Veckans Företag

Snaplit: ”Vi vill vara det självklara valet”

Som av en slump träffades Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi och tillsammans har de tagit fram en unik webbshopsidé som ska konkurrera med de stora bokhandlarna.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:01, 19 oktober, 2017

Snaplit: ”Vi vill vara det självklara valet”
Matthew Sgroi och Harry Wohlin Struwe presenterades för varandra av en affärsutvecklare och nu är de i starten av en mycket intressant resa med företaget Snaplit. Foto: Hanna Thulin

Som student vet man att det lätt kan uppstå panik när kurslitteraturen inte går att få tag på eller när det är en frakttid på flera veckor. Nu kan många studenter andas ut och tacka sin lyckliga stjärna att Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi råkade gå till samma affärsutvecklare som presenterade dem för varandra.

– Jag hade en idé om att göra en prenumerationstjänst för studentlitteratur och Matthew hade en annan idé om att vara en grossist för studentlitteratur. Vad är oddsen för att vi skulle träffas, säger Harry.

LÄS MER: Alarmstreet Kommunikation: ”Kreativiteten dör aldrig”

De båda lärde känna varandra och kom fram till en affärsidé som de sedan tog vidare genom att gå med i inkubatorn på Kalmar Science Park.

– Första planen var att bli grossister genom att hålla ett lager här med böcker importerade från England och USA men det var inte många återförsäljare som hoppade på. Vi sålde inte så mycket det första året men vi satt på ett stort lager och visste att vi var tvungna att sälja dem på något sätt.

Och det blev starten av webbshoppen Snaplit. De valde att fokusera på endast fack- och studentlitteratur till bra priser och, framför allt, korta leveranstider. Redan första året sålde de titlar för drygt 2 miljoner kronor.

– Vi kan också erbjuda en väldigt personlig kundtjänst. Vi sköter allt själva så ringer man hit får man prata med kundtjänst, ägare och inköpare samtidigt. Det innebär att vi ofta kan lösa problemen lite snabbare. Mycket handlar också om att lugna studenterna som har panik över att deras bok inte ska komma i tid, säger Matthew.

Matthew är ursprungligen från USA och har flera års erfarenhet av att jobba som säljare inom förlagsbranschen vilket är något som kommer väl till hands när titlar ska väljas ut.

– Det är inte lönsamt att ha ett allt för stort lager men vi försöker att hålla oss uppdaterade om vilka kurser det är som går och genom mina kontakter vet vi vilka böcker som är aktuella.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

Snaplit har två stora utmaningar som de ställs mot. Den ena är digitaliseringen. Redan i början av 2000-talet introducerades e-böckerna och slog igenom stort inom skönlitteraturen men än så länge har studentlitteraturen inte hoppat på det tåget.

– När det gäller facklitteratur så har varje bild sin egna upphovsman och ibland kan det vara fem författare, det innebär att man måste omförhandla flera olika kontrakt för att kunna släppa en e-bok istället för endast ett. Förlagsbranschen tycker inte heller att e-böcker förtjänar ett mycket lägre pris än den fysiska boken eftersom man får samma innehåll i de både, säger Matthew.

– Förlagen inom studentlitteratur är ganska konservativa och vill ha kvar sin gamla affärsmodell, som det ser ut nu kan en e-bok till och med vara dyrare än en fysisk bok. Jag är säker på att det någon gång kommer att gå över, särskilt när generationen som lärt sig använda surfplattor i förskolan, kommer upp på högskolenivå. Men det är fortfarande väldigt oklart när det kommer ske, säger Harry.

Den andra utmaningen, och kanske mest aktuella, är att lyckas nå ut och bli det tredje alternativet till jättarna Adlibris och Bokus.

– Vi är stora i delar av Sverige men än har vi inte lyckats nå ut i vår hemstad Kalmar. Vi vill ha en starkare närvaro här och vara det självklara valet. Jag vet inte varför vi inte lyckats här än då vi haft samma marknadsföring på alla orter. Vi har öppnat upp för samarbeten med studentföreningarna men än så länge har de varit totalt ointresserade.

Förutom att jobba lite extra på att övertyga Klamarstudenterna om att Snaplit är det självklara valet så har man andra mål som man hoppas kunna uppnå.

– Försäljningen har gått så bra detta året att vi har fått utöka målet från 4 miljoner till 6 miljoner kronor. Vi vill få fler funktioner på sajterna och expandera med fler titlar. I framtiden hoppas vi även kunna röra oss utanför Sverige.

Varken Harry eller Matthew är ursprungligen från Kalmar men har hamnat här genom en rad tillfälligheter. Nu kan de inte tänka sig att flytta härifrån.

– Det är ett bra företagsklimat här i Kalmar och vi har fått ett fantastiskt stöd av Kalmar Science Park, de har hjälpt oss att undvika alla fällor som vi lätt hade kunnat hamna i. Det kan också vara psykiskt påfrestande att vara en småföretagare men här kan man se att man inte är ensam och det finns en bra gemenskap. E-handeln är stor här och det finns mycket kunskap som alla gärna delar med sig av, avslutar de.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarprofilens nya satsning – tar över två restauranger

Krögaren öppnar nytt – gånger två. "Drabbades lite av panikångest."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:54, 23 januari, 2018

Kalmarprofilens nya satsning – tar över två restauranger
Martin Bergvall Nilsson. Foto: Arkiv

Sedan tidigare driver Kalmarprofilen och krögaren Martin Bergvall Nilsson restaurangerna Kallskänken, Postgatan, Villa Solbacken och Restaurang Måltid. Dessutom driver han restaurangen på Sinus i Köpingsvik sommartid. Nu är det klart att Bergvall Nilsson tar över driften av restaurangen Brasseriet uppe på Böda Sand i sommar.

– Jag har ju aldrig varit så högt upp på Öland tidigare. Det är väl typ när man mött Böda i fotbollen i så fall. Men Anna Barkevall (vd för Böda Sands camping) kallade upp mig för ett möte och ville att jag skulle ta över restaurangen. Instinktivt tänkte jag; ”nej, aldrig”, men efter förhandlingar och samtal med hennes fantastiska team där uppe har vi bestämt oss för att köra. De är riktiga proffs. Och när Anna Barkevall kallar på en, då åker man upp, säger Martin Bergvall Nilsson.

LÄS MER: Populära krogen skippar köttet

Restaurangen kommer att drivas som ett samarbete mellan Kallskänken och Böda Sand.

– Man drabbades lite av panikångest – men här finns en intressant marknad och efter att vi skissat på lösningen tillsammans känns det bra. Det är lite som ett konsultarbete där vi kommer driva den här restaurangen som kommer heta Taverna Centro. En italiensk familjerestaurang.

Men samarbetet stannade inte där.

– När den värsta svetten hade torkats bort från pannan sa Anna att de har ett gatukök också, som de ville att vi skulle ta över. Sedan visade det sig att de omsätter mer än restaurangen på Sinus och tanken är att vi kan få lite synergieffekter av det här. Restaurang Måltid i Kalmar, som är stängd på sommaren, kan vi använda för att producera mat som baguetter och lite sånt till både Sinus och Böda Sand. Så det är mycket logistik för att få det att fungera.

Gatukökets nya namn kommer bli The Food Market och har tidigare haft runt 20 anställda under sommarmånaderna.

För tillfället jagar krögaren personal. Totalt ska runt 50 tjänster tillsättas på de tre Ölandsrestaurangerna.

– Det blir en del pusslande, men det ska bli jätteroligt. Svärföräldrarna har dessutom köpt ett hus i Kolstad, så det känns tryggt med att vi kommer ha en liten delegation där uppe. Så om någon är sugen på att sommarjobba på Öland har jag en hel del att erbjuda.

I måndags väckte Martin Bergvall Nilsson och Kallskänken en hel del uppmärksamhet, när de gick ut med nyheten att de från och med den 5 februari, kommer gå över till en helt vegetarisk meny kvällstid.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”

Svenska butiksjätten har en butik i Kalmar. Nu slår de larm. "Det kan påverka jobb", säger företagets vd.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.09:02, 23 januari, 2018

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”
Foto: Pressbild/Teknikmagasinet

Kinesiska sajter som Alibaba och Wish är på väg att slå ut flera svenska kedjor. Den främsta orsaken är att svenska butiker måste betala tull, moms och flera andra avgifter när de importerar varor.

Jättekedjan Teknikmagasinet är satt under rekonstruktion, och menar att de har svårt att konkurrera med den kinesiska lågprisimporten.

LÄS MER: EXTRA: Här är snackisen hela Sverige pratar om just nu

– Vi är alla lite tagna på sängen. Vi kan inte få fram produkter på den prisnivån. Inte om vi importerar från Kina och följer alla regler och betalar alla avgifter. Det går inte för oss, säger Catherine Sahlgren, vd för Teknikmagasinet, till SVT och fortsätter:

– Det här berör inte bara Teknikmagasinet utan gäller för handeln i stort när konkurrensen nu snedvrids. Det kan påverka jobb.

Tullverket är medvetna om problemet, och att svenska arbetstillfällen kan försvinna om det inte vidtas några åtgärder. I slutet av förra veckan avslöjade Breakit att Tullverket och PostNord ska vara överens om att införa en högre administrationsavgift.

– Det kommer att bli avsevärt dyrare för de som handlar. Idag ligger vår administrationsavgift på 125 kronor. Men vi har inte fastställt exakt hur stor avgiften kommer att bli i och med det nya systemet, säger Postens kommunikationschef Thomas Backteman till Breakit.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City

"Det kommer bli fantastiskt", säger butikschefen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:29, 22 januari, 2018

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City
Foto: Kim Ahlqvist.

I början av maj månad förra året skrev 24Kalmar att Granngården skulle öppna en ny butik ute vid Hansa City. Nu står den klar och på torsdag invigs den med pompa och ståt.

– Det ska bli otroligt spännande och roligt. Vi känner lite att det äntligen sker, och det behövs i Kalmar. Vi vill inte bara var med och leka, utan konkurrera på allvar, säger butikschefen Micael Söderlund.

LÄS MER: Kedja bygger ny butik vid Hansa City: ”Äntligen hittat rätt läge”

Redan på onsdag kväll är det VIP-kväll och då kan man få en exklusiv förhandstitt på de nya lokalerna.

– Det kommer bli fantastiskt och nu är det bara finliret kvar, säger Söderlund.

Nyöppningen skapar cirka tio stycken nya arbetstillfällen i Kalmar.

Invigningen sker klockan åtta på torsdagsmorgonen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte

Kammar hem utmärkelsen som Årets Nöt bland 10 000 andra gårdar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.08:44, 22 januari, 2018

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte
Foto: Pixabay

I Lindersmåla, utanför Rockneby, driver Morgan Karlsson och Therese Nilsson sin gård med nötköttproduktion.

Nu prisas duon för sitt gedigna arbete av Scans inköpsavdelning, HKScan Agri, när de får ta emot utmärkelsen som Årets Leverantör Nöt 2017.

Priset är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnaren utses bland HKScan Agris 10 000 leverantörer.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScan Agris leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 procent svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, tillförordnad inköpsdirektör hos HKScan Sweden.

På gården i Lindersmåla föds det årligen upp 200 nötdjur till slakt och då främst ungtjurar av mjölkras. Therese Nilsson och Morgan Karlsson har 175 hektar som de odlar på och utöver det betar djuren på 30 hektar. Grödorna består av vall, majs, korn, havre, rågvete och raps. Företaget har en halvtidsanställd men annars sköts all verksamhet av familjen.

Motiveringen till priset:
”Therese och Morgan är ungnötsproducenter som är drivna, noggranna och gärna antar nya utmaningar. De är lyhörda för marknaden oavsett om det innebär att betäcka kvigor för att ta en kalv innan slakt som ungko eller att testa att producera mellankalv, ständigt med noggrann utvärdering efteråt. Produktionen är väl fungerande, det finns framförhållning i slaktplaneringen och toppkvalitet på de djur som levereras. De har en god förmåga till samarbete både med HKScan och med andra producenter i närområdet.”

Fakta



Kriterierna för priset Årets Leverantör Nöt 2017:

- Har bra djuröga och jobbar aktivt för främja djurens naturliga beteende så att de mår bra.

- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar

Nyetableringen har minst sagt slagit väl ut. "Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:04, 20 januari, 2018

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar
Felix Astrén, Matilda Thuresson och Fabian Astrén. Foto: Karl-Oskar Karlsson

2015 drog bröderna Felix och Fabian Astrén i gång Grilleriet i Växjö med stor framgång – och nu har de tagit Kalmar med storm.

Den 1 december slogs portarna upp till Grilleriet Burgers i Kalmar och sedan dess har man i stort sett haft fullsatt varje lunch och Kalmarborna har minst sagt varit nyfikna på stans första renodlade hamburgerrestaurang.

LÄS MER: PREMIÄR: Ny restaurang lockade många gäster

– Absolut är det kul att det har varit fullt. Man hade nästan önskat en lite lugnare start så att både vi och personalen skulle ha blivit varmare i kläderna. Det är lite av nyhetens behag och nu gäller det att fortsätta leverera en bra produkt för att bibehålla det här, säger Felix Astrén, som är en av fem delägare.

Efter en och en halv månad i Kalmar har vardagen börjat infinna sig på den nyöppnade restaurangen.

– Vi har gått en bra skola, för vi har fått gott om gånger att öva. Alla har blivit varma i kläderna och det känns som att allt flyter på, vilket är väldigt skönt. Nu ser vi verkligen fram emot framtiden.

Totalt har Grilleriet 27 anställda på restaurangerna i Växjö och Kalmar – och man är inte heller främmande för att öppna upp nya restauranger.

– Först och främst ska vi göra det här bra och vara ödmjuka. Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt som vi vet är väldigt bra. Fel kommer vi allltid att göra, men vi jobbar alltid med att göra någonting åt det. Alla ska kunna gå härifrån och vara nöjda på något sätt. Det ska vara kul att äta hos oss, säger Felix Astrén och fortsätter:

– Vi är ju från Kristianstad och får vi ett tillfälle så kommer vi att öppna där. Ingenting är klart, men vi håller ögon och öron öppna där.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng