Veckans Företag

Kallskänken: ”Vi gör allt på vårt sätt”

Kallskänkens framgång stavas smörgåstårta men under de senaste åren har restaurangen istället jobbat hårt på att vara innovativa och framåt. Allt för att vara med och förändra gästernas matupplevelse.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:31, 8 juni, 2017

10 bilder
  • Martin Bergvall Nilsson är delägare av Kallskänken. Foto: Hanna Thulin
    Martin Bergvall Nilsson är delägare av Kallskänken. Foto: Hanna Thulin
  • Matsalen med alla dess olika pinnstolar symboliserar Kallskänkens vilja att vara unik. Foto: Hanna Thulin
    Matsalen med alla dess olika pinnstolar symboliserar Kallskänkens vilja att vara unik. Foto: Hanna Thulin
  • Kallskänken fungerar som en mötesplats för alla sorters gäster. Foto: Hanna Thulin
    Kallskänken fungerar som en mötesplats för alla sorters gäster. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Lägger man märke till väggmålningen så är det ingen tvekan om att man kommit rätt. Foto: Hanna Thulin
    Lägger man märke till väggmålningen så är det ingen tvekan om att man kommit rätt. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • En varm morgon är det inte ovanligt att man ser kockarna sitta på uteserveringen för att äta sin frukost. Foto: Hanna Thulin
    En varm morgon är det inte ovanligt att man ser kockarna sitta på uteserveringen för att äta sin frukost. Foto: Hanna Thulin

År 1982 började Claes Lindh med partners att tillverka smörgåstårtor på Kungsgårdsvägen i Kalmar under namnet Kallskänken. På slutet av 90-talet gick det ut ett anbud om att få göra mackorna på kust till kust-tågen, som på den tiden utgick från Kalmar och Kallskänken fick den stora äran.

– Jag extrajobbade på Kallskänken då och man kan säga att tågkontraktet byggde Kallskänkens identitet. Vi växte snabbt ur lokalerna vi hade då och flyttade hit till Esplanaden i början av 2000-talet, säger Martin Bergvall Nilsson som är delägare till Kallskänken tillsammans med Richard Nielsen.

LÄS MER: Ängöl: ”Vi vill vara Kalmars stolthet”

Han berättar att Kallskänken var först ut på den tiden med take away-mat i form av smörgåstårtor, mackor och sallader. Med tiden började de också att servera varm mat under luncherna och öppettiderna förlängdes.

Vad många kanske inte vet är att Kallskänken även innefattar ett hotell – Hotell Hilda – med 12 rum som byggdes 2004. När de tidigare hyresgästerna skulle flytta gick de in till Kallskänken och frågade om inte de ville ta över.

– Vad gör man med en ledig fastighet till granne? Man gör ett hotell. Vi hade ingen erfarenhet alls och vi visste inte hur man drev ett hotell men vi nappade ändå. Idag tycker jag att det är jättekul eftersom det innebär att det är öppet här nästan jämnt. Våra gäster ger också stället lite extra karaktär, just nu har vi till exempel två amerikanska par som bor här och är goa, säger Martin.

Hotell Hilda är inte den enda extrainkomsten för Kallskänken då de även är delägare till restaurangen Postgatan.

– När vi sa att vi skulle öppna tvärs över gatan var det många som snackade om kannibalism, och visst var jag nervös i början, men det kändes som att vi behövde ett komplement. Vi är lite av en kombination mellan bubblare och rebeller, vi tycker det är kul att vara ett alternativ vid sidan om alla kedjor som finns.

LÄS MER: Här kan du läsa alla tidigare reportage om Veckans Företag.

Kallskänkens värdeord är öppet, framåt och ärligt, tre ord som styr mycket i restaurangens dagliga verksamhet. Om någon ny idé inte uppfyller de tre orden så är den inte värd att ta vidare.

– Vi vill inte anamma det traditionella utan vill vara innovativa. Man kanske kan äta pannbiff här men då tolkas den på ett vietnamesiskt sätt. Vi gör hela tiden omvärldsanalyser för att hänga med och sedan gör vi det på vårt sätt. Ärligheten handlar om att alltid vara tydliga med vad det är vi serverar vare sig det är australiensiskt högrev eller en svensk rapsgris. Vi vill göra det med hedern i behåll.

Sett till Kallskänkens progressiva tänkande kan det tyckas konstigt att man fortfarande säljer sin omåttligt populära smörgåstårta.

– Är det öppet, framåt och ärligt? Kanske inte men vi har en sån respekt för den, det är den som har byggt allting. Vi säljer fortfarande otroliga mängder, varje fredag drar vi iväg omkring 1 500 portioner smörgåstårta vilket är helt absurt.

Det faktum att Kallskänken värnar om sin smörgåstårta gör även att det är ett brett spektrum av matgäster som besöker lokalerna.

– Jag älskar att se Agda, 85 år, stå i kö tillsammans med byggarbetarna, gymnasieungdomarna och folk i kostym. Jag älskar den blandningen, det är precis som pinnstolarna vi har här i restaurangen och de olika nationaliteterna hos de som jobbar i köket. Vi vet ju att alla äter så vi vill också kunna erbjuda något för alla, säger Martin och fortsätter:

– De bästa restaurangupplevelserna behöver inte heller alltid handla om maten. När gästerna går ut och äter är de inte så ofta ute efter en gastronomisk upplevelse utan de bryr dig mer om omgivningen och vilka de är här med. Man vill ha det gött och mysigt.  Så försöker vi tänka och det här är en äkta mötesplats där man aldrig känner sig ensam, säger Martin.

Han berättar även att det bästa med jobbet är att få möta nya människor se hur folk utvecklas.

– Det är ett privilegie som företagsledare, vilket låter som ett floskel men är helt sant. Det är häftigt att få se hur X för tre år sedan inte kunde öppna en vinflaska till att nu vara en av Sveriges mest lovande sommelier.

Vad som ligger i framtiden återstår att se, han är bland annat sugen på att starta upp ytterligare en verksamhet. Martin är dock helt övertygad om att samarbeten mellan företagen i Kalmar kommer att vara viktigt för stadens överlevnad.

– Idag har vi kaffe från Sebastian Balck, vi hade kunnat välja Gevalia som är billigare men är det öppet, framåt och ärligt? Nej. Vi vill hitta fler samarbeten bland Kalmars företag och fortsätta jobba på vår grej. Jag skulle aldrig få för mig att klaga på parkeringsplatser och avstängningar trots att det drabbat även oss. Det är bara att gilla läget och istället granska sig själv och se vad man erbjuda för innehåll som gör att man sticker ut.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”

Efter bara 1,5 år i branschen kan kaféet bli Sveriges bästa coffee shop.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:46, 19 november, 2017

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”
"Vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar", säger Sebastian Balck.

Våren 2016 öppnade Balck coffeeStorgatan i Kalmar. Nu är man en av tre nominerade i kategorin Årets coffee shop vid branschgalan Fast food awards.

– Fantastiskt! Vi mötte många tvivlare inför uppstart, det gör jag fortfarande men hoppas att fler nu förstår vikten av att våga testa nya saker, säger grundaren, det förre cykelproffset Sebastian Balck.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

– Vi är en av tre nominerade så vi är redan glada över det! Sedan får vi se… Både Johan & Nyström (Stockholm) och Babettes Kafferi (Linköping) är tunga namn i Sverige som varit med länge i gemet, vi är knappt torra bakom öronen.

När 24Kalmar når Balck befinner han sig i Etiopien på en av sina många kafferesor.

Varför tror du att juryn valt ut just er som en av de nominerade?
– För att vi är unika! Först och främst när det gäller våra ursprung, vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar. I kaffebaren vill vi ha en känsla som både presenterar kaffet på ett bra sätt men ännu mer välkomnar alla till en unik upplevelse.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

Vad innefattar begreppet coffee shop egentligen?
– Jag är ganska säker på att det är helheten, dvs den totala upplevelsen. Vi har även medvetet valt att lägga extra tid och kärlek åt kunderna, vi är pionjärer för specialkaffe i trakten vilket kräver en hel del predikan och förklaringar. Vi vill dela med oss av våra värdegrunder helt enkelt, säger Balck.

Fast food awards avgörs i Malmö den 31 januari.

Fakta



Nomineringen från Fast food awards till Balck coffee:

"På Balck rostas kaffet med kärlek och på kaffebaren är det mormor som bakar bullarna. Styr stegen hit för att bli en kaffekonnässör på hemmaplan eller luta dig mot träpanelen och stanna länge. När du blivit en fan, köp en väska för att visa det."

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”

Företagets avancerade app ska hjälpa näringslivet att nå FN:s globala hållbarhetsmål.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:11, 18 november, 2017

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”
Klas Ehnemark. Foto: Camilla Dopson/Kalmar Science Park

Aponomy AB från Borgholm ingår i Kalmar Science Parks förinkubator och har funnits sedan ett år tillbaka. Företagets första produkt, The Bourne, beräknas finnas på marknaden i september nästa år, och är en app som ska kunna hjälpa företag att förena anställdas drivkrafter och företagets visioner med FN:s globala hållbarhetsmål

Den innehåller bland annat ett analysverktyg, spelverktyg, förslag på samarbeten och hur man kan arbeta vidare, både internt och externt.

Nu får företaget 300 000 kronor från Vinnova för att utveckla sin digitala tjänst.

– Det är ett stort värde att någon säger att de tror på ens affärsidé. Pengarna gör att vi kan lägga mer tid på att utveckla tjänsten. Till att börja med ska vi göra en prototyp, säger Klas Ehnemark, grundare av Aponomy.

Kalle Blohm är verksamhetsledare för Kalmar Science Parks Incubator.

– Det är fantastiskt roligt att Aponomy och appen The Bourne passerat Vinnovas nästintill omöjliga nålsöga, det i sig är en bragd. Det är också ett tydligt tecken på att idén om att kombinera hållbarhetsarbete med spännande spelteori ligger helt rätt i tiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar

Nu kommer de till Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:35, 18 november, 2017

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar
Uirá Ramos äger Elitresor.se. Foto: Kalmar Science Park/Camilla Dopson

Idén till Elitresor.se föddes när Uirá Ramos arbetade inom flygbranschen som sales executive för Sydamerikas största flygbolag, LATAM Airlines.

– Det var under en tid då onlineresebyråer just fått uppsving och jag insåg att det fanns ingen som var nischad inom det här segmentet, säger han.

Nu kommer hans verksamhet som smidigt och enkelt kan jämföra och boka resor som håller hög klass, till Kalmar, för att bli en del av Kalmar Science Parks Incubator.

– Poängen med det, är att det ibland faktiskt är billigare med de högre klasserna. På så sätt kan man få högre kvalité på sin resa till ett bra pris.

Det är inte tekniskt möjligt att boka en Economy-biljett hos Elitresor, utan endast de bästa flygstolarna inom Premium economy, Business class och First class. Man kan även boka 4-5-stjärniga hotell och färdiga paketresor, där alltid ett femstjärnigt hotell ingår, där flygstolen är minst Business class och där aktiviteter, som exempelvis ett besök på en Michellin-stjärnigrestaurang, ingår.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicy på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Den typiska Elitresor.se-kunden har en årsinkomst på 800 000 kronor eller mer och som gärna bokar själva på nätet.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicier på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Tillsammans med Linnéuniversitet och studenten Stefi Primawati håller Elitresor.se på med att ta fram en hållbarhetsplan.

– Det är en viktig utmaning för oss. Vi vill förstå hur en online-resebyrå kan jobba med hållbarhetstänk, eftersom vi inte kan kontrollera vad kunden bokar. Men vi kan ställa högre krav på våra leverantörer och samarbetspartners. Jobba med kravmärkta hotell och restauranger och så vidare.

Uirá Ramos hoppas att inträdet i Kalmar Science Parks Incubator ska lyfta företaget ytterligare ett steg.

– I Incubator får jag kontaktnät och tillgång till affärsutvecklaren Harry Håkanson. Med Harry diskuterar jag verksamhetsstyrning och de utmaningar jag har, både kortsiktiga och långsiktiga. Jag fick även kontakten till reklambyrån Wilson Creative via Kalmar Science Park och vi har haft ett fantastiskt samarbete som överträffat mina förväntningar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler

Här är nya butiken som öppnar i Baronen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:32, 17 november, 2017

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler
Paradisverkstaden flyttar in i Kompaniets gamla lokaler i Baronens köpcenter. Foto: Arkiv

Inredningsbutiken Paradisverkstaden finns redan i Färjestaden. Nu expanderar de lagom till julhandeln och öppnar upp en tillfällig pop-up-butik i Baronen.

– På sommaren är det inga problem med att få över kunderna till Öland. Däremot har vi länge tänkt att det skulle vara kul att komma till Kalmar på julen och julhandeln, säger Hanna Paradis, ägare till Paradisverkstaden.

LÄS MER: KLART: Då öppnar H&M:s stora satsning i Baronen

Öppningen kommer att ske redan på torsdag – och målet är att butiken ska vara öppen året ut.

– Det här är ett experiment. Vi tycker det är så mysigt inne i Kalmar runt julen, och går det bra kan det komma att bli fler liknande gästspel. Men då krävs det att vi hittar lediga lokaler, givetvis.

Några tankar att öppna en permanent butik på fastlandet finns dock inte på Paradisverkstadens radar. Åtminstone inte för tillfället.

– Det är klart, om det blir en riktig ”wow”-känsla kanske det kan bli tal om det. Men vi tror nog att det ligger lite för nära vår butik i Färjestaden för att det ska gå runt över ett helt år.

Butiken på Baronen kommer bli cirka 50 kvadratmeter stor och främst inrikta sig på julinredning.

– Kul även med H&M Homes etablering på Baronen. Det kanske kan locka en annan publik till köpcentret, säger hon.

Hanna Paradis berättar även att affären kommer inrikta sig mycket på skyltfönster och en del uppvisning av möbler.

– Det ska bli jättekul och vi ser verkligen fram emot det här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

veckans företag

Sporthörnan: ”Då var det jag, pappa och killen i verkstan”

I 60 år har butiken erbjudit varor och lagat Kalmarbornas cyklar. Den lokala förankringen är fortfarande nyckeln till framgång.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:16, 16 november, 2017

Sporthörnan: ”Då var det jag, pappa och killen i verkstan”
"Vår grej är att finnas i det lokala mediebruset", säger Sporthörnans ägare Michael Almquist. Foto: Samuel Slättman.

År 1957 blev Sven-Erik Almquist butiksföreståndare för cykel- och sportbutiken vid rondellen där Norra och Södra vägen i Kalmar möts. 60 år senare lever Sporthörnan vidare, fortfarande inom familjen.

– De första åren var det centralägt av Monark-Crescent. När de sedan avvecklade butiksnätet köpte vår far (Sven-Erik Almquist) butiken. Därefter har vi fortsatt på det spåret, säger Michael Almquist.

LÄS MER: Wirbladhs: ”Kört på i samma anda i 25 år”

Tillsammans med systern Pia Almquist driver han Sporthörnan samt Sportringen-butikerna i Giraffen köpcentrum och i Färjestaden. De tre butikerna har totalt runt 20 anställda.

– Jag kom in 1975 och Pia ett par år senare. Då var det jag, pappa och killen i verkstan så på den tiden gjorde man allt, berättar Michael, som nu hunnit bli 62.

I en tid där de stora kedjorna och näthandeln dominerar har Sporthörnan och syskonens övriga butiker hittat sin plats.

Här kan du läsa tidigare reportage i Veckans Företag.

– Vi jobbar med en mindre gruppering och försöker vara mer lokala. Vår grej är att finnas i det lokala mediebruset. De andra väljer att finnas i Aftonbladet, Expressen och att sponsra landslag. Det finns en poäng i att vara mer lokala – på den centrala planen är det många som slåss.

Samtidigt som Almquist poängterar att den personliga relationen med sina kunder är viktig, menar han att det inte går att leva enbart på den.

– Nej, det tror jag inte. Du kan inte vara kass sortimentsmässigt, kass prismässigt och fortfarande överleva, det funkar inte. Du behöver inte alltid vara billigast – det kan ingen – men du måste ha ett konkurrenskraftigt sortiment till konkurrenskraftiga priser som kompletteras med det lokala engagemanget. Så vill vi vara, säger han och fortsätter:

– Den typen av idioter som en annan är – som tror sig kunna vara inköpschef, försäljningschef, dataansvarig och marknadsföringsansvarig, allt på samma gång – finns inte i dag. Det är det som driver utvecklingen åt det mer centraliserade hållet.

Så sent som under torsdagsförmiddagen meddelade finska bolaget SGN Group att man köper upp hela Sportringen AB. Sedan tidigare äger företaget även Team Sportia AB.

Trots uppköpet finns det i nuläget inga planer för Sporthörnan att skifta sitt lokala fokus.

– Vi kommer leva kvar som en lokalt förankrad sportkedja med få pekpinnar men med ett stort utrymme för att skapa lokala sortiment och göra egna saker, avslutar Michael.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng