Kalmarföretagare sprider socialt entreprenörskap utomlands

Kalmar Coworking Space och Svenska Institutet gör ett internationellt projekt tillsammans. "En perfect match".

Felicia Haglund

Kl.18:57, 11 oktober, 2017

2 bilder
  • Nicolas Murigu och Jessica Bergsjö driver projektet tillsammans. Foto: Töufik Alami/Mimmi Rito
    Nicolas Murigu och Jessica Bergsjö driver projektet tillsammans. Foto: Töufik Alami/Mimmi Rito
  • I fjol var Nicolas Murigu involverad i ett projekt inom samma ämne i Vitryssland. Foto: Privat
    I fjol var Nicolas Murigu involverad i ett projekt inom samma ämne i Vitryssland. Foto: Privat

Tillsammans med Lettland och Ukraina ska nu Kalmar Coworking Space och Svenska Institutet arbeta för att utveckla det sociala entreprenörskapet i Baltikum. Det ska stimulera personer som vill skapa samhällsnytta genom sitt företagande.

– I Sverige är det relativt enkelt för entreprenörer att införskaffa kapital i uppstartsskedet. Anledningen till samarbetet med Baltikum är för att det där finns enormt drivna entreprenörer med tillvägagångssätt som skiljer sig från Sverige. Det är en perfect match för samarbete mellan dessa länder, säger projektledaren Nicholas Murigu från Kalmar Coworking Space.

Inom en snar framtid kommer en delegation från länderna att göra ett flertal besök i Sverige för ta del av expertisen inom socialt företagande.

Representanter från Sverige kommer även att besöka Baltikum för att berätta om hur svenska entreprenörer har jobbat med frågan, och där är Småland ett bärande exempel.

– Visionen vi tar sikte på är en ökad rörlighet av entreprenörer och kapital mellan Sverige och Baltikum i syfte att möta samhällsutmaningar. Alla ska kunna vara med att bidra till ett bättre värld, säger Nicholas Murigu.

Projektet ska pågå under ett års tid. Tillsammans med Nicolas ingår även Jessica Bergsjö i projektteamet. Hon sitter på särskild kompetens inom hållbarhet och kapacitetsbyggande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte

Kammar hem utmärkelsen som Årets Nöt bland 10 000 andra gårdar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.08:44, 22 januari, 2018

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte
Foto: Pixabay

I Lindersmåla, utanför Rockneby, driver Morgan Karlsson och Therese Nilsson sin gård med nötköttproduktion.

Nu prisas duon för sitt gedigna arbete av Scans inköpsavdelning, HKScan Agri, när de får ta emot utmärkelsen som Årets Leverantör Nöt 2017.

Priset är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnaren utses bland HKScan Agris 10 000 leverantörer.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScan Agris leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 procent svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, tillförordnad inköpsdirektör hos HKScan Sweden.

På gården i Lindersmåla föds det årligen upp 200 nötdjur till slakt och då främst ungtjurar av mjölkras. Therese Nilsson och Morgan Karlsson har 175 hektar som de odlar på och utöver det betar djuren på 30 hektar. Grödorna består av vall, majs, korn, havre, rågvete och raps. Företaget har en halvtidsanställd men annars sköts all verksamhet av familjen.

Motiveringen till priset:
”Therese och Morgan är ungnötsproducenter som är drivna, noggranna och gärna antar nya utmaningar. De är lyhörda för marknaden oavsett om det innebär att betäcka kvigor för att ta en kalv innan slakt som ungko eller att testa att producera mellankalv, ständigt med noggrann utvärdering efteråt. Produktionen är väl fungerande, det finns framförhållning i slaktplaneringen och toppkvalitet på de djur som levereras. De har en god förmåga till samarbete både med HKScan och med andra producenter i närområdet.”

Fakta



Kriterierna för priset Årets Leverantör Nöt 2017:

- Har bra djuröga och jobbar aktivt för främja djurens naturliga beteende så att de mår bra.

- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar

Nyetableringen har minst sagt slagit väl ut. "Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:04, 20 januari, 2018

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar
Felix Astrén, Matilda Thuresson och Fabian Astrén. Foto: Karl-Oskar Karlsson

2015 drog bröderna Felix och Fabian Astrén i gång Grilleriet i Växjö med stor framgång – och nu har de tagit Kalmar med storm.

Den 1 december slogs portarna upp till Grilleriet Burgers i Kalmar och sedan dess har man i stort sett haft fullsatt varje lunch och Kalmarborna har minst sagt varit nyfikna på stans första renodlade hamburgerrestaurang.

LÄS MER: PREMIÄR: Ny restaurang lockade många gäster

– Absolut är det kul att det har varit fullt. Man hade nästan önskat en lite lugnare start så att både vi och personalen skulle ha blivit varmare i kläderna. Det är lite av nyhetens behag och nu gäller det att fortsätta leverera en bra produkt för att bibehålla det här, säger Felix Astrén, som är en av fem delägare.

Efter en och en halv månad i Kalmar har vardagen börjat infinna sig på den nyöppnade restaurangen.

– Vi har gått en bra skola, för vi har fått gott om gånger att öva. Alla har blivit varma i kläderna och det känns som att allt flyter på, vilket är väldigt skönt. Nu ser vi verkligen fram emot framtiden.

Totalt har Grilleriet 27 anställda på restaurangerna i Växjö och Kalmar – och man är inte heller främmande för att öppna upp nya restauranger.

– Först och främst ska vi göra det här bra och vara ödmjuka. Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt som vi vet är väldigt bra. Fel kommer vi allltid att göra, men vi jobbar alltid med att göra någonting åt det. Alla ska kunna gå härifrån och vara nöjda på något sätt. Det ska vara kul att äta hos oss, säger Felix Astrén och fortsätter:

– Vi är ju från Kristianstad och får vi ett tillfälle så kommer vi att öppna där. Ingenting är klart, men vi håller ögon och öron öppna där.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarföretag uppköpt för ”tresiffrigt miljonbelopp”

Mediejätten köper upp det hyllade e-handelsföretaget från Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.14:18, 19 januari, 2018

Kalmarföretag uppköpt för ”tresiffrigt miljonbelopp”
Foto: Pressbild.

I slutet av 2016 blev Egmont Publishing delägare i det Kalmarbaserade företaget Outnorth. För lite drygt en månad sedan utökade Egmont sitt ägande i e-handelsföretaget till en tredjedel. På fredagen blev det klart att man tar över som majoritetsägare i Outnorth, som är en av Skandinaviens största nätbutiker inom outdoor och friluftsliv, med försäljning av kläder, skor och utrustning för aktiviteter och träning utomhus.

Investeringen landar på ett tresiffrigt miljonbelopp, meddelar Egmont i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Mediejätten gör ny miljoninvestering i hyllat Kalmarföretag

– Outdoor är ett av Egmonts strategiska satsningsområden inom e-handel. Outnorth är har en bra position på online-marknaden inom outdoor, och det är ett företag som vi tror har stor potential. Sedan vi gick in i bolaget har vi lärt känna verksamheten bättre och vi ser en positiv underliggande utveckling, säger Cato Broberg, ansvarig för e-handel inom Egmont i ett pressmeddelande.

Outnorth grundades 2005 av Stefan och Per Gustafsson och företaget har haft en stark tillväxt. 2017 uppgick omsättningen till cirka 430 miljoner kronor där Sverige står för den största delen. Man är även stora i Danmark, Norge och Tyskland.

– Vi har arbetat tillsammans med Egmont under 2017 och de har en mycket tydlig, långsiktig vision för både e-handel och outdoorbranschen som är mycket positiv för Outnorth som bolag. Outnorth kommer nu att fortsätta på den inslagna vägen och stärka positionen som den ledande outdoorbutiken online säger Lars Nykvist, vd för Outnorth i pressmeddelandet.

Egmonts e-handelsområde innefattar flera ledande nordiska nätbutiker som Jollyroom, Bagaren och Kocken, Fjellsport, Med24 och Nicehair. Omsättningen ligger i dag på över två miljarder kronor.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Entreprenör från Kalmar kan bli bäst i Sverige

Prisades vid regionala galan. Nästa vecka är det dags för Sverigefinalen. "Vi tror på vinst."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.08:30, 18 januari, 2018

Entreprenör från Kalmar kan bli bäst i Sverige
Magnus Johansson, Kalmar Motor AB, har chans på nytt fint pris. Foto: Pressbild.

I november månad kammade Magnus Johansson från Kalmar Motor AB, hem det prestigefyllda priset för Bästa internationella tillväxt i östra Sverige-galan i tävlingen EY Entrepreneur of the year, som ägde rum i Växjö.

Nästa vecka avgörs Sverigefinalen och då har Johansson chans på priset för hela landets Bästa internationella tillväxt.

LÄS MER: Kalmarentreprenör prisades vid gala

– Vi tror på vinst, det måste man göra. Jag är införstådd med att konkurrensen är hård, men vi måste ju tro på oss själva, sa Magnus Johansson till 24Kalmar efter den regionala triumfen.

Företaget har i dag cirka 40 anställda och en omsättning på 150 miljoner kronor, varav 90 procent är export.

– Det kommer bli en fantastisk galakväll med mycket skratt och välförtjänta hyllningar. Då jag själv är entreprenör vet jag verkligen vilket slit som ligger bakom våra finalisters framgångar, och jag måste säga att jag är mäkta imponerad över alla makalösa entreprenörer som vi har runt om i landet, säger Hannah Widell från EY Entrepreneur of the year.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

E-handelsgigant stänger i Göteborg – flyttar tjänster till Kalmar

Kalmarbaserade företaget flyttar hem tjänster från Sveriges näst största stad.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.15:28, 17 januari, 2018

E-handelsgigant stänger i Göteborg – flyttar tjänster till Kalmar
Foto: Arkiv

Det populära e-handelsföretaget Royal Design flyttar all sin verksamhet från Göteborg. Istället omfördelas 14 stycken tjänster till Kalmar, där bolaget har sitt säte, och sex stycken till Stockholm.

Flytten innebär att kundtjänst och it koncentreras till Kalmar och inköp och marknad till Stockholm, det rapporterar P4 Kalmar.

LÄS MER: Kalmarföretag värvar toppnamn inför börsnotering

Lagret kommer inte att beröras av omstruktureringen, utan kommer fortsättningsvis att ligga kvar i Orrefors.

– Det här är bra för bolaget och ett nytt steg för att stärka organisationen, säger Andreas Ekberg, som är en av grundarna av företaget, till P4 Kalmar.

Orsaken till flytten är att hyran för lokalen i Göteborg har blivit för hög.

I dag arbetar 50 personer på Royal Design i Kalmar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng