Veckans Företag

Lindéns blommor: ”Det ska vara välfyllt, fräscht och inbjudande”

Utanför fönstret hos Lindéns blommor på Storgatan är det alltid välfyllt av färgglada blommor. I år får butiken fira 100-årsjubileum och att butiken funnits inom familjen i fyra generationer.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:10, 18 maj, 2017

10 bilder
  • Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
    Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

I år firar Lindéns blommorStorgatan i Kalmar 100 år. År 1917 startade Carl-Eberhard Lindén en grossistverksamhet där han sålde plantor, blommor och säsongsvaror. När hans dotter Inga sedan tog över företaget på 30-talet startade hon en blomsteraffär. Idag är det Pontus Jacobsson som tillsammans med sina föräldrar Ola och Harriet driver butiken.

– Det var väl egentligen aldrig givet att jag skulle ta över men jag tycker att det är ett roligt jobb. Jag har ju varit med ända sedan jag var liten och har fasats in i det. Det är ett spännande och utmanande jobb där ingen dag är den andra lik. Det är också häftigt att få arbeta med levande ting, säger Pontus.

Idag är Lindéns blommor en renodlad blomsterbutik där stora delen av kunderna servas över disk. De använder sig av fina traditionella binderitekniker för buketter till bland annat begravning och fest. De gör även blomogram genom Interflora och har utkörning åt både företag och privatpersoner som vill köpa blommor.

– Vår styrka har alltid varit vår kunskap, kvalité och service. Den största skillnaden idag från när jag var liten är att det kommit mördande hårda konkurrenter i form av stormarknader och dagligvaruhandeln. Det gäller för oss att sälja riktigt bra grejer till riktigt bra priser för att kunna sno andelar från jättarna.

Det är inte bara stormarknaderna som har blivit ett problem och hotar verksamheten under den senaste tiden. Trafikavstängningar och parkeringsavgifter i centrum gör att besökarna till Kvarnholmen har minskat vilket även syns på försäljningssiffrorna.

– Jag är normalt sett inte en negativ person men har blivit det den senaste tiden. Vår stora utmaning just nu är att få folk till Kvarnholmen vilket inte går om inte kommunen samarbetar. De måste bestämma sig om Kvarnholmen ska vara en plats för tjo och tjim eller om man ska bevara en genuin köpplats. Jag har kunder som står med tomma ögon och undrar hur de ska kunna ta sig hit nästa gång. Det är ett grymt slag i ansiktet på oss, säger Pontus.

Trots missnöjet mot kommunen är Pontus hoppfull inför butikens framtid.

– Vi har mycket mer att ge, blommor ligger i tiden på något sätt. Det är ett enkelt och relativt billigt sätt att få in lyx i vardagen. Just nu kan vi se att den största trenden är retro, det är många gröna växter som har kommit tillbaka. Jag försöker åka på inspirations- och inköpsresor ibland men säljarna i butiken är också väldigt duktiga på att hålla sig uppdaterade.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Pontus köper alla blommor direkt från Danmark och Holland, han har alltså inga mellanhänder i Sverige. Han går mycket på magkänslan när det kommer till vad och hur mycket han ska köpa in, en taktik som oftast funkar mycket bra.

– Jag har alltid varit mer intresserad av företagssidan än blommorna i sig. Men sen tycker jag att något av det ljuvligaste som finns är när vi har årstidsskifte i butiken vilket sker lite tidigare än de vanliga årstiderna. Så fort allhelgonahelgen har varit så gör vi oss av med alla grälla höstfärger och gör rum för advent. Nu har vi gått in i sommarförsäljningen då det är pioner, rosor och daggkåpor i pastellfärger som gäller, säger Pontus.

De som passerar butiken på Storgatan kan med lätthet se vilken årstid det är som gäller. Utanför dörren står ställ fulla med prunkande blommor och lådor med blommande buketter.

– Förr ställde man ut det som var dåligt men det gör man inte idag. Det är viktigt för mig att det är välfyllt, fräscht och inbjudande. Det är många som har en romantisk bild av en blomsterhandel och tror att blommorna hoppar ut av sig själv men det stämmer inte. Det ligger ett djävulsk jobb bakom kulisserna vilket också gör det svårt att hitta passande personal som inte är rädd för att ta i när det behövs. Det är inte bara glamoröst att binda buketter.

Men kollegerna han har i butiken idag är underbara och har bidragit till att butiken nu får fira 100 år.

– Det är häftigt att ha fått följa min pappa och farmors generationer i butiken. Kort och gott kan jag säga att jag är stolt över att få vara en del av de 100 åren som vi har funnits, avslutar Pontus.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Anrik butik i centrala Kalmar byter ägare

Efter nästan 50 år inom branschen lämnar de nu över sin butik på Larmgatan. "Det känns tryggt."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:01, 20 oktober, 2017

Anrik butik i centrala Kalmar byter ägare
Ingrid Molin, Anna Jonsson och Anders Molin. Foto: Karl-Oskar Karlsson

Anders Molin påbörjade sin utbildning som guldsmed 1964. Efter fyra år tog han gesällbrev och startade upp sin egen firma, Anders Molins Ädelsmedja, i den gamla stadsdelen på Molinsgatan. 1982 blev frun Ingrid Molin delägare i företaget och sedan 28 år tillbaka återfinns guldsmedjan på Larmgatan, där de övertog den gamla butiken ”Guld-Nils”.

Efter många år i branschen är det dags för makarna Molin att varva ner – och lämnar från och med den 1 februari över företaget till Anna Jonsson – som funnits med hos guldsmedjan sedan 2004.

– Jag började här som lärling då och fick min utbildning av Anders. Det har varit väldigt roligt, och jag var nyfiken på yrket, säger hon.

– Det syntes att hon var intresserad från början och nu är hon en extremt duktig guldsmed, fyller Ingrid Molin i.

Paret Molin kommer dock att finnas med i bakgrunden och stötta upp.

– Vi släpper det inte vind för våg. Vi finns här och hjälper Anna med det hon behöver. Själva hantverket kan hon ju redan. Det är företagsbiten vi kan hjälpa till med, menar Ingrid.

Elsie Biveman har varit anställd här i många år och kommer finnas kvar, vilket känns jättebra. Sedan har jag en familj som kan stötta upp också och som vet hur det är att driva eget företag. Det ska verkligen bli jättespännande, säger Anna Jonsson.

Guldbutiken har funnits på Larmgatan sedan 1958 – och drevs under de första 30 åren av Nils W Johansson.

– 1997 tog vi även över pälsbutiken som höll till där vi har vår smedja nu, berättar Anders Molin.

Hur känns det att lämna över företaget?
– Lite separationsångest är det ju. Men samtidigt ska det bli skönt att slippa så mycket ansvar som det är att driva eget företag.

Under Anna Jonssons ledning kommer en del förändringar att ske – även om företaget kommer drivas vidare i samma anda.

– Vi kommer genomgå lite renoverings- och ombyggnadsarbeten till att börja med. Förhoppningen är att kunna hålla butiken öppen så mycket det går under tiden. Smedjan kommer vi däremot att ha i gång.

Hur vill du sätta din prägel på Molins Guld och Silver?
– Jag vill värna om hantverket. Drömmen är att kunna tillverka fler saker som vi sedan kan sälja i butiken. Vi märker en större efterfrågan på sådant hantverk i dag.

Ingrid Molin:

– Det känns bra att det är Anna som ska driva det här vidare, och det känns tryggt att hon kommer fortsätta i samma anda.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Annons från Skandia

Så sparar du smart – tre portföljer för olika scenarion

Det är bra fart i världsekonomin. Men det är långt ifrån riskfritt och världens börser har blivit allt dyrare. Skandias sparekonom Maria Landeborn listar tre förslag på portföljer för olika scenarion.

Martin Sköld

Martin Sköld

Kl.10:17, 20 oktober, 2017

Efter åtta års börsuppgång är det sällsynt ont om köplägen. Detta trots både ökad optimism, bättre fart i världsekonomi och växande bolagsvinster. Dyrt har blivit dyrare och förhållandet mellan risk och avkastning ser allt mer ansträngt ut.

– Men något ska man placera i. Det blir en avvägning mellan att skapa avkastning i det fall börsen fortsätter uppåt och att ha kapital som behåller sitt värde om börsen istället vänder ner, säger Maria Landeborn.

Tre förslag
Den enskilt viktigaste faktorn för börsens utveckling på sikt är konjunkturen. Skandia Placeringsutsikter ger förslag på tre portföljer baserade på konjunktursyn, riskvilja och sparhorisont. Den erfarne spararen, som tror att världsekonomin ännu inte nått sin maxfart, kan välja nästan uteslutande aktier. Den som tycker läget är mer svårbedömt kan ha en mer balanserad portfölj bestående av omkring 60 procent aktier och 40 procent räntor medan den som inte anser att den potentiella avkastningen framöver är värd risken, kan välja att placera majoriteten av kapitalet utanför börsen.

En placeringshorisont motsvarande minst en konjunkturcykel, det vill säga sju år eller mer, underlättar i valet av sparstrategi, menar Maria Landeborn.

– Fördelen med långsiktighet är att man i princip kan bortse från var i konjunkturcykeln vi befinner oss och fokusera på att över tid bör aktier ge en god avkastning även om det svänger längs vägen, säger hon.

– Ju längre börsuppgången och återhämtningen pågår, desto viktigare blir det att även ha koll på riskerna och att ha en bra balans mellan aktier och obligationer i portföljen. Räntesparandet i portföljen är inte bara en krockkudde vid en börsnedgång, utan ska också ses som en stridskassa att köpa aktier för vid en rekyl, fortsätter Maria Landeborn.

Få koll på marknaden – läs hela Skandia Placeringsutsikter

 

Disclaimer:
Tänk på att en investering i finansiella instrument alltid är förknippad med en risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Vid produkter med garanti kan du dock aldrig få lägre än det garanterade beloppet. Informationen i denna artikel ska inte i något avseende betraktas som ett råd inför tilltänkta investeringar eller andra transaktioner. Du ansvarar själv fullt ut för dina investeringsbeslut och du bör därför alltid ta del av detaljerad information innan du fattar ditt beslut om en investering. Du kan alltid få råd om placeringar anpassade efter din finansiella situation från en rådgivare i Skandia.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Företag

Snaplit: ”Vi vill vara det självklara valet”

Som av en slump träffades Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi och tillsammans har de tagit fram en unik webbshopsidé som ska konkurrera med de stora bokhandlarna.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:01, 19 oktober, 2017

Snaplit: ”Vi vill vara det självklara valet”
Matthew Sgroi och Harry Wohlin Struwe presenterades för varandra av en affärsutvecklare och nu är de i starten av en mycket intressant resa med företaget Snaplit. Foto: Hanna Thulin

Som student vet man att det lätt kan uppstå panik när kurslitteraturen inte går att få tag på eller när det är en frakttid på flera veckor. Nu kan många studenter andas ut och tacka sin lyckliga stjärna att Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi råkade gå till samma affärsutvecklare som presenterade dem för varandra.

– Jag hade en idé om att göra en prenumerationstjänst för studentlitteratur och Matthew hade en annan idé om att vara en grossist för studentlitteratur. Vad är oddsen för att vi skulle träffas, säger Harry.

De båda lärde känna varandra och kom fram till en affärsidé som de sedan tog vidare genom att gå med i inkubatorn på Kalmar Science Park.

– Första planen var att bli grossister genom att hålla ett lager här med böcker importerade från England och USA men det var inte många återförsäljare som hoppade på. Vi sålde inte så mycket det första året men vi satt på ett stort lager och visste att vi var tvungna att sälja dem på något sätt.

Och det blev starten av webbshoppen Snaplit. De valde att fokusera på endast fack- och studentlitteratur till bra priser och, framför allt, korta leveranstider. Redan första året sålde de titlar för drygt 2 miljoner kronor.

– Vi kan också erbjuda en väldigt personlig kundtjänst. Vi sköter allt själva så ringer man hit får man prata med kundtjänst, ägare och inköpare samtidigt. Det innebär att vi ofta kan lösa problemen lite snabbare. Mycket handlar också om att lugna studenterna som har panik över att deras bok inte ska komma i tid, säger Matthew.

Matthew är ursprungligen från USA och har flera års erfarenhet av att jobba som säljare inom förlagsbranschen vilket är något som kommer väl till hands när titlar ska väljas ut.

– Det är inte lönsamt att ha ett allt för stort lager men vi försöker att hålla oss uppdaterade om vilka kurser det är som går och genom mina kontakter vet vi vilka böcker som är aktuella.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

Snaplit har två stora utmaningar som de ställs mot. Den ena är digitaliseringen. Redan i början av 2000-talet introducerades e-böckerna och slog igenom stort inom skönlitteraturen men än så länge har studentlitteraturen inte hoppat på det tåget.

– När det gäller facklitteratur så har varje bild sin egna upphovsman och ibland kan det vara fem författare, det innebär att man måste omförhandla flera olika kontrakt för att kunna släppa en e-bok istället för endast ett. Förlagsbranschen tycker inte heller att e-böcker förtjänar ett mycket lägre pris än den fysiska boken eftersom man får samma innehåll i de både, säger Matthew.

– Förlagen inom studentlitteratur är ganska konservativa och vill ha kvar sin gamla affärsmodell, som det ser ut nu kan en e-bok till och med vara dyrare än en fysisk bok. Jag är säker på att det någon gång kommer att gå över, särskilt när generationen som lärt sig använda surfplattor i förskolan, kommer upp på högskolenivå. Men det är fortfarande väldigt oklart när det kommer ske, säger Harry.

Den andra utmaningen, och kanske mest aktuella, är att lyckas nå ut och bli det tredje alternativet till jättarna Adlibris och Bokus.

– Vi är stora i delar av Sverige men än har vi inte lyckats nå ut i vår hemstad Kalmar. Vi vill ha en starkare närvaro här och vara det självklara valet. Jag vet inte varför vi inte lyckats här än då vi haft samma marknadsföring på alla orter. Vi har öppnat upp för samarbeten med studentföreningarna men än så länge har de varit totalt ointresserade.

Förutom att jobba lite extra på att övertyga Klamarstudenterna om att Snaplit är det självklara valet så har man andra mål som man hoppas kunna uppnå.

– Försäljningen har gått så bra detta året att vi har fått utöka målet från 4 miljoner till 6 miljoner kronor. Vi vill få fler funktioner på sajterna och expandera med fler titlar. I framtiden hoppas vi även kunna röra oss utanför Sverige.

Varken Harry eller Matthew är ursprungligen från Kalmar men har hamnat här genom en rad tillfälligheter. Nu kan de inte tänka sig att flytta härifrån.

– Det är ett bra företagsklimat här i Kalmar och vi har fått ett fantastiskt stöd av Kalmar Science Park, de har hjälpt oss att undvika alla fällor som vi lätt hade kunnat hamna i. Det kan också vara psykiskt påfrestande att vara en småföretagare men här kan man se att man inte är ensam och det finns en bra gemenskap. E-handeln är stor här och det finns mycket kunskap som alla gärna delar med sig av, avslutar de.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Tre nya Kalmarbolag klassas som ”superföretag”

Här är uppstickarna i det lokala näringslivet.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.21:02, 18 oktober, 2017

Tre nya Kalmarbolag klassas som ”superföretag”
Johan Nielsen, vd och delägare i P&E Fastighetspartner, finns återigen med på listan över superföretag. Foto: Arkiv.

Sedan 2005 har tidningen Veckans Affärer listat samtliga ”superföretag” i landet. För att ett bolag ska komma med på listan ställs höga krav på tillväxt, lönsamhet och avkastning på kapital under fyra års tid.

På årets lista återfinns sex lokala bolag – samtliga från Kalmar. Tre av dem (Rickard Öberg AB, Kalmar Djurtransport och Wilson Creative) är nya på listan.

Fastighetspartner P&E, Kalmar Trailercenter och Severalnines fanns med på listan redan förra året.

LÄS MER: ”Inte många som jobbar på det här sättet”

I hela Sverige listas i år hela 641 superföretag – fler än någonsin tidigare.

– Visst är det en ganska häpnadsväckande utveckling, i synnerhet de senaste fem-sex åren. Men ändå inte överraskande, säger Per Weidenman, senioranaltyiker på Bisnode som tillsammans med Veckans Affärer tar fram listan.

Här är de sex lokala bolagen som klassas som superföretag: 

Fastighetspartner P&E
54.5 (Omsättning Mkr)
16% (Tillväxt)
7.8 (Resultat Mkr)
14% (Vinstmarginal)
107% (Avkastning på eget kapital)

Kalmar Trailercenter
21 (Omsättning Mkr)
9% (Tillväxt)
1.4 (Resultat Mkr)
8% (Vinstmarginal)
22% (Avkastning på eget kapital)

Rickard Öberg AB (ny)
20 (Omsättning Mkr)
67% (Tillväxt)
4.5 (Resultat Mkr)
22% (Vinstmarginal)
55% (Avkastning på eget kapital)

Severalnines
14.8 (Omsättning Mkr)
43% (Tillväxt)
2.2 (Resultat Mkr)
15% (Vinstmarginal)
43% (Avkastning på eget kapital)

Kalmar Djurtransport (ny)
11.4 (Omsättning Mkr)
23% (Tillväxt)
1.3 (Resultat Mkr)
12% (Vinstmarginal)
16% (Avkastning på eget kapital)

Wilson Creative (ny)
10.8 (Omsättning Mkr)
20% (Tillväxt)
1.5 (Resultat Mkr)
14% (Vinstmarginal)
49% (Avkastning på eget kapital)

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokal mäklarfirma storsatsar i nya lokaler

Letar förstärkningar efter flytten.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:33, 16 oktober, 2017

Lokal mäklarfirma storsatsar i nya lokaler
Foto: Gardefalk & Co.

I månadsskiftet september-oktober flyttade Gardefalk & Co från sina gamla lokaler på Stortorget till nya, fräscha, på Kaggensgatan.

– Vi hade varit där i 20 år och det blir lätt att det stelnar efter så lång tid. Dessutom var det ganska dåligt med flöde av folk där, vilket vi verkligen har märkt av nu, när det är ett helt annat flöde än vad vi varit vana vid, säger Anders Gardefalk.

Tankarna på en flytt har funnits under lång tid.

– Det finns helt andra parkeringsmöjligheter och möjligheter till exponering i vårt nuvarande läge. Här ligger vi i gatunivå – tidigare låg vi en halvtrappa upp.

I och med flytten växlar företaget upp. Tanken är att fler medarbetare ska anställas.

– För tillfället söker vi efter en och det kan bli tal om ännu fler om vi fortsätter i det här tempot, säger Gardefalk.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng