Kallskänken: ”Vi gör allt på vårt sätt” | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
Veckans Företag

Kallskänken: ”Vi gör allt på vårt sätt”

Kallskänkens framgång stavas smörgåstårta men under de senaste åren har restaurangen istället jobbat hårt på att vara innovativa och framåt. Allt för att vara med och förändra gästernas matupplevelse.

Hanna Thulin

Kl.18:31, 8 juni, 2017

10 bilder
  • Martin Bergvall Nilsson är delägare av Kallskänken. Foto: Hanna Thulin
    Martin Bergvall Nilsson är delägare av Kallskänken. Foto: Hanna Thulin
  • Matsalen med alla dess olika pinnstolar symboliserar Kallskänkens vilja att vara unik. Foto: Hanna Thulin
    Matsalen med alla dess olika pinnstolar symboliserar Kallskänkens vilja att vara unik. Foto: Hanna Thulin
  • Kallskänken fungerar som en mötesplats för alla sorters gäster. Foto: Hanna Thulin
    Kallskänken fungerar som en mötesplats för alla sorters gäster. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Lägger man märke till väggmålningen så är det ingen tvekan om att man kommit rätt. Foto: Hanna Thulin
    Lägger man märke till väggmålningen så är det ingen tvekan om att man kommit rätt. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • En varm morgon är det inte ovanligt att man ser kockarna sitta på uteserveringen för att äta sin frukost. Foto: Hanna Thulin
    En varm morgon är det inte ovanligt att man ser kockarna sitta på uteserveringen för att äta sin frukost. Foto: Hanna Thulin

År 1982 började Claes Lindh med partners att tillverka smörgåstårtor på Kungsgårdsvägen i Kalmar under namnet Kallskänken. På slutet av 90-talet gick det ut ett anbud om att få göra mackorna på kust till kust-tågen, som på den tiden utgick från Kalmar och Kallskänken fick den stora äran.

– Jag extrajobbade på Kallskänken då och man kan säga att tågkontraktet byggde Kallskänkens identitet. Vi växte snabbt ur lokalerna vi hade då och flyttade hit till Esplanaden i början av 2000-talet, säger Martin Bergvall Nilsson som är delägare till Kallskänken tillsammans med Richard Nielsen.

LÄS MER: Ängöl: ”Vi vill vara Kalmars stolthet”

Han berättar att Kallskänken var först ut på den tiden med take away-mat i form av smörgåstårtor, mackor och sallader. Med tiden började de också att servera varm mat under luncherna och öppettiderna förlängdes.

Vad många kanske inte vet är att Kallskänken även innefattar ett hotell – Hotell Hilda – med 12 rum som byggdes 2004. När de tidigare hyresgästerna skulle flytta gick de in till Kallskänken och frågade om inte de ville ta över.

– Vad gör man med en ledig fastighet till granne? Man gör ett hotell. Vi hade ingen erfarenhet alls och vi visste inte hur man drev ett hotell men vi nappade ändå. Idag tycker jag att det är jättekul eftersom det innebär att det är öppet här nästan jämnt. Våra gäster ger också stället lite extra karaktär, just nu har vi till exempel två amerikanska par som bor här och är goa, säger Martin.

Hotell Hilda är inte den enda extrainkomsten för Kallskänken då de även är delägare till restaurangen Postgatan.

– När vi sa att vi skulle öppna tvärs över gatan var det många som snackade om kannibalism, och visst var jag nervös i början, men det kändes som att vi behövde ett komplement. Vi är lite av en kombination mellan bubblare och rebeller, vi tycker det är kul att vara ett alternativ vid sidan om alla kedjor som finns.

LÄS MER: Här kan du läsa alla tidigare reportage om Veckans Företag.

Kallskänkens värdeord är öppet, framåt och ärligt, tre ord som styr mycket i restaurangens dagliga verksamhet. Om någon ny idé inte uppfyller de tre orden så är den inte värd att ta vidare.

– Vi vill inte anamma det traditionella utan vill vara innovativa. Man kanske kan äta pannbiff här men då tolkas den på ett vietnamesiskt sätt. Vi gör hela tiden omvärldsanalyser för att hänga med och sedan gör vi det på vårt sätt. Ärligheten handlar om att alltid vara tydliga med vad det är vi serverar vare sig det är australiensiskt högrev eller en svensk rapsgris. Vi vill göra det med hedern i behåll.

Sett till Kallskänkens progressiva tänkande kan det tyckas konstigt att man fortfarande säljer sin omåttligt populära smörgåstårta.

– Är det öppet, framåt och ärligt? Kanske inte men vi har en sån respekt för den, det är den som har byggt allting. Vi säljer fortfarande otroliga mängder, varje fredag drar vi iväg omkring 1 500 portioner smörgåstårta vilket är helt absurt.

Det faktum att Kallskänken värnar om sin smörgåstårta gör även att det är ett brett spektrum av matgäster som besöker lokalerna.

– Jag älskar att se Agda, 85 år, stå i kö tillsammans med byggarbetarna, gymnasieungdomarna och folk i kostym. Jag älskar den blandningen, det är precis som pinnstolarna vi har här i restaurangen och de olika nationaliteterna hos de som jobbar i köket. Vi vet ju att alla äter så vi vill också kunna erbjuda något för alla, säger Martin och fortsätter:

– De bästa restaurangupplevelserna behöver inte heller alltid handla om maten. När gästerna går ut och äter är de inte så ofta ute efter en gastronomisk upplevelse utan de bryr dig mer om omgivningen och vilka de är här med. Man vill ha det gött och mysigt.  Så försöker vi tänka och det här är en äkta mötesplats där man aldrig känner sig ensam, säger Martin.

Han berättar även att det bästa med jobbet är att få möta nya människor se hur folk utvecklas.

– Det är ett privilegie som företagsledare, vilket låter som ett floskel men är helt sant. Det är häftigt att få se hur X för tre år sedan inte kunde öppna en vinflaska till att nu vara en av Sveriges mest lovande sommelier.

Vad som ligger i framtiden återstår att se, han är bland annat sugen på att starta upp ytterligare en verksamhet. Martin är dock helt övertygad om att samarbeten mellan företagen i Kalmar kommer att vara viktigt för stadens överlevnad.

– Idag har vi kaffe från Sebastian Balck, vi hade kunnat välja Gevalia som är billigare men är det öppet, framåt och ärligt? Nej. Vi vill hitta fler samarbeten bland Kalmars företag och fortsätta jobba på vår grej. Jag skulle aldrig få för mig att klaga på parkeringsplatser och avstängningar trots att det drabbat även oss. Det är bara att gilla läget och istället granska sig själv och se vad man erbjuda för innehåll som gör att man sticker ut.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Centrala butiken upphör: ”Väljer konsten, hälsan och familjen”

Lördag blir butikens sista dag.

Hanna Thulin

Kl.18:30, 21 maj, 2018

Centrala butiken upphör: ”Väljer konsten, hälsan och familjen”
Foto: Martin Persson

Heminrednings- och presentbutiken Busiga RumStorgatan i Kalmar meddelar att man kommer att stänga.

På sin Facebooksida skriver de att arbetet med butiken har tagit för mycket tid – tid som de hellre lägger på familjen.

Redan nu kommer barnen i kläm med butiken och våra bisysslor har börjat ta mer tid. Så vi måste helt enkelt välja för att det skall fungera. Vi väljer konsten, hälsan och familjen. När vi väl tagit beslutet kändes det som ett stort ok från våra axlar lyfte och vi längtar efter att få färdigställa de jobb och projekt vi redan påbörjat.

Sista dagen som man kan handla i butiken blir på lördag denna vecka.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarchef på topp 100-lista: ”Såklart jätteglad”

När Handelskammaren listar 100 kompetenta kvinnor finns ett lokalt namn med.

Andreas Norinder

Kl.11:30, 21 maj, 2018

Kalmarchef på topp 100-lista: ”Såklart jätteglad”
Anna Blom, vd för Länsförsäkringar i Kalmar län, till höger på bilden. Foto: Arkiv/Samuel Slättman

Det är Anna Blom, vd för Länsförsäkringar Kalmar län och stationerad i Kalmar, som uppmärksammas av Handelskammaren. Listan är skapad för att öka mångfalden och kompetensen i det sydsvenska näringslivet.

– Det är egentligen förvånansvärt att det 2018 behövs en lista som visar att det finns kompetenta kvinnor – det borde vara en självklarhet att det finns lika många kompetenta kvinnor som män, säger Anna Blom i ett pressmeddelande.

Genom att söka och filtrera listan kan man lätt få fram kompetenta kvinnor inom ämnen som entreprenörskap, hållbarhet, marknad och vd.

Ulrika Dieroff, chef för affärsservice på Handelskammaren, säger att det är ”uppenbart att valberedningar och bolag behöver hjälp att hitta de kompetenta kvinnor som finns därute”.

– Jag hoppas att listan hjälper de som behöver inspiration till att söka utanför sina vanliga nätverk i jakt på kompetens. Jag är såklart jätteglad över att finnas med på samma lista som väldigt kompetenta, kvalificerade och meriterade personer, oavsett om de är män eller kvinnor, säger Anna Blom.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Dessis framtid snart bestämd: ”Vi är relativt nära ett beslut”

Det nuvarande kontraktet går ut i höst: "Vi måste justera något och ta ett rejält omgrepp".

Magnus Jansson

Kl.06:41, 21 maj, 2018

Dessis framtid snart bestämd: ”Vi är relativt nära ett beslut”
"Vi ska försöka fixa det här så snart som möjligt", säger Ressel Rederis VD Ulla Ressel. Foto: Magnus Jansson

Framtiden för färjan Dessi är på väg att bestämmas. I förra veckan var representanter från familjeföretaget Ressel Rederi på besök i regionen. I torsdags satt VD Ulla Ressel och hennes dotter Desirée – tillika ekonomiansvarig i företaget – i möte med Färjestadens Företagsgrupp och Mörbylånga kommun.

– Vi är relativt nära ett beslut. Både vi och de har fått hemläxa och ska försöka fixa det här så snart som möjligt. Men det är inte klart förrän man skrivit under, poängterar Ulla.

LÄS MER: TV+TEXT: Säsongspremiären avklarad för Dessi: ”En vacker färd”

Färjan trafikerar Kalmarsund mellan Färjestaden och Kalmar för åttonde säsongen i rad. Det nuvarande kontraktet går ut i höst. Uppdragsgivare är Färjestadens Företagsgrupp, som backas upp av Mörbylånga kommun, Kalmar kommun och Trafikverket.

– Det är ingen hemlighet att Dessi haft väldigt sviktande passagerarsiffror. Så i nuläget är det en minusaffär för oss att köra henne. Ska man binda upp sig för framtiden så kan det inte vara så, då måste man justera något och ta ett rejält omgrepp: ”Hur ska vi köra, vad ska vi fokusera på?”. Att köra tomma turer är som att sitta och riva tusenlappar, säger Desirée och fortsätter:

– Det blir ju svart eller vitt. Ser vi en framtid med förutsättningarna så kan det bli affär. Går vi hem och räknar på de förutsättningar som ligger – och märker att det fortfarande blir röda siffror – då blir det ingen affär. Vi är ett privat, litet företag och kan inte ha en dålig affär framför oss, för det har sluttat varje år nu. Dessi är som ett störtande plan.

Desirée och Ulla Ressel. Färjan M/S Dessi är döpt efter Desirée. Foto: Magnus Jansson

Desirée och Ulla Ressel. Färjan Dessi är döpt efter Desirée. Foto: Magnus Jansson

Det avtalet som parterna diskuterar sträcker sig över fem år. Den långa tidsperioden är främst något som uppdragsgivaren haft önskemål om.

– Vi har också velat ha det tidigare, men har samtidigt inte velat sitta fast i ett dåligt avtal. Det ska ju vara bra för bägge parter. Vi får se vad det blir, säger Ulla.

Årets säsong har börjat positivt. Det är dock för tidigt att dra för stora växlar av passagerarstatistiken. Rederiet upplever att den stora frågan som man kämpar med att är att bli allmänt kända i området och komma ut till en större massa.

– Många vet inte ens att vi börjat köra i år. Enligt våra enkätundersökningar är folk jättenöjda och ger tummen upp, men det blir ju inte så många tummar om ingen åker med oss, säger Desirée.

Ytterligare en aspekt att ta hänsyn till är framtida förändringar i Kalmar och Färjestaden som eventuellt kan påverka färjetrafiken negativt. När träbryggan i Kalmarsundsparken stod färdig inför 2014 ska rederiet ha tappat 25 procent av sina passagerare från tidigare år.

– Det var en stor grej. Alla badgäster, som förut tog färjan över till Öland, försvann för oss då. Det var ett hårt slag att ta och det gör också att man har funderingar och tankar kring att binda upp sig i fem år, säger Desirée Ressel.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Succépizzerians nya miljonsatsning: ”Allt blir nytt”

"Jag och min personal trivs väldigt bra här och jag vill skapa arbetstillfällen", säger ägaren.

Magnus Jansson

Kl.06:39, 20 maj, 2018

4 bilder
  • Hela byggnationen förväntas vara färdig innan midsommar. Foto: Magnus Jansson
    Hela byggnationen förväntas vara färdig innan midsommar. Foto: Magnus Jansson
  • Den nya ugnen, som skulle installeras under torsdagen, ska klara av att grädda 16 pizzor samtidigt. Foto: Magnus Jansson
    Den nya ugnen, som skulle installeras under torsdagen, ska klara av att grädda 16 pizzor samtidigt. Foto: Magnus Jansson
  • En del av det nya köket. Väggen till höger är provisorisk under tiden som den andra delen byggs upp.  Foto: Magnus Jansson
    En del av det nya köket. Väggen till höger är provisorisk under tiden som den andra delen byggs upp. Foto: Magnus Jansson
  • Kommunen hyr ut marken som uteserveringen är byggd på. Foto: Magnus Jansson
    Kommunen hyr ut marken som uteserveringen är byggd på. Foto: Magnus Jansson

MISSA INTE: Alla nyheter från Öland – besök våra nya sajt 24Öland.se

I maj 2015 startade Ramazan Öztürk upp Skogsby Pizzeria. Gensvaret från kunderna blev positivt – och tre år senare är han igång med en miljonsatsning.

– Första veckan jag startade så blev det kaos. Strömmen i den gamla byggnaden klarade inte av belastningen och efter fem dagar så fick vi byta ut all el. Sedan dess har det bara fortsatt gå uppåt.

När 24Öland besöker pizzerian under torsdagen så är verksamheten stängd. Väster om den gamla byggnaden, ut mot vägen, har en helt ny lokal byggts till under vintern och våren, plus en stor uteservering i anslutning till båda lokalerna. Redan under fredagen hoppas Ramazan och hans personal vara igång i den nya delen. Då ska samtidigt den gamla delen rivas för att sedan byggas upp i nyskick.

Förhoppningen är att allt ska vara i fullt bruk innan midsommar.

– Sammanlagt blir det en kostnad på en miljon ungefär. Allt blir nytt, med nytt kök och nya maskiner också. Det blir en provisorisk lösning de första veckorna, med tre bord inne plus uteserveringen. När allt är klart sedan kommer lokalen rymma 30 sittplatser inomhus och vara 130 kvadratmeter stor sammanlagt. Min tomt räckte inte till när det gäller uteserveringen, så jag har fått hyra mark från kommunen.

Hur gick tankarna när du startade upp en pizzeria här? 

– Jag såg en annons på Blocket om att en lokal var till uthyrning. Det hade varit ett café innan. Jag frågade ägaren vad man kan göra med den och han sa: ”du får göra vad du vill”. Jag hade en lokal i Bergkvara som precis lagts ner, så maskinerna fanns redan. ”Går det bra så fortsätter jag, går det inte bra så får jag stänga”, tänkte jag.

Ramazan har varit involverad i pizzabranschen i snart 30 år. För några år sedan hyrde han och drev Shqiponja i Färjestaden. Redan efter ett år köpte han lokalerna i Skogsby av den tidigare ägaren, och där ingår även klädbutiken Scali i samma område, som han numera hyr ut till den före detta ägaren.

Han driver också Pizzeria Flamenco i Kalmar. Nu planerar han dock att rikta allt fokus mot Skogsby.

– Jag har sålt pizzerian i Kalmar. Jag har ägt den i olika omgångar och den får en ny ägare i oktober. Jag och min personal trivs väldigt bra i Skogsby och jag vill skapa arbetstillfällen här.

I nuläget har pizzerian tre heltidsanställda. Under sommaren utökas personalstyrkan tillfälligt med två personer. Framtidsmålet är fem heltidsanställda, utöver Ramazan själv. Han hoppas också få tillstånd att servera alkohol framöver.

– Många kunder har efterfrågat försäljning av alkohol. Även elever på folkhögskolan har framfört önskemål. Man vill inte slösa tid och pengar på att ta sig in till stan. Men jag lär nog inte hinna få något tillstånd till den här sommaren, säger Ramazan Öztürk.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ica-handlaren lever sin dröm: ”Helt fantastiskt”

När han var 23 år gammal tog han över butiken – och blev då Sveriges allra yngsta Ica-handlare. Fyra år senare leker livet för Björn Fjellström. "Lär sig saker hela tiden."

Karl-Oskar Karlsson

Kl.06:55, 19 maj, 2018

Ica-handlaren lever sin dröm: ”Helt fantastiskt”
Björn Fjellström är Ica-handlare i Källa på norra Öland. Foto: Karl-Oskar Karlsson

MISSA INTE: Alla nyheter från Öland – besök våra nya sajt 24Öland.se

Det hela började som ett sommarjobb på Ica-butiken i Böda Sand. Väl där utvecklades en vänskap till föreståndarna Mattias Carlsson och Mats Ohlsson och ansvaret växte. När chansen att ta över en egen butik dök upp tvekade aldrig Björn Fjellström.

– Mattias, som även drev butiken i Källa och Köpingsvik, vaknade upp en dag och insåg att det kanske var lite väl mycket att driva tre butiker. Vi hade redan pratat om att jag kanske skulle ta över butiken i Källa efter Mattias, men det blev lite tidigare än vi hade planerat, säger Fjellström.

Fyra år senare känner han sig varm i kläderna.

– Man lär sig saker hela tiden och de första åren har varit väldigt lärorika. Det svåraste är personalfrågorna, men där känns det som att vi har kommit långt. Jag har en helt fantastisk personal och flera av dem har jobbat här längre än mig, säger Björn.

Av hela årets omsättning står sommarmånaderna juni, juli och augusti för hälften.

– Det tar lite tid att lära sig flödena, men med åren kommer sånt, och det är klart att det slår fel ibland. Här ute på landet är vi ganska så beroende av vädret också.

Den lilla butiken i Källa är en anrik sådan. Faktum är att den är en av Sveriges äldst bevarade affärer.

– Den uppfördes 1864 på just den här platsen och det är lite kul att ursprungsbyggnaden finns kvar i affärens ägo.

De senaste 90 åren har affären drivits av familjen Carlsson och framför allt av Sven-Arnold, som dessvärre gick bort för en tid sedan.

– Han var alltid här och fixade och plockade. Det märks att han är borta och han har lämnat ett enormt tomrum efter sig.

Hur länge kan du tänka dig att hålla på?
– Tills jag går i pension, det är känslan nu i alla fall. Jag trivs fantastiskt med mitt jobb, mina arbetskamrater och på norra Öland.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng