Veckans Företag

Lindéns blommor: ”Det ska vara välfyllt, fräscht och inbjudande”

Utanför fönstret hos Lindéns blommor på Storgatan är det alltid välfyllt av färgglada blommor. I år får butiken fira 100-årsjubileum och att butiken funnits inom familjen i fyra generationer.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:10, 18 maj, 2017

10 bilder
  • Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
    Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

I år firar Lindéns blommorStorgatan i Kalmar 100 år. År 1917 startade Carl-Eberhard Lindén en grossistverksamhet där han sålde plantor, blommor och säsongsvaror. När hans dotter Inga sedan tog över företaget på 30-talet startade hon en blomsteraffär. Idag är det Pontus Jacobsson som tillsammans med sina föräldrar Ola och Harriet driver butiken.

– Det var väl egentligen aldrig givet att jag skulle ta över men jag tycker att det är ett roligt jobb. Jag har ju varit med ända sedan jag var liten och har fasats in i det. Det är ett spännande och utmanande jobb där ingen dag är den andra lik. Det är också häftigt att få arbeta med levande ting, säger Pontus.

Idag är Lindéns blommor en renodlad blomsterbutik där stora delen av kunderna servas över disk. De använder sig av fina traditionella binderitekniker för buketter till bland annat begravning och fest. De gör även blomogram genom Interflora och har utkörning åt både företag och privatpersoner som vill köpa blommor.

– Vår styrka har alltid varit vår kunskap, kvalité och service. Den största skillnaden idag från när jag var liten är att det kommit mördande hårda konkurrenter i form av stormarknader och dagligvaruhandeln. Det gäller för oss att sälja riktigt bra grejer till riktigt bra priser för att kunna sno andelar från jättarna.

Det är inte bara stormarknaderna som har blivit ett problem och hotar verksamheten under den senaste tiden. Trafikavstängningar och parkeringsavgifter i centrum gör att besökarna till Kvarnholmen har minskat vilket även syns på försäljningssiffrorna.

– Jag är normalt sett inte en negativ person men har blivit det den senaste tiden. Vår stora utmaning just nu är att få folk till Kvarnholmen vilket inte går om inte kommunen samarbetar. De måste bestämma sig om Kvarnholmen ska vara en plats för tjo och tjim eller om man ska bevara en genuin köpplats. Jag har kunder som står med tomma ögon och undrar hur de ska kunna ta sig hit nästa gång. Det är ett grymt slag i ansiktet på oss, säger Pontus.

Trots missnöjet mot kommunen är Pontus hoppfull inför butikens framtid.

– Vi har mycket mer att ge, blommor ligger i tiden på något sätt. Det är ett enkelt och relativt billigt sätt att få in lyx i vardagen. Just nu kan vi se att den största trenden är retro, det är många gröna växter som har kommit tillbaka. Jag försöker åka på inspirations- och inköpsresor ibland men säljarna i butiken är också väldigt duktiga på att hålla sig uppdaterade.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Pontus köper alla blommor direkt från Danmark och Holland, han har alltså inga mellanhänder i Sverige. Han går mycket på magkänslan när det kommer till vad och hur mycket han ska köpa in, en taktik som oftast funkar mycket bra.

– Jag har alltid varit mer intresserad av företagssidan än blommorna i sig. Men sen tycker jag att något av det ljuvligaste som finns är när vi har årstidsskifte i butiken vilket sker lite tidigare än de vanliga årstiderna. Så fort allhelgonahelgen har varit så gör vi oss av med alla grälla höstfärger och gör rum för advent. Nu har vi gått in i sommarförsäljningen då det är pioner, rosor och daggkåpor i pastellfärger som gäller, säger Pontus.

De som passerar butiken på Storgatan kan med lätthet se vilken årstid det är som gäller. Utanför dörren står ställ fulla med prunkande blommor och lådor med blommande buketter.

– Förr ställde man ut det som var dåligt men det gör man inte idag. Det är viktigt för mig att det är välfyllt, fräscht och inbjudande. Det är många som har en romantisk bild av en blomsterhandel och tror att blommorna hoppar ut av sig själv men det stämmer inte. Det ligger ett djävulsk jobb bakom kulisserna vilket också gör det svårt att hitta passande personal som inte är rädd för att ta i när det behövs. Det är inte bara glamoröst att binda buketter.

Men kollegerna han har i butiken idag är underbara och har bidragit till att butiken nu får fira 100 år.

– Det är häftigt att ha fått följa min pappa och farmors generationer i butiken. Kort och gott kan jag säga att jag är stolt över att få vara en del av de 100 åren som vi har funnits, avslutar Pontus.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny klädbutik öppnade på Kvarnholmen

"Det kan inte bli mycket bättre läge, det är ett bra gångstråk här mellan torgen", säger butikschefen Benny Johansson.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.11:14, 16 augusti, 2017

3 bilder
  • Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
    Benny Johansson, butikschef, hälsade de första kunderna välkomna. Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.
  • Foto: Samuel Slättman.
    Foto: Samuel Slättman.

Redan i slutet av maj skrev 24Kalmar om att klädmärket Peak Performance planerade att öppna en profilbutik i Kalmar. På onsdagsförmiddagen slog affären på Storgatan upp dörrarna.

– Spännande och kul! Jag är jätteglad över att det är så mycket folk här direkt. Vi har nått ut med vårt budskap, säger butikschefen Benny Johansson, som tidigare har basat över Naturkompaniet och XXL.

– Jag har suveräna medarbetare som kommer från den rena klädindustrin, så vi kompletterar varandra perfekt.

Butiken ligger i Haga Hems gamla lokaler och har under de senaste veckorna renoverats.

– Läget kan inte bli mycket bättre, det är ett bra gångstråk här mellan torgen. Även lokalen är suverän så här får vi plats med allt vi vill. Det blir kanonbra, säger Johansson.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”

Förändringar väntar för klädbutiken. "Intressenten har lite nya idéer".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:48, 10 augusti, 2017

Butik i Baronen får ny ägare: ”Ett avtal har översänts”
Foto: Viktor Jerner.

I juni försattes klädbutiken Kompaniet i Baronen i konkurs. Men nu är en ny ägare på gång att ta över affären. Vem det är vill konkursförvaltaren Erik M Gabrielsson inte avslöja förrän affären är i hamn.

”Sedan omkring tre veckor förs diskussioner endast med en intressent. Vi är överens om alla ingående parametrar och ett avtal har översänts. Avtalet är emellertid ännu inte påskrivet”, meddelar Gabrielsson via mejl till 24Kalmar.

Den troliga köparen ska redan nu verksam i klädbranschen.

”Intressenten är redan verksam inom konfektion och har lite nya idéer för Kompaniet. Min förhoppning är att nå i mål inom ett par veckor”.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”

Bygget av Gesällen ligger före tidsplanen och livsmedelskedjan kan tidigarelägga sitt planerade öppningsdatum.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.13:27, 10 augusti, 2017

Tidigare Kalmarpremiär för Hemköp: ”Gick snabbare än beräknat”
Den 21 september öppnar Hemköp i Gesällen. Foto: Pressbild

I augusti förra året meddelade Hemköp att de hoppades kunna inviga sin nya Kalmarbutik redan under våren 2017. Det flyttades senare till november.

Dock har bygget av Gesällen gått snabbare än planerat och nu är det klart – den 21 september kan Hemköp ta emot sina första kunder.

– Bygget har flutit på bra. Det blir jättespännande för oss att öppna i Kalmar, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

Totalt blir det 19 heltidstjänster och butiksytan blir cirka 1500 kvadratmeter. En nyhet är att Hemköps e-handel, som främst finns i större städer, ska lanseras i Kalmar i slutet av oktober.

– Det är stort för Hemköp. Att vi kan leverera mat hem till våra kunder tror vi kommer att bli väldigt uppskattat.

Varför valde ni att etablera er i just Kalmar?

– Vi vill komma till nya platser och det känns kul att det blev Kalmar,  som är en helt ny ort för oss, säger Elin Jarl.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”

Glassförsäljare från Kalmar säljer klenoden. Kommer du ihåg var i Kalmar kiosken stod när den var i bruk?

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:20, 8 augusti, 2017

Ikonisk Kalmarkiosk till salu: ”Den är unik”
När kiosken tillverkades var den svart och vit och liknade en fotboll. Foto: Privat.

På köp- och säljsajten Blocket ligger just nu en något ovanlig annons ute. Det är Murat Cengiz, ägare till kiosken vid Kalmarsundsbadet, som säljer en klotformad kiosk tillverkad av kolfiber.

– Han köpte den från Öland för två-tre år sedan, men den är tillverkad i Stockholm, berättar Murats son Mazlum som hjälper till med försäljningen.

Från början var kiosken både svart och vit och hade utseendet av en fotboll.

– Jag tror den satt vid någon fotbollsarena då. Den är unik och det var det pappa föll för när han köpte den, säger Mazlum.

Under de senaste åren har kiosken inte varit i bruk. Men sommaren 2014 stod kiosken vid parkeringen nedanför gamla vattentornet i centrala Kalmar.

Enligt annonsen passar kiosken även som juicebar eller gatukök och är ”välisolerad med fungerande el”. Utgångspriset är satt till 59 999 kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng