Veckans Företag

Snaplit: ”Vi vill vara det självklara valet”

Som av en slump träffades Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi och tillsammans har de tagit fram en unik webbshopsidé som ska konkurrera med de stora bokhandlarna.

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.20:01, 19 oktober, 2017

Snaplit: ”Vi vill vara det självklara valet”
Matthew Sgroi och Harry Wohlin Struwe presenterades för varandra av en affärsutvecklare och nu är de i starten av en mycket intressant resa med företaget Snaplit. Foto: Hanna Thulin

Som student vet man att det lätt kan uppstå panik när kurslitteraturen inte går att få tag på eller när det är en frakttid på flera veckor. Nu kan många studenter andas ut och tacka sin lyckliga stjärna att Harry Wohlin Struwe och Matthew Sgroi råkade gå till samma affärsutvecklare som presenterade dem för varandra.

– Jag hade en idé om att göra en prenumerationstjänst för studentlitteratur och Matthew hade en annan idé om att vara en grossist för studentlitteratur. Vad är oddsen för att vi skulle träffas, säger Harry.

LÄS MER: Alarmstreet Kommunikation: ”Kreativiteten dör aldrig”

De båda lärde känna varandra och kom fram till en affärsidé som de sedan tog vidare genom att gå med i inkubatorn på Kalmar Science Park.

– Första planen var att bli grossister genom att hålla ett lager här med böcker importerade från England och USA men det var inte många återförsäljare som hoppade på. Vi sålde inte så mycket det första året men vi satt på ett stort lager och visste att vi var tvungna att sälja dem på något sätt.

Och det blev starten av webbshoppen Snaplit. De valde att fokusera på endast fack- och studentlitteratur till bra priser och, framför allt, korta leveranstider. Redan första året sålde de titlar för drygt 2 miljoner kronor.

– Vi kan också erbjuda en väldigt personlig kundtjänst. Vi sköter allt själva så ringer man hit får man prata med kundtjänst, ägare och inköpare samtidigt. Det innebär att vi ofta kan lösa problemen lite snabbare. Mycket handlar också om att lugna studenterna som har panik över att deras bok inte ska komma i tid, säger Matthew.

Matthew är ursprungligen från USA och har flera års erfarenhet av att jobba som säljare inom förlagsbranschen vilket är något som kommer väl till hands när titlar ska väljas ut.

– Det är inte lönsamt att ha ett allt för stort lager men vi försöker att hålla oss uppdaterade om vilka kurser det är som går och genom mina kontakter vet vi vilka böcker som är aktuella.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

Snaplit har två stora utmaningar som de ställs mot. Den ena är digitaliseringen. Redan i början av 2000-talet introducerades e-böckerna och slog igenom stort inom skönlitteraturen men än så länge har studentlitteraturen inte hoppat på det tåget.

– När det gäller facklitteratur så har varje bild sin egna upphovsman och ibland kan det vara fem författare, det innebär att man måste omförhandla flera olika kontrakt för att kunna släppa en e-bok istället för endast ett. Förlagsbranschen tycker inte heller att e-böcker förtjänar ett mycket lägre pris än den fysiska boken eftersom man får samma innehåll i de både, säger Matthew.

– Förlagen inom studentlitteratur är ganska konservativa och vill ha kvar sin gamla affärsmodell, som det ser ut nu kan en e-bok till och med vara dyrare än en fysisk bok. Jag är säker på att det någon gång kommer att gå över, särskilt när generationen som lärt sig använda surfplattor i förskolan, kommer upp på högskolenivå. Men det är fortfarande väldigt oklart när det kommer ske, säger Harry.

Den andra utmaningen, och kanske mest aktuella, är att lyckas nå ut och bli det tredje alternativet till jättarna Adlibris och Bokus.

– Vi är stora i delar av Sverige men än har vi inte lyckats nå ut i vår hemstad Kalmar. Vi vill ha en starkare närvaro här och vara det självklara valet. Jag vet inte varför vi inte lyckats här än då vi haft samma marknadsföring på alla orter. Vi har öppnat upp för samarbeten med studentföreningarna men än så länge har de varit totalt ointresserade.

Förutom att jobba lite extra på att övertyga Klamarstudenterna om att Snaplit är det självklara valet så har man andra mål som man hoppas kunna uppnå.

– Försäljningen har gått så bra detta året att vi har fått utöka målet från 4 miljoner till 6 miljoner kronor. Vi vill få fler funktioner på sajterna och expandera med fler titlar. I framtiden hoppas vi även kunna röra oss utanför Sverige.

Varken Harry eller Matthew är ursprungligen från Kalmar men har hamnat här genom en rad tillfälligheter. Nu kan de inte tänka sig att flytta härifrån.

– Det är ett bra företagsklimat här i Kalmar och vi har fått ett fantastiskt stöd av Kalmar Science Park, de har hjälpt oss att undvika alla fällor som vi lätt hade kunnat hamna i. Det kan också vara psykiskt påfrestande att vara en småföretagare men här kan man se att man inte är ensam och det finns en bra gemenskap. E-handeln är stor här och det finns mycket kunskap som alla gärna delar med sig av, avslutar de.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”

Efter bara 1,5 år i branschen kan kaféet bli Sveriges bästa coffee shop.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.18:46, 19 november, 2017

Kalmarkafé kan bli landets bästa: ”Vi är pionjärer”
"Vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar", säger Sebastian Balck.

Våren 2016 öppnade Balck coffeeStorgatan i Kalmar. Nu är man en av tre nominerade i kategorin Årets coffee shop vid branschgalan Fast food awards.

– Fantastiskt! Vi mötte många tvivlare inför uppstart, det gör jag fortfarande men hoppas att fler nu förstår vikten av att våga testa nya saker, säger grundaren, det förre cykelproffset Sebastian Balck.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

– Vi är en av tre nominerade så vi är redan glada över det! Sedan får vi se… Både Johan & Nyström (Stockholm) och Babettes Kafferi (Linköping) är tunga namn i Sverige som varit med länge i gemet, vi är knappt torra bakom öronen.

När 24Kalmar når Balck befinner han sig i Etiopien på en av sina många kafferesor.

Varför tror du att juryn valt ut just er som en av de nominerade?
– För att vi är unika! Först och främst när det gäller våra ursprung, vi lägger mycket tid och pengar på de kaffen vi importerar och rostar. I kaffebaren vill vi ha en känsla som både presenterar kaffet på ett bra sätt men ännu mer välkomnar alla till en unik upplevelse.

LÄS MER: Balck Coffee: ”Kaffet var min räddning”

Vad innefattar begreppet coffee shop egentligen?
– Jag är ganska säker på att det är helheten, dvs den totala upplevelsen. Vi har även medvetet valt att lägga extra tid och kärlek åt kunderna, vi är pionjärer för specialkaffe i trakten vilket kräver en hel del predikan och förklaringar. Vi vill dela med oss av våra värdegrunder helt enkelt, säger Balck.

Fast food awards avgörs i Malmö den 31 januari.

Fakta



Nomineringen från Fast food awards till Balck coffee:

"På Balck rostas kaffet med kärlek och på kaffebaren är det mormor som bakar bullarna. Styr stegen hit för att bli en kaffekonnässör på hemmaplan eller luta dig mot träpanelen och stanna länge. När du blivit en fan, köp en väska för att visa det."

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”

Företagets avancerade app ska hjälpa näringslivet att nå FN:s globala hållbarhetsmål.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:11, 18 november, 2017

Lokalt företag får sexsiffrigt belopp i stöd: ”En bragd”
Klas Ehnemark. Foto: Camilla Dopson/Kalmar Science Park

Aponomy AB från Borgholm ingår i Kalmar Science Parks förinkubator och har funnits sedan ett år tillbaka. Företagets första produkt, The Bourne, beräknas finnas på marknaden i september nästa år, och är en app som ska kunna hjälpa företag att förena anställdas drivkrafter och företagets visioner med FN:s globala hållbarhetsmål

Den innehåller bland annat ett analysverktyg, spelverktyg, förslag på samarbeten och hur man kan arbeta vidare, både internt och externt.

Nu får företaget 300 000 kronor från Vinnova för att utveckla sin digitala tjänst.

– Det är ett stort värde att någon säger att de tror på ens affärsidé. Pengarna gör att vi kan lägga mer tid på att utveckla tjänsten. Till att börja med ska vi göra en prototyp, säger Klas Ehnemark, grundare av Aponomy.

Kalle Blohm är verksamhetsledare för Kalmar Science Parks Incubator.

– Det är fantastiskt roligt att Aponomy och appen The Bourne passerat Vinnovas nästintill omöjliga nålsöga, det i sig är en bragd. Det är också ett tydligt tecken på att idén om att kombinera hållbarhetsarbete med spännande spelteori ligger helt rätt i tiden.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar

Nu kommer de till Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:35, 18 november, 2017

Exklusiv resebyrå öppnar i Kalmar
Uirá Ramos äger Elitresor.se. Foto: Kalmar Science Park/Camilla Dopson

Idén till Elitresor.se föddes när Uirá Ramos arbetade inom flygbranschen som sales executive för Sydamerikas största flygbolag, LATAM Airlines.

– Det var under en tid då onlineresebyråer just fått uppsving och jag insåg att det fanns ingen som var nischad inom det här segmentet, säger han.

Nu kommer hans verksamhet som smidigt och enkelt kan jämföra och boka resor som håller hög klass, till Kalmar, för att bli en del av Kalmar Science Parks Incubator.

– Poängen med det, är att det ibland faktiskt är billigare med de högre klasserna. På så sätt kan man få högre kvalité på sin resa till ett bra pris.

Det är inte tekniskt möjligt att boka en Economy-biljett hos Elitresor, utan endast de bästa flygstolarna inom Premium economy, Business class och First class. Man kan även boka 4-5-stjärniga hotell och färdiga paketresor, där alltid ett femstjärnigt hotell ingår, där flygstolen är minst Business class och där aktiviteter, som exempelvis ett besök på en Michellin-stjärnigrestaurang, ingår.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicy på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Den typiska Elitresor.se-kunden har en årsinkomst på 800 000 kronor eller mer och som gärna bokar själva på nätet.

– Affärsresenären kommer ofta från fåmansföretag med bra lönsamhet. De är på tjänsteresor 50-150 dagar om året och åker gärna i Premium och Business class. De är inte styrda av resepolicier på samma sätt som stora verksamheter och bokar med kort och samlar poäng.

Tillsammans med Linnéuniversitet och studenten Stefi Primawati håller Elitresor.se på med att ta fram en hållbarhetsplan.

– Det är en viktig utmaning för oss. Vi vill förstå hur en online-resebyrå kan jobba med hållbarhetstänk, eftersom vi inte kan kontrollera vad kunden bokar. Men vi kan ställa högre krav på våra leverantörer och samarbetspartners. Jobba med kravmärkta hotell och restauranger och så vidare.

Uirá Ramos hoppas att inträdet i Kalmar Science Parks Incubator ska lyfta företaget ytterligare ett steg.

– I Incubator får jag kontaktnät och tillgång till affärsutvecklaren Harry Håkanson. Med Harry diskuterar jag verksamhetsstyrning och de utmaningar jag har, både kortsiktiga och långsiktiga. Jag fick även kontakten till reklambyrån Wilson Creative via Kalmar Science Park och vi har haft ett fantastiskt samarbete som överträffat mina förväntningar.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler

Här är nya butiken som öppnar i Baronen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:32, 17 november, 2017

De flyttar in i Kompaniets gamla lokaler
Paradisverkstaden flyttar in i Kompaniets gamla lokaler i Baronens köpcenter. Foto: Arkiv

Inredningsbutiken Paradisverkstaden finns redan i Färjestaden. Nu expanderar de lagom till julhandeln och öppnar upp en tillfällig pop-up-butik i Baronen.

– På sommaren är det inga problem med att få över kunderna till Öland. Däremot har vi länge tänkt att det skulle vara kul att komma till Kalmar på julen och julhandeln, säger Hanna Paradis, ägare till Paradisverkstaden.

LÄS MER: KLART: Då öppnar H&M:s stora satsning i Baronen

Öppningen kommer att ske redan på torsdag – och målet är att butiken ska vara öppen året ut.

– Det här är ett experiment. Vi tycker det är så mysigt inne i Kalmar runt julen, och går det bra kan det komma att bli fler liknande gästspel. Men då krävs det att vi hittar lediga lokaler, givetvis.

Några tankar att öppna en permanent butik på fastlandet finns dock inte på Paradisverkstadens radar. Åtminstone inte för tillfället.

– Det är klart, om det blir en riktig ”wow”-känsla kanske det kan bli tal om det. Men vi tror nog att det ligger lite för nära vår butik i Färjestaden för att det ska gå runt över ett helt år.

Butiken på Baronen kommer bli cirka 50 kvadratmeter stor och främst inrikta sig på julinredning.

– Kul även med H&M Homes etablering på Baronen. Det kanske kan locka en annan publik till köpcentret, säger hon.

Hanna Paradis berättar även att affären kommer inrikta sig mycket på skyltfönster och en del uppvisning av möbler.

– Det ska bli jättekul och vi ser verkligen fram emot det här.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

veckans företag

Sporthörnan: ”Då var det jag, pappa och killen i verkstan”

I 60 år har butiken erbjudit varor och lagat Kalmarbornas cyklar. Den lokala förankringen är fortfarande nyckeln till framgång.

Samuel Slättman

Samuel Slättman

Kl.19:16, 16 november, 2017

Sporthörnan: ”Då var det jag, pappa och killen i verkstan”
"Vår grej är att finnas i det lokala mediebruset", säger Sporthörnans ägare Michael Almquist. Foto: Samuel Slättman.

År 1957 blev Sven-Erik Almquist butiksföreståndare för cykel- och sportbutiken vid rondellen där Norra och Södra vägen i Kalmar möts. 60 år senare lever Sporthörnan vidare, fortfarande inom familjen.

– De första åren var det centralägt av Monark-Crescent. När de sedan avvecklade butiksnätet köpte vår far (Sven-Erik Almquist) butiken. Därefter har vi fortsatt på det spåret, säger Michael Almquist.

LÄS MER: Wirbladhs: ”Kört på i samma anda i 25 år”

Tillsammans med systern Pia Almquist driver han Sporthörnan samt Sportringen-butikerna i Giraffen köpcentrum och i Färjestaden. De tre butikerna har totalt runt 20 anställda.

– Jag kom in 1975 och Pia ett par år senare. Då var det jag, pappa och killen i verkstan så på den tiden gjorde man allt, berättar Michael, som nu hunnit bli 62.

I en tid där de stora kedjorna och näthandeln dominerar har Sporthörnan och syskonens övriga butiker hittat sin plats.

Här kan du läsa tidigare reportage i Veckans Företag.

– Vi jobbar med en mindre gruppering och försöker vara mer lokala. Vår grej är att finnas i det lokala mediebruset. De andra väljer att finnas i Aftonbladet, Expressen och att sponsra landslag. Det finns en poäng i att vara mer lokala – på den centrala planen är det många som slåss.

Samtidigt som Almquist poängterar att den personliga relationen med sina kunder är viktig, menar han att det inte går att leva enbart på den.

– Nej, det tror jag inte. Du kan inte vara kass sortimentsmässigt, kass prismässigt och fortfarande överleva, det funkar inte. Du behöver inte alltid vara billigast – det kan ingen – men du måste ha ett konkurrenskraftigt sortiment till konkurrenskraftiga priser som kompletteras med det lokala engagemanget. Så vill vi vara, säger han och fortsätter:

– Den typen av idioter som en annan är – som tror sig kunna vara inköpschef, försäljningschef, dataansvarig och marknadsföringsansvarig, allt på samma gång – finns inte i dag. Det är det som driver utvecklingen åt det mer centraliserade hållet.

Så sent som under torsdagsförmiddagen meddelade finska bolaget SGN Group att man köper upp hela Sportringen AB. Sedan tidigare äger företaget även Team Sportia AB.

Trots uppköpet finns det i nuläget inga planer för Sporthörnan att skifta sitt lokala fokus.

– Vi kommer leva kvar som en lokalt förankrad sportkedja med få pekpinnar men med ett stort utrymme för att skapa lokala sortiment och göra egna saker, avslutar Michael.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng