Testet: Sex vanliga ursäkter till att inte träna

Det finns alltid ursäkter till att inte träna. Kanske känner du igen dig mer än du önskar.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.21:38, 11 april, 2017

2 bilder
  • Foto: Arkiv
    Foto: Arkiv
  • Vår träningsexpert Mia Samuelsson tester dig. Kommer du med några ursäkter?
    Vår träningsexpert Mia Samuelsson tester dig. Kommer du med några ursäkter?

Känner du att du saknar tiden till träningen? Är alldeles för otränad? Eller inte har någon att träna med? Då kanske du känner igen dig i vår träningsexpert Mia Samuelssons test.

Hur ofta hittar du en anledning till att inte träna? Här är sex vanligt förekommande ursäkter till att skippa gymmet.

✔ ”JAG HINNER INTE TRÄNA.”

Se till att rensa ditt liv från tidstjuvar! Kanske lägger du onödigt mycket tid på att surfa på telefonen, 30 minuter här och där blir lätt ett par timmar i slutänden på dagen. Alla har vi lika många timmar på dygnet och räcker inte detta så stig upp en timme tidigare på morgonen. På så sätt skapar du en extra timme på dagen!

”Genom att planera din träning blir det lättare att hålla dig till dina rutiner.”

✔ ”JAG ÄR FÖR TRÖTT FÖR ATT TRÄNA.”

Du får mer energi över att träna. Dags att se över ditt liv!

  • Hur mycket sover du?
  • Hur har du ätit?
  • Stressar du mycket?

”JAG VÅGAR INTE GÅ TILL GYMMET.”

Denna känsla grundar sig ofta i en osäkerhet och okunskap över hur du ska göra. Alla har varit nybörjare så ta hjälp av en PT som kan hjälpa dig med ett träningsupplägg och hjälpa dig bota rädslan.

✔ ”JAG ÄR ALLDELES FÖR OTRÄNAD.”

Det finns flera goda skäl att ta tag i träningen! Har du inte börjat så är det på tiden att göra detta redan idag.

✔ ”JAG FÅR ÄNDÅ INGA RESULTAT.

Du behöver se över din träning och din kost! Dags att låta någon hjälpa dig med ett träningsupplägg som för dig närmre din målsättning. Kanske är det kosten som måste justeras? Kanske slarvar du med återhämtningen?

”Vilodagen hjälper kroppen att återhämta sig och är ett måste för att musklerna ska växa sig starkare.”

✔ ”JAG HAR INGEN ATT TRÄNA MED.”

Anmäl dig till en träningsgrupp på det gymmet du tränar. Visst kan det vara peppande och hjälpa på att träna med en kompis, men oavsett med eller utan kompis så är det DU som måste göra jobbet!

MIA SAMUELSSON, TRÄNINGSEXPERT

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Premiär för Vårruset – här följer du loppet bäst

Tävlingsledaren Calle Nillson tipsar publiken: "Där får du se löparna tre gånger".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.06:41, 11 maj, 2017

Premiär för Vårruset – här följer du loppet bäst
I kväll är det Kalmarpremiär för Vårruset. Foto: Bildbyrån.

I kväll klockan 19 går startskottet för det första Vårruset någonsin i Kalmar. Runt 800 tjejer är anmälda och tävlingsledaren Calle Nilsson hoppas på ”en hel del efteranmälningar” på plats.

– Vi hoppas på lite bättre väder än vad det har varit de senaste dagarna. Det är en trevlig miljö och omgivning att springa i, säger Nilsson.

Banan är exakt fem kilometer lång och det finns två olika klasser – en med tidtagning och en utan.

– Stadsparken och slottet är två bra lägen att stå vid. Men bäst är nog ändå start- och målfållan. Eftersom det är en vätskestation vid Gustav Vasagatan får man se löparna tre gånger om man står där.

Förutom själva motionsloppet kommer även utställare att finnas på plats. Den gemensamma uppvärmningen hålls av personal från gymmet Malkars och loppets ambassadör, Blossom Tainton-Lindquist, är konferencier.

364cd76302372365be6df733ecf7dc9b-768x514

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Wings for life

Tusentals deltar i internationella löparfesten

På söndagen ställer sig omkring 3000 personer på startlinjen i Wings for life. Klockan 13:00 går starten på Stortorget – och efter 30 minuter börjar målgångsbiljen jakten på löparna.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.08:26, 7 maj, 2017

Tusentals deltar i internationella löparfesten
Omkring 3000 personer väntas delta i Wings for life Kalmar-Öland. Foto: Arkiv

Wings for life är ett av världens största välgörenhetslopp och arrangeras samtidigt på en rad olika platser. Några av städerna som är med är MelbourneDubai, Milano, Wien, Moskva och Pretoria.

Välgörenhetsorganisationen mål är att finna ett botemedel mot ryggmärgsskador och det första loppet arrangerades 2014, där Kalmar-Öland har varit med sedan starten. Till skillnad från vanliga lopp så ska mållinjen komma till löparna och inte tvärtom. Detta i form av en speciell bil som börjar rull 30 minuter efter starten.

I Kalmar går rutten från Stortorget, över Ölandsbron och ner på södra delarna av ön. För att hinna över Ölandsbron behöver man springa cirka en mil på drygt en timme.

Det är en hel del kända ansikten som deltar i loppet och en av dessa är Thomas Fogdö. Han är en före detta elitutförsåkare som bröt ryggen under ett träningspass och blev förlamad från midjan och neråt. I fjol hann Fogdö med nästan 14,9 kilometer.

– Det var otroligt spännande att se hur långt jag skulle hinna, men också frustrerande när jag hörde bilen och såg att 15-kilometersskylten var så nära. Försökte öka men det räckte inte. Det var lite frustrerande, säger han till Wings for lifes hemsida.

Loppet brukar locka mängder med besökare och de bästa publikplatserna är utmed Ängöleden samt i Färjestaden.

– Jag upplevde loppet oerhört positivt. Otroligt trevlig stämning innan men också under loppet var det glada tillrop från både publik och deltagare. Sånt gillar jag, säger Thomas Fogdö.

Andra kändisar som deltar i loppet är lokala sportprofilerna Rasmus Elm, Kim Nilsson samt ”Årets Eldsjäl”, Linnéa Thurfjell och företagarna Annelie Sjöstedt samt Anna Barkevall.

Den maximala distansen är 10 mil men så långt har ingen deltagare någonsin hunnit. Italienaren Giorgio Calcattera har det internationella rekordet med 88,44 kilometer från loppet i Milano i fjol.

I Kalmar vann Pétur Bjarnason herrklasen på knappt 58 kilometer och Linnea Winberg hann längst av damerna med strax över 40 kilometer.

Tävlingen innebär också en del påverkan på trafiken. I fjol avgjordes Wings for life under Kristi himmelfärdshelgen, vilket skapad stort tryck på Ölandsbron och många fastnade i timslånga köer.

Ölandsbron har ett körfält öppet för trafik i vardera riktning under tiden som tävlingen pågår. Förutom det är det begränsad framkomlighet på delar av Ängöleden och centrala gator i Mörbylånga.

Tidigare i veckan kunde 24Kalmar rapportera om att löparfestens framtid i Kalmar är osäker, då reparationerna av Ölandsbron pågår för fullt i maj 2018.

Här kan du läsa mer om historien bakom Wings for life.

Fakta



Här arrangeras Wings for life 2017:

Melbourne, Australien
Brasilia, Brasilien
Santiago, Chile
Dubai, Förenade Arabemiraten
Kakheti, Georgien
Milano, Italien
Zadar, Kroatien
Guadalajara, Mexiko
Breda, Nederländerna
Stavanger, Norge
Wien, Österrike
Poznan, Polen
Kolomna-Moskva, Ryssland
Olten, Schweiz
Bratislava, Slovakien
Ljubljana, Slovenien
Valenica, Spanien
Cambridge, Storbritannien
Kalmar-Öland, Sverige
Pretoria, Sydafrika
Tainan, Taiwan
Izmir, Turkiet
München, Tyskland
Santa Clarita (Californien), USA
Sunrise (Florida), USA

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Hennes mammaträning gör viral succé: ”Sänk prestationskraven på dig själv”

Med hjälp av sina små döttrar vill Emelie Elmes inspirera fler till att ta sig tid till att träna. Efter bara en och en halv månad har hennes träningskonto på Instagram redan över 850 följare.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.06:55, 7 maj, 2017

Hennes mammaträning gör viral succé: ”Sänk prestationskraven på dig själv”
Emelie Elmes har startat kontot Familjefys där hon inspirerar andra småbarnsföräldrar till att träna. Foto: Privat

Emelie Elmes har haft ett intresse för träning och hälsa sedan hon var ung. Hon gick sin första utbildning när hon var 16 och på den vägen är det. Idag är hon utbildat personlig tränare och fystränare.

– Det är mitt största intresse och jag försöker alltid hålla mig uppdaterad om vad som händer inom den världen, berättar hon.

Just nu är hon mammaledig från sitt jobb som medlemsrådgivare på Malkars. Just mammaledigheten har fått henne att tänka till och komma på en idé.

– Jag träffar många mammor och småbarnsföräldrar som vill komma igång och träna men som inte kommer iväg på grund av tidsbrist eller saknar kunskapen. Då kom jag på tanken att skapa ett Instagramkonto för att inspirera fler till enkel träning.

Emeli startade kontot Familjefys för bara en och en halv månad sedan men har redan över 850 följare. På kontot lägger hon upp övningar och korta pass som ska vara enkla att genomföra oberoende på hur lite tid man har eller om man saknar redskap.

– Jag har lagt upp pass som går att göra på åtta minuter. Hur svårt man än har det med familjepusslet så borde man kunna få åtta minuter över till sig själv. Jag använder inte heller några redskap utan bara saker som finns i allas närhet.

Ett redskap som alltid finns där Emelie är är hennes döttrar. Det är ofta som de får vara med på videorna för att agera tyngder eller träningssällskap.

– Den stora tjejen tycker att det är jättekul när jag använder henne som tyngd. Hon gör också vissa övningar tillsammans med mig och man förvånas över att de är så starka i den åldern, man underskattar dem.

Hon hoppas att det inte bara är småbarnsföräldrar som kan ha nytta av hennes konto. Hennes mål är att kunna inspirerar så många som möjligt till att ta sig tid att röra på sig.

Mitt bästa tips är att involvera någon i träningen, det behöver inte vara ett barn utan kan vara en sambo eller vän. Man kan också börja smått och framför allt sänka prestationskraven på sig själv. Ta fem minuter och gör en övning, svårare än så är det inte, säger Emelie.

Tycker du att det är svårt att komma på övningar som passar dina kriterier?

– Inte alls! Jag har så mycket sånt i huvudet hela tiden att jag snarare har svårt att bestämma vad jag ska lägga upp, avslutar Emelie.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Poledance – träningsformen för alla

Katherine Rodriguez är instruktör för träningsformen poledance i Kalmar och hon tycker att alla borde testa. "Det är styrka, teknik och dans på samma gång."

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:49, 30 april, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Han vloggar om sin tuffa styrketräning: ”Visar hur det går till”

Henrik Holstad ska gå ner 5 kilo på 10 veckor utan att tappa i muskler. "Det är många som frågar varför jag gör det så jag valde att göra en videodagbok där jag förklarar".

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:05, 22 april, 2017

2 bilder
  • Henrik Holstad bjuder in tittare på Youtube att följa hans viktnedgångsresa. Foto: Privat
    Henrik Holstad bjuder in tittare på Youtube att följa hans viktnedgångsresa. Foto: Privat
  • Henrik Holstad bjuder in tittare på Youtube att följa hans viktnedgångsresa. Foto: Privat
    Henrik Holstad bjuder in tittare på Youtube att följa hans viktnedgångsresa. Foto: Privat

Henrik Holstad har alltid gillat att träna och någon gång vartannat år brukar han gå igenom en så kallad deff vilket är en träningsperiod när man ska gå ner i vikt och bränna fett utan att tappa muskler. Just nu är han inne i en period där han ska tappa fem kilo på 10 veckor.

– Det är många arbetskamrater som har frågat mig varför jag deffar och hur man gör. Många är också förvånade när de ser resultatet eftersom de tänker att man inte ska kunna se någon skillnad på kroppen. Eftersom jag är väldigt intresserad av filma och fotografera så tänkte jag att jag lika gärna kunde baka ihop alla mina intressen till att göra en videodagbok där jag visar hur en sån här period går till, berättar Henrik.

Videorna som han filmar lägger han sedan upp på Youtube där vem som helst kan följa hans vardag när han ska gå ner fem kilo på 10 veckor.

– Jag försöker få videorna så tittarvänliga som möjligt och lägger ner mycket tid på att videorna ska bli bra. Man kan tro att det är lätt att bara sätta sig framför kameran och prata men det är ofta jag får filma om efter att ha tittat på det. Hade jag kunnat leva på att göra videor som dessa hade det varit kanon eftersom det kombinerar alla mina intressen, säger han och fortsätter:

– Det känns som att vi inte har samma youtubekultur här i Sverige som utomlands. Här söker man upp en video när man vill ha reda på någonting och de flesta inser inte att man kan följa olika kanaler och ta del av innehåll som man faktiskt tycker är intressant och roligt, precis som på de andra sociala medierna.

Det finns ju en del fördomar om de som tränar hårt och utmanar sin kropp på detta sättet, vad säger du om det?

Att träna är ett intresse precis som musik eller hästar. Jag kan förstå att det kan verka konstigt när man inte är insatt och vet vad det innebär att hela tiden räkna och väga det man äter. Man tränar hårt och vill ju att musklerna som man har jobbat fram ska synas.

Bara under de senaste åren har intresset för träning och hälsa ökat markant och Henrik har ett tips till den som är intresserad av träning.

– Har man aldrig deffat någon gång om man är träningsintresserad så kan det vara en idé att räkna på det man äter. Många tränar jättemycket och tycker att de äter bra utan att det blir några resultat. Då är det bra att börja titta på exakt hur mycket protein och kolhydrater man äter trots att det kan vara omständigt att räkna till en början. Det är nyttigt att veta vad man stoppar i sig, avslutar Henrik.

För den som är intresserad av att följa Henriks träningsvardag så går det att göra på hans youtubekanal.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel