Hög tillväxt för svensk camping – Kalmar län i topp

Ny statistisk visar att antalet gästnätter fortsätter att öka. Kalmar län är en av de mest besökta regionerna och står för tio procent av övernattningarna.

Andreas Norinder

Kl.14:39, 3 maj, 2017

Hög tillväxt för svensk camping – Kalmar län i topp
86 procent av besökarna på campingarna i länet är svenska turister. Foto: Pressbild

Det är branschorganisationen SCR Svensk Camping som har tagit fram färska siffror för fjolåret. De kunde konstatera att antalet gästnätter på svenska campingar uppgick till drygt 15,6 miljoner. Kalmar län stod för drygt 11 procent, näst störst andel efter Västra Götalands län.

– Sveriges campinganläggningar håller en hög internationell standard och kan locka med attraktiva aktiviteter och inte minst en unik natur, säger SCR Svensk Campings vd Lars Isacson.

LÄS MER: Koncern köper upp populär Ölandscamping

Under 2016 ökade Kalmar län med 5,7 procent, vilket innebär drygt 90 000 gästnätter. 86 procent av gästerna var svenska turister och sju procent kom från Tyskland. Övriga nordiska länder stod för fem procent av besöken.

Nästan åtta av tio gästnätter utgjordes av en husvagn. Sett till hela landet är husbilen den boendeform som ökade mest (+14 procent).

Enligt SCR har deras medlemmar investerat 1,5 miljarder kronor i sina anläggningar de senaste tre åren.

– Vi kan också se ett ökat intresse för kapitalsatsningar från investerare, vilket är ett tydligt tecken på att camping är en framtidsbransch med stor potential, säger Lars Isacson.

Den senaste veckan har 24Kalmar rapporterat om två större campingaffärerÖland. Kapelludden köpte upp Grönhags camping och Grönklipptsgruppen förvärvade Ekerums Camping.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen

Efter drygt fem år – nu lämnar Hilda Nielsen sin salong i centrala Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:08, 18 februari, 2018

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Sedan 2012 har Hilda Nielsen drivit frisörsalongen Hildas Hair & MakeupSödra Långgatan i Kalmar. Snart är det dock slut med det då salongen ligger ute till försäljning.

– Vi börjar bli till åren och när man driver eget är man ständigt uppbunden. Nu längtar vi efter lite mer frihet så vi får tid över till att resa, säger hennes man Richard Nielsen.

LÄS MER: Butik på Kvarnholmen slår igen – satsar på webbshop

Duon meddelar dock att de tror stenhårt på Kvarnholmens utveckling.

– Jag är ständig optimist och tror att Kvarnholmen kommer lyfta i och med det nya universitetet. Det kommer bli ett annat flöde i stan och vi ska vara rädda om det. Det är inte många städer som har så trevliga centrum.

Vad ska ni göra nu?
– Nu ska vi varva ner lite och ta det lugnt. Njuta, helt enkelt.

Vem hoppas ni ska ta över?
– Någon som kan driva det vidare. Verksamheten går bra och det finns en trogen kundkrets. Dessutom är lokalen fantastisk och vi har redan haft spekulanter som tittat på den. Sen finns det ju flera skönhetssalonger på Södra Långgatan, vilket man kanske skulle kunna profilera sig med. Här ser man varandra som kollegor – inte konkurrenter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar

"Det blir lite matchmaking för investerare och entrepenörer", säger Nicholas Murigu.

Samuel Slättman

Kl.19:42, 17 februari, 2018

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar
Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co, anordnar tillsammans med Starta & Driva Företag Startup bar. Foto: Arkiv/Hanna Thulin/Töufik Alami.

Onsdagen den 14 mars kommer konceptet Startup bar till restaurang Magasinet i centrala Kalmar.

– Det är en kreativ arena där entrepenörer, intressenter och nyfiket folk kan träffas under avslappnande former. Man kan mingla och njuta av en schysst after work, säger Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co. 

Startup bar anordnas av tidningsmagasinet Starta & Driva Företag. I konceptet ingår även Pitch bar, vilket innebär att entrepenörer får chansen att träffa investeraren Karl Schultz från investmentbolaget R2K Ventures.

– Då har man chansen att på 15 minuter presentera sin idé. Det blir lite matchmaking mellan entrepenörer och investerare. Om ett intresse uppstår kan man sedan gå vidare med ett uppföljningsmöte, säger Murigu.

På plats kommer även delegationer från Lettland och Ukraina att vara.

– Det är aktörer som främjar socialt entreprenörsskap – de är dörröppnarna nummer ett. De har liknande roller som jag har i Sverige, säger Murigu.

Vilka skulle du säga att det här är intressant för? 
– Både etablerade entrepenörer, studenter som funderar på att starta sitt första företag och de som bara är nyfikna. Enda syftet är egentligen att visa att entreprenörsskap kan vara schyst och avslappnat, säger Murigu.

Förutom Kalmar kommer Startup bar till Stockholm, Uppsala, Malmö, Borås, Jönköping, Örnsköldsvik, Göteborg, Östersund och Sundsvall.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar

"Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare", meddelar koncernen.

Samuel Slättman

Kl.19:59, 15 februari, 2018

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar
Claes Salomonsson, presskontakt på Axfood. Foto: Pressbild/Axfood.

Hösten 2016 berättade 24Kalmar om matvarukedjan Willys intresse för att etablera sig i Kalmar. Nu meddelar koncernen Axfood (som äger kedjorna Willys och Hemköp) att förhandlingar med flera olika fastighetsägare i Kalmar pågår. Förhandlingarna ska dessutom ha intensifierats under den senaste tiden.

– Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare. Vi vill öppna en butik så snart som möjligt, men inget är ännu klart, säger Axfoods presskontakt Claes Salomonsson.

LÄS MER: Stor livsmedelskedja vill etablera sig i Kalmar

Så sent som i september 2017 öppnade koncernens Hemköp-butik på Fiskaregatan i centrala Kalmar. Var den nya Willys-butiken kan hamna är ännu oklart, men Axfood bekräftar att Hansa City är intressant.

– Kalmar är en plats med tillväxt och stor potential där vi gärna vill etablera oss. En stad som fram till nyligen varit en vit fläck på vår butikskarta, säger Salomonsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland

"Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland."

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:27, 14 februari, 2018

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland
Foto: Strandbaden/Facebook.

Den anrika restaurangen Strandbaden i KöpingsvikÖland har fått nya ägare. Växjö-profilerna Ola och Therese Birgersson bor och arbetar den största delen av året i den tropiska delen av Brasilien i lilla byn Barra do Cunhau, söder om Natal. Nu är det klart att duon kommer ta över Strandbaden från och med våren 2018.

”Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland med allt vad det innebär av livsglädje, mat, dryck och nöje”, skriver de i ett meddelande på restaurangens Facebooksida.

De meddelar att konceptet är att få till den perfekta fusionen mellan brasilianskt och svenskt.

”Vilket ställe kan då passa bättre än Köpingsvik med sin kritvita sandstrand och vackra vy”, skriver duon på Facebook.

I restaurangen som kommer heta Rio Strandbaden kommer de servera brassetapas, burgare, churrasco helgrill, tropiska drinkar och iskall öl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln

Försäljningen av choklad och blommor skjuter i höjden. "Vissa delbranscher får en rejäl skjuts", konstaterar ekonomen.

Magnus Jansson

Kl.22:01, 13 februari, 2018

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln
Försäljningen av praliner och blommor ökar markant den här veckan. Foto: Arkiv/Bildbyrån

Ska du köpa en present till din partner inför Alla hjärtans dag? Då är du inte unik, direkt. Nästan varannan svensk planerar att uppmärksamma onsdagens kärleksfulla dag – och det vanligaste sättet att göra det på är genom att köpa en present till någon man tycker om. Det visar statistik som Svensk Handel har släppt.

Många kallar dagen för ett ”kommersiellt jippo”, men den har etablerat sig som en viktig inkomstkälla för många butiker. Bland dagligvaruhandlarna svarar fyra av tio (38 procent) att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen.

Den motsvarande siffran för handeln som helhet är 20 procent.

– Svenska folket uppskattar Alla hjärtans dag och möjligheten att visa uppskattning till de vi tycker om. Även om högtiden inte är avgörande för handeln i stort får vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Föga förvånande får exempelvis blommor och choklad en rejäl försäljningsskjuts den är veckan. Kategorin ”Växter och tillbehör” ökar med 55 procent jämfört med en vanlig vecka. Försäljningen av praliner har en ännu tydligare ökning med drygt 80 procent.

Försäljningskraften ser dessutom ut att bli starkare och starkare för varje år. Under Alla hjärtans dag-veckan 2017 ökade den totala butiksförsäljningen med 1,9 procent jämfört med 2016.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng