11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige

Globala snabbmatskedjor som satsar på allt från munkar till pizza vill etablera sig i Sverige.

Michael Olsson

Michael Olsson

Kl.13:44, 12 augusti, 2017

11 snabbmatskedjor som kan komma till Sverige
Foto: Montage/Creative Commons

Den svenska marknaden är attraktiv för flera globala franchisekedjor och antalet har vuxit enormt de senaste 20 åren. Men det finns många som inte kommit till Sverige – ännu.

Veckans Affärer har pratat med Franchise Group, som listat elva franchisekedjor som vill etablera sig i Sverige.

”Sverige är en intressant marknad, speciellt om man vill testa sitt koncept för att ta sig ut på den Europeiska marknaden”, uppger Franchise Group till VA.

Dairy Queen – Glasskedjan, förkortad DQ, öppnade sin första restaurang 1940 och serverar glass, milkshake och annan snabbmat.

Donut King – En australiensisk kedja som är specialister på munkar. Har även milkshake och smoothies.

Denny’s – Kedja finns världen över och har restauranger i amerikanskt diner-koncept. Har öppet dygnet runt och serverar bland annat pannkakor, omeletter och hamburgare.

Gloria Jean’s Coffees – Cafékedja med över 400 caféer som öppnade 1979 i Chicago i USA.

Bagel Corner – Har funnits sedan 2011 och serverar bagels till bra priser på snabb tid.

La Cure Gourmande – För den sin gillar sötsaker kan denna kedja bli en favorit. Har kakor, choklad och andra sötsaker.

Pizza Capers – Har funnits i drygt 20 år och har restaurangen över hela Australien. Kedjan säljer pizza, pasta, sallad och efterrätter.

Punjab Grill – En av de mindre kedjorna på listan. Bildades 2001 och serverar fine dining Sikh-mat.

Michel’s Patisserie – Är den största konditorikedjan i Australien och har över 300 enheter. Säljer 36 miljoner koppar kaffe och 9,5 miljoner tårtbitar per år.

Crust Gourmet Pizza Bar – Ytterligare en pizzakedja. Är stora i Australien och serverar ”boutique style”-pizzor med mat i fokus.

Brumby’s Bakery – Satsar på hembakade produkter. Satar mycket på att göra bröd på högkvalitativa ingredienser.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City

"Det kommer bli fantastiskt", säger butikschefen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:29, 22 januari, 2018

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City
Foto: Kim Ahlqvist.

I början av maj månad förra året skrev 24Kalmar att Granngården skulle öppna en ny butik ute vid Hansa City. Nu står den klar och på torsdag invigs den med pompa och ståt.

– Det ska bli otroligt spännande och roligt. Vi känner lite att det äntligen sker, och det behövs i Kalmar. Vi vill inte bara var med och leka, utan konkurrera på allvar, säger butikschefen Micael Söderlund.

LÄS MER: Kedja bygger ny butik vid Hansa City: ”Äntligen hittat rätt läge”

Redan på onsdag kväll är det VIP-kväll och då kan man få en exklusiv förhandstitt på de nya lokalerna.

– Det kommer bli fantastiskt och nu är det bara finliret kvar, säger Söderlund.

Nyöppningen skapar cirka tio stycken nya arbetstillfällen i Kalmar.

Invigningen sker klockan åtta på torsdagsmorgonen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”

Svenska butiksjätten slår larm. "Det kan påverka jobb", säger företagets vd.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.18:04, 22 januari, 2018

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”
Foto: Pressbild/Teknikmagasinet

Kinesiska sajter som Alibaba och Wish är på väg att slå ut flera svenska kedjor. Den främsta orsaken är att svenska butiker måste betala tull, moms och flera andra avgifter när de importerar varor.

Jättekedjan Teknikmagasinet är satt under rekonstruktion, och menar att de har svårt att konkurrera med den kinesiska lågprisimporten.

LÄS MER: EXTRA: Här är snackisen hela Sverige pratar om just nu

– Vi är alla lite tagna på sängen. Vi kan inte få fram produkter på den prisnivån. Inte om vi importerar från Kina och följer alla regler och betalar alla avgifter. Det går inte för oss, säger Catherine Sahlgren, vd för Teknikmagasinet, till SVT och fortsätter:

– Det här berör inte bara Teknikmagasinet utan gäller för handeln i stort när konkurrensen nu snedvrids. Det kan påverka jobb.

Tullverket är medvetna om problemet, och att svenska arbetstillfällen kan försvinna om det inte vidtas några åtgärder. I slutet av förra veckan avslöjade Breakit att Tullverket och PostNord ska vara överens om att införa en högre administrationsavgift.

– Det kommer att bli avsevärt dyrare för de som handlar. Idag ligger vår administrationsavgift på 125 kronor. Men vi har inte fastställt exakt hur stor avgiften kommer att bli i och med det nya systemet, säger Postens kommunikationschef Thomas Backteman till Breakit.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte

Kammar hem utmärkelsen som Årets Nöt bland 10 000 andra gårdar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.08:44, 22 januari, 2018

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte
Foto: Pixabay

I Lindersmåla, utanför Rockneby, driver Morgan Karlsson och Therese Nilsson sin gård med nötköttproduktion.

Nu prisas duon för sitt gedigna arbete av Scans inköpsavdelning, HKScan Agri, när de får ta emot utmärkelsen som Årets Leverantör Nöt 2017.

Priset är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnaren utses bland HKScan Agris 10 000 leverantörer.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScan Agris leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 procent svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, tillförordnad inköpsdirektör hos HKScan Sweden.

På gården i Lindersmåla föds det årligen upp 200 nötdjur till slakt och då främst ungtjurar av mjölkras. Therese Nilsson och Morgan Karlsson har 175 hektar som de odlar på och utöver det betar djuren på 30 hektar. Grödorna består av vall, majs, korn, havre, rågvete och raps. Företaget har en halvtidsanställd men annars sköts all verksamhet av familjen.

Motiveringen till priset:
”Therese och Morgan är ungnötsproducenter som är drivna, noggranna och gärna antar nya utmaningar. De är lyhörda för marknaden oavsett om det innebär att betäcka kvigor för att ta en kalv innan slakt som ungko eller att testa att producera mellankalv, ständigt med noggrann utvärdering efteråt. Produktionen är väl fungerande, det finns framförhållning i slaktplaneringen och toppkvalitet på de djur som levereras. De har en god förmåga till samarbete både med HKScan och med andra producenter i närområdet.”

Fakta



Kriterierna för priset Årets Leverantör Nöt 2017:

- Har bra djuröga och jobbar aktivt för främja djurens naturliga beteende så att de mår bra.

- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar

Nyetableringen har minst sagt slagit väl ut. "Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:04, 20 januari, 2018

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar
Felix Astrén, Matilda Thuresson och Fabian Astrén. Foto: Karl-Oskar Karlsson

2015 drog bröderna Felix och Fabian Astrén i gång Grilleriet i Växjö med stor framgång – och nu har de tagit Kalmar med storm.

Den 1 december slogs portarna upp till Grilleriet Burgers i Kalmar och sedan dess har man i stort sett haft fullsatt varje lunch och Kalmarborna har minst sagt varit nyfikna på stans första renodlade hamburgerrestaurang.

LÄS MER: PREMIÄR: Ny restaurang lockade många gäster

– Absolut är det kul att det har varit fullt. Man hade nästan önskat en lite lugnare start så att både vi och personalen skulle ha blivit varmare i kläderna. Det är lite av nyhetens behag och nu gäller det att fortsätta leverera en bra produkt för att bibehålla det här, säger Felix Astrén, som är en av fem delägare.

Efter en och en halv månad i Kalmar har vardagen börjat infinna sig på den nyöppnade restaurangen.

– Vi har gått en bra skola, för vi har fått gott om gånger att öva. Alla har blivit varma i kläderna och det känns som att allt flyter på, vilket är väldigt skönt. Nu ser vi verkligen fram emot framtiden.

Totalt har Grilleriet 27 anställda på restaurangerna i Växjö och Kalmar – och man är inte heller främmande för att öppna upp nya restauranger.

– Först och främst ska vi göra det här bra och vara ödmjuka. Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt som vi vet är väldigt bra. Fel kommer vi allltid att göra, men vi jobbar alltid med att göra någonting åt det. Alla ska kunna gå härifrån och vara nöjda på något sätt. Det ska vara kul att äta hos oss, säger Felix Astrén och fortsätter:

– Vi är ju från Kristianstad och får vi ett tillfälle så kommer vi att öppna där. Ingenting är klart, men vi håller ögon och öron öppna där.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarföretag uppköpt för ”tresiffrigt miljonbelopp”

Mediejätten köper upp det hyllade e-handelsföretaget från Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.14:18, 19 januari, 2018

Kalmarföretag uppköpt för ”tresiffrigt miljonbelopp”
Foto: Pressbild.

I slutet av 2016 blev Egmont Publishing delägare i det Kalmarbaserade företaget Outnorth. För lite drygt en månad sedan utökade Egmont sitt ägande i e-handelsföretaget till en tredjedel. På fredagen blev det klart att man tar över som majoritetsägare i Outnorth, som är en av Skandinaviens största nätbutiker inom outdoor och friluftsliv, med försäljning av kläder, skor och utrustning för aktiviteter och träning utomhus.

Investeringen landar på ett tresiffrigt miljonbelopp, meddelar Egmont i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Mediejätten gör ny miljoninvestering i hyllat Kalmarföretag

– Outdoor är ett av Egmonts strategiska satsningsområden inom e-handel. Outnorth är har en bra position på online-marknaden inom outdoor, och det är ett företag som vi tror har stor potential. Sedan vi gick in i bolaget har vi lärt känna verksamheten bättre och vi ser en positiv underliggande utveckling, säger Cato Broberg, ansvarig för e-handel inom Egmont i ett pressmeddelande.

Outnorth grundades 2005 av Stefan och Per Gustafsson och företaget har haft en stark tillväxt. 2017 uppgick omsättningen till cirka 430 miljoner kronor där Sverige står för den största delen. Man är även stora i Danmark, Norge och Tyskland.

– Vi har arbetat tillsammans med Egmont under 2017 och de har en mycket tydlig, långsiktig vision för både e-handel och outdoorbranschen som är mycket positiv för Outnorth som bolag. Outnorth kommer nu att fortsätta på den inslagna vägen och stärka positionen som den ledande outdoorbutiken online säger Lars Nykvist, vd för Outnorth i pressmeddelandet.

Egmonts e-handelsområde innefattar flera ledande nordiska nätbutiker som Jollyroom, Bagaren och Kocken, Fjellsport, Med24 och Nicehair. Omsättningen ligger i dag på över två miljarder kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng