Veckans Företag

AlphaCE: ”Alla har en plats på arbetsmarknaden”

Bäst i test enligt Arbetsförmedlingen och verksamma på 52 orter – det är mycket som talar för AlphaCE, som hjälper människor ut på arbetsmarknaden. "Vi anser att alla har rätt till en andra chans”.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:37, 6 april, 2017

AlphaCE: ”Alla har en plats på arbetsmarknaden”
Lars Rubensson och Anna-Carin Erwén hjälper nyanlända svenskar ut på arbetsmarknaden. Foto: Hanna Thulin

AlphaCE startades i Kalmar för 5 år sedan av företagets nuvarande VD Maria Mattsson Mähl och några tidigare kolleger. Idag har företaget kontor på 52 orter över hela Sverige med cirka 425 anställda. Huvudkontoret ligger fortfarande kvar i Kalmar.

Det är nog en av faktorerna till att vi lyckats så bra. Det är lättare att bli en aktör på ett mindre ställe och här har det alltid funnits en närhet till bland annat bank och revisor. Däremot tror jag inte att det är så många i Kalmar som faktiskt vet att vi ligger här och vad det är vi gör, säger Lars Rubensson som är ekonomichef.

AlphaCE hjälper de som är längst från arbetsmarknaden, både de som är födda i Sverige och utomlands, med att hitta nya jobb och praktikplatser genom Stöd och Matchning. Företagets andra uppdrag är Grundläggande Moduler där nyanlända svenskar utbildas i det svenska samhället för att komma närmare den svenska arbetsmarknaden.

– Först gör vi en kartläggning om vad de har med sig för kunskaper och erfarenheter från sitt hemland och så utgår vi därifrån. Det kan handla om allt mellan analfabeter och akademiker. Vi lär dem om hur kösystemet på ICA fungerar, vem man ringer om ens barn är sjukt, hur man skriver ett CV med mera. Vi visar dem hur det svenska samhället fungerar för att de ska trivas här, säger Anna-Carin Erwén som är regionchef.

De som jobbar på AlphaCE kommer dels från liknande bakgrunder som de nyanlända men det finns även de som är uppväxta i Sverige. Alla har erfarenhet av att jobba med människor och att utbilda andra.

– Det finns ett väldigt stort engagemang hos de som jobbar här om att det ska gå bra. Vi anser att alla har en andra chans och vi drivs av att individen ska lyckas, säger Lars Rubensson.

– Det bästa med jobbet är att jag får leva vår vision om att alla har en plats på arbetsmarknaden. Det är så stort hjärta i det och alla medarbetare är medmänniskor som ser värdet i att se människor växa.

Men det finns även utmaningar med jobbet.

– Det finns en frustration i att alla inte har samma förutsättningar i och med vilka förhållanden de kommer ifrån. Man ser också så mycket potential hos många men språket blir ofta ett hinder, att kunna svenska är en stor del av att lyckas, säger Anna-Carin.

– Vi ser också en utmaning i att vi kan hjälpa ännu fler ut i jobb eftersom arbetsmarknaden ser gynnsam ut just nu. Tyvärr kräver många av yrkena en utbildning som de nyanlända inte har. De har kunskaperna men inte formalia. Man önskar att kommun och landsting kunde titta annorlunda på utbildning kontra erfarenhet, säger Lars.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Genom sitt stora kontaktnät med företag runt om i regionen och Sverige så kan AlphaCE erbjuda sina adepter praktik ute på svenska arbetsplatser så att de får lära sig språket och arbetssättet.

– Vår upplevelse är att vi blir väldigt bra bemötta av företagen i Kalmar, det finns en vilja hos dem att se kompetensen i de nyanlända. Vi kanske inte hittar rätt matchning med en gång men man kan se glimten i ögat hos den nyanlända när de lyckas. Det är fantastiskt att få se en person som tidigare haft dåligt självförtroende blomma upp och komma rakryggad när de visar upp sitt första arbetsgivarintyg, säger Anna-Carin.

Att ha lyckats växa så pass bra på fem år som AlphaCE har gjort bådar gott inför framtiden.

– Mycket av framtiden vet vi inte något om. Vi vet att vi är bra på det vi gör, vi är till exempel bäst i test enligt Arbetsförmedlingen, men vi kan bli ännu bättre. De metoderna vi jobbar med är väl beprövade och vi har goda företagskontakter med medarbetare som jobbar dedikerat.

– Behovet av arbetskraft minskar ju inte och vi har ständigt konkurrens från andra företag. Men vi kör på och vår bästa marknadsföring är att vi faktiskt lyckas, under 2016 fick 1 500 personer i Sverige jobb genom oss, avslutar Lars.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel