Veckans Företag

Ängöl: ”Vi vill vara Kalmars stolthet”

Det började med ett litet bryggeri i källaren – nu har det vuxit till att producera 150 000 liter öl om året. Ängöl har inga planer att sakta ner på tempot.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:03, 1 juni, 2017

8 bilder
  • Johan Håkansson, vd för Ängöl, har alltid haft ett intresse för att brygga öl. Foto: Hanna Thulin
    Johan Håkansson, vd för Ängöl, har alltid haft ett intresse för att brygga öl. Foto: Hanna Thulin
  • Det är svårt att missa Ängöls lokaler när man svänger upp mot Kalmar från E22:an. Foto: Hanna Thulin
    Det är svårt att missa Ängöls lokaler när man svänger upp mot Kalmar från E22:an. Foto: Hanna Thulin
  • Malten är rostad olika länge vilket plockar fram olika smaker. Humlen kommer packeterad som pellets. Foto: Hanna Thulin
    Malten är rostad olika länge vilket plockar fram olika smaker. Humlen kommer packeterad som pellets. Foto: Hanna Thulin
  • Tankarna är fyllda inför sommarens väntade försäljning. Foto: Hanna Thulin
    Tankarna är fyllda inför sommarens väntade försäljning. Foto: Hanna Thulin
  • Just nu ingår det fem olika smaker i Ängöls sortiment. Foto: Hanna Thulin
    Just nu ingår det fem olika smaker i Ängöls sortiment. Foto: Hanna Thulin
  • Bryggverket, som är hjärtat av bryggeriet, står precis vid fönstret som vätter ut mot den trafikerade infarten till Kalmar. Foto: Hanna Thulin
    Bryggverket, som är hjärtat av bryggeriet, står precis vid fönstret som vätter ut mot den trafikerade infarten till Kalmar. Foto: Hanna Thulin
  • Personalen hos Ängöl gör alla moment själva. Här får flaskorna sina etiketter. Foto: Hanna Thlin
    Personalen hos Ängöl gör alla moment själva. Här får flaskorna sina etiketter. Foto: Hanna Thlin
  • Det finns plats i de
    Det finns plats i de "nya" lokalerna att sätta in fler tankar. Foto: Hanna Thulin

Johan Håkanssons intresse för öl började redan hemma i familjehemmet år 1993 då han började brygga eget nere i källaren.

– Jag var inte ens 20 år så jag kunde inte gå till bolaget för att köpa öl. Jag tyckte nog att det var spännande att hålla på med alkohol men insåg ganska snart hur kul jag tyckte att det var att laborera med ingredienser för att få fram olika smaker. Det höll jag på med i många år, ibland med kompisar och ibland för mig själv, säger Johan.

År 2009 bestämde han sig för att starta ett riktigt bryggeri. Det tog ett tag att hitta finansiering, utrustning och de perfekta lokalerna. Till slut flyttade han in i den charmiga och mysiga lokalen på Ängö, vilket var en bidragande faktor till ölets namn.

– Det var bra efterfrågan redan från början. Vi har vuxit mer och mer på den lokala marknaden då Systembolagen här runtomkring och restauranger erbjuder ölet. Vi tvingades söka nya lokaler, vilket fick ta sin tid då vi ville ha något perfekt, och slog till när vi hittade det här läget med perfekt exponering precis vid infarten till Kalmar, säger Johan.

Ängöl vill vara Kalmars stolthet vad det gäller dryck. De försöker sätta en egen prägel på ölet men hämtar inspiration från ölländer som Tjeckien, Belgien och England. Just nu har de fem olika öl i sortimentet och ibland olika säsongsöl eller specialbrygder.

– Nu handlar det mest om att växa in i kostymen och lokalerna. Vi måste öka försäljningen och det finns förutsättningar för det. Men det är inte helt enkelt att få in en dryck hos Systembolaget. Det gäller att kunderna frågar efter den och uppe i Norrland frågar man inte efter Ängöl utan sin egna lokala öl. Vår julöl såldes däremot nationellt och det var när de offererade och vi vann ett blindtest.

Ängöl gör allt själva från marknadsföring till tappning och alla i personalen tar en station i taget. De brygger 150 000 liter per år, vilket är lika mycket som ett större bryggeri som till exempel Åbro brygger på en skift. Ängöl köper färdig malt, vilket är korn som har rostats olika länge för att ta fram unika smaker.

Malten blandas med varmt vatten i bryggverket sen silas det bort precis som i en kaffebryggare. Då får man fram vört som man sedan kokar med humlen. Det är humlen som ger doften och smaken av det beska. Sedan kyler vi ned vätskan och fyller upp i tankar där jästen tillsätts.

Under jäsningen omvandlas sockret i malten till alkohol och kolsyra. Jäsningen tar cirka en vecka sedan ska ölet lagras i några veckor till. Minst en månad tar det innan ölet är färdigt att drickas.

– Man måste tänka en månad framåt hela tiden vilket innebär att vi har alla tankar fyllda inför sommaren. Det är många turister som kommer hit och vill testa de lokala dryckerna, säger Johan.

Ängöl erbjuder även provningar i sina lokaler för till exempel svensexor, kick-offer och företag vilket har visat sig vara populärt.

– Öl har blivit en kultdryck de senaste åren, vilket jag tycker är häftigt, så jag upplever att de som kommer hit oftast ställer väldigt insatta frågor om processen. Många lämnar också sina tidigare fördomar om öl här när de lämnar provningen.

Att kunna ha provsmakning är inte en självklarhet utan en av fördelarna med att ha bryggeriet i just Kalmar.

Alkohollagen tolkas väldigt olika i olika kommuner, att vi får ha en servering här med provsmakningstillstånd från kommunen är fantastiskt då det är många andra som har fått ett nej.

Den lokala anknytningen till Kalmar är också väldigt viktig för Ängöl.

– När vi flyttade till de här lokalerna satte vi bryggverket, som är hjärtat, vid fönstret så att alla kan se det. Det dyker upp många öletiketter, som Mariestad och Mellerud, som utger sig för att tillverkas just där vilket inte stämmer. Hos oss ska det inte vara något tvivel om att Ängöl är ett lokalt öl som bryggs här, avslutar Johan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarprofilens nya satsning – tar över två restauranger

Krögaren öppnar nytt – gånger två. "Drabbades lite av panikångest."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:54, 23 januari, 2018

Kalmarprofilens nya satsning – tar över två restauranger
Martin Bergvall Nilsson. Foto: Arkiv

Sedan tidigare driver Kalmarprofilen och krögaren Martin Bergvall Nilsson restaurangerna Kallskänken, Postgatan, Villa Solbacken och Restaurang Måltid. Dessutom driver han restaurangen på Sinus i Köpingsvik sommartid. Nu är det klart att Bergvall Nilsson tar över driften av restaurangen Brasseriet uppe på Böda Sand i sommar.

– Jag har ju aldrig varit så högt upp på Öland tidigare. Det är väl typ när man mött Böda i fotbollen i så fall. Men Anna Barkevall (vd för Böda Sands camping) kallade upp mig för ett möte och ville att jag skulle ta över restaurangen. Instinktivt tänkte jag; ”nej, aldrig”, men efter förhandlingar och samtal med hennes fantastiska team där uppe har vi bestämt oss för att köra. De är riktiga proffs. Och när Anna Barkevall kallar på en, då åker man upp, säger Martin Bergvall Nilsson.

LÄS MER: Populära krogen skippar köttet

Restaurangen kommer att drivas som ett samarbete mellan Kallskänken och Böda Sand.

– Man drabbades lite av panikångest – men här finns en intressant marknad och efter att vi skissat på lösningen tillsammans känns det bra. Det är lite som ett konsultarbete där vi kommer driva den här restaurangen som kommer heta Taverna Centro. En italiensk familjerestaurang.

Men samarbetet stannade inte där.

– När den värsta svetten hade torkats bort från pannan sa Anna att de har ett gatukök också, som de ville att vi skulle ta över. Sedan visade det sig att de omsätter mer än restaurangen på Sinus och tanken är att vi kan få lite synergieffekter av det här. Restaurang Måltid i Kalmar, som är stängd på sommaren, kan vi använda för att producera mat som baguetter och lite sånt till både Sinus och Böda Sand. Så det är mycket logistik för att få det att fungera.

Gatukökets nya namn kommer bli The Food Market och har tidigare haft runt 20 anställda under sommarmånaderna.

För tillfället jagar krögaren personal. Totalt ska runt 50 tjänster tillsättas på de tre Ölandsrestaurangerna.

– Det blir en del pusslande, men det ska bli jätteroligt. Svärföräldrarna har dessutom köpt ett hus i Kolstad, så det känns tryggt med att vi kommer ha en liten delegation där uppe. Så om någon är sugen på att sommarjobba på Öland har jag en hel del att erbjuda.

I måndags väckte Martin Bergvall Nilsson och Kallskänken en hel del uppmärksamhet, när de gick ut med nyheten att de från och med den 5 februari, kommer gå över till en helt vegetarisk meny kvällstid.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”

Svenska butiksjätten har en butik i Kalmar. Nu slår de larm. "Det kan påverka jobb", säger företagets vd.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.09:02, 23 januari, 2018

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”
Foto: Pressbild/Teknikmagasinet

Kinesiska sajter som Alibaba och Wish är på väg att slå ut flera svenska kedjor. Den främsta orsaken är att svenska butiker måste betala tull, moms och flera andra avgifter när de importerar varor.

Jättekedjan Teknikmagasinet är satt under rekonstruktion, och menar att de har svårt att konkurrera med den kinesiska lågprisimporten.

LÄS MER: EXTRA: Här är snackisen hela Sverige pratar om just nu

– Vi är alla lite tagna på sängen. Vi kan inte få fram produkter på den prisnivån. Inte om vi importerar från Kina och följer alla regler och betalar alla avgifter. Det går inte för oss, säger Catherine Sahlgren, vd för Teknikmagasinet, till SVT och fortsätter:

– Det här berör inte bara Teknikmagasinet utan gäller för handeln i stort när konkurrensen nu snedvrids. Det kan påverka jobb.

Tullverket är medvetna om problemet, och att svenska arbetstillfällen kan försvinna om det inte vidtas några åtgärder. I slutet av förra veckan avslöjade Breakit att Tullverket och PostNord ska vara överens om att införa en högre administrationsavgift.

– Det kommer att bli avsevärt dyrare för de som handlar. Idag ligger vår administrationsavgift på 125 kronor. Men vi har inte fastställt exakt hur stor avgiften kommer att bli i och med det nya systemet, säger Postens kommunikationschef Thomas Backteman till Breakit.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City

"Det kommer bli fantastiskt", säger butikschefen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:29, 22 januari, 2018

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City
Foto: Kim Ahlqvist.

I början av maj månad förra året skrev 24Kalmar att Granngården skulle öppna en ny butik ute vid Hansa City. Nu står den klar och på torsdag invigs den med pompa och ståt.

– Det ska bli otroligt spännande och roligt. Vi känner lite att det äntligen sker, och det behövs i Kalmar. Vi vill inte bara var med och leka, utan konkurrera på allvar, säger butikschefen Micael Söderlund.

LÄS MER: Kedja bygger ny butik vid Hansa City: ”Äntligen hittat rätt läge”

Redan på onsdag kväll är det VIP-kväll och då kan man få en exklusiv förhandstitt på de nya lokalerna.

– Det kommer bli fantastiskt och nu är det bara finliret kvar, säger Söderlund.

Nyöppningen skapar cirka tio stycken nya arbetstillfällen i Kalmar.

Invigningen sker klockan åtta på torsdagsmorgonen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte

Kammar hem utmärkelsen som Årets Nöt bland 10 000 andra gårdar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.08:44, 22 januari, 2018

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte
Foto: Pixabay

I Lindersmåla, utanför Rockneby, driver Morgan Karlsson och Therese Nilsson sin gård med nötköttproduktion.

Nu prisas duon för sitt gedigna arbete av Scans inköpsavdelning, HKScan Agri, när de får ta emot utmärkelsen som Årets Leverantör Nöt 2017.

Priset är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnaren utses bland HKScan Agris 10 000 leverantörer.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScan Agris leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 procent svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, tillförordnad inköpsdirektör hos HKScan Sweden.

På gården i Lindersmåla föds det årligen upp 200 nötdjur till slakt och då främst ungtjurar av mjölkras. Therese Nilsson och Morgan Karlsson har 175 hektar som de odlar på och utöver det betar djuren på 30 hektar. Grödorna består av vall, majs, korn, havre, rågvete och raps. Företaget har en halvtidsanställd men annars sköts all verksamhet av familjen.

Motiveringen till priset:
”Therese och Morgan är ungnötsproducenter som är drivna, noggranna och gärna antar nya utmaningar. De är lyhörda för marknaden oavsett om det innebär att betäcka kvigor för att ta en kalv innan slakt som ungko eller att testa att producera mellankalv, ständigt med noggrann utvärdering efteråt. Produktionen är väl fungerande, det finns framförhållning i slaktplaneringen och toppkvalitet på de djur som levereras. De har en god förmåga till samarbete både med HKScan och med andra producenter i närområdet.”

Fakta



Kriterierna för priset Årets Leverantör Nöt 2017:

- Har bra djuröga och jobbar aktivt för främja djurens naturliga beteende så att de mår bra.

- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar

Nyetableringen har minst sagt slagit väl ut. "Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:04, 20 januari, 2018

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar
Felix Astrén, Matilda Thuresson och Fabian Astrén. Foto: Karl-Oskar Karlsson

2015 drog bröderna Felix och Fabian Astrén i gång Grilleriet i Växjö med stor framgång – och nu har de tagit Kalmar med storm.

Den 1 december slogs portarna upp till Grilleriet Burgers i Kalmar och sedan dess har man i stort sett haft fullsatt varje lunch och Kalmarborna har minst sagt varit nyfikna på stans första renodlade hamburgerrestaurang.

LÄS MER: PREMIÄR: Ny restaurang lockade många gäster

– Absolut är det kul att det har varit fullt. Man hade nästan önskat en lite lugnare start så att både vi och personalen skulle ha blivit varmare i kläderna. Det är lite av nyhetens behag och nu gäller det att fortsätta leverera en bra produkt för att bibehålla det här, säger Felix Astrén, som är en av fem delägare.

Efter en och en halv månad i Kalmar har vardagen börjat infinna sig på den nyöppnade restaurangen.

– Vi har gått en bra skola, för vi har fått gott om gånger att öva. Alla har blivit varma i kläderna och det känns som att allt flyter på, vilket är väldigt skönt. Nu ser vi verkligen fram emot framtiden.

Totalt har Grilleriet 27 anställda på restaurangerna i Växjö och Kalmar – och man är inte heller främmande för att öppna upp nya restauranger.

– Först och främst ska vi göra det här bra och vara ödmjuka. Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt som vi vet är väldigt bra. Fel kommer vi allltid att göra, men vi jobbar alltid med att göra någonting åt det. Alla ska kunna gå härifrån och vara nöjda på något sätt. Det ska vara kul att äta hos oss, säger Felix Astrén och fortsätter:

– Vi är ju från Kristianstad och får vi ett tillfälle så kommer vi att öppna där. Ingenting är klart, men vi håller ögon och öron öppna där.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng