veckans företag

Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”

Electra har många strängar på sin lyra och omsätter 1,7 miljarder kronor varje år. Med snart 70 år på nacken kan företaget uppfattas som gammalt men sanningen är långt ifrån det.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:53, 11 maj, 2017

Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”
Anneli Sjöstedt är VD på Electra i Kalmar som omsätter 1,7 miljarder kronor om året. Foto: Hanna Thulin

År 1949 startade ElectraStorgatan i Kalmar, 68 år senare har företaget vuxit, blivit börsnoterat och flyttat till den gamla volvofabrikens betydligt större lokaler. Att förklara vad det är som Electra gör är inte det enklaste men Anneli Sjöstedt, företagets VD sedan drygt fyra år tillbaka, vet vad hon ska säga:

– Att prata om Electra är bland det bästa jag vet. Vi är ett handels-, IT- och logistikföretag. Vi köper in och säljer hemelektroniksprodukter till ungefär 300 butiker runt om i Sverige och Danmark och till flera stora e-handelsföretag som till exempel CDON, förklarar hon.

Electra jobbar även med tredjepartslogistik där företag outsourcar sina lager och lägger dem i Kalmar. På logistiksidan är Halebop deras största kund. Electra driftar deras webbshop, köper in produkter och tar emot gamla mobiler åt dem. IT är det som bygger upp handels- och logistikverksamheten.

– Vi var väldigt tidiga när det kom till digitaliseringen och har jobbat med det länge. Vi är ett gammalt företag men samtidigt väldigt moderna. Samtidigt finns det en trygghet i att vi är gamla, vi har alltid genererat vinster trots att vi verkar i hemelektroniksbranschen som för nuvarande är väldigt tuff.

Electra koncernen omsätter 1,7 miljarder kronor vilket de även har gjort de senaste åren. En av deras största utmaningar just nu är att ta nästa steg, få in ny business som ger ökad omsättning och förbättrad lönsamhet.

– Vi har som mål att öka omsättningen men jag ligger inte sömnlös på nätterna om jag säger så. Det vi måste titta på är beteendet hos kunden, det är en otrolig skillnad idag på hur du som konsument handlar. Man går inte längre in i en liten butik utan surfar på nätet. Det gäller att hänga med i alla nyheter och vara lyhörd. Det kommer hela tiden nya spännande produkter i vår bransch, produkter som vi inte ens kan tänka oss idag, säger Anneli.

LÄS MER: Här kan du läsa de tidigare reportagen i Veckans Företag.

Anneli har jobbat på företaget i 15 år och varit VD i drygt fyra. Det finns en händelse som hon minns extra väl när hon tänker på vad det är som Electra gör så bra. 2012 gick Expert i konkurs och 60 butiker som drevs av franschiseföretagare påverkades.

–  Jag fick åka på ett informationsmöte och berätta för dem om Electra, hur vi kunde hjälpa dem med våra erbjudanden som affärssystem, produktförsörjning och bokföringshjälp. Vi hade redan förberett kundnummer så att de kunde börja handla av oss dagen efter. Det var en lång kö efter mötet av entreprenörer som ville ansluta sig till något av våra koncept. I samma veva fick vi även två nya stora logistikkunder, 3 och Boxer. Med satta rutiner och fantastisk duktig personal fick vi allt detta på plats. Alla på företaget jobbade tillsammans för att göra det möjligt, vilket jag känner en otrolig stolthet över.

Electras konkurrenter är stormarknader som Elgiganten och logistikföretag som Postnord men det är knappt de kan räknas som just konkurrenter då inget företag gör exakt det Electra gör.

– Vi har en palett med produkter och tjänster som vi erbjuder våra kunder och partners, som till exempel e-handelslösningar, finansiering och kedjekoncept. Det finns också 12 redovisningsekonomer på Electra som sköter bokföring och bokslut för 80 butiker. Vi har även utvecklat ett eget affärssystem som finns i de butiker vi samarbetar med men som också säljs till andra kedjor, säger Anneli.

Under 68 lönsamma år har Electra valt att inte lämna hemstaden Kalmar.

– Men vem vet vad som händer i framtiden. Kunden kanske vill ha sin vara inom två timmar efter att de beställt den då kan man till exempel behöva lägga ett dellager i Stockholm. Annars är det en fördel att finnas i Kalmar, vi har fina lokaler och för vår del funkar det bra med infrastrukturen då det går att flyga till och från Stockholm. Här i Kalmar finns också kompetent och lojal personal som vi inte hade klarat oss utan.

Just nu jobbar det cirka 130 personer på Electra som gör allt mellan att packa varor på lagret till att sköta ekonomin, hantera kunder och utveckla nya digitala lösningar.

– Det kan vara svårt att nå ut med vad vi gör och vi vill upplevas som ett stabilt och modernt bolag. Det är viktigt att vår personal trivs här och är stolta över att jobba på Electra, avslutar Anneli.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny klädbutik öppnade på Kvarnholmen

"Det kan inte bli mycket bättre läge, det är ett bra gångstråk här mellan torgen", säger butikschefen Benny Johansson.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.11:14, 16 augusti, 2017

3 bilder
  • Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
    Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.

Redan i slutet av maj skrev 24Kalmar om att klädmärket Peak Performance planerade att öppna en profilbutik i Kalmar. På onsdagsförmiddagen slog affären på Storgatan upp dörrarna.

– Spännande och kul! Jag är jätteglad över att det är så mycket folk här direkt. Vi har nått ut med vårt budskap, säger butikschefen Benny Johansson, som tidigare har basat över Naturkompaniet och XXL.

– Jag har suveräna medarbetare som kommer från den rena klädindustrin, så vi kompletterar varandra perfekt.

Butiken ligger i Haga Hems gamla lokaler och har under de senaste veckorna renoverats.

– Läget kan inte bli mycket bättre, det är ett bra gångstråk här mellan torgen. Även lokalen är suverän så här får vi plats med allt vi vill. Det blir kanonbra, säger Johansson.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”

Förändringar väntar för klädbutiken. "Intressenten har lite nya idéer".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:48, 10 augusti, 2017

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”
Foto: Viktor Jerner.

I juni försattes klädbutiken Kompaniet i Baronen i konkurs. Men nu är en ny ägare på gång att ta över affären. Vem det är vill konkursförvaltaren Erik M Gabrielsson inte avslöja förrän affären är i hamn.

”Sedan omkring tre veckor förs diskussioner endast med en intressent. Vi är överens om alla ingående parametrar och ett avtal har översänts. Avtalet är emellertid ännu inte påskrivet”, meddelar Gabrielsson via mejl till 24Kalmar.

Den troliga köparen ska redan nu verksam i klädbranschen.

”Intressenten är redan verksam inom konfektion och har lite nya idéer för Kompaniet. Min förhoppning är att nå i mål inom ett par veckor”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”

Bygget av Gesällen ligger före tidsplanen och livsmedelskedjan kan tidigarelägga sitt planerade öppningsdatum.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.13:27, 10 augusti, 2017

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”
Den 21 september öppnar Hemköp i Gesällen. Foto: Pressbild

I augusti förra året meddelade Hemköp att de hoppades kunna inviga sin nya Kalmarbutik redan under våren 2017. Det flyttades senare till november.

Dock har bygget av Gesällen gått snabbare än planerat och nu är det klart – den 21 september kan Hemköp ta emot sina första kunder.

– Bygget har flutit på bra. Det blir jättespännande för oss att öppna i Kalmar, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

Totalt blir det 19 heltidstjänster och butiksytan blir cirka 1500 kvadratmeter. En nyhet är att Hemköps e-handel, som främst finns i större städer, ska lanseras i Kalmar i slutet av oktober.

– Det är stort för Hemköp. Att vi kan leverera mat hem till våra kunder tror vi kommer att bli väldigt uppskattat.

Varför valde ni att etablera er i just Kalmar?

– Vi vill komma till nya platser och det känns kul att det blev Kalmar,  som är en helt ny ort för oss, säger Elin Jarl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”

Glassförsäljare från Kalmar säljer klenoden. Kommer du ihåg var i Kalmar kiosken stod när den var i bruk?

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:20, 8 augusti, 2017

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”
När kiosken tillverkades var den svart och vit och liknade en fotboll. Foto: Privat.

På köp- och säljsajten Blocket ligger just nu en något ovanlig annons ute. Det är Murat Cengiz, ägare till kiosken vid Kalmarsundsbadet, som säljer en klotformad kiosk tillverkad av kolfiber.

– Han köpte den från Öland för två-tre år sedan, men den är tillverkad i Stockholm, berättar Murats son Mazlum som hjälper till med försäljningen.

Från början var kiosken både svart och vit och hade utseendet av en fotboll.

– Jag tror den satt vid någon fotbollsarena då. Den är unik och det var det pappa föll för när han köpte den, säger Mazlum.

Under de senaste åren har kiosken inte varit i bruk. Men sommaren 2014 stod kiosken vid parkeringen nedanför gamla vattentornet i centrala Kalmar.

Enligt annonsen passar kiosken även som juicebar eller gatukök och är ”välisolerad med fungerande el”. Utgångspriset är satt till 59 999 kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng