Veckans Företag

Lindéns blommor: ”Det ska vara välfyllt, fräscht och inbjudande”

Utanför fönstret hos Lindéns blommor på Storgatan är det alltid välfyllt av färgglada blommor. I år får butiken fira 100-årsjubileum och att butiken funnits inom familjen i fyra generationer.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:10, 18 maj, 2017

10 bilder
  • Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
    Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

I år firar Lindéns blommorStorgatan i Kalmar 100 år. År 1917 startade Carl-Eberhard Lindén en grossistverksamhet där han sålde plantor, blommor och säsongsvaror. När hans dotter Inga sedan tog över företaget på 30-talet startade hon en blomsteraffär. Idag är det Pontus Jacobsson som tillsammans med sina föräldrar Ola och Harriet driver butiken.

– Det var väl egentligen aldrig givet att jag skulle ta över men jag tycker att det är ett roligt jobb. Jag har ju varit med ända sedan jag var liten och har fasats in i det. Det är ett spännande och utmanande jobb där ingen dag är den andra lik. Det är också häftigt att få arbeta med levande ting, säger Pontus.

Idag är Lindéns blommor en renodlad blomsterbutik där stora delen av kunderna servas över disk. De använder sig av fina traditionella binderitekniker för buketter till bland annat begravning och fest. De gör även blomogram genom Interflora och har utkörning åt både företag och privatpersoner som vill köpa blommor.

– Vår styrka har alltid varit vår kunskap, kvalité och service. Den största skillnaden idag från när jag var liten är att det kommit mördande hårda konkurrenter i form av stormarknader och dagligvaruhandeln. Det gäller för oss att sälja riktigt bra grejer till riktigt bra priser för att kunna sno andelar från jättarna.

Det är inte bara stormarknaderna som har blivit ett problem och hotar verksamheten under den senaste tiden. Trafikavstängningar och parkeringsavgifter i centrum gör att besökarna till Kvarnholmen har minskat vilket även syns på försäljningssiffrorna.

– Jag är normalt sett inte en negativ person men har blivit det den senaste tiden. Vår stora utmaning just nu är att få folk till Kvarnholmen vilket inte går om inte kommunen samarbetar. De måste bestämma sig om Kvarnholmen ska vara en plats för tjo och tjim eller om man ska bevara en genuin köpplats. Jag har kunder som står med tomma ögon och undrar hur de ska kunna ta sig hit nästa gång. Det är ett grymt slag i ansiktet på oss, säger Pontus.

Trots missnöjet mot kommunen är Pontus hoppfull inför butikens framtid.

– Vi har mycket mer att ge, blommor ligger i tiden på något sätt. Det är ett enkelt och relativt billigt sätt att få in lyx i vardagen. Just nu kan vi se att den största trenden är retro, det är många gröna växter som har kommit tillbaka. Jag försöker åka på inspirations- och inköpsresor ibland men säljarna i butiken är också väldigt duktiga på att hålla sig uppdaterade.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Pontus köper alla blommor direkt från Danmark och Holland, han har alltså inga mellanhänder i Sverige. Han går mycket på magkänslan när det kommer till vad och hur mycket han ska köpa in, en taktik som oftast funkar mycket bra.

– Jag har alltid varit mer intresserad av företagssidan än blommorna i sig. Men sen tycker jag att något av det ljuvligaste som finns är när vi har årstidsskifte i butiken vilket sker lite tidigare än de vanliga årstiderna. Så fort allhelgonahelgen har varit så gör vi oss av med alla grälla höstfärger och gör rum för advent. Nu har vi gått in i sommarförsäljningen då det är pioner, rosor och daggkåpor i pastellfärger som gäller, säger Pontus.

De som passerar butiken på Storgatan kan med lätthet se vilken årstid det är som gäller. Utanför dörren står ställ fulla med prunkande blommor och lådor med blommande buketter.

– Förr ställde man ut det som var dåligt men det gör man inte idag. Det är viktigt för mig att det är välfyllt, fräscht och inbjudande. Det är många som har en romantisk bild av en blomsterhandel och tror att blommorna hoppar ut av sig själv men det stämmer inte. Det ligger ett djävulsk jobb bakom kulisserna vilket också gör det svårt att hitta passande personal som inte är rädd för att ta i när det behövs. Det är inte bara glamoröst att binda buketter.

Men kollegerna han har i butiken idag är underbara och har bidragit till att butiken nu får fira 100 år.

– Det är häftigt att ha fått följa min pappa och farmors generationer i butiken. Kort och gott kan jag säga att jag är stolt över att få vara en del av de 100 åren som vi har funnits, avslutar Pontus.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel