Veckans Företag

Erik & Alexander: ”Alltid gått på min egna känsla”

Det började som en möbel- och klädesbutik inspirerad av vintage och retro. Numera är det bara nya och väl utvalda varumärken som gäller för Erik & Alexander.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:51, 16 mars, 2017

7 bilder
  • Nina Eriksson visar upp några av vårens plagg. Foto: Hanna Thulin
    Nina Eriksson visar upp några av vårens plagg. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Nina Eriksson har drivit Erik & Alexander i drygt 10 år. Foto: Hanna Thulin
    Nina Eriksson har drivit Erik & Alexander i drygt 10 år. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

Nina Eriksson flyttade tillbaka till Kalmar för tio år sedan efter att ha bott tio år i Stockholm. Där hade hon haft drömmar att få öppna en butik men det passade aldrig riktigt. När hon flyttade hem så passade hon på och slog upp portarna till klädbutiken Erik & Alexander.

– Till en början var inriktningen nytt vintage och retro men nu skulle jag säga att det är en renodlad modebutik även om jag inte tycker om det ordet. Numera är det bara en touch av vintage och utbudet består mestadels av nya varumärken, säger Nina.

Kläderna är handplockade och noggrant utvalda av Nina själv.

– Jag har aldrig kollat stenhårt på trender, jag har istället gått min egna väg och hittat min grej. Många säger att utbudet är annorlunda och inte samma som andra har. Det är ett hårt jobb att välja ut det som kommer sälja, det som säljarna påstår är storsäljare funkar inte alltid här i Kalmar. Jag har alltid gått på min egna känsla och även märkt att det funkar

Den största utmaningen med att driva en klädbutik är att inte tröttna på det man gör. Det kan vara en utmaning när större delen av tiden går ut på att driva butiken. Nina har inga anställda och har öppet i butiken från tisdag-lördag.

– Man får försöka att inte fasta i samma spår och hela tiden hitta nya vägar, än så länge har jag inte tröttnat. Man blir ju ingen miljonär på det här men jag får ju göra det jag tycker är roligast av allt. Mina kunder är fantastiskt härliga och inspirerande vilket gör att man aldrig tröttnar, säger Nina.

De som besöker butiken är i alla åldrar och Nina beskriver den typiska kunden som någon som bryr sig om mode och kvalité, tar tillvara på kläderna och vårdar dom – man vill gärna ha det där lilla extra.

– Jag trodde att det skulle vara en tydligare målgrupp när jag startade men så är det inte. Det är kul när turisterna kommer för de är väldigt generösa med komplimangerna och tycker det är kul att det finns något som är lite mer annorlunda. Jag har flera som kommer tillbaka år efter år för att handla kläder.

Här hittar du alla reportage från Veckans Företag

Nina säger att det är svårt att veta vad som ligger i framtiden eftersom det är mycket som ska stämma och kännas rätt innan man kan göra någon större förändring. Men hon berättar också att det finns tankar och idéer om att utveckla Erik & Alexander på något sätt.

– Jag väntar på rätt tidpunkt. Jag kan tänka mig att jag kör på samma utbud men utökar verksamheten. Men då krävs det också att det kommer in någon mer i bilden. Ska man utöka så behöver man rätt människa och det kan bli svårt att hitta precis rätt person som vill exakt samma sak som jag, speciellt när butiken i sig är en så stor del av mig och det kan bli känsligt.

I Stockholm hade Erik & Alexander haft många konkurrenter. Att öppna butiken i Kalmar tycker Nina har både för- och nackdelar.

Kalmarborna är trendmedvetna och väldigt intresserade. Men man får inte glömma att det är en relativt liten stad och att saker kan ta tid. Det är inte heller många som vågar sticka ut, säger Nina och fortsätter:

– Många av leverantörerna som jag träffar är imponerade av utbudet och alla små butiker som finns i Kalmar. Kalmarborna borde veta att det snackas om att staden är unik även i leverantörsleden, det är roligt och något som vi ska vara stolta över.

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tre nya Kalmarbolag klassas som ”superföretag”

Här är uppstickarna i det lokala näringslivet.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.21:02, 18 oktober, 2017

Tre nya Kalmarbolag klassas som ”superföretag”
Johan Nielsen, vd och delägare i P&E Fastighetspartner, finns återigen med på listan över superföretag. Foto: Arkiv.

Sedan 2005 har tidningen Veckans Affärer listat samtliga ”superföretag” i landet. För att ett bolag ska komma med på listan ställs höga krav på tillväxt, lönsamhet och avkastning på kapital under fyra års tid.

På årets lista återfinns sex lokala bolag – samtliga från Kalmar. Tre av dem (Rickard Öberg AB, Kalmar Djurtransport och Wilson Creative) är nya på listan.

Fastighetspartner P&E, Kalmar Trailercenter och Severalnines fanns med på listan redan förra året.

LÄS MER: ”Inte många som jobbar på det här sättet”

I hela Sverige listas i år hela 641 superföretag – fler än någonsin tidigare.

– Visst är det en ganska häpnadsväckande utveckling, i synnerhet de senaste fem-sex åren. Men ändå inte överraskande, säger Per Weidenman, senioranaltyiker på Bisnode som tillsammans med Veckans Affärer tar fram listan.

Här är de sex lokala bolagen som klassas som superföretag: 

Fastighetspartner P&E
54.5 (Omsättning Mkr)
16% (Tillväxt)
7.8 (Resultat Mkr)
14% (Vinstmarginal)
107% (Avkastning på eget kapital)

Kalmar Trailercenter
21 (Omsättning Mkr)
9% (Tillväxt)
1.4 (Resultat Mkr)
8% (Vinstmarginal)
22% (Avkastning på eget kapital)

Rickard Öberg AB (ny)
20 (Omsättning Mkr)
67% (Tillväxt)
4.5 (Resultat Mkr)
22% (Vinstmarginal)
55% (Avkastning på eget kapital)

Severalnines
14.8 (Omsättning Mkr)
43% (Tillväxt)
2.2 (Resultat Mkr)
15% (Vinstmarginal)
43% (Avkastning på eget kapital)

Kalmar Djurtransport (ny)
11.4 (Omsättning Mkr)
23% (Tillväxt)
1.3 (Resultat Mkr)
12% (Vinstmarginal)
16% (Avkastning på eget kapital)

Wilson Creative (ny)
10.8 (Omsättning Mkr)
20% (Tillväxt)
1.5 (Resultat Mkr)
14% (Vinstmarginal)
49% (Avkastning på eget kapital)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokal mäklarfirma storsatsar i nya lokaler

Letar förstärkningar efter flytten.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:33, 16 oktober, 2017

Lokal mäklarfirma storsatsar i nya lokaler
Foto: Gardefalk & Co.

I månadsskiftet september-oktober flyttade Gardefalk & Co från sina gamla lokaler på Stortorget till nya, fräscha, på Kaggensgatan.

– Vi hade varit där i 20 år och det blir lätt att det stelnar efter så lång tid. Dessutom var det ganska dåligt med flöde av folk där, vilket vi verkligen har märkt av nu, när det är ett helt annat flöde än vad vi varit vana vid, säger Anders Gardefalk.

Tankarna på en flytt har funnits under lång tid.

– Det finns helt andra parkeringsmöjligheter och möjligheter till exponering i vårt nuvarande läge. Här ligger vi i gatunivå – tidigare låg vi en halvtrappa upp.

I och med flytten växlar företaget upp. Tanken är att fler medarbetare ska anställas.

– För tillfället söker vi efter en och det kan bli tal om ännu fler om vi fortsätter i det här tempot, säger Gardefalk.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Modebutik slår igen i centrala Kalmar

Stänger vid årsskiftet.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.17:21, 16 oktober, 2017

Modebutik slår igen i centrala Kalmar
Foto: Kim Ahlqvist

Sedan tidigare har Marlebecko Design funnits på Storgatan i Färjestaden. Den 1 juni i år slog man även upp portarna till en butik på Larmgatan i Kalmar. Nu står det dock klart att man stänger igen den butiken vid årsskiftet.

– Tyvärr fungerar det inte med två butiker av samma slag så pass nära varandra geografiskt. Det blir för höga hyreskostnader, säger ägaren Mikael Marlebäck.

Samtidigt passar man på att växla upp i butiken på Öland.

– Vi kommer att flytta till större lokaler i Färjestaden. Det blir en flytt på tio meter till Måla-butiken – som i sin tur flyttar in i vår nuvarande. Det blir ett byte rakt av där, säger Marlebäck.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarföretag hotas betala 200 000 kronor i vite

Stora brister har upptäckts på en av företagets arbetsplatser. 13 olika åtgärder måste nu åtgärdas.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.10:26, 15 oktober, 2017

Kalmarföretag hotas betala 200 000 kronor i vite
Foto: Arkiv.

Ett Kalmarföretag som bedriver verksamhet i hela södra och mellersta Sverige riskerar att få betala 200 000 kronor i vite. Under en inspektion utförd av Arbetsmiljöverket vid en av företagets arbetsplatser upptäcktes brister på 13 olika områden.

Några av punkterna som kritiseras är avsaknaden av en handlingsplan vid ohälsa och olycksfall, rutiner för arbetsmiljöarbetet och hur man hanterar kemiska ämnen.

Den kritiserade arbetsplatsen ligger i Skåne. Är inte bristerna åtgärdade före den 20 december i år ska företaget betala 200 000 kronor i vite.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nystartat företag har öppnat pop up-butik på Kvarnholmen

Hemvändaren satsar även på näthandel. "Produkten och kunden som är i fokus".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:50, 14 oktober, 2017

Nystartat företag har öppnat pop up-butik på Kvarnholmen
Monika Lindström och Birgitta Nilsson har slagit upp portarna till julbutiken Isegården. Foto: Samuel Slättman.

Kalmarbördiga Monika Lindström har tidigare arbetat för Ikea i Asien och för ett inredningsföretag i Italien. Nu har hon flyttat hem och på fredagen öppnade hennes nya pop up-butik Isegården på Kaggensgatan i centrala Kalmar. 

– Det är en julbutik. Vi har allt för det dukade bordet, adventsstjärnor, ljusstakar och mycket ljus – allt som hör till den här mörka årstiden, säger Monika Lindström.

Parallellt med den fysiska butiken kommer Lindström även att driva en webbutik. Båda kommer hålla öppet fram till julafton.

– Det är så spännande och jätteroligt. Jag har jobbat med handel hela mitt liv, även om jag inte varit i frontänden under de sista åren. Nu är det däremot produkten och kunden som är i fokus.

Då Lindström kommer ägna mycket fokus åt webbutiken ska väninnan och vintage-försäljaren Birgitta Nilsson ansvara för butiken i Kalmar.

– Vi tycker är viktigt att vi jobbar med upplevelsen i butiken. Här ska det vara julmusik, dofta gott och finnas äkta granar – det är helhetsupplevelsen vi är ute efter, säger Lindström.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng