Presenteras av
Veckans Företag

Erik & Alexander: ”Alltid gått på min egna känsla”

Det började som en möbel- och klädesbutik inspirerad av vintage och retro. Numera är det bara nya och väl utvalda varumärken som gäller för Erik & Alexander.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:51, 16 mars, 2017

7 bilder
  • Nina Eriksson visar upp några av vårens plagg. Foto: Hanna Thulin
    Nina Eriksson visar upp några av vårens plagg. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Nina Eriksson har drivit Erik & Alexander i drygt 10 år. Foto: Hanna Thulin
    Nina Eriksson har drivit Erik & Alexander i drygt 10 år. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

Nina Eriksson flyttade tillbaka till Kalmar för tio år sedan efter att ha bott tio år i Stockholm. Där hade hon haft drömmar att få öppna en butik men det passade aldrig riktigt. När hon flyttade hem så passade hon på och slog upp portarna till klädbutiken Erik & Alexander.

– Till en början var inriktningen nytt vintage och retro men nu skulle jag säga att det är en renodlad modebutik även om jag inte tycker om det ordet. Numera är det bara en touch av vintage och utbudet består mestadels av nya varumärken, säger Nina.

Kläderna är handplockade och noggrant utvalda av Nina själv.

– Jag har aldrig kollat stenhårt på trender, jag har istället gått min egna väg och hittat min grej. Många säger att utbudet är annorlunda och inte samma som andra har. Det är ett hårt jobb att välja ut det som kommer sälja, det som säljarna påstår är storsäljare funkar inte alltid här i Kalmar. Jag har alltid gått på min egna känsla och även märkt att det funkar

Den största utmaningen med att driva en klädbutik är att inte tröttna på det man gör. Det kan vara en utmaning när större delen av tiden går ut på att driva butiken. Nina har inga anställda och har öppet i butiken från tisdag-lördag.

– Man får försöka att inte fasta i samma spår och hela tiden hitta nya vägar, än så länge har jag inte tröttnat. Man blir ju ingen miljonär på det här men jag får ju göra det jag tycker är roligast av allt. Mina kunder är fantastiskt härliga och inspirerande vilket gör att man aldrig tröttnar, säger Nina.

De som besöker butiken är i alla åldrar och Nina beskriver den typiska kunden som någon som bryr sig om mode och kvalité, tar tillvara på kläderna och vårdar dom – man vill gärna ha det där lilla extra.

– Jag trodde att det skulle vara en tydligare målgrupp när jag startade men så är det inte. Det är kul när turisterna kommer för de är väldigt generösa med komplimangerna och tycker det är kul att det finns något som är lite mer annorlunda. Jag har flera som kommer tillbaka år efter år för att handla kläder.

Här hittar du alla reportage från Veckans Företag

Nina säger att det är svårt att veta vad som ligger i framtiden eftersom det är mycket som ska stämma och kännas rätt innan man kan göra någon större förändring. Men hon berättar också att det finns tankar och idéer om att utveckla Erik & Alexander på något sätt.

– Jag väntar på rätt tidpunkt. Jag kan tänka mig att jag kör på samma utbud men utökar verksamheten. Men då krävs det också att det kommer in någon mer i bilden. Ska man utöka så behöver man rätt människa och det kan bli svårt att hitta precis rätt person som vill exakt samma sak som jag, speciellt när butiken i sig är en så stor del av mig och det kan bli känsligt.

I Stockholm hade Erik & Alexander haft många konkurrenter. Att öppna butiken i Kalmar tycker Nina har både för- och nackdelar.

Kalmarborna är trendmedvetna och väldigt intresserade. Men man får inte glömma att det är en relativt liten stad och att saker kan ta tid. Det är inte heller många som vågar sticka ut, säger Nina och fortsätter:

– Många av leverantörerna som jag träffar är imponerade av utbudet och alla små butiker som finns i Kalmar. Kalmarborna borde veta att det snackas om att staden är unik även i leverantörsleden, det är roligt och något som vi ska vara stolta över.

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butik på Kvarnholmen till salu: ”Det känns lite jobbigt”

Affären på Kaggensgatan letar ny ägare då den nuvarande flyttar till Asien.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:08, 24 maj, 2017

3 bilder
  • Emina Samardzic Zhu tog över designbutiken Virus Inredning i september förra året. Foto: Hanna Thulin
    Emina Samardzic Zhu tog över designbutiken Virus Inredning i september förra året. Foto: Hanna Thulin
  • Virus Inredning på Kaggensgatan är nu ute till försäljning. Foto: Hanna Thulin
    Virus Inredning på Kaggensgatan är nu ute till försäljning. Foto: Hanna Thulin
  • Butiken ligger på Kaggensgatan, precis under Busfrö Nytt och Bytts nyrenoverade lokaler. Foto: Hanna Thulin
    Butiken ligger på Kaggensgatan, precis under Busfrö Nytt och Bytts nyrenoverade lokaler. Foto: Hanna Thulin

Emina Samardzic Zhu tog över designbutiken Virus Inredning i september förra året. Nu, drygt åtta månader senare, så säljer hon den. Anledningen är att hon ska flytta med sin man till hans hemland Kina för att kunna satsa på hans företag som just nu expanderar.

– Det känns lite jobbigt att behöva sälja butiken. Vi trivs bra i Kina men tanken var ju att vi skulle stanna här i Kalmar, det känns tråkigt att behöva lämna när vi gillar det så mycket här, säger Emina.

De måste vara på plats i Kina senast september men när ägarbytet för Virus äger rum återstår att se.

– Vi har lagt ut försäljningen av butiken i privata kanaler och har redan fått många som är intresserade. Däremot är det många som vill ha lokalen som salong eller pizzeria, de förstår inte att butiken ingår i försäljningen.

LÄS MER: Designbutik på Kvarnholmen har fått ny ägare

Trots att Emina bara har varit butiksägare på Kvarnholmen i några månader så vet hon att hon kommer att sakna det.

– Det har varit allt som jag hade kunnat drömma om och mer. Jag har byggt upp relationer med kunderna och det är alltid lika roligt när de kommer in i butiken för att handla. Vem vet, jag kanske öppnar en butik i Kina sen. Det vore tråkigt att inte utnyttja alla leverantörskontakter man har, avslutar Emina.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

7 beteenden som gör dig mer attraktiv

Har du också läst rubriker om hur du får platt mage på tio dagar eller hur din hårväxt kan förbättras bara du gör si eller så? Strunta i dem, du är bra precis som du är. Skulle du däremot vilja framstå som mer öppen och attraktiv utan att ändra på ditt utseende så har vi knepen:

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.18:00, 21 maj, 2017

7 beteenden som gör dig mer attraktiv
Foto: Pexels

Enligt en rad olika forskningar finns det sätt att verka mer lättillgänglig, öppen och attraktiv för dina medmänniskor. Veckans Affärer skriver om sju knep som vi har listat här nedanför.

Du har humor
Enligt forskning från Lakehead University 1998 bevisar flera studier att humor är attraktivt.

Du har många vänner
En studie från Univeristy of California 2014 visar att folk nästan alltid framstår som mer attraktiva i grupp.

Du har en öppen hållning
Flera studier visar att för folk som inte har träffat dig förut är en öppen och säker hållning mer attraktivt, skriver Business Insider.

Du är en ledare
Personer i en grupp tycker att deras chef eller ledare är mer attraktiv än vad utomstående tycker, enligt en studie från Cornell University 2014.

Du struntar i kallprat
En testgrupp fick i en psykologisk studie gjord vid State University of New York 1997 sitta och kallprata i 45 minuter. En annan testgrupp hoppade kallpratet och gick direkt in på närgångna samtal. De framstod senare som mer attraktiva, enligt studien.

Du är snäll
Folk som hör talas om hur snäll en person är kommer sen att tycka att den personens ansikte är mer attraktivt, enligt en studie från Huazhong Univeristy of Science 2014.

Du ler ofta
Ju större en persons leende är, desto mer attraktiv uppfattas personen, enligt två schweiziska experiment.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Handlaren som fått nog: ”Vad är egentligen planen med Kvarnholmen?”

Efter trafikavstängningar och avgiftsbelagda parkeringsplatser som gör det svårare att besöka Kvarnholmen så höjer nu en butiksinnehavare sin röst. "Politikerna måste se sig själva i spegeln," säger Pontus Jacobsson från Lindéns blomsterbutik.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:30, 19 maj, 2017

Handlaren som fått nog: ”Vad är egentligen planen med Kvarnholmen?”
Pontus Jacobsson som är VD för Lindéns blomsterbutik på Storgatan. Foto: Arkiv

Det senaste året har handlare på Kvarnholmen kunnat märka att deras försäljning har minskat och att det är färre personer som rör sig nere i citykärnan. Pontus Jacobsson som är VD för Lindéns blomsterbutikStorgatan har sin förklaring till varför.

– Den senaste tidens avstängningar är ett grymt slag i ansiktet på oss handlare och det finns inga bra parkeringar för besökarna. Sista året har varit fruktansvärt tufft. När jag önskar kunderna välkomna tillbaka får jag bara en tom blick och så säger de ”jag undrar bara hur jag ska kunna komma hit”. Det är bedrövligt, säger Pontus.

Handlarna på Kvarnholmen slåss med stormarknader och köpcentrum som inte har samma problem när det kommer till trafikavstängningar och betald parkering.

Pontus berättar också att han varit i kontakt med kommunen om problemet men att responsen varit näst intill obefintlig.

– Sitter man på kommunkontoret och har undgått kritiken och alla diskussioner så har man stoppat huvudet långt ner i sanden. Jag ringde upp och ställde frågan om varför det är gratis att parkera vid Hansa City men inte på Kvarnholmen och fick svaret att det åtminstone är billigare här än i Helsingborg. Det var inte ens ett riktigt svar på min fråga!

Även stora kedjor märker av när besökarna i citykärnan blir färre. Anna Karin Holck, som är Sverigechef för Kappahl, håller med om att det är ett problem.

– Strular man till det med trafiken och tar betalt så tappar man handeln. Vi har sett det på många orter i Sverige, bland annat i Helsingborg, det är helt givet att det finns en direkt koppling. Eftersom kunden vill ha enkelhet och allt på samma ställe så blir det naturligt att man väljer externhandelscentrum med gratisparkeringar istället, säger hon.

Kappahl har en butik på Storgatan men även en butik i Hansa City och en i Köpstaden i Färjestaden. Anna Karin Holck vill inte nämna några siffror på hur försäljningen har påverkats hos butikerna i Kalmar men framhåller att det är viktigt att värna om cityhandeln.

– Vår verksamhet är väldigt beroende av till exempel väder, så vad exakt det är som påverkar siffrorna är svårt att säga men visst vet vi att det blir en påverkan när man tar bort enkelheten. Handlarna blir ju galna. Kalmar är en jätteviktig marknad för oss med tre butiker nära varandra och vi vill givetvis vara med och värna om god handel på alla platser.

Pontus Jacobsson vill att Kalmar kommun ska se sig själva i spegeln och fråga sig själva vad Kvarnholmen egentligen ska vara för något.

– Det händer fantastiskt mycket trevliga saker här under sommaren och man smyckar staden för att få hit människor men hur ska köpmännen kunna klara sig i kombination med detta. Ska Kvarnholmen vara en skådeplats med kyrkan i centrum eller ska det vara tjo och tjim? Eller ska man bevara sin genuina köpplats? Vad är visionen för Kvarnholmen?

Han föreslår bland annat att man hade kunnat öppna upp hälften av Stortorget som parkeringsplats för bilar.

– Jag är en ganska positiv person egentligen och jag menar inte att vara negativ men det går inte att låta bli längre. Jag vet flera som är missnöjda och som har vissa funderingar de önskar få svar på. Det är ett allmänt trevligt klimat att vara och verka på i Kalmar men det känns tråkigt att man inte vill bevara den anrika köpplatsen som Kvarnholmen ändå har varit, avslutar Pontus.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så blir namnet på Kalmars nya sommarkrog

I vintras blev det känt att två populära krögare ska öppna en ny restaurang i Baronen.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.10:33, 18 april, 2017

Så blir namnet på Kalmars nya sommarkrog
Foto: Arkiv/Rickard Johansson

Sedan caféet Le Croissant flyttade ut från lokalerna i Baronens köpcentrum har det pågått ett intensivt renoveringsarbete.

I slutet av februari blev det klart Peter Larsson och Kalle Söderlind, kökschef respektive vd för En trappa upp i ModehusetHansa City, tar över lokalerna.

”Att ta tillvara på det kustnära läget och knyta ihop det med en marin känsla i restaurang och utbud är tanken”, sa duon om sina planer i ett pressmeddelande i vintras.

Restaurangen kommer att ha cirka 100 sittplatser och uteserveringen mot gästhamnen blir på omkring 100 kvadratmeter.

I vintras ville krögarna inte avslöja namnet, men nu kan 24Kalmar berätta vad Kalmars nya krog ska heta – Bryggan.

Tanken är att Bryggan ska öppna någon gång i juni, lagom till att sommarsäsongen drar igång på allvar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

PREMIÄR: Idag öppnar Lager 157 i Kalmar

I höstas blev det klart att den populära klädkedjan kommer till Hansa City. På skärtorsdagen är det dags att öppna.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.07:02, 13 april, 2017

PREMIÄR: Idag öppnar Lager 157 i Kalmar
Foto: Genre/Arkiv

Det blev ett kraftigt genomslag och mycket positiva reaktioner hos Kalmarborna när Lager 157 meddelade att de skulle öppna i Kalmar. Efter många månader med förberedelser är det nu dags för premiär.

–  Kalmar känns som en bra stad, sa Malin Hallqvist, etableringsansvarig hos Lager 157, tidigare till 24Kalmar.

Klockan 15:00 på Skärtorsdagen tar klädkedjan emot sina första kunder i Hansa City. Lagom till att skoleleverna har tagit påsklov och det väntas mycket folk till varuhuset.

24Kalmar har tidigare rapporterat om det stora intresset för att jobba hos klädkedjan och hur de använder sig av auditions under rekryteringsarbetet.

– Det känns som det bubblar i Kalmar, sa marknadsansvarige Jonas Ivarsson till 24Kalmar i vintras.

Mellan 15-20 personer har fått anställning i Kalmar och butiken är på cirka 1700 kvadratmeter och ligger mellan Stadium och Media Markt.

Lager 157 är ett av landets mest expansiva modeföretag och har öppnat flera butiker de senaste åren. I dagsläget finns man på omkring 30 platser i landet.

2015 omsatte bolaget drygt 640 miljoner kronor (579 milj 2014) med ett resultat efter finansnetto på 57 miljoner (72 milj 2014). Man har tidigare blivit utsedda till ”Gasellföretag” av Dagens Industri och ”Superföretag” av Veckans Affärer.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel