Handlaren som fått nog: ”Vad är egentligen planen med Kvarnholmen?”

Efter trafikavstängningar och avgiftsbelagda parkeringsplatser som gör det svårare att besöka Kvarnholmen så höjer nu en butiksinnehavare sin röst. "Politikerna måste se sig själva i spegeln," säger Pontus Jacobsson från Lindéns blomsterbutik.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:30, 19 maj, 2017

Handlaren som fått nog: ”Vad är egentligen planen med Kvarnholmen?”
Pontus Jacobsson som är VD för Lindéns blomsterbutik på Storgatan. Foto: Arkiv

Det senaste året har handlare på Kvarnholmen kunnat märka att deras försäljning har minskat och att det är färre personer som rör sig nere i citykärnan. Pontus Jacobsson som är VD för Lindéns blomsterbutikStorgatan har sin förklaring till varför.

– Den senaste tidens avstängningar är ett grymt slag i ansiktet på oss handlare och det finns inga bra parkeringar för besökarna. Sista året har varit fruktansvärt tufft. När jag önskar kunderna välkomna tillbaka får jag bara en tom blick och så säger de ”jag undrar bara hur jag ska kunna komma hit”. Det är bedrövligt, säger Pontus.

Handlarna på Kvarnholmen slåss med stormarknader och köpcentrum som inte har samma problem när det kommer till trafikavstängningar och betald parkering.

Pontus berättar också att han varit i kontakt med kommunen om problemet men att responsen varit näst intill obefintlig.

– Sitter man på kommunkontoret och har undgått kritiken och alla diskussioner så har man stoppat huvudet långt ner i sanden. Jag ringde upp och ställde frågan om varför det är gratis att parkera vid Hansa City men inte på Kvarnholmen och fick svaret att det åtminstone är billigare här än i Helsingborg. Det var inte ens ett riktigt svar på min fråga!

Även stora kedjor märker av när besökarna i citykärnan blir färre. Anna Karin Holck, som är Sverigechef för Kappahl, håller med om att det är ett problem.

– Strular man till det med trafiken och tar betalt så tappar man handeln. Vi har sett det på många orter i Sverige, bland annat i Helsingborg, det är helt givet att det finns en direkt koppling. Eftersom kunden vill ha enkelhet och allt på samma ställe så blir det naturligt att man väljer externhandelscentrum med gratisparkeringar istället, säger hon.

Kappahl har en butik på Storgatan men även en butik i Hansa City och en i Köpstaden i Färjestaden. Anna Karin Holck vill inte nämna några siffror på hur försäljningen har påverkats hos butikerna i Kalmar men framhåller att det är viktigt att värna om cityhandeln.

– Vår verksamhet är väldigt beroende av till exempel väder, så vad exakt det är som påverkar siffrorna är svårt att säga men visst vet vi att det blir en påverkan när man tar bort enkelheten. Handlarna blir ju galna. Kalmar är en jätteviktig marknad för oss med tre butiker nära varandra och vi vill givetvis vara med och värna om god handel på alla platser.

Pontus Jacobsson vill att Kalmar kommun ska se sig själva i spegeln och fråga sig själva vad Kvarnholmen egentligen ska vara för något.

– Det händer fantastiskt mycket trevliga saker här under sommaren och man smyckar staden för att få hit människor men hur ska köpmännen kunna klara sig i kombination med detta. Ska Kvarnholmen vara en skådeplats med kyrkan i centrum eller ska det vara tjo och tjim? Eller ska man bevara sin genuina köpplats? Vad är visionen för Kvarnholmen?

Han föreslår bland annat att man hade kunnat öppna upp hälften av Stortorget som parkeringsplats för bilar.

– Jag är en ganska positiv person egentligen och jag menar inte att vara negativ men det går inte att låta bli längre. Jag vet flera som är missnöjda och som har vissa funderingar de önskar få svar på. Det är ett allmänt trevligt klimat att vara och verka på i Kalmar men det känns tråkigt att man inte vill bevara den anrika köpplatsen som Kvarnholmen ändå har varit, avslutar Pontus.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel