FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Träna hela kroppen med Emelie Elmes nyårspass

Emelie Elmes nyårspass är svettigt och utmanande för hela kroppen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.12:33, 30 december, 2017

Tillhör du skaran som varje år laddar järnet inför ditt ”nya liv” men inte lyckas? I så fall är du en av många. Enligt forskning har 1 av 3 gett upp redan inom en månad och i slutändan är det så få som 1 av 10 som håller sitt löfte. Att vilja för mycket för snabbt och gå ut för hårt är ett vanligt misstag som gör att man inte orkar hålla sin nya livsstil.

Hur ska man göra då? Här kommer mina bästa tips! 

1. Sätt upp realistiska mål. Lever du till exempel på pizza och godis? Sätt då inte som mål att strypa alla kolhydrater. Bestäm dig istället för att byta ut de snabba kolhydraterna mot långsamma. Ta inte bort kvällssnackset helt, byt istället ut det mot nyttigare varianter du bakat själv. Det finns mängder av goda recept på nätet. Tränar du ingenting idag? Ha inte som mål att träna fem pass i veckan, börja istället med två och öka på med tiden när kroppen vant sig! Resultaten kommer komma ändå. Låt förändringen ta tid!

2. Skriv ner dina mål, tankar och planer! Ha både delmål och mål. Om målet är för långt borta är det lätt att tappa intresset! Genom att ha dina mål nedskrivna på papper blir de på riktigt. Skriv ner hur du ska göra får att nå dit. Skriv också varför målet är viktigt och hur du tror att det kommer förändra dig. Läs detta när motivationen sviker!

3. Fundera över vad som kan göra att du inte kommer lyckas fullfölja ditt nyårslöfte och försök sedan eliminera problemet. Rotar du i skafferiet på kvällarna? Se då till att bara ha bra varor hemma. Är du trött på kvällarna? Boka då inte in dina träningspass på kvällstid utan gå upp en timme tidigare på morgonen och få det gjort. Får du inte stöd av vännerna? Berätta för dem hur viktigt det är för dig och var helt öppen med din nya livsstil. Kör din grej!

4. Håll ut när du kommer till en platå. Alla kommer till punkter där det står still. Här är det extra viktigt att komma ihåg varför du började. Försök känna känslan du kommer ha när du når ditt mål!

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Förra veckan bjöd jag på en julutmaning så jag måste förstås fortsätta med ett riktigt smaskigt nyårspass! (Nej inte vid tolvslaget såklart, vi kör på nyårsaftons morgon)

Jag taggar som ni vet från förra veckan till på pass där man räknar sig fram till slutet. Denna gång har jag valt fem högintensiva övningar. Det går såklart bra att göra om övningarna. Ta bort hoppen eller byt ut dem helt. Gör det till en utmaning som passar dig. Det är konceptet som är utmaningen idag. Välj lagom utmanande övningar.

Första rundan kör vi åtta repetitioner av alla fem övningar, andra rundan sju repetitioner och så vidare tills vi gjort en av varje.

Detta pass är svettigt, riktigt utmanande för hela kroppen och sätter ribban för ett aktivt 2018!

Slutligen! Sätt mål efter dig och jämför dig inte med någon annan! Du och din kropp är fantastiska. Behandla er båda med respekt och kärlek! Gott nytt år!

 

Här hittar du Emelies Instragramkonto ”Familjefys”

Emelie Elmes

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

I samarbete med Tipsarenan

TV: Stryktipsförslaget som ska ge dig storvinsten

11 miljoner i i jackpott – här är skrällarna.

Martin Persson

Kl.14:07, 23 februari, 2018

Kul kupong med elva miljoner i jackpot! Du vet väl om att du hittar speltips och rekar hos TipsArenan?

1. Watford – Everton (2)
Watford är ett av ligans sämsta hemmalag och utan form. Walcott och Rooney scorar.

2. Bournemouth – Newcastle (2)
Värdelösa hemma mot Huddersfield senast.

3. Brighton – Swansea (1,X)
Brighton kämpar alltid väl och förlorar i varje fall inte detta.

4. Burnley – Southampton (2)
Burnley genomsvaga denna vår också. Saints är på gång.

5. Liverpool – West Ham (1)
Löjligt säker etta.

6. West Bromwich – Huddersfield (1,X)
Brr. Med minsta möjliga marginal petar vi bort tvåan.

7. Leeds – Brentford (2)
Bortalaget har äntligen hittat formen vi har väntat på. Premier League nästa.

8. Norwich – Bolton (1,X)
En halvgardering som räcker långt.

9. Preston – Ipswich (1,X)
Preston är svårslaget hemma. Förlorat 3 av 16.

10. QPR – Nottingham (1,X)
Nottingham har det riktigt tungt numera, ettan kan även spikas.

11. Reading – Derby (1,2)
Spelar alltid 1,2 på Reading hemma, typ.

12. Sheffield W. – Aston Villa (X,2)
Aston Villa är treaa i tabellen nu, de förlorar inte detta.

13. Sunderland – Middlesbrough (X,2)
Sunderlandspöket dödat nu skördar vi.

annons tipsarenan

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV+TEXT: Hundratals protesterade i Kalmar

Röda drakar vajade fram på Storgatan. "Vi tycker det är rimligt att kräva ett stopp helt och hållet", säger Sunniva Svanberg.

Samuel Slättman

Kl.14:39, 18 februari, 2018

På söndagen anordnades en internationell demonstration för att stoppa utvisningarna till Afghanistan. Protesterna genomfördes i 47 europeiska städer samtidigt och i Kalmar deltog ett par hundra personer i marschen från Stortorget till Larmtorget. 

I slutet av januari pausades utvisningarna från Sverige till Afghanistan då läget i landet bedömdes som allt för osäkert. Målet med demonstrationerna är att det tillfälliga stoppet ska bli permanent.

– Hela den politiska apparaten känns väldigt nyckfull och vi får inte några säkra bud om något. Det känns känns nästan som en tillfällig vapenvila. Vi tycker det är rimligt att kräva ett stopp helt och hållet, säger Sunniva Svanberg, medlem i Ung i Sverige – Kalmar, som anordnade demonstrationen.

Sunniva Svanberg
Sunniva Svanberg. Foto: Samuel Slättman. 

18-årige Ali Ablfazli tillhör folkgruppen hazarer och kom till Sverige 2015. Ali har fått sitt tredje och sista avslag på sin asylansökan.

– Men vi fortsätter kämpa. Sverige är ett nytt land för mig. Jag har förlorat allt i Afghanistan – mamma, pappa, land – allting, säger Ablfazli och fortsätter:

– Jag har en ny familj, kompisar och kära människor här. Jag har lärt mig svenska och går i skolan. Vart ska jag ta vägen?

Sunniva Svanberg igen:

– Det finns något ironiskt i att vi tvingar dem till integration och sedan när vi har integrerat dem kickar vi ut dem. Det är något så brutalt inhumant i det sättet att behandla människor.

– De kommer hit, gör som vi säger och lär sig svenska, de svenska sederna och gör allt för att vara det vi kräver av dem. Samtidigt har de hela tiden situationen i Afghanistan och asylprocessen närvarande.

Ali Ablfazli
Framme på Larmtorget höll Ali Ablfazli tal. Foto: Samuel Slättman.

En av anledningarna till att utvisningarna till Afghanistan har stoppats är det bombdåd som ägde rum i huvudstaden Kabul i slutet av januari. Över hundra personer dog och cirka 235 skadades i attacken som var den dödligaste på flera månader, enligt nyhetsbyrån Reuters.

– Migrationsverket och politikerna i Sverige måste inse att Afghanistan inte är säkert. De måste öppna ögonen och se hur många människor som dör som djur i Afghanistan varje dag, säger Ali Ablfazli.

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Så undviker du att göra stretchövningen på fel sätt

Emelie Elmes förklarar varför du inte ska stretcha baksida lår med raka ben.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.08:58, 17 februari, 2018

Baksida lår (hamstrings) är en tvåledsmuskel vilket innebär att den går över två leder. Muskelns funktion är att böja knät, rotera knät och sträcka i höftleden. Många är väldigt stela i hamstrings vilket kan bero på flera olika saker. Sitter du till exempel stilla mycket? Då kan kroppen kompensera genom att göra höftböjarna tighta och helt plötsligt har du ett nytt problem.

Allt hänger ihop och problemområdet i kroppen vandrar ofta vidare till nästa ställe. Har du stora problem med strama hamstrings föreslår jag att du tar hjälp av en sjukgymnast för att ta reda på varför och lösa problemet från grunden. Men det finns också sätt att förebygga problemet på.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

De flesta står med raka ben när de stretchar baksida lår. Men det är fel. Hos i princip alla är det ischiasnerven som säger ifrån först. Du får då ingen stretch i baksida och nerverna som inte tycker om att bli tänjda på säger ifrån.

Så hur ska man göra? Med en lätt böj i knäna hamnar stretchen på rätt ställe. En lätt justering som gör stor skillnad!

Står du i en fixerad position är det en statisk stretch och är du i rörelse är det istället en dynamisk. Personligen föredrar jag dynamisk rörelseträning. Jag visar även en variant av detta i filmen.

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

TV: Stryktipsförslaget som ska ge dig 13 rätt

En riktigt hög utdelning väntas i helgen.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.15:55, 16 februari, 2018

Dags för ett ny omgång på Stryktipset och en riktigt klurig rad väntar. Den som lyckas pricka in 13 rätt kan förmodligen förvänta sig en riktigt hög utdelning.

För fler starka speltips besök tipsarenan.se.

1. Huddersfield – Manchester United (X,2)
Favorit i fara. CL väntar för hemmalaget och spelet hackar.

2. Brighton – Coventry (1)
FA-cup men ska vara klasskillnad. Veckans säkraste.

3. West Bromwich – Southampton  (X,2)
FA-cup. Saints mentalt övertag med 3 raka segrar i dessa möten senaste året.

4. Birmingham – Millwall (1,X)
En av få starka halv denna vecka. Hemma har flow nu.

5. Cardiff – Middlesbrough (1,X)
Ska räcka men hela gärna.

6. Fulham – Aston Villa (1,2)
Toppmöte och mål att vänta.

7. Preston – Wolverhampton (1,2)
Bortalaget tuffar på men det är vidöppet denna gång.

8. QPR – Bolton (1)
Chansspik, i brist på annat. QPR övertygar inte fullt ut.

9. Burton – Nottingham (2)
Formsvaga lag men vi tror borta vinner här.

10. Sunderland – Brentford (2)
Hemma svårlästa. Bortalaget kommer gå starkt under våren.

11.Oxford – Plymouth (2)
Plymouth med 4 raka segrar får nytt förtroende.

12. Shrewsbury – Rotherham (1,X)
Serieledarna i L1 mot laget som sitter på 5 raka segrar. Hemma starka hemma.

13. Southend – Portsmouth (1,X)
Southend sitter med hemmaplan och formen, marknaden tror på bortalaget.

 

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Nästa artikel

FAMILJEFYS MED EMELIE

TV: Så gör du plankan på rätt sätt

Emelie Elmes visar hur du utför övningen korrekt och gör den mer effektiv.

Redaktionen 24Sverige.se

Kl.09:36, 10 februari, 2018

Denna fantastiska, omtalade övning har de flesta testat på någon gång. Varför är den så bra då? Du arbetar med både de inre och yttre magmusklerna, den är bra för din hållning och du behöver inga redskap. Du tränar balans och flexibilitet och aktiverar hela kroppen.

Viktigt! Plankan är en tung övning och inget du ska börja med om du är svag i din inre magmuskulatur.

LÄS MER: Alla artiklar av ”Familjefys med Emelie”

Rätt teknik:

  1. Lägg dig på golvet, sätt armbågarna och tårna i golvet.
  2. Lyft kroppen så att bara armbågar och tår nuddar golvet.
  3. Se till att axlarna är över armbågarna.
  4. Rotera bäckenet något inåt (motsats till svank).
  5. Spänn bålen.

Vanliga fel:

  1. Hängbron – du tappar svanken.
  2. Rumpan högt upp – axlarna tar den största smällen.
  3. Och nu kommer ett tips som kommer göra stor skillnad. När du står i plankan: pressa upp skulderbladen mot taket. Testa detta och känn skillnaden. Du kommer inte orka stå lika länge!

Gå gärna in på ”Familjefys” och berätta för mig vad ni vill att jag ska skriva om under våren. Lycka till!

Emelie Elmes 

Här hittar du Emelies Instagramkonto ”Familjefys”

Malkas milon 2

Läsarkommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar. Läs diskussionsregler här.

Stäng