Arenabygget försenas – anbuden blev för dyra

Anbuden blev på tok för höga. Nu försenas bygget av KIFAB Arena ytterligare.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.13:08, 11 oktober, 2017

Arenabygget försenas – anbuden blev för dyra
Foto: Arkiv

Sedan tidigare hade anbudstiden förlängts för att säkerställa att man skulle få in tillräckligt många intressenter. Dessvärre räckte inte det – och nu stoppas upphandlingen.

– Vi har utvärderar anbuden och kan konstatera att kostnadsnivån ligger över våra kalkyler och förutsättningar som vi har tagit fram tillsammans med kultur- och fritidsförvaltningen på kommunen, säger Michael Gelebo, vd på KIFAB.

LÄS MER: Bygglov beviljat för nya arenan

Enligt Gelebo låg anbuden på mellan 30-60 procent över kalkylen.

– Förmodligen är det den heta byggmarknaden och konjunkturen som gjort att priserna blivit så pass höga. Företagen har helt enkelt svårt att få fram tillräckligt många som kan bygga, på den korta tiden.

Nu går man ut med en ny upphandling i nästa vecka.

– Vi har förlängt utförandet, vilket ger bättre förutsättningar för blivande entreprenörer. De som kanske var intresserade men inte hade möjlighet att lägga ett anbud, kanske gör det den här gången.

Ambitionen är att upphandlingarna ska vara klara i december månad.

Hur påverkar det här färdigställandet?
– Det kommer bli sex månader försenat jämfört med vad vi hade räknat med. Så det innebär att vi hamnar i slutet av 2019.

Kommer ni fixa det?
– Ja, det är förhoppningen. Vi är optimistiska, det här ska lösas.

Det var i maj förra året som planerna för KIFAB Arena presenterades. Efter flera turer och ifrågasättanden har arbetet försenats i omgångar.

KIFAB Arena är bland annat tänkt att bli FBC Kalmarsunds nya hemvist.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Unga företagares produkt ska minska stressen: ”En cool pryl”

Under hösten har de jobbat upp en relativt unik produkt för den svenska marknaden.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:46, 16 december, 2017

Unga företagares produkt ska minska stressen: ”En cool pryl”
Theo Ekström, Gabriel Arevena, Anton Wirell och Hjalmar Håkansson. Foto: Privat

Theo Ekström, Gabriel Arevena, Anton Wirell och Hjalmar Håkansson år i trean på Stagneliusskolan och har under terminen arbetat med att bygga upp ett UF-företag.

Hur fick ni idén till företaget?
– Det var av egen erfarenhet. Jag brukar behöva något att pilla på och jag såg en artikel på en hemsida om stresskuber. Det fanns inget liknande på den svenska marknaden och efter att ha frågat våra kompisar vad de tyckte om produkten så bestämde vi oss för att börja sälja sådana, säger Gabriel Aravena.

Företaget heter Stress Relief UF och säljer alltså stresskuber, en liten kub med olika knappar och funktioner på de olika sidorna.

– Jag har själv blivit hjälpt av den. Jag hade den i handen när vi presenterade vårt företag på idénästet och kunde koncentrera mig bättre. Annars brukar jag pilla med håret som kan störa. Det är en cool pryl som ska funka både som en kul leksak men även som ett praktiskt hjälpmedel.

Hur är det att driva företag?
– Det kan vara lite nervöst men vi har fått väldigt bra vägledning från våra lärare. Det har gått av bara farten från idé till att faktiskt börja sälja, vi har varit väldigt ivriga på att få starta med detta och få göra det själva.

Vad har varit det bästa?
– Jag skulle säga att gemenskapen vi har fått av att ha gått samma är det bästa. Man blir ju som ett litet företag och det kommer att ligga som en bra grund inför framtiden om man vill satsa vidare med något liknande. Det är kul om man brinner för något och får se hur det utvecklas. Det man sliter för ger resultat.

Redan nu ser killarna framåt och hoppas kunna utveckla produkten.

– Vi har planer på det och tittar på alternativ till kuben. Det har gått väldigt bra hittills och jag tror man kan gå ganska brett med liknande produkter, avslutar Gabriel.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Folkkär dragshow-artist spexade i Kalmarsalen

Det rosa yrvädret bjöd på dans, sketcher och humor. Se bilderna från showen Babsan – ett liv i rosa.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:58, 16 december, 2017

BILDEXTRA: Folkkär dragshow-artist spexade i Kalmarsalen
Foto: Samuel Slättman.

På lördagskvällen klev dragshow-artisten Lars-Åke Wilhelmssons alter ego Babsan upp på Kalmarsalens scen. Det rosa yrvädret bjöd tillsammans med sina dansare på dans, humor och monologer. Se bilder från showen i galleriet nedanför.

 

LÄS MER: Babsan kommer till Kalmar med rosa show

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Mediejätten Bonnier öppnar kontor i Kalmar

Efter årskiftet inviger koncernen sitt nya Kalmarkontor.

Andreas Norinder

Andreas Norinder

Kl.19:13, 16 december, 2017

Mediejätten Bonnier öppnar kontor i Kalmar
Foto: Pressbild

Det är dotterbolaget Bonnier Education som ska etablera sig i Kalmar. Företaget ligger bakom det digitala läromedlet Clio Online och vill nu ta nya steg på den svenska marknaden.

Sedan tidigare har man sålt in sitt material till cirka 90 procent av de danska skolorna och Bonnier Education har kontor i Stockholm och Malmö.

– Att vi öppnar kontor i Kalmar är ännu ett steg mot vårt mål att digitalisera den svenska grundskolan. Nu har vi möjligheten att vara ännu närmare våra lärare och det känns jättebra, säger Angelica Hedin, redaktionschef på Bonnier Education.

Materialet i Clio Online skapas utifrån läroplanen i respektive ämne och årskurs. Bonnier Education omsatte 35 miljoner förra året med ett resultat på knappt en miljon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Kalmars konståkare bjöd på julshow

Se öppningsnumret från konståkningsklubbens traditionella julshow.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.17:34, 16 december, 2017

På lördagen bjöd Kalmar konståkningsklubb på sin traditionsenliga julshow i Iffehallen. 24Kalmar var på plats och fångade Luciatåget som inledde showen.

Se numret i spelaren ovanför.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Målet: Öländsk saga på nationell tv

"Förhoppningen är att sälja visningsrättigheterna till SVT", säger producenten.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.14:08, 16 december, 2017

Målet: Öländsk saga på nationell tv
På lördagen hade fotbollsdokumentären Kungar av sand premiär. Adam Gustafsson (producent), Simon Forsberg (filmare) och Andrej Landin (regissör) tog emot gästerna på röd mattan utanför Sagabiografen. Foto: Samuel Slättman.

På lördagen hade dokumentären Kungar av sand världspremiär på Sagabiografen i Kalmar. I filmen får man följa fotbollslaget Glömminge IF:s resa från Öland till världens störta beachsoccer-turnering, Euro Winners Cup, i Nazaré, Portugal. 

– Det är en film om osynliga hjältar. Turneringen gick så där rent sportsligt men det finns flera hjältar med i bakgrunden – både i laget och runt omkring laget. Det här är en film om dem, säger regissören Andrej Landin.

LÄS MER: TV: Världspremiär för den öländska sagan: ”Det är gåshud”

Tillsammans med de Kalmarbördiga Adam Gustafsson (producent) och Simon Forsberg (filmare), utgjorde Landin det tremanna-team som följde laget.

– Ska man följa med ett härligt öländskt gäng på en sådan här resa behövs det likasinnade personer i teamet. Dels för att bli accepterad, men också för att man ska kunna se charmen i det som händer, säger Adam Gustafsson.

En av de ”osynliga hjältarna” som får stort utrymme i filmen är Glömminge IF:s ordförande Bitte Börjesson, som förra året utsågs till Årets idrottspersonlighet vid Ölands idrottsgala. 

– Gör man en film om Glömminge känns det som om familjen Börjesson måste framträda på ett eller annat sätt, så är det bara, säger Gustafsson.

Filmen som visades på Sagabiografen är en ännu inte helt färdigklippt version. Dessutom saknas rättigheter till vissa bilder och musikstycken. Tanken är att under våren finputsa dokumentären och sedan sälja rättigheterna.

– Förhoppningen är att sälja visningsrättigheterna till SVT eller liknande. Det är lättare att sälja en hyfsat färdig film i stället för en idé, avslutar Gustafsson.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng