Lindéns blommor: ”Det ska vara välfyllt, fräscht och inbjudande” | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
Veckans Företag

Lindéns blommor: ”Det ska vara välfyllt, fräscht och inbjudande”

Utanför fönstret hos Lindéns blommor på Storgatan är det alltid välfyllt av färgglada blommor. I år får butiken fira 100-årsjubileum och att butiken funnits inom familjen i fyra generationer.

Hanna Thulin

Kl.20:10, 18 maj, 2017

10 bilder
  • Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
    Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

I år firar Lindéns blommorStorgatan i Kalmar 100 år. År 1917 startade Carl-Eberhard Lindén en grossistverksamhet där han sålde plantor, blommor och säsongsvaror. När hans dotter Inga sedan tog över företaget på 30-talet startade hon en blomsteraffär. Idag är det Pontus Jacobsson som tillsammans med sina föräldrar Ola och Harriet driver butiken.

– Det var väl egentligen aldrig givet att jag skulle ta över men jag tycker att det är ett roligt jobb. Jag har ju varit med ända sedan jag var liten och har fasats in i det. Det är ett spännande och utmanande jobb där ingen dag är den andra lik. Det är också häftigt att få arbeta med levande ting, säger Pontus.

LÄS MER: Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”

Idag är Lindéns blommor en renodlad blomsterbutik där stora delen av kunderna servas över disk. De använder sig av fina traditionella binderitekniker för buketter till bland annat begravning och fest. De gör även blomogram genom Interflora och har utkörning åt både företag och privatpersoner som vill köpa blommor.

– Vår styrka har alltid varit vår kunskap, kvalité och service. Den största skillnaden idag från när jag var liten är att det kommit mördande hårda konkurrenter i form av stormarknader och dagligvaruhandeln. Det gäller för oss att sälja riktigt bra grejer till riktigt bra priser för att kunna sno andelar från jättarna.

Det är inte bara stormarknaderna som har blivit ett problem och hotar verksamheten under den senaste tiden. Trafikavstängningar och parkeringsavgifter i centrum gör att besökarna till Kvarnholmen har minskat vilket även syns på försäljningssiffrorna.

– Jag är normalt sett inte en negativ person men har blivit det den senaste tiden. Vår stora utmaning just nu är att få folk till Kvarnholmen vilket inte går om inte kommunen samarbetar. De måste bestämma sig om Kvarnholmen ska vara en plats för tjo och tjim eller om man ska bevara en genuin köpplats. Jag har kunder som står med tomma ögon och undrar hur de ska kunna ta sig hit nästa gång. Det är ett grymt slag i ansiktet på oss, säger Pontus.

Trots missnöjet mot kommunen är Pontus hoppfull inför butikens framtid.

– Vi har mycket mer att ge, blommor ligger i tiden på något sätt. Det är ett enkelt och relativt billigt sätt att få in lyx i vardagen. Just nu kan vi se att den största trenden är retro, det är många gröna växter som har kommit tillbaka. Jag försöker åka på inspirations- och inköpsresor ibland men säljarna i butiken är också väldigt duktiga på att hålla sig uppdaterade.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Pontus köper alla blommor direkt från Danmark och Holland, han har alltså inga mellanhänder i Sverige. Han går mycket på magkänslan när det kommer till vad och hur mycket han ska köpa in, en taktik som oftast funkar mycket bra.

– Jag har alltid varit mer intresserad av företagssidan än blommorna i sig. Men sen tycker jag att något av det ljuvligaste som finns är när vi har årstidsskifte i butiken vilket sker lite tidigare än de vanliga årstiderna. Så fort allhelgonahelgen har varit så gör vi oss av med alla grälla höstfärger och gör rum för advent. Nu har vi gått in i sommarförsäljningen då det är pioner, rosor och daggkåpor i pastellfärger som gäller, säger Pontus.

De som passerar butiken på Storgatan kan med lätthet se vilken årstid det är som gäller. Utanför dörren står ställ fulla med prunkande blommor och lådor med blommande buketter.

– Förr ställde man ut det som var dåligt men det gör man inte idag. Det är viktigt för mig att det är välfyllt, fräscht och inbjudande. Det är många som har en romantisk bild av en blomsterhandel och tror att blommorna hoppar ut av sig själv men det stämmer inte. Det ligger ett djävulsk jobb bakom kulisserna vilket också gör det svårt att hitta passande personal som inte är rädd för att ta i när det behövs. Det är inte bara glamoröst att binda buketter.

Men kollegerna han har i butiken idag är underbara och har bidragit till att butiken nu får fira 100 år.

– Det är häftigt att ha fått följa min pappa och farmors generationer i butiken. Kort och gott kan jag säga att jag är stolt över att få vara en del av de 100 åren som vi har funnits, avslutar Pontus.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

I samarbete med Bildväxlarna

TV: Åsa Måård möter Bildväxlarna

Premiär för ny TV-satsning. Kalmarprofilen Åsa Måård möter olika företag i Kalmar - först ut är Bildväxlarna som visar upp sin verksamhet för tittarna och berättar om sina framtidsplaner.

Martin Sköld

Kl.16:30, 22 april, 2018

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny restaurangupplevelse kommer till Kalmar

"Kalmars restauranger och destinationen har omfamnat konceptet och tack vare en tät stadskärna siktar vi nu på att göra dunderpremiär," säger projektledare Emelia Wilander.

Hanna Thulin

Kl.10:31, 20 april, 2018

Ny restaurangupplevelse kommer till Kalmar
Foto: Alexander Olivera/Pressbild

Den 5 oktober kommer krogrundan Matnatten till Kalmar. Det är ett koncept som går ut på att man köper ett klippkort och sedan får besöka åtta restauranger i Kalmar under en kväll för att smaka på deras signaturrätt.

– Kalmars restauranger och destinationen har omfamnat konceptet och tack vare en tät stadskärna siktar vi nu på att göra dunderpremiär med förhoppningsvis tre matrundor med åtta deltagande krogar per matrunda, säger Emelie Wilander, projektledare hos arrangören Taste Events och fortsätter.

Emelie Wilander, projektledare för Matnatten. Foto: Pressbild

Emelie Wilander, projektledare för Matnatten. Foto: Pressbild

Konceptet är väletablerat och har funnits i Malmö sedan 2014 och även gästat flera andra städer.

– Tidigare städer har verkligen tagit Matnatten till sitt hjärta, biljetterna brukar sälja slut i ett nafs då det blir en ”snackis”. Och det är inte bara stadens invånare som uppskattar Matnatten, vi har upptäckt att det också kommer tillresta foodies som tycker det här är ett kul sätt att upptäcka restauranger på.

Arrangören vill med hjälp av Matnatten uppmana besökare att testa på lokala smaker och upptäcka nya delar av stan men ännu är det inte officiellt vilka restauranger som kommer att vara med.

– Den 24 augusti kommer vi presentera deltagande restauranger.

Besöken under Matnatten görs under restaurangernas öppettider mellan klockan 16-23. När man hämtar ut klippkortet på matrundans startpunkt får man också en Matknapp att sätta på kavajen.

– Med den på känner man lätt igen alla som deltar på matrundan och har något att börja prata om, säger Emelie Wilander.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram

I byggdammet växer nya Stars & Stripes fram. "Vi vill att alla ska känna sig välkomna."

Hanna Thulin

Kl.21:01, 19 april, 2018

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram
Foto: Hanna Thulin

Turerna har varit många för nya Stars & Stripes Larmtorget men nu börjar man närma sig det slutgiltiga öppningsdatumet. I det som tidigare var Manana Manana och Wayne´s Coffee växer nu en nu lokal fram i byggdammet.

– Det är en stor lokal som tagit längre tid att renovera än vad vi kanske hade räknat med. Vi bestämde oss för att det fick ta den tid det tar. Ska man göra saker ordentligt så tar det tid, säger Theo Kazantzidis, driftchef för Stars & Stripes.

Den nya lokalen på cirka 1000 kvadratmeter rymmer nu en lounge med bar, en restaurangdel me öppet kök, en källare med spelcenter och ett konferensrum. Theos favoritdel av lokalen är övervåningen där konferensrummet och en del av matplatserna kommer vara placerade.

– Utsikten från konferensrummet är grym. Det är lätt att förälska sig i lokalen ur ett arbetsmässigt perspektiv. I lokalen kommer det även att finnas över 30 tv-skärmar så man kommer att kunna följa sporten vart man än är.

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen... Foto: Hanna Thulin

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen. Foto: Hanna Thulin

Det nya Stars & Stripes kommer att vara helt annorlunda från det Stars som Kalmarborna kanske är vana vid sedan tidigare.

– Det är ett helt nytt ställe för hela familjen, det här är en helhetslösning och det är det vi kommer att stå för. Man ska kunna gå hit med familjen och stanna en hel kväll.

Till skillnad från gamla Stars så kommer man till exempel inte att ha regelbundna nattklubbskvällar. Nu ligger istället fokus på att göra det till en miljö där gästerna kan sitta ner och prata med varandra eller spela ett spel.

– Vi bygger ett så pass stort ställe för att det ska kunna vara en helhetsupplevelse, det ska inte bara vara mat eller bara sport utan du ska kunna göra allt. Vi vill verkligen kunna anpassa oss till alla och alla ska känna sig välkomna. Målet med det hela är att alla ska kunna få sitt ”best moment of the day”, precis som Stars & Stripes slogan, säger han och fortsätter:

– Vi kommer att jobba med nöjen och evenemang som trubadurer och quiz. Under sommaren blir det inget nattklubbsdunk men under vintern kan vi komma att ha något liknande under specifika tillfällen. För oss är det viktigt att även en mogen publik ska känna sig hemma här.

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffelboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffleboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

Härnäst väntar fortfarande några veckors jobb för Theo och resten av Stars-familjen, som han kallar alla hantverkare och medhjälpare, innan man kan slå upp portarna och bjuda in Kalmarborna.

– Det är nära öppning nu, det är det sista inredningspillet som ska in men som också tar tid. Vi siktar på att få klart det så fort som möjligt, man kan verkligen säga att vi har en spännande resa framför oss, avslutar han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning

Nu kan du få en salongsklippning hemma i soffan. "Alla måste ju till frisören någon gång," säger Sara Nyström.

Klara Alvunger

Kl.19:50, 18 april, 2018

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning
Sara Nyström åker hem till folk för att klippa dem. Foto: Hanna Thulin

Sara Nyström har jobbat som frisör i många år och flera av dessa har hon själv haft Salong Malmen. Under åren har hon byggt upp en kundkrets som kommer till henne för att klippas. Nu utökar hon sin verksamhet genom att istället vara den som kommer till kunderna, något hon kallar hemklipp.

– Jag har haft idén länge men varken vågat eller orkat ta tag i det. I höstas köpte jag dock en bil som jag har ”stripat” upp och nu har jag satt igång med att köra hem och klippa hos folk, berättar Sara Nyström.

För att få en hemklippning bokar man tid som vanligt via telefon eller på nätet. Sedan betalar man en avgift för sträckan Sara Nyström måste köra. Än så länge är klippningarna centrerade till Kalmar, men hon har även åkt till bland annat Smedby och Trekanten.

– Jag tror att folk blir mer bekväma, man fixar städhjälp hemma och man vill ha maten levererad hem, man har mindre tid helt enkelt. Alla måste ju till frisören någon gång och om man har många barn kanske det är smidigt att ta en familjeklippning hemma. Det var anledningen till att jag startade upp detta, förklarar Sara Nyström.

saranystrom1

Hon berättar även att hemklipp är bra för de äldre som inte kan ta sig in till stan, särskilt svårt hade många i vinter med tanke på snön.

– Jag har haft äldre som sagt att de kommer kunna bo kvar i sin bostad nu när frisören kommer hem till dem.

Reaktionerna hon har fått har enbart varit positiva.

– Hemklipp är enkelt för alla. Jag har alltid tyckt att det har varit roligt att jobba med människor och nu kände jag väl mest att det behövde hända något. Jag hoppas på att fler ska få upp ögonen för detta så nu ska jag marknadsföra, säger hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”

Investeringen innehåller både flytt och nya anläggningar.

Andreas Norinder

Kl.11:36, 18 april, 2018

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”
Foto: Pressbild/Genre

I maj förra året kunde 24Kalmar berätta om att Liljas bil skulle lämna sina lokaler på Norra vägen och Galggatan. Istället ska mankoncentrera verksamheten till Hansa City.

Fastighetsbolaget Riksbyggen köpte tomten och planerar att bygga cirka 200 bostäder. Planerad byggstart är under 2019 och den första inflyttningen kan ske året därpå.

LÄS MER: Riksbyggen storsatsar i Kalmar – plan för 200 nya bostäder

På onsdagen presenterade Liljas bil ytterligare förändringar i sin verksamhet. Förutom koncentrationen till Hansa City, som innefattar en ny serviceverkstad, ny tvättanläggning och andra personalutrymmen, flyttar man sin verksamhet i Borgholm.

Där flyttar Liljas bil från Storgatan till helt nya lokaler i handelsområdet Triangeln. Här blir det nybyggnationer på cirka 2 000 kvadratmeter.

– Detta är en av de största satsningarna i Liljas nittioåriga historia och det känns oerhört stimulerande att kröna min 44-åriga karriär i Liljas med denna överenskommelse, säger Ingemar Andersson, ägare och koncernchef, i ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng