Veckans Företag

Lindéns blommor: ”Det ska vara välfyllt, fräscht och inbjudande”

Utanför fönstret hos Lindéns blommor på Storgatan är det alltid välfyllt av färgglada blommor. I år får butiken fira 100-årsjubileum och att butiken funnits inom familjen i fyra generationer.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:10, 18 maj, 2017

10 bilder
  • Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
    Pontus Jacobsson är fjärde generationen som driver Lindéns blommor. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin

I år firar Lindéns blommorStorgatan i Kalmar 100 år. År 1917 startade Carl-Eberhard Lindén en grossistverksamhet där han sålde plantor, blommor och säsongsvaror. När hans dotter Inga sedan tog över företaget på 30-talet startade hon en blomsteraffär. Idag är det Pontus Jacobsson som tillsammans med sina föräldrar Ola och Harriet driver butiken.

– Det var väl egentligen aldrig givet att jag skulle ta över men jag tycker att det är ett roligt jobb. Jag har ju varit med ända sedan jag var liten och har fasats in i det. Det är ett spännande och utmanande jobb där ingen dag är den andra lik. Det är också häftigt att få arbeta med levande ting, säger Pontus.

Idag är Lindéns blommor en renodlad blomsterbutik där stora delen av kunderna servas över disk. De använder sig av fina traditionella binderitekniker för buketter till bland annat begravning och fest. De gör även blomogram genom Interflora och har utkörning åt både företag och privatpersoner som vill köpa blommor.

– Vår styrka har alltid varit vår kunskap, kvalité och service. Den största skillnaden idag från när jag var liten är att det kommit mördande hårda konkurrenter i form av stormarknader och dagligvaruhandeln. Det gäller för oss att sälja riktigt bra grejer till riktigt bra priser för att kunna sno andelar från jättarna.

Det är inte bara stormarknaderna som har blivit ett problem och hotar verksamheten under den senaste tiden. Trafikavstängningar och parkeringsavgifter i centrum gör att besökarna till Kvarnholmen har minskat vilket även syns på försäljningssiffrorna.

– Jag är normalt sett inte en negativ person men har blivit det den senaste tiden. Vår stora utmaning just nu är att få folk till Kvarnholmen vilket inte går om inte kommunen samarbetar. De måste bestämma sig om Kvarnholmen ska vara en plats för tjo och tjim eller om man ska bevara en genuin köpplats. Jag har kunder som står med tomma ögon och undrar hur de ska kunna ta sig hit nästa gång. Det är ett grymt slag i ansiktet på oss, säger Pontus.

Trots missnöjet mot kommunen är Pontus hoppfull inför butikens framtid.

– Vi har mycket mer att ge, blommor ligger i tiden på något sätt. Det är ett enkelt och relativt billigt sätt att få in lyx i vardagen. Just nu kan vi se att den största trenden är retro, det är många gröna växter som har kommit tillbaka. Jag försöker åka på inspirations- och inköpsresor ibland men säljarna i butiken är också väldigt duktiga på att hålla sig uppdaterade.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag

Pontus köper alla blommor direkt från Danmark och Holland, han har alltså inga mellanhänder i Sverige. Han går mycket på magkänslan när det kommer till vad och hur mycket han ska köpa in, en taktik som oftast funkar mycket bra.

– Jag har alltid varit mer intresserad av företagssidan än blommorna i sig. Men sen tycker jag att något av det ljuvligaste som finns är när vi har årstidsskifte i butiken vilket sker lite tidigare än de vanliga årstiderna. Så fort allhelgonahelgen har varit så gör vi oss av med alla grälla höstfärger och gör rum för advent. Nu har vi gått in i sommarförsäljningen då det är pioner, rosor och daggkåpor i pastellfärger som gäller, säger Pontus.

De som passerar butiken på Storgatan kan med lätthet se vilken årstid det är som gäller. Utanför dörren står ställ fulla med prunkande blommor och lådor med blommande buketter.

– Förr ställde man ut det som var dåligt men det gör man inte idag. Det är viktigt för mig att det är välfyllt, fräscht och inbjudande. Det är många som har en romantisk bild av en blomsterhandel och tror att blommorna hoppar ut av sig själv men det stämmer inte. Det ligger ett djävulsk jobb bakom kulisserna vilket också gör det svårt att hitta passande personal som inte är rädd för att ta i när det behövs. Det är inte bara glamoröst att binda buketter.

Men kollegerna han har i butiken idag är underbara och har bidragit till att butiken nu får fira 100 år.

– Det är häftigt att ha fått följa min pappa och farmors generationer i butiken. Kort och gott kan jag säga att jag är stolt över att få vara en del av de 100 åren som vi har funnits, avslutar Pontus.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Företag

Thomas Davidsson: ”Det är kul att vara delaktig i den utveckling som sker”

Reportageserien Veckans Företag tar sommaruppehåll. Som avslutning har vi bett Kalmars Näringslivschef att få avrunda med sina tankar på företagandet i Kalmar.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.21:00, 22 juni, 2017

Thomas Davidsson: ”Det är kul att vara delaktig i den utveckling som sker”
Kalmars Näringslivschef Thomas Davidsson ger sin syn på företagandet i Kalmar. Foto: Arkiv

Under hösten och våren har vi på 24Kalmar presenterat nästan 40 av Kalmars duktiga och framgångsrika företag. Under sommaren kommer artikelserien ”Veckans Företag” att ta ett uppehåll.

Sist ut denna säsongen blir Kalmar kommuns Näringslivschef Thomas Davidsson som gärna delar med sig om vad det är som gör Kalmar så framgångsrikt på företagssidan.

– Vi har en bredd på vårt näringsliv med både handel, industri- och tjänsteföretag vilket är nyckeln till det goda klimat som råder idag. Att vi står på flera ben gör oss mindre sårbara och ökar chanserna för investeringar, säger han.

I Svenskt Näringslivs rankning har Kalmar kommun klättrat från plats 239 till 83 på lite drygt tio år.

– Den är det många som följer. I september kommer nästa ranking och vi hoppas såklart att vi ska ta ytterligare ett kliv. Våra förbättrade resultat bygger på samverkan och en bra dialog mellan företagen och kommunens medarbetare. Vi har fortfarande en del att göra men våra resultat visar att vi är på rätt väg.

Hur upplever du att man pratar om företag och näringsliv i Kalmar utanför stadens gränser?

– I Sveriges talas det gott om Kalmar och det visas stort intresse för oss. Linnéuniversitetet med investeringen på 2 miljarder och placeringen i city, som jag för övrigt tror bli magiskt bra, imponeras många av och är en starkt bidragande orsak till detta. Att vi som relativt liten stad bygger så pass många bostäder som vi gör bidrar också. Sedan ska vi inte glömma bort att utmärkelser som Årets sommarstad sätter vår stad på kartan och gör att folk blir nyfikna på oss och möjligheterna att bedriva verksamhet här.

LÄS MER: Här kan du läsa alla Veckans Företag.

På frågan om vad som gör honom mest stolt över Kalmars näringsliv så är det gemenskap ett nyckelord.

– Att vi pratar i VI-form och att vi gemensamt tycker att den samverkan som sker med många nätverk är mycket värdefullt. Fler kommuner ser också att om vi samarbetar och kompletterar varandra så gör det oss starkare. Stämningen som råder i vår region nu är väldigt positiv och det är kul att vara delaktig i den utveckling som sker, säger han.

Vilka utmaningar står ni som kommun inför när det kommer till företagande och framtiden?

– Vi måste vara förberedda på och ha ledig mark för expansion, bra bredd i rekryteringsfrågor så att företag och organisationer kan stödja varandra. Sen har vi viktiga frågor som digitaliseringen, utbildning och inflyttning att hantera på både kort och lång sikt.

Förhoppningen är att Kalmars framtid kommer att se minst lika ljus ut som de senaste tio åren har varit.

– Vi hoppas att Kalmar fortsätter att växa och att alla som ser och upplever vår vackra stad stannar kvar och skapar en dynamisk framtid. Och så hoppas jag alla får en fin sommar, avslutar Thomas.

 

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma efter sommaren? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss påFacebook.

Fakta



Dessa företag har varit Veckans Företag:

Social View
Telin Rekrytering
Go Excellent
Objektvision
BajKalmar
Brigbys
Sverigemotiv
Comenius
I Am Home
Guldhäftet
Bildväxlarna
Hatstore
2Share
BalckHultbergmartens
iPhonebutiken
Lackeby
Meridium
Skyltreklam
Trelleborg/Robore
Kalmar Fransförlängning
Helenes Fruktkorg
Erik & Alexander
Design online
Parelle
AlphaCE
NybroGrus
Malmbron
Easyfy
Norba
Electra
Lindéns Blommor
Fastighetspartner P&E
Ängöl
Kallskänken
Partykompaniet

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butik på Baronen satt i konkurs

Butiken kommer att avvecklas men man hoppas kunna hitta en nya ägare som vill ta över.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.11:34, 22 juni, 2017

Butik på Baronen satt i konkurs
Foto: Arkiv

Klädbutiken Kompaniet i Baronen har satts i konkurs och håller just nu på att avvecklas.

– Vi börjar med en utförsäljning och parallellt med det försöker vi hitta en ny ägare, säger Erik Gabrielsson från Wesslau Söderqvist Advokatbyrå som är förvaltare i fallet, till Barometern.

Det är fortfarande oklart exakt vad konkursen beror på men Gabrielsson är hoppfull om att hitta en nya ägare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarchef avancerar i leden: ”Jag känner mig hedrad”

Karin Mattson klättrar på karriärstegen och lämnar positionen som kontorschef för Swedbank i Kalmar och får nu ett betydligt bredare arbetsområde.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.07:02, 22 juni, 2017

Kalmarchef avancerar i leden: ”Jag känner mig hedrad”
Karin Mattson slutar som kontorschef för Swedbank i Kalmar. Foto: Arkiv

I och med att Swedbank precis har genomgått en omorganisation och numera är fyra regioner istället för fem så har kontorschefen i Kalmar, Karin Mattsson, fått ett prestigefyllt uppdrag.

– Det känns såklart väldigt kul och spännande. Jag har varit sex år på kontoret i Kalmar och känner mig hedrad över att ha erbjudits den här tjänsten. Det är en utmaning, säger Karin.

Efter drygt fem år som kontorschef så blir hon nu biträdande regionchef för Swedbanks södra region.

– Det var aldrig någon tvekan om att tacka ja. Jag drivs av att förbättra och förändra så detta kändes som ett naturligt steg. Det enda var att jag var tvungen att kolla med dem där hemma för det kommer bli lite skillnad.

Hon kommer fortfarande att bo kvar i Kalmar men har numera hela Småland, Halland, Blekinge och Skåne som arbetsplats. Det kommer att bli en del resande mellan de olika kontoren.

– Jag kommer sakna att inte ha lika mycket daglig kontakt med kunder, det blir den största skillnaden eftersom det är det jag har sysslat med de senaste åren och tycker är roligt.

Just nu är Karin på en härlig semesterresa men hennes nya tjänst har redan börjat gälla. Hon ersätts tillfälligt av Magnus Johansson, som varit företagschef på Swedbank. Han blir tillförordnad kontorschef på Swedbank i Kalmar under tiden som man letar efter en ny kontorschef.

Vad kommer du att minnas mest från dina år på Swedbank i Kalmar?

– Dels har vi varit med om en fantastisk ombyggnad på kontoret som blev riktiga bra. Sen är jag väldigt imponerad av de som jobbar på kontoret och alltid har varit så positiva till förändringar som ger större kvalité för våra kunder, säger Karin och fortsätter:

– Kontoret i Kalmar har ett väldigt gott rykte om sig och vi är väldigt framgångsrika när det kommer till nöjda kunder, vilket kanske är anledningen till att just jag fått frågan. Det kommer jag att ta med mig till det här nya uppdraget, avslutar hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nytt Kalmarföretag ska ta fram cancertest för djur

Biotechföretaget Alertix har siktet inställt på att göra veterinärernas jobb lättare. "Det är ett väldigt starkt verktyg".

Viktor Jerner

Viktor Jerner

Kl.07:01, 18 juni, 2017

Nytt Kalmarföretag ska ta fram cancertest för djur
Bengt Åstrand. Foto: Viktor Jerner

Det nya biotech-företaget Alertix AB har nyligen etablerat sig i Kalmar Science Park ute på Varvsholmen i Kalmar. Ägaren och VD:n Bengt Åstrand driver företaget tillsammans med forskaren Staffan Eriksson (Sveriges lantbruksuniversitet) och marknadschefen Ann-Charlotte Aronsson.

Tillsammans jobbar de med att utveckla ett veterinärtest för sällskapsdjur som kan upptäcka cancer i ett tidigt skede, genom ett vanligt blodprov.

– Vi kan se om djuret har några celler som växer onaturligt som vid en cancer. Testet hittar tecken på den biomarkör, den substans, som utsöndras i samband med cancer, berättar Bengt Åstrand.

– Det är ett väldigt starkt verktyg för veterinärer som kan göra en bedömning om det handlar om cancer eller inte, även under behandling eller efter behandling för att se att cancern inte kommer tillbaka, fortsätter han.

Den här typen av test är helt unikt på marknaden och Bengt hoppas på att det ska kunna ta cancervården gällande djur några steg framåt.

– Det är ett känsligt test som kan upptäcka den här markören tidigt i förloppet, långt innan man kan se cancern på röntgen eller känna den. Det räcker helt enkelt med väldigt få celler för att upptäcka det, berättar Bengt.

– Testet kan inte visa specifikt vilken typ av cancer det är, men eftersom den här markören utsöndras i vid alla typer av cancer, både de i blodet och de i form av fasta tumörer, så kan vi upptäcka alla. Det mäter också hur snabbt det växer, säger han.

Det test som är utvecklat specifikt för hundar är nu klart i labb-fasen, så nu väntar produktutveckling i höst och sedan försäljning till diverse veterinärlaboratorier världen över. Det möjliggör sedan i sin tur att veterinärer kan skicka in blodprov och få dem analyserade.

– Vi har även för avsikt att gå vidare med tester för katter och hästar också, men det behövs mer arbete i labbet me dem. Testerna är nämligen specifika för djuren, säger Bengt.

Bengt räknar med att testet – som uppskattas kosta kring 500-1000 kr – kommer finnas på marknaden om ungefär ett och ett halvt år och det har aldrig varit mer aktuellt och relevant än nu.

– Sällskapsdjuren får cancer i allt högre grad eftersom de blir äldre och vi har de hos oss längre. Dessutom behandlar man för cancer hos sällskapsdjur idag i större utsträckning än förr i tiden, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Elektronikjätte öppnar konceptbutik i Baronen

"Det blir ett bra tillskott till centrala Kalmar".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.20:01, 17 juni, 2017

Elektronikjätte öppnar konceptbutik i Baronen
Foto: Arkiv.

Att H&M flyttar in i Baronen har väl inte undgått någon. Nu meddelar Jan-Christer NilssonP&E Fastighetspartner att även Elgiganten kommer öppna upp en så kallad konceptbutik i köpcentret under hösten.

– Det är en liten konceptbutik som jobbar med telefoner och andra bärbara produkter. Det blir ett bra tillskott till centrala Kalmar – speciellt med tanke på Linnéuniversitetet som kommer öppna i hamnen, säger Nilsson.

Exakt var i Baronen butiken kommer ligga är än så länge inte officiellt.

– Jag väljer att avvakta med det, säger Nilsson.

Elgigantens stora varuhusHansa City kommer inte påverkas av nyetableringen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.