Veckans Företag

Parelle Cosmetics: ”Jag försöker alltid framhäva det positiva”

Parfymeriet har funnits i Kalmar sedan 40-talet och inredningen samt inställningen till kunden har alltid varit densamma.

Hanna Thulin

Kl.19:48, 30 mars, 2017

7 bilder
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

År 1949 öppnade det som idag är Parelle CosmeticsSödra Långgatan i Kalmar. Cirka tio år senare flyttade de till Kaggensgatan och år 2004 fick butiken en ny ägare i Högsbyfödda Emelie Carlsson.

– Jag skulle i stort sett bara skriva på papperna för att öppna ett parfymeri i Oskarshamn men då ringde Parelles VD och undrade om jag inte ville ta över den här butiken istället. Det var bara att hoppa på tåget och ta över en butik med fyra anställda istället, berättar Emelie Carlsson.

LÄS MER: DesignOnline: ”Ingen kan kopiera vår personal”

Det första man lägger märke till när man stiger in i butiken är inredningen som skvallrar om butikens långa historia.

– Jag har inte ändrat på inredningen sedan jag tog över, förutom att jag har möblerat om lite. Jag har funderat lite på det men vill behålla känslan av ett klassiskt parfymeri och nu har vi satsat mer på att modernisera och utöka hudvårdssalongen. Vi har också kunder som säger att jag absolut inte får ändra på något eftersom de gillar det. Butikens historia sitter lite i väggarna, säger Emelie.

Hon fick upp intresset för smink och skönhet när hon pluggade teater på gymnasiet och sminkade klasskompisarna som skådespelade.

Därefter utbildade hon sig till Makeup artist i stockholm och frilansade därefter i några år. Idag får hon istället sminka brudar eller ge sminkrådgivning till kunder som inte riktigt vet hur de ska göra.

– Det bästa med jobbet är att få ta hand om kunderna. Ibland tänker jag att jag jobbar i en väldigt ytlig bransch men samtidigt har jag lärt mig att utsidan kan vara viktig för att insidan ska må bra. Ibland kan man känna sig lite piggare bara man får på sig mascaran, säger hon och fortsätter:

– Jag märker också hur många kunder slappnar av en stund när de blir sminkade, de gillar den personliga kontakten. När kunder kommer in och vill få sina mörka ringar under ögonen översminkade eller klagar på något annat med deras utseende så försöker jag vända på det. Jag försöker ta reda på vad de tycker om hos sig själva och fokuserar på att framhäva det positiva istället för det negativa.

2014 gick Emelie på föräldraledighet, samtidigt fick hon erbjudandet att bygga ut hudsvårdssalongen som finns i butiken. Idag har Parelle nyrenoverade lokaler på övervåningen dit kunder kan gå för att få olika behandlingar av legitimerade hudterapeuter.

– Det känns bra att kunna erbjuda kunderna det i en fin miljö. Överlag så fokuserar vi på dem och deras önskemål. Idag handlar det mer om att lyssna på kunderna och ta in de produkterna som de önskar. Vi tar bland annat in praktikanter och vid flera tillfällen har de tipsat oss om produkter som är populärt hos de unga.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Den största utmaningen för ett parfymeri som Parelle är e-handeln. Enligt Emelie finns det många bra auktoriserade e-handlare som håller ofta samma priser som Parelle tack vare att de köper in från samma leverantörer. Men sen finns det även de som importerar produkter genom oseriösa källor och på så sätt kan sänka sina priser betydligt.

Piratkopierade skönhetsprodukter förekommer ofta och blir alltmer vanligt då efterfrågan på billiga produkter ökar. Ett sätt att veta att en sida är auktoriserad är att den saluför hela linjer av ett märke, det vill säga både doft, hudvård och make up och inte bara bästsäljarna.

– Vi varken kan eller vill konkurrera med dem prismässigt. Vi får istället satsa på våra kunder och en bra service utöver det vanliga. Man kan ju till exempel inte göra en ansiktsbehandling på nätet, komma och bli sminkad innan fest eller samla tjejgänget på en sminkkväll.

Emelie har inga storslagna planer för Parelle inom den närmaste framtiden utan är mer inne på att förvalta det hon har.

– Det är vissa små förändringar som ska göras men jag är mer inne på att skräddarsy butiken. Jag är inte ute efter att bli större utan vill ta hand om det jag har.

Hur är det att driva en butik i Kalmar?

– Kalmar är en jättehärlig stad och när jag pratar med andra butiker i landet så har Kalmar ett gott rykte och man hör positiva saker hela tiden. Det pågår en del byggen här och det kan ibland bli tufft för oss men det innebär ju också att det är något på gång och att det växer och blir finare här. Det gäller att hela tiden fokusera på det positiva, avslutar Emelie.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De startar nytt – i tung bransch

Jobbar mot kunder både i och utanför Sveriges gränser.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.07:05, 24 februari, 2018

De startar nytt – i tung bransch
Foto: Creative Commons.

Sedan början av januari driver Pelle Lundgren och Fouad Hmami ett eget serviceföretag i Borgholm. Tidigare arbetade duon på Gottfridssons flyt och städ.

– Grejen är den att vi helt enkelt ville vara våra egna chefer och kunna bestämma mer själva när vi vill jobba. Däremot trivdes vi alldeles ypperligt hos Gottfridssons, säger Pelle Lundgren vid Borgholms flytt och städ.

Trots att de numera befinner sig i samma bransch som sin tidigare arbetsgivare ser de sig inte som några konkurrenter.

– Absolut inte. Vi har ändrat inriktning mot vad vi hade tänkt från början. Vi kommer sikta in oss mot utlandsflyttar, både de som vill flytta i från och till Sverige.

Hur har responsen varit?
– Jo, men det har trillat in ett par Norge-flyttar och lite dödsbon som vi har städat ur. Det tar sin lilla tid att komma in i branschen, men vi har ingen brådska. Vi vill inte bli så mycket större än oss två.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Sjunde raka nomineringen och ny global kampanj: ”Väldigt stolta”

Det går bra nu för Alarmstreet kommunikation som återigen är nominerade till Årets Marknadsförare och som precis lyckats vinna prestigefylld pitch.

Hanna Thulin

Kl.20:37, 23 februari, 2018

Sjunde raka nomineringen och ny global kampanj: ”Väldigt stolta”
Stefan Juliusson och vd Sophia Magnusson. Foto: Hanna Thulin

För sjunde året i rad har Alarmstreet Kommunikation blivit nominerade till Årets Marknadsförare. De har en gedigen meritlista då de även lyckats plocka hem priset tre gånger med kampanjer med Pontuz Löfgren AB, Växjö Lakers och senast med Meridium.

– Det känns naturligtvis jätteroligt. Det är sjätte året i rad vi är nominerade i kategorin, vilket betyder att vi varit med bland finalisterna varje år sedan vi startade vår reklambyrå. I år är vi nominerade med vår kampanj för Ocab, som gett kunden ett fantastiskt resultat på kort tid. Ocabs orderingång har ökat med 60 procent och de har anställt åtta nya medarbetare sedan kampanjen lanserades. För oss som reklambyrå är det ett pris i sig när det går så makalöst bra för kunden. Det är vi väldigt stolta över, säger Stefan Juliusson, grundare och AD på företaget.

LÄS MER: Alarmstreet Kommunikation: ”Kreativiteten dör aldrig”

Vad betyder ett sånt pris för er?
– Det betyder naturligtvis mycket. En kreativ process är som en bergochdalbana. Ena dagen tycker man att man är något på spåret, nästa ifrågasätter man allt man gjort. När man sedan tillslut levererar till kund känner man sig både stolt och utmattad. Att då få positiv respons, nöjda kunder och dessutom bli nominerade är ett kvitto på att allt slit lönar sig. Vi tycker det är jättekul. Men på ett sätt känns det som att vi redan har vunnit med OCAB, vars kampanj ju fick enastående genomslag.

Det är fullt upp på kontoret hos Alarmstreet och man ligger inte på latsidan. För bara några dagar sedan blev det klart att man vunnit en pitch om en global kampanj där man slagit ut flera internationella konkurrenter.

Kan ni säga något om den här globala kampanjen?
– Tyvärr kan vi inte säga så mycket än. Kampanjen är för en stor koncern som ska lansera en helt ny produkt globalt. Vi var en av de byråer som tillfrågades och vi vann med vår pitch i internationell konkurrens, vilket naturligtvis är jättespännande.

Hur känns det att få gå utanför Sveriges gränser?
– Kul! Ett av våra mål har varit att få göra reklam internationellt. Nu är vi på väg dit.

Vad händer nu i den närmsta framtiden?
– Hos oss händer det mycket spännande hela tiden. Inom de närmaste veckorna lanserar vi en stor kampanj vi arbetat med i närmare ett år. Kampanjen kommer att figurera i hela södra Sverige för en riktigt tung aktör. Det ser vi fram emot. Dessutom har vi många nationella kunder just nu som vi arbetar med. En del av vårt fokus ligger på uppdrag från företag utanför vår region. Vi har också ett mycket tätt samarbete med Viva Media Group vilket innebär att vi får tillgång till varandras kompetenser och styrkor, avslutar Stefan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Koreansk restaurang till Kalmar

Blir den första av sitt slag i staden.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:02, 23 februari, 2018

Koreansk restaurang till Kalmar
Foto: Arkiv.

Det är tidningen Östra Småland som rapporterar att Kalmars nya kvarter GesällenKvarnholmen kan få sin första restaurang senare i år.

Tidningen skriver att det koreanska matcaféet Gangnam kommer att börja byggas så fort som bygglovet är beviljat. Den koreanska restaurangen kommer då bli den första av sitt slag i Kalmar.

Den koreanska matkulturen kommer allt mer i Sverige och den senaste tiden har koreanska restauranger etablerat sig i de större städerna.

Mat serverad från det koreanska köket består av allt från sött, salt, surt och starkt. Dessutom är den ofta mycket grillad och fermenterad, samt färgstarkt.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fastighetsägaren: ”De har skulder till mig på 250 000”

Märkliga omständigheter kring stölden på konkursdrabbade Istanbul. Niko Saber menar att restaurangen är skyldiga honom en kvarts miljon kronor.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:16, 22 februari, 2018

Fastighetsägaren: ”De har skulder till mig på 250 000”
Foto: Arkiv.

Under torsdagen rapporterade 24Kalmar om Istanbul BBQ:s konkurs. Strax innan konkursen blev verklighet drabbades restaurangen av ett inbrott där inventarier som restaurangspisar, stekhällar och kylar stals. Det är vad ägaren har påstått, menar konkursförvaltaren Erik Gabrielsson.

Den massiva stölden inträffade under märkliga omständigheter.

LÄS MER: Restaurang tömdes innan konkurs: ”Väldigt konstigt”

– Ägarna menar att de haft inbrott strax före konkursen. Vid tidpunkten för själva inbrottet ska lokalerna dessutom ha varit avlarmade, men när vi kom dit några dagar senare var det larmat, sa konkursförvaltaren Erik Gabrielsson till 24Kalmar tidigare under torsdagen.

Konkursförvaltaren har även talat med försäkringsbolaget – och planerar inom kort att lämna in en polisanmälan om stölden. Själva anmälan gäller enbart själva brottet – och ingen misstänkt gärningsman.

Niko Saber äger fastigheten där Istanbul hyrt in sig sedan april förra året.

– De första tre månaderna betalades hyrorna och allt var frid och fröjd. Men de sista åtta månaderna har de inte betalat, säger han.

Hur mycket pengar rör det sig om?
– De har skulder till mig på 250 000 kronor.

Enligt konkursförvaltaren har flera anonyma tips ramlat in. Något som Niko Saber inte fått ta del av.

– Jag vet ingenting om någon som har sett eller hört något. Det är polisens sak att utreda vad som har hänt.

Tror du att du kommer få tillbaka pengarna?
– Jag hoppas det, men har i ärlighetens namn ingen aning om så kommer bli fallet.

24Kalmar har vid upprepade tillfällen försökt nå ägaren utan framgång.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Profilens nya satsning: ”Kommer köra samma koncept”

Efter 13 år på Öland – nu öppnar han ny verksamhet i Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:17, 22 februari, 2018

Profilens nya satsning: ”Kommer köra samma koncept”
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Han var en av grundarna till populära restaurangen Robertos i Färjestaden. Nu blickar Bekim Fazliu fram emot nya utmaningar. Den 1 april slår han upp portarna till den nya satsningen i Matstugan i Djurängen.

Efter 13 år på Robertos och 18 år i branschen vet Fazliu vad som krävs.

– De flesta Kalmarbor som kom till Färjestaden käkade på Robertos. Jag kommer köra samma koncept i Djurängen med hög kvalitet. All ost kommer vara från Sverige och vi kommer välja råvaror med omsorg, gärna så närodlat som möjligt, säger han.

Bekim Fazliu, som är är uppväxt i Djurängen, hoppas kunna locka över sin gamla kundkrets från tiden på Öland.

– Man kommer få väldigt bra mat hos mig, det kan jag lova, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng