Stor campingaffär på Öland: ”Naturligt att fortsätta investera”

Kapelludden expanderar sin verksamhet och har köpt upp en annan aktör i Borgholm. "Det känns fantastiskt bra", säger vd Thomas Nilsson.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.15:51, 26 april, 2017

Stor campingaffär på Öland: ”Naturligt att fortsätta investera”
Den populära campingen i Köpingsvik har bytt ägare. Foto: Grönhags camping

Nyligen blev affären klar – Kapelludden växer och köper Grönhags camping i Köpingsvik.

– Vi tycker att vi är duktiga på att driva camping på Öland och det kändes ganska naturligt för oss att fortsätta investera, säger Thomas Nilsson, vd för Kapelludden till 24Kalmar.

Vad betyder den här affären för er?

– Det är två olika profiler, vilket innebär att vi breddar vårt erbjudande till våra gäster. Grönhags har mer betoning på lugn och strandliv, medan Kapelludden är en stadscamping.

Varför tror du har gjort att ni har lyckats med Kapelludden?

– Vi har en tydlig strategi hur vi vill jobba med gästen och lägger stor vikt vid ordning och reda, service, städning…det är inga större hemligheter. Sedan har vi lyckats förena camping, stugboende och friskvård tillsammans med det stadsnära läget, säger Thomas Nilsson.

Han har varit vd för Kapelludden i 1,5 år efter att ha jobbat i närmare 15 år på Ölands Bank, bland annat som företagschef. Trots att han ”nästan aldrig har campat” styr han nu en växande campingverksamhet i Borgholm.

– Det känns fantastiskt bra att kunna utveckla vår verksamhet. Den här säsongen ska vi förvalta den fina grunden som nuvarande ägare av Grönhags har byggt upp.

Thomas Nilsson säger att det inte kommer bli några större förändringar och att gästerna kommer att ”känna igen sig väldigt mycket”. Grönhags är ungefär hälften så stor som Kapelludden och har 250 platser.

I höstas hade Kapelludden ingen uthyrning till Migrationsverket vilket påverkade omsättningen negativt. Däremot ökade man omsättningen för campingen under turistsäsongen och landade på omkring 18 miljoner kronor totalt.

Grönhags camping väntas omsätta cirka fyra miljoner under 2017. Priset på affären mellan Kapelludden och Grönhags är hemlig. Det är oklart om campingen kommer att byta namn till nästa år.

– Vad vi planerar att göra med anläggningen nästa säsong får jag återkomma med i höst. Vi jobbar hårt för att hålla en hög kvalité och ge mervärde till kund, det konceptet ska vi överföra, säger Thomas Nilsson.

– Vi fortsätter att växa och utveckla campingverksamheten på Öland på alla sätt vi kan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel