Presenteras av
Veckans Företag

Erik & Alexander: ”Alltid gått på min egna känsla”

Det började som en möbel- och klädesbutik inspirerad av vintage och retro. Numera är det bara nya och väl utvalda varumärken som gäller för Erik & Alexander.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:51, 16 mars, 2017

7 bilder
  • Nina Eriksson visar upp några av vårens plagg. Foto: Hanna Thulin
    Nina Eriksson visar upp några av vårens plagg. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Nina Eriksson har drivit Erik & Alexander i drygt 10 år. Foto: Hanna Thulin
    Nina Eriksson har drivit Erik & Alexander i drygt 10 år. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

Nina Eriksson flyttade tillbaka till Kalmar för tio år sedan efter att ha bott tio år i Stockholm. Där hade hon haft drömmar att få öppna en butik men det passade aldrig riktigt. När hon flyttade hem så passade hon på och slog upp portarna till klädbutiken Erik & Alexander.

– Till en början var inriktningen nytt vintage och retro men nu skulle jag säga att det är en renodlad modebutik även om jag inte tycker om det ordet. Numera är det bara en touch av vintage och utbudet består mestadels av nya varumärken, säger Nina.

Kläderna är handplockade och noggrant utvalda av Nina själv.

– Jag har aldrig kollat stenhårt på trender, jag har istället gått min egna väg och hittat min grej. Många säger att utbudet är annorlunda och inte samma som andra har. Det är ett hårt jobb att välja ut det som kommer sälja, det som säljarna påstår är storsäljare funkar inte alltid här i Kalmar. Jag har alltid gått på min egna känsla och även märkt att det funkar

Den största utmaningen med att driva en klädbutik är att inte tröttna på det man gör. Det kan vara en utmaning när större delen av tiden går ut på att driva butiken. Nina har inga anställda och har öppet i butiken från tisdag-lördag.

– Man får försöka att inte fasta i samma spår och hela tiden hitta nya vägar, än så länge har jag inte tröttnat. Man blir ju ingen miljonär på det här men jag får ju göra det jag tycker är roligast av allt. Mina kunder är fantastiskt härliga och inspirerande vilket gör att man aldrig tröttnar, säger Nina.

De som besöker butiken är i alla åldrar och Nina beskriver den typiska kunden som någon som bryr sig om mode och kvalité, tar tillvara på kläderna och vårdar dom – man vill gärna ha det där lilla extra.

– Jag trodde att det skulle vara en tydligare målgrupp när jag startade men så är det inte. Det är kul när turisterna kommer för de är väldigt generösa med komplimangerna och tycker det är kul att det finns något som är lite mer annorlunda. Jag har flera som kommer tillbaka år efter år för att handla kläder.

Här hittar du alla reportage från Veckans Företag

Nina säger att det är svårt att veta vad som ligger i framtiden eftersom det är mycket som ska stämma och kännas rätt innan man kan göra någon större förändring. Men hon berättar också att det finns tankar och idéer om att utveckla Erik & Alexander på något sätt.

– Jag väntar på rätt tidpunkt. Jag kan tänka mig att jag kör på samma utbud men utökar verksamheten. Men då krävs det också att det kommer in någon mer i bilden. Ska man utöka så behöver man rätt människa och det kan bli svårt att hitta precis rätt person som vill exakt samma sak som jag, speciellt när butiken i sig är en så stor del av mig och det kan bli känsligt.

I Stockholm hade Erik & Alexander haft många konkurrenter. Att öppna butiken i Kalmar tycker Nina har både för- och nackdelar.

Kalmarborna är trendmedvetna och väldigt intresserade. Men man får inte glömma att det är en relativt liten stad och att saker kan ta tid. Det är inte heller många som vågar sticka ut, säger Nina och fortsätter:

– Många av leverantörerna som jag träffar är imponerade av utbudet och alla små butiker som finns i Kalmar. Kalmarborna borde veta att det snackas om att staden är unik även i leverantörsleden, det är roligt och något som vi ska vara stolta över.

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Visma Group köpte upp Kalmar-baserad IT-leverantör

IT-leverantören Comenius, med sin bas i Kalmar Science Park, köps nu upp av nordiska Visma Group. "Vi ser fram emot att expandera servicen för både existerande och nya kunder".

Viktor Jerner

Viktor Jerner

Kl.16:31, 27 juni, 2017

Visma Group köpte upp Kalmar-baserad IT-leverantör
Comenius-teamet. Foto: Arkiv

I ett inlägg på Facebook som lades upp på tisdagen meddelade Kalmar-baserade Comenius, leverantör av IT-tjänster och tidigare ett av 24Kalmars veckans företag, att företaget har blivit uppköpt av den nordiska koncernen Visma Group.

– För att utveckla verksamheten vidare var det viktigt att hitta en ägare med en stark lokal och internationell marknadsposition och kunskap. Det är med stor entusiasm som vi nu går ihop med Visma, den ledande leverantören av digitala HR-tjänster i Norden, säger Niklas Gunnebrant , VD på Comenius, i ett pressmeddelande.

– Vi är övertygade om att den här sammanslagningen kommer leda till ömsesidiga förmånliga möjligheter som kommer öka vår förmåga att leverera hållbara lösningar för våra kunder, fortsätter han.

Jan Ivar Borgersen, divisionansvarig för Visma Affär, är också mycket nöjd med sammanslagningen och de dörrar som öppnas.

– Comenius är ett flexibelt och kundinriktat företag som tydligt visar stark kompetens och kunskap i sitt team. Det är med stolthet vi berättar att Comenius nu är en del av Visma och vi ser fram emot att expandera servicen för både existerande och nya kunder, säger han i ett pressmeddelande.

Sammanslagningen leder också till att Comenius nu söker nya medarbetare till sitt team.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Hon tar över SEB Kalmar: ”Ett naturligt steg att ta”

Banken SEB i Kalmar går nu i samma spår som Swedbank och byter ut sin kontorschef. Tina Olsson är den som tar över: "Det ska bli väldigt spännande".

Viktor Jerner

Viktor Jerner

Kl.15:15, 27 juni, 2017

Hon tar över SEB Kalmar: ”Ett naturligt steg att ta”
Foto: Arkiv/Wikimedia Commons

För bara några dagar sedan rapporterade 24Kalmar om att Karin Mattson tar över som ny kontorschef på Swedbank i Kalmar, och nu gör SEB en liknande förändring.

Då före detta kontorschefen Jonas Sandin blir kreditchef i regionen är det nu Tina Olsson som är den utsedda efterträdaren, det rapporterar tidningen Barometern.

– Det ska bli väldigt spännande. Ett naturligt steg att ta, säger Tina Olsson – före detta marknadsansvarig på kontoret – till Barometern.

– Det blir att fortsätta det strategiska arbete som Jonas Sandin påbörjat. Bankvärlden förändras hela tiden och vi måste vara flexibla. Vi vill fortsätta plocka marknadsandelar, vi är ganska stora på företagsmarknaden men vill växa mer både där och inom privatsidan, fortsätter hon.

Tina Olsson har erfarenhet som kontorschef med sig i bagaget, då hon tidigare hade den rollen på SEB:s kontor i Nybro.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Produkt med allvarliga brister återkallas: ”Livsfarlig”

En felkonstruerad taklampa måste återkallas. Enligt Elsäkerhetsverket har lampan brister som gör den livsfarlig.

Konrad Olsson

Konrad Olsson

Kl.10:00, 27 juni, 2017

Produkt med allvarliga brister återkallas: ”Livsfarlig”

Under tisdagen gick Elsäkerhetsverket ut med information om att en taklampa som sålts av Bergman Lights (Hanging No.5, No.9 med flera) har mycket allvarliga brister.

Elsäkerhetsverket bedömer den som livsfarlig och beslutar att företaget ska återkalla alla sålda exemplar för att undvika skador på personer och egendom.

– Lampan är felkonstruerad och det är lätt komma åt spänningsförande delar vilket kan ge en rejäl elchock, säger Martin Gustafsson vid Elsäkerhetsverket i ett pressmeddelande.

Personer som har köpt taklampan bör lämna tillbaka den på inköpsstället eller förstöra den. Se bilder på modellen här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Pizzeria letar ny ägare: ”Vill ha mer tid till familjen”

Ägaren har inte haft en ledig dag på flera år och väljer nu att sälja pizzerian.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.21:14, 26 juni, 2017

Pizzeria letar ny ägare: ”Vill ha mer tid till familjen”
Foto: Arkiv

Pizzeria Milano i Påryd är ute till salu då ägaren vill få mer tid över till familjen.

– Det känns både skönt och sorgligt att sälja. Jag har jobbat nästan varje dag i tre år utan att vara ledig, det är inte som ett vanligt jobb där man kan gå hem vid klockan 17. Jag vill träffa min familj mer och jag blir bara äldre, säger den nuvarande ägaren av Pizzeria Milano.

Så sent som i slutet av förra året köpte kommunen fastigheten där pizzerian och bensinstationen ingår.

– Det är ett bra läge och affärerna har gått bra. Jag vill bara få vara hemma med mina barn mer.

Priset är inte satt ännu utan kan diskuteras vid en snabb affär.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Företag

Thomas Davidsson: ”Det är kul att vara delaktig i den utveckling som sker”

Reportageserien Veckans Företag tar sommaruppehåll. Som avslutning har vi bett Kalmars Näringslivschef att få avrunda med sina tankar på företagandet i Kalmar.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.21:00, 22 juni, 2017

Thomas Davidsson: ”Det är kul att vara delaktig i den utveckling som sker”
Kalmars Näringslivschef Thomas Davidsson ger sin syn på företagandet i Kalmar. Foto: Arkiv

Under hösten och våren har vi på 24Kalmar presenterat nästan 40 av Kalmars duktiga och framgångsrika företag. Under sommaren kommer artikelserien ”Veckans Företag” att ta ett uppehåll.

Sist ut denna säsongen blir Kalmar kommuns Näringslivschef Thomas Davidsson som gärna delar med sig om vad det är som gör Kalmar så framgångsrikt på företagssidan.

– Vi har en bredd på vårt näringsliv med både handel, industri- och tjänsteföretag vilket är nyckeln till det goda klimat som råder idag. Att vi står på flera ben gör oss mindre sårbara och ökar chanserna för investeringar, säger han.

I Svenskt Näringslivs rankning har Kalmar kommun klättrat från plats 239 till 83 på lite drygt tio år.

– Den är det många som följer. I september kommer nästa ranking och vi hoppas såklart att vi ska ta ytterligare ett kliv. Våra förbättrade resultat bygger på samverkan och en bra dialog mellan företagen och kommunens medarbetare. Vi har fortfarande en del att göra men våra resultat visar att vi är på rätt väg.

Hur upplever du att man pratar om företag och näringsliv i Kalmar utanför stadens gränser?

– I Sveriges talas det gott om Kalmar och det visas stort intresse för oss. Linnéuniversitetet med investeringen på 2 miljarder och placeringen i city, som jag för övrigt tror bli magiskt bra, imponeras många av och är en starkt bidragande orsak till detta. Att vi som relativt liten stad bygger så pass många bostäder som vi gör bidrar också. Sedan ska vi inte glömma bort att utmärkelser som Årets sommarstad sätter vår stad på kartan och gör att folk blir nyfikna på oss och möjligheterna att bedriva verksamhet här.

LÄS MER: Här kan du läsa alla Veckans Företag.

På frågan om vad som gör honom mest stolt över Kalmars näringsliv så är det gemenskap ett nyckelord.

– Att vi pratar i VI-form och att vi gemensamt tycker att den samverkan som sker med många nätverk är mycket värdefullt. Fler kommuner ser också att om vi samarbetar och kompletterar varandra så gör det oss starkare. Stämningen som råder i vår region nu är väldigt positiv och det är kul att vara delaktig i den utveckling som sker, säger han.

Vilka utmaningar står ni som kommun inför när det kommer till företagande och framtiden?

– Vi måste vara förberedda på och ha ledig mark för expansion, bra bredd i rekryteringsfrågor så att företag och organisationer kan stödja varandra. Sen har vi viktiga frågor som digitaliseringen, utbildning och inflyttning att hantera på både kort och lång sikt.

Förhoppningen är att Kalmars framtid kommer att se minst lika ljus ut som de senaste tio åren har varit.

– Vi hoppas att Kalmar fortsätter att växa och att alla som ser och upplever vår vackra stad stannar kvar och skapar en dynamisk framtid. Och så hoppas jag alla får en fin sommar, avslutar Thomas.

 

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma efter sommaren? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss påFacebook.

Fakta



Dessa företag har varit Veckans Företag:

Social View
Telin Rekrytering
Go Excellent
Objektvision
BajKalmar
Brigbys
Sverigemotiv
Comenius
I Am Home
Guldhäftet
Bildväxlarna
Hatstore
2Share
BalckHultbergmartens
iPhonebutiken
Lackeby
Meridium
Skyltreklam
Trelleborg/Robore
Kalmar Fransförlängning
Helenes Fruktkorg
Erik & Alexander
Design online
Parelle
AlphaCE
NybroGrus
Malmbron
Easyfy
Norba
Electra
Lindéns Blommor
Fastighetspartner P&E
Ängöl
Kallskänken
Partykompaniet

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng