Testet: Sex vanliga ursäkter till att inte träna | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis

Testet: Sex vanliga ursäkter till att inte träna

Det finns alltid ursäkter till att inte träna. Kanske känner du igen dig mer än du önskar.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.21:38, 11 april, 2017

2 bilder
  • Foto: Arkiv
    Foto: Arkiv
  • Vår träningsexpert Mia Samuelsson tester dig. Kommer du med några ursäkter?
    Vår träningsexpert Mia Samuelsson tester dig. Kommer du med några ursäkter?

Känner du att du saknar tiden till träningen? Är alldeles för otränad? Eller inte har någon att träna med? Då kanske du känner igen dig i vår träningsexpert Mia Samuelssons test.

Hur ofta hittar du en anledning till att inte träna? Här är sex vanligt förekommande ursäkter till att skippa gymmet.

✔ ”JAG HINNER INTE TRÄNA.”

Se till att rensa ditt liv från tidstjuvar! Kanske lägger du onödigt mycket tid på att surfa på telefonen, 30 minuter här och där blir lätt ett par timmar i slutänden på dagen. Alla har vi lika många timmar på dygnet och räcker inte detta så stig upp en timme tidigare på morgonen. På så sätt skapar du en extra timme på dagen!

”Genom att planera din träning blir det lättare att hålla dig till dina rutiner.”

✔ ”JAG ÄR FÖR TRÖTT FÖR ATT TRÄNA.”

Du får mer energi över att träna. Dags att se över ditt liv!

  • Hur mycket sover du?
  • Hur har du ätit?
  • Stressar du mycket?

”JAG VÅGAR INTE GÅ TILL GYMMET.”

Denna känsla grundar sig ofta i en osäkerhet och okunskap över hur du ska göra. Alla har varit nybörjare så ta hjälp av en PT som kan hjälpa dig med ett träningsupplägg och hjälpa dig bota rädslan.

✔ ”JAG ÄR ALLDELES FÖR OTRÄNAD.”

Det finns flera goda skäl att ta tag i träningen! Har du inte börjat så är det på tiden att göra detta redan idag.

✔ ”JAG FÅR ÄNDÅ INGA RESULTAT.

Du behöver se över din träning och din kost! Dags att låta någon hjälpa dig med ett träningsupplägg som för dig närmre din målsättning. Kanske är det kosten som måste justeras? Kanske slarvar du med återhämtningen?

”Vilodagen hjälper kroppen att återhämta sig och är ett måste för att musklerna ska växa sig starkare.”

✔ ”JAG HAR INGEN ATT TRÄNA MED.”

Anmäl dig till en träningsgrupp på det gymmet du tränar. Visst kan det vara peppande och hjälpa på att träna med en kompis, men oavsett med eller utan kompis så är det DU som måste göra jobbet!

MIA SAMUELSSON, TRÄNINGSEXPERT

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Därför ska du äta kål varje dag

Kål är både billigt, kalorisnålt och fullt av vitaminer. Emelie Elmes tipsar om hur du får in mer kål i vardagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:53, 21 april, 2018

Kål i alla dess former är inte bara en billig och kalorisnål grönsak. Den innehåller magnesium, kalium och kalcium och är fullproppad med vitaminer.

Den är bra mot inflammationer och sjukdomar och är blodsockersänkande. Med andra ord är kål är en riktig supergrönsak som du borde äta mycket av.

LÄS MER: TV: Så tränar du hela kroppen utomhus

Tycker du att det är svårt att laga god mat med kål? Ofta handlar det om att hitta inspiration. Jag äter massor av kål och i filmen visar jag mina sju favoriter!

Det finns mängder av recept på internet. Titta där eller experimentera fram din egna recept.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Förutom alla ovan nämnda egenskaper de har allihop så har var och en kvaliteter som gör dem extra bra.

Grönkål:
Renar kroppen och förbättrar leverns funktion. Den ser också till att de positiva tarmbakterierna blir fler och hjälper till vid matsmältning och näringsupptag

Vitkål:
Innehåller massor av nyttobakterier som bidrar till en positiv tarmflora.

Rödkål:
Innehåller mycket K-vitamin som bl.a. är bra för immunsystem och blodkärl Den innehåller med sin fina färg samma antioxidant som blåbär.

Brysselkål:
Denna lilla variant är otroligt näringsrik. Den innehåller också svavelämnen som omvandlas till antioxidanter.

Blomkål:
Innehåller mycket fibrer som håller igång tarmrörelserna och är bra för matsmältningen.

Kål är bra för dig på så många sätt. Det är så mycket mer än ett kalorisnålt alternativ. Experimentera mer i köket och ge kålen en given plats på köksbordet!

Emelie Elmes

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nytt motionslopp arrangeras av elever

Då går loppet av stapeln. "Vi vill såklart att så många som möjligt ska komma", säger Miranda Nordstrand.

Hanna Thulin

Kl.21:39, 20 april, 2018

Nytt motionslopp arrangeras av elever
Karolina Jeansson, Miranda Nordstrand och Matilda Rosander har tillsammans med två klasskamrater startat Frialoppet. Foto: Hanna Thulin

På lördag den 28 april är det premiär för Kalmars nyaste lopp – Frialoppet. Det är fem elever från Fria Läroverken som står bakom initiativet.

– Vi fick en uppgift i ledarskap och organisation att sätta ihop ett evenemang. Då bestämde vi oss för att göra ett lopp och samtidigt samla in pengar till Barncancerfonden, säger Miranda Nordstrand.

– Vi hade några andra idéer också men det är ju många som gillar att springa i Kalmar så vi valde det till slut, säger Matilda Rosander.

Tillsammans med Karolina Jeansson, Simon Wetterqvist och Loes Kabel har de jobbat med projektet sedan i höstas och nu är det snart dags för den stora finalen.

– Man tänker inte att det ska vara så mycket jobb med det som det är! Men nu känns det som att vi har koll på läget, säger Karolina Jeansson.

En av de svåraste uppgifterna har varit att få ihop sponsorer men det har inte varit så svårt att man inte lyckats.

– Vi kommer att dela ut goodiebags som är sponsrade av Ica Maxi och vattenflaskor från Malkars. Nilsson och Lindblom frukt och grönt har och också försett och med frukt så att alla ska få det när man går i mål, säger Karolina.

Den som springer Frialoppet gör inte bara sig själv en tjänst genom att motionera utan är även med i den ständiga kampen mot barncancer då anmälningsavgiften går direkt till Barncancerfonden.

– Det vore kul att få ihop 20 000 kronor men 10 000 kanske är ett mer realistiskt mål, säger Matilda.

– Tillsammans rör vi oss för barnen och vi vill såklart att så många som möjligt ska komma, säger Miranda.

Först och främst så ligger fokus på att genomföra loppet nästa lördag men de hoppas att evenemanget ska gå så pass bra att det blir ett återkommande lopp i Kalmar.

– Det vore häftigt. Fria Läroverken är inte en så stor skola så på detta sättet får vi chansen att uppmärksamma den också, säger Matilda.

Loppet går av stapeln klockan 13.00 den 28 april vid Stensö Motionsspår och anmälan sker på plats från klockan 10.00. Läs mer om evenemanget på Frialoppets Facebookssida.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

I samarbete med Tipsarenan

TV: Stryktipset – kul kupong med 13 miljoner i jackpot

Tipsen för att nå miljonen under lördagens omgång.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.15:16, 20 april, 2018

Kul kupong med 13 miljoner jackpot
På Tipsarenan.se hittar du fler starka speltips och rekar.

  1. Manchester U – Tottenham (X,2)

Tottenham det bättre laget i grund och botten och får tveklöst förtroendet.

LÄS MER: TV: Klurig rad väntar på Stryktipset – 13 miljoner i jackpot

  1. Watford – Crystal Palace (1,2)

Luktar rally. Palace ofta antingen eller.

  1. Birmingham – Sheffield United (1,2)

Svårt, båda lagen bör gå tydligt för 3 poäng här.

  1. Bolton – Wolverhampton (X)

Feeling och logik talar för kryss i första hand.

  1. Brentford – QPR (1)

Hemma bör vinna detta. Det är klart mer motiverat.

  1. Bristol C – Hull (1,X)

Tvåa här verkar obegripligt. Citys sista tåg går här.

  1. Derby – Middlesbrough (1,X)

Jämnt som attan, hemmaplan är blytung här.

  1. Ipswich – Aston Villa (1,X)

Vi tror att bortalaget sparar på krutet här.

  1. Leeds – Barnsley (X,2)

Pawel och Leeds får det inte att stämma alls.

  1. Preston – Norwich (1)

Motivationsspik är aldrig fel.

  1. Sheffield W – Reading (1,X)

Streckar knappt från vänster.

  1. Sunderland – Burton (X)

Ångestmöte som slutar i ångestresultat.

  1. Östersund – Örebro (1)

Örebro är pigga men Östersund har hittat tillbaka nu.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

VIMMEL

BILDSPEL: Extra vimmelbilder från helgen

I fredags var 24Kalmars fotograf ute i vimlet – kanske fastnade du eller någon du känner på bilderna?

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.14:30, 17 april, 2018

BILDSPEL: Extra vimmelbilder från helgen
Foto: Björn Björnetoft

På fredagskvällen var 24Kalmars vimmelfotograf Björn Björnetoft och kollade in läget på LegendsHarrys, O’Learys och Krögers.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Vimmel

BILDEXTRA: Kolla in helgens vimmelbilder!

I helgen var 24Kalmars fotograf ute i vimlet – kanske fastnade du eller någon du känner på bilderna?

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:13, 16 april, 2018

BILDEXTRA: Kolla in helgens vimmelbilder!
Foto: Fredrik Mårtensson

24Kalmars vimmelfotograf Fredrik Mårtensson kollade in läget på LegendsHarrys, O’Learys och Krögers.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng