DesignOnline: ”Ingen kan kopiera vår personal” | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
Veckans Företag

DesignOnline: ”Ingen kan kopiera vår personal”

Designonline säljer skandinavisk heminredning på internet och under fem år har de gått från 12 anställda till 50 stycken. Nu ser företagets nya vd Bank Bergström fram emot att få ta över fanan.

Hanna Thulin

Kl.20:20, 23 mars, 2017

4 bilder
  • Designonlines nya vd Bank Bergström och Pia Hedbom som jobbar med kundservice trivs väldigt bra på sin arbetsplats. Foto: Hanna Thulin
    Designonlines nya vd Bank Bergström och Pia Hedbom som jobbar med kundservice trivs väldigt bra på sin arbetsplats. Foto: Hanna Thulin
  • I Designonlines kontorslokaler ser man många spår av den skandinaviska designen som företaget säljer. Foto: Hanna Thulin
    I Designonlines kontorslokaler ser man många spår av den skandinaviska designen som företaget säljer. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

Kalmar verkar vara den perfekta staden att driva e-handelsföretag från om man ska se till antalet framgångsrika företag. Designonline är ett av Sveriges främsta företag när det kommer till att sälja inredning på internet.

– Vår nisch är att vi förmedlar skandinavisk design och känsla runt om i världen. Det kan vara svårt att dra gränsen om vad det exakt är men antingen måste designern vara skandinavisk eller så måste formspråket vara skandinaviskt. Vårt uppdrag är att göra det urvalet åt kunden, säger Bank Bergström.

LÄS MER: Erik & Alexander: ”Alltid gått på min egna känsla”

Han är ny vd sedan två månader tillbaka, för Designonline som startades år 2002 av Jörgen Bödmar. Han har tidigare jobbat med konsumentförsäljning inom elektronik och han bor och pendlar från Växjö.

– Designonline är ett superintressant företag och det är spännande att få ta över efter Jörgen. Han hade stenkoll på hela företaget men jag själv har inte jobbat med just det här innan så jag måste förlita mig på personalens kompetens och erfarenhet. Jag tror att det gynnar både mig och dem när jag ställer frågor, jag får information och de tvingas tänka efter, säger han.

– Det har gått bra hittills, vi är jättenöjda med Bank. Jag tror att det är många som växer när de får mer ansvar eftersom fördelningen har blivit en annan, säger Pia Hedbom som jobbar med kundservice.

Hon har jobbat på företaget sedan 2012, då var de 12 anställda. Idag är de 50 stycken och varje jul ökar de till att bli nästan 90 stycken. Designonline har växt snabbt på bara några år.

Idag säljer vi till 70 länder och har hemsidor på 9 olika språk. Varje sida har sin egen webbredaktör så jag har kollegor från flera olika länder vilket är en av fördelarna enligt mig med att jobba här. Vi har roligt tillsammans varje dag och det är en härlig stämning och känsla på arbetsplatsen, säger Pia.

LÄS MER: Har kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

Företagets kundfokusering i samband med företagets personal tror Bank är ett av företagets framgångsfaktorer.

Den som vinner fighten om kunden är den som bäst förstår kundens behov och kan anpassa sig därefter. Vi håller inte på med raketforskning. Det gäller att förstå konsumentbeteendet och sen kan det handla om att ha rätt sortiment, sätta rätt pris eller att det ska vara lätt att handla på hemsidan, säger han och fortsätter:

– Vem som helst skulle kunna kopiera vårt koncept genom att ha samma priser, samma sortiment och exakt samma hemsida. Men det man inte kan kopiera är personalen. Här jobbar det otroligt kompetenta människor. Ta Pia som exempel, om en kund har reklamerat en vara går hon personligen ut på lagret för att titta så att det nya exet inte har några fel.

Konsumenterna är även företagets största utmaning. Med försäljning över hela världen måste man ta hänsyn till konsumentbeteendet i andra kulturer. Men Bank vill få Designonline att fortsätta växa ut till nya marknader.

Kina är spännande, lyckas man där finns alla möjligheter. Där är det en helt annan kultur och de har andra förhållanden på internet som försvårar det men vi vill hålla alla dörrar öppna. Sverige har ett gott rykte så förhoppningsvis är det vår väg in.

Hur är det att driva företag i Kalmar?

– Jag upplever det som att man hjälps åt i Kalmar, det finns en stöttning från företag och myndigheter. I en större stad hade man nog varit mer isolerad. Det finns både för- och nackdelar med att driva e-handelsföretag i Kalmar. Det finns väldigt stor kompetens i regionen men samtidigt är det många som drar i den. Vi hoppas att vi vinner den fighten, avslutar Bank.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny restaurangupplevelse kommer till Kalmar

"Kalmars restauranger och destinationen har omfamnat konceptet och tack vare en tät stadskärna siktar vi nu på att göra dunderpremiär," säger projektledare Emelia Wilander.

Hanna Thulin

Kl.10:31, 20 april, 2018

Ny restaurangupplevelse kommer till Kalmar
Foto: Alexander Olivera/Pressbild

Den 5 oktober kommer krogrundan Matnatten till Kalmar. Det är ett koncept som går ut på att man köper ett klippkort och sedan får besöka åtta restauranger i Kalmar under en kväll för att smaka på deras signaturrätt.

– Kalmars restauranger och destinationen har omfamnat konceptet och tack vare en tät stadskärna siktar vi nu på att göra dunderpremiär med förhoppningsvis tre matrundor med åtta deltagande krogar per matrunda, säger Emelie Wilander, projektledare hos arrangören Taste Events och fortsätter.

Emelie Wilander, projektledare för Matnatten. Foto: Pressbild

Emelie Wilander, projektledare för Matnatten. Foto: Pressbild

Konceptet är väletablerat och har funnits i Malmö sedan 2014 och även gästat flera andra städer.

– Tidigare städer har verkligen tagit Matnatten till sitt hjärta, biljetterna brukar sälja slut i ett nafs då det blir en ”snackis”. Och det är inte bara stadens invånare som uppskattar Matnatten, vi har upptäckt att det också kommer tillresta foodies som tycker det här är ett kul sätt att upptäcka restauranger på.

Arrangören vill med hjälp av Matnatten uppmana besökare att testa på lokala smaker och upptäcka nya delar av stan men ännu är det inte officiellt vilka restauranger som kommer att vara med.

– Den 24 augusti kommer vi presentera deltagande restauranger.

Besöken under Matnatten görs under restaurangernas öppettider mellan klockan 16-23. När man hämtar ut klippkortet på matrundans startpunkt får man också en Matknapp att sätta på kavajen.

– Med den på känner man lätt igen alla som deltar på matrundan och har något att börja prata om, säger Emelie Wilander.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram

I byggdammet växer nya Stars & Stripes fram. "Vi vill att alla ska känna sig välkomna."

Hanna Thulin

Kl.21:01, 19 april, 2018

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram
Foto: Hanna Thulin

Turerna har varit många för nya Stars & Stripes Larmtorget men nu börjar man närma sig det slutgiltiga öppningsdatumet. I det som tidigare var Manana Manana och Wayne´s Coffee växer nu en nu lokal fram i byggdammet.

– Det är en stor lokal som tagit längre tid att renovera än vad vi kanske hade räknat med. Vi bestämde oss för att det fick ta den tid det tar. Ska man göra saker ordentligt så tar det tid, säger Theo Kazantzidis, driftchef för Stars & Stripes.

Den nya lokalen på cirka 1000 kvadratmeter rymmer nu en lounge med bar, en restaurangdel me öppet kök, en källare med spelcenter och ett konferensrum. Theos favoritdel av lokalen är övervåningen där konferensrummet och en del av matplatserna kommer vara placerade.

– Utsikten från konferensrummet är grym. Det är lätt att förälska sig i lokalen ur ett arbetsmässigt perspektiv. I lokalen kommer det även att finnas över 30 tv-skärmar så man kommer att kunna följa sporten vart man än är.

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen... Foto: Hanna Thulin

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen. Foto: Hanna Thulin

Det nya Stars & Stripes kommer att vara helt annorlunda från det Stars som Kalmarborna kanske är vana vid sedan tidigare.

– Det är ett helt nytt ställe för hela familjen, det här är en helhetslösning och det är det vi kommer att stå för. Man ska kunna gå hit med familjen och stanna en hel kväll.

Till skillnad från gamla Stars så kommer man till exempel inte att ha regelbundna nattklubbskvällar. Nu ligger istället fokus på att göra det till en miljö där gästerna kan sitta ner och prata med varandra eller spela ett spel.

– Vi bygger ett så pass stort ställe för att det ska kunna vara en helhetsupplevelse, det ska inte bara vara mat eller bara sport utan du ska kunna göra allt. Vi vill verkligen kunna anpassa oss till alla och alla ska känna sig välkomna. Målet med det hela är att alla ska kunna få sitt ”best moment of the day”, precis som Stars & Stripes slogan, säger han och fortsätter:

– Vi kommer att jobba med nöjen och evenemang som trubadurer och quiz. Under sommaren blir det inget nattklubbsdunk men under vintern kan vi komma att ha något liknande under specifika tillfällen. För oss är det viktigt att även en mogen publik ska känna sig hemma här.

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffelboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffleboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

Härnäst väntar fortfarande några veckors jobb för Theo och resten av Stars-familjen, som han kallar alla hantverkare och medhjälpare, innan man kan slå upp portarna och bjuda in Kalmarborna.

– Det är nära öppning nu, det är det sista inredningspillet som ska in men som också tar tid. Vi siktar på att få klart det så fort som möjligt, man kan verkligen säga att vi har en spännande resa framför oss, avslutar han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning

Nu kan du få en salongsklippning hemma i soffan. "Alla måste ju till frisören någon gång," säger Sara Nyström.

Klara Alvunger

Kl.19:50, 18 april, 2018

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning
Sara Nyström åker hem till folk för att klippa dem. Foto: Hanna Thulin

Sara Nyström har jobbat som frisör i många år och flera av dessa har hon själv haft Salong Malmen. Under åren har hon byggt upp en kundkrets som kommer till henne för att klippas. Nu utökar hon sin verksamhet genom att istället vara den som kommer till kunderna, något hon kallar hemklipp.

– Jag har haft idén länge men varken vågat eller orkat ta tag i det. I höstas köpte jag dock en bil som jag har ”stripat” upp och nu har jag satt igång med att köra hem och klippa hos folk, berättar Sara Nyström.

För att få en hemklippning bokar man tid som vanligt via telefon eller på nätet. Sedan betalar man en avgift för sträckan Sara Nyström måste köra. Än så länge är klippningarna centrerade till Kalmar, men hon har även åkt till bland annat Smedby och Trekanten.

– Jag tror att folk blir mer bekväma, man fixar städhjälp hemma och man vill ha maten levererad hem, man har mindre tid helt enkelt. Alla måste ju till frisören någon gång och om man har många barn kanske det är smidigt att ta en familjeklippning hemma. Det var anledningen till att jag startade upp detta, förklarar Sara Nyström.

saranystrom1

Hon berättar även att hemklipp är bra för de äldre som inte kan ta sig in till stan, särskilt svårt hade många i vinter med tanke på snön.

– Jag har haft äldre som sagt att de kommer kunna bo kvar i sin bostad nu när frisören kommer hem till dem.

Reaktionerna hon har fått har enbart varit positiva.

– Hemklipp är enkelt för alla. Jag har alltid tyckt att det har varit roligt att jobba med människor och nu kände jag väl mest att det behövde hända något. Jag hoppas på att fler ska få upp ögonen för detta så nu ska jag marknadsföra, säger hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”

Investeringen innehåller både flytt och nya anläggningar.

Andreas Norinder

Kl.11:36, 18 april, 2018

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”
Foto: Pressbild/Genre

I maj förra året kunde 24Kalmar berätta om att Liljas bil skulle lämna sina lokaler på Norra vägen och Galggatan. Istället ska mankoncentrera verksamheten till Hansa City.

Fastighetsbolaget Riksbyggen köpte tomten och planerar att bygga cirka 200 bostäder. Planerad byggstart är under 2019 och den första inflyttningen kan ske året därpå.

LÄS MER: Riksbyggen storsatsar i Kalmar – plan för 200 nya bostäder

På onsdagen presenterade Liljas bil ytterligare förändringar i sin verksamhet. Förutom koncentrationen till Hansa City, som innefattar en ny serviceverkstad, ny tvättanläggning och andra personalutrymmen, flyttar man sin verksamhet i Borgholm.

Där flyttar Liljas bil från Storgatan till helt nya lokaler i handelsområdet Triangeln. Här blir det nybyggnationer på cirka 2 000 kvadratmeter.

– Detta är en av de största satsningarna i Liljas nittioåriga historia och det känns oerhört stimulerande att kröna min 44-åriga karriär i Liljas med denna överenskommelse, säger Ingemar Andersson, ägare och koncernchef, i ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Alla lokala caféer som platsar i White Guide

På tisdagen släpptes vilka som är med i årets upplaga av den prestigefulla guiden.

Andreas Norinder

Kl.19:57, 17 april, 2018

LISTA: Alla lokala caféer som platsar i White Guide
Södviks bageri & konditori i Södvik är med i White Guide. Foto: Karl-Oskar Karlsson/Pixabay

I vintras rapporterade 24Kalmar om de lokala restaurangerna som var med i White Guide, en av branschens finaste utmärkelser. I fjol debuterade Balck Coffe (Kalmar) och Fredriks bröd och bakverk (Färjestaden), men i år blev regionen utan nykomlingar.

Av White Guides 338 caféer finns totalt 13 stycken i Kalmar och på Öland. Det är en minskning från fjolårets 351 caféer. I år lyckades 42 nya caféer kvalificera sig till guiden.

LÄS MER: LISTA: Många lokala restauranger med i White Guide

– Bland årets cafétrender kan vi bland annat se ett nytt intresse för att återupptäcka, förnya och förbättra lite okända bakverksklassiker, ett allt starkare intresse för ursprungsteer och att frukosthela-dagen-konceptet är här för att stanna, säger caféredaktör Lena Ilkjaer i ett pressmeddelande.

Den 14 maj arrangerar White Guide en gala där årets pristagare kommer att avslöjas. 2015 blev Strandnära Ekocafé utsedda till vinnare i klassen ”Årets hållbara café”.

Man delar även ut pris för årets konditori, kaffebar, ”värt en resa”, fikaställe, stjärnskott och bageri.

Kalmar (3):

Balck
Coffe
Holmgrens konditori
Kullzénska caféet

Öland (10):

Café Haget, Byxelkrok
Fredriks bröd och bakverk, Färjestaden
Kaffestugan i Böda, Löttorp
Kaffetorpet, Borgholm
Köpingsviks konditori, Köpingsvik
Mormors stenugnsbageri & kaffestuga, Stora Rör
Nya Conditoriet, Borgholm
Strandnära Ekocafé, Mörbylånga
Södviks bageri & konditori, Löttorp
Ölandschoklad, Färjestaden

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng