Matlagning – en väg in i arbetslivet

Kalmarprojektet ger en väg in på arbetsmarknaden. "De här kvinnorna har vuxit väldigt mycket".

Samuel Slättman

Kl.07:06, 19 mars, 2017

3 bilder
  • Li Liu kan tänka sig att i framtiden arbeta i restaurang eller i skolkök. Foto: Samuel Slättman.
    Li Liu kan tänka sig att i framtiden arbeta i restaurang eller i skolkök. Foto: Samuel Slättman.
  • Fatema Ataji är sömmerska. Foto: Samuel Slättman.
    Fatema Ataji är sömmerska. Foto: Samuel Slättman.
  • Odetta Nyirampakaniye. Foto: Samuel Slättman.
    Odetta Nyirampakaniye. Foto: Samuel Slättman.

För ett år startades arbetsmarknadsprojektet ECOudden i Kalmar för utlandsfödda kvinnor. Sedan dess har den röda villan vid minigolfbanornaTallhagen varit basen.

– I mitten av juni förra året kom de första deltagarna. Målet är att hitta en egen försörjning till dem, säger projektledaren Erik Sjöberg.

Kalmar kommun är projektägare men finansieringen hämtas från den europeiska socialfonden. Fram till december 2018 ska 70 deltagare få hjälp med att hitta sin plats på den svenska arbetsmarknaden.

I dagsläget ligger fokusmatlagning och syverkstad. Projektet erbjuder catering och syr påsar, gardiner och kläder på beställning.

– Generellt sett har vi matlagning två dagar i veckan. Numer, när det är skarpt läge, styrs dagarna beroende på när vi ska leverera catering, säger Sjöberg.

När 24Kalmars besöker villan har kvinnorna precis avslutat dagens uppdrag: att leverera snacks till en konstutställning på Kalmar konstmuseum.

– Jag vill arbeta med mat i framtiden och laga mat från flera olika länder. Kanske på restaurang eller skolkök, säger Li Liu från Kina.

Projektet har ett 20-tal deltagare inskrivna samtidigt. Ungefär hälften är ute på praktik och arbete – resterande del träffas i villan. I syverkstaden arbetar Fatema Ataji från Afghanistan.

– Jag är bättre på symaskin där jag syr kläder och gardiner. Jag är för gammal och svag för att vara i köket, säger Ataji och skrattar.

När arbetsdagen i kök och verkstad är över ägnas tid åt språkträning, friskvård, samhällsorientering och jämställdhetsfrågor. Sedan starten har samtliga deltagare varit kvinnor – något som också var tanken.

– Planen var att börja med enbart damer så de fick sätta agendan och mentaliteten i huset, men vi har inte satt ner foten helt i frågan än, säger Erik Sjöberg. 

– Det blir naturligt mycket diskussioner kring hur det funkar i familjerna, vad de har gjort i helgen och om de har städat och lagat mat. Jag och ytterligare en manlig kollega poängterar att vi också gör samma saker, just för att få bort könsstereotypiska mönster som kanske är mer utpräglat i de här grupperna.

Projektet är enligt Sjöberg en stor framgång.

– Jag har varit med i ganska många arbetsmarknadsprojekt tidigare och det här är det som har överlägset bäst närvaro. Det har varit väldigt lyckat och de här kvinnorna har vuxit väldigt mycket. Många av dem har aldrig varit ute på praktik eller arbetet i Sverige tidigare.

 

Vid projektets slut, i december 2018, är målet att ett socialt företag med tre huvudområden ska bildas. Företaget ska då syssla med matlagning, catering och service, hemtjänst på hemspråk och erbjuda arbetsträningsplatser. 

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De startar nytt – i tung bransch

Jobbar mot kunder både i och utanför Sveriges gränser.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.07:05, 24 februari, 2018

De startar nytt – i tung bransch
Foto: Creative Commons.

Sedan början av januari driver Pelle Lundgren och Fouad Hmami ett eget serviceföretag i Borgholm. Tidigare arbetade duon på Gottfridssons flyt och städ.

– Grejen är den att vi helt enkelt ville vara våra egna chefer och kunna bestämma mer själva när vi vill jobba. Däremot trivdes vi alldeles ypperligt hos Gottfridssons, säger Pelle Lundgren vid Borgholms flytt och städ.

Trots att de numera befinner sig i samma bransch som sin tidigare arbetsgivare ser de sig inte som några konkurrenter.

– Absolut inte. Vi har ändrat inriktning mot vad vi hade tänkt från början. Vi kommer sikta in oss mot utlandsflyttar, både de som vill flytta i från och till Sverige.

Hur har responsen varit?
– Jo, men det har trillat in ett par Norge-flyttar och lite dödsbon som vi har städat ur. Det tar sin lilla tid att komma in i branschen, men vi har ingen brådska. Vi vill inte bli så mycket större än oss två.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Sjunde raka nomineringen och ny global kampanj: ”Väldigt stolta”

Det går bra nu för Alarmstreet kommunikation som återigen är nominerade till Årets Marknadsförare och som precis lyckats vinna prestigefylld pitch.

Hanna Thulin

Kl.20:37, 23 februari, 2018

Sjunde raka nomineringen och ny global kampanj: ”Väldigt stolta”
Stefan Juliusson och vd Sophia Magnusson. Foto: Hanna Thulin

För sjunde året i rad har Alarmstreet Kommunikation blivit nominerade till Årets Marknadsförare. De har en gedigen meritlista då de även lyckats plocka hem priset tre gånger med kampanjer med Pontuz Löfgren AB, Växjö Lakers och senast med Meridium.

– Det känns naturligtvis jätteroligt. Det är sjätte året i rad vi är nominerade i kategorin, vilket betyder att vi varit med bland finalisterna varje år sedan vi startade vår reklambyrå. I år är vi nominerade med vår kampanj för Ocab, som gett kunden ett fantastiskt resultat på kort tid. Ocabs orderingång har ökat med 60 procent och de har anställt åtta nya medarbetare sedan kampanjen lanserades. För oss som reklambyrå är det ett pris i sig när det går så makalöst bra för kunden. Det är vi väldigt stolta över, säger Stefan Juliusson, grundare och AD på företaget.

LÄS MER: Alarmstreet Kommunikation: ”Kreativiteten dör aldrig”

Vad betyder ett sånt pris för er?
– Det betyder naturligtvis mycket. En kreativ process är som en bergochdalbana. Ena dagen tycker man att man är något på spåret, nästa ifrågasätter man allt man gjort. När man sedan tillslut levererar till kund känner man sig både stolt och utmattad. Att då få positiv respons, nöjda kunder och dessutom bli nominerade är ett kvitto på att allt slit lönar sig. Vi tycker det är jättekul. Men på ett sätt känns det som att vi redan har vunnit med OCAB, vars kampanj ju fick enastående genomslag.

Det är fullt upp på kontoret hos Alarmstreet och man ligger inte på latsidan. För bara några dagar sedan blev det klart att man vunnit en pitch om en global kampanj där man slagit ut flera internationella konkurrenter.

Kan ni säga något om den här globala kampanjen?
– Tyvärr kan vi inte säga så mycket än. Kampanjen är för en stor koncern som ska lansera en helt ny produkt globalt. Vi var en av de byråer som tillfrågades och vi vann med vår pitch i internationell konkurrens, vilket naturligtvis är jättespännande.

Hur känns det att få gå utanför Sveriges gränser?
– Kul! Ett av våra mål har varit att få göra reklam internationellt. Nu är vi på väg dit.

Vad händer nu i den närmsta framtiden?
– Hos oss händer det mycket spännande hela tiden. Inom de närmaste veckorna lanserar vi en stor kampanj vi arbetat med i närmare ett år. Kampanjen kommer att figurera i hela södra Sverige för en riktigt tung aktör. Det ser vi fram emot. Dessutom har vi många nationella kunder just nu som vi arbetar med. En del av vårt fokus ligger på uppdrag från företag utanför vår region. Vi har också ett mycket tätt samarbete med Viva Media Group vilket innebär att vi får tillgång till varandras kompetenser och styrkor, avslutar Stefan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Koreansk restaurang till Kalmar

Blir den första av sitt slag i staden.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:02, 23 februari, 2018

Koreansk restaurang till Kalmar
Foto: Arkiv.

Det är tidningen Östra Småland som rapporterar att Kalmars nya kvarter GesällenKvarnholmen kan få sin första restaurang senare i år.

Tidningen skriver att det koreanska matcaféet Gangnam kommer att börja byggas så fort som bygglovet är beviljat. Den koreanska restaurangen kommer då bli den första av sitt slag i Kalmar.

Den koreanska matkulturen kommer allt mer i Sverige och den senaste tiden har koreanska restauranger etablerat sig i de större städerna.

Mat serverad från det koreanska köket består av allt från sött, salt, surt och starkt. Dessutom är den ofta mycket grillad och fermenterad, samt färgstarkt.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fastighetsägaren: ”De har skulder till mig på 250 000”

Märkliga omständigheter kring stölden på konkursdrabbade Istanbul. Niko Saber menar att restaurangen är skyldiga honom en kvarts miljon kronor.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:16, 22 februari, 2018

Fastighetsägaren: ”De har skulder till mig på 250 000”
Foto: Arkiv.

Under torsdagen rapporterade 24Kalmar om Istanbul BBQ:s konkurs. Strax innan konkursen blev verklighet drabbades restaurangen av ett inbrott där inventarier som restaurangspisar, stekhällar och kylar stals. Det är vad ägaren har påstått, menar konkursförvaltaren Erik Gabrielsson.

Den massiva stölden inträffade under märkliga omständigheter.

LÄS MER: Restaurang tömdes innan konkurs: ”Väldigt konstigt”

– Ägarna menar att de haft inbrott strax före konkursen. Vid tidpunkten för själva inbrottet ska lokalerna dessutom ha varit avlarmade, men när vi kom dit några dagar senare var det larmat, sa konkursförvaltaren Erik Gabrielsson till 24Kalmar tidigare under torsdagen.

Konkursförvaltaren har även talat med försäkringsbolaget – och planerar inom kort att lämna in en polisanmälan om stölden. Själva anmälan gäller enbart själva brottet – och ingen misstänkt gärningsman.

Niko Saber äger fastigheten där Istanbul hyrt in sig sedan april förra året.

– De första tre månaderna betalades hyrorna och allt var frid och fröjd. Men de sista åtta månaderna har de inte betalat, säger han.

Hur mycket pengar rör det sig om?
– De har skulder till mig på 250 000 kronor.

Enligt konkursförvaltaren har flera anonyma tips ramlat in. Något som Niko Saber inte fått ta del av.

– Jag vet ingenting om någon som har sett eller hört något. Det är polisens sak att utreda vad som har hänt.

Tror du att du kommer få tillbaka pengarna?
– Jag hoppas det, men har i ärlighetens namn ingen aning om så kommer bli fallet.

24Kalmar har vid upprepade tillfällen försökt nå ägaren utan framgång.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Profilens nya satsning: ”Kommer köra samma koncept”

Efter 13 år på Öland – nu öppnar han ny verksamhet i Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:17, 22 februari, 2018

Profilens nya satsning: ”Kommer köra samma koncept”
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Han var en av grundarna till populära restaurangen Robertos i Färjestaden. Nu blickar Bekim Fazliu fram emot nya utmaningar. Den 1 april slår han upp portarna till den nya satsningen i Matstugan i Djurängen.

Efter 13 år på Robertos och 18 år i branschen vet Fazliu vad som krävs.

– De flesta Kalmarbor som kom till Färjestaden käkade på Robertos. Jag kommer köra samma koncept i Djurängen med hög kvalitet. All ost kommer vara från Sverige och vi kommer välja råvaror med omsorg, gärna så närodlat som möjligt, säger han.

Bekim Fazliu, som är är uppväxt i Djurängen, hoppas kunna locka över sin gamla kundkrets från tiden på Öland.

– Man kommer få väldigt bra mat hos mig, det kan jag lova, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng