Presenteras av
Veckans Företag

Parelle Cosmetics: ”Jag försöker alltid framhäva det positiva”

Parfymeriet har funnits i Kalmar sedan 40-talet och inredningen samt inställningen till kunden har alltid varit densamma.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:48, 30 mars, 2017

7 bilder
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

År 1949 öppnade det som idag är Parelle CosmeticsSödra Långgatan i Kalmar. Cirka tio år senare flyttade de till Kaggensgatan och år 2004 fick butiken en ny ägare i Högsbyfödda Emelie Carlsson.

– Jag skulle i stort sett bara skriva på papperna för att öppna ett parfymeri i Oskarshamn men då ringde Parelles VD och undrade om jag inte ville ta över den här butiken istället. Det var bara att hoppa på tåget och ta över en butik med fyra anställda istället, berättar Emelie Carlsson.

Det första man lägger märke till när man stiger in i butiken är inredningen som skvallrar om butikens långa historia.

– Jag har inte ändrat på inredningen sedan jag tog över, förutom att jag har möblerat om lite. Jag har funderat lite på det men vill behålla känslan av ett klassiskt parfymeri och nu har vi satsat mer på att modernisera och utöka hudvårdssalongen. Vi har också kunder som säger att jag absolut inte får ändra på något eftersom de gillar det. Butikens historia sitter lite i väggarna, säger Emelie.

Hon fick upp intresset för smink och skönhet när hon pluggade teater på gymnasiet och sminkade klasskompisarna som skådespelade.

Därefter utbildade hon sig till Makeup artist i stockholm och frilansade därefter i några år. Idag får hon istället sminka brudar eller ge sminkrådgivning till kunder som inte riktigt vet hur de ska göra.

– Det bästa med jobbet är att få ta hand om kunderna. Ibland tänker jag att jag jobbar i en väldigt ytlig bransch men samtidigt har jag lärt mig att utsidan kan vara viktig för att insidan ska må bra. Ibland kan man känna sig lite piggare bara man får på sig mascaran, säger hon och fortsätter:

– Jag märker också hur många kunder slappnar av en stund när de blir sminkade, de gillar den personliga kontakten. När kunder kommer in och vill få sina mörka ringar under ögonen översminkade eller klagar på något annat med deras utseende så försöker jag vända på det. Jag försöker ta reda på vad de tycker om hos sig själva och fokuserar på att framhäva det positiva istället för det negativa.

2014 gick Emelie på föräldraledighet, samtidigt fick hon erbjudandet att bygga ut hudsvårdssalongen som finns i butiken. Idag har Parelle nyrenoverade lokaler på övervåningen dit kunder kan gå för att få olika behandlingar av legitimerade hudterapeuter.

– Det känns bra att kunna erbjuda kunderna det i en fin miljö. Överlag så fokuserar vi på dem och deras önskemål. Idag handlar det mer om att lyssna på kunderna och ta in de produkterna som de önskar. Vi tar bland annat in praktikanter och vid flera tillfällen har de tipsat oss om produkter som är populärt hos de unga.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Den största utmaningen för ett parfymeri som Parelle är e-handeln. Enligt Emelie finns det många bra auktoriserade e-handlare som håller ofta samma priser som Parelle tack vare att de köper in från samma leverantörer. Men sen finns det även de som importerar produkter genom oseriösa källor och på så sätt kan sänka sina priser betydligt.

Piratkopierade skönhetsprodukter förekommer ofta och blir alltmer vanligt då efterfrågan på billiga produkter ökar. Ett sätt att veta att en sida är auktoriserad är att den saluför hela linjer av ett märke, det vill säga både doft, hudvård och make up och inte bara bästsäljarna.

– Vi varken kan eller vill konkurrera med dem prismässigt. Vi får istället satsa på våra kunder och en bra service utöver det vanliga. Man kan ju till exempel inte göra en ansiktsbehandling på nätet, komma och bli sminkad innan fest eller samla tjejgänget på en sminkkväll.

Emelie har inga storslagna planer för Parelle inom den närmaste framtiden utan är mer inne på att förvalta det hon har.

– Det är vissa små förändringar som ska göras men jag är mer inne på att skräddarsy butiken. Jag är inte ute efter att bli större utan vill ta hand om det jag har.

Hur är det att driva en butik i Kalmar?

– Kalmar är en jättehärlig stad och när jag pratar med andra butiker i landet så har Kalmar ett gott rykte och man hör positiva saker hela tiden. Det pågår en del byggen här och det kan ibland bli tufft för oss men det innebär ju också att det är något på gång och att det växer och blir finare här. Det gäller att hela tiden fokusera på det positiva, avslutar Emelie.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny klädbutik öppnade på Kvarnholmen

"Det kan inte bli mycket bättre läge, det är ett bra gångstråk här mellan torgen", säger butikschefen Benny Johansson.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.11:14, 16 augusti, 2017

3 bilder
  • Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
    Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.

Redan i slutet av maj skrev 24Kalmar om att klädmärket Peak Performance planerade att öppna en profilbutik i Kalmar. På onsdagsförmiddagen slog affären på Storgatan upp dörrarna.

– Spännande och kul! Jag är jätteglad över att det är så mycket folk här direkt. Vi har nått ut med vårt budskap, säger butikschefen Benny Johansson, som tidigare har basat över Naturkompaniet och XXL.

– Jag har suveräna medarbetare som kommer från den rena klädindustrin, så vi kompletterar varandra perfekt.

Butiken ligger i Haga Hems gamla lokaler och har under de senaste veckorna renoverats.

– Läget kan inte bli mycket bättre, det är ett bra gångstråk här mellan torgen. Även lokalen är suverän så här får vi plats med allt vi vill. Det blir kanonbra, säger Johansson.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”

Förändringar väntar för klädbutiken. "Intressenten har lite nya idéer".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:48, 10 augusti, 2017

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”
Foto: Viktor Jerner.

I juni försattes klädbutiken Kompaniet i Baronen i konkurs. Men nu är en ny ägare på gång att ta över affären. Vem det är vill konkursförvaltaren Erik M Gabrielsson inte avslöja förrän affären är i hamn.

”Sedan omkring tre veckor förs diskussioner endast med en intressent. Vi är överens om alla ingående parametrar och ett avtal har översänts. Avtalet är emellertid ännu inte påskrivet”, meddelar Gabrielsson via mejl till 24Kalmar.

Den troliga köparen ska redan nu verksam i klädbranschen.

”Intressenten är redan verksam inom konfektion och har lite nya idéer för Kompaniet. Min förhoppning är att nå i mål inom ett par veckor”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”

Bygget av Gesällen ligger före tidsplanen och livsmedelskedjan kan tidigarelägga sitt planerade öppningsdatum.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.13:27, 10 augusti, 2017

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”
Den 21 september öppnar Hemköp i Gesällen. Foto: Pressbild

I augusti förra året meddelade Hemköp att de hoppades kunna inviga sin nya Kalmarbutik redan under våren 2017. Det flyttades senare till november.

Dock har bygget av Gesällen gått snabbare än planerat och nu är det klart – den 21 september kan Hemköp ta emot sina första kunder.

– Bygget har flutit på bra. Det blir jättespännande för oss att öppna i Kalmar, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

Totalt blir det 19 heltidstjänster och butiksytan blir cirka 1500 kvadratmeter. En nyhet är att Hemköps e-handel, som främst finns i större städer, ska lanseras i Kalmar i slutet av oktober.

– Det är stort för Hemköp. Att vi kan leverera mat hem till våra kunder tror vi kommer att bli väldigt uppskattat.

Varför valde ni att etablera er i just Kalmar?

– Vi vill komma till nya platser och det känns kul att det blev Kalmar,  som är en helt ny ort för oss, säger Elin Jarl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”

Glassförsäljare från Kalmar säljer klenoden. Kommer du ihåg var i Kalmar kiosken stod när den var i bruk?

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:20, 8 augusti, 2017

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”
När kiosken tillverkades var den svart och vit och liknade en fotboll. Foto: Privat.

På köp- och säljsajten Blocket ligger just nu en något ovanlig annons ute. Det är Murat Cengiz, ägare till kiosken vid Kalmarsundsbadet, som säljer en klotformad kiosk tillverkad av kolfiber.

– Han köpte den från Öland för två-tre år sedan, men den är tillverkad i Stockholm, berättar Murats son Mazlum som hjälper till med försäljningen.

Från början var kiosken både svart och vit och hade utseendet av en fotboll.

– Jag tror den satt vid någon fotbollsarena då. Den är unik och det var det pappa föll för när han köpte den, säger Mazlum.

Under de senaste åren har kiosken inte varit i bruk. Men sommaren 2014 stod kiosken vid parkeringen nedanför gamla vattentornet i centrala Kalmar.

Enligt annonsen passar kiosken även som juicebar eller gatukök och är ”välisolerad med fungerande el”. Utgångspriset är satt till 59 999 kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng