Veckans Företag

Lindéns blommor: ”Det ska vara välfyllt, fräscht och inbjudande”

Utanför fönstret hos Lindéns blommor på Storgatan är det alltid välfyllt av färgglada blommor. I år får butiken fira 100-årsjubileum och att butiken funnits inom familjen i fyra generationer.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:10, 18 maj, 2017

10 bilder
  • Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
    Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

I år firar Lindéns blommorStorgatan i Kalmar 100 år. År 1917 startade Carl-Eberhard Lindén en grossistverksamhet där han sålde plantor, blommor och säsongsvaror. När hans dotter Inga sedan tog över företaget på 30-talet startade hon en blomsteraffär. Idag är det Pontus Jacobsson som tillsammans med sina föräldrar Ola och Harriet driver butiken.

– Det var väl egentligen aldrig givet att jag skulle ta över men jag tycker att det är ett roligt jobb. Jag har ju varit med ända sedan jag var liten och har fasats in i det. Det är ett spännande och utmanande jobb där ingen dag är den andra lik. Det är också häftigt att få arbeta med levande ting, säger Pontus.

LÄS MER: Electra: ”Det finns en trygghet i företaget”

Idag är Lindéns blommor en renodlad blomsterbutik där stora delen av kunderna servas över disk. De använder sig av fina traditionella binderitekniker för buketter till bland annat begravning och fest. De gör även blomogram genom Interflora och har utkörning åt både företag och privatpersoner som vill köpa blommor.

– Vår styrka har alltid varit vår kunskap, kvalité och service. Den största skillnaden idag från när jag var liten är att det kommit mördande hårda konkurrenter i form av stormarknader och dagligvaruhandeln. Det gäller för oss att sälja riktigt bra grejer till riktigt bra priser för att kunna sno andelar från jättarna.

Det är inte bara stormarknaderna som har blivit ett problem och hotar verksamheten under den senaste tiden. Trafikavstängningar och parkeringsavgifter i centrum gör att besökarna till Kvarnholmen har minskat vilket även syns på försäljningssiffrorna.

– Jag är normalt sett inte en negativ person men har blivit det den senaste tiden. Vår stora utmaning just nu är att få folk till Kvarnholmen vilket inte går om inte kommunen samarbetar. De måste bestämma sig om Kvarnholmen ska vara en plats för tjo och tjim eller om man ska bevara en genuin köpplats. Jag har kunder som står med tomma ögon och undrar hur de ska kunna ta sig hit nästa gång. Det är ett grymt slag i ansiktet på oss, säger Pontus.

Trots missnöjet mot kommunen är Pontus hoppfull inför butikens framtid.

– Vi har mycket mer att ge, blommor ligger i tiden på något sätt. Det är ett enkelt och relativt billigt sätt att få in lyx i vardagen. Just nu kan vi se att den största trenden är retro, det är många gröna växter som har kommit tillbaka. Jag försöker åka på inspirations- och inköpsresor ibland men säljarna i butiken är också väldigt duktiga på att hålla sig uppdaterade.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Pontus köper alla blommor direkt från Danmark och Holland, han har alltså inga mellanhänder i Sverige. Han går mycket på magkänslan när det kommer till vad och hur mycket han ska köpa in, en taktik som oftast funkar mycket bra.

– Jag har alltid varit mer intresserad av företagssidan än blommorna i sig. Men sen tycker jag att något av det ljuvligaste som finns är när vi har årstidsskifte i butiken vilket sker lite tidigare än de vanliga årstiderna. Så fort allhelgonahelgen har varit så gör vi oss av med alla grälla höstfärger och gör rum för advent. Nu har vi gått in i sommarförsäljningen då det är pioner, rosor och daggkåpor i pastellfärger som gäller, säger Pontus.

De som passerar butiken på Storgatan kan med lätthet se vilken årstid det är som gäller. Utanför dörren står ställ fulla med prunkande blommor och lådor med blommande buketter.

– Förr ställde man ut det som var dåligt men det gör man inte idag. Det är viktigt för mig att det är välfyllt, fräscht och inbjudande. Det är många som har en romantisk bild av en blomsterhandel och tror att blommorna hoppar ut av sig själv men det stämmer inte. Det ligger ett djävulsk jobb bakom kulisserna vilket också gör det svårt att hitta passande personal som inte är rädd för att ta i när det behövs. Det är inte bara glamoröst att binda buketter.

Men kollegerna han har i butiken idag är underbara och har bidragit till att butiken nu får fira 100 år.

– Det är häftigt att ha fått följa min pappa och farmors generationer i butiken. Kort och gott kan jag säga att jag är stolt över att få vara en del av de 100 åren som vi har funnits, avslutar Pontus.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte

Kammar hem utmärkelsen som Årets Nöt bland 10 000 andra gårdar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.08:44, 22 januari, 2018

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte
Foto: Pixabay

I Lindersmåla, utanför Rockneby, driver Morgan Karlsson och Therese Nilsson sin gård med nötköttproduktion.

Nu prisas duon för sitt gedigna arbete av Scans inköpsavdelning, HKScan Agri, när de får ta emot utmärkelsen som Årets Leverantör Nöt 2017.

Priset är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnaren utses bland HKScan Agris 10 000 leverantörer.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScan Agris leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 procent svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, tillförordnad inköpsdirektör hos HKScan Sweden.

På gården i Lindersmåla föds det årligen upp 200 nötdjur till slakt och då främst ungtjurar av mjölkras. Therese Nilsson och Morgan Karlsson har 175 hektar som de odlar på och utöver det betar djuren på 30 hektar. Grödorna består av vall, majs, korn, havre, rågvete och raps. Företaget har en halvtidsanställd men annars sköts all verksamhet av familjen.

Motiveringen till priset:
”Therese och Morgan är ungnötsproducenter som är drivna, noggranna och gärna antar nya utmaningar. De är lyhörda för marknaden oavsett om det innebär att betäcka kvigor för att ta en kalv innan slakt som ungko eller att testa att producera mellankalv, ständigt med noggrann utvärdering efteråt. Produktionen är väl fungerande, det finns framförhållning i slaktplaneringen och toppkvalitet på de djur som levereras. De har en god förmåga till samarbete både med HKScan och med andra producenter i närområdet.”

Fakta



Kriterierna för priset Årets Leverantör Nöt 2017:

- Har bra djuröga och jobbar aktivt för främja djurens naturliga beteende så att de mår bra.

- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar

Nyetableringen har minst sagt slagit väl ut. "Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:04, 20 januari, 2018

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar
Felix Astrén, Matilda Thuresson och Fabian Astrén. Foto: Karl-Oskar Karlsson

2015 drog bröderna Felix och Fabian Astrén i gång Grilleriet i Växjö med stor framgång – och nu har de tagit Kalmar med storm.

Den 1 december slogs portarna upp till Grilleriet Burgers i Kalmar och sedan dess har man i stort sett haft fullsatt varje lunch och Kalmarborna har minst sagt varit nyfikna på stans första renodlade hamburgerrestaurang.

LÄS MER: PREMIÄR: Ny restaurang lockade många gäster

– Absolut är det kul att det har varit fullt. Man hade nästan önskat en lite lugnare start så att både vi och personalen skulle ha blivit varmare i kläderna. Det är lite av nyhetens behag och nu gäller det att fortsätta leverera en bra produkt för att bibehålla det här, säger Felix Astrén, som är en av fem delägare.

Efter en och en halv månad i Kalmar har vardagen börjat infinna sig på den nyöppnade restaurangen.

– Vi har gått en bra skola, för vi har fått gott om gånger att öva. Alla har blivit varma i kläderna och det känns som att allt flyter på, vilket är väldigt skönt. Nu ser vi verkligen fram emot framtiden.

Totalt har Grilleriet 27 anställda på restaurangerna i Växjö och Kalmar – och man är inte heller främmande för att öppna upp nya restauranger.

– Först och främst ska vi göra det här bra och vara ödmjuka. Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt som vi vet är väldigt bra. Fel kommer vi allltid att göra, men vi jobbar alltid med att göra någonting åt det. Alla ska kunna gå härifrån och vara nöjda på något sätt. Det ska vara kul att äta hos oss, säger Felix Astrén och fortsätter:

– Vi är ju från Kristianstad och får vi ett tillfälle så kommer vi att öppna där. Ingenting är klart, men vi håller ögon och öron öppna där.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarföretag uppköpt för ”tresiffrigt miljonbelopp”

Mediejätten köper upp det hyllade e-handelsföretaget från Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.14:18, 19 januari, 2018

Kalmarföretag uppköpt för ”tresiffrigt miljonbelopp”
Foto: Pressbild.

I slutet av 2016 blev Egmont Publishing delägare i det Kalmarbaserade företaget Outnorth. För lite drygt en månad sedan utökade Egmont sitt ägande i e-handelsföretaget till en tredjedel. På fredagen blev det klart att man tar över som majoritetsägare i Outnorth, som är en av Skandinaviens största nätbutiker inom outdoor och friluftsliv, med försäljning av kläder, skor och utrustning för aktiviteter och träning utomhus.

Investeringen landar på ett tresiffrigt miljonbelopp, meddelar Egmont i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Mediejätten gör ny miljoninvestering i hyllat Kalmarföretag

– Outdoor är ett av Egmonts strategiska satsningsområden inom e-handel. Outnorth är har en bra position på online-marknaden inom outdoor, och det är ett företag som vi tror har stor potential. Sedan vi gick in i bolaget har vi lärt känna verksamheten bättre och vi ser en positiv underliggande utveckling, säger Cato Broberg, ansvarig för e-handel inom Egmont i ett pressmeddelande.

Outnorth grundades 2005 av Stefan och Per Gustafsson och företaget har haft en stark tillväxt. 2017 uppgick omsättningen till cirka 430 miljoner kronor där Sverige står för den största delen. Man är även stora i Danmark, Norge och Tyskland.

– Vi har arbetat tillsammans med Egmont under 2017 och de har en mycket tydlig, långsiktig vision för både e-handel och outdoorbranschen som är mycket positiv för Outnorth som bolag. Outnorth kommer nu att fortsätta på den inslagna vägen och stärka positionen som den ledande outdoorbutiken online säger Lars Nykvist, vd för Outnorth i pressmeddelandet.

Egmonts e-handelsområde innefattar flera ledande nordiska nätbutiker som Jollyroom, Bagaren och Kocken, Fjellsport, Med24 och Nicehair. Omsättningen ligger i dag på över två miljarder kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Entreprenör från Kalmar kan bli bäst i Sverige

Prisades vid regionala galan. Nästa vecka är det dags för Sverigefinalen. "Vi tror på vinst."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.08:30, 18 januari, 2018

Entreprenör från Kalmar kan bli bäst i Sverige
Magnus Johansson, Kalmar Motor AB, har chans på nytt fint pris. Foto: Pressbild.

I november månad kammade Magnus Johansson från Kalmar Motor AB, hem det prestigefyllda priset för Bästa internationella tillväxt i östra Sverige-galan i tävlingen EY Entrepreneur of the year, som ägde rum i Växjö.

Nästa vecka avgörs Sverigefinalen och då har Johansson chans på priset för hela landets Bästa internationella tillväxt.

LÄS MER: Kalmarentreprenör prisades vid gala

– Vi tror på vinst, det måste man göra. Jag är införstådd med att konkurrensen är hård, men vi måste ju tro på oss själva, sa Magnus Johansson till 24Kalmar efter den regionala triumfen.

Företaget har i dag cirka 40 anställda och en omsättning på 150 miljoner kronor, varav 90 procent är export.

– Det kommer bli en fantastisk galakväll med mycket skratt och välförtjänta hyllningar. Då jag själv är entreprenör vet jag verkligen vilket slit som ligger bakom våra finalisters framgångar, och jag måste säga att jag är mäkta imponerad över alla makalösa entreprenörer som vi har runt om i landet, säger Hannah Widell från EY Entrepreneur of the year.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

E-handelsgigant stänger i Göteborg – flyttar tjänster till Kalmar

Kalmarbaserade företaget flyttar hem tjänster från Sveriges näst största stad.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.15:28, 17 januari, 2018

E-handelsgigant stänger i Göteborg – flyttar tjänster till Kalmar
Foto: Arkiv

Det populära e-handelsföretaget Royal Design flyttar all sin verksamhet från Göteborg. Istället omfördelas 14 stycken tjänster till Kalmar, där bolaget har sitt säte, och sex stycken till Stockholm.

Flytten innebär att kundtjänst och it koncentreras till Kalmar och inköp och marknad till Stockholm, det rapporterar P4 Kalmar.

LÄS MER: Kalmarföretag värvar toppnamn inför börsnotering

Lagret kommer inte att beröras av omstruktureringen, utan kommer fortsättningsvis att ligga kvar i Orrefors.

– Det här är bra för bolaget och ett nytt steg för att stärka organisationen, säger Andreas Ekberg, som är en av grundarna av företaget, till P4 Kalmar.

Orsaken till flytten är att hyran för lokalen i Göteborg har blivit för hög.

I dag arbetar 50 personer på Royal Design i Kalmar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng