TV: Seniorer i Färjestaden bjöds på cruising

"Det ska bli häftigt", sa Peter Linnell innan han åkte iväg i en Buick.

Rickard Johansson

Rickard Johansson

Kl.11:58, 25 augusti, 2017

För andra året i rad bjöds de boende på demens- och omvårdnadsboendet Äppelvägen i Färjestaden på cruising i amerikanska vrålåk. Se klippet från rundturen i spelaren här över.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Premiär för Vikings nya intro

Nybro Vikings introgrupp har under en tid arbetat med Vikings nya intro inför den nya säsongen. Se den här:

Faton Pasho

Faton Pasho

Kl.19:51, 20 september, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

HALMSTAD BK–KALMAR FF

TV: Dyrestam inför HBK: ”Vi är starka just nu”

KFF-backen har imponerat under sin första tid i sin nya klubb. På onsdag kväll gästar laget Halmstad i en viktig match i jakten på nytt kontrakt.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:37, 19 september, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Veckans Match

VECKANS TV-MATCH: Berga vann på konstgräset

Det var en jämn och chansfattig tillställning som IFK Berga kunde gå segrande ur mot IFK Malmö. Se målen och höjdpunkterna i 24 Play.

Rickard Johansson

Rickard Johansson

Kl.20:00, 16 september, 2017

Då Bergaviks IP hade blivit vattensjuk togs beslut att spela matchen på Gastens konstgräs vilken skulle visa sig vara gynnsamt för hemmalaget. Matchen drog igång ca 15 minuter senare på grund av ett skyfall som kom in lite innan matchstart.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Familjefys med Emelie

TV: Så får du tid till träningen: ”Sätt inte ribban så högt”

24Sveriges nya träningsskribent Emelie Elmes tipsar om hur du hinner med träningen i din vardag. Hon visar även upp ett kort och effektivt träningspass.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.20:00, 14 september, 2017

Att träning är bra, det vet vi. Att det gör oss piggare, friskare, gladare och att det förmodligen kommer leda till ett längre liv, det vet vi också. Trots detta är det många som har svårt att få in träning som en naturlig del av vardagen.

En av de vanligaste förklaringarna jag hör är bristen på tid. Tid har vi alla. Det är däremot i slutändan vi själva som väljer hur vi ska prioritera den.

Användare av sociala medier sitter i genomsnitt och scrollar i över en timme om dagen. (!?)

Sätt inte ribban så högt. Tränar du nio minuter idag så är det mer än vad de som inte tränar alls gör. Här kommer fyra övningar du kan köra precis vart som helst. För DU har väl nio minuter över till träning idag? Idag kan vara dagen du tar tag i det!

Jobba 30 sek per övning, vila 15 sek. 3 varv!

Knäböj/squats

Här tränar du främst: framsida lår, baksida lår och rumpa

Så gör du: Stå höftbrett isär, pressa knäna lite utåt så att de inte faller inåt. Brösta upp dig och håll ryggen rak med lätt svank. Tighta till mage och bål och håll den spänningen hela tiden. Håll tyngden på hälarna och sätt dig så djupt som din rörlighet tillåter. Krummar du ryggen har du gått för djupt.

Dips

Här tränar du främst: triceps, baksidan av armen (Eller gäddhänget, kärt barn har många namn)

Så gör du: Dra bak och ned axlarna, se till att armbågarna går rakt bakåt genom hela övningen. Sträva efter att ha rumpan så nära stolen som möjligt. Böj armarna och sträck ut dem igen, Vill du ha det tuffare? Sträck på benen!

Superman

Här tränar du främst: rygg och balans

Så gör du: Stå på alla fyra. Fokus genom hela övningen på att ha höften stilla och höftbenen lika långt från golvet så att du inte tippar höften. Blicken i golvet och håll spänningen i bålen. Sträck diagonal arm och ben, håll kvar ett par sekunder innan du byter.

Plankan

Här tränar du främst: mage och core men precis hela kroppen är med och jobbar

Så gör du: Armbågarna under axlarna. Håll en naturlig svank, du känner direkt när du börjar tappa position. Det vanligaste misstaget är att hamna i  ”hängbron”. Kör bara så länge du orkar hålla en rak och fin planka.

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”.

Emelie Elmes

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Häng med in i Kalmars nya gym

Petter Månsson och Simon "Tjappe" Gustafsson har slagit upp portarna till gymmet Urkraft.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.20:31, 9 september, 2017

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng