Veckans Företag

Firmify: ”Samhällsekonomiskt är det här genialt”

Företaget har hjälpt mängder med människor att testa sina affärsidéer – som senare har utvecklats till framgångsrika företag.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:41, 2 november, 2017

Firmify: ”Samhällsekonomiskt är det här genialt”
Dan Häggfors och Peter Roosling är delägare i Firmify AB. Foto: Karl-Oskar Karlsson

För andra året i rad utsågs Kalmarföretaget Firmify till Gasellföretag av tidningen Dagens Industri. Företaget är ett systerbolag till redovisningsbyrån K10 i Kalmar och har utvecklat en digital lösning där frilansande konsulter över hela landet samordnar sin fakturering, bokföring och löneadministration.

– Tanken är att hjälpa i gång folk att starta egna företag. Om man inte vet om man har en affärsidé som fungerar kan man registrera sig hos oss och testa sin idé, säger Peter Roosling som är delägare tillsammans med Dan Häggfors.

LÄS MER: Flano Design: ”Jag får föra en tradition vidare”

– Att växa i sig är inte svårt, prestationen ligger i att växa organiskt och varje år visa vinst. Det är därför DI Gasell är ett av de finaste priserna ett företag kan få.

I dagsläget hanterar Firmify in- och utbetalningar för runt 900 000 kronor per dygn, helt digitalt och utan pappersutskrifter.

– Tekniskt sett går det till som så att en frilansare skapar ett konto hos oss på Firmify och använder oss för att skicka iväg faktura för uppdraget man utfört. Firmify får betalt och betalar ut en lön till frilansaren som därmed slipper allt pappersarbete som löner, skatt och moms, säger Dan Häggfors.

– Det är en helt automatisk administration och det ska max en minut från att man registrerat sig till att fakturan är ivägskickad. Då gäller det att hitta ett uppdrag att fakturera för bara.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

Firmify startades upp 2011 med några goda vänner inom reklambranschen i Stockholm, och efter en tids byggande av hemsida, skickades den första fakturan iväg i december månad samma år. Sedan dess har företaget vuxit i takt med trenden av egenanställning.

– Vi jobbade en hel del med klienter via K10 inom filmproducentbranschen. Vi började med att hjälpa dem att betala ut löner till statister och ljussättare och den administrativa delen. På den vägen är det, säger Peter Roosling.

– Vi har sett trenden och framför allt fenomenet med egenanställning. I dag finns det 50 000 personer som går via sådana företag och man räknar med att det ska tiofaldigas under en femårsperiod.

Dan Häggfors:

– Det kallas för gig-ekonomi och är en trend där människor tar korta uppdrag. Samhällsutvecklingen går mot det och folk vill vara fria och göra sina saker utan att binda sig alltför länge.

Under 2016 uppgick omsättningen till cirka 70 miljoner kronor och prognosen för 2017 pekar på närmare 100 miljoner.

– Det är framför allt de senaste tre åren som vi har gasat på och lagt mer krut på att synas och marknadsfört oss, säger Peter Roosling.

Vem är den genomsnittlige Firmify-kunden?
– Inom den kreativa näringen, journalister, föreläsare, it-konsult och reklamdesigners är typiska Firmify-användare. Någon som säljer tjänster, helt enkelt.

I dag har Firmify 250 anställda, eller konsulter, som de även kallas. Innan året är slut räknar man med att ha betalat ut lön till runt 3 500 personer och skickat iväg 12 000 till 13 000 fakturor.

– Den absolut största fördelen för den enskilde frilansaren är att man inte behöver ha ett registrerat företag med de kostnader och merarbete som det innebär. Firmify har i dagsläget 8 000 användare och vi märker att behovet är stort. Antalet användare ökar med runt 50 personer varje vecka, säger Peter Roosling.

Statistisk sett är de som startar företag i Sverige i snitt 34 år, där två tredjedelar är män och en tredjedel är kvinnor. I det spannet ligger även snittet för den typiske Firmify-användaren.

– Man kan säga att det finns fyra lite större etablerade bolag inom egenanställning i Sverige. Där är vi trea på marknaden nationellt.

Finns det något liknande i Kalmar?
– Nej, det gör det inte. Men våra kunder kommer från alla delar av landet. Främst storstadsregioner och studentstäder.

Såväl Peter som Dan har kunskaper inom skatt och redovisning från redovisningsfirman K10.

– Det är mycket tack vare befintliga kunder där som vi kunnat dra i gång det här. Många Firmify-användare har startat sin verksamhet genom oss och därefter gått vidare till att bli framgångsrika företag. Samhällsekonomiskt är det här genialt, säger Dan Häggfors.

Tidigare i år blev det Kalmarbaserade företaget omnämnt av den amerikanska affärstidsskriften Inc Magazine, som varje år rankar de 5 000 snabbast växande företagen i USA och Europa. Där blev Firmify utsett till det 36:e snabbaste i Europa och det allra snabbaste inom kategorin Human Resources. Tillväxten beräknades till smått osannolika 2 677 procent de senaste tre åren.

Företagets huvudkontor ligger i Kalmar och man har även ett i Stockholm.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Kalmarprofilens nya satsning – tar över två restauranger

Krögaren öppnar nytt – gånger två. "Drabbades lite av panikångest."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:54, 23 januari, 2018

Kalmarprofilens nya satsning – tar över två restauranger
Martin Bergvall Nilsson. Foto: Arkiv

Sedan tidigare driver Kalmarprofilen och krögaren Martin Bergvall Nilsson restaurangerna Kallskänken, Postgatan, Villa Solbacken och Restaurang Måltid. Dessutom driver han restaurangen på Sinus i Köpingsvik sommartid. Nu är det klart att Bergvall Nilsson tar över driften av restaurangen Brasseriet uppe på Böda Sand i sommar.

– Jag har ju aldrig varit så högt upp på Öland tidigare. Det är väl typ när man mött Böda i fotbollen i så fall. Men Anna Barkevall (vd för Böda Sands camping) kallade upp mig för ett möte och ville att jag skulle ta över restaurangen. Instinktivt tänkte jag; ”nej, aldrig”, men efter förhandlingar och samtal med hennes fantastiska team där uppe har vi bestämt oss för att köra. De är riktiga proffs. Och när Anna Barkevall kallar på en, då åker man upp, säger Martin Bergvall Nilsson.

LÄS MER: Populära krogen skippar köttet

Restaurangen kommer att drivas som ett samarbete mellan Kallskänken och Böda Sand.

– Man drabbades lite av panikångest – men här finns en intressant marknad och efter att vi skissat på lösningen tillsammans känns det bra. Det är lite som ett konsultarbete där vi kommer driva den här restaurangen som kommer heta Taverna Centro. En italiensk familjerestaurang.

Men samarbetet stannade inte där.

– När den värsta svetten hade torkats bort från pannan sa Anna att de har ett gatukök också, som de ville att vi skulle ta över. Sedan visade det sig att de omsätter mer än restaurangen på Sinus och tanken är att vi kan få lite synergieffekter av det här. Restaurang Måltid i Kalmar, som är stängd på sommaren, kan vi använda för att producera mat som baguetter och lite sånt till både Sinus och Böda Sand. Så det är mycket logistik för att få det att fungera.

Gatukökets nya namn kommer bli The Food Market och har tidigare haft runt 20 anställda under sommarmånaderna.

För tillfället jagar krögaren personal. Totalt ska runt 50 tjänster tillsättas på de tre Ölandsrestaurangerna.

– Det blir en del pusslande, men det ska bli jätteroligt. Svärföräldrarna har dessutom köpt ett hus i Kolstad, så det känns tryggt med att vi kommer ha en liten delegation där uppe. Så om någon är sugen på att sommarjobba på Öland har jag en hel del att erbjuda.

I måndags väckte Martin Bergvall Nilsson och Kallskänken en hel del uppmärksamhet, när de gick ut med nyheten att de från och med den 5 februari, kommer gå över till en helt vegetarisk meny kvällstid.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”

Svenska butiksjätten har en butik i Kalmar. Nu slår de larm. "Det kan påverka jobb", säger företagets vd.

Martin Persson

Martin Persson

Kl.09:02, 23 januari, 2018

Butiksjättens oro: ”Vi är tagna på sängen”
Foto: Pressbild/Teknikmagasinet

Kinesiska sajter som Alibaba och Wish är på väg att slå ut flera svenska kedjor. Den främsta orsaken är att svenska butiker måste betala tull, moms och flera andra avgifter när de importerar varor.

Jättekedjan Teknikmagasinet är satt under rekonstruktion, och menar att de har svårt att konkurrera med den kinesiska lågprisimporten.

LÄS MER: EXTRA: Här är snackisen hela Sverige pratar om just nu

– Vi är alla lite tagna på sängen. Vi kan inte få fram produkter på den prisnivån. Inte om vi importerar från Kina och följer alla regler och betalar alla avgifter. Det går inte för oss, säger Catherine Sahlgren, vd för Teknikmagasinet, till SVT och fortsätter:

– Det här berör inte bara Teknikmagasinet utan gäller för handeln i stort när konkurrensen nu snedvrids. Det kan påverka jobb.

Tullverket är medvetna om problemet, och att svenska arbetstillfällen kan försvinna om det inte vidtas några åtgärder. I slutet av förra veckan avslöjade Breakit att Tullverket och PostNord ska vara överens om att införa en högre administrationsavgift.

– Det kommer att bli avsevärt dyrare för de som handlar. Idag ligger vår administrationsavgift på 125 kronor. Men vi har inte fastställt exakt hur stor avgiften kommer att bli i och med det nya systemet, säger Postens kommunikationschef Thomas Backteman till Breakit.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City

"Det kommer bli fantastiskt", säger butikschefen.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.21:29, 22 januari, 2018

Då öppnar nya jättebutiken i Hansa City
Foto: Kim Ahlqvist.

I början av maj månad förra året skrev 24Kalmar att Granngården skulle öppna en ny butik ute vid Hansa City. Nu står den klar och på torsdag invigs den med pompa och ståt.

– Det ska bli otroligt spännande och roligt. Vi känner lite att det äntligen sker, och det behövs i Kalmar. Vi vill inte bara var med och leka, utan konkurrera på allvar, säger butikschefen Micael Söderlund.

LÄS MER: Kedja bygger ny butik vid Hansa City: ”Äntligen hittat rätt läge”

Redan på onsdag kväll är det VIP-kväll och då kan man få en exklusiv förhandstitt på de nya lokalerna.

– Det kommer bli fantastiskt och nu är det bara finliret kvar, säger Söderlund.

Nyöppningen skapar cirka tio stycken nya arbetstillfällen i Kalmar.

Invigningen sker klockan åtta på torsdagsmorgonen.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte

Kammar hem utmärkelsen som Årets Nöt bland 10 000 andra gårdar.

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.08:44, 22 januari, 2018

Gård utanför Kalmar prisas av köttjätte
Foto: Pixabay

I Lindersmåla, utanför Rockneby, driver Morgan Karlsson och Therese Nilsson sin gård med nötköttproduktion.

Nu prisas duon för sitt gedigna arbete av Scans inköpsavdelning, HKScan Agri, när de får ta emot utmärkelsen som Årets Leverantör Nöt 2017.

Priset är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnaren utses bland HKScan Agris 10 000 leverantörer.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScan Agris leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 procent svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, tillförordnad inköpsdirektör hos HKScan Sweden.

På gården i Lindersmåla föds det årligen upp 200 nötdjur till slakt och då främst ungtjurar av mjölkras. Therese Nilsson och Morgan Karlsson har 175 hektar som de odlar på och utöver det betar djuren på 30 hektar. Grödorna består av vall, majs, korn, havre, rågvete och raps. Företaget har en halvtidsanställd men annars sköts all verksamhet av familjen.

Motiveringen till priset:
”Therese och Morgan är ungnötsproducenter som är drivna, noggranna och gärna antar nya utmaningar. De är lyhörda för marknaden oavsett om det innebär att betäcka kvigor för att ta en kalv innan slakt som ungko eller att testa att producera mellankalv, ständigt med noggrann utvärdering efteråt. Produktionen är väl fungerande, det finns framförhållning i slaktplaneringen och toppkvalitet på de djur som levereras. De har en god förmåga till samarbete både med HKScan och med andra producenter i närområdet.”

Fakta



Kriterierna för priset Årets Leverantör Nöt 2017:

- Har bra djuröga och jobbar aktivt för främja djurens naturliga beteende så att de mår bra.

- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar

Nyetableringen har minst sagt slagit väl ut. "Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt."

Karl-Oskar Karlsson

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:04, 20 januari, 2018

Flygande start för restaurangsatsning i Kalmar
Felix Astrén, Matilda Thuresson och Fabian Astrén. Foto: Karl-Oskar Karlsson

2015 drog bröderna Felix och Fabian Astrén i gång Grilleriet i Växjö med stor framgång – och nu har de tagit Kalmar med storm.

Den 1 december slogs portarna upp till Grilleriet Burgers i Kalmar och sedan dess har man i stort sett haft fullsatt varje lunch och Kalmarborna har minst sagt varit nyfikna på stans första renodlade hamburgerrestaurang.

LÄS MER: PREMIÄR: Ny restaurang lockade många gäster

– Absolut är det kul att det har varit fullt. Man hade nästan önskat en lite lugnare start så att både vi och personalen skulle ha blivit varmare i kläderna. Det är lite av nyhetens behag och nu gäller det att fortsätta leverera en bra produkt för att bibehålla det här, säger Felix Astrén, som är en av fem delägare.

Efter en och en halv månad i Kalmar har vardagen börjat infinna sig på den nyöppnade restaurangen.

– Vi har gått en bra skola, för vi har fått gott om gånger att öva. Alla har blivit varma i kläderna och det känns som att allt flyter på, vilket är väldigt skönt. Nu ser vi verkligen fram emot framtiden.

Totalt har Grilleriet 27 anställda på restaurangerna i Växjö och Kalmar – och man är inte heller främmande för att öppna upp nya restauranger.

– Först och främst ska vi göra det här bra och vara ödmjuka. Vi vill bli bäst och vi litar på vår produkt som vi vet är väldigt bra. Fel kommer vi allltid att göra, men vi jobbar alltid med att göra någonting åt det. Alla ska kunna gå härifrån och vara nöjda på något sätt. Det ska vara kul att äta hos oss, säger Felix Astrén och fortsätter:

– Vi är ju från Kristianstad och får vi ett tillfälle så kommer vi att öppna där. Ingenting är klart, men vi håller ögon och öron öppna där.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng