Veckans Företag

Kallskänken: ”Vi gör allt på vårt sätt”

Kallskänkens framgång stavas smörgåstårta men under de senaste åren har restaurangen istället jobbat hårt på att vara innovativa och framåt. Allt för att vara med och förändra gästernas matupplevelse.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:31, 8 juni, 2017

10 bilder
  • Martin Bergvall Nilsson är delägare av Kallskänken. Foto: Hanna Thulin
    Martin Bergvall Nilsson är delägare av Kallskänken. Foto: Hanna Thulin
  • Matsalen med alla dess olika pinnstolar symboliserar Kallskänkens vilja att vara unik. Foto: Hanna Thulin
    Matsalen med alla dess olika pinnstolar symboliserar Kallskänkens vilja att vara unik. Foto: Hanna Thulin
  • Kallskänken fungerar som en mötesplats för alla sorters gäster. Foto: Hanna Thulin
    Kallskänken fungerar som en mötesplats för alla sorters gäster. Foto: Hanna Thulin
  • Foto: Hanna Thulin
    Foto: Hanna Thulin
  • Lägger man märke till väggmålningen så är det ingen tvekan om att man kommit rätt. Foto: Hanna Thulin
    Lägger man märke till väggmålningen så är det ingen tvekan om att man kommit rätt. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
    Hotell Hilda ligger vägg i vägg med Kallskänken och byggdes år 2004. Foto: Hanna Thulin
  • En varm morgon är det inte ovanligt att man ser kockarna sitta på uteserveringen för att äta sin frukost. Foto: Hanna Thulin
    En varm morgon är det inte ovanligt att man ser kockarna sitta på uteserveringen för att äta sin frukost. Foto: Hanna Thulin

År 1982 började Claes Lindh med partners att tillverka smörgåstårtor på Kungsgårdsvägen i Kalmar under namnet Kallskänken. På slutet av 90-talet gick det ut ett anbud om att få göra mackorna på kust till kust-tågen, som på den tiden utgick från Kalmar och Kallskänken fick den stora äran.

– Jag extrajobbade på Kallskänken då och man kan säga att tågkontraktet byggde Kallskänkens identitet. Vi växte snabbt ur lokalerna vi hade då och flyttade hit till Esplanaden i början av 2000-talet, säger Martin Bergvall Nilsson som är delägare till Kallskänken tillsammans med Richard Nielsen.

Han berättar att Kallskänken var först ut på den tiden med take away-mat i form av smörgåstårtor, mackor och sallader. Med tiden började de också att servera varm mat under luncherna och öppettiderna förlängdes.

Vad många kanske inte vet är att Kallskänken även innefattar ett hotell – Hotell Hilda – med 12 rum som byggdes 2004. När de tidigare hyresgästerna skulle flytta gick de in till Kallskänken och frågade om inte de ville ta över.

– Vad gör man med en ledig fastighet till granne? Man gör ett hotell. Vi hade ingen erfarenhet alls och vi visste inte hur man drev ett hotell men vi nappade ändå. Idag tycker jag att det är jättekul eftersom det innebär att det är öppet här nästan jämnt. Våra gäster ger också stället lite extra karaktär, just nu har vi till exempel två amerikanska par som bor här och är goa, säger Martin.

Hotell Hilda är inte den enda extrainkomsten för Kallskänken då de även är delägare till restaurangen Postgatan.

– När vi sa att vi skulle öppna tvärs över gatan var det många som snackade om kannibalism, och visst var jag nervös i början, men det kändes som att vi behövde ett komplement. Vi är lite av en kombination mellan bubblare och rebeller, vi tycker det är kul att vara ett alternativ vid sidan om alla kedjor som finns.

LÄS MER: Här kan du läsa alla tidigare reportage om Veckans Företag.

Kallskänkens värdeord är öppet, framåt och ärligt, tre ord som styr mycket i restaurangens dagliga verksamhet. Om någon ny idé inte uppfyller de tre orden så är den inte värd att ta vidare.

– Vi vill inte anamma det traditionella utan vill vara innovativa. Man kanske kan äta pannbiff här men då tolkas den på ett vietnamesiskt sätt. Vi gör hela tiden omvärldsanalyser för att hänga med och sedan gör vi det på vårt sätt. Ärligheten handlar om att alltid vara tydliga med vad det är vi serverar vare sig det är australiensiskt högrev eller en svensk rapsgris. Vi vill göra det med hedern i behåll.

Sett till Kallskänkens progressiva tänkande kan det tyckas konstigt att man fortfarande säljer sin omåttligt populära smörgåstårta.

– Är det öppet, framåt och ärligt? Kanske inte men vi har en sån respekt för den, det är den som har byggt allting. Vi säljer fortfarande otroliga mängder, varje fredag drar vi iväg omkring 1 500 portioner smörgåstårta vilket är helt absurt.

Det faktum att Kallskänken värnar om sin smörgåstårta gör även att det är ett brett spektrum av matgäster som besöker lokalerna.

– Jag älskar att se Agda, 85 år, stå i kö tillsammans med byggarbetarna, gymnasieungdomarna och folk i kostym. Jag älskar den blandningen, det är precis som pinnstolarna vi har här i restaurangen och de olika nationaliteterna hos de som jobbar i köket. Vi vet ju att alla äter så vi vill också kunna erbjuda något för alla, säger Martin och fortsätter:

– De bästa restaurangupplevelserna behöver inte heller alltid handla om maten. När gästerna går ut och äter är de inte så ofta ute efter en gastronomisk upplevelse utan de bryr dig mer om omgivningen och vilka de är här med. Man vill ha det gött och mysigt.  Så försöker vi tänka och det här är en äkta mötesplats där man aldrig känner sig ensam, säger Martin.

Han berättar även att det bästa med jobbet är att få möta nya människor se hur folk utvecklas.

– Det är ett privilegie som företagsledare, vilket låter som ett floskel men är helt sant. Det är häftigt att få se hur X för tre år sedan inte kunde öppna en vinflaska till att nu vara en av Sveriges mest lovande sommelier.

Vad som ligger i framtiden återstår att se, han är bland annat sugen på att starta upp ytterligare en verksamhet. Martin är dock helt övertygad om att samarbeten mellan företagen i Kalmar kommer att vara viktigt för stadens överlevnad.

– Idag har vi kaffe från Sebastian Balck, vi hade kunnat välja Gevalia som är billigare men är det öppet, framåt och ärligt? Nej. Vi vill hitta fler samarbeten bland Kalmars företag och fortsätta jobba på vår grej. Jag skulle aldrig få för mig att klaga på parkeringsplatser och avstängningar trots att det drabbat även oss. Det är bara att gilla läget och istället granska sig själv och se vad man erbjuda för innehåll som gör att man sticker ut.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Här är årets innovativa Skapa-pristagare

De båda entreprenörerna har chansen att kamma hem vinsten i riksfinalen i november.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.14:27, 19 september, 2017

3 bilder
  • Andreas Hermansson och John Nyberg. Foto: Karl-Oskar Karlsson
    Andreas Hermansson och John Nyberg. Foto: Karl-Oskar Karlsson
  • Malin Almqvist och David Lengström, vd för Almi Företagspartner Kalmar län, delade ut priset till Andreas Hermansson som årets unga innovatör. Foto: Karl-Oskar Karlsson
    Malin Almqvist och David Lengström, vd för Almi Företagspartner Kalmar län, delade ut priset till Andreas Hermansson som årets unga innovatör. Foto: Karl-Oskar Karlsson
  • John Nyberg tar emot Skapas utvecklingspris. Foto: Karl-Oskar Karlsson
    John Nyberg tar emot Skapas utvecklingspris. Foto: Karl-Oskar Karlsson

På tisdagen prisades två driftiga innovatörer från länet i Residenset i Kalmar. Årets Skapa-pristagare tog emot årets utvecklingspris samt priset för unga innovatörer.

Skapas utvecklingspris är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel och har delats ut sedan 1986. Årets pris gick till John Nyberg, vars företag Pure Bio Synergy Sweden AB, arbetar för att ta hand om jordens vatten, och då främst i tropiska områden i världen. Företaget har möjliggjort att rengöra vatten med användning av ozon.

– Priset har flera betydelser. Dels är det ett erkännande för det vi har, att det har potential och är stort. Dels är det betydelsefullt att det uppmärksammas och att budskapet sprids. En tredje aspekt är värdet i prissumman som kan användas för att bygga vidare på och utveckla det vi gör, säger John Nyberg, från det Ankarsrum-baserade företaget.

Priset som delas ut av Skapa-stiftelsen och Almi Företagspartner, är på sammanlagt 25 000 kronor.

Årets unga innovatör-pris gick till Andreas Hermansson och Storebro Lyan AB. Företaget riktar främst in sig på att bygga billiga bostäder på löpande band.

– Vi bygger till ett kvadratmeterpris 40 procent under våra konkurrenter. Dessutom är vi mer effektiva och har mycket färre mantimmar än andra tillverkare, säger han.

– Att få priset betyder mycket för mig personligen och för företaget. Att ens innovation blir sedd efter alla timmar och pengar nerlagda i brandtester och konstruktion i en väldigt konservativ bransch. Att nu kunna bygga mindre lägenheter bland annat studentlägenheter och hus till en mycket lägre kostnad och hög standard kombinerat med att miljötänket finns redan i tillverkningsprocessen till energianvändning i boendet.

Det var sjunde gången som priset på 15 000 kronor för unga innovatörer delades ut.

Nu har både Pure Bio Synergy Sweden AB och Storebro Lyan AB chansen att vinna den prestigefyllda tävlingen som avgörs i Stockholm den 9 november. I kategorin för utvecklingspriset tävlar de olika regionvinnarna om 550 000 kronor. De unga innovatörerna tävlar om sammanlagt 250 000 kronor.

Juryn i Kalmar län består av Almi Företagspartner, Regionförbundet Kalmar län, Kalmar Science Park och Uppfinnarna Kalmarsund.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då öppnar exklusiva designbutiken i Kalmar

Snart är det dags för invigning. "Det ska verkligen bli jättekul".

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:16, 18 september, 2017

Då öppnar exklusiva designbutiken i Kalmar
EM Severins öppnar shop-in-shop-butik. Foto: Pressbild/Muuto

Redan i våras skrev 24Kalmar.se om den nya designbutiken som möbelföretaget EM Severins planerade att öppna i sina lokaler på Odalvägen.

Nu är det klart när den nya butiken slår upp portarna.

– Invigningen kommer ske den 5 oktober, men själva butiken öppnar för våra kunder lördagen den 7 oktober, meddelar Kalle Nilsson, som driver familjeföretaget i fjärde generationen.

Butiken med namnet Magasin Severin kommer fokusera på exklusiv inredning med skandinavisk design.

– Framför allt är temat mycket svensk och dansk design, säger Kalle Nilsson.

Ytan beräknas bli 1 200 kvadratmeter stor och fyllas av möbler från cirka 50 exklusiva varumärken.

– Men redan fram emot årskiftet siktar vi på att ha 60 stycken.

Butiken kommer fyllas av mängder med inredningsdetaljer och belysning.

– Det ska verkligen bli jättekul. Vi är väldigt duktiga på att sälja i det segmentet med hög kvalitetsnivå. Dessutom är marknaden ganska begränsad geografiskt, samtidigt som vi tror stenhårt på det här. I dag måste man åka till Norrköping, Linköping, Lammhult eller söderut för att hitta något liknande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De har öppnat nytt kontor i Kalmar

Bemanningsföretag med 750 anställda har etablerat sig i Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.11:50, 17 september, 2017

De har öppnat nytt kontor i Kalmar
Kjell-Åke Rutzell jobbar på Kalmarkontoret. Här tillsammans med vd Dan Samuelsson. Foto: Arkiv/Nils Jönsson

Sedan mitten av augusti återfinns bemannings- och rekryteringsföretaget Wikan Personal i Kalmar.

Företaget har i dag runt 750 anställda och en vanlig vardag arbetskraft på omkring 200 industrier, kontor och andra arbetsplaster runt om i landet.

– Vi finns på flera olika orter från Mörrum i väst och upp mot Kalmar och även mot Nybro- och Emmabodahållet, säger Kjell-Åke Rutzell, som tillsammans med kollegan Inger Lilja, jobbar på Kalmarkontoret.

Företaget sysslar med traditionell bemanning och rekrytering, men anses ändå jobba annorlunda.

– Vi jobbar med mycket stort engagemang, både med att lära känna företagen, men även våra anställda konsulter. Wikans arbetssätt har visat sig vara uppskattat hos såväl kundföretagen som hos våra anställda.

Initialt har Wikan Personal nischat sig mot industri- och byggföretag.

– Men det finns inget som säger att vi ska stanna där. Vi är både med på kollektiv- och tjänstemannasidan.

Rekryterings- och bemanningsföretaget som startades för sex år sedan finns i dag i Kristianstad, Tomelilla, Vetlanda, Eksjö, Skellefteå, Lund, Karlskrona och numera även i Kalmar.

– Vi försöker alltid att jobba så långsiktigt som möjligt och erbjuder allt från enklare tjänster till specialister. Industierna går bra i dagsläget, så det skriks efter bra kompetens.

– Kalmarkontoret är bemannat ett antal dagar i veckan och vi utgår även från Karlskrona. Att vara lokalt förankrade är en av våra framgångsfaktorer, säger Kjell-Åke Rutzell.

Rekryterings- och bemanningsföretaget Wikan Personal startades för sex år sedan och finns i dag i Kristianstad, Tomelilla, Vetlanda, Eksjö, Skellefteå, Lund, Karlskrona och numera även i Kalmar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Sista dagen för hyllad Kalmarbutik: ”Lite melankoliskt”

Vid klockan sex på fredagskvällen stänger dörrarna till butiken för gott.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.11:04, 15 september, 2017

Sista dagen för hyllad Kalmarbutik: ”Lite melankoliskt”
Foto: Privat/Arkiv

För knappt fyra år sedan öppnade Madeleine Petersson sin vintagebutik Bonbons på Smålandsgatan på Malmen. I butiken kunde man hitta möbler, kläder och inredningsdetaljer vilket uppskattades av trendsetters på tidningar, bloggar och sociala medier.

I maj lade Madeleine ut butiken till försäljning med förhoppningen om att någon skulle vilja ta över och driva den vidare. Så har det tyvärr inte blivit. Idag, fredag, blir istället butikens sista dag.

– Det är lite melankoliskt men det känns bra och jag är redo. Jag hade gärna sett att någon tog över den och det är många som har hört av sig och varit intresserade men av diverse anledningar har det inte blivit av. Då bestämde jag mig för att stänga ner, säger Madeleine.

Madeleine kommer fortsätta med Bonbons webshop så hon kommer inte lämna handelsbranschen helt. Annars ser tillbaka på de fyra åren i butiken med glädje.

– Det har varit fantastiska år där jag har träffat människor som jag aldrig hade träffat annars. Jag har lärt mig så mycket om försäljning, ekonomi och inköp men nu känner jag att det är dags att gå vidare.

Fysiskt sett kommer hon inte att gå så långt då hon stannar i lokalerna på Smålandsgatan. De kommer istället att renoveras till att bli kontor där Madeleine och hennes vän Sofia Ekholm ska ha sin digitala mediabyrå, Social Stories.

– Gamla kunder får jättegärna komma in för att hälsa och ta en kaffe, avslutar hon.

På fredagen är butiken öppen mellan klockan 11-18 för utförsäljning.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarbutik köps upp av stor kedja

Efter 10 år i egen regi har man nu valt att lämna över butiken.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.06:58, 15 september, 2017

Kalmarbutik köps upp av stor kedja
Foto: Arkiv

Det är djuraffärskedjan Arken Zoo som går in och köper upp Kalmarägda Djurkompaniet, som bland annat har butiker i Kalmar vid Giraffen och Färjestaden vid Ölands Köpstad.

– Det är inte utan stolthet vi lämnar över Djurkompaniet till Arken Zoo. Vi har ägt butikskedjan i närmare 10 år och har de sista åren mer än fördubblat omsättningen. När vi nu står inför nästa steg i kedjans utveckling tror vi att Arken Zoo, bättre än vi, säkrar butikernas utveckling och därmed tryggar våra medarbetares framtid, säger Peo Persson i Kalmar, huvudägare i Djurkompaniet i ett pressmeddelande.

Djurkompaniet har tolv butiker ute i landet samt e-handel som alla nu kommer att övergå till Arken Zoo. Övertagandet sker den 2 oktober men till en början kommer det inte att märkas hos kunderna då verksamheten inledningsvis fortsätter som vanligt.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng