Kalmarföretagare utsedd till Årets raket

Efter utmärkelsen – ägaren hyllar kollegorna. "Vi har golvat hela Marknadsföringssverige!"

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.15:06, 14 april, 2017

Kalmarföretagare utsedd till Årets raket
Marcus Smith och SocialView är Årets unga raket i Sverige. Foto: SocialView.

Under nätverket Young Entrepreneurs of Swedens årskongress utsågs Marcus Smith, delägare och vd för Kalmarföretaget SocialView, till Årets raket.

– Vi har haft en jäkligt bra resa och det är väl det som ligger till grunden för priset. Det var kanske jag som fick utmärkelsen men det är teamet bakom mig från lilla Kalmar som har golvat hela Marknadsföringssverige, säger Smith.

Förra året ökade SocialView sin omsättning med 300 procent och antalet anställda dubblerades. Kontor finns i Kalmar och Stockholm och man har nyligen gett sig in på den asiatiska marknaden.

– Att uppmärksammas är jättestort. Jag visste inte ens att de hade olika nomineringar – hela teamet blev chockat. Att några andra säger att vi är riktigt bra är grymt kul!

Vill du läsa mer om SocialView och deras företagsidé finns 24Kalmars Veckans Företag-reportage från oktober här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

SocialView flyttar – och nyetablerar: ”Handlar om tillväxt”

SocialView tar sikte mot nya höjder med nya lokaler både i Kalmar och i Stockholm. "Nu börjar vår resa på allvar".

Elias Håkansson

Elias Håkansson

Kl.19:57, 5 februari, 2017

2 bilder
  • Hela det nuvarande teamet av SocialView som ska bli bra många fler när 2017 summeras. Foto: SocialView
    Hela det nuvarande teamet av SocialView som ska bli bra många fler när 2017 summeras. Foto: SocialView
  • En del av teamet hos SocialView som snart flyttar till större lokaler. Foto: Elias Håkansson/Arkiv
    En del av teamet hos SocialView som snart flyttar till större lokaler. Foto: Elias Håkansson/Arkiv

Lokalerna på Varvsholmen har blivit för små för Kalmarföretaget som aldrig står still.

– Vi kommer sakna utsikten men verksamheten växer så det knakar så det har blivit för trångt. Tanken är att vi ska gå från 13 anställda till 25 under året och då behöver vi större lokaler, säger Marcus Smith, en av grundarna av SocialView.  

Den 1 mars flyttar företaget till Västra Sjögatan i LindmarkMedias gamla lokaler som ligger i samma byggnad som CA Fastigheter.

Det kommer att bli fantastiskt, vi har skapat olika rum där våra olika team kan sitta och jobba lite mer avskilt. Vi vill kunna växa i Kalmar och det kommer vi kunna göra i de här lokalerna.

Det är dock inte bara i Kalmar som SocialView skaffar nya lokaler. Även huvudstaden kommer att få ta del av kunskapen som det unga företaget besitter.

– Vi har varit igång i Stockholm i två veckor nu och det känns jättebra. Det är en annan kultur och arbetssätt däruppe och det märks att efterfrågan finns. Dessutom tror jag vi kan bidra med en passion som inte många andra företag kan ge i Stockholm, säger Smith.

– Vi hade planerat att flytta till Stockholm redan i augusti men kände att vi inte riktigt var redo och bromsade upp utvecklingen lite. Nu har vi ett fantastiskt team här i Kalmar som står tryggt vilket ger oss en enrom trygghet i att satsa vidare.

Att utvecklingen går snabbt för SocialView är inget som förvånar Marcus Smith.

– Vi spenderar våra liv på det här och har en enorm passion för det vi gör. Klockan är 20.00 och jag har fem kollegor runt mig just nu. Vi har ett team som är synkade till tusen och det känns som att vi kan klara vad som helst. Vi utvecklas konstant – man kan säga att vi är ett nytt bolag varje dag.

För att klara av den stundande utvecklingen kommer företaget behöva rekrytera folk. En stor del i den processen är samarbetet med Linnéuniversitetet i Kalmar. 

– Kunskapen är inte det svåra att hitta, den finns hos många. Det är passionen vi är ute efter – det är den som har skapat SocialView och det är den som kommer forma det här företaget i framtiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans företag

SocialView: ”Vi är en uppstickare”

På Varvsholmen i Kalmar sitter det experter i sociala medier som vet precis vilken sorts innehåll som dagens mediekonsumenter vill se. Experterna kommer från – SocialView.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.21:15, 6 oktober, 2016

3 bilder
  • "Det är viktigt att alla våra medarbetare är glada och trivs." Foto: Social View
  • Marcus Smith är CEO för SocialView. Foto: SocialView
    Marcus Smith är CEO för SocialView. Foto: SocialView
  • SocialView bjuder gärna in till öppet hus i sina lokaler på Kvarnholmen. Foto: SocialView
    SocialView bjuder gärna in till öppet hus i sina lokaler på Kvarnholmen. Foto: SocialView

Utveckling. Det är ett ord som upprepas flera gånger under intervjun med Marcus Smith som är CEO hos SocialView.

– Jag ser utvecklingsmöjligheter hela tiden, i allting, det har jag alltid gjort. Det kan göra att jag är svår att leva med ibland, säger han och skrattar.

SocialView startades 2014 av Marcus Smith och Andreas Bengtsson. Idén var att hjälpa andra företag med att kommunicera och marknadsföra sig på sociala medier. De har på bara två år lyckats bygga en stabil kundkrets med många stora, lokala aktörer, bland annat Lindahls Kvarg, Ölands Turistbyrå, Skånemejerier och Glasriket. I dagsläget arbetar de aktivt med runt 20-30 bolag.

I bokslutet för 2015 hade SocialView en omsättning på knappt 2 miljoner, idag uppskattar Marcus att den siffran istället ligger runt 7 miljoner. Det går med andra ord riktigt bra för det unga företaget.

– Vi är intresserade av hur man kommunicerar idag. Vi tror att det är nyckeln till vår framgång. Vi bryr oss inte om hur man marknadsförde sig igår eller hur man kommer att göra det imorgon. Vi bryr oss om vad som händer just nu, säger Marcus.

SocialView har sitt kontor på Varvsholmen i Kalmar med en fantastiskt utsikt över Kalmarsund och Ölandsbron. I nuläget har företaget 12 anställda, varav ungefär hälften är fasta. Många av de som jobbar deltid kombinerar det med studier på Linnéuniversitetet. I teamet ingår allt från ekonomer, kreatörer och strateger. Självklart är de alla experter på sociala medier.

Något som kan anses vara unikt med SocialView är medarbetarnas relativt unga ålder. Marcus uppskattar att medelåldern ligger runt 23 år.

– Ålder är ingen faktor enligt mig. Jag har träffat 16-åringar som kan mer om sociala medier än någon som är 55 och har jobbat med marknadsföring i flera år och vice versa. Det viktigaste är att man brinner för sitt arbete och hela tiden vill vara med och utvecklas.

Marcus berättar att han inte har stött på någon kund som ifrågasätter deras låga ålder. Kunderna vet att SocialView är experter inom sitt område och de har framgångsrika reklamkampanjer bakom sig som bevis.

Marcus har själv ingen universitetsutbildning. Han har läst intensivkurser från Berghs School of Communication och medieskolan Hyper Island men de viktigaste egenskaperna för att starta ett företag har han inte fått från någon skola. Marcus besitter ett otroligt engagemang, driv och entusiasm.

– Mina föräldrar har drivit företag och jag visste att jag också ville göra det fast på mitt eget sätt. Motivationen har hela tiden varit att röra sig framåt. Hur kan jag göra detta på ett bra sätt och hur går det att utveckla?

Förändringar kan ske snabbt hos SocialView vilket är nödvändigt i en bransch som utvecklar sig i rasande tempo.

– Vi har nära till beslutsfattande på kontoret. Förra veckan bestämde vi oss helt plötsligt för att allt vi gör ska vara skrivet på engelska, så just nu håller vi bland annat på med att göra om våra offerter.

För ett tag sedan var det även tal om att starta en säljavdelning men den idén har de lagt ner. De var även på väg att starta ett kontor i Stockholm men tajmingen var inte rätt.

– En säljavdelning kändes inte rätt för oss, det kändes gammalt. Vi bestämde oss istället för att satsa på relationer och att bygga dem på djupet, att helt enkelt satsa långsiktigt på de relationer vi har. Kontoret i Stockholm var riktigt nära ett tag men det kändes inte helt rätt. Det ligger i pipeline och vi kommer att köra på det när den rätta känslan är där.

Stockholm är inte den enda staden som siktet är inställt på. SocialView vill expandera till flera storstäder i Sverige och sedan även globalt.

– Vi arbetar inte med några uttalade mål för när vi når ett mål så skulle det kännas som att det inte finns rum för utveckling. Men vi har en vision. Vi vill bli ledande inom vårt område både lokalt och globalt. Vi vill vara kunskapsdrivande och kunna utbilda andra i sociala medier. Vi bygger även våra egna analysverktyg för att ha bra underlag att stå på.

Det är alltid svårt att prata om framtiden men Marcus har idéer om hur de ska lyckas uppnå sin vision.

– Vi är en uppstickare och vill alltid vara en uppstickare, är vi inte det har vi misslyckats. Det ska hända grejer hela tiden. Vi drivs av tanken på utmaningar och framtiden bådar gott. Tillsammans med glada och nöjda medarbetare och kunder så kommer vi att gå långt.

Veckans företag
Vet du något företag som vi borde skriva om?
Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Stor framtidstro hos ungt medieföretag

På fredagen invigde SocialView sina nya lokaler på Varvsholmen. Med den unge entreprenören Marcus Smith i spetsen arbetar de för att ta företag till en ny nivå inom sociala medier.

Redaktionen

Redaktionen

Kl.12:38, 20 mars, 2016

4 bilder
  • Alla medarbetare på SocialView. Pauline Wallander (Project manager), Michael Tiedkte (Creative Producer)  Joakim Harriesson (Project manager/Sales) , Linus Sandvide (Content Creator), Emma Kyrk (Back office), Sofia Hult (Project manager), Totte Annerbrink (Designer), Andreas Bengtsson (Strategist) , Marcus Smith (CEO). Foto: Julia Rindhagen
    Alla medarbetare på SocialView. Pauline Wallander (Project manager), Michael Tiedkte (Creative Producer) Joakim Harriesson (Project manager/Sales) , Linus Sandvide (Content Creator), Emma Kyrk (Back office), Sofia Hult (Project manager), Totte Annerbrink (Designer), Andreas Bengtsson (Strategist) , Marcus Smith (CEO). Foto: Julia Rindhagen
  • Utsidan till de nya lokalerna. Foto: Julia Rindhagen
    Utsidan till de nya lokalerna. Foto: Julia Rindhagen
  • Två av de största sociala medierna - Facebook och You Tube, är närvarande på kontoret. Foto: Julia Rindhagen
    Två av de största sociala medierna - Facebook och You Tube, är närvarande på kontoret. Foto: Julia Rindhagen
  • På invigningen blev det mingel och tårta. Foto: Julia Rindhagen
    På invigningen blev det mingel och tårta. Foto: Julia Rindhagen

SocialView hjälper företag att använda sociala medier som en plattform för marknadsföring. Idén uppstod när Marcus Smith tillsammans med sin kollega Andreas Bengtsson arbetade med digital marknadsföring och e-handel.

– Vi insåg ganska snabbt att det fanns ett hål på marknaden, något som fattades när det gällde kunskap om sociala medier. Det var inte bara att lägga upp en sida utan djupare kunskap om hur man kan använda sociala medier som marknadsföring. Det var ett problem och vi såg att något kunde göras, då växte en idé fram, säger Marcus Smith.

Duon grundade Utvecklarna, en koncern som bedriver och investerar i digitala verksamheter. Utvecklarna blev så stora inom sociala medier att dotterbolaget SocialView startades.

– Andra byråer har det här som en tilläggstjänst men vi såg att det var mycket större än så. Det handlar om att kunna bygga löpande. Det ger så mycket, allt från kundrelationer till varumärkesbyggande och till utveckling av sitt företag, säger Marcus Smith.

Vad är målet med SocialViews?

– Att förändra marknadsföringsbranschen. Det handlar om att engagera folk nu och inte ta deras tid. Vi har ett framtidens marknadsföring på gång här, det som kommer att hända nu framöver. Branschen förändras och reklam har förändrats. Sedan är också tanken att visa hur man jobbar. Jag vill kunna visa lite mer hur det fungerar, det här vi pratar om, säger Marcus Smith.

I de nya lokalerna arbetar idag nio unga anställda men förhoppningen är att det ska bli fler.

– Jag tänker mig mycket unga människor men det är egentligen inte åldern, för det är inte en faktor längre. Det har blivit att jag anställt unga eftersom de är ”taggade” och vill lära sig någonting nytt. De har heller inte lärt sig ett sätt att göra någonting på utan här får de chansen till att hitta sig ett eget sätt, och det gillar jag.

– Sedan är sociala medier en väldigt spännande grej som utvecklas hela tiden. Vi är inte samma företag idag som vi var för ett halvår sedan och det kommer vi förmodligen inte att vara om ett halvår igen, säger Marcus Smith.

Företaget ser gärna att verksamheten kan växa i Kalmar.

– Vi vill göra mycket lokalt, därför bygger vi detta här. Så stora vi kan bli ska vi bli här sedan kan vi gå vidare, säger Marcus Smith.

Julia Rindhagen

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarföretag prisas: ”Drömmen är att etablera sig i världen”

Kalmarföretaget Utvecklarna är Sveriges bästa medieexperter bland unga entreprenörer. Det efter att ha vunnit The Social Media Show Off 2015 med 100 000 kr i prispengar. "Nu har vi verkligen farten uppe", säger Marcus Smith, vd på företaget.

Kl.06:02, 19 februari, 2015

3 bilder
  • Utvecklarnas styrka ligger i den kreativa grupp av unga människor som skapats. Foto: Elias Håkansson
    Utvecklarnas styrka ligger i den kreativa grupp av unga människor som skapats. Foto: Elias Håkansson
  • Marcus Smith, 21 år, är vd för Utvecklarna och är inte blyg för att skapa nya kontakter. Foto: Elias Håkansson
    Marcus Smith, 21 år, är vd för Utvecklarna och är inte blyg för att skapa nya kontakter. Foto: Elias Håkansson
  • Andreas Bengtsson njuter av kontoret på Varvsholmen. Foto: Elias Håkansson
    Andreas Bengtsson njuter av kontoret på Varvsholmen. Foto: Elias Håkansson

Utvecklarna, Kalmarföretaget som tror på kreativa idéer och ungdomars innovationsförmåga har på tre år gjort en otrolig resa. Med fokus på att marknadsföra och utveckla företag in i framtiden via sociala medier har hobbyverksamhet övergått till aktiebolag.

För drygt en vecka sedan utsågs Utvecklarna till Sveriges bästa unga medieföretag då de vann priset, The Social Media Show Off 2015. Priset innebär ett samarbete med Skånemejerier och Lindahls Mejeri under ett år plus en prissumma på 100 000 kr. Dessutom kan Utvecklarna kalla sig Sveriges bästa medieexperter bland unga entreprenörer.

– Det var helt fantastiskt att vi från lilla Kalmar kunde vinna det här priset. Det känns som att vi bara får mer ved på elden, nu har vi verkligen farten uppe. Hela företaget blir på en helt ny nivå, nu vet vi att vi även kan göra det här nationellt, säger Marcus Smith, vd på företaget.

Allt började för tre år sedan. Marcus Smith och Andreas Bengtsson träffades på en grillfest och upptäckte det gemensamma intresset – företagande. Nu, tre år senare, driver de Utvecklarna Sverige Aktiebolag på heltid.

– Redan då kände vi det gemensamma drivet att starta företag tillsammans och nu sitter vi här, berättar Andreas Bengtsson.

Och det drivet har nu gjort Marcus och Andreas till egna företagare på heltid. Genom att erbjuda digital marknadsföring via sociala medier vill de hjälpa företag in i framtiden. Redan nu har de samarbete med flera stora Kalmarföretag.

– Vi gillar det lokala och gemytliga. Det är viktigt att ha en bra kontakt med företagen för att kunna förmedla deras budskap precis som de vill ha den, säger Marcus Smith

Att hela tiden ligga steget före och kunna se vad som komma skall är signifikativt för Utvecklarna. De vill visa företag att det är med hjälp av ungdomar och nytänk som utveckling nås.

– Vi förstår det gamla samtidigt som vi kan det nya. Vi vill få företagen att förstå vad ungdomar kan göra och att det är där framtiden finns. Vi tror på kreativa idéer och ungdomars innovationsförmåga, på säger Marcus.

Från kontorsfönstret på Varvsholmen går det att blicka ut över Ölandsbron. Marcus och Andreas njuter av tillvaron. Samtidigt finns där en gemensam dröm som sträcker sig längre än vyn över Östersjön.

– Vår dröm är att kunna etablera oss i större delar av världen och att få in ungdomar att kunna påverka och utveckla företag. Vi tror på kreativa idéer och ungdomars innovationsförmåga, säger Marcus och Andreas.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Global temavecka viktig för unga Kalmar-entreprenörer

En global kraftsamling för entreprenörskapet. Kalmar är med i matchen.
"För att starta ett företag behöver man ett nätverk – och det är svårt som student."

David Winberg

David Winberg

Kl.05:40, 21 november, 2014

2 bilder
  • Drivhusets Elin Karlsson, Charlotte Niklasson Karlenvie och Linda Olsson. Foto: David Winberg
    Drivhusets Elin Karlsson, Charlotte Niklasson Karlenvie och Linda Olsson. Foto: David Winberg
  • Utvecklarnas vd Marcus Smith. Foto: David Winberg
    Utvecklarnas vd Marcus Smith. Foto: David Winberg

Just nu deltar runt 150 länder i en global entreprenörsvecka och i Sverige finns ett hundratal olika initiativ. De unga entreprenörerna har även en scen på Linnéuniversitetet i Kalmar. Tidigare i veckan anordnades det ett frukostmöte där studenter fick nätverka med företagare.

– Vi har nu valt att lägga det här kreativa mötet i anslutning till den här veckan där man tittar på olika delar av entreprenörskapet. Det handlar inte bara om att starta ett företag, för att starta och skapa ett företag behöver man ett nätverk – och det är svårt att skaffa som student. Det här mötet kan vara till lite hjälp, säger Elin Karlsson, verksamhetsledare på Drivhuset.

Hur är intresset för just det här initiativet?
– Det är den största uppslutningen hittills. Vi hade en reservlista med studenter som ville komma så det är ett stort tryck för entreprenörskapet.

Marcus Smith, vd på Utvecklarna i Kalmar, var en av företagarna på plats under det närmare två timmar långa frukostmötet.

– En sådan här plattform ger oss otroliga möjligheter att skapa nya kontakter, att få träffa både företagen som söker unga entreprenörer samt de ungdomar som söker just de företagen. Jag träffade nyss på en kille som ville bli projektledare och vi försöker öppna de dörrarna in i företagen. Men det är också där vi ser det kanske största hindret i dag, att få företagen att förändra sig och våga tänka nytt, säger Marcus Smith.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel