Efter mångmiljonförluster – Coop stoppar expansionsplaner

Hösten 2015 kom beskedet att en ny butik skulle öppna i Borgholm. Nu har ägarna KF Göte övergett de långt gångna planerna. "Vi har gjort andra prioriteringar".

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.09:52, 17 mars, 2017

Efter mångmiljonförluster – Coop stoppar expansionsplaner
Foto: Genre/Pressbild

I september 2015 rapporterade 24Kalmar om att Coop skrivit på ett avtal om att öppna en ny butik på handelsplatsen Triangeln i Borgholm. Våren 2017 var tanken att allt skulle vara färdigt.

Men nu har Coop stoppat expansionsplanerna. Till Ölandsbladet säger Kf Götas vd Jerry Svennerlind att de inte kommer att öppna någon ny butik, ”i alla fall inte i närtid”.

– Vi har gjort andra prioriteringar för de närmaste åren som handlar väldigt mycket om att konsolidera den verksamhet vi bedriver i dagsläget, säger han till tidningen.

Planen var att butiken skulle ha en yta på cirka 1000 kvadratmeter och tänkta grannar på Triangeln var byggvaruhuset Beijers och Sibylla. Totalt handlade det om 15-20 nya jobb.

Ett år efter att Borgholmsplanerna offentliggjordes bytte Kf Göta ut sin dåvarande vd Tord Rosenlund. Han fick lämna posten efter att det fanns ”olika uppfattning om strategiska val”.

Om expansionen i Triangeln var ett sådant val är oklart. Kf Göta driver ett 50-tal butiker i Småland och på Öland. Under 2016 gjorde de, enligt Ölandsbladet, ett rörelseresultat på minus 68 miljoner kronor.

Markägaren P&E Fastighetspartner uppger att de räknar med att bygget, trots Coops avhopp, ska komma igång under våren.

– Vi hoppas att vi skall komma i mål med entreprenören inom kort och därefter påbörja arbetena, säger vd Johan Nielsen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Annons från Skandia

Så sparar du smart – tre portföljer för olika scenarion

Det är bra fart i världsekonomin. Men det är långt ifrån riskfritt och världens börser har blivit allt dyrare. Skandias sparekonom Maria Landeborn listar tre förslag på portföljer för olika scenarion.

Martin Sköld

Martin Sköld

Kl.10:17, 20 oktober, 2017

Efter åtta års börsuppgång är det sällsynt ont om köplägen. Detta trots både ökad optimism, bättre fart i världsekonomi och växande bolagsvinster. Dyrt har blivit dyrare och förhållandet mellan risk och avkastning ser allt mer ansträngt ut.

– Men något ska man placera i. Det blir en avvägning mellan att skapa avkastning i det fall börsen fortsätter uppåt och att ha kapital som behåller sitt värde om börsen istället vänder ner, säger Maria Landeborn.

Tre förslag
Den enskilt viktigaste faktorn för börsens utveckling på sikt är konjunkturen. Skandia Placeringsutsikter ger förslag på tre portföljer baserade på konjunktursyn, riskvilja och sparhorisont. Den erfarne spararen, som tror att världsekonomin ännu inte nått sin maxfart, kan välja nästan uteslutande aktier. Den som tycker läget är mer svårbedömt kan ha en mer balanserad portfölj bestående av omkring 60 procent aktier och 40 procent räntor medan den som inte anser att den potentiella avkastningen framöver är värd risken, kan välja att placera majoriteten av kapitalet utanför börsen.

En placeringshorisont motsvarande minst en konjunkturcykel, det vill säga sju år eller mer, underlättar i valet av sparstrategi, menar Maria Landeborn.

– Fördelen med långsiktighet är att man i princip kan bortse från var i konjunkturcykeln vi befinner oss och fokusera på att över tid bör aktier ge en god avkastning även om det svänger längs vägen, säger hon.

– Ju längre börsuppgången och återhämtningen pågår, desto viktigare blir det att även ha koll på riskerna och att ha en bra balans mellan aktier och obligationer i portföljen. Räntesparandet i portföljen är inte bara en krockkudde vid en börsnedgång, utan ska också ses som en stridskassa att köpa aktier för vid en rekyl, fortsätter Maria Landeborn.

Få koll på marknaden – läs hela Skandia Placeringsutsikter

 

Disclaimer:
Tänk på att en investering i finansiella instrument alltid är förknippad med en risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Vid produkter med garanti kan du dock aldrig få lägre än det garanterade beloppet. Informationen i denna artikel ska inte i något avseende betraktas som ett råd inför tilltänkta investeringar eller andra transaktioner. Du ansvarar själv fullt ut för dina investeringsbeslut och du bör därför alltid ta del av detaljerad information innan du fattar ditt beslut om en investering. Du kan alltid få råd om placeringar anpassade efter din finansiella situation från en rådgivare i Skandia.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Företag

Snaplit: ”Vi vill vara det självklara valet”

Som av en slump träffades Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi och tillsammans har de tagit fram en unik webbshopsidé som ska konkurrera med de stora bokhandlarna.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:01, 19 oktober, 2017

Snaplit: ”Vi vill vara det självklara valet”
Matthew Sgroi och Harry Wohlin Struwe presenterades för varandra av en affärsutvecklare och nu är de i starten av en mycket intressant resa med företaget Snaplit. Foto: Hanna Thulin

Som student vet man att det lätt kan uppstå panik när kurslitteraturen inte går att få tag på eller när det är en frakttid på flera veckor. Nu kan många studenter andas ut och tacka sin lyckliga stjärna att Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi råkade gå till samma affärsutvecklare som presenterade dem för varandra.

– Jag hade en idé om att göra en prenumerationstjänst för studentlitteratur och Matthew hade en annan idé om att vara en grossist för studentlitteratur. Vad är oddsen för att vi skulle träffas, säger Harry.

De båda lärde känna varandra och kom fram till en affärsidé som de sedan tog vidare genom att gå med i inkubatorn på Kalmar Science Park.

– Första planen var att bli grossister genom att hålla ett lager här med böcker importerade från England och USA men det var inte många återförsäljare som hoppade på. Vi sålde inte så mycket det första året men vi satt på ett stort lager och visste att vi var tvungna att sälja dem på något sätt.

Och det blev starten av webbshoppen Snaplit. De valde att fokusera på endast fack- och studentlitteratur till bra priser och, framför allt, korta leveranstider. Redan första året sålde de titlar för drygt 2 miljoner kronor.

– Vi kan också erbjuda en väldigt personlig kundtjänst. Vi sköter allt själva så ringer man hit får man prata med kundtjänst, ägare och inköpare samtidigt. Det innebär att vi ofta kan lösa problemen lite snabbare. Mycket handlar också om att lugna studenterna som har panik över att deras bok inte ska komma i tid, säger Matthew.

Matthew är ursprungligen från USA och har flera års erfarenhet av att jobba som säljare inom förlagsbranschen vilket är något som kommer väl till hands när titlar ska väljas ut.

– Det är inte lönsamt att ha ett allt för stort lager men vi försöker att hålla oss uppdaterade om vilka kurser det är som går och genom mina kontakter vet vi vilka böcker som är aktuella.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

Snaplit har två stora utmaningar som de ställs mot. Den ena är digitaliseringen. Redan i början av 2000-talet introducerades e-böckerna och slog igenom stort inom skönlitteraturen men än så länge har studentlitteraturen inte hoppat på det tåget.

– När det gäller facklitteratur så har varje bild sin egna upphovsman och ibland kan det vara fem författare, det innebär att man måste omförhandla flera olika kontrakt för att kunna släppa en e-bok istället för endast ett. Förlagsbranschen tycker inte heller att e-böcker förtjänar ett mycket lägre pris än den fysiska boken eftersom man får samma innehåll i de både, säger Matthew.

– Förlagen inom studentlitteratur är ganska konservativa och vill ha kvar sin gamla affärsmodell, som det ser ut nu kan en e-bok till och med vara dyrare än en fysisk bok. Jag är säker på att det någon gång kommer att gå över, särskilt när generationen som lärt sig använda surfplattor i förskolan, kommer upp på högskolenivå. Men det är fortfarande väldigt oklart när det kommer ske, säger Harry.

Den andra utmaningen, och kanske mest aktuella, är att lyckas nå ut och bli det tredje alternativet till jättarna Adlibris och Bokus.

– Vi är stora i delar av Sverige men än har vi inte lyckats nå ut i vår hemstad Kalmar. Vi vill ha en starkare närvaro här och vara det självklara valet. Jag vet inte varför vi inte lyckats här än då vi haft samma marknadsföring på alla orter. Vi har öppnat upp för samarbeten med studentföreningarna men än så länge har de varit totalt ointresserade.

Förutom att jobba lite extra på att övertyga Klamarstudenterna om att Snaplit är det självklara valet så har man andra mål som man hoppas kunna uppnå.

– Försäljningen har gått så bra detta året att vi har fått utöka målet från 4 miljoner till 6 miljoner kronor. Vi vill få fler funktioner på sajterna och expandera med fler titlar. I framtiden hoppas vi även kunna röra oss utanför Sverige.

Varken Harry eller Matthew är ursprungligen från Kalmar men har hamnat här genom en rad tillfälligheter. Nu kan de inte tänka sig att flytta härifrån.

– Det är ett bra företagsklimat här i Kalmar och vi har fått ett fantastiskt stöd av Kalmar Science Park, de har hjälpt oss att undvika alla fällor som vi lätt hade kunnat hamna i. Det kan också vara psykiskt påfrestande att vara en småföretagare men här kan man se att man inte är ensam och det finns en bra gemenskap. E-handeln är stor här och det finns mycket kunskap som alla gärna delar med sig av, avslutar de.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tre nya Kalmarbolag klassas som ”superföretag”

Här är uppstickarna i det lokala näringslivet.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.21:02, 18 oktober, 2017

Tre nya Kalmarbolag klassas som ”superföretag”
Johan Nielsen, vd och delägare i P&E Fastighetspartner, finns återigen med på listan över superföretag. Foto: Arkiv.

Sedan 2005 har tidningen Veckans Affärer listat samtliga ”superföretag” i landet. För att ett bolag ska komma med på listan ställs höga krav på tillväxt, lönsamhet och avkastning på kapital under fyra års tid.

På årets lista återfinns sex lokala bolag – samtliga från Kalmar. Tre av dem (Rickard Öberg AB, Kalmar Djurtransport och Wilson Creative) är nya på listan.

Fastighetspartner P&E, Kalmar Trailercenter och Severalnines fanns med på listan redan förra året.

LÄS MER: ”Inte många som jobbar på det här sättet”

I hela Sverige listas i år hela 641 superföretag – fler än någonsin tidigare.

– Visst är det en ganska häpnadsväckande utveckling, i synnerhet de senaste fem-sex åren. Men ändå inte överraskande, säger Per Weidenman, senioranaltyiker på Bisnode som tillsammans med Veckans Affärer tar fram listan.

Här är de sex lokala bolagen som klassas som superföretag: 

Fastighetspartner P&E
54.5 (Omsättning Mkr)
16% (Tillväxt)
7.8 (Resultat Mkr)
14% (Vinstmarginal)
107% (Avkastning på eget kapital)

Kalmar Trailercenter
21 (Omsättning Mkr)
9% (Tillväxt)
1.4 (Resultat Mkr)
8% (Vinstmarginal)
22% (Avkastning på eget kapital)

Rickard Öberg AB (ny)
20 (Omsättning Mkr)
67% (Tillväxt)
4.5 (Resultat Mkr)
22% (Vinstmarginal)
55% (Avkastning på eget kapital)

Severalnines
14.8 (Omsättning Mkr)
43% (Tillväxt)
2.2 (Resultat Mkr)
15% (Vinstmarginal)
43% (Avkastning på eget kapital)

Kalmar Djurtransport (ny)
11.4 (Omsättning Mkr)
23% (Tillväxt)
1.3 (Resultat Mkr)
12% (Vinstmarginal)
16% (Avkastning på eget kapital)

Wilson Creative (ny)
10.8 (Omsättning Mkr)
20% (Tillväxt)
1.5 (Resultat Mkr)
14% (Vinstmarginal)
49% (Avkastning på eget kapital)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokal mäklarfirma storsatsar i nya lokaler

Letar förstärkningar efter flytten.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:33, 16 oktober, 2017

Lokal mäklarfirma storsatsar i nya lokaler
Foto: Gardefalk & Co.

I månadsskiftet september-oktober flyttade Gardefalk & Co från sina gamla lokaler på Stortorget till nya, fräscha, på Kaggensgatan.

– Vi hade varit där i 20 år och det blir lätt att det stelnar efter så lång tid. Dessutom var det ganska dåligt med flöde av folk där, vilket vi verkligen har märkt av nu, när det är ett helt annat flöde än vad vi varit vana vid, säger Anders Gardefalk.

Tankarna på en flytt har funnits under lång tid.

– Det finns helt andra parkeringsmöjligheter och möjligheter till exponering i vårt nuvarande läge. Här ligger vi i gatunivå – tidigare låg vi en halvtrappa upp.

I och med flytten växlar företaget upp. Tanken är att fler medarbetare ska anställas.

– För tillfället söker vi efter en och det kan bli tal om ännu fler om vi fortsätter i det här tempot, säger Gardefalk.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Modebutik slår igen i centrala Kalmar

Stänger vid årsskiftet.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.17:21, 16 oktober, 2017

Modebutik slår igen i centrala Kalmar
Foto: Kim Ahlqvist

Sedan tidigare har Marlebecko Design funnits på Storgatan i Färjestaden. Den 1 juni i år slog man även upp portarna till en butik på Larmgatan i Kalmar. Nu står det dock klart att man stänger igen den butiken vid årsskiftet.

– Tyvärr fungerar det inte med två butiker av samma slag så pass nära varandra geografiskt. Det blir för höga hyreskostnader, säger ägaren Mikael Marlebäck.

Samtidigt passar man på att växla upp i butiken på Öland.

– Vi kommer att flytta till större lokaler i Färjestaden. Det blir en flytt på tio meter till Måla-butiken – som i sin tur flyttar in i vår nuvarande. Det blir ett byte rakt av där, säger Marlebäck.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng