Veckans Företag

Easyfy: ”Vi brinner för e-handeln”

Kalmarföretaget Easyfy bygger smarta lösningar som gör det möjligt att handla enkelt och smidigt på internet. Det startades för sex år sedan av två gamla vänner som älskar att koda. "Vi kan vara väldigt nördiga ibland."

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:48, 27 april, 2017

Easyfy: ”Vi brinner för e-handeln”
Marcus Oldin och Johan Uddh har varit vänner länge och startade tillsammans företaget Easyfy. Foto: Hanna Thulin

Johan Uddh och Marcus Oldin har känt varandra länge genom att ha pluggat tillsammans och jobbat i olika företag. Efter att ha drivit IT-avdelningen tillsammans hos Bygghemma bestämde de sig för att pröva någonting nytt. 2012 sa de därför upp sig och startade företaget Easyfy.

– Vi hade inga kunder men vi hade en idé som vi ville utveckla. Det var kanske inte den bästa tajmingen då både jag och Markus precis skulle få var sitt barn och jag hade köpt hus men vi brinner för e-handel så vi ville testa, berättar Johan.

– Det fanns aldrig någon tvekan kring själva beslutet men det är kanske inte alltid som man sovit natten igenom, lägger Marcus till.

De skapade en prototyp och gav sig ut på stan för att berätta om sin skräddarsydda e-handelslösning. Easyfy skapar system och lösningar till företag som sysslar med e-handel men har växt ur sin ursprungliga plattform.

– En av våra kunder kan till exempel sälja varor från 130 olika leverantörer. Vi skapar då automatiseringar som gör att ordern skickas direkt till leverantören vid ett köp, det är inte många system som klarar av det, säger Marcus.

Det finns fler företag i branschen som sysslar med samma sak men att Easyfy skapar skräddarsydda lösningar till varje kund är ganska unikt.

– Det gör att vi inte behöver anpassa en funktion till alla kunders behov utan det finns möjlighet att göra plattformen så bra som möjligt för den specifika kunden. Vi har inte någon ambition att ha jättemånga kunder utan vill istället jobba nära med några stycken. Alla våra kunder är inom väldigt olika branscher vilket har gett oss många möjligheter att utveckla plattformen, säger Johan.

Just nu är de fem stycken på företaget som jobbar med cirka tio kunder. Inom fem år skulle de gärna vilja vara fler på kontoret men att hitta kompetent personal är inte det lättaste.

– Det är egentligen vår största utmaning. Vi vill hitta folk som är bättre än oss själva men vart vänder man sig då? De som är duktiga letar oftast inte efter ett nytt jobb och det faktum att vi sitter i Kalmar gör det inte lättare att hitta ny duktig personal, säger Johan.

Men att starta företaget i Kalmar har fungerat bra för killarna. De har många kunder som är från staden, som Hatstore och Sverigemotiv, och starten genom Kalmar Science Park har gynnat dem.

– Vi ville bara sitta och koda till en början men de fick oss att höja blicken och tänka strategiskt. Det har varit väldigt lärande att starta eget företag, första året bokförde vi allt själva men när vi kände att vi hade koll på läget så lejde vi det vidare.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage från Veckans Företag.

En annan utmaning, men som också kan vara bland det bästa med jobbet, är att försöka förstå hur personer handlar på internet.

– Vi använder statistik för att kunna se vad det är som gör att en kund köper något eller inte gör det, det är fördelen med att sälja via nätet, och vi älskar det. Vi kan vara lite nördiga på det sättet, ibland händer det även att vi chattar trots att vi sitter precis bredvid varandra, erkänner Marcus.

– Vi har väldigt trevligt på kontoret och jag hoppas att alla känner så. Vi vill att alla ska tycka om att gå till jobbet och ha en öppen kultur där man kan fråga om vad som helst. Vi har pratat om att införa dagar där man ska kunna jobba med saker som inte är kopplat till något uppdrag utan är menade för att utveckla oss och individen, avslutar Johan.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny klädbutik öppnade på Kvarnholmen

"Det kan inte bli mycket bättre läge, det är ett bra gångstråk här mellan torgen", säger butikschefen Benny Johansson.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.11:14, 16 augusti, 2017

3 bilder
  • Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
    Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.

Redan i slutet av maj skrev 24Kalmar om att klädmärket Peak Performance planerade att öppna en profilbutik i Kalmar. På onsdagsförmiddagen slog affären på Storgatan upp dörrarna.

– Spännande och kul! Jag är jätteglad över att det är så mycket folk här direkt. Vi har nått ut med vårt budskap, säger butikschefen Benny Johansson, som tidigare har basat över Naturkompaniet och XXL.

– Jag har suveräna medarbetare som kommer från den rena klädindustrin, så vi kompletterar varandra perfekt.

Butiken ligger i Haga Hems gamla lokaler och har under de senaste veckorna renoverats.

– Läget kan inte bli mycket bättre, det är ett bra gångstråk här mellan torgen. Även lokalen är suverän så här får vi plats med allt vi vill. Det blir kanonbra, säger Johansson.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”

Förändringar väntar för klädbutiken. "Intressenten har lite nya idéer".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:48, 10 augusti, 2017

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”
Foto: Viktor Jerner.

I juni försattes klädbutiken Kompaniet i Baronen i konkurs. Men nu är en ny ägare på gång att ta över affären. Vem det är vill konkursförvaltaren Erik M Gabrielsson inte avslöja förrän affären är i hamn.

”Sedan omkring tre veckor förs diskussioner endast med en intressent. Vi är överens om alla ingående parametrar och ett avtal har översänts. Avtalet är emellertid ännu inte påskrivet”, meddelar Gabrielsson via mejl till 24Kalmar.

Den troliga köparen ska redan nu verksam i klädbranschen.

”Intressenten är redan verksam inom konfektion och har lite nya idéer för Kompaniet. Min förhoppning är att nå i mål inom ett par veckor”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”

Bygget av Gesällen ligger före tidsplanen och livsmedelskedjan kan tidigarelägga sitt planerade öppningsdatum.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.13:27, 10 augusti, 2017

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”
Den 21 september öppnar Hemköp i Gesällen. Foto: Pressbild

I augusti förra året meddelade Hemköp att de hoppades kunna inviga sin nya Kalmarbutik redan under våren 2017. Det flyttades senare till november.

Dock har bygget av Gesällen gått snabbare än planerat och nu är det klart – den 21 september kan Hemköp ta emot sina första kunder.

– Bygget har flutit på bra. Det blir jättespännande för oss att öppna i Kalmar, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

Totalt blir det 19 heltidstjänster och butiksytan blir cirka 1500 kvadratmeter. En nyhet är att Hemköps e-handel, som främst finns i större städer, ska lanseras i Kalmar i slutet av oktober.

– Det är stort för Hemköp. Att vi kan leverera mat hem till våra kunder tror vi kommer att bli väldigt uppskattat.

Varför valde ni att etablera er i just Kalmar?

– Vi vill komma till nya platser och det känns kul att det blev Kalmar,  som är en helt ny ort för oss, säger Elin Jarl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”

Glassförsäljare från Kalmar säljer klenoden. Kommer du ihåg var i Kalmar kiosken stod när den var i bruk?

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:20, 8 augusti, 2017

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”
När kiosken tillverkades var den svart och vit och liknade en fotboll. Foto: Privat.

På köp- och säljsajten Blocket ligger just nu en något ovanlig annons ute. Det är Murat Cengiz, ägare till kiosken vid Kalmarsundsbadet, som säljer en klotformad kiosk tillverkad av kolfiber.

– Han köpte den från Öland för två-tre år sedan, men den är tillverkad i Stockholm, berättar Murats son Mazlum som hjälper till med försäljningen.

Från början var kiosken både svart och vit och hade utseendet av en fotboll.

– Jag tror den satt vid någon fotbollsarena då. Den är unik och det var det pappa föll för när han köpte den, säger Mazlum.

Under de senaste åren har kiosken inte varit i bruk. Men sommaren 2014 stod kiosken vid parkeringen nedanför gamla vattentornet i centrala Kalmar.

Enligt annonsen passar kiosken även som juicebar eller gatukök och är ”välisolerad med fungerande el”. Utgångspriset är satt till 59 999 kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng