Presenteras av
Veckans Företag

DesignOnline: ”Ingen kan kopiera vår personal”

Designonline säljer skandinavisk heminredning på internet och under fem år har de gått från 12 anställda till 50 stycken. Nu ser företagets nya vd Bank Bergström fram emot att få ta över fanan.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:20, 23 mars, 2017

4 bilder
  • Designonlines nya vd Bank Bergström och Pia Hedbom som jobbar med kundservice trivs väldigt bra på sin arbetsplats. Foto: Hanna Thulin
    Designonlines nya vd Bank Bergström och Pia Hedbom som jobbar med kundservice trivs väldigt bra på sin arbetsplats. Foto: Hanna Thulin
  • I Designonlines kontorslokaler ser man många spår av den skandinaviska designen som företaget säljer. Foto: Hanna Thulin
    I Designonlines kontorslokaler ser man många spår av den skandinaviska designen som företaget säljer. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

Kalmar verkar vara den perfekta staden att driva e-handelsföretag från om man ska se till antalet framgångsrika företag. Designonline är ett av Sveriges främsta företag när det kommer till att sälja inredning på internet.

– Vår nisch är att vi förmedlar skandinavisk design och känsla runt om i världen. Det kan vara svårt att dra gränsen om vad det exakt är men antingen måste designern vara skandinavisk eller så måste formspråket vara skandinaviskt. Vårt uppdrag är att göra det urvalet åt kunden, säger Bank Bergström.

Han är ny vd sedan två månader tillbaka, för Designonline som startades år 2002 av Jörgen Bödmar. Han har tidigare jobbat med konsumentförsäljning inom elektronik och han bor och pendlar från Växjö.

– Designonline är ett superintressant företag och det är spännande att få ta över efter Jörgen. Han hade stenkoll på hela företaget men jag själv har inte jobbat med just det här innan så jag måste förlita mig på personalens kompetens och erfarenhet. Jag tror att det gynnar både mig och dem när jag ställer frågor, jag får information och de tvingas tänka efter, säger han.

– Det har gått bra hittills, vi är jättenöjda med Bank. Jag tror att det är många som växer när de får mer ansvar eftersom fördelningen har blivit en annan, säger Pia Hedbom som jobbar med kundservice.

Hon har jobbat på företaget sedan 2012, då var de 12 anställda. Idag är de 50 stycken och varje jul ökar de till att bli nästan 90 stycken. Designonline har växt snabbt på bara några år.

Idag säljer vi till 70 länder och har hemsidor på 9 olika språk. Varje sida har sin egen webbredaktör så jag har kollegor från flera olika länder vilket är en av fördelarna enligt mig med att jobba här. Vi har roligt tillsammans varje dag och det är en härlig stämning och känsla på arbetsplatsen, säger Pia.

LÄS MER: Har kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

Företagets kundfokusering i samband med företagets personal tror Bank är ett av företagets framgångsfaktorer.

Den som vinner fighten om kunden är den som bäst förstår kundens behov och kan anpassa sig därefter. Vi håller inte på med raketforskning. Det gäller att förstå konsumentbeteendet och sen kan det handla om att ha rätt sortiment, sätta rätt pris eller att det ska vara lätt att handla på hemsidan, säger han och fortsätter:

– Vem som helst skulle kunna kopiera vårt koncept genom att ha samma priser, samma sortiment och exakt samma hemsida. Men det man inte kan kopiera är personalen. Här jobbar det otroligt kompetenta människor. Ta Pia som exempel, om en kund har reklamerat en vara går hon personligen ut på lagret för att titta så att det nya exet inte har några fel.

Konsumenterna är även företagets största utmaning. Med försäljning över hela världen måste man ta hänsyn till konsumentbeteendet i andra kulturer. Men Bank vill få Designonline att fortsätta växa ut till nya marknader.

Kina är spännande, lyckas man där finns alla möjligheter. Där är det en helt annan kultur och de har andra förhållanden på internet som försvårar det men vi vill hålla alla dörrar öppna. Sverige har ett gott rykte så förhoppningsvis är det vår väg in.

Hur är det att driva företag i Kalmar?

– Jag upplever det som att man hjälps åt i Kalmar, det finns en stöttning från företag och myndigheter. I en större stad hade man nog varit mer isolerad. Det finns både för- och nackdelar med att driva e-handelsföretag i Kalmar. Det finns väldigt stor kompetens i regionen men samtidigt är det många som drar i den. Vi hoppas att vi vinner den fighten, avslutar Bank.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Presenteras av
veckans företag

P&E Fastighetspartner: ”Inte många som jobbar på det här sättet”

Företagets ovanliga affärsfilosofi ligger bakom framgångarna i fastighetsbranschen. "Vi äger i princip ingenting till hundra procent".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:54, 25 maj, 2017

P&E Fastighetspartner: ”Inte många som jobbar på det här sättet”
Johan Nielsen flyttar snart in i P&E Fastighetspartners nya kontor på Västra Sjögatan. Foto: Samuel Slättman.

P&E Fastighetspartner bildades i Kalmar för 26 år sedan. Företaget, som både driver egna projekt och förvaltar fastigheter, har sedan starten använt sig av en framgångsrik men något ovanlig strategi.

– I de fastigheterna vi jobbar med är vi till stor del delägare i. Hur många procent vi äger varierar, men vi har alltid med oss någon annan. Vi äger i princip ingenting till hundra procent, förklarar Johan Nielsen, vd och delägare, när han tar emot på kontoret vid Stortorget.

Fördelarna med ett delat ägarskap är enligt Nielsen flera.

– För vår del handlar det om att vi kan vara med på många fler ställen. För någon som har mycket pengar och vill investera i fastigheter, men som inte kan så mycket om branschen, vill man kanske ta hjälp av någon som kan, säger Nielsen och utvecklar:

– Det finns massor av företag, stora och små, som arbetar med fastighetsförvaltning och skötsel – men de har ju ett arvode, de tar betalt. Det gör så klart vi också men eftersom vi investerar våra egna pengar arbetar vi med fastigheterna som om de vore våra egna, för de är ju faktiskt det.

– Går samarbetet bra får vi en bra utveckling, vi hyr ut mer och fastigheten stiger i värde. Då vinner vi på det, minst lika mycket som de som gått in med de stora pengarna.

P&E:s filosofi har onekligen burit frukt. Förra året omsatte bolaget över 50 miljoner kronor. I mitten av 2020-talet är målet att passera 100 miljoner.

– Jag ska inte säga att sättet vi jobbar på är unikt, men vi har arbetat så här sedan starten -91. Samtidigt har vi en tydlig strategi att företaget ska fortsätta växa. Vi hoppas att vi nästan ska dubbla vår omsättning över tid. Sedan är inte det viktigaste målet att nå hundrastrecket utan att vi ska utveckla oss, bli bättre och anta nya utmaningar.

I dagsläget arbetar 35 personer på kontoret i Kalmar. Senare i år flyttar företaget in i nyrenoverade lokaler på Västra Sjögatan – man får helt enkelt inte plats i de gamla längre.

– Det absolut största vi jobbar med i Kalmar är Linneúniversitetet nere i hamnen där vi är delägare och ansvarar för fastighetsförvaltningen och projektledningen för västra sidan. Det kommer bli jättekul att se det växa fram till oktober 2018 – då det är dags för första inflyttningen.

Andra projekt i Kalmar som P&E bygger och förvaltar är Bergagården, RIFA-tomten och utvecklingen av Baronen köpcentrum.

Även på företagets två andra kontor i Stockholm och Linköping är det full fart.

– Just nu förvaltar vi nästan 900 000 kvadratmeter – från Sundsvall i norr till Kristianstad i söder. Det är bostäder, kontor, handel, skolor och polishus – väldigt blandat. Vi går in i fastigheter som har någon form av utvecklingspotential och där de resurserna vi sätter in får en bra effekt.

När framtidens utmaningar i branschen kommer på tal är det enligt Nielsen mer den nationella ekonomiska situationen än den regionala som påverkar.

– Vi har haft högkonjuktur rätt så länge nu och alla priser har gått upp. Frågan är när det stagnerar – det borde inte vara jättelångt borta tycker jag. Å andra sidan sa man det för ett år sedan också. Men att ekonomin planar ut – det måste det göra. Frågan är om det är om två år, ett år eller ett halvår.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Företag

Lindéns blommor: ”Det ska vara välfyllt, fräscht och inbjudande”

Utanför fönstret hos Lindéns blommor på Storgatan är det alltid välfyllt av färgglada blommor. I år får butiken fira 100-årsjubileum och att butiken funnits inom familjen i fyra generationer.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:10, 18 maj, 2017

10 bilder
  • Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
    Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

I år firar Lindéns blommorStorgatan i Kalmar 100 år. År 1917 startade Carl-Eberhard Lindén en grossistverksamhet där han sålde plantor, blommor och säsongsvaror. När hans dotter Inga sedan tog över företaget på 30-talet startade hon en blomsteraffär. Idag är det Pontus Jacobsson som tillsammans med sina föräldrar Ola och Harriet driver butiken.

– Det var väl egentligen aldrig givet att jag skulle ta över men jag tycker att det är ett roligt jobb. Jag har ju varit med ända sedan jag var liten och har fasats in i det. Det är ett spännande och utmanande jobb där ingen dag är den andra lik. Det är också häftigt att få arbeta med levande ting, säger Pontus.

Idag är Lindéns blommor en renodlad blomsterbutik där stora delen av kunderna servas över disk. De använder sig av fina traditionella binderitekniker för buketter till bland annat begravning och fest. De gör även blomogram genom Interflora och har utkörning åt både företag och privatpersoner som vill köpa blommor.

– Vår styrka har alltid varit vår kunskap, kvalité och service. Den största skillnaden idag från när jag var liten är att det kommit mördande hårda konkurrenter i form av stormarknader och dagligvaruhandeln. Det gäller för oss att sälja riktigt bra grejer till riktigt bra priser för att kunna sno andelar från jättarna.

Det är inte bara stormarknaderna som har blivit ett problem och hotar verksamheten under den senaste tiden. Trafikavstängningar och parkeringsavgifter i centrum gör att besökarna till Kvarnholmen har minskat vilket även syns på försäljningssiffrorna.

– Jag är normalt sett inte en negativ person men har blivit det den senaste tiden. Vår stora utmaning just nu är att få folk till Kvarnholmen vilket inte går om inte kommunen samarbetar. De måste bestämma sig om Kvarnholmen ska vara en plats för tjo och tjim eller om man ska bevara en genuin köpplats. Jag har kunder som står med tomma ögon och undrar hur de ska kunna ta sig hit nästa gång. Det är ett grymt slag i ansiktet på oss, säger Pontus.

Trots missnöjet mot kommunen är Pontus hoppfull inför butikens framtid.

– Vi har mycket mer att ge, blommor ligger i tiden på något sätt. Det är ett enkelt och relativt billigt sätt att få in lyx i vardagen. Just nu kan vi se att den största trenden är retro, det är många gröna växter som har kommit tillbaka. Jag försöker åka på inspirations- och inköpsresor ibland men säljarna i butiken är också väldigt duktiga på att hålla sig uppdaterade.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Pontus köper alla blommor direkt från Danmark och Holland, han har alltså inga mellanhänder i Sverige. Han går mycket på magkänslan när det kommer till vad och hur mycket han ska köpa in, en taktik som oftast funkar mycket bra.

– Jag har alltid varit mer intresserad av företagssidan än blommorna i sig. Men sen tycker jag att något av det ljuvligaste som finns är när vi har årstidsskifte i butiken vilket sker lite tidigare än de vanliga årstiderna. Så fort allhelgonahelgen har varit så gör vi oss av med alla grälla höstfärger och gör rum för advent. Nu har vi gått in i sommarförsäljningen då det är pioner, rosor och daggkåpor i pastellfärger som gäller, säger Pontus.

De som passerar butiken på Storgatan kan med lätthet se vilken årstid det är som gäller. Utanför dörren står ställ fulla med prunkande blommor och lådor med blommande buketter.

– Förr ställde man ut det som var dåligt men det gör man inte idag. Det är viktigt för mig att det är välfyllt, fräscht och inbjudande. Det är många som har en romantisk bild av en blomsterhandel och tror att blommorna hoppar ut av sig själv men det stämmer inte. Det ligger ett djävulsk jobb bakom kulisserna vilket också gör det svårt att hitta passande personal som inte är rädd för att ta i när det behövs. Det är inte bara glamoröst att binda buketter.

Men kollegerna han har i butiken idag är underbara och har bidragit till att butiken nu får fira 100 år.

– Det är häftigt att ha fått följa min pappa och farmors generationer i butiken. Kort och gott kan jag säga att jag är stolt över att få vara en del av de 100 åren som vi har funnits, avslutar Pontus.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

veckans företag

Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”

Electra har många strängar på sin lyra och omsätter 1,7 miljarder kronor varje år. Med snart 70 år på nacken kan företaget uppfattas som gammalt men sanningen är långt ifrån det.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:53, 11 maj, 2017

Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”
Anneli Sjöstedt är VD på Electra i Kalmar som omsätter 1,7 miljarder kronor om året. Foto: Hanna Thulin

År 1949 startade ElectraStorgatan i Kalmar, 68 år senare har företaget vuxit, blivit börsnoterat och flyttat till den gamla volvofabrikens betydligt större lokaler. Att förklara vad det är som Electra gör är inte det enklaste men Anneli Sjöstedt, företagets VD sedan drygt fyra år tillbaka, vet vad hon ska säga:

– Att prata om Electra är bland det bästa jag vet. Vi är ett handels-, IT- och logistikföretag. Vi köper in och säljer hemelektroniksprodukter till ungefär 300 butiker runt om i Sverige och Danmark och till flera stora e-handelsföretag som till exempel CDON, förklarar hon.

Electra jobbar även med tredjepartslogistik där företag outsourcar sina lager och lägger dem i Kalmar. På logistiksidan är Halebop deras största kund. Electra driftar deras webbshop, köper in produkter och tar emot gamla mobiler åt dem. IT är det som bygger upp handels- och logistikverksamheten.

– Vi var väldigt tidiga när det kom till digitaliseringen och har jobbat med det länge. Vi är ett gammalt företag men samtidigt väldigt moderna. Samtidigt finns det en trygghet i att vi är gamla, vi har alltid genererat vinster trots att vi verkar i hemelektroniksbranschen som för nuvarande är väldigt tuff.

Electra koncernen omsätter 1,7 miljarder kronor vilket de även har gjort de senaste åren. En av deras största utmaningar just nu är att ta nästa steg, få in ny business som ger ökad omsättning och förbättrad lönsamhet.

– Vi har som mål att öka omsättningen men jag ligger inte sömnlös på nätterna om jag säger så. Det vi måste titta på är beteendet hos kunden, det är en otrolig skillnad idag på hur du som konsument handlar. Man går inte längre in i en liten butik utan surfar på nätet. Det gäller att hänga med i alla nyheter och vara lyhörd. Det kommer hela tiden nya spännande produkter i vår bransch, produkter som vi inte ens kan tänka oss idag, säger Anneli.

LÄS MER: Här kan du läsa de tidigare reportagen i Veckans Företag.

Anneli har jobbat på företaget i 15 år och varit VD i drygt fyra. Det finns en händelse som hon minns extra väl när hon tänker på vad det är som Electra gör så bra. 2012 gick Expert i konkurs och 60 butiker som drevs av franschiseföretagare påverkades.

–  Jag fick åka på ett informationsmöte och berätta för dem om Electra, hur vi kunde hjälpa dem med våra erbjudanden som affärssystem, produktförsörjning och bokföringshjälp. Vi hade redan förberett kundnummer så att de kunde börja handla av oss dagen efter. Det var en lång kö efter mötet av entreprenörer som ville ansluta sig till något av våra koncept. I samma veva fick vi även två nya stora logistikkunder, 3 och Boxer. Med satta rutiner och fantastisk duktig personal fick vi allt detta på plats. Alla på företaget jobbade tillsammans för att göra det möjligt, vilket jag känner en otrolig stolthet över.

Electras konkurrenter är stormarknader som Elgiganten och logistikföretag som Postnord men det är knappt de kan räknas som just konkurrenter då inget företag gör exakt det Electra gör.

– Vi har en palett med produkter och tjänster som vi erbjuder våra kunder och partners, som till exempel e-handelslösningar, finansiering och kedjekoncept. Det finns också 12 redovisningsekonomer på Electra som sköter bokföring och bokslut för 80 butiker. Vi har även utvecklat ett eget affärssystem som finns i de butiker vi samarbetar med men som också säljs till andra kedjor, säger Anneli.

Under 68 lönsamma år har Electra valt att inte lämna hemstaden Kalmar.

– Men vem vet vad som händer i framtiden. Kunden kanske vill ha sin vara inom två timmar efter att de beställt den då kan man till exempel behöva lägga ett dellager i Stockholm. Annars är det en fördel att finnas i Kalmar, vi har fina lokaler och för vår del funkar det bra med infrastrukturen då det går att flyga till och från Stockholm. Här i Kalmar finns också kompetent och lojal personal som vi inte hade klarat oss utan.

Just nu jobbar det cirka 130 personer på Electra som gör allt mellan att packa varor på lagret till att sköta ekonomin, hantera kunder och utveckla nya digitala lösningar.

– Det kan vara svårt att nå ut med vad vi gör och vi vill upplevas som ett stabilt och modernt bolag. Det är viktigt att vår personal trivs här och är stolta över att jobba på Electra, avslutar Anneli.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Företag

Norba: ”Det finns en oerhörd stolthet här”

Norba grundades redan år 1870 och har i snart 150 år skapat lösningar för att våra sopor ska undvika att hamna på gatorna. ”Visst finns det de som skrattar lite när de hör vad jag jobbar med."

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:21, 4 maj, 2017

4 bilder
  • Thomas Thuresson visar upp en av de äldre sopbilarna som just nu står modell i verkstaden. Foto: Hanna Thulin
    Thomas Thuresson visar upp en av de äldre sopbilarna som just nu står modell i verkstaden. Foto: Hanna Thulin
  • Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
    Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
  • Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
    Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
  • I verkstaden färdigställs sopbilen med delar från Holland och schassin från olika leverantörer. Foto: Hanna Thulin
    I verkstaden färdigställs sopbilen med delar från Holland och schassin från olika leverantörer. Foto: Hanna Thulin

Redan så tidigt om år 1870 grundades Norba vilket innebär att det snart är dags för ett stort 150-årskalas för företaget. År 2008 flyttade de in i sina nuvarande lokaler i Kalmar.

Vi bygger sopbilar, svårare än så är det inte, ända sedan starten har vi på något sätt varit involverade i sophämtning. Tidigare hade vi all tillverkning här men nu svetsar vi ihop bitarna som kommer färdiglackade från vårt moderbolag Geesinknorba i Holland. På ett år kör vi ut cirka 150 stycken sopbilar, säger Norbas vd Thomas Thuresson.

GeesinkNorba ägs i sin tur av ett tysk bolag. Från början var Norba i Kalmar en stor industri med fler än 300 anställda, idag är de betydligt färre med cirka 30 stycken som monterar, servar, ger support och säljer sopbilar men produktionen rullar på precis lika effektivt.

Från Kalmar levereras bilarna sedan till främst Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. En av de största utmaningarna som Norba ställs inför är lagen om offentlig upphandling. Eftersom hälften av deras kunder är just kommuner blir det ofta så att priset ställs mot kvalitén.

– Jag anser att kommuner är alldeles för fega och inte pålästa när det kommer till lagen om offentlig upphandling. De flesta kör på det billigaste alternativet för att inte hamna i knipa. Kort och gott tycker de att fem myror är fler än fyra elefanter.

Ett exempel som gör detta tydligt är Norbas hybridbilar som drivs hälften av fossila bränslen och hälften av el. De kostar en halv miljon mer men har flera fördelar, inte minst för naturen.

För någon månad sedan fick Norba in en stororder från Stockholms Stad som ville ha 34 hybridbilar, det vill säga nästan 25 procent av sopbilarna som ska tillverkas i Kalmars verkstad under året. Stockholms stad har då tagit ett politiskt beslut och lagt in ett krav om att bilarna ska vara fossilfria.

 

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

– Stockholm ska ha en stor eloge för det. Det krävs sådana kriterier för att det ska anses okej att köpa en mer miljövänlig bil, istället för den med lägst pris. Det kommer fler och fler fossilfria sopbilar men inte tillräckligt många för att målen som finns, säger han och fortsätter:

– Det är lägre servicekostander på en elbil och man kan nyttja den betydligt mer då man även kan köra med den under nätterna i stadsmiljö utan att störa allt för mycket. Köper man en bil för tre miljoner vill man ju kunna utnyttja den mer än bara sex timmar om dygnet. Det finns stora möjligheter om den politiska sidan utbildar sig, säger Thomas.

Han har varit i företaget sedan 2011 och berättar att det finns en oerhörd stolthet i att jobba på Norba i Kalmar.

– Visst kan det bli lite skratt ibland när jag talar om vad jag jobbar med men Norba är ett starkt varumärke. Många har jobbat här sedan 70-talet, personalen är företagets kärna. Utan dem och deras stolthet över det jobbet de utför hade det aldrig gått så bra som det gör. Jag kan säga att det är en positivt konservativ bransch där förändringar kan ta lite längre tid att genomföra men att vi tillslut når fram. Mina barn skäms i alla fall inte över vad jag jobbar med, säger han och skrattar.

På kontoret i Kalmar finns det ingen produktionsutvecklingsavdelning men trots det har medarbetarna där lyckats ta fram två helt egna sorters sopbilar, en som redan är i produktion och en som lanseras till sommaren.

– Det kan vi faktiskt skryta lite över. Vi har ett gäng här som är lite pillemariska. Vi kör på en dackestrategi och tar fram en bil som vi sedan presenterar för ledningen. Det är en särskild fyrfacksbil där soporna fördelas i fyra olika fack beroende på vad det är för något sorts avfall. Vi kör lite undercover kan man säga.

Hur är det att driva företag från Kalmar?

– Först och främst är det svårt med logistiken, allting är så långt bort. Sen är Kalmar en fantastiskt fin stad och samarbetet här är toppen. Vi byter till exempel kompetent personal med ett annat företag här i Kalmar när det uppstår behov hos någon av oss vilket underlättar väldigt mycket, säger Thomas och fortsätter:

– Även om vi har tyska ägare så bygger vi fortfarande en svensk sopbil vilket är en svensk, gedigen produkt som uppskattas mycket.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Företag

Easyfy: ”Vi brinner för e-handeln”

Kalmarföretaget Easyfy bygger smarta lösningar som gör det möjligt att handla enkelt och smidigt på internet. Det startades för sex år sedan av två gamla vänner som älskar att koda. "Vi kan vara väldigt nördiga ibland."

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:48, 27 april, 2017

Easyfy: ”Vi brinner för e-handeln”
Marcus Oldin och Johan Uddh har varit vänner länge och startade tillsammans företaget Easyfy. Foto: Hanna Thulin

Johan Uddh och Marcus Oldin har känt varandra länge genom att ha pluggat tillsammans och jobbat i olika företag. Efter att ha drivit IT-avdelningen tillsammans hos Bygghemma bestämde de sig för att pröva någonting nytt. 2012 sa de därför upp sig och startade företaget Easyfy.

– Vi hade inga kunder men vi hade en idé som vi ville utveckla. Det var kanske inte den bästa tajmingen då både jag och Markus precis skulle få var sitt barn och jag hade köpt hus men vi brinner för e-handel så vi ville testa, berättar Johan.

– Det fanns aldrig någon tvekan kring själva beslutet men det är kanske inte alltid som man sovit natten igenom, lägger Marcus till.

De skapade en prototyp och gav sig ut på stan för att berätta om sin skräddarsydda e-handelslösning. Easyfy skapar system och lösningar till företag som sysslar med e-handel men har växt ur sin ursprungliga plattform.

– En av våra kunder kan till exempel sälja varor från 130 olika leverantörer. Vi skapar då automatiseringar som gör att ordern skickas direkt till leverantören vid ett köp, det är inte många system som klarar av det, säger Marcus.

Det finns fler företag i branschen som sysslar med samma sak men att Easyfy skapar skräddarsydda lösningar till varje kund är ganska unikt.

– Det gör att vi inte behöver anpassa en funktion till alla kunders behov utan det finns möjlighet att göra plattformen så bra som möjligt för den specifika kunden. Vi har inte någon ambition att ha jättemånga kunder utan vill istället jobba nära med några stycken. Alla våra kunder är inom väldigt olika branscher vilket har gett oss många möjligheter att utveckla plattformen, säger Johan.

Just nu är de fem stycken på företaget som jobbar med cirka tio kunder. Inom fem år skulle de gärna vilja vara fler på kontoret men att hitta kompetent personal är inte det lättaste.

– Det är egentligen vår största utmaning. Vi vill hitta folk som är bättre än oss själva men vart vänder man sig då? De som är duktiga letar oftast inte efter ett nytt jobb och det faktum att vi sitter i Kalmar gör det inte lättare att hitta ny duktig personal, säger Johan.

Men att starta företaget i Kalmar har fungerat bra för killarna. De har många kunder som är från staden, som Hatstore och Sverigemotiv, och starten genom Kalmar Science Park har gynnat dem.

– Vi ville bara sitta och koda till en början men de fick oss att höja blicken och tänka strategiskt. Det har varit väldigt lärande att starta eget företag, första året bokförde vi allt själva men när vi kände att vi hade koll på läget så lejde vi det vidare.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage från Veckans Företag.

En annan utmaning, men som också kan vara bland det bästa med jobbet, är att försöka förstå hur personer handlar på internet.

– Vi använder statistik för att kunna se vad det är som gör att en kund köper något eller inte gör det, det är fördelen med att sälja via nätet, och vi älskar det. Vi kan vara lite nördiga på det sättet, ibland händer det även att vi chattar trots att vi sitter precis bredvid varandra, erkänner Marcus.

– Vi har väldigt trevligt på kontoret och jag hoppas att alla känner så. Vi vill att alla ska tycka om att gå till jobbet och ha en öppen kultur där man kan fråga om vad som helst. Vi har pratat om att införa dagar där man ska kunna jobba med saker som inte är kopplat till något uppdrag utan är menade för att utveckla oss och individen, avslutar Johan.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel