Veckans Företag

Ängöl: ”Vi vill vara Kalmars stolthet”

Det började med ett litet bryggeri i källaren – nu har det vuxit till att producera 150 000 liter öl om året. Ängöl har inga planer att sakta ner på tempot.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:03, 1 juni, 2017

8 bilder
  • Johan Håkansson, vd för Ängöl, har alltid haft ett intresse för att brygga öl. Foto: Hanna Thulin
    Johan Håkansson, vd för Ängöl, har alltid haft ett intresse för att brygga öl. Foto: Hanna Thulin
  • Det är svårt att missa Ängöls lokaler när man svänger upp mot Kalmar från E22:an. Foto: Hanna Thulin
    Det är svårt att missa Ängöls lokaler när man svänger upp mot Kalmar från E22:an. Foto: Hanna Thulin
  • Malten är rostad olika länge vilket plockar fram olika smaker. Humlen kommer packeterad som pellets. Foto: Hanna Thulin
    Malten är rostad olika länge vilket plockar fram olika smaker. Humlen kommer packeterad som pellets. Foto: Hanna Thulin
  • Tankarna är fyllda inför sommarens väntade försäljning. Foto: Hanna Thulin
    Tankarna är fyllda inför sommarens väntade försäljning. Foto: Hanna Thulin
  • Just nu ingår det fem olika smaker i Ängöls sortiment. Foto: Hanna Thulin
    Just nu ingår det fem olika smaker i Ängöls sortiment. Foto: Hanna Thulin
  • Bryggverket, som är hjärtat av bryggeriet, står precis vid fönstret som vätter ut mot den trafikerade infarten till Kalmar. Foto: Hanna Thulin
    Bryggverket, som är hjärtat av bryggeriet, står precis vid fönstret som vätter ut mot den trafikerade infarten till Kalmar. Foto: Hanna Thulin
  • Personalen hos Ängöl gör alla moment själva. Här får flaskorna sina etiketter. Foto: Hanna Thlin
    Personalen hos Ängöl gör alla moment själva. Här får flaskorna sina etiketter. Foto: Hanna Thlin
  • Det finns plats i de
    Det finns plats i de "nya" lokalerna att sätta in fler tankar. Foto: Hanna Thulin

Johan Håkanssons intresse för öl började redan hemma i familjehemmet år 1993 då han började brygga eget nere i källaren.

– Jag var inte ens 20 år så jag kunde inte gå till bolaget för att köpa öl. Jag tyckte nog att det var spännande att hålla på med alkohol men insåg ganska snart hur kul jag tyckte att det var att laborera med ingredienser för att få fram olika smaker. Det höll jag på med i många år, ibland med kompisar och ibland för mig själv, säger Johan.

År 2009 bestämde han sig för att starta ett riktigt bryggeri. Det tog ett tag att hitta finansiering, utrustning och de perfekta lokalerna. Till slut flyttade han in i den charmiga och mysiga lokalen på Ängö, vilket var en bidragande faktor till ölets namn.

– Det var bra efterfrågan redan från början. Vi har vuxit mer och mer på den lokala marknaden då Systembolagen här runtomkring och restauranger erbjuder ölet. Vi tvingades söka nya lokaler, vilket fick ta sin tid då vi ville ha något perfekt, och slog till när vi hittade det här läget med perfekt exponering precis vid infarten till Kalmar, säger Johan.

Ängöl vill vara Kalmars stolthet vad det gäller dryck. De försöker sätta en egen prägel på ölet men hämtar inspiration från ölländer som Tjeckien, Belgien och England. Just nu har de fem olika öl i sortimentet och ibland olika säsongsöl eller specialbrygder.

– Nu handlar det mest om att växa in i kostymen och lokalerna. Vi måste öka försäljningen och det finns förutsättningar för det. Men det är inte helt enkelt att få in en dryck hos Systembolaget. Det gäller att kunderna frågar efter den och uppe i Norrland frågar man inte efter Ängöl utan sin egna lokala öl. Vår julöl såldes däremot nationellt och det var när de offererade och vi vann ett blindtest.

Ängöl gör allt själva från marknadsföring till tappning och alla i personalen tar en station i taget. De brygger 150 000 liter per år, vilket är lika mycket som ett större bryggeri som till exempel Åbro brygger på en skift. Ängöl köper färdig malt, vilket är korn som har rostats olika länge för att ta fram unika smaker.

Malten blandas med varmt vatten i bryggverket sen silas det bort precis som i en kaffebryggare. Då får man fram vört som man sedan kokar med humlen. Det är humlen som ger doften och smaken av det beska. Sedan kyler vi ned vätskan och fyller upp i tankar där jästen tillsätts.

Under jäsningen omvandlas sockret i malten till alkohol och kolsyra. Jäsningen tar cirka en vecka sedan ska ölet lagras i några veckor till. Minst en månad tar det innan ölet är färdigt att drickas.

– Man måste tänka en månad framåt hela tiden vilket innebär att vi har alla tankar fyllda inför sommaren. Det är många turister som kommer hit och vill testa de lokala dryckerna, säger Johan.

Ängöl erbjuder även provningar i sina lokaler för till exempel svensexor, kick-offer och företag vilket har visat sig vara populärt.

– Öl har blivit en kultdryck de senaste åren, vilket jag tycker är häftigt, så jag upplever att de som kommer hit oftast ställer väldigt insatta frågor om processen. Många lämnar också sina tidigare fördomar om öl här när de lämnar provningen.

Att kunna ha provsmakning är inte en självklarhet utan en av fördelarna med att ha bryggeriet i just Kalmar.

Alkohollagen tolkas väldigt olika i olika kommuner, att vi får ha en servering här med provsmakningstillstånd från kommunen är fantastiskt då det är många andra som har fått ett nej.

Den lokala anknytningen till Kalmar är också väldigt viktig för Ängöl.

– När vi flyttade till de här lokalerna satte vi bryggverket, som är hjärtat, vid fönstret så att alla kan se det. Det dyker upp många öletiketter, som Mariestad och Mellerud, som utger sig för att tillverkas just där vilket inte stämmer. Hos oss ska det inte vara något tvivel om att Ängöl är ett lokalt öl som bryggs här, avslutar Johan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”

Efter bara 1,5 år i branschen kan kaféet bli Sveriges bästa coffee shop.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:46, 19 november, 2017

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”
"Vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar", säger Sebastian Balck.

Våren 2016 öppnade Balck coffeeStorgatan i Kalmar. Nu är man en av tre nominerade i kategorin Årets coffee shop vid branschgalan Fast food awards.

– Fantastiskt! Vi mötte många tvivlare inför uppstart, det gör jag fortfarande men hoppas att fler nu förstår vikten av att våga testa nya saker, säger grundaren, det förre cykelproffset Sebastian Balck.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

– Vi är en av tre nominerade så vi är redan glada över det! Sedan får vi se… Både Johan & Nyström (Stockholm) och Babettes Kafferi (Linköping) är tunga namn i Sverige som varit med länge i gemet, vi är knappt torra bakom öronen.

När 24Kalmar når Balck befinner han sig i Etiopien på en av sina många kafferesor.

Varför tror du att juryn valt ut just er som en av de nominerade?
– För att vi är unika! Först och främst när det gäller våra ursprung, vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar. I kaffebaren vill vi ha en känsla som både presenterar kaffet på ett bra sätt men ännu mer välkomnar alla till en unik upplevelse.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

Vad innefattar begreppet coffee shop egentligen?
– Jag är ganska säker på att det är helheten, dvs den totala upplevelsen. Vi har även medvetet valt att lägga extra tid och kärlek åt kunderna, vi är pionjärer för specialkaffe i trakten vilket kräver en hel del predikan och förklaringar. Vi vill dela med oss av våra värdegrunder helt enkelt, säger Balck.

Fast food awards avgörs i Malmö den 31 januari.

Fakta



Nomineringen från Fast food awards till Balck coffee:

"På Balck rostas kaffet med kärlek och på kaffebaren är det mormor som bakar bullarna. Styr stegen hit för att bli en kaffekonnässör på hemmaplan eller luta dig mot träpanelen och stanna länge. När du blivit en fan, köp en väska för att visa det."

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”

Företagets avancerade app ska hjälpa näringslivet att nå FN:s globala hållbarhetsmål.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:11, 18 november, 2017

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”
Klas Ehnemark. Foto: Camilla Dopson/Kalmar Science Park

Aponomy AB från Borgholm ingår i Kalmar Science Parks förinkubator och har funnits sedan ett år tillbaka. Företagets första produkt, The Bourne, beräknas finnas på marknaden i september nästa år, och är en app som ska kunna hjälpa företag att förena anställdas drivkrafter och företagets visioner med FN:s globala hållbarhetsmål

Den innehåller bland annat ett analysverktyg, spelverktyg, förslag på samarbeten och hur man kan arbeta vidare, både internt och externt.

Nu får företaget 300 000 kronor från Vinnova för att utveckla sin digitala tjänst.

– Det är ett stort värde att någon säger att de tror på ens affärsidé. Pengarna gör att vi kan lägga mer tid på att utveckla tjänsten. Till att börja med ska vi göra en prototyp, säger Klas Ehnemark, grundare av Aponomy.

Kalle Blohm är verksamhetsledare för Kalmar Science Parks Incubator.

– Det är fantastiskt roligt att Aponomy och appen The Bourne passerat Vinnovas nästintill omöjliga nålsöga, det i sig är en bragd. Det är också ett tydligt tecken på att idén om att kombinera hållbarhetsarbete med spännande spelteori ligger helt rätt i tiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar

Nu kommer de till Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:35, 18 november, 2017

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar
Uirá Ramos äger Elitresor.se. Foto: Kalmar Science Park/Camilla Dopson

Idén till Elitresor.se föddes när Uirá Ramos arbetade inom flygbranschen som sales executive för Sydamerikas största flygbolag, LATAM Airlines.

– Det var under en tid då onlineresebyråer just fått uppsving och jag insåg att det fanns ingen som var nischad inom det här segmentet, säger han.

Nu kommer hans verksamhet som smidigt och enkelt kan jämföra och boka resor som håller hög klass, till Kalmar, för att bli en del av Kalmar Science Parks Incubator.

– Poängen med det, är att det ibland faktiskt är billigare med de högre klasserna. På så sätt kan man få högre kvalité på sin resa till ett bra pris.

Det är inte tekniskt möjligt att boka en Economy-biljett hos Elitresor, utan endast de bästa flygstolarna inom Premium economy, Business class och First class. Man kan även boka 4-5-stjärniga hotell och färdiga paketresor, där alltid ett femstjärnigt hotell ingår, där flygstolen är minst Business class och där aktiviteter, som exempelvis ett besök på en Michellin-stjärnigrestaurang, ingår.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicy på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Den typiska Elitresor.se-kunden har en årsinkomst på 800 000 kronor eller mer och som gärna bokar själva på nätet.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicier på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Tillsammans med Linnéuniversitet och studenten Stefi Primawati håller Elitresor.se på med att ta fram en hållbarhetsplan.

– Det är en viktig utmaning för oss. Vi vill förstå hur en online-resebyrå kan jobba med hållbarhetstänk, eftersom vi inte kan kontrollera vad kunden bokar. Men vi kan ställa högre krav på våra leverantörer och samarbetspartners. Jobba med kravmärkta hotell och restauranger och så vidare.

Uirá Ramos hoppas att inträdet i Kalmar Science Parks Incubator ska lyfta företaget ytterligare ett steg.

– I Incubator får jag kontaktnät och tillgång till affärsutvecklaren Harry Håkanson. Med Harry diskuterar jag verksamhetsstyrning och de utmaningar jag har, både kortsiktiga och långsiktiga. Jag fick även kontakten till reklambyrån Wilson Creative via Kalmar Science Park och vi har haft ett fantastiskt samarbete som överträffat mina förväntningar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler

Här är nya butiken som öppnar i Baronen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:32, 17 november, 2017

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler
Paradisverkstaden flyttar in i Kompaniets gamla lokaler i Baronens köpcenter. Foto: Arkiv

Inredningsbutiken Paradisverkstaden finns redan i Färjestaden. Nu expanderar de lagom till julhandeln och öppnar upp en tillfällig pop-up-butik i Baronen.

– På sommaren är det inga problem med att få över kunderna till Öland. Däremot har vi länge tänkt att det skulle vara kul att komma till Kalmar på julen och julhandeln, säger Hanna Paradis, ägare till Paradisverkstaden.

LÄS MER: KLART: Då öppnar H&M:s stora satsning i Baronen

Öppningen kommer att ske redan på torsdag – och målet är att butiken ska vara öppen året ut.

– Det här är ett experiment. Vi tycker det är så mysigt inne i Kalmar runt julen, och går det bra kan det komma att bli fler liknande gästspel. Men då krävs det att vi hittar lediga lokaler, givetvis.

Några tankar att öppna en permanent butik på fastlandet finns dock inte på Paradisverkstadens radar. Åtminstone inte för tillfället.

– Det är klart, om det blir en riktig ”wow”-känsla kanske det kan bli tal om det. Men vi tror nog att det ligger lite för nära vår butik i Färjestaden för att det ska gå runt över ett helt år.

Butiken på Baronen kommer bli cirka 50 kvadratmeter stor och främst inrikta sig på julinredning.

– Kul även med H&M Homes etablering på Baronen. Det kanske kan locka en annan publik till köpcentret, säger hon.

Hanna Paradis berättar även att affären kommer inrikta sig mycket på skyltfönster och en del uppvisning av möbler.

– Det ska bli jättekul och vi ser verkligen fram emot det här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

veckans företag

Sporthörnan: ”Då var det jag, pappa och killen i verkstan”

I 60 år har butiken erbjudit varor och lagat Kalmarbornas cyklar. Den lokala förankringen är fortfarande nyckeln till framgång.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:16, 16 november, 2017

Sporthörnan: ”Då var det jag, pappa och killen i verkstan”
"Vår grej är att finnas i det lokala mediebruset", säger Sporthörnans ägare Michael Almquist. Foto: Samuel Slättman.

År 1957 blev Sven-Erik Almquist butiksföreståndare för cykel- och sportbutiken vid rondellen där Norra och Södra vägen i Kalmar möts. 60 år senare lever Sporthörnan vidare, fortfarande inom familjen.

– De första åren var det centralägt av Monark-Crescent. När de sedan avvecklade butiksnätet köpte vår far (Sven-Erik Almquist) butiken. Därefter har vi fortsatt på det spåret, säger Michael Almquist.

LÄS MER: Wirbladhs: ”Kört på i samma anda i 25 år”

Tillsammans med systern Pia Almquist driver han Sporthörnan samt Sportringen-butikerna i Giraffen köpcentrum och i Färjestaden. De tre butikerna har totalt runt 20 anställda.

– Jag kom in 1975 och Pia ett par år senare. Då var det jag, pappa och killen i verkstan så på den tiden gjorde man allt, berättar Michael, som nu hunnit bli 62.

I en tid där de stora kedjorna och näthandeln dominerar har Sporthörnan och syskonens övriga butiker hittat sin plats.

Här kan du läsa tidigare reportage i Veckans Företag.

– Vi jobbar med en mindre gruppering och försöker vara mer lokala. Vår grej är att finnas i det lokala mediebruset. De andra väljer att finnas i Aftonbladet, Expressen och att sponsra landslag. Det finns en poäng i att vara mer lokala – på den centrala planen är det många som slåss.

Samtidigt som Almquist poängterar att den personliga relationen med sina kunder är viktig, menar han att det inte går att leva enbart på den.

– Nej, det tror jag inte. Du kan inte vara kass sortimentsmässigt, kass prismässigt och fortfarande överleva, det funkar inte. Du behöver inte alltid vara billigast – det kan ingen – men du måste ha ett konkurrenskraftigt sortiment till konkurrenskraftiga priser som kompletteras med det lokala engagemanget. Så vill vi vara, säger han och fortsätter:

– Den typen av idioter som en annan är – som tror sig kunna vara inköpschef, försäljningschef, dataansvarig och marknadsföringsansvarig, allt på samma gång – finns inte i dag. Det är det som driver utvecklingen åt det mer centraliserade hållet.

Så sent som under torsdagsförmiddagen meddelade finska bolaget SGN Group att man köper upp hela Sportringen AB. Sedan tidigare äger företaget även Team Sportia AB.

Trots uppköpet finns det i nuläget inga planer för Sporthörnan att skifta sitt lokala fokus.

– Vi kommer leva kvar som en lokalt förankrad sportkedja med få pekpinnar men med ett stort utrymme för att skapa lokala sortiment och göra egna saker, avslutar Michael.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng