AlphaCE: ”Alla har en plats på arbetsmarknaden” | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
Veckans Företag

AlphaCE: ”Alla har en plats på arbetsmarknaden”

Bäst i test enligt Arbetsförmedlingen och verksamma på 52 orter – det är mycket som talar för AlphaCE, som hjälper människor ut på arbetsmarknaden. "Vi anser att alla har rätt till en andra chans”.

Hanna Thulin

Kl.19:37, 6 april, 2017

AlphaCE: ”Alla har en plats på arbetsmarknaden”
Lars Rubensson och Anna-Carin Erwén hjälper nyanlända svenskar ut på arbetsmarknaden. Foto: Hanna Thulin

AlphaCE startades i Kalmar för 5 år sedan av företagets nuvarande VD Maria Mattsson Mähl och några tidigare kolleger. Idag har företaget kontor på 52 orter över hela Sverige med cirka 425 anställda. Huvudkontoret ligger fortfarande kvar i Kalmar.

Det är nog en av faktorerna till att vi lyckats så bra. Det är lättare att bli en aktör på ett mindre ställe och här har det alltid funnits en närhet till bland annat bank och revisor. Däremot tror jag inte att det är så många i Kalmar som faktiskt vet att vi ligger här och vad det är vi gör, säger Lars Rubensson som är ekonomichef.

LÄS MER: Parelle Cosmetics: ”Jag försöker alltid framhäva det positiva”

AlphaCE hjälper de som är längst från arbetsmarknaden, både de som är födda i Sverige och utomlands, med att hitta nya jobb och praktikplatser genom Stöd och Matchning. Företagets andra uppdrag är Grundläggande Moduler där nyanlända svenskar utbildas i det svenska samhället för att komma närmare den svenska arbetsmarknaden.

– Först gör vi en kartläggning om vad de har med sig för kunskaper och erfarenheter från sitt hemland och så utgår vi därifrån. Det kan handla om allt mellan analfabeter och akademiker. Vi lär dem om hur kösystemet på ICA fungerar, vem man ringer om ens barn är sjukt, hur man skriver ett CV med mera. Vi visar dem hur det svenska samhället fungerar för att de ska trivas här, säger Anna-Carin Erwén som är regionchef.

De som jobbar på AlphaCE kommer dels från liknande bakgrunder som de nyanlända men det finns även de som är uppväxta i Sverige. Alla har erfarenhet av att jobba med människor och att utbilda andra.

– Det finns ett väldigt stort engagemang hos de som jobbar här om att det ska gå bra. Vi anser att alla har en andra chans och vi drivs av att individen ska lyckas, säger Lars Rubensson.

– Det bästa med jobbet är att jag får leva vår vision om att alla har en plats på arbetsmarknaden. Det är så stort hjärta i det och alla medarbetare är medmänniskor som ser värdet i att se människor växa.

Men det finns även utmaningar med jobbet.

– Det finns en frustration i att alla inte har samma förutsättningar i och med vilka förhållanden de kommer ifrån. Man ser också så mycket potential hos många men språket blir ofta ett hinder, att kunna svenska är en stor del av att lyckas, säger Anna-Carin.

– Vi ser också en utmaning i att vi kan hjälpa ännu fler ut i jobb eftersom arbetsmarknaden ser gynnsam ut just nu. Tyvärr kräver många av yrkena en utbildning som de nyanlända inte har. De har kunskaperna men inte formalia. Man önskar att kommun och landsting kunde titta annorlunda på utbildning kontra erfarenhet, säger Lars.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Genom sitt stora kontaktnät med företag runt om i regionen och Sverige så kan AlphaCE erbjuda sina adepter praktik ute på svenska arbetsplatser så att de får lära sig språket och arbetssättet.

– Vår upplevelse är att vi blir väldigt bra bemötta av företagen i Kalmar, det finns en vilja hos dem att se kompetensen i de nyanlända. Vi kanske inte hittar rätt matchning med en gång men man kan se glimten i ögat hos den nyanlända när de lyckas. Det är fantastiskt att få se en person som tidigare haft dåligt självförtroende blomma upp och komma rakryggad när de visar upp sitt första arbetsgivarintyg, säger Anna-Carin.

Att ha lyckats växa så pass bra på fem år som AlphaCE har gjort bådar gott inför framtiden.

– Mycket av framtiden vet vi inte något om. Vi vet att vi är bra på det vi gör, vi är till exempel bäst i test enligt Arbetsförmedlingen, men vi kan bli ännu bättre. De metoderna vi jobbar med är väl beprövade och vi har goda företagskontakter med medarbetare som jobbar dedikerat.

– Behovet av arbetskraft minskar ju inte och vi har ständigt konkurrens från andra företag. Men vi kör på och vår bästa marknadsföring är att vi faktiskt lyckas, under 2016 fick 1 500 personer i Sverige jobb genom oss, avslutar Lars.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

I samarbete med Bildväxlarna

TV: Åsa Måård möter Bildväxlarna

Premiär för ny TV-satsning. Kalmarprofilen Åsa Måård möter olika företag i Kalmar - först ut är Bildväxlarna som visar upp sin verksamhet för tittarna och berättar om sina framtidsplaner.

Martin Sköld

Kl.16:30, 22 april, 2018

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny restaurangupplevelse kommer till Kalmar

"Kalmars restauranger och destinationen har omfamnat konceptet och tack vare en tät stadskärna siktar vi nu på att göra dunderpremiär," säger projektledare Emelia Wilander.

Hanna Thulin

Kl.10:31, 20 april, 2018

Ny restaurangupplevelse kommer till Kalmar
Foto: Alexander Olivera/Pressbild

Den 5 oktober kommer krogrundan Matnatten till Kalmar. Det är ett koncept som går ut på att man köper ett klippkort och sedan får besöka åtta restauranger i Kalmar under en kväll för att smaka på deras signaturrätt.

– Kalmars restauranger och destinationen har omfamnat konceptet och tack vare en tät stadskärna siktar vi nu på att göra dunderpremiär med förhoppningsvis tre matrundor med åtta deltagande krogar per matrunda, säger Emelie Wilander, projektledare hos arrangören Taste Events och fortsätter.

Emelie Wilander, projektledare för Matnatten. Foto: Pressbild

Emelie Wilander, projektledare för Matnatten. Foto: Pressbild

Konceptet är väletablerat och har funnits i Malmö sedan 2014 och även gästat flera andra städer.

– Tidigare städer har verkligen tagit Matnatten till sitt hjärta, biljetterna brukar sälja slut i ett nafs då det blir en ”snackis”. Och det är inte bara stadens invånare som uppskattar Matnatten, vi har upptäckt att det också kommer tillresta foodies som tycker det här är ett kul sätt att upptäcka restauranger på.

Arrangören vill med hjälp av Matnatten uppmana besökare att testa på lokala smaker och upptäcka nya delar av stan men ännu är det inte officiellt vilka restauranger som kommer att vara med.

– Den 24 augusti kommer vi presentera deltagande restauranger.

Besöken under Matnatten görs under restaurangernas öppettider mellan klockan 16-23. När man hämtar ut klippkortet på matrundans startpunkt får man också en Matknapp att sätta på kavajen.

– Med den på känner man lätt igen alla som deltar på matrundan och har något att börja prata om, säger Emelie Wilander.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram

I byggdammet växer nya Stars & Stripes fram. "Vi vill att alla ska känna sig välkomna."

Hanna Thulin

Kl.21:01, 19 april, 2018

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram
Foto: Hanna Thulin

Turerna har varit många för nya Stars & Stripes Larmtorget men nu börjar man närma sig det slutgiltiga öppningsdatumet. I det som tidigare var Manana Manana och Wayne´s Coffee växer nu en nu lokal fram i byggdammet.

– Det är en stor lokal som tagit längre tid att renovera än vad vi kanske hade räknat med. Vi bestämde oss för att det fick ta den tid det tar. Ska man göra saker ordentligt så tar det tid, säger Theo Kazantzidis, driftchef för Stars & Stripes.

Den nya lokalen på cirka 1000 kvadratmeter rymmer nu en lounge med bar, en restaurangdel me öppet kök, en källare med spelcenter och ett konferensrum. Theos favoritdel av lokalen är övervåningen där konferensrummet och en del av matplatserna kommer vara placerade.

– Utsikten från konferensrummet är grym. Det är lätt att förälska sig i lokalen ur ett arbetsmässigt perspektiv. I lokalen kommer det även att finnas över 30 tv-skärmar så man kommer att kunna följa sporten vart man än är.

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen... Foto: Hanna Thulin

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen. Foto: Hanna Thulin

Det nya Stars & Stripes kommer att vara helt annorlunda från det Stars som Kalmarborna kanske är vana vid sedan tidigare.

– Det är ett helt nytt ställe för hela familjen, det här är en helhetslösning och det är det vi kommer att stå för. Man ska kunna gå hit med familjen och stanna en hel kväll.

Till skillnad från gamla Stars så kommer man till exempel inte att ha regelbundna nattklubbskvällar. Nu ligger istället fokus på att göra det till en miljö där gästerna kan sitta ner och prata med varandra eller spela ett spel.

– Vi bygger ett så pass stort ställe för att det ska kunna vara en helhetsupplevelse, det ska inte bara vara mat eller bara sport utan du ska kunna göra allt. Vi vill verkligen kunna anpassa oss till alla och alla ska känna sig välkomna. Målet med det hela är att alla ska kunna få sitt ”best moment of the day”, precis som Stars & Stripes slogan, säger han och fortsätter:

– Vi kommer att jobba med nöjen och evenemang som trubadurer och quiz. Under sommaren blir det inget nattklubbsdunk men under vintern kan vi komma att ha något liknande under specifika tillfällen. För oss är det viktigt att även en mogen publik ska känna sig hemma här.

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffelboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffleboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

Härnäst väntar fortfarande några veckors jobb för Theo och resten av Stars-familjen, som han kallar alla hantverkare och medhjälpare, innan man kan slå upp portarna och bjuda in Kalmarborna.

– Det är nära öppning nu, det är det sista inredningspillet som ska in men som också tar tid. Vi siktar på att få klart det så fort som möjligt, man kan verkligen säga att vi har en spännande resa framför oss, avslutar han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning

Nu kan du få en salongsklippning hemma i soffan. "Alla måste ju till frisören någon gång," säger Sara Nyström.

Klara Alvunger

Kl.19:50, 18 april, 2018

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning
Sara Nyström åker hem till folk för att klippa dem. Foto: Hanna Thulin

Sara Nyström har jobbat som frisör i många år och flera av dessa har hon själv haft Salong Malmen. Under åren har hon byggt upp en kundkrets som kommer till henne för att klippas. Nu utökar hon sin verksamhet genom att istället vara den som kommer till kunderna, något hon kallar hemklipp.

– Jag har haft idén länge men varken vågat eller orkat ta tag i det. I höstas köpte jag dock en bil som jag har ”stripat” upp och nu har jag satt igång med att köra hem och klippa hos folk, berättar Sara Nyström.

För att få en hemklippning bokar man tid som vanligt via telefon eller på nätet. Sedan betalar man en avgift för sträckan Sara Nyström måste köra. Än så länge är klippningarna centrerade till Kalmar, men hon har även åkt till bland annat Smedby och Trekanten.

– Jag tror att folk blir mer bekväma, man fixar städhjälp hemma och man vill ha maten levererad hem, man har mindre tid helt enkelt. Alla måste ju till frisören någon gång och om man har många barn kanske det är smidigt att ta en familjeklippning hemma. Det var anledningen till att jag startade upp detta, förklarar Sara Nyström.

saranystrom1

Hon berättar även att hemklipp är bra för de äldre som inte kan ta sig in till stan, särskilt svårt hade många i vinter med tanke på snön.

– Jag har haft äldre som sagt att de kommer kunna bo kvar i sin bostad nu när frisören kommer hem till dem.

Reaktionerna hon har fått har enbart varit positiva.

– Hemklipp är enkelt för alla. Jag har alltid tyckt att det har varit roligt att jobba med människor och nu kände jag väl mest att det behövde hända något. Jag hoppas på att fler ska få upp ögonen för detta så nu ska jag marknadsföra, säger hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”

Investeringen innehåller både flytt och nya anläggningar.

Andreas Norinder

Kl.11:36, 18 april, 2018

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”
Foto: Pressbild/Genre

I maj förra året kunde 24Kalmar berätta om att Liljas bil skulle lämna sina lokaler på Norra vägen och Galggatan. Istället ska mankoncentrera verksamheten till Hansa City.

Fastighetsbolaget Riksbyggen köpte tomten och planerar att bygga cirka 200 bostäder. Planerad byggstart är under 2019 och den första inflyttningen kan ske året därpå.

LÄS MER: Riksbyggen storsatsar i Kalmar – plan för 200 nya bostäder

På onsdagen presenterade Liljas bil ytterligare förändringar i sin verksamhet. Förutom koncentrationen till Hansa City, som innefattar en ny serviceverkstad, ny tvättanläggning och andra personalutrymmen, flyttar man sin verksamhet i Borgholm.

Där flyttar Liljas bil från Storgatan till helt nya lokaler i handelsområdet Triangeln. Här blir det nybyggnationer på cirka 2 000 kvadratmeter.

– Detta är en av de största satsningarna i Liljas nittioåriga historia och det känns oerhört stimulerande att kröna min 44-åriga karriär i Liljas med denna överenskommelse, säger Ingemar Andersson, ägare och koncernchef, i ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng