Veckans Företag

Easyfy: ”Vi brinner för e-handeln”

Kalmarföretaget Easyfy bygger smarta lösningar som gör det möjligt att handla enkelt och smidigt på internet. Det startades för sex år sedan av två gamla vänner som älskar att koda. "Vi kan vara väldigt nördiga ibland."

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:48, 27 april, 2017

Easyfy: ”Vi brinner för e-handeln”
Marcus Oldin och Johan Uddh har varit vänner länge och startade tillsammans företaget Easyfy. Foto: Hanna Thulin

Johan Uddh och Marcus Oldin har känt varandra länge genom att ha pluggat tillsammans och jobbat i olika företag. Efter att ha drivit IT-avdelningen tillsammans hos Bygghemma bestämde de sig för att pröva någonting nytt. 2012 sa de därför upp sig och startade företaget Easyfy.

– Vi hade inga kunder men vi hade en idé som vi ville utveckla. Det var kanske inte den bästa tajmingen då både jag och Markus precis skulle få var sitt barn och jag hade köpt hus men vi brinner för e-handel så vi ville testa, berättar Johan.

LÄS MER: Malmbron: ”Vi låter andra göra det de gör bäst”

– Det fanns aldrig någon tvekan kring själva beslutet men det är kanske inte alltid som man sovit natten igenom, lägger Marcus till.

De skapade en prototyp och gav sig ut på stan för att berätta om sin skräddarsydda e-handelslösning. Easyfy skapar system och lösningar till företag som sysslar med e-handel men har växt ur sin ursprungliga plattform.

– En av våra kunder kan till exempel sälja varor från 130 olika leverantörer. Vi skapar då automatiseringar som gör att ordern skickas direkt till leverantören vid ett köp, det är inte många system som klarar av det, säger Marcus.

Det finns fler företag i branschen som sysslar med samma sak men att Easyfy skapar skräddarsydda lösningar till varje kund är ganska unikt.

– Det gör att vi inte behöver anpassa en funktion till alla kunders behov utan det finns möjlighet att göra plattformen så bra som möjligt för den specifika kunden. Vi har inte någon ambition att ha jättemånga kunder utan vill istället jobba nära med några stycken. Alla våra kunder är inom väldigt olika branscher vilket har gett oss många möjligheter att utveckla plattformen, säger Johan.

Just nu är de fem stycken på företaget som jobbar med cirka tio kunder. Inom fem år skulle de gärna vilja vara fler på kontoret men att hitta kompetent personal är inte det lättaste.

– Det är egentligen vår största utmaning. Vi vill hitta folk som är bättre än oss själva men vart vänder man sig då? De som är duktiga letar oftast inte efter ett nytt jobb och det faktum att vi sitter i Kalmar gör det inte lättare att hitta ny duktig personal, säger Johan.

Men att starta företaget i Kalmar har fungerat bra för killarna. De har många kunder som är från staden, som Hatstore och Sverigemotiv, och starten genom Kalmar Science Park har gynnat dem.

– Vi ville bara sitta och koda till en början men de fick oss att höja blicken och tänka strategiskt. Det har varit väldigt lärande att starta eget företag, första året bokförde vi allt själva men när vi kände att vi hade koll på läget så lejde vi det vidare.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage från Veckans Företag.

En annan utmaning, men som också kan vara bland det bästa med jobbet, är att försöka förstå hur personer handlar på internet.

– Vi använder statistik för att kunna se vad det är som gör att en kund köper något eller inte gör det, det är fördelen med att sälja via nätet, och vi älskar det. Vi kan vara lite nördiga på det sättet, ibland händer det även att vi chattar trots att vi sitter precis bredvid varandra, erkänner Marcus.

– Vi har väldigt trevligt på kontoret och jag hoppas att alla känner så. Vi vill att alla ska tycka om att gå till jobbet och ha en öppen kultur där man kan fråga om vad som helst. Vi har pratat om att införa dagar där man ska kunna jobba med saker som inte är kopplat till något uppdrag utan är menade för att utveckla oss och individen, avslutar Johan.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nya ägare till storföretag i Kalmar

Företaget har över 1 000 anställda.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.11:43, 21 november, 2017

Nya ägare till storföretag i Kalmar
Foto: Pressbild

Den europeiska infrastrukturfonden Cube köper 60 procent av Bergkvarabuss, som har sitt säte i Kalmar, det meddelade företaget på tisdagen.

– För att säkerställa successionen och skapa fortsatt långsiktig trygghet och utveckling har vi beslutat sälja en andel av aktierna. Valet har fallit på den europeiska infrastrukturfonden Cube II. De har god kompetens på området, ett väl utbyggt nätverk och ett okomplicerat arbetssätt, meddelar Lars-Göran Mellström, vd, i ett pressmeddelande.

Cubes vd, Jérôme Jeauffroy:

– Göran Mellström besitter en imponerande kompetens och har utvecklat Bergkvarabuss till ett av de främsta charterbuss- och kollektivtrafikbolagen i Sverige. Vi på Cube ser fram emot att tillsammans med honom och övriga medarbetare verka för en fortsatt positiv utveckling av bolaget, säger han i pressmeddelandet.

Trots försäljningen kommer inga större förändringar att ske inom bolaget. Lars-Göran Mellström kommer dessutom att fortsätta som vd.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”

Efter bara 1,5 år i branschen kan kaféet bli Sveriges bästa coffee shop.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:46, 19 november, 2017

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”
"Vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar", säger Sebastian Balck.

Våren 2016 öppnade Balck coffeeStorgatan i Kalmar. Nu är man en av tre nominerade i kategorin Årets coffee shop vid branschgalan Fast food awards.

– Fantastiskt! Vi mötte många tvivlare inför uppstart, det gör jag fortfarande men hoppas att fler nu förstår vikten av att våga testa nya saker, säger grundaren, det förre cykelproffset Sebastian Balck.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

– Vi är en av tre nominerade så vi är redan glada över det! Sedan får vi se… Både Johan & Nyström (Stockholm) och Babettes Kafferi (Linköping) är tunga namn i Sverige som varit med länge i gemet, vi är knappt torra bakom öronen.

När 24Kalmar når Balck befinner han sig i Etiopien på en av sina många kafferesor.

Varför tror du att juryn valt ut just er som en av de nominerade?
– För att vi är unika! Först och främst när det gäller våra ursprung, vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar. I kaffebaren vill vi ha en känsla som både presenterar kaffet på ett bra sätt men ännu mer välkomnar alla till en unik upplevelse.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

Vad innefattar begreppet coffee shop egentligen?
– Jag är ganska säker på att det är helheten, dvs den totala upplevelsen. Vi har även medvetet valt att lägga extra tid och kärlek åt kunderna, vi är pionjärer för specialkaffe i trakten vilket kräver en hel del predikan och förklaringar. Vi vill dela med oss av våra värdegrunder helt enkelt, säger Balck.

Fast food awards avgörs i Malmö den 31 januari.

Fakta



Nomineringen från Fast food awards till Balck coffee:

"På Balck rostas kaffet med kärlek och på kaffebaren är det mormor som bakar bullarna. Styr stegen hit för att bli en kaffekonnässör på hemmaplan eller luta dig mot träpanelen och stanna länge. När du blivit en fan, köp en väska för att visa det."

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”

Företagets avancerade app ska hjälpa näringslivet att nå FN:s globala hållbarhetsmål.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:11, 18 november, 2017

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”
Klas Ehnemark. Foto: Camilla Dopson/Kalmar Science Park

Aponomy AB från Borgholm ingår i Kalmar Science Parks förinkubator och har funnits sedan ett år tillbaka. Företagets första produkt, The Bourne, beräknas finnas på marknaden i september nästa år, och är en app som ska kunna hjälpa företag att förena anställdas drivkrafter och företagets visioner med FN:s globala hållbarhetsmål

Den innehåller bland annat ett analysverktyg, spelverktyg, förslag på samarbeten och hur man kan arbeta vidare, både internt och externt.

Nu får företaget 300 000 kronor från Vinnova för att utveckla sin digitala tjänst.

– Det är ett stort värde att någon säger att de tror på ens affärsidé. Pengarna gör att vi kan lägga mer tid på att utveckla tjänsten. Till att börja med ska vi göra en prototyp, säger Klas Ehnemark, grundare av Aponomy.

Kalle Blohm är verksamhetsledare för Kalmar Science Parks Incubator.

– Det är fantastiskt roligt att Aponomy och appen The Bourne passerat Vinnovas nästintill omöjliga nålsöga, det i sig är en bragd. Det är också ett tydligt tecken på att idén om att kombinera hållbarhetsarbete med spännande spelteori ligger helt rätt i tiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar

Nu kommer de till Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:35, 18 november, 2017

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar
Uirá Ramos äger Elitresor.se. Foto: Kalmar Science Park/Camilla Dopson

Idén till Elitresor.se föddes när Uirá Ramos arbetade inom flygbranschen som sales executive för Sydamerikas största flygbolag, LATAM Airlines.

– Det var under en tid då onlineresebyråer just fått uppsving och jag insåg att det fanns ingen som var nischad inom det här segmentet, säger han.

Nu kommer hans verksamhet som smidigt och enkelt kan jämföra och boka resor som håller hög klass, till Kalmar, för att bli en del av Kalmar Science Parks Incubator.

– Poängen med det, är att det ibland faktiskt är billigare med de högre klasserna. På så sätt kan man få högre kvalité på sin resa till ett bra pris.

Det är inte tekniskt möjligt att boka en Economy-biljett hos Elitresor, utan endast de bästa flygstolarna inom Premium economy, Business class och First class. Man kan även boka 4-5-stjärniga hotell och färdiga paketresor, där alltid ett femstjärnigt hotell ingår, där flygstolen är minst Business class och där aktiviteter, som exempelvis ett besök på en Michellin-stjärnigrestaurang, ingår.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicy på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Den typiska Elitresor.se-kunden har en årsinkomst på 800 000 kronor eller mer och som gärna bokar själva på nätet.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicier på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Tillsammans med Linnéuniversitet och studenten Stefi Primawati håller Elitresor.se på med att ta fram en hållbarhetsplan.

– Det är en viktig utmaning för oss. Vi vill förstå hur en online-resebyrå kan jobba med hållbarhetstänk, eftersom vi inte kan kontrollera vad kunden bokar. Men vi kan ställa högre krav på våra leverantörer och samarbetspartners. Jobba med kravmärkta hotell och restauranger och så vidare.

Uirá Ramos hoppas att inträdet i Kalmar Science Parks Incubator ska lyfta företaget ytterligare ett steg.

– I Incubator får jag kontaktnät och tillgång till affärsutvecklaren Harry Håkanson. Med Harry diskuterar jag verksamhetsstyrning och de utmaningar jag har, både kortsiktiga och långsiktiga. Jag fick även kontakten till reklambyrån Wilson Creative via Kalmar Science Park och vi har haft ett fantastiskt samarbete som överträffat mina förväntningar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler

Här är nya butiken som öppnar i Baronen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:32, 17 november, 2017

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler
Paradisverkstaden flyttar in i Kompaniets gamla lokaler i Baronens köpcenter. Foto: Arkiv

Inredningsbutiken Paradisverkstaden finns redan i Färjestaden. Nu expanderar de lagom till julhandeln och öppnar upp en tillfällig pop-up-butik i Baronen.

– På sommaren är det inga problem med att få över kunderna till Öland. Däremot har vi länge tänkt att det skulle vara kul att komma till Kalmar på julen och julhandeln, säger Hanna Paradis, ägare till Paradisverkstaden.

LÄS MER: KLART: Då öppnar H&M:s stora satsning i Baronen

Öppningen kommer att ske redan på torsdag – och målet är att butiken ska vara öppen året ut.

– Det här är ett experiment. Vi tycker det är så mysigt inne i Kalmar runt julen, och går det bra kan det komma att bli fler liknande gästspel. Men då krävs det att vi hittar lediga lokaler, givetvis.

Några tankar att öppna en permanent butik på fastlandet finns dock inte på Paradisverkstadens radar. Åtminstone inte för tillfället.

– Det är klart, om det blir en riktig ”wow”-känsla kanske det kan bli tal om det. Men vi tror nog att det ligger lite för nära vår butik i Färjestaden för att det ska gå runt över ett helt år.

Butiken på Baronen kommer bli cirka 50 kvadratmeter stor och främst inrikta sig på julinredning.

– Kul även med H&M Homes etablering på Baronen. Det kanske kan locka en annan publik till köpcentret, säger hon.

Hanna Paradis berättar även att affären kommer inrikta sig mycket på skyltfönster och en del uppvisning av möbler.

– Det ska bli jättekul och vi ser verkligen fram emot det här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng