FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Tre viktiga övningar för dig med stillasittande arbete

24Sveriges träningsskribent Emelie Elmes har konkreta tips för dig som sitter framför datorn en stor del av dagen.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:02, 21 oktober, 2017

Sitter du framför datorn en stor del av din dag? Detta kan utan träning leda till gamnacke och framåtroterade axlar vilket på sikt ofta leder till värk och skador.

För att förhindra detta behöver du träna upp din rygg så att den orkar hålla emot. Du behöver också träna för att bibehålla rörligheten i bröstrygg och axlar.

LÄS MER: TV: Så väcker du kroppen på bästa sätt

Här kommer tre tips på övningar för att förebygga eller träna bort detta.

Wallslides

Gör såhär: Denna fantastiska övning ökar rörligheten i skuldror och axlar. Vila händer och armbågar mot väggen under övningen. Jag lovar att den är tuffare än du tror.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Häng mot bord

Gör såhär: Lägg armarna på skrivbordet och stick in huvudet under. Slappna av och känn stretchen i bröstmuskulaturen.

Jorden runt

Gör såhär: Fantastisk övning där du tränar upp både styrka och rörlighet. Lyft fötterna från golvet om du vill. Ha en penna (eller annat) i handen och byt hand över ländryggen.

Andra tips för dig med stillasittande arbete:

  • Stå vid skrivbordet om du har möjlighet.
  • Sitt på en pilatesboll istället för på en stol
  • Ta en bensträckare med jämna mellanrum. Har du en trappa i närheten? Gå/spring upp och ner för den ett par gånger.
  • Hur många minuter värmer du din lunch? Rör på dig medan du väntar!

Här hittar Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

balansikalmar-marie-555x250

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Förebygg skador i axlarna – träna rotatorkuffen

Emelie Elmes visar hur du förebygger skador i axlarna.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:57, 20 januari, 2018

Vad är Rotatorkuffen? Vi börjar där. Det är en muskelgrupp som stabiliserar axelleden. De fyra skelettmusklerna håller tillsammans ledhuvudet i axeln mot skulderbladet. Axlarna är väldigt utsatta och många får värk och förslitningar där.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Lägg in dessa tre övningar i din träning och bli stark hela vägen inifrån axeln och ut. Jobba med lätta vikter.

1. Sätt armbågen på knät med en lätt vikt i handen. Vrid ner armen tills den är parallellt med golvet och gå lugnt och kontrollerat upp igen.

2. Använd gummiband i en rörelse nerifrån och snett upp. I denna övning arbetar tre av de fyra stabiliserande musklerna.

3. Håll armbågen mot sidan genom hela övningen. Vrid bara så långt att det känns bra, det behöver inte vara en stor rörelse.

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Familjefys med Emelie

TV: Så lär du dig att klättra i rep

Emelie Elmes visar hur du får in den rätta tekniken. Det är en skön känsla när man klarar det!

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:01, 13 januari, 2018

Det är riktigt roligt att klättra i rep och en skön känsla att klara det. Förutom att du tränar hela kroppen i repklättring tränar du även upp din greppstyrka. Det kommer du ha nytta av i många andra övningar. Som en härlig bonus kommer det förmodligen kännas i magen dagen efter också.

En vanlig uppfattning är att det är supersvårt att lära sig att klättra i rep och att det skulle krävas en enorm styrka. Att klättra med enbart armarna är väldigt tufft och kräver mycket styrka i överkroppen. Det finns däremot flera varianter som handlar mer om teknik än om styrka. Jag visar två av dem i filmen!

Tagga gärna @Familjefys på Instagram så jag får se när ni klättrar!

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Andra tips:
– Vill du att det ska gå fort? Börja med att hoppa upp en bit på repet så sparar du tid.
– När du lossar fötterna för att ta nytt grepp, dra då upp knäna mot bröstet och lås fast benen så högt upp som möjligt. När du sedan sträcker ut benen har du kommit mycket högre upp och sparat både energi och tid.
– Orkar du inte den första gången? Träna genom att hoppa upp och ta tag i repet. Häng i repet en stund och hoppa ner. Träna på låsningen utan att försöka ta dig uppåt. Nästa gång kanske det går bättre.
– Träna på greppstyrkan genom att ligga ner på golvet och dra dig upp till stående i repet och ner till liggande igen.

STORT LYCKA TILL!

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Miljonchans – här är heta stryktipsförslaget

Flera miljoner i jackpot - då levererar tipsarenan ett högintressant stryktipsförslag.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.15:05, 12 januari, 2018

Ny vecka och en ny kupong. Fler speltips hittar du på TipsArenan.se.

9 rätt förra veckan duger inte. Ny intressant kupong med sedvanliga 13 miljoner i jackpot. En rätt knepig lapp som kan ge bra betalt för 13 rätt.

1. Tottenham – Everton (1)
Alla argument talar för ettan. Kane. Wembley. Ett uselt Everton, ett starkt Spurs. Bergetta.

”Första spiken – Chelsea har klar hemmafördel”

2. Chelsea – Leicester (1)
Tack vare hemmaplan så spikar vi ettan.

3. Crystal Palace – Burnley (1,X)
Burnley förlorar inte så ofta men har återigen börjat se sämre ut efter årsskiftet.

4. Huddersfield – West Ham (1,X)
Jämn match men måste garderas från vänster i första hand.

5. Newcastle – Swansea (1,2)
Är Swansea på väg upp eller inte? Vi har ingen aning.

”Southampton känns löjligt rätt att spika här”

6. Watford – Southampton (2)
För att vara underdogs så känns Southampton löjligt rätt att spika här. Watford ser riktigt bleka ut numera.

7. West Bromwich – Brighton (1,X)
Kommer WBA:s första seger på typ hundra år här? Vi är inne på det.

8. Barnsley – Wolverhampton (2)
Synnerligen skön spiktvåa för att vara Championsship. Klent hemmalag mot blytungt bortalag.

9. Birmingham – Derby (X,2)
Birmingham övertygar väldigt sällan. Tufft motstånd här och valet av halvgardering är inte svårt.

”Favorit i fara”

10. Bristol City – Norwich (X,2)
Bristol förlorar ligafokus p.g.a cupspelet. Orkar inte ladda om här heller. Favorit i stor fara.

11. Ipswich – Leeds (1,2)
Pest eller kolera. Ipswich i kaos. Var har vi Leeds just nu? Cibicki spelar men gör inga mål. Kan sluta hur som helst.

12. Middlesbrough – Fulham (1,X)
Ett logiskt val. Hemmaplan väger tungt i sammanhanget. Bör gå.

13. Millwall – Preston (1)
En grisjämn match där vi hoppas att Millwall återigen vinner på The Den. Det brukar dom göra.

”Hemmastarka Millwall spikas i en förväntad jämn match”

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så tränar du tillsammans med ditt barn

Emelie Elmes visar hur du kan få till ett roligt träningspass tillsammans med ditt barn.

Redaktionen 24Sverige.se

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.10:02, 6 januari, 2018

I januari är många av oss motiverade till träning. Vi lämnar julkorven bakom oss och blickar fram emot sommaren. Det finns dock en grupp som ofta är väldigt motiverade att träna men som har svårt att få till det. Jag pratar om småbarnsföräldrarna!

För småbarnsföräldrar är det viktigt att inte stressa upp sig i onödan och att få tid till träningen bidrar ofta till det. Genom att träna tillsammans slipper vi pussla och barnen blir inte ännu en orsak till att träningen uteblir.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Jag har precis börjat jobba efter en lång föräldraledighet och har under denna period tränat mycket tillsammans med barnen. Det är inte bara ur träningssynpunkt utan det har verkligen varit en rolig stund tillsammans varje gång. Barnen får även in rörelseglädjen och kommer se det som en naturlig del av livet att röra på sig. Det kan vara den viktigaste anledningen. Tänk dig att barnen som vuxna inte kommer sucka i soffan innan träningspasset utan snarare längta dit!

Har du tio minuter över? Ta med barnen ut och spring runt i trädgården. Leker ni på golvet? Ställ dig i plankan eller gör några armhävningar mellan varven. Ta de tillfällen som ges och ta det inte alltid så allvarligt!

I filmen visar jag hur ett typiskt hemmapass kan se ut hos oss!

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV+TEXT: Mystiskt ljusfenomen över Ölandsbron: ”UFO?”

Fredrik Hillman filmade det okända objektet över Kalmarsund. "Blinkade i en massa olika färger".

Hanna Thulin

Hanna Thulin

Kl.19:29, 3 januari, 2018

Den 21 december gjorde Fredrik Hillman från Kalmar en observation på himlavalvet över Ölandsbron.

– Vi såg det här objektet uppe i luften ovanför bron som blinkade i en massa olika färger. Dessutom stod den stilla i 45 minuter. Man kunde först tro att det var ett flygplan, men vi såg flera sådana susa förbi under tiden, medan den här var kvar på samma plats, säger han.

Efter drygt 45 minuter försvann det mystiska ljusfenomenet – för att några minuter senare dyka upp igen över Ölandsbron.

– Det syntes tydligt blinkandes och man behövde ingen kikare för att uppmärksamma det. Under tiden förflyttades objektet sakta i sydvästlig riktning sett från Krokusvägen där vi bor, säger Fredrik Hillman.

Därefter har Fredrik Hillman uppmärksammat objektet vid ytterligare två tillfällen.

– Jag har sett det under två kvällar till och diskuterat det med några vänner som brukar använda stjärnkikare. De tror att det handlar om en satellit som belysts av månen. Men det är bara spekulationer från deras sida efter att ha sett filmerna.

Vad tror du att det är? Kolla in filmklippet och bedöm själv.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng