Veckans Företag

Norba: ”Det finns en oerhörd stolthet här”

Norba grundades redan år 1870 och har i snart 150 år skapat lösningar för att våra sopor ska undvika att hamna på gatorna. ”Visst finns det de som skrattar lite när de hör vad jag jobbar med."

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:21, 4 maj, 2017

4 bilder
  • Thomas Thuresson visar upp en av de äldre sopbilarna som just nu står modell i verkstaden. Foto: Hanna Thulin
    Thomas Thuresson visar upp en av de äldre sopbilarna som just nu står modell i verkstaden. Foto: Hanna Thulin
  • Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
    Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
  • Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
    Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
  • I verkstaden färdigställs sopbilen med delar från Holland och schassin från olika leverantörer. Foto: Hanna Thulin
    I verkstaden färdigställs sopbilen med delar från Holland och schassin från olika leverantörer. Foto: Hanna Thulin

Redan så tidigt om år 1870 grundades Norba vilket innebär att det snart är dags för ett stort 150-årskalas för företaget. År 2008 flyttade de in i sina nuvarande lokaler i Kalmar.

Vi bygger sopbilar, svårare än så är det inte, ända sedan starten har vi på något sätt varit involverade i sophämtning. Tidigare hade vi all tillverkning här men nu svetsar vi ihop bitarna som kommer färdiglackade från vårt moderbolag Geesinknorba i Holland. På ett år kör vi ut cirka 150 stycken sopbilar, säger Norbas vd Thomas Thuresson.

GeesinkNorba ägs i sin tur av ett tysk bolag. Från början var Norba i Kalmar en stor industri med fler än 300 anställda, idag är de betydligt färre med cirka 30 stycken som monterar, servar, ger support och säljer sopbilar men produktionen rullar på precis lika effektivt.

Från Kalmar levereras bilarna sedan till främst Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. En av de största utmaningarna som Norba ställs inför är lagen om offentlig upphandling. Eftersom hälften av deras kunder är just kommuner blir det ofta så att priset ställs mot kvalitén.

– Jag anser att kommuner är alldeles för fega och inte pålästa när det kommer till lagen om offentlig upphandling. De flesta kör på det billigaste alternativet för att inte hamna i knipa. Kort och gott tycker de att fem myror är fler än fyra elefanter.

Ett exempel som gör detta tydligt är Norbas hybridbilar som drivs hälften av fossila bränslen och hälften av el. De kostar en halv miljon mer men har flera fördelar, inte minst för naturen.

För någon månad sedan fick Norba in en stororder från Stockholms Stad som ville ha 34 hybridbilar, det vill säga nästan 25 procent av sopbilarna som ska tillverkas i Kalmars verkstad under året. Stockholms stad har då tagit ett politiskt beslut och lagt in ett krav om att bilarna ska vara fossilfria.

 

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

– Stockholm ska ha en stor eloge för det. Det krävs sådana kriterier för att det ska anses okej att köpa en mer miljövänlig bil, istället för den med lägst pris. Det kommer fler och fler fossilfria sopbilar men inte tillräckligt många för att målen som finns, säger han och fortsätter:

– Det är lägre servicekostander på en elbil och man kan nyttja den betydligt mer då man även kan köra med den under nätterna i stadsmiljö utan att störa allt för mycket. Köper man en bil för tre miljoner vill man ju kunna utnyttja den mer än bara sex timmar om dygnet. Det finns stora möjligheter om den politiska sidan utbildar sig, säger Thomas.

Han har varit i företaget sedan 2011 och berättar att det finns en oerhörd stolthet i att jobba på Norba i Kalmar.

– Visst kan det bli lite skratt ibland när jag talar om vad jag jobbar med men Norba är ett starkt varumärke. Många har jobbat här sedan 70-talet, personalen är företagets kärna. Utan dem och deras stolthet över det jobbet de utför hade det aldrig gått så bra som det gör. Jag kan säga att det är en positivt konservativ bransch där förändringar kan ta lite längre tid att genomföra men att vi tillslut når fram. Mina barn skäms i alla fall inte över vad jag jobbar med, säger han och skrattar.

På kontoret i Kalmar finns det ingen produktionsutvecklingsavdelning men trots det har medarbetarna där lyckats ta fram två helt egna sorters sopbilar, en som redan är i produktion och en som lanseras till sommaren.

– Det kan vi faktiskt skryta lite över. Vi har ett gäng här som är lite pillemariska. Vi kör på en dackestrategi och tar fram en bil som vi sedan presenterar för ledningen. Det är en särskild fyrfacksbil där soporna fördelas i fyra olika fack beroende på vad det är för något sorts avfall. Vi kör lite undercover kan man säga.

Hur är det att driva företag från Kalmar?

– Först och främst är det svårt med logistiken, allting är så långt bort. Sen är Kalmar en fantastiskt fin stad och samarbetet här är toppen. Vi byter till exempel kompetent personal med ett annat företag här i Kalmar när det uppstår behov hos någon av oss vilket underlättar väldigt mycket, säger Thomas och fortsätter:

– Även om vi har tyska ägare så bygger vi fortfarande en svensk sopbil vilket är en svensk, gedigen produkt som uppskattas mycket.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny klädbutik öppnade på Kvarnholmen

"Det kan inte bli mycket bättre läge, det är ett bra gångstråk här mellan torgen", säger butikschefen Benny Johansson.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.11:14, 16 augusti, 2017

3 bilder
  • Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
    Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.

Redan i slutet av maj skrev 24Kalmar om att klädmärket Peak Performance planerade att öppna en profilbutik i Kalmar. På onsdagsförmiddagen slog affären på Storgatan upp dörrarna.

– Spännande och kul! Jag är jätteglad över att det är så mycket folk här direkt. Vi har nått ut med vårt budskap, säger butikschefen Benny Johansson, som tidigare har basat över Naturkompaniet och XXL.

– Jag har suveräna medarbetare som kommer från den rena klädindustrin, så vi kompletterar varandra perfekt.

Butiken ligger i Haga Hems gamla lokaler och har under de senaste veckorna renoverats.

– Läget kan inte bli mycket bättre, det är ett bra gångstråk här mellan torgen. Även lokalen är suverän så här får vi plats med allt vi vill. Det blir kanonbra, säger Johansson.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”

Förändringar väntar för klädbutiken. "Intressenten har lite nya idéer".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:48, 10 augusti, 2017

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”
Foto: Viktor Jerner.

I juni försattes klädbutiken Kompaniet i Baronen i konkurs. Men nu är en ny ägare på gång att ta över affären. Vem det är vill konkursförvaltaren Erik M Gabrielsson inte avslöja förrän affären är i hamn.

”Sedan omkring tre veckor förs diskussioner endast med en intressent. Vi är överens om alla ingående parametrar och ett avtal har översänts. Avtalet är emellertid ännu inte påskrivet”, meddelar Gabrielsson via mejl till 24Kalmar.

Den troliga köparen ska redan nu verksam i klädbranschen.

”Intressenten är redan verksam inom konfektion och har lite nya idéer för Kompaniet. Min förhoppning är att nå i mål inom ett par veckor”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”

Bygget av Gesällen ligger före tidsplanen och livsmedelskedjan kan tidigarelägga sitt planerade öppningsdatum.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.13:27, 10 augusti, 2017

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”
Den 21 september öppnar Hemköp i Gesällen. Foto: Pressbild

I augusti förra året meddelade Hemköp att de hoppades kunna inviga sin nya Kalmarbutik redan under våren 2017. Det flyttades senare till november.

Dock har bygget av Gesällen gått snabbare än planerat och nu är det klart – den 21 september kan Hemköp ta emot sina första kunder.

– Bygget har flutit på bra. Det blir jättespännande för oss att öppna i Kalmar, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

Totalt blir det 19 heltidstjänster och butiksytan blir cirka 1500 kvadratmeter. En nyhet är att Hemköps e-handel, som främst finns i större städer, ska lanseras i Kalmar i slutet av oktober.

– Det är stort för Hemköp. Att vi kan leverera mat hem till våra kunder tror vi kommer att bli väldigt uppskattat.

Varför valde ni att etablera er i just Kalmar?

– Vi vill komma till nya platser och det känns kul att det blev Kalmar,  som är en helt ny ort för oss, säger Elin Jarl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”

Glassförsäljare från Kalmar säljer klenoden. Kommer du ihåg var i Kalmar kiosken stod när den var i bruk?

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:20, 8 augusti, 2017

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”
När kiosken tillverkades var den svart och vit och liknade en fotboll. Foto: Privat.

På köp- och säljsajten Blocket ligger just nu en något ovanlig annons ute. Det är Murat Cengiz, ägare till kiosken vid Kalmarsundsbadet, som säljer en klotformad kiosk tillverkad av kolfiber.

– Han köpte den från Öland för två-tre år sedan, men den är tillverkad i Stockholm, berättar Murats son Mazlum som hjälper till med försäljningen.

Från början var kiosken både svart och vit och hade utseendet av en fotboll.

– Jag tror den satt vid någon fotbollsarena då. Den är unik och det var det pappa föll för när han köpte den, säger Mazlum.

Under de senaste åren har kiosken inte varit i bruk. Men sommaren 2014 stod kiosken vid parkeringen nedanför gamla vattentornet i centrala Kalmar.

Enligt annonsen passar kiosken även som juicebar eller gatukök och är ”välisolerad med fungerande el”. Utgångspriset är satt till 59 999 kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng