Firmify: ”Samhällsekonomiskt är det här genialt” | Nyheter i Kalmar – 24 timmar om dygnet – Helt gratis
Veckans Företag

Firmify: ”Samhällsekonomiskt är det här genialt”

Företaget har hjälpt mängder med människor att testa sina affärsidéer – som senare har utvecklats till framgångsrika företag.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.18:41, 2 november, 2017

Firmify: ”Samhällsekonomiskt är det här genialt”
Dan Häggfors och Peter Roosling är delägare i Firmify AB. Foto: Karl-Oskar Karlsson

För andra året i rad utsågs Kalmarföretaget Firmify till Gasellföretag av tidningen Dagens Industri. Företaget är ett systerbolag till redovisningsbyrån K10 i Kalmar och har utvecklat en digital lösning där frilansande konsulter över hela landet samordnar sin fakturering, bokföring och löneadministration.

– Tanken är att hjälpa i gång folk att starta egna företag. Om man inte vet om man har en affärsidé som fungerar kan man registrera sig hos oss och testa sin idé, säger Peter Roosling som är delägare tillsammans med Dan Häggfors.

LÄS MER: Flano Design: ”Jag får föra en tradition vidare”

– Att växa i sig är inte svårt, prestationen ligger i att växa organiskt och varje år visa vinst. Det är därför DI Gasell är ett av de finaste priserna ett företag kan få.

I dagsläget hanterar Firmify in- och utbetalningar för runt 900 000 kronor per dygn, helt digitalt och utan pappersutskrifter.

– Tekniskt sett går det till som så att en frilansare skapar ett konto hos oss på Firmify och använder oss för att skicka iväg faktura för uppdraget man utfört. Firmify får betalt och betalar ut en lön till frilansaren som därmed slipper allt pappersarbete som löner, skatt och moms, säger Dan Häggfors.

– Det är en helt automatisk administration och det ska max en minut från att man registrerat sig till att fakturan är ivägskickad. Då gäller det att hitta ett uppdrag att fakturera för bara.

LÄS MER: Här kan du läsa alla reportage om Veckans Företag.

Firmify startades upp 2011 med några goda vänner inom reklambranschen i Stockholm, och efter en tids byggande av hemsida, skickades den första fakturan iväg i december månad samma år. Sedan dess har företaget vuxit i takt med trenden av egenanställning.

– Vi jobbade en hel del med klienter via K10 inom filmproducentbranschen. Vi började med att hjälpa dem att betala ut löner till statister och ljussättare och den administrativa delen. På den vägen är det, säger Peter Roosling.

– Vi har sett trenden och framför allt fenomenet med egenanställning. I dag finns det 50 000 personer som går via sådana företag och man räknar med att det ska tiofaldigas under en femårsperiod.

Dan Häggfors:

– Det kallas för gig-ekonomi och är en trend där människor tar korta uppdrag. Samhällsutvecklingen går mot det och folk vill vara fria och göra sina saker utan att binda sig alltför länge.

Under 2016 uppgick omsättningen till cirka 70 miljoner kronor och prognosen för 2017 pekar på närmare 100 miljoner.

– Det är framför allt de senaste tre åren som vi har gasat på och lagt mer krut på att synas och marknadsfört oss, säger Peter Roosling.

Vem är den genomsnittlige Firmify-kunden?
– Inom den kreativa näringen, journalister, föreläsare, it-konsult och reklamdesigners är typiska Firmify-användare. Någon som säljer tjänster, helt enkelt.

I dag har Firmify 250 anställda, eller konsulter, som de även kallas. Innan året är slut räknar man med att ha betalat ut lön till runt 3 500 personer och skickat iväg 12 000 till 13 000 fakturor.

– Den absolut största fördelen för den enskilde frilansaren är att man inte behöver ha ett registrerat företag med de kostnader och merarbete som det innebär. Firmify har i dagsläget 8 000 användare och vi märker att behovet är stort. Antalet användare ökar med runt 50 personer varje vecka, säger Peter Roosling.

Statistisk sett är de som startar företag i Sverige i snitt 34 år, där två tredjedelar är män och en tredjedel är kvinnor. I det spannet ligger även snittet för den typiske Firmify-användaren.

– Man kan säga att det finns fyra lite större etablerade bolag inom egenanställning i Sverige. Där är vi trea på marknaden nationellt.

Finns det något liknande i Kalmar?
– Nej, det gör det inte. Men våra kunder kommer från alla delar av landet. Främst storstadsregioner och studentstäder.

Såväl Peter som Dan har kunskaper inom skatt och redovisning från redovisningsfirman K10.

– Det är mycket tack vare befintliga kunder där som vi kunnat dra i gång det här. Många Firmify-användare har startat sin verksamhet genom oss och därefter gått vidare till att bli framgångsrika företag. Samhällsekonomiskt är det här genialt, säger Dan Häggfors.

Tidigare i år blev det Kalmarbaserade företaget omnämnt av den amerikanska affärstidsskriften Inc Magazine, som varje år rankar de 5 000 snabbast växande företagen i USA och Europa. Där blev Firmify utsett till det 36:e snabbaste i Europa och det allra snabbaste inom kategorin Human Resources. Tillväxten beräknades till smått osannolika 2 677 procent de senaste tre åren.

Företagets huvudkontor ligger i Kalmar och man har även ett i Stockholm.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny restaurangupplevelse kommer till Kalmar

"Kalmars restauranger och destinationen har omfamnat konceptet och tack vare en tät stadskärna siktar vi nu på att göra dunderpremiär," säger projektledare Emelia Wilander.

Hanna Thulin

Kl.10:31, 20 april, 2018

Ny restaurangupplevelse kommer till Kalmar
Foto: Alexander Olivera/Pressbild

Den 5 oktober kommer krogrundan Matnatten till Kalmar. Det är ett koncept som går ut på att man köper ett klippkort och sedan får besöka åtta restauranger i Kalmar under en kväll för att smaka på deras signaturrätt.

– Kalmars restauranger och destinationen har omfamnat konceptet och tack vare en tät stadskärna siktar vi nu på att göra dunderpremiär med förhoppningsvis tre matrundor med åtta deltagande krogar per matrunda, säger Emelie Wilander, projektledare hos arrangören Taste Events och fortsätter.

Emelie Wilander, projektledare för Matnatten. Foto: Pressbild

Emelie Wilander, projektledare för Matnatten. Foto: Pressbild

Konceptet är väletablerat och har funnits i Malmö sedan 2014 och även gästat flera andra städer.

– Tidigare städer har verkligen tagit Matnatten till sitt hjärta, biljetterna brukar sälja slut i ett nafs då det blir en ”snackis”. Och det är inte bara stadens invånare som uppskattar Matnatten, vi har upptäckt att det också kommer tillresta foodies som tycker det här är ett kul sätt att upptäcka restauranger på.

Arrangören vill med hjälp av Matnatten uppmana besökare att testa på lokala smaker och upptäcka nya delar av stan men ännu är det inte officiellt vilka restauranger som kommer att vara med.

– Den 24 augusti kommer vi presentera deltagande restauranger.

Besöken under Matnatten görs under restaurangernas öppettider mellan klockan 16-23. När man hämtar ut klippkortet på matrundans startpunkt får man också en Matknapp att sätta på kavajen.

– Med den på känner man lätt igen alla som deltar på matrundan och har något att börja prata om, säger Emelie Wilander.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram

I byggdammet växer nya Stars & Stripes fram. "Vi vill att alla ska känna sig välkomna."

Hanna Thulin

Kl.21:01, 19 april, 2018

BILDEXTRA: Här växer nya Stars & Stripes fram
Foto: Hanna Thulin

Turerna har varit många för nya Stars & Stripes Larmtorget men nu börjar man närma sig det slutgiltiga öppningsdatumet. I det som tidigare var Manana Manana och Wayne´s Coffee växer nu en nu lokal fram i byggdammet.

– Det är en stor lokal som tagit längre tid att renovera än vad vi kanske hade räknat med. Vi bestämde oss för att det fick ta den tid det tar. Ska man göra saker ordentligt så tar det tid, säger Theo Kazantzidis, driftchef för Stars & Stripes.

Den nya lokalen på cirka 1000 kvadratmeter rymmer nu en lounge med bar, en restaurangdel me öppet kök, en källare med spelcenter och ett konferensrum. Theos favoritdel av lokalen är övervåningen där konferensrummet och en del av matplatserna kommer vara placerade.

– Utsikten från konferensrummet är grym. Det är lätt att förälska sig i lokalen ur ett arbetsmässigt perspektiv. I lokalen kommer det även att finnas över 30 tv-skärmar så man kommer att kunna följa sporten vart man än är.

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen... Foto: Hanna Thulin

Ett av Theos favoritplatser i lokalen är konferensrummet på övervåningen. Foto: Hanna Thulin

Det nya Stars & Stripes kommer att vara helt annorlunda från det Stars som Kalmarborna kanske är vana vid sedan tidigare.

– Det är ett helt nytt ställe för hela familjen, det här är en helhetslösning och det är det vi kommer att stå för. Man ska kunna gå hit med familjen och stanna en hel kväll.

Till skillnad från gamla Stars så kommer man till exempel inte att ha regelbundna nattklubbskvällar. Nu ligger istället fokus på att göra det till en miljö där gästerna kan sitta ner och prata med varandra eller spela ett spel.

– Vi bygger ett så pass stort ställe för att det ska kunna vara en helhetsupplevelse, det ska inte bara vara mat eller bara sport utan du ska kunna göra allt. Vi vill verkligen kunna anpassa oss till alla och alla ska känna sig välkomna. Målet med det hela är att alla ska kunna få sitt ”best moment of the day”, precis som Stars & Stripes slogan, säger han och fortsätter:

– Vi kommer att jobba med nöjen och evenemang som trubadurer och quiz. Under sommaren blir det inget nattklubbsdunk men under vintern kan vi komma att ha något liknande under specifika tillfällen. För oss är det viktigt att även en mogen publik ska känna sig hemma här.

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffelboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

I källaren blir det utrymme för spel i bland annat shuffleboard, dart och biljard. Foto: Hanna Thulin

Härnäst väntar fortfarande några veckors jobb för Theo och resten av Stars-familjen, som han kallar alla hantverkare och medhjälpare, innan man kan slå upp portarna och bjuda in Kalmarborna.

– Det är nära öppning nu, det är det sista inredningspillet som ska in men som också tar tid. Vi siktar på att få klart det så fort som möjligt, man kan verkligen säga att vi har en spännande resa framför oss, avslutar han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning

Nu kan du få en salongsklippning hemma i soffan. "Alla måste ju till frisören någon gång," säger Sara Nyström.

Klara Alvunger

Kl.19:50, 18 april, 2018

Frisörvärldens nya skönhetskoncept – hemklippning
Sara Nyström åker hem till folk för att klippa dem. Foto: Hanna Thulin

Sara Nyström har jobbat som frisör i många år och flera av dessa har hon själv haft Salong Malmen. Under åren har hon byggt upp en kundkrets som kommer till henne för att klippas. Nu utökar hon sin verksamhet genom att istället vara den som kommer till kunderna, något hon kallar hemklipp.

– Jag har haft idén länge men varken vågat eller orkat ta tag i det. I höstas köpte jag dock en bil som jag har ”stripat” upp och nu har jag satt igång med att köra hem och klippa hos folk, berättar Sara Nyström.

För att få en hemklippning bokar man tid som vanligt via telefon eller på nätet. Sedan betalar man en avgift för sträckan Sara Nyström måste köra. Än så länge är klippningarna centrerade till Kalmar, men hon har även åkt till bland annat Smedby och Trekanten.

– Jag tror att folk blir mer bekväma, man fixar städhjälp hemma och man vill ha maten levererad hem, man har mindre tid helt enkelt. Alla måste ju till frisören någon gång och om man har många barn kanske det är smidigt att ta en familjeklippning hemma. Det var anledningen till att jag startade upp detta, förklarar Sara Nyström.

saranystrom1

Hon berättar även att hemklipp är bra för de äldre som inte kan ta sig in till stan, särskilt svårt hade många i vinter med tanke på snön.

– Jag har haft äldre som sagt att de kommer kunna bo kvar i sin bostad nu när frisören kommer hem till dem.

Reaktionerna hon har fått har enbart varit positiva.

– Hemklipp är enkelt för alla. Jag har alltid tyckt att det har varit roligt att jobba med människor och nu kände jag väl mest att det behövde hända något. Jag hoppas på att fler ska få upp ögonen för detta så nu ska jag marknadsföra, säger hon.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”

Investeringen innehåller både flytt och nya anläggningar.

Andreas Norinder

Kl.11:36, 18 april, 2018

Bilfirma presenterar storsatsning: ”Oerhört stimulerande”
Foto: Pressbild/Genre

I maj förra året kunde 24Kalmar berätta om att Liljas bil skulle lämna sina lokaler på Norra vägen och Galggatan. Istället ska mankoncentrera verksamheten till Hansa City.

Fastighetsbolaget Riksbyggen köpte tomten och planerar att bygga cirka 200 bostäder. Planerad byggstart är under 2019 och den första inflyttningen kan ske året därpå.

LÄS MER: Riksbyggen storsatsar i Kalmar – plan för 200 nya bostäder

På onsdagen presenterade Liljas bil ytterligare förändringar i sin verksamhet. Förutom koncentrationen till Hansa City, som innefattar en ny serviceverkstad, ny tvättanläggning och andra personalutrymmen, flyttar man sin verksamhet i Borgholm.

Där flyttar Liljas bil från Storgatan till helt nya lokaler i handelsområdet Triangeln. Här blir det nybyggnationer på cirka 2 000 kvadratmeter.

– Detta är en av de största satsningarna i Liljas nittioåriga historia och det känns oerhört stimulerande att kröna min 44-åriga karriär i Liljas med denna överenskommelse, säger Ingemar Andersson, ägare och koncernchef, i ett pressmeddelande.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

LISTA: Alla lokala caféer som platsar i White Guide

På tisdagen släpptes vilka som är med i årets upplaga av den prestigefulla guiden.

Andreas Norinder

Kl.19:57, 17 april, 2018

LISTA: Alla lokala caféer som platsar i White Guide
Södviks bageri & konditori i Södvik är med i White Guide. Foto: Karl-Oskar Karlsson/Pixabay

I vintras rapporterade 24Kalmar om de lokala restaurangerna som var med i White Guide, en av branschens finaste utmärkelser. I fjol debuterade Balck Coffe (Kalmar) och Fredriks bröd och bakverk (Färjestaden), men i år blev regionen utan nykomlingar.

Av White Guides 338 caféer finns totalt 13 stycken i Kalmar och på Öland. Det är en minskning från fjolårets 351 caféer. I år lyckades 42 nya caféer kvalificera sig till guiden.

LÄS MER: LISTA: Många lokala restauranger med i White Guide

– Bland årets cafétrender kan vi bland annat se ett nytt intresse för att återupptäcka, förnya och förbättra lite okända bakverksklassiker, ett allt starkare intresse för ursprungsteer och att frukosthela-dagen-konceptet är här för att stanna, säger caféredaktör Lena Ilkjaer i ett pressmeddelande.

Den 14 maj arrangerar White Guide en gala där årets pristagare kommer att avslöjas. 2015 blev Strandnära Ekocafé utsedda till vinnare i klassen ”Årets hållbara café”.

Man delar även ut pris för årets konditori, kaffebar, ”värt en resa”, fikaställe, stjärnskott och bageri.

Kalmar (3):

Balck
Coffe
Holmgrens konditori
Kullzénska caféet

Öland (10):

Café Haget, Byxelkrok
Fredriks bröd och bakverk, Färjestaden
Kaffestugan i Böda, Löttorp
Kaffetorpet, Borgholm
Köpingsviks konditori, Köpingsvik
Mormors stenugnsbageri & kaffestuga, Stora Rör
Nya Conditoriet, Borgholm
Strandnära Ekocafé, Mörbylånga
Södviks bageri & konditori, Löttorp
Ölandschoklad, Färjestaden

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng