Hög tillväxt för svensk camping – Kalmar län i topp

Ny statistisk visar att antalet gästnätter fortsätter att öka. Kalmar län är en av de mest besökta regionerna och står för tio procent av övernattningarna.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.14:39, 3 maj, 2017

Hög tillväxt för svensk camping – Kalmar län i topp
86 procent av besökarna på campingarna i länet är svenska turister. Foto: Pressbild

Det är branschorganisationen SCR Svensk Camping som har tagit fram färska siffror för fjolåret. De kunde konstatera att antalet gästnätter på svenska campingar uppgick till drygt 15,6 miljoner. Kalmar län stod för drygt 11 procent, näst störst andel efter Västra Götalands län.

– Sveriges campinganläggningar håller en hög internationell standard och kan locka med attraktiva aktiviteter och inte minst en unik natur, säger SCR Svensk Campings vd Lars Isacson.

Under 2016 ökade Kalmar län med 5,7 procent, vilket innebär drygt 90 000 gästnätter. 86 procent av gästerna var svenska turister och sju procent kom från Tyskland. Övriga nordiska länder stod för fem procent av besöken.

Nästan åtta av tio gästnätter utgjordes av en husvagn. Sett till hela landet är husbilen den boendeform som ökade mest (+14 procent).

Enligt SCR har deras medlemmar investerat 1,5 miljarder kronor i sina anläggningar de senaste tre åren.

– Vi kan också se ett ökat intresse för kapitalsatsningar från investerare, vilket är ett tydligt tecken på att camping är en framtidsbransch med stor potential, säger Lars Isacson.

Den senaste veckan har 24Kalmar rapporterat om två större campingaffärerÖland. Kapelludden köpte upp Grönhags camping och Grönklipptsgruppen förvärvade Ekerums Camping.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Hemvändare ska driva Dillbergs Bokhandel – med sin mamma

Flytt hem till Kalmar och boksläpp för "99 roliga lekar för vuxna" – det händer mycket i Johanna Jeanssons liv. "Det funkar inte att jag står och skriker efter mamma", säger hon och skrattar.

Filip Edvardsson

Kl.10:01, 28 maj, 2017

2 bilder
  • Johanna Jeansson med sin bok
    Johanna Jeansson med sin bok "99 roliga lekar för vuxna". Foto: Filip Edvardsson.
  • Katarina Jeansson tillsammans med dottern Johanna Jeansson. Foto: Filip Edvardsson.
    Katarina Jeansson tillsammans med dottern Johanna Jeansson. Foto: Filip Edvardsson.

Johanna Jeansson tyckte inte det fanns någon samlad plats för lekar. Det fanns på internet men inte på ett och samma ställe. Då kom hon på idén om att skriva en bok om just det.

– Lekar har jag alltid älskat. Under middagar med mina kompisar leker vi jämt och i sommarstugansomrarna lekte vi också en hel del. Därför tyckte jag det behövdes en bok som samlade många lekar på ett ställe. Det saknades helt enkelt en liknande bok på marknaden, säger författaren Johanna Jeansson.

I takt med att idéen växte fram pratade hon med chefernabokförlaget i Stockholm där hon jobbade. De gillade förslaget och ville gärna ge ut boken. Och det gick ganska snabbt att komma på alla lekar. Egna erfarenheter i kombination med vänners tips gjorde att hon kom på 99 stycken ganska snabbt.

– Man har ju spelat en del musikquiz och öl-spel med mera vilket har gett en del inspiration, säger Johanna Jeansson.

Och i dagarna släpptes boken som Johanna har slitit med. Det är såklart en stor grej, men faktum är att hennes mamma Katarina Jeansson inte visste något om boken förrän hon fick se den.

– Nej, jag hade ingen aning om boken. Däremot har vi ju lekt de flesta av lekarna, säger Katarina Jeansson samtidigt som hon skrattar till.

Och hon har all anledning att skratta. Nyligen gick flyttlasset för dottern hem till Kalmar efter flera år av pluggande och jobbande i Stockholm. Detta lagom till mors dag.

– Såklart det känns bra. Vi har alltid uppmuntrat våra barn att resa och jobba, men de är alltid välkomna hem. Det är klart det finns en del av dig som vill att det ska bli så, säger Katarina Jeansson.

Flytten innebär att Johanna kommer hjälpa sin mamma att driva Dillbergs bokhandel. Hon har hunnit vara där i en vecka, men samarbetet tycks redan nu funka bra.

– På jobbet måste man ju hålla det på en professionell nivå liksom. Det funkar inte att jag står och skriker efter mamma, säger Johanna Jeansson skrattandes.

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Efter 28 år – nu säljer hon Pepes Bodega på Gran Canaria

Genom filmklassikern Sällskapsresan blev Pepes Bodega känd över hela Sverige. "Jag kommer sakna alla trevliga människor", säger Kalmarbon Anita Hodin, 74.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.21:02, 27 maj, 2017

Efter 28 år – nu säljer hon Pepes Bodega på Gran Canaria
Anita Hodin och sambon Pepe säljer nu sin restaurang på Gran Canaria. Foto: Privat.

Sensommaren 1980 slog Lasse Åbergs komedi Sällskapsresan ned som en bomb i Sverige. Ett stående inslag i filmklassikern är sökandet efter baren Pepes Bodega, som under åren har kommit att bli synonymt med karaktärerna Berra (Sven Melander) och Robban (Weiron Holmberg).

Åtta år efter att Sällskapsresan haft premiär åkte Kalmarbon Anita Hodin (ursprungligen från Mörbylånga) på semester till Gran Canaria tillsammans med sin svägerska. På ön träffade hon sin livs kärlek – Angel José Seguerra Guera – även kallad Pepe.

– Man kan säga att det sa ”klick” direkt. Under det första året som vi var tillsammans flög vi till varandra men sedan flyttade jag ner. Det var då vi köpte restaurangen, berättar Anita.

– Det är klart att vi tänkte på filmen när vi döpte restaurangen, men han hade inte sett den såklart, säger Anita och skrattar.

Under de 28 åren som paret har drivit restaurangen har minnena staplats på hög. Kunder som kommer in och, precis som i filmen, frågar om ”80-procentig rom tappat på vinflaska” är ett av dem.

– Jag kommer sakna alla trevliga människor, men nu har vi gjort vårt känner vi. Jag är pensionär och Pepe är också på gång så vi har bestämt oss för att sälja. Men jag kommer säkert att sakna det, säger Anita, som nu fyllt 74 år.

Genom en kolonistuga i Berga kommer anknytningen till Kalmar alltid att finnas kvar.

– Vi är i Sverige under fyra månader varje sommar, men resten av tiden går det inte att bo här. Då blir det huset nere på Gran Canaria, säger Anita och skrattar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TIPS: Så blir drömhuset ditt

Ser du det där speciella huset inom räckhåll – bara en budgivning bort. Men hur ska du få det?
Här är flera tips på vad du bör tänka på för att lyckas vinna drömhuset.

Mia Martelleur

Kl.13:00, 27 maj, 2017

TIPS: Så blir drömhuset ditt
Montage: Bilder från Bildbyrån

Hur fungerar en budgivning? Att försöka köpa en bostad kan orsaka oro för den bästa. Därför är det viktigt att vara förberedd och ha koll på strategierna som finns där ute. Leva & bo har listat de bästa strategierna när det är dags för budgivning.

– Är du förberedd ökar det chansen att du gör ett bra köp, säger Erik Olsson, vd för Erik Olsson Fastighetsförmedling till nyhetssajten.

Hans hetaste tips är att lägga upp en plan och förbereda köpet tidigt, så att du snabbt kan agera på vad som händer och lägga nya bud.

1. Innan budgivningen   
Var ärlig och visa mäklaren att du är intresserad så att hen vet om du vill lägga bud eller inte, annars kan det hända att du missar hela budgivningen om säljaren har bråttom. Om du ger ett bra intryck kan du även ha chansen att få hjälp av mäklaren att vinna bostaden. Var tydlig med att du har finansieringen klar på den aktuella budnivån, så att du framstår som en seriös köpare. Men avslöja inte hur mycket du är villig att betala.

2. Buda innan den publika visningen
Om du är bra insatt i prisnivån för bostaden så kan du agera snabbt och lägga ett bud. Budet du lägger bör vara tillräckligt högt för att säljaren ska ta det säkra före det osäkra och stänga affären med dig innan den aktuella visningen eller budgivningen dragit igång

3. Chockbuda
Om budgivningen drar igång kan det vara bra att chocka de andra spekulanterna genom att bjuda så mycket du kan från början. Men kom ihåg att sätta ett tydligt tak så du inte spräcker din budget. Och om du inte har säker koll på vad bostaden är värd kan detta leda till att du kanske bjuder mer än bostaden är värd.

4. Höj snabbt – men lite i taget
Att höja ditt bud så fort mäklaren meddelar en ökning är ett sätt att trötta ut motståndarna. Samtidigt betalar du inte mer än nödvändigt eftersom du gör en så liten ökning som möjligt. Till exempel om någon höjer med 100 000 kronor så höjer du omedelbart, men endast med 10 000. Förhoppningsvis tröttnar motståndarna ut och du vinner huset.

5. Höj med stora summor
Nu visar du att du minsann har bestämt dig och tänker buda så mycket det krävs. Om du verkligen vill köpa kommer du troligen lyckas på detta sätt.
Men det kan såklart leda till att du bjuder onödigt högt – så se till att ha ett maxtak på vad du ska höja.

6. Sätt ett villkor och tydligt bud
På det sättet kan du dels sätta säljaren i en svår valsituation, om budet är tillräckligt högt för att säljaren ska vara intresserad av det, och det kan även ge en överraskningseffekt på budgivarna som då inte hinner lägga ett motbud.  Den här strategin kräver att du har en god finansiering.

7. Var tillmötesgående
Säljare och mäklare brukar göra avstämningar där de går igenom hur mycket alla bjuder och vad det finns för andra villkor som kan påverka affären. Om du kan vara flexibel och tillmötesgående har du ett försprång gentemot andra budgivare, till exempel med tillträde av bostaden.

8. Om du inte kan buda vad som helst
Var förberedd innan och ha ditt maxtak klart för dig. Undvik att buda på bostäder som har egenskaper andra kanske betalar extra för. Leta efter rabatterade bostäder i stället som kanske har lite skavanker – men som du inte lider av. Det ger dig en bostad inom din budget som kan vara bättre på andra sätt.

Såklart är det bra om felen handlar om saker som du själv kan fixa. Då kan du göra en riktigt bra bostadsaffär och kanske även tjäna en slant om det blir aktuellt att sälja.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokal ICA-handlare tar över butik vid norska gränsen

Daniel Lindgren lämnar ICA Södercentrum efter nio år. Flyttlasset går nu till Norrland där han ska driva butik på egen hand.

Filip Edvardsson

Kl.19:01, 26 maj, 2017

Lokal ICA-handlare tar över butik vid norska gränsen
Daniel Lindgren flyttar till Gäddede för att driva en egen ICA-butik. Foto: Filip Edvardsson.

Daniel Lindgren är en man som inte räds en utmaning. Han har vid tidigare tillfällen sökt till andra butiker, men inte nått hela vägen fram. Därför är han väldigt sugen på att börja sitt arbete uppe i Gäddede, en by som ligger tre kilometer från den norska gränsen.

– Jag är väldigt sugen på denna uppgiften. Här har jag drivit butiken tillsammans med en annan handlare, men i Gäddede kommer jag driva den helt själv. Det ser jag som ett bra steg i karriären, säger Daniel Lindgren, ICA-handlare.

Och medarbetarnaICA-Södercentrum stöttar givetvis Daniel, även om det är tråkigt att han ska lämna. Flera kunder har kommit fram och frågat hur han vågar ta steget att flytta 130 mil från all trygghet här hemma i Kalmar.

– Det är självklart tråkigt att flytta från föräldrar och släkt. Det är inte riktigt klart än om min familj flyttar med eller hur vi gör. Men ska man göra den här typen av karriär krävs det att man är flyttbar. Och med tanke på butiken i Gäddedes kapacitet var det inget snack om saken när jag fick möjligheten, säger Daniel Lindgren.

Att han fick chansen ser han som resultatet av många års hårt arbete, men även att hans personlighet var en av anledningarna.

– Jag tror de uppskattat mitt arbete på ICA-Södercentrum helt enkelt då butiken gått bra under mina år här. Sen att de vill ha en ”varm” person som kan skapa en bra kontakt med alla kunder då det är ett litet samhälle, säger Daniel Lindgren.

Men trots allt positivt som ligger i utmaningen finns det självklart en del inom honom som kommer sakna ”rutin-livet” han byggt upp i Kalmar.

– Närheten till allting är det jag kommer sakna mest. Det blir ju andra avstånd nu, men det är väl bara att hoppa på tåget och åka ner när det finns tid, säger Daniel Lindgren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Presenteras av
veckans företag

P&E Fastighetspartner: ”Inte många som jobbar på det här sättet”

Företagets ovanliga affärsfilosofi ligger bakom framgångarna i fastighetsbranschen. "Vi äger i princip ingenting till hundra procent".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:54, 25 maj, 2017

P&E Fastighetspartner: ”Inte många som jobbar på det här sättet”
Johan Nielsen flyttar snart in i P&E Fastighetspartners nya kontor på Västra Sjögatan. Foto: Samuel Slättman.

P&E Fastighetspartner bildades i Kalmar för 26 år sedan. Företaget, som både driver egna projekt och förvaltar fastigheter, har sedan starten använt sig av en framgångsrik men något ovanlig strategi.

– I de fastigheterna vi jobbar med är vi till stor del delägare i. Hur många procent vi äger varierar, men vi har alltid med oss någon annan. Vi äger i princip ingenting till hundra procent, förklarar Johan Nielsen, vd och delägare, när han tar emot på kontoret vid Stortorget.

Fördelarna med ett delat ägarskap är enligt Nielsen flera.

– För vår del handlar det om att vi kan vara med på många fler ställen. För någon som har mycket pengar och vill investera i fastigheter, men som inte kan så mycket om branschen, vill man kanske ta hjälp av någon som kan, säger Nielsen och utvecklar:

– Det finns massor av företag, stora och små, som arbetar med fastighetsförvaltning och skötsel – men de har ju ett arvode, de tar betalt. Det gör så klart vi också men eftersom vi investerar våra egna pengar arbetar vi med fastigheterna som om de vore våra egna, för de är ju faktiskt det.

– Går samarbetet bra får vi en bra utveckling, vi hyr ut mer och fastigheten stiger i värde. Då vinner vi på det, minst lika mycket som de som gått in med de stora pengarna.

P&E:s filosofi har onekligen burit frukt. Förra året omsatte bolaget över 50 miljoner kronor. I mitten av 2020-talet är målet att passera 100 miljoner.

– Jag ska inte säga att sättet vi jobbar på är unikt, men vi har arbetat så här sedan starten -91. Samtidigt har vi en tydlig strategi att företaget ska fortsätta växa. Vi hoppas att vi nästan ska dubbla vår omsättning över tid. Sedan är inte det viktigaste målet att nå hundrastrecket utan att vi ska utveckla oss, bli bättre och anta nya utmaningar.

I dagsläget arbetar 35 personer på kontoret i Kalmar. Senare i år flyttar företaget in i nyrenoverade lokaler på Västra Sjögatan – man får helt enkelt inte plats i de gamla längre.

– Det absolut största vi jobbar med i Kalmar är Linneúniversitetet nere i hamnen där vi är delägare och ansvarar för fastighetsförvaltningen och projektledningen för västra sidan. Det kommer bli jättekul att se det växa fram till oktober 2018 – då det är dags för första inflyttningen.

Andra projekt i Kalmar som P&E bygger och förvaltar är Bergagården, RIFA-tomten och utvecklingen av Baronen köpcentrum.

Även på företagets två andra kontor i Stockholm och Linköping är det full fart.

– Just nu förvaltar vi nästan 900 000 kvadratmeter – från Sundsvall i norr till Kristianstad i söder. Det är bostäder, kontor, handel, skolor och polishus – väldigt blandat. Vi går in i fastigheter som har någon form av utvecklingspotential och där de resurserna vi sätter in får en bra effekt.

När framtidens utmaningar i branschen kommer på tal är det enligt Nielsen mer den nationella ekonomiska situationen än den regionala som påverkar.

– Vi har haft högkonjuktur rätt så länge nu och alla priser har gått upp. Frågan är när det stagnerar – det borde inte vara jättelångt borta tycker jag. Å andra sidan sa man det för ett år sedan också. Men att ekonomin planar ut – det måste det göra. Frågan är om det är om två år, ett år eller ett halvår.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Hattmakare utsedda till Årets företagare

Kalmarföretaget har ett succéår bakom sig. "På sätt och vis är det konstigt att vi står här efter så kort tid".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:13, 25 maj, 2017

Hattmakare utsedda till Årets företagare
Filip Klasson och Nicklas Nordheim, Hatstore, är Årets företagare i Kalmar län. Foto: Arkiv/Hanna Thulin.

Hatstore är företaget som på rekordtid har gått från hobbynivå till att distribuera kepsar, mössor och hattar till nio olika länder. När 24Kalmar besökte företagets 900 kvadratmeter stora lagerlokal i december gav Niklas Nordheim, ekonomi- och personalansvarig, sin syn på varför det har gått så bra.

– Vi är väldigt nischade och det är väl också därför som det har gått så bra. Vi har över 4000 olika sorters kepsar och mössor av högsta kvalité. Samtidigt så är vi väldigt duktiga på att svara på frågor från kunder som undrar något, sa Nordheim.

Förra året omsatte Hatstore cirka 30 miljoner kronor. Ytterligare ett kvitto på att ”det går bra nu” kom i början av den här veckan. Då vann Nordheim och företagets grundare och vd Filip Klasson priset Årets företagare i Kalmar län.

– Ja, på sätt och vis är det konstigt att vi står här efter så kort tid, men det är förmodligen för att vi vågar tänka stort och sikta internationellt, sa Niklas Nordheim till tidningen Barometern, direkt efter ceremonin på residenset i Kalmar.

Utmärkelsen Årets företagare delas sedan 1985 ut av organisationen Företagarna över hela Sverige. Hatstore kommer nu representerar Kalmar län i tävlingen Årets företagare i Sverige.

I LÄS MER: Hatstore: ”Vi ska ta över USA”

Tidigare vinnare Årets företagare i Kalmar län:
2016: Anna, Martin och Anders Barkevall, KronoCamping Öland AB Böda Sand.
2015: Per Ljung och Ulrika Nyström Ljung, TOP Fibre AB, Hultsfred.
2014: Göran Malkar, Malkars Träningscenter AB, Kalmar.
2013: Mikael & Ann-Louise Idensjö, Däck-Roy Idensjö AB, Färjestaden.
2012: Mikael Carlsson, RM Snickerier AB, Vimmerby.

Fakta



Kriterier – Årets företagare ska: 

  • äga och aktivt driva företaget

  • ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning

  • genom gott ledarskap vara en god förebild och ambassadör för företagare

  • visa prov på att vara extra kreativ och företagsam på ett sätt som bör premieras

  • ha god lönsamhet och sakna betalningsanmärkningar


Källa: Företagarna.se. 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.