Alarmstreet Kommunikation: ”Kreativiteten dör aldrig” | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
Veckans Företag

Alarmstreet Kommunikation: ”Kreativiteten dör aldrig”

Hos Alarmstreet är det högt i tak och alla får komma till tals vilket är en förutsättning för att få fram de allra bästa och mest kreativa idéerna.

Hanna Thulin

Kl.19:32, 5 oktober, 2017

5 bilder
  • Stefan Juliusson och Sophia Magnusson säger båda att kreativiteten hos personalen är Alarmstreets största styrka. Foto: Hanna Thulin
    Stefan Juliusson och Sophia Magnusson säger båda att kreativiteten hos personalen är Alarmstreets största styrka. Foto: Hanna Thulin
  • En av Alarmstreets grundpelare är tidningen Nytt Boende som görs i samarbete med Pontuz Löfgren AB. Foto: Hanna Thulin
    En av Alarmstreets grundpelare är tidningen Nytt Boende som görs i samarbete med Pontuz Löfgren AB. Foto: Hanna Thulin
  • I dagarna släpps ett nytt magasin där Alarmstreet dokumenterat arbetet med Linnéuniversitetet. Foto: Hanna Thulin
    I dagarna släpps ett nytt magasin där Alarmstreet dokumenterat arbetet med Linnéuniversitetet. Foto: Hanna Thulin
  • Gänget på Alarmstreet skapar allt innehåll själva i magasinen. Här syns en intervju med kommunalråd Johan Persson. Foto: Hanna Thulin
    Gänget på Alarmstreet skapar allt innehåll själva i magasinen. Här syns en intervju med kommunalråd Johan Persson. Foto: Hanna Thulin
  • Hos Alarmstreet tror man att det ligger mycket film och rörlig bild i framtiden och har därför valt att satsa lite extra på det. Foto: Hanna Thulin
    Hos Alarmstreet tror man att det ligger mycket film och rörlig bild i framtiden och har därför valt att satsa lite extra på det. Foto: Hanna Thulin

Alarmstreet har funnits i Kalmar sedan 2005 och har under drygt tio år hunnit bygga upp en verksamhet som står stadigt på tre ben.

– Vi började som ett renodlat kundtidningsbolag där vi gjort mer nischade magasin. Tidningen Nytt Boende har vi tagit fram i elva år och vi gör även magasin åt bland annat Kalmar FF och FBC Kalmarsund. 2011 startade vi en reklambyrå där vi jobbar med ett helhetstänk för våra kunder, allt från att ta fram en röd tråd som genomsyrar kundernas hela kommunikation till att skapa kampanjer och grafiska profiler. Vi har vunnit pris som Årets Marknadsförare Guldfesten i tre år och varit nominerade varje år sedan vi startade, säger Stefan Juliusson, grundare och AD på företaget.

LÄS MER: Kalmar Musteri: ”Folk åker långt för att musta”

Det tredje benet som bär upp företaget är de event som man projektleder. Deras två största event är utan tvekan Kalmar Grand Prix och Nytt Boende Mässan som gick av stapeln för tredje året i rad för bara några veckor sedan. Då hade man flyttat hela mässan från Larmtorget till Stortorget och hade över hundra utställare, säger Sophia Magnusson som är VD för Alarmstreet Kommunikation.

– Nytt Boende Mässan har blivit en riktig succé och den har vuxit enormt. Vi tittar hela tiden på hur man kan göra den ännu bättre och större, säger Sophia.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

I en bransch där det finns ett stort utbud av både eventplanerare och reklambyråer så vet Sophia och Stefan vad deras största tillgång och styrka är.

– Vi är ett jäkla kreativt gäng här uppe. Vi har väldigt högt i tak och är en platt organisation där alla får tycka och tänka precis vad de vill utan att bli nedskjutna med en gång, säger Stefan.

– Det ska vi verkligen lyfta fram. Idéer kläcks och blir till på en sekund. Tittar man på framtiden så är kreativiteten det som gör att vi aldrig kommer att stanna. Många saker kan förändras men kreativiteten dör aldrig, den går att sälja oavsett vilken framtid vi lever i. Det är kärnan i allt vi gör, säger Sophia.

Kreativiteten är som sagt en styrka och den behövs när de tar sig an deras största utmaning som är övergången till det digitala när det gäller deras magasin.

– Vi diskuterar hur vi ska göra den övergången på bästa sätt och vi vill få in ännu fler filmer i det formatet. Men som det ser ut nu så pratar alla om tidningsdöden fast våra tidningar är så pass etablerade så att vi inte märker av den alls. Magasinet Nytt Boende växer för varje år och tidningen Nöjesnytt har ökat med 100% i  omsättning sedan vi tog över den. Vi har valt att göra den ännu mer lokal och satsa mycket på linnéstudenterna vilket har varit lyckat. På den digitala sidan jobbar vi även tätt med Viva Media Group, ett samarbete som är väldigt lyckat.

En annan, mer angenäm, utmaning som Alarmstreet står inför är att inte få hybris och rusa iväg för snabbt.

– Vi måste förvalta det vi har, men vi vill inte heller slå oss till ro utan vill fortsätta utvecklas på våra tre ben. Det gäller att vara med för det kan svänga snabbt, se bara på Nokia som en gång hade världens bästa telefon och blev omsprungna, säger Stefan.

Att flytta från Kalmar är inget som ligger i planerna.

– Det är Kalmar som gäller, vi ser ingen nackdel med att vara här, sen kanske vi öppnar upp ytterligare ett kontor i någon stad. Vi har ju 45 minuter till Stockholm om vi hade velat satsa mer på kunder där i framtiden, säger Sophia och fortsätter:

– Om tio år kommer vi att göra mycket mer film men vi har kvar våra magasin som vi har utvecklat på andra sätt. Men vår kärna kommer alltid att vara alla relationer som vi har till våra kunder, det är unikt. Sen kommer vi heller aldrig att släppa mässorna. Man kan göra hur mycket som helst på sociala medier men man slår aldrig det personliga mötet.

I dagarna släpps ett av Alarmstreets senaste projekt. De har tagit fram ett magasin om det nya Linnéuniversitetet.

– Det är ett exklusivt magasin till invånarna där vi dokumenterar bygget av Linnéuniversitetet. Sedan kommer vi även att släppa filmer varje månad med de olika aktörerna som är inblandade i projektet. Det är jättekul att vara en del av detta då det är ett av de största byggena i Kalmar, om inte Sverige, säger Sophia.

– Linnéuniversitetet är skitviktigt för oss och nu när det kommer till stan kommer det att gynna många. Vi räknar själva med att bli bättre på att headhunta studenter från universitetet som kan göra sina praktiker här och sedan jobba vidare efter examen för personal med de rätta kompetenserna är inte lätta att hitta, säger Stefan.

En sak som är säker är att Alarmstreet kommer fortsätta att utvecklas och jobba på i samma anda.

– Det som kännetecknar oss är att vi har genomtänkta idéer och satsar på att ha hög kvalité. Vi gillar att gå in i våra kunders DNA för att hitta kärnan och sedan skapa något som sticker ut, avslutar Stefan.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram

I byggdammet växer nya Stars & Stripes fram. "Vi vill att alla ska känna sig välkomna."

Hanna Thulin

Kl.21:01, 19 april, 2018

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram
Foto: Hanna Thulin

Turerna har varit många för nya Stars & Stripes Larmtorget men nu börjar man närma sig det slutgiltiga öppningsdatumet. I det som tidigare var Manana Manana och Wayne´s Coffee växer nu en nu lokal fram i byggdammet.

– Det är en stor lokal som tagit längre tid att renovera än vad vi kanske hade räknat med. Vi bestämde oss för att det fick ta den tid det tar. Ska man göra saker ordentligt så tar det tid, säger Theo Kazantzidis, driftchef för Stars & Stripes.

Den nya lokalen på cirka 1000 kvadratmeter rymmer nu en lounge med bar, en restaurangdel me öppet kök, en källare med spelcenter och ett konferensrum. Theos favoritdel av lokalen är övervåningen där konferensrummet och en del av matplatserna kommer vara placerade.

– Utsikten från konferensrummet är grym. Det är lätt att förälska sig i lokalen ur ett arbetsmässigt perspektiv. I lokalen kommer det även att finnas över 30 tv-skärmar så man kommer att kunna följa sporten vart man än är.

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen... Foto: Hanna Thulin

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen. Foto: Hanna Thulin

Det nya Stars & Stripes kommer att vara helt annorlunda från det Stars som Kalmarborna kanske är vana vid sedan tidigare.

– Det är ett helt nytt ställe för hela familjen, det här är en helhetslösning och det är det vi kommer att stå för. Man ska kunna gå hit med familjen och stanna en hel kväll.

Till skillnad från gamla Stars så kommer man till exempel inte att ha regelbundna nattklubbskvällar. Nu ligger istället fokus på att göra det till en miljö där gästerna kan sitta ner och prata med varandra eller spela ett spel.

– Vi bygger ett så pass stort ställe för att det ska kunna vara en helhetsupplevelse, det ska inte bara vara mat eller bara sport utan du ska kunna göra allt. Vi vill verkligen kunna anpassa oss till alla och alla ska känna sig välkomna. Målet med det hela är att alla ska kunna få sitt ”best moment of the day”, precis som Stars & Stripes slogan, säger han och fortsätter:

– Vi kommer att jobba med nöjen och evenemang som trubadurer och quiz. Under sommaren blir det inget nattklubbsdunk men under vintern kan vi komma att ha något liknande under specifika tillfällen. För oss är det viktigt att även en mogen publik ska känna sig hemma här.

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffelboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffleboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

Härnäst väntar fortfarande några veckors jobb för Theo och resten av Stars-familjen, som han kallar alla hantverkare och medhjälpare, innan man kan slå upp portarna och bjuda in Kalmarborna.

– Det är nära öppning nu, det är det sista inredningspillet som ska in men som också tar tid. Vi siktar på att få klart det så fort som möjligt, man kan verkligen säga att vi har en spännande resa framför oss, avslutar han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning

Nu kan du få en salongsklippning hemma i soffan. "Alla måste ju till frisören någon gång," säger Sara Nyström.

Klara Alvunger

Kl.19:50, 18 april, 2018

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning
Sara Nyström åker hem till folk för att klippa dem. Foto: Hanna Thulin

Sara Nyström har jobbat som frisör i många år och flera av dessa har hon själv haft Salong Malmen. Under åren har hon byggt upp en kundkrets som kommer till henne för att klippas. Nu utökar hon sin verksamhet genom att istället vara den som kommer till kunderna, något hon kallar hemklipp.

– Jag har haft idén länge men varken vågat eller orkat ta tag i det. I höstas köpte jag dock en bil som jag har ”stripat” upp och nu har jag satt igång med att köra hem och klippa hos folk, berättar Sara Nyström.

För att få en hemklippning bokar man tid som vanligt via telefon eller på nätet. Sedan betalar man en avgift för sträckan Sara Nyström måste köra. Än så länge är klippningarna centrerade till Kalmar, men hon har även åkt till bland annat Smedby och Trekanten.

– Jag tror att folk blir mer bekväma, man fixar städhjälp hemma och man vill ha maten levererad hem, man har mindre tid helt enkelt. Alla måste ju till frisören någon gång och om man har många barn kanske det är smidigt att ta en familjeklippning hemma. Det var anledningen till att jag startade upp detta, förklarar Sara Nyström.

saranystrom1

Hon berättar även att hemklipp är bra för de äldre som inte kan ta sig in till stan, särskilt svårt hade många i vinter med tanke på snön.

– Jag har haft äldre som sagt att de kommer kunna bo kvar i sin bostad nu när frisören kommer hem till dem.

Reaktionerna hon har fått har enbart varit positiva.

– Hemklipp är enkelt för alla. Jag har alltid tyckt att det har varit roligt att jobba med människor och nu kände jag väl mest att det behövde hända något. Jag hoppas på att fler ska få upp ögonen för detta så nu ska jag marknadsföra, säger hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”

Investeringen innehåller både flytt och nya anläggningar.

Andreas Norinder

Kl.11:36, 18 april, 2018

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”
Foto: Pressbild/Genre

I maj förra året kunde 24Kalmar berätta om att Liljas bil skulle lämna sina lokaler på Norra vägen och Galggatan. Istället ska mankoncentrera verksamheten till Hansa City.

Fastighetsbolaget Riksbyggen köpte tomten och planerar att bygga cirka 200 bostäder. Planerad byggstart är under 2019 och den första inflyttningen kan ske året därpå.

LÄS MER: Riksbyggen storsatsar i Kalmar – plan för 200 nya bostäder

På onsdagen presenterade Liljas bil ytterligare förändringar i sin verksamhet. Förutom koncentrationen till Hansa City, som innefattar en ny serviceverkstad, ny tvättanläggning och andra personalutrymmen, flyttar man sin verksamhet i Borgholm.

Där flyttar Liljas bil från Storgatan till helt nya lokaler i handelsområdet Triangeln. Här blir det nybyggnationer på cirka 2 000 kvadratmeter.

– Detta är en av de största satsningarna i Liljas nittioåriga historia och det känns oerhört stimulerande att kröna min 44-åriga karriär i Liljas med denna överenskommelse, säger Ingemar Andersson, ägare och koncernchef, i ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Alla lokala caféer som platsar i White Guide

På tisdagen släpptes vilka som är med i årets upplaga av den prestigefulla guiden.

Andreas Norinder

Kl.19:57, 17 april, 2018

LISTA: Alla lokala caféer som platsar i White Guide
Södviks bageri & konditori i Södvik är med i White Guide. Foto: Karl-Oskar Karlsson/Pixabay

I vintras rapporterade 24Kalmar om de lokala restaurangerna som var med i White Guide, en av branschens finaste utmärkelser. I fjol debuterade Balck Coffe (Kalmar) och Fredriks bröd och bakverk (Färjestaden), men i år blev regionen utan nykomlingar.

Av White Guides 338 caféer finns totalt 13 stycken i Kalmar och på Öland. Det är en minskning från fjolårets 351 caféer. I år lyckades 42 nya caféer kvalificera sig till guiden.

LÄS MER: LISTA: Många lokala restauranger med i White Guide

– Bland årets cafétrender kan vi bland annat se ett nytt intresse för att återupptäcka, förnya och förbättra lite okända bakverksklassiker, ett allt starkare intresse för ursprungsteer och att frukosthela-dagen-konceptet är här för att stanna, säger caféredaktör Lena Ilkjaer i ett pressmeddelande.

Den 14 maj arrangerar White Guide en gala där årets pristagare kommer att avslöjas. 2015 blev Strandnära Ekocafé utsedda till vinnare i klassen ”Årets hållbara café”.

Man delar även ut pris för årets konditori, kaffebar, ”värt en resa”, fikaställe, stjärnskott och bageri.

Kalmar (3):

Balck
Coffe
Holmgrens konditori
Kullzénska caféet

Öland (10):

Café Haget, Byxelkrok
Fredriks bröd och bakverk, Färjestaden
Kaffestugan i Böda, Löttorp
Kaffetorpet, Borgholm
Köpingsviks konditori, Köpingsvik
Mormors stenugnsbageri & kaffestuga, Stora Rör
Nya Conditoriet, Borgholm
Strandnära Ekocafé, Mörbylånga
Södviks bageri & konditori, Löttorp
Ölandschoklad, Färjestaden

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

KLART: Då öppnar nya konditoriet

Lokalerna har stått tomma i drygt ett år – nu har efterträdarna avslöjat öppningsdatumet.

Andreas Norinder

Kl.11:37, 17 april, 2018

2 bilder
  • Fiesta finns sedan tidigare i Kalmar – nu tar man klivet över sundet. Foto: Magnus Jansson
    Fiesta finns sedan tidigare i Kalmar – nu tar man klivet över sundet. Foto: Magnus Jansson
  • Den 25 april är det premiär för Fiesta i Färjestaden. Foto: Magnus Jansson
    Den 25 april är det premiär för Fiesta i Färjestaden. Foto: Magnus Jansson

I januari kunde 24Kalmar berätta om att Konditori Fiesta från Kalmar skulle etablera sig på Öland. Man ska flytta in i de lokaler där anrika Färjestadens bageri tidigare fanns. Bageriet hade varit verksamma sedan 1920-talet innan konkursen förra vintern.

Nu har Fiesta avslöjat sitt premiärdatum på Öland – onsdagen den 25 april blir det invigning i Färjestaden.

LÄS MER: KLART: Konditori expanderar – öppnar nytt i anrika lokaler

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng