veckans företag

Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”

Electra har många strängar på sin lyra och omsätter 1,7 miljarder kronor varje år. Med snart 70 år på nacken kan företaget uppfattas som gammalt men sanningen är långt ifrån det.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:53, 11 maj, 2017

Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”
Anneli Sjöstedt är VD på Electra i Kalmar som omsätter 1,7 miljarder kronor om året. Foto: Hanna Thulin

År 1949 startade ElectraStorgatan i Kalmar, 68 år senare har företaget vuxit, blivit börsnoterat och flyttat till den gamla volvofabrikens betydligt större lokaler. Att förklara vad det är som Electra gör är inte det enklaste men Anneli Sjöstedt, företagets VD sedan drygt fyra år tillbaka, vet vad hon ska säga:

– Att prata om Electra är bland det bästa jag vet. Vi är ett handels-, IT- och logistikföretag. Vi köper in och säljer hemelektroniksprodukter till ungefär 300 butiker runt om i Sverige och Danmark och till flera stora e-handelsföretag som till exempel CDON, förklarar hon.

Electra jobbar även med tredjepartslogistik där företag outsourcar sina lager och lägger dem i Kalmar. På logistiksidan är Halebop deras största kund. Electra driftar deras webbshop, köper in produkter och tar emot gamla mobiler åt dem. IT är det som bygger upp handels- och logistikverksamheten.

– Vi var väldigt tidiga när det kom till digitaliseringen och har jobbat med det länge. Vi är ett gammalt företag men samtidigt väldigt moderna. Samtidigt finns det en trygghet i att vi är gamla, vi har alltid genererat vinster trots att vi verkar i hemelektroniksbranschen som för nuvarande är väldigt tuff.

Electra koncernen omsätter 1,7 miljarder kronor vilket de även har gjort de senaste åren. En av deras största utmaningar just nu är att ta nästa steg, få in ny business som ger ökad omsättning och förbättrad lönsamhet.

– Vi har som mål att öka omsättningen men jag ligger inte sömnlös på nätterna om jag säger så. Det vi måste titta på är beteendet hos kunden, det är en otrolig skillnad idag på hur du som konsument handlar. Man går inte längre in i en liten butik utan surfar på nätet. Det gäller att hänga med i alla nyheter och vara lyhörd. Det kommer hela tiden nya spännande produkter i vår bransch, produkter som vi inte ens kan tänka oss idag, säger Anneli.

LÄS MER: Här kan du läsa de tidigare reportagen i Veckans Företag.

Anneli har jobbat på företaget i 15 år och varit VD i drygt fyra. Det finns en händelse som hon minns extra väl när hon tänker på vad det är som Electra gör så bra. 2012 gick Expert i konkurs och 60 butiker som drevs av franschiseföretagare påverkades.

–  Jag fick åka på ett informationsmöte och berätta för dem om Electra, hur vi kunde hjälpa dem med våra erbjudanden som affärssystem, produktförsörjning och bokföringshjälp. Vi hade redan förberett kundnummer så att de kunde börja handla av oss dagen efter. Det var en lång kö efter mötet av entreprenörer som ville ansluta sig till något av våra koncept. I samma veva fick vi även två nya stora logistikkunder, 3 och Boxer. Med satta rutiner och fantastisk duktig personal fick vi allt detta på plats. Alla på företaget jobbade tillsammans för att göra det möjligt, vilket jag känner en otrolig stolthet över.

Electras konkurrenter är stormarknader som Elgiganten och logistikföretag som Postnord men det är knappt de kan räknas som just konkurrenter då inget företag gör exakt det Electra gör.

– Vi har en palett med produkter och tjänster som vi erbjuder våra kunder och partners, som till exempel e-handelslösningar, finansiering och kedjekoncept. Det finns också 12 redovisningsekonomer på Electra som sköter bokföring och bokslut för 80 butiker. Vi har även utvecklat ett eget affärssystem som finns i de butiker vi samarbetar med men som också säljs till andra kedjor, säger Anneli.

Under 68 lönsamma år har Electra valt att inte lämna hemstaden Kalmar.

– Men vem vet vad som händer i framtiden. Kunden kanske vill ha sin vara inom två timmar efter att de beställt den då kan man till exempel behöva lägga ett dellager i Stockholm. Annars är det en fördel att finnas i Kalmar, vi har fina lokaler och för vår del funkar det bra med infrastrukturen då det går att flyga till och från Stockholm. Här i Kalmar finns också kompetent och lojal personal som vi inte hade klarat oss utan.

Just nu jobbar det cirka 130 personer på Electra som gör allt mellan att packa varor på lagret till att sköta ekonomin, hantera kunder och utveckla nya digitala lösningar.

– Det kan vara svårt att nå ut med vad vi gör och vi vill upplevas som ett stabilt och modernt bolag. Det är viktigt att vår personal trivs här och är stolta över att jobba på Electra, avslutar Anneli.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny ”small box”-butik invigdes i centrala Kalmar

"Vi tror att vårt koncept är helt rätt".

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.10:56, 21 september, 2017

2 bilder
  • Patric Wisth i den nya butiken som slog upp portarna på torsdagen. Foto: Karl-Oskar Karlsson
    Patric Wisth i den nya butiken som slog upp portarna på torsdagen. Foto: Karl-Oskar Karlsson
  • Foto: Karl-Oskar Karlsson
    Foto: Karl-Oskar Karlsson

Det var många som hängde på låset när Elgigantens phonehouse-butik slog upp portarna för första gången på torsdagen. Den lilla ”small box”-butiken på Baronen riktar främst in sig på mobiltelefoner och andra bärbara elektronikprylar.

Patric Wisth är butiksansvarig.

– Jag tror verkligen på den här affärsidén med att samla alla operatörer på samma ställe. Det finns inget liknande i Kalmar, så det kändes självklart för mig att hoppa på det här tåget, säger Patric Wisth, som tidigare arbetat som biträdande butiksansvarig på Tre.

Till en början kommer han och två säljare att arbeta i butiken.

– Vi siktar även på att ta in en deltidare, men inget är klart där än.

Josef Bensadoun är ansvarig för Elgigantens phonehouse-butiker i Sverige.

– I andra städer har vi varit väldigt framgångsrika där vi startat liknande ”small box”-butiker. De etablerar vi ofta i stadskärnan, medan de stora varuhusen ligger ute på handelsplatser, precis som här i Kalmar.

– Vi tror att vårt koncept är helt rätt och når även ut till många fler kunder på det här sättet, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Premiär för Hemköps nya butik

På torsdagsförmiddagen slog livsmedelskedjan upp portarna i Gesällen för första gången.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.10:08, 21 september, 2017

BILDEXTRA: Premiär för Hemköps nya butik
På torsdagen var det invigning i Gesällen. Foto: Hanna Thulin

Det hade samlats en hel del förväntansfulla kunder som köade utanför Hemköp när butiken hade premiär i sina nya lokaler på torsdagen.

BILDEXTRA: Smygtitta på Hemköps splitter nya lokaler

Butiksytan är på cirka 1500 kvadratmeter och man har valt att lägga ett stort fokus på färskvaror och färdigmat. Senare i oktober kommer även Hemköps e-handel, som främst finns i större städer, lanseras i Kalmar.

– Det är kul att äntligen få komma igång och att det är så mycket folk här. Jag kommer sova skönt sen ikväll, Sara Engström, teamledaren för kassan.

Under eftermiddagen kommer 24Kalmars egna Mästerkock Emma Håkansson att finnas på plats i butiken för att bjuda på lite tilltugg.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flera butiker försvinner från Kvarnholmen – därför stänger de

"Jag vill gå vidare med andra utmaningar", säger en av butiksägarna. "Kände att det var för dyrt", säger en annan.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:15, 20 september, 2017

Flera butiker försvinner från Kvarnholmen – därför stänger de
Butikerna Cityväskan, Calmareboden och Topiary försvinner från Kvarnholmen. Foto: Samuel Slättman.

I fredags stängde inredningsbutiken TopiaryKaggensgatan. Vid årsskiftet försvinner Cityväskan på samma gata och även Calmarebodens ägare Anders Rimsäter har meddelat att han slår igen sin köks- och inredningsaffär.

Åsa Wiklund, ägare till Topiary, berättar att den ekonomiska biten är en del av beslutet.

– Delvis är det det. Vi håller på på med mycket homestyling och konsultation och då känner jag att det var för dyrt att ha ett showroom här. I stället kommer vi jobba hemifrån, direkt till kund, säger Wiklund som har drivit butiken i elva år.

– Det är sorgligt. Jag har underbara grannar men man måste vända blad någon gång. Vi har gjort en jättebra match. Vår kundkrets har inte varit så stor men de vi har haft har varit helt enorma. De kommer bli en väldig saknad.

Enligt Wiklund har näthandeln tagit över många av kunderna och mycket av intäkterna de sista åren.

– Webbhandeln slår ut något enormt. Det sortimentet vi har haft har inte varit extra utsatt men i dag kan man köpa allt från kosmetika, elektronik och kläder på nätet. Det är den utvecklingen vi har, konstaterar Wiklund.

Shanta Nyblom driver fram till årsskiftet Cityväskan en bit längre upp på gatan.

– Vi har funnits i samma lokal i 31 år och jag har jobbat med väskor ännu längre än så. Allt har sin tid och jag känner att jag vill gå vidare med andra utmaningar – det är inget annat än det som ligger bakom, säger Nyblom, och passar samtidigt på att tacka alla kunder hon haft under åren.

Butiken CalmarebodenSödra Långgatan har funnits i 35 år. Nu väljer ägaren Anders Rimsäter att avveckla verksamheten och sälja fastigheten, uppger Barometern.

Rimsäter har till tidningen avböjt att kommentera handelsklimatet på Kvarnholmen eller berätta om vad han nu ska ägna sin tid åt.

Björn Mortensen, vd för Kalmar City, menar att det är naturligt att butiker läggs ner emellanåt:

– Det kommer och går butiker i stadskärnan. Vi har 289 verksamheter igång på en kommun med 65 000 invånare och har i stort sett inga lediga lokaler på Kvarnholmen. När det är så många verksamheter blir det en viss ruljans, konstaterar Mortensen.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då öppnar nya butiken i Baronen

Företagets satsning fortsätter – nu öppnar de sin andra butik i Kalmar

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.12:21, 20 september, 2017

Då öppnar nya butiken i Baronen
Foto: Arkiv

24Kalmar.se har tidigare skrivit om elektronikjättens planer på att etablera sin andra butik i Kalmar på Baronen. Nu är det klart att de slår upp portarna till den lilla konceptbutiken i morgon, torsdag.

– Kalmar är en stad med framtiden för sig och med det nya köpcentret hittade vi också det perfekta läget för ytterligare en butik, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Den nya butiken erbjuder ett produktutbud med fokus på den mobila livsstilen med smarttelefoner och andra bärbara produkter.

– Vi har väldigt bra erfarenheter från andra städer som visar att två eller flera butiker på samma ort fungerar som starka komplement till varandra. Framför allt innebär det att vi blir lättillgängliga för fler kunder, vilket är väldigt uppskattat av kunderna, säger Niclas Eriksson.

Etableringen har lett till fyra nya arbetstillfällen i Kalmar.

Invigningen äger rum klockan 10.00 på torsdagen.

Under morgondagen invigs även Hemköps nya butik i Gesällen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarbyrå satsar på framtiden – kan bli bäst i Sverige

Kan få priset som Årets framtidsbyrå.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:06, 19 september, 2017

Kalmarbyrå satsar på framtiden – kan bli bäst i Sverige
Hela gänget på Sporrong & Eriksson Revisionsbyrå AB, som nominerats till priset som Årets framtidsbyrå. Foto: Privat

Revisionsbyrån Sporrong & Eriksson kan ta hem priset som Årets framtidsbyrå på organisationen FAR:s branschdagar i veckan.

Sammanlagt är sex företag nominerade i kategorin.

Varför tror du att ni är nominerade?
– Jag tror att det beror på lite olika saker. Bland annat har vi antagit den stora utmaningen med digitaliseringen där vi gått med i branschorganisationens treårsprojekt. Sedan är det lite andra värderingar, där jag tror att vi skiljer oss från mängden. Vi är starkt lokalt profilerade och vågar även att skoja och driva med oss själva på ett annorlunda sätt, säger delägaren Per Eriksson.

Bland kriterierna i kategorin för Årets framtidsbyrå ser man till hur företaget tar sig an digitaliseringen och synen på framtiden.

– Omställningen till det digitala är viktig, men det finns även andra mjuka värden, som till exempel god ekonomi.

FAR:s branschdagar pågår torsdag till fredag – och på torsdag kväll presenteras vinnaren.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng