Presenteras av
Veckans Företag

DesignOnline: ”Ingen kan kopiera vår personal”

Designonline säljer skandinavisk heminredning på internet och under fem år har de gått från 12 anställda till 50 stycken. Nu ser företagets nya vd Bank Bergström fram emot att få ta över fanan.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:20, 23 mars, 2017

4 bilder
  • Designonlines nya vd Bank Bergström och Pia Hedbom som jobbar med kundservice trivs väldigt bra på sin arbetsplats. Foto: Hanna Thulin
    Designonlines nya vd Bank Bergström och Pia Hedbom som jobbar med kundservice trivs väldigt bra på sin arbetsplats. Foto: Hanna Thulin
  • I Designonlines kontorslokaler ser man många spår av den skandinaviska designen som företaget säljer. Foto: Hanna Thulin
    I Designonlines kontorslokaler ser man många spår av den skandinaviska designen som företaget säljer. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

Kalmar verkar vara den perfekta staden att driva e-handelsföretag från om man ska se till antalet framgångsrika företag. Designonline är ett av Sveriges främsta företag när det kommer till att sälja inredning på internet.

– Vår nisch är att vi förmedlar skandinavisk design och känsla runt om i världen. Det kan vara svårt att dra gränsen om vad det exakt är men antingen måste designern vara skandinavisk eller så måste formspråket vara skandinaviskt. Vårt uppdrag är att göra det urvalet åt kunden, säger Bank Bergström.

Han är ny vd sedan två månader tillbaka, för Designonline som startades år 2002 av Jörgen Bödmar. Han har tidigare jobbat med konsumentförsäljning inom elektronik och han bor och pendlar från Växjö.

– Designonline är ett superintressant företag och det är spännande att få ta över efter Jörgen. Han hade stenkoll på hela företaget men jag själv har inte jobbat med just det här innan så jag måste förlita mig på personalens kompetens och erfarenhet. Jag tror att det gynnar både mig och dem när jag ställer frågor, jag får information och de tvingas tänka efter, säger han.

– Det har gått bra hittills, vi är jättenöjda med Bank. Jag tror att det är många som växer när de får mer ansvar eftersom fördelningen har blivit en annan, säger Pia Hedbom som jobbar med kundservice.

Hon har jobbat på företaget sedan 2012, då var de 12 anställda. Idag är de 50 stycken och varje jul ökar de till att bli nästan 90 stycken. Designonline har växt snabbt på bara några år.

Idag säljer vi till 70 länder och har hemsidor på 9 olika språk. Varje sida har sin egen webbredaktör så jag har kollegor från flera olika länder vilket är en av fördelarna enligt mig med att jobba här. Vi har roligt tillsammans varje dag och det är en härlig stämning och känsla på arbetsplatsen, säger Pia.

LÄS MER: Har kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

Företagets kundfokusering i samband med företagets personal tror Bank är ett av företagets framgångsfaktorer.

Den som vinner fighten om kunden är den som bäst förstår kundens behov och kan anpassa sig därefter. Vi håller inte på med raketforskning. Det gäller att förstå konsumentbeteendet och sen kan det handla om att ha rätt sortiment, sätta rätt pris eller att det ska vara lätt att handla på hemsidan, säger han och fortsätter:

– Vem som helst skulle kunna kopiera vårt koncept genom att ha samma priser, samma sortiment och exakt samma hemsida. Men det man inte kan kopiera är personalen. Här jobbar det otroligt kompetenta människor. Ta Pia som exempel, om en kund har reklamerat en vara går hon personligen ut på lagret för att titta så att det nya exet inte har några fel.

Konsumenterna är även företagets största utmaning. Med försäljning över hela världen måste man ta hänsyn till konsumentbeteendet i andra kulturer. Men Bank vill få Designonline att fortsätta växa ut till nya marknader.

Kina är spännande, lyckas man där finns alla möjligheter. Där är det en helt annan kultur och de har andra förhållanden på internet som försvårar det men vi vill hålla alla dörrar öppna. Sverige har ett gott rykte så förhoppningsvis är det vår väg in.

Hur är det att driva företag i Kalmar?

– Jag upplever det som att man hjälps åt i Kalmar, det finns en stöttning från företag och myndigheter. I en större stad hade man nog varit mer isolerad. Det finns både för- och nackdelar med att driva e-handelsföretag i Kalmar. Det finns väldigt stor kompetens i regionen men samtidigt är det många som drar i den. Vi hoppas att vi vinner den fighten, avslutar Bank.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel