Veckans Företag

Erik & Alexander: ”Alltid gått på min egna känsla”

Det började som en möbel- och klädesbutik inspirerad av vintage och retro. Numera är det bara nya och väl utvalda varumärken som gäller för Erik & Alexander.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:51, 16 mars, 2017

7 bilder
  • Nina Eriksson visar upp några av vårens plagg. Foto: Hanna Thulin
    Nina Eriksson visar upp några av vårens plagg. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Nina Eriksson har drivit Erik & Alexander i drygt 10 år. Foto: Hanna Thulin
    Nina Eriksson har drivit Erik & Alexander i drygt 10 år. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

Nina Eriksson flyttade tillbaka till Kalmar för tio år sedan efter att ha bott tio år i Stockholm. Där hade hon haft drömmar att få öppna en butik men det passade aldrig riktigt. När hon flyttade hem så passade hon på och slog upp portarna till klädbutiken Erik & Alexander.

– Till en början var inriktningen nytt vintage och retro men nu skulle jag säga att det är en renodlad modebutik även om jag inte tycker om det ordet. Numera är det bara en touch av vintage och utbudet består mestadels av nya varumärken, säger Nina.

LÄS MER: Lash Academy: ”Vi är ett riktigt girl power-företag”

Kläderna är handplockade och noggrant utvalda av Nina själv.

– Jag har aldrig kollat stenhårt på trender, jag har istället gått min egna väg och hittat min grej. Många säger att utbudet är annorlunda och inte samma som andra har. Det är ett hårt jobb att välja ut det som kommer sälja, det som säljarna påstår är storsäljare funkar inte alltid här i Kalmar. Jag har alltid gått på min egna känsla och även märkt att det funkar

Den största utmaningen med att driva en klädbutik är att inte tröttna på det man gör. Det kan vara en utmaning när större delen av tiden går ut på att driva butiken. Nina har inga anställda och har öppet i butiken från tisdag-lördag.

– Man får försöka att inte fasta i samma spår och hela tiden hitta nya vägar, än så länge har jag inte tröttnat. Man blir ju ingen miljonär på det här men jag får ju göra det jag tycker är roligast av allt. Mina kunder är fantastiskt härliga och inspirerande vilket gör att man aldrig tröttnar, säger Nina.

De som besöker butiken är i alla åldrar och Nina beskriver den typiska kunden som någon som bryr sig om mode och kvalité, tar tillvara på kläderna och vårdar dom – man vill gärna ha det där lilla extra.

– Jag trodde att det skulle vara en tydligare målgrupp när jag startade men så är det inte. Det är kul när turisterna kommer för de är väldigt generösa med komplimangerna och tycker det är kul att det finns något som är lite mer annorlunda. Jag har flera som kommer tillbaka år efter år för att handla kläder.

Här hittar du alla reportage från Veckans Företag

Nina säger att det är svårt att veta vad som ligger i framtiden eftersom det är mycket som ska stämma och kännas rätt innan man kan göra någon större förändring. Men hon berättar också att det finns tankar och idéer om att utveckla Erik & Alexander på något sätt.

– Jag väntar på rätt tidpunkt. Jag kan tänka mig att jag kör på samma utbud men utökar verksamheten. Men då krävs det också att det kommer in någon mer i bilden. Ska man utöka så behöver man rätt människa och det kan bli svårt att hitta precis rätt person som vill exakt samma sak som jag, speciellt när butiken i sig är en så stor del av mig och det kan bli känsligt.

I Stockholm hade Erik & Alexander haft många konkurrenter. Att öppna butiken i Kalmar tycker Nina har både för- och nackdelar.

Kalmarborna är trendmedvetna och väldigt intresserade. Men man får inte glömma att det är en relativt liten stad och att saker kan ta tid. Det är inte heller många som vågar sticka ut, säger Nina och fortsätter:

– Många av leverantörerna som jag träffar är imponerade av utbudet och alla små butiker som finns i Kalmar. Kalmarborna borde veta att det snackas om att staden är unik även i leverantörsleden, det är roligt och något som vi ska vara stolta över.

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

veckans företag

Zilox: ”Vi kommer växa mer och mer”

Under Irakkriget vägrade Kaiwan Harez att spränga ett amerikanskt stridsflygplan – i stället tvingades han fly till Sverige. Nu siktar hans företag på att bli ett av de största i branschen.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:15, 14 december, 2017

2 bilder
  • Zilox grundare och ägare Kaiwan Harez i lokalerna på Verkstadsgatan i Kalmar. Foto: Samuel Slättman.
    Zilox grundare och ägare Kaiwan Harez i lokalerna på Verkstadsgatan i Kalmar. Foto: Samuel Slättman.
  • Kaiwan Harez. Foto: Samuel Slättman.
    Kaiwan Harez. Foto: Samuel Slättman.

Kalmarföretaget Zilox har funnits sedan februari 2015 och inriktar sig på att sälja och montera storkök i restauranger, kaféer och pizzerior. Men historien om Kaiwan Harez bolag sträcker sig betydligt längre tillbaka i tiden än så.

För nio år sedan bodde kurdiske Harez i staden Sulaymaniyah i Kurdistan i norra Irak tillsammans med sin fru Hannan och dottern Sava. Där drev han en butik och arbetade som kyltekniker för det sydkoreanska storföretaget LG. Under Irakkriget var en av Harez uppgifter att installera värmepumpar i amerikanska stridsflygplan i grannstaden Kirkuk.

LÄS MER: Widéns Åkeri: ”Alla drar sitt strå till stacken”

– Jag installerade många värmepumpar i amerikanska flygplan, där är så varmt så de behöver kylas, berättar Harez.

En terroristgrupp från Afghanistan fick nys om Kaiwans koppling till den amerikanska militären, något som de ville utnyttja.

– De visste att jag hade bra kontakter med dem (amerikanska militären) och ville att jag skulle lägga TNT, en bomb, i en stor kompressor. De sa att jag skulle lämna den hos dem och sedan säga att jag hade glömt någonting och var tvungen att köra tillbaka. Sedan skulle jag trycka på en knapp, berättar Harez.

Efter att ha vägrat utföra dådet hotade gruppen att döda hela familjen om inte Harez började samarbeta.

– Jag fick 24 timmar på mig. Det var en grupp från Afghanistan och vi visste inte vilka de var eller vad de hette. På den tiden fanns inte Daesh, eller ISIS som de kallas här, säger Kaiwan.

Bara timmar efter att terroristgruppen ställt sitt ultimatum flydde familjen Harez från huset i Sulaymaniyah. För att lura männen i bilarna utanför bostaden tände Kaiwan alla lampor i fönstren och satte på tv:n. Sedan lämnade familjen via baksidan och tog sig till en släkting.

– När de hotar dig måste man arbeta för dem eller lämna, det finns inga andra alternativ. Man kan jobba med dem eller sitt hemma och vänta på att de ska komma och döda dig.

Efter att ha tagit sig till Istanbul i Turkiet betalade familjen runt 400 000 kronor till människosmugglare som ordnade falska turkiska pass och flygbiljetter till Europa.

– Jag frågade vad som var det säkraste landet i Europa och de sa bara att de fixar det. Det tog tre eller fyra dagar efter att vi kommit hit innan jag förstod att det var Sverige vi var i, säger Kaiwan.

I sitt nya hemland fick Kaiwan gå en kort kurs och visa upp sina meriter innan han blev licensierad kyltekniker. Sedan han startade Zilox för 2,5 år sedan har ett nytt kontaktnät med kunder byggts upp.

– Det går jättebra och vi kommer växa mer och mer. Hittills har jag inte behövt göra någon reklam alls för företaget, säger Kaiwan.

I takt med att företaget växer kommer nyanställningar att göras. Inom kort börjar frun Hannan att arbeta på kontoret och Kaiwan beräknar att ytterligare ett tiotal personer snart kommer anställas.

– Pratar vi framtid tänker jag tio anställda om bara ett år. Just nu håller jag på att ta fram en katalog som ska delas ut till restauranger och pizzerior i hela Sverige.

Nyckel till Zilox framgång är de konkurrenskraftiga priserna och flexibiliteten. Kaiwan importerar nya pizzaugnar, stekbord, kylar, frysar och andra produkter direkt från fabriker i Spanien, Italien och Storbritannien. Dessutom monterar han köken själv och säljer även begagnade storkök.

– I Spanien och Italien har de bäst kvalitet när det kommer till restaurangutrustning, säger Kaiwan.

– Det finns många leverantörer och vi har alla nästan samma pris. Men är vi femhundra kronor billigare så räcker det för att kunderna ska välja oss.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De bygger multiarenan – för 93 miljoner

Nu är det klart vilket företag som får uppdraget att bygga KIFAB Arena.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.10:06, 14 december, 2017

De bygger multiarenan – för 93 miljoner
Michael Gelebo, vd för KIFAB och Magnus Petersson från Multibygg. Foto: Pressbild

Efter alla turer med ifrågasättande av bygglovet och avbrutna upphandlingar är det äntligen klart vilka som ska bygga KIFAB Arena. Multibygg kommer både riva den befintliga byggnaden, Bränslehuset, och uppföra den nya arenan, som kommer bli FBC Kalmarsunds nya hemvist.

– Vi vet om att det är en tuff byggkonjunktur i Kalmar och de flesta har fullt upp. Därför blev vår tidsnivå i den förra upphandlingen alldeles för tuff för att lyckas. I den nya vändan ändrade vi genomförandetiden med sex månader och fick in tre anbud istället för två, säger Michael Gelebo, vd för KIFAB.

LÄS MER: Arenabygget försenas – anbuden blev för dyra

Den nya arenan som ska bereda plats innebandy, volleyboll och basket, men även löparbanor och längdhoppsgrop, väntas stå klar till julen 2019.

– Dessutom gick vi ner från 106 miljoner till 93 miljoner för bygget, vilket känns kanonbra. Vi har jobbat med det här projektet länge och det här känns som ett bra steg i riktningen att bidra till Kalmars attraktivitet, säger Gelebo.

Under januari månad inleds projekteringen och i mars beräknas rivningen av den befintliga byggnaden starta.

Det kommunala bolaget KIFAB kommer äga arenan som i sin tur kommer hyra ut den till Kalmar kommun. Sedan är det kultur- och fritidsförvaltningen som fördelar ut tiderna mellan föreningarna.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Historisk etablering när restaurangkedja öppnar

"Det blir en utmaning", säger franchisetagaren inför fredagens premiär.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:33, 13 december, 2017

Historisk etablering när restaurangkedja öppnar
Foto: Pressbild.

På fredag öppnar den första fast food-kedjan med året runt-restaurang på Öland när Sibylla slår upp portarna i det nya handelsområdet Triangeln i Borgholm.

– Läget utmed väg 136 gör att vi kommer kunna dra nytta av både gäster inne från Borgholm och förbipasserande på vägen. Sommartid är det väldigt mycket turisttrafik som går här och den blir mycket viktig för oss, säger Christina Svantesson, franchisetagare som ska driva Sibylla i Borgholm.

LÄS MER: Snabbmatskedja etablerar sig på Öland

Hon har lång erfarenhet av att driva gatukök och arbetade inom Sibylla-kedjan fram till 2015, när hon drev restaurangen i Karlsborg.

– Det blir en utmaning, men det älskar ju jag. Man märker att många är positiva till att en året runt-verksamhet etablerar sig och jag hoppas därför att många kommer försöka gynna oss under lågsäsong, säger hon.

Joakim Carlsson är vd för Sibylla.

– Det är fantastiskt roligt att åter få in Tina i Sibylla-kedjan och med hennes närvaro och kunskap så kommer det absolut att gå bra. Jag tror att Borgholm har en perfekt storlek som ort för Sibylla. Vi ser ju även att de som ligger längs stora turiststråk har en väldigt positiv utveckling över hela Sverige, säger han.

Den nya restaurangen är 164 kvadratmeter stor och har plats för 44 sittande gäster inomhus.

Utöver Sibylla ska även Beijer Bygg etablera sig i det nya handelsområdet.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Växande kooperativ flyttade in i nya lokaler: ”En stor förändring”

Ordspråket "allt under samma tak" blev verklighet när Lantmännens hus invigdes.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.06:52, 13 december, 2017

4 bilder
  • Leif Johansson och Fredrik Bodin rullade ut röda mattan när Lantmännens hus invigdes. Foto: Samuel Slättman.
    Leif Johansson och Fredrik Bodin rullade ut röda mattan när Lantmännens hus invigdes. Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.

På tisdagen klippte kommunalrådet Johan Persson och Per Lindahl, ordförande i Lantmännen i Kalmar-Öland, det blågula bandet och förklarade Lantmännens hus invigt.

– Nu har vi alla våra funktioner under ett och samma tak, säger en glad Leif Johansson, verksamhetschef.

– Det blir en stor förändring för oss. Äntligen kan vi möta kunderna tillsammans, säger Fredrik Bodin, regionchef för Lantmännen Landbruk.

I de cirka 2 300 kvadratmeter stora lokalerna utanför Smedby finns nu samtliga delar som kooperativet erbjuder: Lantmännen Maskin, Lantmännen Lantbruk och Swecon (försäljning av Volvo-maskiner).

– Det underlättar, det blir ett naturligt sätt att möta kunden. När han eller hon ändå är inne och handlar reservdelar till sin traktor kan vi även ha ett samtal om hans växtskyddsbehov eller gödselaffärer, säger Fredrik Bodin, vars avdelning tidigare har hållit till i Växas lokaler i Smedby.

– Även att samordna gemensamma kampanjer och aktiviteter som fältvandringar kommer bli enklare. Vi kommer bli mycket tajtare och det är en jättestyrka, fyller Leif Johansson i.

Sammanlagt kommer 34 personer att arbeta i Lantmännens hus. Kooperativets distrikt Kalmar-Öland har, sedan starten för två år sedan, gått från noll till 450 medlemmar.

– Vi har satsat rejält och är här för att stanna. Vi har haft en fantastisk utveckling sedan vi kom hit för två år sedan. Vi växer hela tiden och allt fler vill göra affärer med oss, avslutar Bodin.

I bildspelet kan du se bilder över butiken och verkstaden i Lantmännens hus.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Godisgigant expanderar – letar lokal i Kalmar

Den expansiva godiskedjan bekräftar intresset för en etablering i staden.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.18:55, 12 december, 2017

Godisgigant expanderar – letar lokal i Kalmar
Foto: arkiv

Godisjätten Kandy´z driver butiker i bland annat Stockholm, Gävle och Mjölby. Med sitt enorma godissortiment vill man nu fortsätta slå sig in i städer runt om i landet. Andreas Östergren är verksamhetscontroller och en av de som arbetar med nyetableringar för kedjan. Han berättar att man vill expandera kraftigt de kommande åren.

– Vi har tio butiker öppna idag varav tre öppnat i år. Vi har som mål att växa med fem nya butiker varje år de kommande fem åren. Kanske kan det till och med bli fler, säger han.

En av dessa butiker kan mycket väl hamna i Kalmar.  

– Kalmar är en stad som vi har ögonen på. Vi har inte hittat en lämplig lokal ännu. Det är A och O för oss. En bra lokal och en bra franchisetagare. Men det är klart intressant, absolut, säger Östergren.

– Vi har dock inget konkret klart här ännu, fortsätter han.

Hur lyder ert koncept?
– Vi säljer godis och vill erbjuda en godisupplevelse för våra kunder. Vi har stora, välfyllda butiker. När vi nu etablerar oss framöver tittar vi efter lokaler om cirka 250-500 kvadratmeter.

Upplever du att det är svårt att hitta rätt?
– Jag skulle säga att det är lite 50-50 när det kommer till franchisetagare och lokal. Ibland är det ena svårare än det andra. Vi får väldigt mycket förfrågningar om etableringar och lyssnar på alla.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng