Veckans Företag

Norba: ”Det finns en oerhörd stolthet här”

Norba grundades redan år 1870 och har i snart 150 år skapat lösningar för att våra sopor ska undvika att hamna på gatorna. ”Visst finns det de som skrattar lite när de hör vad jag jobbar med."

Hanna Thulin

Kl.19:21, 4 maj, 2017

4 bilder
  • Thomas Thuresson visar upp en av de äldre sopbilarna som just nu står modell i verkstaden. Foto: Hanna Thulin
    Thomas Thuresson visar upp en av de äldre sopbilarna som just nu står modell i verkstaden. Foto: Hanna Thulin
  • Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
    Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
  • Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
    Innan man hade datorprogram som skötte ritningarna fick man bygga modeller av de nya bilarna. Några av dessa står på Norbas kontor. Foto: Hanna Thulin
  • I verkstaden färdigställs sopbilen med delar från Holland och schassin från olika leverantörer. Foto: Hanna Thulin
    I verkstaden färdigställs sopbilen med delar från Holland och schassin från olika leverantörer. Foto: Hanna Thulin

Redan så tidigt om år 1870 grundades Norba vilket innebär att det snart är dags för ett stort 150-årskalas för företaget. År 2008 flyttade de in i sina nuvarande lokaler i Kalmar.

Vi bygger sopbilar, svårare än så är det inte, ända sedan starten har vi på något sätt varit involverade i sophämtning. Tidigare hade vi all tillverkning här men nu svetsar vi ihop bitarna som kommer färdiglackade från vårt moderbolag Geesinknorba i Holland. På ett år kör vi ut cirka 150 stycken sopbilar, säger Norbas vd Thomas Thuresson.

LÄS MER: Easyfy: ”Vi brinner för e-handeln”

GeesinkNorba ägs i sin tur av ett tysk bolag. Från början var Norba i Kalmar en stor industri med fler än 300 anställda, idag är de betydligt färre med cirka 30 stycken som monterar, servar, ger support och säljer sopbilar men produktionen rullar på precis lika effektivt.

Från Kalmar levereras bilarna sedan till främst Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. En av de största utmaningarna som Norba ställs inför är lagen om offentlig upphandling. Eftersom hälften av deras kunder är just kommuner blir det ofta så att priset ställs mot kvalitén.

– Jag anser att kommuner är alldeles för fega och inte pålästa när det kommer till lagen om offentlig upphandling. De flesta kör på det billigaste alternativet för att inte hamna i knipa. Kort och gott tycker de att fem myror är fler än fyra elefanter.

Ett exempel som gör detta tydligt är Norbas hybridbilar som drivs hälften av fossila bränslen och hälften av el. De kostar en halv miljon mer men har flera fördelar, inte minst för naturen.

För någon månad sedan fick Norba in en stororder från Stockholms Stad som ville ha 34 hybridbilar, det vill säga nästan 25 procent av sopbilarna som ska tillverkas i Kalmars verkstad under året. Stockholms stad har då tagit ett politiskt beslut och lagt in ett krav om att bilarna ska vara fossilfria.

 

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

– Stockholm ska ha en stor eloge för det. Det krävs sådana kriterier för att det ska anses okej att köpa en mer miljövänlig bil, istället för den med lägst pris. Det kommer fler och fler fossilfria sopbilar men inte tillräckligt många för att målen som finns, säger han och fortsätter:

– Det är lägre servicekostander på en elbil och man kan nyttja den betydligt mer då man även kan köra med den under nätterna i stadsmiljö utan att störa allt för mycket. Köper man en bil för tre miljoner vill man ju kunna utnyttja den mer än bara sex timmar om dygnet. Det finns stora möjligheter om den politiska sidan utbildar sig, säger Thomas.

Han har varit i företaget sedan 2011 och berättar att det finns en oerhörd stolthet i att jobba på Norba i Kalmar.

– Visst kan det bli lite skratt ibland när jag talar om vad jag jobbar med men Norba är ett starkt varumärke. Många har jobbat här sedan 70-talet, personalen är företagets kärna. Utan dem och deras stolthet över det jobbet de utför hade det aldrig gått så bra som det gör. Jag kan säga att det är en positivt konservativ bransch där förändringar kan ta lite längre tid att genomföra men att vi tillslut når fram. Mina barn skäms i alla fall inte över vad jag jobbar med, säger han och skrattar.

På kontoret i Kalmar finns det ingen produktionsutvecklingsavdelning men trots det har medarbetarna där lyckats ta fram två helt egna sorters sopbilar, en som redan är i produktion och en som lanseras till sommaren.

– Det kan vi faktiskt skryta lite över. Vi har ett gäng här som är lite pillemariska. Vi kör på en dackestrategi och tar fram en bil som vi sedan presenterar för ledningen. Det är en särskild fyrfacksbil där soporna fördelas i fyra olika fack beroende på vad det är för något sorts avfall. Vi kör lite undercover kan man säga.

Hur är det att driva företag från Kalmar?

– Först och främst är det svårt med logistiken, allting är så långt bort. Sen är Kalmar en fantastiskt fin stad och samarbetet här är toppen. Vi byter till exempel kompetent personal med ett annat företag här i Kalmar när det uppstår behov hos någon av oss vilket underlättar väldigt mycket, säger Thomas och fortsätter:

– Även om vi har tyska ägare så bygger vi fortfarande en svensk sopbil vilket är en svensk, gedigen produkt som uppskattas mycket.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen

Efter drygt fem år – nu lämnar Hilda Nielsen sin salong i centrala Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:08, 18 februari, 2018

Ännu en verksamhet lämnar Kvarnholmen
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Sedan 2012 har Hilda Nielsen drivit frisörsalongen Hildas Hair & MakeupSödra Långgatan i Kalmar. Snart är det dock slut med det då salongen ligger ute till försäljning.

– Vi börjar bli till åren och när man driver eget är man ständigt uppbunden. Nu längtar vi efter lite mer frihet så vi får tid över till att resa, säger hennes man Richard Nielsen.

LÄS MER: Butik på Kvarnholmen slår igen – satsar på webbshop

Duon meddelar dock att de tror stenhårt på Kvarnholmens utveckling.

– Jag är ständig optimist och tror att Kvarnholmen kommer lyfta i och med det nya universitetet. Det kommer bli ett annat flöde i stan och vi ska vara rädda om det. Det är inte många städer som har så trevliga centrum.

Vad ska ni göra nu?
– Nu ska vi varva ner lite och ta det lugnt. Njuta, helt enkelt.

Vem hoppas ni ska ta över?
– Någon som kan driva det vidare. Verksamheten går bra och det finns en trogen kundkrets. Dessutom är lokalen fantastisk och vi har redan haft spekulanter som tittat på den. Sen finns det ju flera skönhetssalonger på Södra Långgatan, vilket man kanske skulle kunna profilera sig med. Här ser man varandra som kollegor – inte konkurrenter.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar

"Det blir lite matchmaking för investerare och entrepenörer", säger Nicholas Murigu.

Samuel Slättman

Kl.19:42, 17 februari, 2018

Affärskontakter i fokus när Startup bar kommer till Kalmar
Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co, anordnar tillsammans med Starta & Driva Företag Startup bar. Foto: Arkiv/Hanna Thulin/Töufik Alami.

Onsdagen den 14 mars kommer konceptet Startup bar till restaurang Magasinet i centrala Kalmar.

– Det är en kreativ arena där entrepenörer, intressenter och nyfiket folk kan träffas under avslappnande former. Man kan mingla och njuta av en schysst after work, säger Nicholas Murigu, styrelseordförande i Kalmar Co. 

Startup bar anordnas av tidningsmagasinet Starta & Driva Företag. I konceptet ingår även Pitch bar, vilket innebär att entrepenörer får chansen att träffa investeraren Karl Schultz från investmentbolaget R2K Ventures.

– Då har man chansen att på 15 minuter presentera sin idé. Det blir lite matchmaking mellan entrepenörer och investerare. Om ett intresse uppstår kan man sedan gå vidare med ett uppföljningsmöte, säger Murigu.

På plats kommer även delegationer från Lettland och Ukraina att vara.

– Det är aktörer som främjar socialt entreprenörsskap – de är dörröppnarna nummer ett. De har liknande roller som jag har i Sverige, säger Murigu.

Vilka skulle du säga att det här är intressant för? 
– Både etablerade entrepenörer, studenter som funderar på att starta sitt första företag och de som bara är nyfikna. Enda syftet är egentligen att visa att entreprenörsskap kan vara schyst och avslappnat, säger Murigu.

Förutom Kalmar kommer Startup bar till Stockholm, Uppsala, Malmö, Borås, Jönköping, Örnsköldsvik, Göteborg, Östersund och Sundsvall.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar

"Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare", meddelar koncernen.

Samuel Slättman

Kl.19:59, 15 februari, 2018

AVSLÖJAR: Matvarujätte nära etablering i Kalmar
Claes Salomonsson, presskontakt på Axfood. Foto: Pressbild/Axfood.

Hösten 2016 berättade 24Kalmar om matvarukedjan Willys intresse för att etablera sig i Kalmar. Nu meddelar koncernen Axfood (som äger kedjorna Willys och Hemköp) att förhandlingar med flera olika fastighetsägare i Kalmar pågår. Förhandlingarna ska dessutom ha intensifierats under den senaste tiden.

– Vi förhandlar med flera olika fastighetsägare. Vi vill öppna en butik så snart som möjligt, men inget är ännu klart, säger Axfoods presskontakt Claes Salomonsson.

LÄS MER: Stor livsmedelskedja vill etablera sig i Kalmar

Så sent som i september 2017 öppnade koncernens Hemköp-butik på Fiskaregatan i centrala Kalmar. Var den nya Willys-butiken kan hamna är ännu oklart, men Axfood bekräftar att Hansa City är intressant.

– Kalmar är en plats med tillväxt och stor potential där vi gärna vill etablera oss. En stad som fram till nyligen varit en vit fläck på vår butikskarta, säger Salomonsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland

"Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland."

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:27, 14 februari, 2018

Brasiliansk restaurang öppnar på Öland
Foto: Strandbaden/Facebook.

Den anrika restaurangen Strandbaden i KöpingsvikÖland har fått nya ägare. Växjö-profilerna Ola och Therese Birgersson bor och arbetar den största delen av året i den tropiska delen av Brasilien i lilla byn Barra do Cunhau, söder om Natal. Nu är det klart att duon kommer ta över Strandbaden från och med våren 2018.

”Vår målsättning är att ta Brasilien till Öland med allt vad det innebär av livsglädje, mat, dryck och nöje”, skriver de i ett meddelande på restaurangens Facebooksida.

De meddelar att konceptet är att få till den perfekta fusionen mellan brasilianskt och svenskt.

”Vilket ställe kan då passa bättre än Köpingsvik med sin kritvita sandstrand och vackra vy”, skriver duon på Facebook.

I restaurangen som kommer heta Rio Strandbaden kommer de servera brassetapas, burgare, churrasco helgrill, tropiska drinkar och iskall öl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln

Försäljningen av choklad och blommor skjuter i höjden. "Vissa delbranscher får en rejäl skjuts", konstaterar ekonomen.

Magnus Jansson

Kl.22:01, 13 februari, 2018

Alla hjärtans dag – en guldgruva för handeln
Försäljningen av praliner och blommor ökar markant den här veckan. Foto: Arkiv/Bildbyrån

Ska du köpa en present till din partner inför Alla hjärtans dag? Då är du inte unik, direkt. Nästan varannan svensk planerar att uppmärksamma onsdagens kärleksfulla dag – och det vanligaste sättet att göra det på är genom att köpa en present till någon man tycker om. Det visar statistik som Svensk Handel har släppt.

Många kallar dagen för ett ”kommersiellt jippo”, men den har etablerat sig som en viktig inkomstkälla för många butiker. Bland dagligvaruhandlarna svarar fyra av tio (38 procent) att Alla hjärtans dag är viktig för försäljningen.

Den motsvarande siffran för handeln som helhet är 20 procent.

– Svenska folket uppskattar Alla hjärtans dag och möjligheten att visa uppskattning till de vi tycker om. Även om högtiden inte är avgörande för handeln i stort får vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Föga förvånande får exempelvis blommor och choklad en rejäl försäljningsskjuts den är veckan. Kategorin ”Växter och tillbehör” ökar med 55 procent jämfört med en vanlig vecka. Försäljningen av praliner har en ännu tydligare ökning med drygt 80 procent.

Försäljningskraften ser dessutom ut att bli starkare och starkare för varje år. Under Alla hjärtans dag-veckan 2017 ökade den totala butiksförsäljningen med 1,9 procent jämfört med 2016.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng