Veckans Företag

Easyfy: ”Vi brinner för e-handeln”

Kalmarföretaget Easyfy bygger smarta lösningar som gör det möjligt att handla enkelt och smidigt på internet. Det startades för sex år sedan av två gamla vänner som älskar att koda. "Vi kan vara väldigt nördiga ibland."

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:48, 27 april, 2017

Easyfy: ”Vi brinner för e-handeln”
Marcus Oldin och Johan Uddh har varit vänner länge och startade tillsammans företaget Easyfy. Foto: Hanna Thulin

Johan Uddh och Marcus Oldin har känt varandra länge genom att ha pluggat tillsammans och jobbat i olika företag. Efter att ha drivit IT-avdelningen tillsammans hos Bygghemma bestämde de sig för att pröva någonting nytt. 2012 sa de därför upp sig och startade företaget Easyfy.

– Vi hade inga kunder men vi hade en idé som vi ville utveckla. Det var kanske inte den bästa tajmingen då både jag och Markus precis skulle få var sitt barn och jag hade köpt hus men vi brinner för e-handel så vi ville testa, berättar Johan.

– Det fanns aldrig någon tvekan kring själva beslutet men det är kanske inte alltid som man sovit natten igenom, lägger Marcus till.

De skapade en prototyp och gav sig ut på stan för att berätta om sin skräddarsydda e-handelslösning. Easyfy skapar system och lösningar till företag som sysslar med e-handel men har växt ur sin ursprungliga plattform.

– En av våra kunder kan till exempel sälja varor från 130 olika leverantörer. Vi skapar då automatiseringar som gör att ordern skickas direkt till leverantören vid ett köp, det är inte många system som klarar av det, säger Marcus.

Det finns fler företag i branschen som sysslar med samma sak men att Easyfy skapar skräddarsydda lösningar till varje kund är ganska unikt.

– Det gör att vi inte behöver anpassa en funktion till alla kunders behov utan det finns möjlighet att göra plattformen så bra som möjligt för den specifika kunden. Vi har inte någon ambition att ha jättemånga kunder utan vill istället jobba nära med några stycken. Alla våra kunder är inom väldigt olika branscher vilket har gett oss många möjligheter att utveckla plattformen, säger Johan.

Just nu är de fem stycken på företaget som jobbar med cirka tio kunder. Inom fem år skulle de gärna vilja vara fler på kontoret men att hitta kompetent personal är inte det lättaste.

– Det är egentligen vår största utmaning. Vi vill hitta folk som är bättre än oss själva men vart vänder man sig då? De som är duktiga letar oftast inte efter ett nytt jobb och det faktum att vi sitter i Kalmar gör det inte lättare att hitta ny duktig personal, säger Johan.

Men att starta företaget i Kalmar har fungerat bra för killarna. De har många kunder som är från staden, som Hatstore och Sverigemotiv, och starten genom Kalmar Science Park har gynnat dem.

– Vi ville bara sitta och koda till en början men de fick oss att höja blicken och tänka strategiskt. Det har varit väldigt lärande att starta eget företag, första året bokförde vi allt själva men när vi kände att vi hade koll på läget så lejde vi det vidare.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage från Veckans Företag.

En annan utmaning, men som också kan vara bland det bästa med jobbet, är att försöka förstå hur personer handlar på internet.

– Vi använder statistik för att kunna se vad det är som gör att en kund köper något eller inte gör det, det är fördelen med att sälja via nätet, och vi älskar det. Vi kan vara lite nördiga på det sättet, ibland händer det även att vi chattar trots att vi sitter precis bredvid varandra, erkänner Marcus.

– Vi har väldigt trevligt på kontoret och jag hoppas att alla känner så. Vi vill att alla ska tycka om att gå till jobbet och ha en öppen kultur där man kan fråga om vad som helst. Vi har pratat om att införa dagar där man ska kunna jobba med saker som inte är kopplat till något uppdrag utan är menade för att utveckla oss och individen, avslutar Johan.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel