Veckans Företag

Alarmstreet Kommunikation: ”Kreativiteten dör aldrig”

Hos Alarmstreet är det högt i tak och alla får komma till tals vilket är en förutsättning för att få fram de allra bästa och mest kreativa idéerna.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:32, 5 oktober, 2017

5 bilder
  • Stefan Juliusson och Sophia Magnusson säger båda att kreativiteten hos personalen är Alarmstreets största styrka. Foto: Hanna Thulin
    Stefan Juliusson och Sophia Magnusson säger båda att kreativiteten hos personalen är Alarmstreets största styrka. Foto: Hanna Thulin
  • En av Alarmstreets grundpelare är tidningen Nytt Boende som görs i samarbete med Pontuz Löfgren AB. Foto: Hanna Thulin
    En av Alarmstreets grundpelare är tidningen Nytt Boende som görs i samarbete med Pontuz Löfgren AB. Foto: Hanna Thulin
  • I dagarna släpps ett nytt magasin där Alarmstreet dokumenterat arbetet med Linnéuniversitetet. Foto: Hanna Thulin
    I dagarna släpps ett nytt magasin där Alarmstreet dokumenterat arbetet med Linnéuniversitetet. Foto: Hanna Thulin
  • Gänget på Alarmstreet skapar allt innehåll själva i magasinen. Här syns en intervju med kommunalråd Johan Persson. Foto: Hanna Thulin
    Gänget på Alarmstreet skapar allt innehåll själva i magasinen. Här syns en intervju med kommunalråd Johan Persson. Foto: Hanna Thulin
  • Hos Alarmstreet tror man att det ligger mycket film och rörlig bild i framtiden och har därför valt att satsa lite extra på det. Foto: Hanna Thulin
    Hos Alarmstreet tror man att det ligger mycket film och rörlig bild i framtiden och har därför valt att satsa lite extra på det. Foto: Hanna Thulin

Alarmstreet har funnits i Kalmar sedan 2005 och har under drygt tio år hunnit bygga upp en verksamhet som står stadigt på tre ben.

– Vi började som ett renodlat kundtidningsbolag där vi gjort mer nischade magasin. Tidningen Nytt Boende har vi tagit fram i elva år och vi gör även magasin åt bland annat Kalmar FF och FBC Kalmarsund. 2011 startade vi en reklambyrå där vi jobbar med ett helhetstänk för våra kunder, allt från att ta fram en röd tråd som genomsyrar kundernas hela kommunikation till att skapa kampanjer och grafiska profiler. Vi har vunnit pris som Årets Marknadsförare Guldfesten i tre år och varit nominerade varje år sedan vi startade, säger Stefan Juliusson, grundare och AD på företaget.

LÄS MER: Kalmar Musteri: ”Folk åker långt för att musta”

Det tredje benet som bär upp företaget är de event som man projektleder. Deras två största event är utan tvekan Kalmar Grand Prix och Nytt Boende Mässan som gick av stapeln för tredje året i rad för bara några veckor sedan. Då hade man flyttat hela mässan från Larmtorget till Stortorget och hade över hundra utställare, säger Sophia Magnusson som är VD för Alarmstreet Kommunikation.

– Nytt Boende Mässan har blivit en riktig succé och den har vuxit enormt. Vi tittar hela tiden på hur man kan göra den ännu bättre och större, säger Sophia.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

I en bransch där det finns ett stort utbud av både eventplanerare och reklambyråer så vet Sophia och Stefan vad deras största tillgång och styrka är.

– Vi är ett jäkla kreativt gäng här uppe. Vi har väldigt högt i tak och är en platt organisation där alla får tycka och tänka precis vad de vill utan att bli nedskjutna med en gång, säger Stefan.

– Det ska vi verkligen lyfta fram. Idéer kläcks och blir till på en sekund. Tittar man på framtiden så är kreativiteten det som gör att vi aldrig kommer att stanna. Många saker kan förändras men kreativiteten dör aldrig, den går att sälja oavsett vilken framtid vi lever i. Det är kärnan i allt vi gör, säger Sophia.

Kreativiteten är som sagt en styrka och den behövs när de tar sig an deras största utmaning som är övergången till det digitala när det gäller deras magasin.

– Vi diskuterar hur vi ska göra den övergången på bästa sätt och vi vill få in ännu fler filmer i det formatet. Men som det ser ut nu så pratar alla om tidningsdöden fast våra tidningar är så pass etablerade så att vi inte märker av den alls. Magasinet Nytt Boende växer för varje år och tidningen Nöjesnytt har ökat med 100% i  omsättning sedan vi tog över den. Vi har valt att göra den ännu mer lokal och satsa mycket på linnéstudenterna vilket har varit lyckat. På den digitala sidan jobbar vi även tätt med Viva Media Group, ett samarbete som är väldigt lyckat.

En annan, mer angenäm, utmaning som Alarmstreet står inför är att inte få hybris och rusa iväg för snabbt.

– Vi måste förvalta det vi har, men vi vill inte heller slå oss till ro utan vill fortsätta utvecklas på våra tre ben. Det gäller att vara med för det kan svänga snabbt, se bara på Nokia som en gång hade världens bästa telefon och blev omsprungna, säger Stefan.

Att flytta från Kalmar är inget som ligger i planerna.

– Det är Kalmar som gäller, vi ser ingen nackdel med att vara här, sen kanske vi öppnar upp ytterligare ett kontor i någon stad. Vi har ju 45 minuter till Stockholm om vi hade velat satsa mer på kunder där i framtiden, säger Sophia och fortsätter:

– Om tio år kommer vi att göra mycket mer film men vi har kvar våra magasin som vi har utvecklat på andra sätt. Men vår kärna kommer alltid att vara alla relationer som vi har till våra kunder, det är unikt. Sen kommer vi heller aldrig att släppa mässorna. Man kan göra hur mycket som helst på sociala medier men man slår aldrig det personliga mötet.

I dagarna släpps ett av Alarmstreets senaste projekt. De har tagit fram ett magasin om det nya Linnéuniversitetet.

– Det är ett exklusivt magasin till invånarna där vi dokumenterar bygget av Linnéuniversitetet. Sedan kommer vi även att släppa filmer varje månad med de olika aktörerna som är inblandade i projektet. Det är jättekul att vara en del av detta då det är ett av de största byggena i Kalmar, om inte Sverige, säger Sophia.

– Linnéuniversitetet är skitviktigt för oss och nu när det kommer till stan kommer det att gynna många. Vi räknar själva med att bli bättre på att headhunta studenter från universitetet som kan göra sina praktiker här och sedan jobba vidare efter examen för personal med de rätta kompetenserna är inte lätta att hitta, säger Stefan.

En sak som är säker är att Alarmstreet kommer fortsätta att utvecklas och jobba på i samma anda.

– Det som kännetecknar oss är att vi har genomtänkta idéer och satsar på att ha hög kvalité. Vi gillar att gå in i våra kunders DNA för att hitta kärnan och sedan skapa något som sticker ut, avslutar Stefan.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarprofilens nya satsning – tar över två restauranger

Krögaren öppnar nytt – gånger två. "Drabbades lite av panikångest."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:54, 23 januari, 2018

Kalmarprofilens nya satsning – tar över två restauranger
Martin Bergvall Nilsson. Foto: Arkiv

Sedan tidigare driver Kalmarprofilen och krögaren Martin Bergvall Nilsson restaurangerna Kallskänken, Postgatan, Villa Solbacken och Restaurang Måltid. Dessutom driver han restaurangen på Sinus i Köpingsvik sommartid. Nu är det klart att Bergvall Nilsson tar över driften av restaurangen Brasseriet uppe på Böda Sand i sommar.

– Jag har ju aldrig varit så högt upp på Öland tidigare. Det är väl typ när man mött Böda i fotbollen i så fall. Men Anna Barkevall (vd för Böda Sands camping) kallade upp mig för ett möte och ville att jag skulle ta över restaurangen. Instinktivt tänkte jag; ”nej, aldrig”, men efter förhandlingar och samtal med hennes fantastiska team där uppe har vi bestämt oss för att köra. De är riktiga proffs. Och när Anna Barkevall kallar på en, då åker man upp, säger Martin Bergvall Nilsson.

LÄS MER: Populära krogen skippar köttet

Restaurangen kommer att drivas som ett samarbete mellan Kallskänken och Böda Sand.

– Man drabbades lite av panikångest – men här finns en intressant marknad och efter att vi skissat på lösningen tillsammans känns det bra. Det är lite som ett konsultarbete där vi kommer driva den här restaurangen som kommer heta Taverna Centro. En italiensk familjerestaurang.

Men samarbetet stannade inte där.

– När den värsta svetten hade torkats bort från pannan sa Anna att de har ett gatukök också, som de ville att vi skulle ta över. Sedan visade det sig att de omsätter mer än restaurangen på Sinus och tanken är att vi kan få lite synergieffekter av det här. Restaurang Måltid i Kalmar, som är stängd på sommaren, kan vi använda för att producera mat som baguetter och lite sånt till både Sinus och Böda Sand. Så det är mycket logistik för att få det att fungera.

Gatukökets nya namn kommer bli The Food Market och har tidigare haft runt 20 anställda under sommarmånaderna.

För tillfället jagar krögaren personal. Totalt ska runt 50 tjänster tillsättas på de tre Ölandsrestaurangerna.

– Det blir en del pusslande, men det ska bli jätteroligt. Svärföräldrarna har dessutom köpt ett hus i Kolstad, så det känns tryggt med att vi kommer ha en liten delegation där uppe. Så om någon är sugen på att sommarjobba på Öland har jag en hel del att erbjuda.

I måndags väckte Martin Bergvall Nilsson och Kallskänken en hel del uppmärksamhet, när de gick ut med nyheten att de från och med den 5 februari, kommer gå över till en helt vegetarisk meny kvällstid.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”

Svenska butiksjätten har en butik i Kalmar. Nu slår de larm. "Det kan påverka jobb", säger företagets vd.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.09:02, 23 januari, 2018

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”
Foto: Pressbild/Teknikmagasinet

Kinesiska sajter som Alibaba och Wish är på väg att slå ut flera svenska kedjor. Den främsta orsaken är att svenska butiker måste betala tull, moms och flera andra avgifter när de importerar varor.

Jättekedjan Teknikmagasinet är satt under rekonstruktion, och menar att de har svårt att konkurrera med den kinesiska lågprisimporten.

LÄS MER: EXTRA: Här är snackisen hela Sverige pratar om just nu

– Vi är alla lite tagna på sängen. Vi kan inte få fram produkter på den prisnivån. Inte om vi importerar från Kina och följer alla regler och betalar alla avgifter. Det går inte för oss, säger Catherine Sahlgren, vd för Teknikmagasinet, till SVT och fortsätter:

– Det här berör inte bara Teknikmagasinet utan gäller för handeln i stort när konkurrensen nu snedvrids. Det kan påverka jobb.

Tullverket är medvetna om problemet, och att svenska arbetstillfällen kan försvinna om det inte vidtas några åtgärder. I slutet av förra veckan avslöjade Breakit att Tullverket och PostNord ska vara överens om att införa en högre administrationsavgift.

– Det kommer att bli avsevärt dyrare för de som handlar. Idag ligger vår administrationsavgift på 125 kronor. Men vi har inte fastställt exakt hur stor avgiften kommer att bli i och med det nya systemet, säger Postens kommunikationschef Thomas Backteman till Breakit.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City

"Det kommer bli fantastiskt", säger butikschefen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:29, 22 januari, 2018

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City
Foto: Kim Ahlqvist.

I början av maj månad förra året skrev 24Kalmar att Granngården skulle öppna en ny butik ute vid Hansa City. Nu står den klar och på torsdag invigs den med pompa och ståt.

– Det ska bli otroligt spännande och roligt. Vi känner lite att det äntligen sker, och det behövs i Kalmar. Vi vill inte bara var med och leka, utan konkurrera på allvar, säger butikschefen Micael Söderlund.

LÄS MER: Kedja bygger ny butik vid Hansa City: ”Äntligen hittat rätt läge”

Redan på onsdag kväll är det VIP-kväll och då kan man få en exklusiv förhandstitt på de nya lokalerna.

– Det kommer bli fantastiskt och nu är det bara finliret kvar, säger Söderlund.

Nyöppningen skapar cirka tio stycken nya arbetstillfällen i Kalmar.

Invigningen sker klockan åtta på torsdagsmorgonen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte

Kammar hem utmärkelsen som Årets Nöt bland 10 000 andra gårdar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.08:44, 22 januari, 2018

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte
Foto: Pixabay

I Lindersmåla, utanför Rockneby, driver Morgan Karlsson och Therese Nilsson sin gård med nötköttproduktion.

Nu prisas duon för sitt gedigna arbete av Scans inköpsavdelning, HKScan Agri, när de får ta emot utmärkelsen som Årets Leverantör Nöt 2017.

Priset är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnaren utses bland HKScan Agris 10 000 leverantörer.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScan Agris leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 procent svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, tillförordnad inköpsdirektör hos HKScan Sweden.

På gården i Lindersmåla föds det årligen upp 200 nötdjur till slakt och då främst ungtjurar av mjölkras. Therese Nilsson och Morgan Karlsson har 175 hektar som de odlar på och utöver det betar djuren på 30 hektar. Grödorna består av vall, majs, korn, havre, rågvete och raps. Företaget har en halvtidsanställd men annars sköts all verksamhet av familjen.

Motiveringen till priset:
”Therese och Morgan är ungnötsproducenter som är drivna, noggranna och gärna antar nya utmaningar. De är lyhörda för marknaden oavsett om det innebär att betäcka kvigor för att ta en kalv innan slakt som ungko eller att testa att producera mellankalv, ständigt med noggrann utvärdering efteråt. Produktionen är väl fungerande, det finns framförhållning i slaktplaneringen och toppkvalitet på de djur som levereras. De har en god förmåga till samarbete både med HKScan och med andra producenter i närområdet.”

Fakta



Kriterierna för priset Årets Leverantör Nöt 2017:

- Har bra djuröga och jobbar aktivt för främja djurens naturliga beteende så att de mår bra.

- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar

Nyetableringen har minst sagt slagit väl ut. "Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:04, 20 januari, 2018

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar
Felix Astrén, Matilda Thuresson och Fabian Astrén. Foto: Karl-Oskar Karlsson

2015 drog bröderna Felix och Fabian Astrén i gång Grilleriet i Växjö med stor framgång – och nu har de tagit Kalmar med storm.

Den 1 december slogs portarna upp till Grilleriet Burgers i Kalmar och sedan dess har man i stort sett haft fullsatt varje lunch och Kalmarborna har minst sagt varit nyfikna på stans första renodlade hamburgerrestaurang.

LÄS MER: PREMIÄR: Ny restaurang lockade många gäster

– Absolut är det kul att det har varit fullt. Man hade nästan önskat en lite lugnare start så att både vi och personalen skulle ha blivit varmare i kläderna. Det är lite av nyhetens behag och nu gäller det att fortsätta leverera en bra produkt för att bibehålla det här, säger Felix Astrén, som är en av fem delägare.

Efter en och en halv månad i Kalmar har vardagen börjat infinna sig på den nyöppnade restaurangen.

– Vi har gått en bra skola, för vi har fått gott om gånger att öva. Alla har blivit varma i kläderna och det känns som att allt flyter på, vilket är väldigt skönt. Nu ser vi verkligen fram emot framtiden.

Totalt har Grilleriet 27 anställda på restaurangerna i Växjö och Kalmar – och man är inte heller främmande för att öppna upp nya restauranger.

– Först och främst ska vi göra det här bra och vara ödmjuka. Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt som vi vet är väldigt bra. Fel kommer vi allltid att göra, men vi jobbar alltid med att göra någonting åt det. Alla ska kunna gå härifrån och vara nöjda på något sätt. Det ska vara kul att äta hos oss, säger Felix Astrén och fortsätter:

– Vi är ju från Kristianstad och får vi ett tillfälle så kommer vi att öppna där. Ingenting är klart, men vi håller ögon och öron öppna där.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng