Här är vanligaste fulspolningen i toastolen

Så här mycket skräp slänger vi svenskar i toaletten varje år. "Onödig påfrestning på våra avlopp".

Matilda Larsson

Kl.15:55, 15 november, 2017

Här är vanligaste fulspolningen i toastolen
Foto: Creative Commons.

Ordet fultorka betyder att torka sig själv, eller någon annan med något annat än toalettpapper efter toalettbesök, skriver NSVA.

Enligt en undersökning om fultorkarvanor som branschorganisationen Svenskt Vatten har gjort är hushållspapper den vanligaste fultorkningen i Sverige.

Enligt undersökningen spolar vi ner skräp motsvarande sju hushållspappersrullar per person och år.

Det innebär att med en befolkning på över tio miljoner, spolas det ner skräp motsvarande över 70 miljoner hushållspappersrullar varje år.

På andra plats kommer pappersnäsdukar. Våtservetter, servetter och pappershanddukar är några andra vanliga metoder som också används.

Det är Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp, NSVA, som vill uppmärksamma svenskarna inför Världstoalettdagen den 19 november.

– Från NSVA:s två största avloppsreningsverk Öresundsverket i Helsingborg och Lundåkraverket i Landskrona fraktas sammanlagt 300 ton fulspolat skräp i containrar varje år. Från Helsingborg går det en container i veckan, från Lundåkraverket en container i månaden, säger Pär Gustafsson, chef för avdelning avloppsrening på NSVA.

Den vanligaste anledningen till att det slängs annat papper än toalettpapper i toalettstolen är att toalettpappret är slut. Det löser vi oftast genom att fultorka oss med hushållspapper som sedan spolas ned i toaletten.

Istället menar NSVA att hushållspappret bör slängas i papperskorgen.

– Många känner inte till att det bara är toalettpapper som löses upp lätt i avloppet och därför är det enda pappret som ska spolas ner. Annat papper är en onödig påfrestning på våra avloppssystem eftersom det kan orsaka både stopp och översvämningar, säger Pär Gustafsson.

Det är inte bara fel sorts papper som slängs i toastolen.

– Vi hittar tyvärr alltifrån trasor och dambindor till kalsonger och hårbollar i våra pumpstationer. Våra drifttekniker får väldigt ofta larm om stopp vilket innebär att de måste åka ut och ta bort det som har orsakat stoppet, säger Per Gustafsson.

 

Fakta



Mer statistik från Svenskt vattens undersökning

Hälften (46 procent) av svenskarna har fultorkat sig.

Svensken fultorkar sig i snitt 2,11 gånger i månaden.

Vanligaste fultorkningen är hushållspapper.

Undersökningen visar att sju av tio spolar ned det de fultorkar sig med.

En tredjedel av svenskarna känner inte till att hushållspapper inte löses upp i vatten som toalettpapper gör.

Svenskarna spolar ned våtservetter fyra (3,78) gånger i månaden. Detta är vanligare bland småbarnsföräldrar, där man spolar ned våtservetter 5,64 gånger i månaden.

Källa: NSVA.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Unga företagare med stora planer: ”Jag vill ge ut det utomlands”

Att våga starta sitt egna företag är ett stort steg att ta. Projektet UngDrive, under ledning av Jonathan Rudman, har under veckan utbildning för fyra stycken ungdomar på Öland. Detta för att de ska kunna driva sina egna företag som sommarjobb.

Filip Edvardsson

Filip Edvardsson

Kl.12:53, 30 juni, 2017

Unga företagare med stora planer: ”Jag vill ge ut det utomlands”
Från vänster: Tilda Björnheimer, David Aldentun, Jonatan Andersson och Moa Alvkäll. Liggandes: Jonathan Rudman. Foto: Filip Edvardsson

Det är första gången konceptet UngDrive testas på Öland. Jonathan Rudman, projektledare, har under veckan undervisat fyra ungdomar i Färjestaden och lärt dem grunderna i eget-företagande. Tanken är nu att de ska driva sina företag som sommarjobb. Något Jonathan Rudman ser som positivt.

– Att ta steget och starta ett företag är väldigt stort. Bara att komma på en ide som de har gjort tycker jag är väldigt imponerande, säger Jonathan Rudman.

Utbildningen har som sagt pågått under veckan som varit. På måndag startar det egna arbetet. Om de skulle stötta på problem finns hjälp alltid tillgänglig.

– De ska ju köra på egen hand så mycket som det går, men behöver de hjälp och har frågor finns jag givetvis där och hjälper dem, säger Jonathan Rudman.

Deltagarna Jonatan Andersson, Tilda Björnheimer, Moa Alvkäll och David Aldentun är förhoppningsfulla inför sommaren. Alla har klara idéer. Skillnaden är att de kommit olika långt i processen med sina företag. En som kommit en bra bit på vägen är Tilda Björnheimer. Med sin stora passion för konst startade hon företaget Ultrakillerbear där hon säljer konst och sina egendesignade tryck. Hon jobbar mycket via sociala medier och framförallt Instagram där hon har över 3000 följare.

Just marknadsföringsdelen är en viktig del av företagandet. Sköter de unga entreprenörerna det kan de komma hur långt som helst. Och de har redan en del visioner hur de vill att deras företag ska se ut i framtiden.

– Jag vill att kunderna ska återkomma samt sprida varumärket. Det är trots allt de som är det viktiga för företaget, säger David Aldentun, som grundat gotadeal.se. En E-handel för högkvalitativa produkter som han säljer vidare genom sidan.

Även Moa Alvkäll, som driver Moas Koppel och selar, är inne på spåret där fokus ligger på konsumenterna.

– Jag vill att kunderna ska ge mig feedback. På så sätt kan jag utveckla företaget utifrån vad de har sagt till mig.

Det de företagen har gemensamt är säljandet av en produkt. Jonatan Andersson har valt en annan bana då han startat företaget Ölandsjakten. Han vill genom det sälja en upplevelse med hjälp av en Skevenger Hunt. Det är som en lista där flera ledtrådar och tävlingar tar folk till olika platser runt om på Öland. Detta för att visa upp ställen på ön som inte besöks ofta. Han har även redan framtidsplanerna klara för hur företaget ska expandera.

– Jag vill ge ut det i bredare utgåva. Både i Sverige men även utomlands.

 

 

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Ny restaurang öppnar i Kalmar till sommaren

Karlskrona har fått njuta av Tai Las goda sushi. Till sommaren slår han tillsammans med sin fru upp dörrarna till nya Sumo Sushi.

Kim Ahlqvist

Kim Ahlqvist

Kl.19:23, 4 februari, 2017

Ny restaurang öppnar i Kalmar till sommaren
En Sushirestaurang tar plats i Citygallerian. Foto: Pixabay

Restaurangen Sumo Sushi – som numer börjar likna en kedja – startade som ”ett hål i väggen” på Borgmästaregatan i Karlskrona 2010. Sex år senare har man restauranger också i Kristianstad (2012) och Malmö (2014).

Framgångar föder framgångar, brukar det heta. Nu vill ägaren Tai La expandera ytterligare och i juni slår Sumo Sushi upp dörrarna också i Kalmar, skriver 24Blekinge.

Det är i Citygallerian i centrala Kalmar som den nya sushirestaurangen tar plats.

– I början var folk inte så vana vid sushi vilket resulterade i att det gick trögt de första åren. Sushi är rätt smalt, men nu går det väldigt bra, säger Tai La som driver Sumo Sushi tillsammans med sin fru, till 24Blekinge.se

Etableringen i Kalmar är dock inte den enda Tai La och hans fru har i sikte. Man räknar med att öppna ytterligare en restaurang i Kristianstad och i framtiden också i Ronneby.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

24 Journalistik fortsätter växa

Satsningen fortsätter. Här är nästa ort i 24-familjen. "Vi fortsätter vår resa och målet är som alltid att leverera snabba, gratis och ultralokala nyheter för invånarna".

Martin Sköld

Martin Sköld

Kl.14:40, 26 januari, 2017

24 Journalistik fortsätter växa

I april går startskottet för nya sajten:  24halmstad.se. Men räkna med ytterligare städer/sajter kommer följa under både våren och hösten.

– Vi har fått ett fantastiskt mottagande på de orter vi har startat och nu är det dags för Halmstads invånare att kunna ta del av gratis nyheter på webben. När man hör att den lokala journalistiken är hotad av neddragningar, så är det väldigt kul att vi kan gå mot strömmen genom att fortsätta satsa och nyanställa.

Vision
Vi tror inte på fler nyheter, vi tror på snabba och riktiga nyheter i rätt kanaler med ett ultralokalt perspektiv.Vi ska vara störst och snabbast där du bor.

Affärsidé
”Gratis ultralokala digitala nyheter – 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan”

Fakta



VD: Jeanette Lindström.

Första sajten: 24Kalmar.se, som startades upp den 6 oktober 2014.

Besökare: 363 000 unika användare v 41, 2016. 1,809,101 sidvisningar v. 2, 2017.

Omsättning: År 2 (6 oktober–30 juni 2016): 8,7 miljoner kronor.

Resultat: År 2(6 oktober–30 juni 2016): 541 000 kronor.

Ägare: LindMarkmedia, Godsy Kommunikation och Nossevo Invest

Nyhetssajter: 24Kalmar.se, 24Blekinge.se, 24Malmö.se, 24Nybro.se, 24Emmaboda.se, 24Bödasand.se, 24Kristianstad.se, 24ystad.se, 24trelleborg.se, 24uppsala.se

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Nu öppnar 24Kristianstad.se: ”Vi är med där det händer – när det händer”

24Kristianstad.se – lägg det namnet på minnet.
Om mindre än en månad drar 24-gruppens nästa lokala nyhetssajt igång.
"Vi ska göra digital kvällstidning i modernt format. Vi vill skapa opinion och debatt", säger Jonas Bengtsson, nyhetschef och ansvarig utgivare på sajten.

Martin Sköld

Martin Sköld

Kl.18:46, 8 september, 2016

2 bilder
  • Nyhetschef Jonas Bengtsson och VD Jeanette Lindström
    Nyhetschef Jonas Bengtsson och VD Jeanette Lindström

24-familjen expanderar. Den 3 oktober lanseras 24Kristianstad.se – en digital nyhetssajt med Kristianstad kommun som bevakningsområde. Allt innehåll på sajten kommer att vara gratis.

Jonas Bengtsson, som tidigare jobbat på Expressen och OTW Publishing är utsedd till nyhetschef och ansvarig utgivare på 24Kristianstad.se.

LÄS MER: 24-familjen växer – nu med 24emmaboda.se

– Jag vill göra kvällstidning med fokus på Kristianstad. Vi ska bli det naturliga förstavalet för Kristianstadsborna, säger Jonas Bengtsson.

Varför ska läsarna välja 24Kristianstad.se?
– 24Kristianstad.se ska bli nordöstra Skånes snabbaste nyhetssajt. Vi kommer att blanda högt och lågt och här är du säker på att få det allra senaste inom nyheter, sport och nöje.

24Kristianstad.se blir den sjunde lokala nyhetssajten som startas upp på kort tid. Den 6 oktober 2014 lanserades 24Kalmar.se – sedan dess har 24-familjen även etablerat nyhetssajter i Blekinge, Malmö, Nybro, Emmaboda och Böda Sand på Öland.

– Vi vill tacka våra läsare som har varit med på den här resan. Vårt koncept med ett snabbt nyhetsflöde kombinerat med längre djuplodande reportage, som verkligen berör läsaren, har visat sig vara väldigt uppskattat. Dessutom har vi ett extremt lokalt fokus – och är gratis. Vi tror stenhårt på Kristianstad. Det är en stad på uppgång och det händer otroligt mycket där, säger Jeanette Lindström, vd och ägare.

Fakta



VD: Jeanette Lindström.
Första sajten: 24Kalmar.se, som startades upp den 6 oktober 2014.
Besökare: 228 000 unika webbläsare vecka 34, 2016.
Omsättning: År 1 (6 oktober–30 juni 2015): 3,2 miljoner kronor.
Resultat: År 1 (6 oktober–30 juni 2015): 169 000 kronor.
Huvudägare: LindMarkmedia.
Nyhetssajter: 24Kalmar.se, 24Blekinge.se, 24Malmö.se, 24Nybro.se, 24Emmaboda.se, 24Bodasand.se.

Kontaktuppgifter:
Jonas Bengtsson, nyhetschef och ansvarig utgivare, 079–310 9 570
Martin Sköld, pressansvarig, 073–506 65 21

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Invigning: Frank har blivit Frank Atelier

I helgen var det invigning av nya Frank Atelier.
Ett fusionskoncept mellan klippning, hudvårdsbehandlingar och butik.
"Det var en match made in heaven”.

Redaktionen

Redaktionen

Kl.21:56, 30 november, 2015

Invigning: Frank har blivit Frank Atelier
Josefine Bergström och Gabriella Bergvall tillsammans med Kristina Fosnes under invigningen av Frank Atelier.

Josefine Bergström har drivit Frank som ensam ägare med fem anställda frisörer sedan åtta år tillbaka.
Samtidigt har en vision om ett fusionskoncept vuxit fram. Genom några gemensamma vänner träffade hon Gabriella Bergvall.

– Det var en ”match made in heaven”. Nu står vi här med vår nya butiksdel säger Gabriella och Josefine med två stora leenden.

Under en lång tid har lokalerna renoverats och utökats, och det har såklart skapat utrymme för mer kreativitet. I butiken säljs det allt ifrån skrivböcker, fotogenlampor, hårvårdsprodukter, smycken, art-prints och Mini Rodini. Den gemensamma nämnaren för hela sortimentet är att det är noggrant utvalda produkter och varumärken.

I helgens var det invigning och succé är bara förordet.
– Det har varit en ström av folk hela helgen och vi är så otroligt tacksamma för det stöd vi fått av vänner och familj.

– Hela konceptet blev mycket väl mottaget av besökarna. Fusionen mellan shopping, klippning och  hudvårdsbehandlingar verkar vara något som saknats i stan säger Gabriella.

Foto: Cajsa Bengtsson.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng