir cirka 1500 kvadratmeter. En nyhet är att Hemköps e-handel, som främst finns i större städer, ska lanseras i Kalmar i slutet av oktober.

– Det är stort för Hemköp. Att vi kan leverera mat hem till våra kunder tror vi kommer att bli väldigt uppskattat.

Varför valde ni att etablera er i just Kalmar?

– Vi vill komma till nya platser och det känns kul att det blev Kalmar,  som är en helt ny ort för oss, säger Elin Jarl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”

Glassförsäljare från Kalmar säljer klenoden. Kommer du ihåg var i Kalmar kiosken stod när den var i bruk?

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:20, 8 augusti, 2017

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”
När kiosken tillverkades var den svart och vit och liknade en fotboll. Foto: Privat.

På köp- och säljsajten Blocket ligger just nu en något ovanlig annons ute. Det är Murat Cengiz, ägare till kiosken vid Kalmarsundsbadet, som säljer en klotformad kiosk tillverkad av kolfiber.

– Han köpte den från Öland för två-tre år sedan, men den är tillverkad i Stockholm, berättar Murats son Mazlum som hjälper till med försäljningen.

Från början var kiosken både svart och vit och hade utseendet av en fotboll.

– Jag tror den satt vid någon fotbollsarena då. Den är unik och det var det pappa föll för när han köpte den, säger Mazlum.

Under de senaste åren har kiosken inte varit i bruk. Men sommaren 2014 stod kiosken vid parkeringen nedanför gamla vattentornet i centrala Kalmar.

Enligt annonsen passar kiosken även som juicebar eller gatukök och är ”välisolerad med fungerande el”. Utgångspriset är satt till 59 999 kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng