Veckans Företag

Kallskänken: ”Vi gör allt på vårt sätt”

Kallskänkens framgång stavas smörgåstårta men under de senaste åren har restaurangen istället jobbat hårt på att vara innovativa och framåt. Allt för att vara med och förändra gästernas matupplevelse.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:31, 8 juni, 2017

10 bilder
  • Martin Bergvall Nilsson är delägare av Kallskänken. Foto: Hanna Thulin
    Martin Bergvall Nilsson är delägare av Kallskänken. Foto: Hanna Thulin
  • Matsalen med alla dess olika pinnstolar symboliserar Kallskänkens vilja att vara unik. Foto: Hanna Thulin
    Matsalen med alla dess olika pinnstolar symboliserar Kallskänkens vilja att vara unik. Foto: Hanna Thulin
  • Kallskänken fungerar som en mötesplats för alla sorters gäster. Foto: Hanna Thulin
    Kallskänken fungerar som en mötesplats för alla sorters gäster. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Lägger man märke till väggmålningen så är det ingen tvekan om att man kommit rätt. Foto: Hanna Thulin
    Lägger man märke till väggmålningen så är det ingen tvekan om att man kommit rätt. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • En varm morgon är det inte ovanligt att man ser kockarna sitta på uteserveringen för att äta sin frukost. Foto: Hanna Thulin
    En varm morgon är det inte ovanligt att man ser kockarna sitta på uteserveringen för att äta sin frukost. Foto: Hanna Thulin

År 1982 började Claes Lindh med partners att tillverka smörgåstårtor på Kungsgårdsvägen i Kalmar under namnet Kallskänken. På slutet av 90-talet gick det ut ett anbud om att få göra mackorna på kust till kust-tågen, som på den tiden utgick från Kalmar och Kallskänken fick den stora äran.

– Jag extrajobbade på Kallskänken då och man kan säga att tågkontraktet byggde Kallskänkens identitet. Vi växte snabbt ur lokalerna vi hade då och flyttade hit till Esplanaden i början av 2000-talet, säger Martin Bergvall Nilsson som är delägare till Kallskänken tillsammans med Richard Nielsen.

LÄS MER: Ängöl: ”Vi vill vara Kalmars stolthet”

Han berättar att Kallskänken var först ut på den tiden med take away-mat i form av smörgåstårtor, mackor och sallader. Med tiden började de också att servera varm mat under luncherna och öppettiderna förlängdes.

Vad många kanske inte vet är att Kallskänken även innefattar ett hotell – Hotell Hilda – med 12 rum som byggdes 2004. När de tidigare hyresgästerna skulle flytta gick de in till Kallskänken och frågade om inte de ville ta över.

– Vad gör man med en ledig fastighet till granne? Man gör ett hotell. Vi hade ingen erfarenhet alls och vi visste inte hur man drev ett hotell men vi nappade ändå. Idag tycker jag att det är jättekul eftersom det innebär att det är öppet här nästan jämnt. Våra gäster ger också stället lite extra karaktär, just nu har vi till exempel två amerikanska par som bor här och är goa, säger Martin.

Hotell Hilda är inte den enda extrainkomsten för Kallskänken då de även är delägare till restaurangen Postgatan.

– När vi sa att vi skulle öppna tvärs över gatan var det många som snackade om kannibalism, och visst var jag nervös i början, men det kändes som att vi behövde ett komplement. Vi är lite av en kombination mellan bubblare och rebeller, vi tycker det är kul att vara ett alternativ vid sidan om alla kedjor som finns.

LÄS MER: Här kan du läsa alla tidigare reportage om Veckans Företag.

Kallskänkens värdeord är öppet, framåt och ärligt, tre ord som styr mycket i restaurangens dagliga verksamhet. Om någon ny idé inte uppfyller de tre orden så är den inte värd att ta vidare.

– Vi vill inte anamma det traditionella utan vill vara innovativa. Man kanske kan äta pannbiff här men då tolkas den på ett vietnamesiskt sätt. Vi gör hela tiden omvärldsanalyser för att hänga med och sedan gör vi det på vårt sätt. Ärligheten handlar om att alltid vara tydliga med vad det är vi serverar vare sig det är australiensiskt högrev eller en svensk rapsgris. Vi vill göra det med hedern i behåll.

Sett till Kallskänkens progressiva tänkande kan det tyckas konstigt att man fortfarande säljer sin omåttligt populära smörgåstårta.

– Är det öppet, framåt och ärligt? Kanske inte men vi har en sån respekt för den, det är den som har byggt allting. Vi säljer fortfarande otroliga mängder, varje fredag drar vi iväg omkring 1 500 portioner smörgåstårta vilket är helt absurt.

Det faktum att Kallskänken värnar om sin smörgåstårta gör även att det är ett brett spektrum av matgäster som besöker lokalerna.

– Jag älskar att se Agda, 85 år, stå i kö tillsammans med byggarbetarna, gymnasieungdomarna och folk i kostym. Jag älskar den blandningen, det är precis som pinnstolarna vi har här i restaurangen och de olika nationaliteterna hos de som jobbar i köket. Vi vet ju att alla äter så vi vill också kunna erbjuda något för alla, säger Martin och fortsätter:

– De bästa restaurangupplevelserna behöver inte heller alltid handla om maten. När gästerna går ut och äter är de inte så ofta ute efter en gastronomisk upplevelse utan de bryr dig mer om omgivningen och vilka de är här med. Man vill ha det gött och mysigt.  Så försöker vi tänka och det här är en äkta mötesplats där man aldrig känner sig ensam, säger Martin.

Han berättar även att det bästa med jobbet är att få möta nya människor se hur folk utvecklas.

– Det är ett privilegie som företagsledare, vilket låter som ett floskel men är helt sant. Det är häftigt att få se hur X för tre år sedan inte kunde öppna en vinflaska till att nu vara en av Sveriges mest lovande sommelier.

Vad som ligger i framtiden återstår att se, han är bland annat sugen på att starta upp ytterligare en verksamhet. Martin är dock helt övertygad om att samarbeten mellan företagen i Kalmar kommer att vara viktigt för stadens överlevnad.

– Idag har vi kaffe från Sebastian Balck, vi hade kunnat välja Gevalia som är billigare men är det öppet, framåt och ärligt? Nej. Vi vill hitta fler samarbeten bland Kalmars företag och fortsätta jobba på vår grej. Jag skulle aldrig få för mig att klaga på parkeringsplatser och avstängningar trots att det drabbat även oss. Det är bara att gilla läget och istället granska sig själv och se vad man erbjuda för innehåll som gör att man sticker ut.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarprofilens nya satsning – tar över två restauranger

Krögaren öppnar nytt – gånger två. "Drabbades lite av panikångest."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:54, 23 januari, 2018

Kalmarprofilens nya satsning – tar över två restauranger
Martin Bergvall Nilsson. Foto: Arkiv

Sedan tidigare driver Kalmarprofilen och krögaren Martin Bergvall Nilsson restaurangerna Kallskänken, Postgatan, Villa Solbacken och Restaurang Måltid. Dessutom driver han restaurangen på Sinus i Köpingsvik sommartid. Nu är det klart att Bergvall Nilsson tar över driften av restaurangen Brasseriet uppe på Böda Sand i sommar.

– Jag har ju aldrig varit så högt upp på Öland tidigare. Det är väl typ när man mött Böda i fotbollen i så fall. Men Anna Barkevall (vd för Böda Sands camping) kallade upp mig för ett möte och ville att jag skulle ta över restaurangen. Instinktivt tänkte jag; ”nej, aldrig”, men efter förhandlingar och samtal med hennes fantastiska team där uppe har vi bestämt oss för att köra. De är riktiga proffs. Och när Anna Barkevall kallar på en, då åker man upp, säger Martin Bergvall Nilsson.

LÄS MER: Populära krogen skippar köttet

Restaurangen kommer att drivas som ett samarbete mellan Kallskänken och Böda Sand.

– Man drabbades lite av panikångest – men här finns en intressant marknad och efter att vi skissat på lösningen tillsammans känns det bra. Det är lite som ett konsultarbete där vi kommer driva den här restaurangen som kommer heta Taverna Centro. En italiensk familjerestaurang.

Men samarbetet stannade inte där.

– När den värsta svetten hade torkats bort från pannan sa Anna att de har ett gatukök också, som de ville att vi skulle ta över. Sedan visade det sig att de omsätter mer än restaurangen på Sinus och tanken är att vi kan få lite synergieffekter av det här. Restaurang Måltid i Kalmar, som är stängd på sommaren, kan vi använda för att producera mat som baguetter och lite sånt till både Sinus och Böda Sand. Så det är mycket logistik för att få det att fungera.

Gatukökets nya namn kommer bli The Food Market och har tidigare haft runt 20 anställda under sommarmånaderna.

För tillfället jagar krögaren personal. Totalt ska runt 50 tjänster tillsättas på de tre Ölandsrestaurangerna.

– Det blir en del pusslande, men det ska bli jätteroligt. Svärföräldrarna har dessutom köpt ett hus i Kolstad, så det känns tryggt med att vi kommer ha en liten delegation där uppe. Så om någon är sugen på att sommarjobba på Öland har jag en hel del att erbjuda.

I måndags väckte Martin Bergvall Nilsson och Kallskänken en hel del uppmärksamhet, när de gick ut med nyheten att de från och med den 5 februari, kommer gå över till en helt vegetarisk meny kvällstid.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”

Svenska butiksjätten har en butik i Kalmar. Nu slår de larm. "Det kan påverka jobb", säger företagets vd.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.09:02, 23 januari, 2018

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”
Foto: Pressbild/Teknikmagasinet

Kinesiska sajter som Alibaba och Wish är på väg att slå ut flera svenska kedjor. Den främsta orsaken är att svenska butiker måste betala tull, moms och flera andra avgifter när de importerar varor.

Jättekedjan Teknikmagasinet är satt under rekonstruktion, och menar att de har svårt att konkurrera med den kinesiska lågprisimporten.

LÄS MER: EXTRA: Här är snackisen hela Sverige pratar om just nu

– Vi är alla lite tagna på sängen. Vi kan inte få fram produkter på den prisnivån. Inte om vi importerar från Kina och följer alla regler och betalar alla avgifter. Det går inte för oss, säger Catherine Sahlgren, vd för Teknikmagasinet, till SVT och fortsätter:

– Det här berör inte bara Teknikmagasinet utan gäller för handeln i stort när konkurrensen nu snedvrids. Det kan påverka jobb.

Tullverket är medvetna om problemet, och att svenska arbetstillfällen kan försvinna om det inte vidtas några åtgärder. I slutet av förra veckan avslöjade Breakit att Tullverket och PostNord ska vara överens om att införa en högre administrationsavgift.

– Det kommer att bli avsevärt dyrare för de som handlar. Idag ligger vår administrationsavgift på 125 kronor. Men vi har inte fastställt exakt hur stor avgiften kommer att bli i och med det nya systemet, säger Postens kommunikationschef Thomas Backteman till Breakit.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City

"Det kommer bli fantastiskt", säger butikschefen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:29, 22 januari, 2018

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City
Foto: Kim Ahlqvist.

I början av maj månad förra året skrev 24Kalmar att Granngården skulle öppna en ny butik ute vid Hansa City. Nu står den klar och på torsdag invigs den med pompa och ståt.

– Det ska bli otroligt spännande och roligt. Vi känner lite att det äntligen sker, och det behövs i Kalmar. Vi vill inte bara var med och leka, utan konkurrera på allvar, säger butikschefen Micael Söderlund.

LÄS MER: Kedja bygger ny butik vid Hansa City: ”Äntligen hittat rätt läge”

Redan på onsdag kväll är det VIP-kväll och då kan man få en exklusiv förhandstitt på de nya lokalerna.

– Det kommer bli fantastiskt och nu är det bara finliret kvar, säger Söderlund.

Nyöppningen skapar cirka tio stycken nya arbetstillfällen i Kalmar.

Invigningen sker klockan åtta på torsdagsmorgonen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte

Kammar hem utmärkelsen som Årets Nöt bland 10 000 andra gårdar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.08:44, 22 januari, 2018

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte
Foto: Pixabay

I Lindersmåla, utanför Rockneby, driver Morgan Karlsson och Therese Nilsson sin gård med nötköttproduktion.

Nu prisas duon för sitt gedigna arbete av Scans inköpsavdelning, HKScan Agri, när de får ta emot utmärkelsen som Årets Leverantör Nöt 2017.

Priset är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnaren utses bland HKScan Agris 10 000 leverantörer.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScan Agris leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 procent svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, tillförordnad inköpsdirektör hos HKScan Sweden.

På gården i Lindersmåla föds det årligen upp 200 nötdjur till slakt och då främst ungtjurar av mjölkras. Therese Nilsson och Morgan Karlsson har 175 hektar som de odlar på och utöver det betar djuren på 30 hektar. Grödorna består av vall, majs, korn, havre, rågvete och raps. Företaget har en halvtidsanställd men annars sköts all verksamhet av familjen.

Motiveringen till priset:
”Therese och Morgan är ungnötsproducenter som är drivna, noggranna och gärna antar nya utmaningar. De är lyhörda för marknaden oavsett om det innebär att betäcka kvigor för att ta en kalv innan slakt som ungko eller att testa att producera mellankalv, ständigt med noggrann utvärdering efteråt. Produktionen är väl fungerande, det finns framförhållning i slaktplaneringen och toppkvalitet på de djur som levereras. De har en god förmåga till samarbete både med HKScan och med andra producenter i närområdet.”

Fakta



Kriterierna för priset Årets Leverantör Nöt 2017:

- Har bra djuröga och jobbar aktivt för främja djurens naturliga beteende så att de mår bra.

- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar

Nyetableringen har minst sagt slagit väl ut. "Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:04, 20 januari, 2018

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar
Felix Astrén, Matilda Thuresson och Fabian Astrén. Foto: Karl-Oskar Karlsson

2015 drog bröderna Felix och Fabian Astrén i gång Grilleriet i Växjö med stor framgång – och nu har de tagit Kalmar med storm.

Den 1 december slogs portarna upp till Grilleriet Burgers i Kalmar och sedan dess har man i stort sett haft fullsatt varje lunch och Kalmarborna har minst sagt varit nyfikna på stans första renodlade hamburgerrestaurang.

LÄS MER: PREMIÄR: Ny restaurang lockade många gäster

– Absolut är det kul att det har varit fullt. Man hade nästan önskat en lite lugnare start så att både vi och personalen skulle ha blivit varmare i kläderna. Det är lite av nyhetens behag och nu gäller det att fortsätta leverera en bra produkt för att bibehålla det här, säger Felix Astrén, som är en av fem delägare.

Efter en och en halv månad i Kalmar har vardagen börjat infinna sig på den nyöppnade restaurangen.

– Vi har gått en bra skola, för vi har fått gott om gånger att öva. Alla har blivit varma i kläderna och det känns som att allt flyter på, vilket är väldigt skönt. Nu ser vi verkligen fram emot framtiden.

Totalt har Grilleriet 27 anställda på restaurangerna i Växjö och Kalmar – och man är inte heller främmande för att öppna upp nya restauranger.

– Först och främst ska vi göra det här bra och vara ödmjuka. Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt som vi vet är väldigt bra. Fel kommer vi allltid att göra, men vi jobbar alltid med att göra någonting åt det. Alla ska kunna gå härifrån och vara nöjda på något sätt. Det ska vara kul att äta hos oss, säger Felix Astrén och fortsätter:

– Vi är ju från Kristianstad och får vi ett tillfälle så kommer vi att öppna där. Ingenting är klart, men vi håller ögon och öron öppna där.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng