Presenteras av
Veckans Företag

Partykompaniet: ”Vi har svart bälte i planering och logistik”

Att gå från att spela musik på bröllop till att arrangera event för över tusen besökare där kungen kan dyka upp är ett stort steg att ta. Partykompaniet i Kalmar har gjort just det.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.18:20, 15 juni, 2017

2 bilder
  • Robin Fredsson, Christian Persson och Emma-Jessica Johansson är det som utgör basteamet på Partykompaniet i Kalmar. Foto: Hanna Thulin
    Robin Fredsson, Christian Persson och Emma-Jessica Johansson är det som utgör basteamet på Partykompaniet i Kalmar. Foto: Hanna Thulin
  • Planering är a och o när det kommer till att arrangera event. Här går de igenom checklistan inför nästa veckas festligheter. Foto: Hanna Thulin
    Planering är a och o när det kommer till att arrangera event. Här går de igenom checklistan inför nästa veckas festligheter. Foto: Hanna Thulin

Det hela startade år 2002 när vännerna, och konkurrenterna, Christian Persson och Jonas Svendsén, som jobbade som DJ:s på var sitt håll valde att alliera sig. De insåg att istället för att tävla om de uppdrag som fanns så kunde de gå ihop och starta ett företag tillsammans.

– Vi hade jobbat tillsammans på Brofästet och hade haft hand om krogshowerna vid jul och aktiviteterna runt konferenser och liknande. Vi kompletterade varandra bra då Jonas hade koll på den tekniska biten och jag hade erfarenhet av att vara restaurangchef för bland annat Scandic och O’learys, berättar Christian.

Killarna började genom det nystartade företaget Partykompaniet att uppträda och spela på privata fester men växte snabbt och kom snart att innefatta catering och uthyrning av saker som möbler och högtalare. Redan under första året omsatte de en miljon kronor.

– Vi byggde på med scener, tält och anställde kockar samtidigt som vi drev restaurang på Sandras och Byttan. Till slut insåg vi att det finns de som är riktigt duktiga på uthyrning av till exempel tält och att det finns de som är bra på att laga mat. Så vi gick till att bli projektledare som har kontakt med kunden och tar hjälp av underleverantörer.

Sedan sex år tillbaka driver Christian företaget själv och idag är Partykompaniet en renodlad eventbyrå. När de startade hade de 95 procent privata kunder och 5 procent företag, idag är det precis tvärtom. Numera arrangerar de event över hela Sverige och nischar in sig mot större företag som kräver lite mer muskler.

– Har man ett arrangemang som man vill ska bli proffsigt, exklusivt och inte har musklerna till att fixa själv så ska man ringa till oss. Numera händer det att vi tackar nej till förfrågningar som vi vet att en mindre aktör klarar minst lika bra, säger Christian och fortsätter:

– Hälften av våra kunder finns utanför Kalmar och vi är med och fightas med de stora bolagen. Vi har jobbat med IKEA-invigningar i Kalmar, Uppsala och Haparanda. Nästa vecka har vi en sittning med 680 stycken ätande i Oskarshamn och en invigning med kungen på Öland. I Kalmar har vi gjort Guldfesten i nio år vilket är ett prestigefyllt uppdrag och som visar att vi är en seriös aktör eftersom kommunen har många riktlinjer man ska följa.

Christian berättar om Robert Wells 25-års jubileum med Rhapsody som de arrangerade i Tennishallen. 1 200 gäster skulle under fyra dagar serveras tre rätter mat om dagen.

– I tennishallen finns det knappt ett riktigt golv och ström, än mindre plats för att laga mat. Vi lyckades genomföra uppdraget med bravur genom att inhysa oss i Stagneliusskolans skolkök. Sedan kunde vi transportera maten i värmeskåp till tält som stod utanför lokalen där den gjordes iordning. Sedan skulle allt diskas, dammsugas och städas innan det var dags att köra samma sak dagen därpå.

Som mest har Partykompaniet omsatt tolv miljoner kronor och under ett år har de som mest haft sammanlagt 140 personer på lönelistan. I kärnverksamheten är de dock endast tre stycken som får det dagliga arbetet att gå runt; Christian, Emma-Jessica Johansson och Robin Fredriksson.

– När andra säger att de jobbat på en eventbyrå kanske det innebär att de delat ut lite flygblad men så är det inte här. Här får man verkligen göra allt, säger Robin.

– Vi levererar alltid 110 procent och har ofta högre ambitioner än kunden. För att kunna jobba här måste man ha svart bälte i planering och logistik, framförhållning och checklistor är a och o för att lyckas. Personligen känner jag att vi har hittat rätt sätt att driva företaget på och det hade inte gått utan dessa viktiga nyckelspelare, säger Christian.

LÄS MER: Här hittar du alla tidigare reportage om Veckans Företag.

Christian berättar att det är en drivkraft att lyckas med ett evenemang men att det ger en extra liten guldkant på tillvaron att också får jobba med så många kändisar. Samir och Viktor, Robert Wells, Shirley Clamp, Lisa Nilsson och Laila Bagge är bara några namn av alla offentliga personer som Partykompaniet har arbetat med genom åren.

– Sånt är roligt och folk är alltid sugna på att träffa och prata med dem. Det är kul att få se hur de är privat, vissa är precis som man tror och andra inte. Vi är manager åt Willy Björkman från Bygglov till exempel. Han har sovit hemma hos mig flera gånger och på kvällarna ligger vi på var sin soffa och tittar på programmet. Han är exakt likadan privat som man ser på tv.

Inom fem år räknar eventbyrån med att vara en av de absolut största på eventmarknaden och målet är att få vara med på ett hörn när en av deltävlingarna av Melodifestivalen arrangeras.

– Tyvärr har vi ju ingen lokal här som rymmer något sådant och inte tillräckligt med hotellrum. Det är den största utmaningen och det negativa med Kalmar men vi hoppas på framtiden. Vi har ju precis fått en ny hyresvärd här på Guldfågeln arena och hoppas kunna få göra större event här under de 350 dagarna på året som den står tom. Kalmarsalen är en aula i jämförelse.

Fram till den dagen som Kalmar bygger en ny anläggning så kommer Partykompaniet att fortsätta köra på och erbjuda proffsiga och välplanerade event.

– Vi vet vad vi kan, vi har gjort en resa från att vara Partykompaniet till att bli Eventbyrån Partykompaniet. Här på hemmaplan vet man att vi finns och många förknippar oss nog med de lite mindre sakerna som att man kan hyra en högtalare eller få hjälp av oss vid en 50-årsfest men vi är mycket mer än så, avslutar Christian.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butik på Baronen satt i konkurs

Butiken kommer att avvecklas men man hoppas kunna hitta en nya ägare som vill ta över.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.11:34, 22 juni, 2017

Butik på Baronen satt i konkurs
Foto: Arkiv

Klädbutiken Kompaniet i Baronen har satts i konkurs och håller just nu på att avvecklas.

– Vi börjar med en utförsäljning och parallellt med det försöker vi hitta en ny ägare, säger Erik Gabrielsson från Wesslau Söderqvist Advokatbyrå som är förvaltare i fallet, till Barometern.

Det är fortfarande oklart exakt vad konkursen beror på men Gabrielsson är hoppfull om att hitta en nya ägare.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarchef avancerar i leden: ”Jag känner mig hedrad”

Karin Mattson klättrar på karriärstegen och lämnar positionen som kontorschef för Swedbank i Kalmar och får nu ett betydligt bredare arbetsområde.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.07:02, 22 juni, 2017

Kalmarchef avancerar i leden: ”Jag känner mig hedrad”
Karin Mattson slutar som kontorschef för Swedbank i Kalmar. Foto: Arkiv

I och med att Swedbank precis har genomgått en omorganisation och numera är fyra regioner istället för fem så har kontorschefen i Kalmar, Karin Mattsson, fått ett prestigefyllt uppdrag.

– Det känns såklart väldigt kul och spännande. Jag har varit sex år på kontoret i Kalmar och känner mig hedrad över att ha erbjudits den här tjänsten. Det är en utmaning, säger Karin.

Efter drygt fem år som kontorschef så blir hon nu biträdande regionchef för Swedbanks södra region.

– Det var aldrig någon tvekan om att tacka ja. Jag drivs av att förbättra och förändra så detta kändes som ett naturligt steg. Det enda var att jag var tvungen att kolla med dem där hemma för det kommer bli lite skillnad.

Hon kommer fortfarande att bo kvar i Kalmar men har numera hela Småland, Halland, Blekinge och Skåne som arbetsplats. Det kommer att bli en del resande mellan de olika kontoren.

– Jag kommer sakna att inte ha lika mycket daglig kontakt med kunder, det blir den största skillnaden eftersom det är det jag har sysslat med de senaste åren och tycker är roligt.

Just nu är Karin på en härlig semesterresa men hennes nya tjänst har redan börjat gälla. Hon ersätts tillfälligt av Magnus Johansson, som varit företagschef på Swedbank. Han blir tillförordnad kontorschef på Swedbank i Kalmar under tiden som man letar efter en ny kontorschef.

Vad kommer du att minnas mest från dina år på Swedbank i Kalmar?

– Dels har vi varit med om en fantastisk ombyggnad på kontoret som blev riktiga bra. Sen är jag väldigt imponerad av de som jobbar på kontoret och alltid har varit så positiva till förändringar som ger större kvalité för våra kunder, säger Karin och fortsätter:

– Kontoret i Kalmar har ett väldigt gott rykte om sig och vi är väldigt framgångsrika när det kommer till nöjda kunder, vilket kanske är anledningen till att just jag fått frågan. Det kommer jag att ta med mig till det här nya uppdraget, avslutar hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nytt Kalmarföretag ska ta fram cancertest för djur

Biotechföretaget Alertix har siktet inställt på att göra veterinärernas jobb lättare. "Det är ett väldigt starkt verktyg".

Viktor Jerner

Viktor Jerner

Kl.07:01, 18 juni, 2017

Nytt Kalmarföretag ska ta fram cancertest för djur
Bengt Åstrand. Foto: Viktor Jerner

Det nya biotech-företaget Alertix AB har nyligen etablerat sig i Kalmar Science Park ute på Varvsholmen i Kalmar. Ägaren och VD:n Bengt Åstrand driver företaget tillsammans med forskaren Staffan Eriksson (Sveriges lantbruksuniversitet) och marknadschefen Ann-Charlotte Aronsson.

Tillsammans jobbar de med att utveckla ett veterinärtest för sällskapsdjur som kan upptäcka cancer i ett tidigt skede, genom ett vanligt blodprov.

– Vi kan se om djuret har några celler som växer onaturligt som vid en cancer. Testet hittar tecken på den biomarkör, den substans, som utsöndras i samband med cancer, berättar Bengt Åstrand.

– Det är ett väldigt starkt verktyg för veterinärer som kan göra en bedömning om det handlar om cancer eller inte, även under behandling eller efter behandling för att se att cancern inte kommer tillbaka, fortsätter han.

Den här typen av test är helt unikt på marknaden och Bengt hoppas på att det ska kunna ta cancervården gällande djur några steg framåt.

– Det är ett känsligt test som kan upptäcka den här markören tidigt i förloppet, långt innan man kan se cancern på röntgen eller känna den. Det räcker helt enkelt med väldigt få celler för att upptäcka det, berättar Bengt.

– Testet kan inte visa specifikt vilken typ av cancer det är, men eftersom den här markören utsöndras i vid alla typer av cancer, både de i blodet och de i form av fasta tumörer, så kan vi upptäcka alla. Det mäter också hur snabbt det växer, säger han.

Det test som är utvecklat specifikt för hundar är nu klart i labb-fasen, så nu väntar produktutveckling i höst och sedan försäljning till diverse veterinärlaboratorier världen över. Det möjliggör sedan i sin tur att veterinärer kan skicka in blodprov och få dem analyserade.

– Vi har även för avsikt att gå vidare med tester för katter och hästar också, men det behövs mer arbete i labbet me dem. Testerna är nämligen specifika för djuren, säger Bengt.

Bengt räknar med att testet – som uppskattas kosta kring 500-1000 kr – kommer finnas på marknaden om ungefär ett och ett halvt år och det har aldrig varit mer aktuellt och relevant än nu.

– Sällskapsdjuren får cancer i allt högre grad eftersom de blir äldre och vi har de hos oss längre. Dessutom behandlar man för cancer hos sällskapsdjur idag i större utsträckning än förr i tiden, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Elektronikjätte öppnar konceptbutik i Baronen

"Det blir ett bra tillskott till centrala Kalmar".

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.20:01, 17 juni, 2017

Elektronikjätte öppnar konceptbutik i Baronen
Foto: Arkiv.

Att H&M flyttar in i Baronen har väl inte undgått någon. Nu meddelar Jan-Christer NilssonP&E Fastighetspartner att även Elgiganten kommer öppna upp en så kallad konceptbutik i köpcentret under hösten.

– Det är en liten konceptbutik som jobbar med telefoner och andra bärbara produkter. Det blir ett bra tillskott till centrala Kalmar – speciellt med tanke på Linnéuniversitetet som kommer öppna i hamnen, säger Nilsson.

Exakt var i Baronen butiken kommer ligga är än så länge inte officiellt.

– Jag väljer att avvakta med det, säger Nilsson.

Elgigantens stora varuhusHansa City kommer inte påverkas av nyetableringen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Så kan biluthyraren blåsa dig på pengar

På semestern hyr många svenskar en bil för att ta sig runt. Nu varnar Motormännen för biluthyrare med ett särskilt beteende.

Konrad Olsson

Konrad Olsson

Kl.18:51, 17 juni, 2017

Så kan biluthyraren blåsa dig på pengar
Foto: Vimeo.

Problem med biluthyrare som försöker lura turister är något Motormännen vill varna för. Man menar att en uthyrare kan ”upptäcka” skador på bilen efter att den lämnats in, vilket kan bli ett problem.

Om uthyraren finns utomlands och man åkt hem från semestern är det svårt att få upprättelse. Därför ska man alltid begära kvitto på att inga skador fanns vid återlämnandet, för att slippa besvär.

Ett annat sätt att undvika problem är att välja den självriskeliminering som erbjuds då man hämtar ut bilen. Fast priset är högt eftersom vid en långresa kostar självriskelimineringen mer än vad man riskerar att få betala för vid vanliga småskador.

 Att köpa självriskeliminering bara för att slippa eventuella problem känns inte självklart. Då är det bättre att stå på sig och kräva kvitto där det tydligt framgår vem bilen har återlämnats till och att den är skadefri, säger Motormännens expert på bilresor Karl von Schoultz till tidningen Motor.

Det ingår en försäkring i bilhyran som täcker de flesta skador vid en olycka. Självrisken kan variera från noll till större belopp. Skulle självrisken ligga på 20 000 kronor behöver du inte betala den summan för en minimal skada.

Motormännen skriver följande i ett pressmeddelande: ”Tycker du att självrisken är i högsta laget? Då kan du tacka ja till en självriskeliminering. En del biluthyrare kräver att du ska välja till en sådan, men det är fel. Självriskeliminering är alltid ett frivilligt tillval. Men räkna med att den kostar flera hundra kronor om dagen.”

Fakta



Motormännens råd när du hyr bil

  • Kontrollera alltid bilens skick innan du kör iväg.

  • Leta efter repor och bucklor på stötfångarna, lackskador på dörrarna, stenskott på vindrutan.

  • Se till att få alla skador noterade på kontraktet.

  • Nöj dig inte med muntliga besked om att ”de där skadorna vet vi om”.

  • Fotografera gärna, så du har bildbevis, då riskerar du inte att få betala för gamla skador.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.