veckans företag

Sporthörnan: ”Då var det jag, pappa och killen i verkstan”

I 60 år har butiken erbjudit varor och lagat Kalmarbornas cyklar. Den lokala förankringen är fortfarande nyckeln till framgång.

Samuel Slättman

Kl.19:16, 16 november, 2017

Sporthörnan: ”Då var det jag, pappa och killen i verkstan”
"Vår grej är att finnas i det lokala mediebruset", säger Sporthörnans ägare Michael Almquist. Foto: Samuel Slättman.

År 1957 blev Sven-Erik Almquist butiksföreståndare för cykel- och sportbutiken vid rondellen där Norra och Södra vägen i Kalmar möts. 60 år senare lever Sporthörnan vidare, fortfarande inom familjen.

– De första åren var det centralägt av Monark-Crescent. När de sedan avvecklade butiksnätet köpte vår far (Sven-Erik Almquist) butiken. Därefter har vi fortsatt på det spåret, säger Michael Almquist.

LÄS MER: Wirbladhs: ”Kört på i samma anda i 25 år”

Tillsammans med systern Pia Almquist driver han Sporthörnan samt Sportringen-butikerna i Giraffen köpcentrum och i Färjestaden. De tre butikerna har totalt runt 20 anställda.

– Jag kom in 1975 och Pia ett par år senare. Då var det jag, pappa och killen i verkstan så på den tiden gjorde man allt, berättar Michael, som nu hunnit bli 62.

I en tid där de stora kedjorna och näthandeln dominerar har Sporthörnan och syskonens övriga butiker hittat sin plats.

Här kan du läsa tidigare reportage i Veckans Företag.

– Vi jobbar med en mindre gruppering och försöker vara mer lokala. Vår grej är att finnas i det lokala mediebruset. De andra väljer att finnas i Aftonbladet, Expressen och att sponsra landslag. Det finns en poäng i att vara mer lokala – på den centrala planen är det många som slåss.

Samtidigt som Almquist poängterar att den personliga relationen med sina kunder är viktig, menar han att det inte går att leva enbart på den.

– Nej, det tror jag inte. Du kan inte vara kass sortimentsmässigt, kass prismässigt och fortfarande överleva, det funkar inte. Du behöver inte alltid vara billigast – det kan ingen – men du måste ha ett konkurrenskraftigt sortiment till konkurrenskraftiga priser som kompletteras med det lokala engagemanget. Så vill vi vara, säger han och fortsätter:

– Den typen av idioter som en annan är – som tror sig kunna vara inköpschef, försäljningschef, dataansvarig och marknadsföringsansvarig, allt på samma gång – finns inte i dag. Det är det som driver utvecklingen åt det mer centraliserade hållet.

Så sent som under torsdagsförmiddagen meddelade finska bolaget SGN Group att man köper upp hela Sportringen AB. Sedan tidigare äger företaget även Team Sportia AB.

Trots uppköpet finns det i nuläget inga planer för Sporthörnan att skifta sitt lokala fokus.

– Vi kommer leva kvar som en lokalt förankrad sportkedja med få pekpinnar men med ett stort utrymme för att skapa lokala sortiment och göra egna saker, avslutar Michael.

Veckans företag
Vet du något företag som du tycker att vi borde uppmärksamma? Tipsa oss genom att mejla redaktionen@24kalmar.se eller skriv till oss på Facebook.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

De startar nytt – i tung bransch

Jobbar mot kunder både i och utanför Sveriges gränser.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.07:05, 24 februari, 2018

De startar nytt – i tung bransch
Foto: Creative Commons.

Sedan början av januari driver Pelle Lundgren och Fouad Hmami ett eget serviceföretag i Borgholm. Tidigare arbetade duon på Gottfridssons flyt och städ.

– Grejen är den att vi helt enkelt ville vara våra egna chefer och kunna bestämma mer själva när vi vill jobba. Däremot trivdes vi alldeles ypperligt hos Gottfridssons, säger Pelle Lundgren vid Borgholms flytt och städ.

Trots att de numera befinner sig i samma bransch som sin tidigare arbetsgivare ser de sig inte som några konkurrenter.

– Absolut inte. Vi har ändrat inriktning mot vad vi hade tänkt från början. Vi kommer sikta in oss mot utlandsflyttar, både de som vill flytta i från och till Sverige.

Hur har responsen varit?
– Jo, men det har trillat in ett par Norge-flyttar och lite dödsbon som vi har städat ur. Det tar sin lilla tid att komma in i branschen, men vi har ingen brådska. Vi vill inte bli så mycket större än oss två.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Sjunde raka nomineringen och ny global kampanj: ”Väldigt stolta”

Det går bra nu för Alarmstreet kommunikation som återigen är nominerade till Årets Marknadsförare och som precis lyckats vinna prestigefylld pitch.

Hanna Thulin

Kl.20:37, 23 februari, 2018

Sjunde raka nomineringen och ny global kampanj: ”Väldigt stolta”
Stefan Juliusson och vd Sophia Magnusson. Foto: Hanna Thulin

För sjunde året i rad har Alarmstreet Kommunikation blivit nominerade till Årets Marknadsförare. De har en gedigen meritlista då de även lyckats plocka hem priset tre gånger med kampanjer med Pontuz Löfgren AB, Växjö Lakers och senast med Meridium.

– Det känns naturligtvis jätteroligt. Det är sjätte året i rad vi är nominerade i kategorin, vilket betyder att vi varit med bland finalisterna varje år sedan vi startade vår reklambyrå. I år är vi nominerade med vår kampanj för Ocab, som gett kunden ett fantastiskt resultat på kort tid. Ocabs orderingång har ökat med 60 procent och de har anställt åtta nya medarbetare sedan kampanjen lanserades. För oss som reklambyrå är det ett pris i sig när det går så makalöst bra för kunden. Det är vi väldigt stolta över, säger Stefan Juliusson, grundare och AD på företaget.

LÄS MER: Alarmstreet Kommunikation: ”Kreativiteten dör aldrig”

Vad betyder ett sånt pris för er?
– Det betyder naturligtvis mycket. En kreativ process är som en bergochdalbana. Ena dagen tycker man att man är något på spåret, nästa ifrågasätter man allt man gjort. När man sedan tillslut levererar till kund känner man sig både stolt och utmattad. Att då få positiv respons, nöjda kunder och dessutom bli nominerade är ett kvitto på att allt slit lönar sig. Vi tycker det är jättekul. Men på ett sätt känns det som att vi redan har vunnit med OCAB, vars kampanj ju fick enastående genomslag.

Det är fullt upp på kontoret hos Alarmstreet och man ligger inte på latsidan. För bara några dagar sedan blev det klart att man vunnit en pitch om en global kampanj där man slagit ut flera internationella konkurrenter.

Kan ni säga något om den här globala kampanjen?
– Tyvärr kan vi inte säga så mycket än. Kampanjen är för en stor koncern som ska lansera en helt ny produkt globalt. Vi var en av de byråer som tillfrågades och vi vann med vår pitch i internationell konkurrens, vilket naturligtvis är jättespännande.

Hur känns det att få gå utanför Sveriges gränser?
– Kul! Ett av våra mål har varit att få göra reklam internationellt. Nu är vi på väg dit.

Vad händer nu i den närmsta framtiden?
– Hos oss händer det mycket spännande hela tiden. Inom de närmaste veckorna lanserar vi en stor kampanj vi arbetat med i närmare ett år. Kampanjen kommer att figurera i hela södra Sverige för en riktigt tung aktör. Det ser vi fram emot. Dessutom har vi många nationella kunder just nu som vi arbetar med. En del av vårt fokus ligger på uppdrag från företag utanför vår region. Vi har också ett mycket tätt samarbete med Viva Media Group vilket innebär att vi får tillgång till varandras kompetenser och styrkor, avslutar Stefan.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Koreansk restaurang till Kalmar

Blir den första av sitt slag i staden.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:02, 23 februari, 2018

Koreansk restaurang till Kalmar
Foto: Arkiv.

Det är tidningen Östra Småland som rapporterar att Kalmars nya kvarter GesällenKvarnholmen kan få sin första restaurang senare i år.

Tidningen skriver att det koreanska matcaféet Gangnam kommer att börja byggas så fort som bygglovet är beviljat. Den koreanska restaurangen kommer då bli den första av sitt slag i Kalmar.

Den koreanska matkulturen kommer allt mer i Sverige och den senaste tiden har koreanska restauranger etablerat sig i de större städerna.

Mat serverad från det koreanska köket består av allt från sött, salt, surt och starkt. Dessutom är den ofta mycket grillad och fermenterad, samt färgstarkt.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Fastighetsägaren: ”De har skulder till mig på 250 000”

Märkliga omständigheter kring stölden på konkursdrabbade Istanbul. Niko Saber menar att restaurangen är skyldiga honom en kvarts miljon kronor.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.20:16, 22 februari, 2018

Fastighetsägaren: ”De har skulder till mig på 250 000”
Foto: Arkiv.

Under torsdagen rapporterade 24Kalmar om Istanbul BBQ:s konkurs. Strax innan konkursen blev verklighet drabbades restaurangen av ett inbrott där inventarier som restaurangspisar, stekhällar och kylar stals. Det är vad ägaren har påstått, menar konkursförvaltaren Erik Gabrielsson.

Den massiva stölden inträffade under märkliga omständigheter.

LÄS MER: Restaurang tömdes innan konkurs: ”Väldigt konstigt”

– Ägarna menar att de haft inbrott strax före konkursen. Vid tidpunkten för själva inbrottet ska lokalerna dessutom ha varit avlarmade, men när vi kom dit några dagar senare var det larmat, sa konkursförvaltaren Erik Gabrielsson till 24Kalmar tidigare under torsdagen.

Konkursförvaltaren har även talat med försäkringsbolaget – och planerar inom kort att lämna in en polisanmälan om stölden. Själva anmälan gäller enbart själva brottet – och ingen misstänkt gärningsman.

Niko Saber äger fastigheten där Istanbul hyrt in sig sedan april förra året.

– De första tre månaderna betalades hyrorna och allt var frid och fröjd. Men de sista åtta månaderna har de inte betalat, säger han.

Hur mycket pengar rör det sig om?
– De har skulder till mig på 250 000 kronor.

Enligt konkursförvaltaren har flera anonyma tips ramlat in. Något som Niko Saber inte fått ta del av.

– Jag vet ingenting om någon som har sett eller hört något. Det är polisens sak att utreda vad som har hänt.

Tror du att du kommer få tillbaka pengarna?
– Jag hoppas det, men har i ärlighetens namn ingen aning om så kommer bli fallet.

24Kalmar har vid upprepade tillfällen försökt nå ägaren utan framgång.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

Profilens nya satsning: ”Kommer köra samma koncept”

Efter 13 år på Öland – nu öppnar han ny verksamhet i Kalmar.

Karl-Oskar Karlsson

Kl.19:17, 22 februari, 2018

Profilens nya satsning: ”Kommer köra samma koncept”
Foto: Karl-Oskar Karlsson.

Han var en av grundarna till populära restaurangen Robertos i Färjestaden. Nu blickar Bekim Fazliu fram emot nya utmaningar. Den 1 april slår han upp portarna till den nya satsningen i Matstugan i Djurängen.

Efter 13 år på Robertos och 18 år i branschen vet Fazliu vad som krävs.

– De flesta Kalmarbor som kom till Färjestaden käkade på Robertos. Jag kommer köra samma koncept i Djurängen med hög kvalitet. All ost kommer vara från Sverige och vi kommer välja råvaror med omsorg, gärna så närodlat som möjligt, säger han.

Bekim Fazliu, som är är uppväxt i Djurängen, hoppas kunna locka över sin gamla kundkrets från tiden på Öland.

– Man kommer få väldigt bra mat hos mig, det kan jag lova, säger han.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng