Veckans Företag

Norba: ”Det finns en oerhörd stolthet här”

Norba grundades redan år 1870 och har i snart 150 år skapat lösningar för att våra sopor ska undvika att hamna på gatorna. ”Visst finns det de som skrattar lite när de hör vad jag jobbar med."

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:21, 4 maj, 2017

4 bilder
  • Thomas Thuresson visar upp en av de äldre sopbilarna som just nu står modell i verkstaden. Foto: Hanna Thulin
    Thomas Thuresson visar upp en av de äldre sopbilarna som just nu står modell i verkstaden. Foto: Hanna Thulin
  • Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
    Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
  • Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
    Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
  • I verkstaden färdigställs sopbilen med delar från Holland och schassin från olika leverantörer. Foto: Hanna Thulin
    I verkstaden färdigställs sopbilen med delar från Holland och schassin från olika leverantörer. Foto: Hanna Thulin

Redan så tidigt om år 1870 grundades Norba vilket innebär att det snart är dags för ett stort 150-årskalas för företaget. År 2008 flyttade de in i sina nuvarande lokaler i Kalmar.

Vi bygger sopbilar, svårare än så är det inte, ända sedan starten har vi på något sätt varit involverade i sophämtning. Tidigare hade vi all tillverkning här men nu svetsar vi ihop bitarna som kommer färdiglackade från vårt moderbolag Geesinknorba i Holland. På ett år kör vi ut cirka 150 stycken sopbilar, säger Norbas vd Thomas Thuresson.

GeesinkNorba ägs i sin tur av ett tysk bolag. Från början var Norba i Kalmar en stor industri med fler än 300 anställda, idag är de betydligt färre med cirka 30 stycken som monterar, servar, ger support och säljer sopbilar men produktionen rullar på precis lika effektivt.

Från Kalmar levereras bilarna sedan till främst Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. En av de största utmaningarna som Norba ställs inför är lagen om offentlig upphandling. Eftersom hälften av deras kunder är just kommuner blir det ofta så att priset ställs mot kvalitén.

– Jag anser att kommuner är alldeles för fega och inte pålästa när det kommer till lagen om offentlig upphandling. De flesta kör på det billigaste alternativet för att inte hamna i knipa. Kort och gott tycker de att fem myror är fler än fyra elefanter.

Ett exempel som gör detta tydligt är Norbas hybridbilar som drivs hälften av fossila bränslen och hälften av el. De kostar en halv miljon mer men har flera fördelar, inte minst för naturen.

För någon månad sedan fick Norba in en stororder från Stockholms Stad som ville ha 34 hybridbilar, det vill säga nästan 25 procent av sopbilarna som ska tillverkas i Kalmars verkstad under året. Stockholms stad har då tagit ett politiskt beslut och lagt in ett krav om att bilarna ska vara fossilfria.

 

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

– Stockholm ska ha en stor eloge för det. Det krävs sådana kriterier för att det ska anses okej att köpa en mer miljövänlig bil, istället för den med lägst pris. Det kommer fler och fler fossilfria sopbilar men inte tillräckligt många för att målen som finns, säger han och fortsätter:

– Det är lägre servicekostander på en elbil och man kan nyttja den betydligt mer då man även kan köra med den under nätterna i stadsmiljö utan att störa allt för mycket. Köper man en bil för tre miljoner vill man ju kunna utnyttja den mer än bara sex timmar om dygnet. Det finns stora möjligheter om den politiska sidan utbildar sig, säger Thomas.

Han har varit i företaget sedan 2011 och berättar att det finns en oerhörd stolthet i att jobba på Norba i Kalmar.

– Visst kan det bli lite skratt ibland när jag talar om vad jag jobbar med men Norba är ett starkt varumärke. Många har jobbat här sedan 70-talet, personalen är företagets kärna. Utan dem och deras stolthet över det jobbet de utför hade det aldrig gått så bra som det gör. Jag kan säga att det är en positivt konservativ bransch där förändringar kan ta lite längre tid att genomföra men att vi tillslut når fram. Mina barn skäms i alla fall inte över vad jag jobbar med, säger han och skrattar.

På kontoret i Kalmar finns det ingen produktionsutvecklingsavdelning men trots det har medarbetarna där lyckats ta fram två helt egna sorters sopbilar, en som redan är i produktion och en som lanseras till sommaren.

– Det kan vi faktiskt skryta lite över. Vi har ett gäng här som är lite pillemariska. Vi kör på en dackestrategi och tar fram en bil som vi sedan presenterar för ledningen. Det är en särskild fyrfacksbil där soporna fördelas i fyra olika fack beroende på vad det är för något sorts avfall. Vi kör lite undercover kan man säga.

Hur är det att driva företag från Kalmar?

– Först och främst är det svårt med logistiken, allting är så långt bort. Sen är Kalmar en fantastiskt fin stad och samarbetet här är toppen. Vi byter till exempel kompetent personal med ett annat företag här i Kalmar när det uppstår behov hos någon av oss vilket underlättar väldigt mycket, säger Thomas och fortsätter:

– Även om vi har tyska ägare så bygger vi fortfarande en svensk sopbil vilket är en svensk, gedigen produkt som uppskattas mycket.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel