Veckans Företag

Easyfy: ”Vi brinner för e-handeln”

Kalmarföretaget Easyfy bygger smarta lösningar som gör det möjligt att handla enkelt och smidigt på internet. Det startades för sex år sedan av två gamla vänner som älskar att koda. "Vi kan vara väldigt nördiga ibland."

Hanna Thulin

Kl.18:48, 27 april, 2017

Easyfy: ”Vi brinner för e-handeln”
Marcus Oldin och Johan Uddh har varit vänner länge och startade tillsammans företaget Easyfy. Foto: Hanna Thulin

Johan Uddh och Marcus Oldin har känt varandra länge genom att ha pluggat tillsammans och jobbat i olika företag. Efter att ha drivit IT-avdelningen tillsammans hos Bygghemma bestämde de sig för att pröva någonting nytt. 2012 sa de därför upp sig och startade företaget Easyfy.

– Vi hade inga kunder men vi hade en idé som vi ville utveckla. Det var kanske inte den bästa tajmingen då både jag och Markus precis skulle få var sitt barn och jag hade köpt hus men vi brinner för e-handel så vi ville testa, berättar Johan.

LÄS MER: Malmbron: ”Vi låter andra göra det de gör bäst”

– Det fanns aldrig någon tvekan kring själva beslutet men det är kanske inte alltid som man sovit natten igenom, lägger Marcus till.

De skapade en prototyp och gav sig ut på stan för att berätta om sin skräddarsydda e-handelslösning. Easyfy skapar system och lösningar till företag som sysslar med e-handel men har växt ur sin ursprungliga plattform.

– En av våra kunder kan till exempel sälja varor från 130 olika leverantörer. Vi skapar då automatiseringar som gör att ordern skickas direkt till leverantören vid ett köp, det är inte många system som klarar av det, säger Marcus.

Det finns fler företag i branschen som sysslar med samma sak men att Easyfy skapar skräddarsydda lösningar till varje kund är ganska unikt.

– Det gör att vi inte behöver anpassa en funktion till alla kunders behov utan det finns möjlighet att göra plattformen så bra som möjligt för den specifika kunden. Vi har inte någon ambition att ha jättemånga kunder utan vill istället jobba nära med några stycken. Alla våra kunder är inom väldigt olika branscher vilket har gett oss många möjligheter att utveckla plattformen, säger Johan.

Just nu är de fem stycken på företaget som jobbar med cirka tio kunder. Inom fem år skulle de gärna vilja vara fler på kontoret men att hitta kompetent personal är inte det lättaste.

– Det är egentligen vår största utmaning. Vi vill hitta folk som är bättre än oss själva men vart vänder man sig då? De som är duktiga letar oftast inte efter ett nytt jobb och det faktum att vi sitter i Kalmar gör det inte lättare att hitta ny duktig personal, säger Johan.

Men att starta företaget i Kalmar har fungerat bra för killarna. De har många kunder som är från staden, som Hatstore och Sverigemotiv, och starten genom Kalmar Science Park har gynnat dem.

– Vi ville bara sitta och koda till en början men de fick oss att höja blicken och tänka strategiskt. Det har varit väldigt lärande att starta eget företag, första året bokförde vi allt själva men när vi kände att vi hade koll på läget så lejde vi det vidare.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage från Veckans Företag.

En annan utmaning, men som också kan vara bland det bästa med jobbet, är att försöka förstå hur personer handlar på internet.

– Vi använder statistik för att kunna se vad det är som gör att en kund köper något eller inte gör det, det är fördelen med att sälja via nätet, och vi älskar det. Vi kan vara lite nördiga på det sättet, ibland händer det även att vi chattar trots att vi sitter precis bredvid varandra, erkänner Marcus.

– Vi har väldigt trevligt på kontoret och jag hoppas att alla känner så. Vi vill att alla ska tycka om att gå till jobbet och ha en öppen kultur där man kan fråga om vad som helst. Vi har pratat om att införa dagar där man ska kunna jobba med saker som inte är kopplat till något uppdrag utan är menade för att utveckla oss och individen, avslutar Johan.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen

Efter drygt fem år – nu lämnar Hilda Nielsen sin salong i centrala Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:08, 18 februari, 2018

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Sedan 2012 har Hilda Nielsen drivit frisörsalongen Hildas Hair & MakeupSödra Långgatan i Kalmar. Snart är det dock slut med det då salongen ligger ute till försäljning.

– Vi börjar bli till åren och när man driver eget är man ständigt uppbunden. Nu längtar vi efter lite mer frihet så vi får tid över till att resa, säger hennes man Richard Nielsen.

LÄS MER: Butik på Kvarnholmen slår igen – satsar på webbshop

Duon meddelar dock att de tror stenhårt på Kvarnholmens utveckling.

– Jag är ständig optimist och tror att Kvarnholmen kommer lyfta i och med det nya universitetet. Det kommer bli ett annat flöde i stan och vi ska vara rädda om det. Det är inte många städer som har så trevliga centrum.

Vad ska ni göra nu?
– Nu ska vi varva ner lite och ta det lugnt. Njuta, helt enkelt.

Vem hoppas ni ska ta över?
– Någon som kan driva det vidare. Verksamheten går bra och det finns en trogen kundkrets. Dessutom är lokalen fantastisk och vi har redan haft spekulanter som tittat på den. Sen finns det ju flera skönhetssalonger på Södra Långgatan, vilket man kanske skulle kunna profilera sig med. Här ser man varandra som kollegor – inte konkurrenter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar

"Det blir lite matchmaking för investerare och entrepenörer", säger Nicholas Murigu.

Samuel Slättman

Kl.19:42, 17 februari, 2018

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar
Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co, anordnar tillsammans med Starta & Driva Företag Startup bar. Foto: Arkiv/Hanna Thulin/Töufik Alami.

Onsdagen den 14 mars kommer konceptet Startup bar till restaurang Magasinet i centrala Kalmar.

– Det är en kreativ arena där entrepenörer, intressenter och nyfiket folk kan träffas under avslappnande former. Man kan mingla och njuta av en schysst after work, säger Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co. 

Startup bar anordnas av tidningsmagasinet Starta & Driva Företag. I konceptet ingår även Pitch bar, vilket innebär att entrepenörer får chansen att träffa investeraren Karl Schultz från investmentbolaget R2K Ventures.

– Då har man chansen att på 15 minuter presentera sin idé. Det blir lite matchmaking mellan entrepenörer och investerare. Om ett intresse uppstår kan man sedan gå vidare med ett uppföljningsmöte, säger Murigu.

På plats kommer även delegationer från Lettland och Ukraina att vara.

– Det är aktörer som främjar socialt entreprenörsskap – de är dörröppnarna nummer ett. De har liknande roller som jag har i Sverige, säger Murigu.

Vilka skulle du säga att det här är intressant för? 
– Både etablerade entrepenörer, studenter som funderar på att starta sitt första företag och de som bara är nyfikna. Enda syftet är egentligen att visa att entreprenörsskap kan vara schyst och avslappnat, säger Murigu.

Förutom Kalmar kommer Startup bar till Stockholm, Uppsala, Malmö, Borås, Jönköping, Örnsköldsvik, Göteborg, Östersund och Sundsvall.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar

"Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare", meddelar koncernen.

Samuel Slättman

Kl.19:59, 15 februari, 2018

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar
Claes Salomonsson, presskontakt på Axfood. Foto: Pressbild/Axfood.

Hösten 2016 berättade 24Kalmar om matvarukedjan Willys intresse för att etablera sig i Kalmar. Nu meddelar koncernen Axfood (som äger kedjorna Willys och Hemköp) att förhandlingar med flera olika fastighetsägare i Kalmar pågår. Förhandlingarna ska dessutom ha intensifierats under den senaste tiden.

– Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare. Vi vill öppna en butik så snart som möjligt, men inget är ännu klart, säger Axfoods presskontakt Claes Salomonsson.

LÄS MER: Stor livsmedelskedja vill etablera sig i Kalmar

Så sent som i september 2017 öppnade koncernens Hemköp-butik på Fiskaregatan i centrala Kalmar. Var den nya Willys-butiken kan hamna är ännu oklart, men Axfood bekräftar att Hansa City är intressant.

– Kalmar är en plats med tillväxt och stor potential där vi gärna vill etablera oss. En stad som fram till nyligen varit en vit fläck på vår butikskarta, säger Salomonsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland

"Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland."

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:27, 14 februari, 2018

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland
Foto: Strandbaden/Facebook.

Den anrika restaurangen Strandbaden i KöpingsvikÖland har fått nya ägare. Växjö-profilerna Ola och Therese Birgersson bor och arbetar den största delen av året i den tropiska delen av Brasilien i lilla byn Barra do Cunhau, söder om Natal. Nu är det klart att duon kommer ta över Strandbaden från och med våren 2018.

”Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland med allt vad det innebär av livsglädje, mat, dryck och nöje”, skriver de i ett meddelande på restaurangens Facebooksida.

De meddelar att konceptet är att få till den perfekta fusionen mellan brasilianskt och svenskt.

”Vilket ställe kan då passa bättre än Köpingsvik med sin kritvita sandstrand och vackra vy”, skriver duon på Facebook.

I restaurangen som kommer heta Rio Strandbaden kommer de servera brassetapas, burgare, churrasco helgrill, tropiska drinkar och iskall öl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln

Försäljningen av choklad och blommor skjuter i höjden. "Vissa delbranscher får en rejäl skjuts", konstaterar ekonomen.

Magnus Jansson

Kl.22:01, 13 februari, 2018

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln
Försäljningen av praliner och blommor ökar markant den här veckan. Foto: Arkiv/Bildbyrån

Ska du köpa en present till din partner inför Alla hjärtans dag? Då är du inte unik, direkt. Nästan varannan svensk planerar att uppmärksamma onsdagens kärleksfulla dag – och det vanligaste sättet att göra det på är genom att köpa en present till någon man tycker om. Det visar statistik som Svensk Handel har släppt.

Många kallar dagen för ett ”kommersiellt jippo”, men den har etablerat sig som en viktig inkomstkälla för många butiker. Bland dagligvaruhandlarna svarar fyra av tio (38 procent) att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen.

Den motsvarande siffran för handeln som helhet är 20 procent.

– Svenska folket uppskattar Alla hjärtans dag och möjligheten att visa uppskattning till de vi tycker om. Även om högtiden inte är avgörande för handeln i stort får vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Föga förvånande får exempelvis blommor och choklad en rejäl försäljningsskjuts den är veckan. Kategorin ”Växter och tillbehör” ökar med 55 procent jämfört med en vanlig vecka. Försäljningen av praliner har en ännu tydligare ökning med drygt 80 procent.

Försäljningskraften ser dessutom ut att bli starkare och starkare för varje år. Under Alla hjärtans dag-veckan 2017 ökade den totala butiksförsäljningen med 1,9 procent jämfört med 2016.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng